Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: JRu - 14 Huhtikuu, 2008, 14:04:53
-
Kokeilimpa sitten kepillä jäätä ja tilasin kuussataseen APLUS 4500mAh-22C 6S1P akun tuolta Flying-Hobbystä. Ei varmaankaan ole aivan parhaasta päästä mutta kun nuo akut on niin sairaan kalliita tuohon vehkeeseen niin tulin tähän ratkaisuun.. aluksi
Mikähän se olisi kultainen keskitie tuohon lataukseen uudekseltaan että saisi maksimaalisen käyttöiän tuolle akulle. Tuon liikkeen sivuilla mainittiin tyyliin, että pitäisi parilla ekalla kertaa purkaa akkua tai vastaavasti leijutella 5 minuuttia ja sitten ladata. Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että lipoa ei koskaan saisi purkaa, ainakaan ihan tyhjäksi? Onko näin??
On tosiaan sen verran tyyriit nuo muhkurat, että olisi ihan hyvä saada heti uudekseltaan latauspolitiikka oikeille raiteille niin ei sen takia tarvitse olla heti uusimassa akkuja.. ei kestä muuten takatasku leviksissä :D
JRu
-
Joo, ei saa purkaa yli 80% akun kapasiteetista lennättäen tai muutenkaan. Ilmeisesti tuolla ohjeella on tarkoitettu, että laturilla puretaan vaikkapa 50% kapasiteetista, ladataan uudestaan ja toistetaan muutaman kerran. Melkein nopeampaa ja helpompaa on vain lennättää akut turvallisen tyhjiksi leijuttelemalla. Viisi minuuttia kuulostaa ihan hyvältä. Voit toki aluksi ottaa lyhemmänkin keikan, jos et ennalta tiedä kopterin virrankulutusta. Ideana koko prosessissa lienee se, että joitain akkuja pitää sisäänajaa ennen käyttöönottoa, jotta niistä saisi parhaimman eliniän ulos. Tämä tarkoittaa juurikin tuollaista kevyttä kuormitusta kuten leijuttamista. Uusia Flightpowerin ja Thunderpowerin ei tarvitse sisäänajaa, mutta ilmeisesti APlussalla on eri käytäntö.
1C:n latausvirta on mielestäni hyvä käytäntö.
-
Juzalla on yksi tuollainen akku ja ilmeisesti toiminut kohtuu hyvin? :)
Joo, tein tuollaisen yleisesittelyn akkujen käytöstä. Kun itselle ainaskin oli vuosi sitten ihan uutta asiaa ja mistään en osannut edes kysyä. Ja pilasin oman Alignin akkuni lentämällä sen ihan kuivaksi. 10 latauskertaa riitti siihen.
Mutta sainhan olla polleeta poikaa kun akkuun meni lennon jälkeen 4500 mAh ja sen kapasiteetti oli 4200mAh. Muistan kehuskelleeni miten hyvä akku mulla on.. ;D
Isompi akunsyöjä on toi liian tyhjäksi purkaminen mutta liian suurella virralla lataaminen tulee hyvänä kakkosena. 1C on järkevä maksimi, mutta jos ajaa paljon niin silloin pienemmällä virralla saa useamman lataussyklin. Eli lipoakku vanhenee parissa vuodessa ja jos sen on sinä aikana ladannut vaikka sata kertaa niin ei ole kait väliä oliko latausvirta 0,5C vai 1C. Mutta jos latauskertoja on vaikka 300 tai 400 niin silloin tuolla asialla alkanee olla jo merkitystä. Luulen ma!
-
Mulla tosiaan on yksi tollanen akku. Hyvin on pelannu. Latauksia ehkä 25kpl. Pelaa samalla tapaa kuin uutena.
-
Tullin kautta, maksua en muista.
-
Alignin kopteripaketin mukana tullut Align 3S1P 11.1V 2100mAh/22C turposi 2 latauksen ja 1 käyttökerran jälkeen 4mm... Latasin akun suoraan paketista 1A virralla swallowin AC/DC EQ laturilla balanceri kytkettynä, säädin kopua ja hetken leijuttelin jonka jälkeen otti 1100mAh jälleen 1A virralla. Akku susi vaiko käyttäjä?
-
Mitenköhän isolla virroilla olet ajellut?
Eli missä ajassa tuo 1100mAh on mennyt.
Onko sinulla ollut millainen kaasukäyrä käytössä?
-
Mitenköhän isolla virroilla olet ajellut?
Eli missä ajassa tuo 1100mAh on mennyt.
Onko sinulla ollut millainen kaasukäyrä käytössä?
Kuhan kokeilin että on liikesuunnat sun muut oikein, varmaan viitisen minuuttia oli kone "ilmassa". Kääsukäyrä on 0-50-80-90-100
-
No ei toi nelisentoista amppeeria mahdoton kulutus ole.
Kyllä akun se täytyy kestää.
Noilla tiedoilla kyllä kyselisin myyjältä että onko akussa mitään takuuta.
Nää sähkövehkeet voi kyllä joskus haukkoa aika suuriakin virtoja ja voi olla että ihan uusi akku ei tykkää siitä.
Eli jos oikeasti lensit viitisen minuuttia niin virrankulutus on ollut vähän yläkanttiin leijutteluksi mutta sen voi päätellä osin kaasukäyrästäkin. Sitten jos kone on hyppinyt ja olet joutunut antaa väliin hanaa niin on siinä voinut tulla isojakin piikkejä. Luulisin.
Tee testi ja ja aja joku tarkka aika koneella ja katso paljonko akkuun menee niin voi laskea tarkan keskikulutuksen...
Voit laskea keskivirran sillei että jaat 60 sillä minuuttimäärällä minkä lennät ja kerrot saamallasi luvulla käytetyn virran amppeereina. Esim: 60:5=12 -> 12*1.1A(1100mA amppeereina) = 13.2A.
Tämä antaa tietty vain suuntaa mutta kertoo se jonkinlaisen totuuden virrankulutuksesta...
-
Nytpä kolahti tulla Aplus 4500mHa akku Flying Hobbystä ja tullin kautta tietty.. ei mennyt tullimaksua koska se olisi ollut reilut 2 € ja alle 10 € tullia ei peritä. ALV:n joutui maksamaan eli 27€ piti tulliin pulittaa.
Nopea oli palvelu Flying Hobbystä, sunnuntaina tilasin ja tänään tuli..
JRu
Menee kokonaan OT, mutta tilasin samasta kaupasta tavaraa ja se tuli Suomeen maanantaina aamusta. Tullista ei ole kuulunu yhtään mitään. Ajattelin, että niillä on siellä ruuhkaa, mutta jos sinä tilasit oman tuotteesi myöhemmin ja se tuli jo tullista läpi niin tuo teoria ei tunnu enää pätevältä. Mistähän prkl sitä pakettia nyt pitää alkaa metsästämään...? :)
-
Nytpä kolahti tulla Aplus 4500mHa akku Flying Hobbystä ja tullin kautta tietty.. ei mennyt tullimaksua koska se olisi ollut reilut 2 € ja alle 10 € tullia ei peritä. ALV:n joutui maksamaan eli 27€ piti tulliin pulittaa.
Millä tullinimikkeellä tullasivat, jos kuitenkin jonkun ilmeisen pienen tulliprosentin sille löysivät?
T:Jyrki.
-
Ne on sun paikkakuntas tullissa. Ne ei sieltä ilmoita mitään. Minä kattelin lähetysseurantakoodilla postin sivuilta ja kun siellä luki että toimitettu vastaanottajalle ja vastaanottaja oli tulli niin soitin Kuopion tulliin. Siellähän se paketti oli..
En tiedä millä nimikkeellä tullasivat, katteli vaan jostain listoiltaan akun kohdalta ja totesi tullimaksuksi kaksi euroa jota ei tartte maksaa, kiitin ja kuittasin alvin kera..
Saapumisilmoitus pitäs tulla. Yksityisen tilaamat paketit pitäs automaagisesti tulla siihen lähimpään tulliin ellei erikseen ole sovittu, että jäävät Vantaalle. Mun paketti oli jostain syystä jääny sinne Vantaalle ja siitä oli lähetetty saapumisilmoitus omituisen myöhään. Tulee ilmeisesti tänään, mutta paketti on edelleen Vantaalla. Lähtee sieltä paikalliseen tulliin, kun tänään puhelimessa niin sovin. Tietty ne oli sen kädettäny... on se kumma, että kauppa onnistuu toimittamaan HK:sta Suomeen parissa päivässä, mutta Suomen sisällä menee nyt varmaan yli viikko :).
-
on se kumma, että kauppa onnistuu toimittamaan HK:sta Suomeen parissa päivässä, mutta Suomen sisällä menee nyt varmaan yli viikko :).
Toi on kyllä harvinaisen perseestä. Mullekin tuli paketti Hong Kongista neljässä päivässä Suomeen, mutta sitten se jökötti Vantaalla neljä päivää, ennenku saivat sen eteenpäin Helsinkiin >:(
-
Tee testi ja ja aja joku tarkka aika koneella ja katso paljonko akkuun menee niin voi laskea tarkan keskikulutuksen...
Muutamasta akullisesta nyt laskenu tota virrankulutusta, 13-13.5A se on. Onkos tuo paljon/vähän/normaali? Jos paljon, miten pienentää? Alkaa oleen jo hiukan offtopic mutta, kone siis on 450SE v2 430XL koneella.
-
13-13.5A? Onko tuo esim joku keskiarvo hetkellinen virta jonka olet arvioinut akusta lähtevän lennon aikana tms?
Tuossa käppyrää mitä minun T-Rex 450 SE V1 kuluttaa tällä hetkellä kun alkaa olemaan tuon HW:n maksimitehot käytössä (eli akuista ja säädöistä ei saa minun taidoilla enempää ulos). Lennätys on "lennokkityylillä" edestakaisin silmukoita, vaakakierteitä jne tehden. Nuo piikit alussa ja loppupuolella ovat flippejä ja rolleja. Maksimivirta näyttää olevan n.35A ja keskiarvo 17A tienoilla.
-
Virrankulutuksen keskiarvohan tuo...
Mun mielestä se on leijutteluvirraksi aika paljon koska pääsen tuohon samaan viissatasella rexillä ja se on sentään puolet painavampi.
Sitä voisi koittaa pienentää pudottamalla kaasukäyrän kolmatta ja neljättä pistettä pikkuhiljaa alaspäin ja miksei sitä viidettäkin. Ainakin noi isommat muuttuvat samalla aika paljon rauhallisemmiksi ja mukavammiksi leijutella.
Eli varovasti lasket sitä käyrän loppupuoliskoa ja koitat miten lentää ja mikä on virrankulutus. Jostain se optimi löytyy.
Kuinkas sun akkusi voi?
-
OT: On siinä viissatasessa toki about puolet enemmän jännitettä akussa, eli puolet enemmän watteja pelissä kuin 3S akulla varustetussa 450:ssä.
-
Ei tolla hitusen pullahtaneella edes leijuta kuin noin 8min, sen jälkeen ottaa melkeen 1800mAh sisään. Helidirectistä tuli viesti että kelpaako 20c ton 22c tilalle, vastasin että kyllä mutta siihen ei tullu vastausta. Saa sitten nähdä tuleeko uus akku vaan postissa joku päivä vai mitä tapahtuu.
Niin ja tuohon alignin noparin battery protectioniin ei kannata näemmä luottaa yhtään, antoi ajaa 90% akusta eikä vielä tehnyt mitään vaikka high cutoff asetus.
-
Hyvä huomio illi!
Niinhän se tietty on!! ;D
Silti hakisin pienempiä virtoja käyrää pudottamalla koska muistaakseni Hessulla on tikku keskellä jo 80% käyrä.
Tosin sellaista kokeiluahan se taitaa olla että millä käyrällä missäkin olosuhteissa saa pisimmän lentoajan.
Leijuttelussa kun ei sitä tehoa ihan kauheasti tarvita. Mulla on kuussatasessa kait 55% kaasu leijutellessa ja viissatasessa 62%.
Ja Hessu, kyllä se noparin katkaisu luultavasti toimii. Leijutellessa vain virrankulutus on kuitenkin sen verran pieni että kennojännite putoaa vasta tuon 90% jälkeen alle sen katkaisu jännitteen. Ainaskin jos akun käyriä katsoo.
Helidirect on kyllä sanansa yleensä pitänyt joten etköhän uuden akun saa!