Kopterit.net
Helikopterit => Skaalakopterit => Aiheen aloitti: mikuni - 18 Joulukuu, 2011, 20:59:32
-
Hmm, näyttää olevan kiven alla nämä "perätuulettimet".
Ihme kyllä jos myydään 500 kokoisa em EC-135 koppia mutta ei näytä löytyvän tuuletinta niihin. Jotakun rush-heli on löytynyt pari vuotta sitten ja sitten joku joka koneistaa itse (500usd), ja löytyikö niitä suunnilleen 2 kpl tehyä mutta ei asennettu skaalakoppaan.
Täytyykö todella alkaa väntää solidworksilla ja saada itse koneistettua :(
Vai onko joku foorumilainen kompastunut näihin?
-
HeliArtistilta löytyi ennen, mutta aivan kuin olisivat lopettaneet tuotannon:
http://www.heliartist.com (http://www.heliartist.com)
Varoo sitten vain tätä yksilöä (http://rc.runryder.com/helicopter/t504484p1/) jos satut törmäämään.
Aika heikosti tosiaan tuntuisi löytyvän fenestroneja :(
-
Toihan oli itse asiassa loistva linkki, saa ideaa miten tuollinen flekti voisi saada tehtyä.
-
Jonnyn "varoitus" linkin innoittamana pikaisesti sutaistu raakahahmotelma.
Koko sitten vastaamaan koppaa kun paketti saapuu.
Tätähän vosisi alkaa protoilemaan.
Kuinkahan paljon keskipakovoimaa lavassa ja sen pidikkeessä on, pärjäisiköhän pelkällä kuulalaakerilla.
Riippuu tietysti kierrosluvusta.
-
Varmasti pärjää, kun mitoittaa laakerit riittävän suuriksi. Kuulalaakerithan ne monen kopterin perälapasten pitimissäkin vain on.
-
Kuinkahan paljon keskipakovoimaa lavassa ja sen pidikkeessä on, pärjäisiköhän pelkällä kuulalaakerilla.
Riippuu tietysti kierrosluvusta.
Sen saa laskettua melko yksinkertaisesti kaavalla F=m*(v2/r), jossa m on lavan massa ja v on lavan kehänopeus säteen r etäisyydellä keskipisteestä. Kun jakaa lavan muutamaan osaan ja laskee niihin paloihin erikseen kohdistuvat voimat yhteen, saa varmaankin melko hyvää osviittaa.
-
Ja kun fenestroneissa on yleensä kovat kierrokset, lähellä 10 000 rpm, olisi tärekä että lapapidin ja varsinkin lapa ovat kevyitä.
Pitäisi pyrkiä pitämään lapakärjet niin lähellä ulkokehää kuin mahdollista. Tällöin on vähemmän haittapyörteitä kärjenpäissä ja teho kasvaa näin olen ymmärtänyt. (kierrokis ei tarvitse olla niin suuria)
Mistäköhän saa todella pieniä laakeripukkeja n 6mm laakerille. Muuten joutuu teettämään.
-
Kyllä nyt vain näyttää siltä että joutuu valmistamaan puhaltimen itse. Tässä kuva nyt kun mitat alkaa hahmottua. Seuraavaksi protovaihe puuososta piirustuksen päälle menetelmällä.
Napa ja staattorikeskiö on jo vamistettu liimapuulevystä high tec menetelmällä kahdella erikokoisella rasiporalla...
-
Äh, voipaperi unohtui, no onhan dremeli keksitty.
Staattinen puu-raakamalli tekieillä. Mitäköhän tästä tulee...
-
Puumallihan istuu oikein hyvin, eli nyt voi alkaa pitkän taipaleen alumiinioisien kanssa ja paljon protoilua ja koekäyttöä pöydällä ja myöhemmin kopterissa ja ehkä lopullisesti sitten skaalakopassa...
-
Hienolta näyttää.
On siinä varmaan vielä pitkä tie, mutta sulla tuntuu olevan luonnetta. Onnea ja sitkeyttä jatkoon. ::)
-
Hmm
Mitenköhän kiinteä lapakulma toimisi tuuulettimessa.
Jos ajaa tuulettimen gyron ja nopeussäätimen kautta omalla moottorilla. Skaalakopterissa kun ei hirmu usein tehdä suuria ja nopeita suunnanmuutoksia.
Olis aika skaalnäköistä ja helpompi tehdä kun säätyvälapainen. Ainakin aluksi.
-
Kuinkahan paljon vetovoimaa tällainen EC-135 500 sarjan skaalkopteri tarvitsee jos on 4 lapanen nuppi?
Ajattelin tehdä gyron ohjaamaa moottoriflektiä nyt aluksi. Pojalla olisi sopiva 290W motti 3 d koneessa josta saisi 1.1kg vetovoiman.
Onko se vähän liikaa?
Alla haveinnekuva
-
En osaa vastailla noihin kysymyksiin, mutta tämmöinen Fenestroni-ketju (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1323857&page=3) tuli vastaan jossa on näistä 450:sen ja 500:sen fenestroneista juttua.
Sivulla kolme on lähikuva CNC-työstetystä ratkaisusta. Saksalainen kaveri on ainakin vielä vuosi sitten tehnyt näitä tilauksesta heliparts@rolandkraemer.de (tosin yhteydenotot saksaksi; google translate auttanee käännöksessä).
Yksi projekti : T-Rex 450 EC-135 (http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.seitz-jue.de%2Fhubschrauber%2Fec-135-t-rex-450%2F) kyseisellä Fenestronilla
-
Rolandin kanssa ollaan pidetty yllä hieman kirjeenvaihtoa. Tuo on varmaan laadukas peräflekti, hintaa sillä on kyllä... Mutta onkin toisaalta aika tärkeä osa kopteria, ja varmaan huono paikka säästää.
-
Tässä sitten vähän enemmän tuosta Roland Krämerin luomuksesta.
Kyllä nyt ymmärtää että laitteella on hintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=p4nKScQU5Qg# (http://www.youtube.com/watch?v=p4nKScQU5Qg#)
-
Taas kaivetaan verta nenästä ;)
Katsotaan onnistuuko 10 lapanen fenestron tehdä 500 kokoiseen EC-135 kopuun. Menee kyllä kelloseppähommiksi.
Tulisi Gaui 425 hihnavedolla.
-
vanha malli on juuresta 5mm ja päästä 6mm, pituus reikään 9,5mm koko 12mm, pussissa oleva SE mallinen, halkasija 5,5mm ja toi levee kohta 9,5mm, pituus 9,5 reikään ja 12mm koko.
-
vanha malli on juuresta 5mm ja päästä 6mm, pituus reikään 9,5mm koko 12mm, pussissa oleva SE mallinen, halkasija 5,5mm ja toi levee kohta 9,5mm, pituus 9,5 reikään ja 12mm koko.
Eipä taida olla ihan oikeassa säikeessä. ;D ;D ;D
-
On oikeassa paikassa, vastaus yllä.
Kysymys tässä.
Aikaisemmin yv:nä, vastaaja päätti laittaa tänne, siksi vähän väärässä järjestyksessä.
Eli mikä on trex 250 koon perälapapidin, joka voisi sopia 10 lapaiseen 500 sarjan fenestroniksi.
Ja luonnos alla jossa on käytetty n 5mm paksua lapapidintä. Joka nyt näköjään oli just tuota kokoluokkaa.
-
Sorry,
säiettä seuraamalla ei tuossa ollut mielestäni ymmärrettävää kulkua. Tämä säie kiinnostaa kun mulla on kopterit pääasiassa skaala malleja ja uutta projektia harkitsen. Siksi seuraan mielenkiinnolla tätä säiettä.
:-[ :-[ :-[
-
Joo ei ehkä ollut ihan selvää, oli pakko vastata säikeeseen kun ei saanut yv:nä kuvia.....tai sit en vaan osannu
-
Miksi tuota keskustelua pitäisi käydä yv:llä? Höpiskää ihmeessä täällä, tämä kiinnostaa muitakin :)
-
Revisio 0.1 ja kuiva asennusta.
Sekä pähkäilyä miten tästä eteenpäin.
-
Nyt viikonlopun näyttelyä varten pikaisesti tehdyillä vanerilavoilla.
-
Ja kurkkaus proto fenestronin navan sisälle ;)
Melko ahdasta, onneksi on taitava koneistustuttava. Vielä pitäis saada painelaakerit mahtumaan...
-
Wau, tosta tulee komee!
-
Paljonko tulee tuolle painoa, ja valmistuuko "tuotantoversio" kenties jostain kevyemmästä materiaalista?
Vai onko paino tässä ongelma?