Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Tohtori R - 15 Marraskuu, 2011, 20:54:54
-
eipä löytyny haulla järkevää aihetta tälle joten tehdäänpä uusi...
näyttää tulleen uusi softaversio nimittäin v11 :)
http://www.kontronik.com/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=3&Itemid=13&lang=en (http://www.kontronik.com/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=3&Itemid=13&lang=en)
tää mahdollistaa ulkosen (v-barin) govin käytön joka itseäni pikkasen kiinnostaa kun on lukenu pelkkää hyvää siitä!
teknisestihän se on tietty parempi ku noparin oma koska v-bar osaa lisätä hanaa jo heti kun aletaan tekemään jotain liikettä joka tulee hidastamaan nuppikierroksia kun taas noparien sisäset reagoi vaan jo hidastuneisiin nuppikierroksiin ::)
mulla on toi heli jive goblinia varten oottelemassa ja nythän toi kannattanee lähettää päivitykseen ku ei ole konettakaan kuukauteen vaikken ton toiminnon käytöstä vielä varma olekkaan... lupailevat aika nopeaa palautusta tuolla :o
-
Olen kanssa lukenut hyvää tuosta Vbarin govista, joten ilman muuta kannattaa ottaa käyttöön. Mites paljon ne veloittaa uudesta softasta? Selkeä miinus kun ei pysty softaa päivittämään itse niinkuin Castlella.
-
Eivät veloita mitään 6kk sisällä ostosta sanoo sivusto.
-
Olen kanssa lukenut hyvää tuosta Vbarin govista, joten ilman muuta kannattaa ottaa käyttöön. Mites paljon ne veloittaa uudesta softasta? Selkeä miinus kun ei pysty softaa päivittämään itse niinkuin Castlella.
free of charge ja palautus 2-3 työpäivän kuluessa jos ostettu alle 6kk sitten muuten maksaa kokonaista kybän! :D
hassua että ei voi itse tehdä mutta jos noi ajat pitää paikkansa ei toi oo paha rasti :)
posti nyt jonkun oravannahan tietty ottaa välistä...
-
Ite olen huomannut ettei tuolla noparin govella juurikaan kierrokset putoa, mutta sitten jos kunnon riipasun jälkeen nopeasti ottaa kulmat nollille ja pitää siinä, niin sillon kierrokset nousee selvästi.
-
Ite olen huomannut ettei tuolla noparin govella juurikaan kierrokset putoa, mutta sitten jos kunnon riipasun jälkeen nopeasti ottaa kulmat nollille ja pitää siinä, niin sillon kierrokset nousee selvästi.
mä oon kanssa huomannu saman ku oon j@nin TDR lentoja katellu...
niinku sanottu jotenki kiinnostais kokeilla mutta siinä tulis sitte se että joutuis ostamaan sen hyperionin phase sensorin ja se ei taas tykkää tosta mun 8.4v bec jännitteestä joten sitä pitäis vielä reguloida ja äärimmilleen yksinkertaistetun johtomäärän idea vähän pilaantuu nyt kun ei ole erillistä vastariakaan ::)
luultavasti päivitytän ton noparin nyt jos sitä innostuu jossain vaiheessa mutta koitan eka ilman!
-
Ilman muuta se kannattaa tässä vaiheessa laittaa updeitattavaksi :)
Eikä sitten kun G on pöydällä.
-
täytyypäs ottaa omakin jive kopterista irti nyt kun on tuo "vara" castle tuossa ja pistää kontro päivitettäväksi..
-
täytyypäs ottaa omakin jive kopterista irti nyt kun on tuo "vara" castle tuossa ja pistää kontro päivitettäväksi..
onhan sulla nimenomaan "heli jive" koska toi on vaan sille ei normi jivelle...
-
o! tottakai!! :P :P :D
-
sinne läks eilen zörmaaniaan softapäivitykseen käyttämätön ja kokeilematon helijive... toivotaan että tulee joskus takasinkin ::)
-
rupee olemaan jo laillistettu ryöstö! ;D
HeliJiven ohjelmointikortti nimittäin... 100e!!! :o ei sillä että sitä luultavasti edes tarvitsee ku kaiken tarpeellisen saa konffattua tikuilla...
tikuilla ei kuitenkaan saa kaikkea tehtyä!
osaakos kukaan sanoa että mitä jää tekemättä ilman tota pelkkien tikkujen vispaajana?
http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_progdisc_programmer_9310-p-11968.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_progdisc_programmer_9310-p-11968.html)
-
rupee olemaan jo laillistettu ryöstö! ;D
HeliJiven ohjelmointikortti nimittäin... 100e!!! :o ei sillä että sitä luultavasti edes tarvitsee ku kaiken tarpeellisen saa konffattua tikuilla...
tikuilla ei kuitenkaan saa kaikkea tehtyä!
osaakos kukaan sanoa että mitä jää tekemättä ilman tota pelkkien tikkujen vispaajana?
http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_progdisc_programmer_9310-p-11968.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_progdisc_programmer_9310-p-11968.html)
Elämä on...! ;D
No ainaskin tulee mieleen bec jännite, P&I gain ja varmaan paljon muutakin.
Mä luulen että sä et tota ehkä tarvii jos käytät V-barin govia ja ulkoista becciä.
-
Samaa mieltä Tohtorin kanssa. Kontronikin hinnat kyllä on aika kovia, eli laadusta saa maksaa.
- Helijive 120 (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_heli_jive_120+_version_4620-p-15425.html)455€
- Ohjelmointikortti (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_progdisc_programmer_9310-p-11968.html) 100€
Yhteensä 550€ (joka on siis samoilla hujakoilla esim YS 120 motin ja änkkärin kanssa, jotka nekin ovat kovan hintaisia).
Nyt kun Castle on ryvettynyt noissa recall kohuissa niin Kontronikin asema on vahvistunut, mutta varmaan vielä enemmän profiiliaan tämän seurauksena on nostanut YGE. Toivottavasti Castle saa noparit päivitettyä ja jatkettua normaalia businestä, sillä isojen noparien markkinat tarvitsevat kilpailua. Muutenhan Castlet ovat toiminnallisuudeltaa ihan kelpoja.
Castlen vastaavat tuotteet:
Castlen vastaava setti maksaa seuraavasti. Taitaa toi Kontronikki tosin kestää aika paljon suurempia virtoja 120A luokituksesta huolimatta)
- Castle ICE HV2 120 (http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_phoenix_cseice120hv2-p-16143.html[/url) 245€
- Castle Link (http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_link_programming_link-p-8054.html) 25€
Yhteensä 270€ (280€ edullisempi)
- Castle ICE HV2 260 (http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_phoenix_ice2_cseice160hv2-p-16151.html) 287€
Yhteensä 310€ (240€ edullisempi)
Edit: Castlen tuotteet vertailuun
-
-
Samaa mieltä Tohtorin kanssa. Kontronikin hinnat kyllä on aika kovia, eli laadusta saa maksaa.
- Helijive 120 (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_heli_jive_120+_version_4620-p-15425.html)455€
- Ohjelmointikortti (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_progdisc_programmer_9310-p-11968.html) 100€
Yhteensä 550€ (joka on siis samoilla hujakoilla esim YS 120 motin ja änkkärin kanssa, jotka nekin ovat kovan hintaisia).
Nyt kun Castle on ryvettynyt noissa recall kohuissa niin Kontronikin asema on vahvistunut, mutta varmaan vielä enemmän profiiliaan tämän seurauksena on nostanut YGE. Toivottavasti Castle saa noparit päivitettyä ja jatkettua normaalia businestä, sillä isojen noparien markkinat tarvitsevat kilpailua. Muutenhan Castlet ovat toiminnallisuudeltaa ihan kelpoja.
-
noihin hintoihin pitää lisätä vielä kunnon bec koska helijive antaa ulos vaan 6v
mulla on sitä varten hankittuna WR Hercules Super BEC joka on reilun satkun hintanen... elämä on ::)
joo meinasin V-BAR govilla ja tolla ulkosella becillä mennä joten kortti jää ostamatta ennenkun tulee jotain ylitsepääsemätöntä (toivottavasti ei tule)
-
noihin hintoihin pitää lisätä vielä kunnon bec koska helijive antaa ulos vaan 6v
Manuaalin mukaan Heli Jivessä on kyllä ohjelmoitava BEC?
"The BEC-Voltage can be changed between 5V and 6V (0.2V steps) by using PROGDISC."
-
Onhan siinä säätö, mutta TohtoriR tarttee (haluaa) 8.4 V ulos sieltä :)
-
Manuaalin mukaan Heli Jivessä on kyllä ohjelmoitava BEC?
"The BEC-Voltage can be changed between 5V and 6V (0.2V steps) by using PROGDISC."
on joo mutta mä haluan 8.4v ::)
-
Samaa mieltä Tohtorin kanssa. Kontronikin hinnat kyllä on aika kovia, eli laadusta saa maksaa.
- Helijive 120 (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_heli_jive_120+_version_4620-p-15425.html)455€
- Ohjelmointikortti (http://www.fast-lad.co.uk/store/kontronik_progdisc_programmer_9310-p-11968.html) 100€
Yhteensä 550€ (joka on siis samoilla hujakoilla esim YS 120 motin ja änkkärin kanssa, jotka nekin ovat kovan hintaisia).
Nyt kun Castle on ryvettynyt noissa recall kohuissa niin Kontronikin asema on vahvistunut, mutta varmaan vielä enemmän profiiliaan tämän seurauksena on nostanut YGE. Toivottavasti Castle saa noparit päivitettyä ja jatkettua normaalia businestä, sillä isojen noparien markkinat tarvitsevat kilpailua. Muutenhan Castlet ovat toiminnallisuudeltaa ihan kelpoja.
Castlen vastaavat tuotteet:
Castlen vastaava setti maksaa seuraavasti. Taitaa toi Kontronikki tosin kestää aika paljon suurempia virtoja 120A luokituksesta huolimatta)
- Castle ICE HV2 120 (http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_phoenix_cseice120hv2-p-16143.html[/url) 245€
- Castle Link (http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_link_programming_link-p-8054.html) 25€
Yhteensä 270€ (280€ edullisempi)
- Castle ICE HV2 160 (http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_phoenix_ice2_cseice160hv2-p-16151.html) 287€
Yhteensä 310€ (240€ edullisempi)
Edit: Castlen tuotteet vertailuun
-
Toi BEC on myös hyvä ottaa mukaan laskuihin (jos siis 6V riittää), sillä tätä ei Castlella löydy ja erillisen BEC:n osataminen maksaa sen 50€-100€, joka tipauttaa hintaeroa.
Pienimmillään ero tulee seuraavaksi:
- Castle 120 ei riitä vaan tarvitaan 160A versio
- Ei luoteta castlen HV Bec ESCiin (~50€) vaan halutaan "parempi" (~100€)
- 6V setup riittää ja luotetaan Kontronikin sisäiseen BECiin (riittäkö varmasti tehokkaimmille servoille?!?) eikä progdiskiä tarvita
Kontronik: 455€
Castle:287€ + 25€ + 100€ = 412€
Tällöin hinnat ovat jo todella lähellä toisiaan, mutta tossa oli tietenkin paljon olettamuksia.
Tähän sitten vielä moottori ja akut, että saadaan lavat pyörimään.
-
-
Niin ja jos CC:n valitsee niin täytyy ostaa vielä tälläinen
http://www.turvakauppa.com/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07092007-13213/Products/06070 (http://www.turvakauppa.com/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07092007-13213/Products/06070)
Sorry, oli pakko ;D
-
Niin ja jos CC:n valitsee niin täytyy ostaa vielä tälläinen
http://www.turvakauppa.com/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07092007-13213/Products/06070 (http://www.turvakauppa.com/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07092007-13213/Products/06070)
Sorry, oli pakko ;D
;D
Okei, jos ostat tuon vaahtosammuttimen (235€), ICE HV2 160:sen ja castle linkin niin se on silti 5€ halvempi kuin Kontronik ohjelmointikorilla. ;D ;D ;D
-
-
;D
Okei, jos ostat tuon vaahtosammuttimen (235€), ICE HV2 160:sen ja castle linkin niin se on silti 5€ halvempi kuin Kontronik ohjelmointikorilla. ;D ;D ;D
-
Eiku hintahan oli 245 + alv. päälle.
;D
-
sinne läks eilen zörmaaniaan softapäivitykseen käyttämätön ja kokeilematon helijive... toivotaan että tulee joskus takasinkin ::)
mitä doktori sisällytit tuone pakettiin?? koitin pikaseen kattua kontronikin sivulta mut en löytäny mitään lomaketta ainakaan...riittääkö kuitti ja henkilötiedot sit kai joku info et päivitykseen tulossa..??
-
mitä doktori sisällytit tuone pakettiin?? koitin pikaseen kattua kontronikin sivulta mut en löytäny mitään lomaketta ainakaan...riittääkö kuitti ja henkilötiedot sit kai joku info et päivitykseen tulossa..??
on siellä se lomake ja ostokuitti piti kans laittaa... en oo nyt silllai että voisin ne tänne liittää...
-
jesh.löyty
-
Tohtori, Progdiskiä ei tartte ostaa välttämättä omaksi, voin lainata omaani:)
-Samppa
-
Tohtori, Progdiskiä ei tartte ostaa välttämättä omaksi, voin lainata omaani:)
-Samppa
hyvä tietää jos tulee jostain syystä tarve :)
-
tosiaan hain tänään helijiven takas ja se on päivitetty ja testattu :) olis lähetti tuonu jo perjantaina mutta olin saksassa joten jäi...
ilmeisesti olivat tajunneet että kun ostaa ton hintasia sähköjä kepakkoon joutuu emäntää hieman lepyttelemään joten olivat laittaneet vielä joulusuklaat paluupostissa ;D
hyvin tuntuu saksalaisten homma toimivan :)
-
vahoo!!tänään postiloodassa kontronikin paketti!todella loistavasti toiminu tuo päivitys palvelu kuitenki!pointsit sinne!! 8)
-
ei taida tällä foorumilla olla tän homman aikasemmin tehneitä mutta koitetaan silti josko joku tietäis jotain...
vääntäkääs nyt mulle rautalangasta mitä toi KSA mode tarkottaa käytännössä (mitä nopari tekee erilailla)
mä osaan lukea mutta manuaali ei vastaa tohon kysymykseen tarpeeksi tarkasti.
helifreakissa on ihan hirvee häröpallo aiheita noista kontronikin noparin asetuksista ja ominaisuuksista ja niitä on nyt kahlattu ja oon aina vaan enemmän sekasin.
mulla on siis gobliniin tulossa HeliJive HV120+, scorpparin 4525-520LE ja V-Bar hoitamaan myös govin virkaa avitettuna hyperionin phase sensorilla (kaikki siis hankittu)
toi kontronikin lähestymistapa on vähintäänkin erikoinen ku on noita numeroituja modeja jne eikä asetuksia pääse ilmeisesti säätämään niinkuin haluaa...
mä en ole vielä noihin kikkareisiin laittanu sähköä ollenkaan kun ei ole koko kopteria mutta aina kun päätän että nyt mä opiskelen ton manuaalin ja foorumien kanssa tän asian ulkoa että mitä mikin tarkottaa iskee turnaus väsymys kun on yksinkertasesti niin huonosti selitetty noi hommat (mä haluan tietää mikä mikin tekee enkä vaan laittaa jotain KSA modea päälle tietämättä mikä se on)
ongelma on nyt se että MrMel joka noiden kanssa on pelleilly ja on tehnyt paljon videoitakin on sitä mieltä että tota moottoria ei voi ajaa kontronikin säätimellä siinä 8 modessa joka on siis ulkosen govin (kuten V-Bar) mode tossa uusimmassa helijiven v11 firmiksessä. kuitenkin 4. modessa (heli) se toimii ilmeisesti jos joku KSA modekin on kytketty... ::)
ei helevetti senthään :D :D :D nyt se iskee taas turnaus väsymys :D :D :D ei jaksa enää :D :D :D
mikä tässä nyt on se pointti miksi se nopari toimii ton moottorin kanssa omalla govillaan mutta ei ulkosella? kuitenkin netissä on videoita missä siitä ajetaan sillä ulkosellakin >:( haluis vaan mieltää nää asiat valmiiksi ennenkuin on kopteri asetuksia vaille valmis nenän edessä...
kaikki muu on täysin selvää mutta toi helijive on musta aukko! >:(
-
vääntäkääs nyt mulle rautalangasta mitä toi KSA mode tarkottaa käytännössä (mitä nopari tekee erilailla)
mä osaan lukea mutta manuaali ei vastaa tohon kysymykseen tarpeeksi tarkasti.
Äärimmäisen epäselvästi dokumentoitu tuo KSA mutta etsimällä kovasti löysin tietoa että se muuttaa timing-algoritmia ja ohjaustaajuutta (näissähän on "lennossa" muuttuva taajuus, toisin kuin useimmissa nopareissa). Käytännössä vaikutus on kai jokseenkin sama kun "low" timingillä, eli tuota käytetään jos on synkkaongelmia. Suositus taisi olla pistää pois päältä ellei tule vastaan konkreettisia ongelmia.
toi kontronikin lähestymistapa on vähintäänkin erikoinen ku on noita numeroituja modeja jne eikä asetuksia pääse ilmeisesti säätämään niinkuin haluaa...
mä en ole vielä noihin kikkareisiin laittanu sähköä ollenkaan kun ei ole koko kopteria mutta aina kun päätän että nyt mä opiskelen ton manuaalin ja foorumien kanssa tän asian ulkoa että mitä mikin tarkottaa iskee turnaus väsymys kun on yksinkertasesti niin huonosti selitetty noi hommat (mä haluan tietää mikä mikin tekee enkä vaan laittaa jotain KSA modea päälle tietämättä mikä se on)
ongelma on nyt se että MrMel joka noiden kanssa on pelleilly ja on tehnyt paljon videoitakin on sitä mieltä että tota moottoria ei voi ajaa kontronikin säätimellä siinä 8 modessa joka on siis ulkosen govin (kuten V-Bar) mode tossa uusimmassa helijiven v11 firmiksessä. kuitenkin 4. modessa (heli) se toimii ilmeisesti jos joku KSA modekin on kytketty... ::)
Unohda koko sana "mode". Kontronikilla "mode" tarkoittaa vain tiettyä asetusta. Eli voit pistää päälle modet 4+5+6+7 yhtäaikaa. Suosittelen vahvasti ProgCardien tai ProgDiscin käyttöä - toimiikos tuossa samat ProgCardit kun normi-Jivessä, jos toimii niin minulta löytyy molemmat lainaksi tarvittaessa.
mikä tässä nyt on se pointti miksi se nopari toimii ton moottorin kanssa omalla govillaan mutta ei ulkosella? kuitenkin netissä on videoita missä siitä ajetaan sillä ulkosellakin >:( haluis vaan mieltää nää asiat valmiiksi ennenkuin on kopteri asetuksia vaille valmis nenän edessä...
Käsittääkseni ongelma ulkoisten govien kanssa on siinä miten nopeasti/hitaasti tuo reagoi ulkoisen govin ohjaukseen. Tietääkseni siihen on myös tekeillä korjaus uudemman softan myötä (ellei ole jo tehty?).
-
Kaikki Helijiven featuret eivät toimi kuin päivitetyllä Progdiskillä.
Tohtori saa lainaan mun päivitetyn Progdiskin jos tarvii;)
-Samppa
-
Äärimmäisen epäselvästi dokumentoitu tuo KSA mutta etsimällä kovasti löysin tietoa että se muuttaa timing-algoritmia ja ohjaustaajuutta (näissähän on "lennossa" muuttuva taajuus, toisin kuin useimmissa nopareissa). Käytännössä vaikutus on kai jokseenkin sama kun "low" timingillä, eli tuota käytetään jos on synkkaongelmia. Suositus taisi olla pistää pois päältä ellei tule vastaan konkreettisia ongelmia.
jaahas nyt tuli uutta dataa :) eikö tota taajuutta ja ajotusta saa lukittua manuaalisesti esim 8kHz ja jotain väliltä 5-15 astetta niinkuin se pitäisi olla tolla mosalla? oon lukenu että KSA modella yleensä menetetään pikkasen tehoa moottorista (niinkuin low timing yleensäkkin tekee) ja jos toi mosa välttämättä vaatii sen päälle eikä asioita saa laitettua manuaalisesti haluamikseen niin silmäkään ei räpsähdä kun kontronik lähtee setupista huitsin vittuun ihan sama vaikka makso melkein 500!
tää scorpparin 4525-520LE on erilailla käämitty kun valtaosa muista moottoreista ja tän inductanssi on niin pieni ettei kontronik kuulemma oikein tykkää siitä... mene ja tiedä. 1.4mm kankeahan tuolla sisällä kiertää että ei se ole ihmekkään.
Unohda koko sana "mode". Kontronikilla "mode" tarkoittaa vain tiettyä asetusta. Eli voit pistää päälle modet 4+5+6+7 yhtäaikaa. Suosittelen vahvasti ProgCardien tai ProgDiscin käyttöä - toimiikos tuossa samat ProgCardit kun normi-Jivessä, jos toimii niin minulta löytyy molemmat lainaksi tarvittaessa.
toi kortti ei toimi helijiven kanssa mutta toi sampan kikkare toimii ja pitää ihmetellä jos sitä tarvii ni lainata :) kiitos kuitenkin sullekkin tarjouksesta.
Käsittääkseni ongelma ulkoisten govien kanssa on siinä miten nopeasti/hitaasti tuo reagoi ulkoisen govin ohjaukseen. Tietääkseni siihen on myös tekeillä korjaus uudemman softan myötä (ellei ole jo tehty?).
se korjaus on firmis jonka versio on v11. mä käytin ton saksassa päivityksessä jo ajat sitten ja siinä siis on nyt toi uus softa :)
saa nähä! nyt ku on lukenu näitä ihmisten ongelmia ja ottaa huomioon ton kikkareen hinnan niin en varmasti laittais rahojani siihen! hercules super bec + toi on kuitenkin lähes 600e!!!
MrMel on testaillu sitä scorpparin uutta hyvän BECin sisältävää 130A HV noparia joka ei ole vielä markkinoilla ja sanoi että sillä ja tällä mun mosalla saa ihan älyttömästi tehoa verrattuna helijiveen :( ottaa pattiin koko kontronik!
-
laitetaan vielä vähän offaria ku äsken viittasin tähän...
eli tämmönen olis hyvä jos osoittautuu toimivaksi: http://www.scorpionsystem.com/catalog/speed_controllers/12s_lipo_sbec/12S_130A_SBEC/ (http://www.scorpionsystem.com/catalog/speed_controllers/12s_lipo_sbec/12S_130A_SBEC/)
toi on ihan uusi ja oikein kellään ei ole vielä kokemuksia niin eihän sellasta uskalla ostaa... tossa olis vaan sisäänrakennettuna hyvä BEC ja phase sensori V-Baria varten eli ruma ja vika altis johtohässäkkä jäis pois kokonaan ::)
hintakin on vaan puolet tosta mitä noihin mun romuihin on menny! :-\ luulis myös että scorppari osais ohjata scorpparia ja takuukin pysyy voimassa :D
jivessä kun ei ilmeisesti takuu kata jos käytät jotain muuta mosaa ku kontronik pyroa :-\ (kivoja bonuksia)
-
no kyselin nyt sitte vähän... ja velhohan vastaili
Here is my personal view in light of everything,
No, it's not worth it.
Why, because of even if the issue is low chance if you count % wise, its always there, so the more flights you do, sooner or later statistics says it WILL happen.
Does not matter if I have xxx successful flights, it can happen on your first.
What happen (MrMel)?
i have 4525-520LE, HeliJive HV120+, Full size V-Bar 5.2pro, hyperion phase sensor and heavy hands on sticks for my goblin waiting and i want to use V-Bar GOV becose of more stable rpm's and lower current spikes.
KSA is not needed? what is KSA anyway? i have never even tested an kontronik ESC and i think there is too meny questions whitout proper answer like what KSA really does.
what is the problem with my setup or is there some?
thanks for your time
-Toni
I have a telephone meeting with Kontronik coming tuesday, but I can tell you what you should NOT do, do not "abort" throttle hold, that seems to be the biggest risk factor as far as I have found out so far.
If you do throttle hold, allow the motor to stop, completely.
else you can get into commuting error, with it, risk of big EMF spike, with it, risk of damaging ESC or motor.
I'm not talking about Vbar + Auto-rotation bailout, since that use an idle mode, but I mean if you do a "full throttle hold" and then flip out of hold before motor physically has stopped.
elikkäs siis kommuntointi ongelma näyttää olevan se päällimmäisin juttu jonka sattuminen on todennäköisimmillään silloin jos käytän holdia ja otankin sen pois ennenkuin mosa on pysähtynyt kokonaan...
KSA modesta sanoi:
Easiest explanation is:
Jive in "non-KSA" mode auto-adjust settings depending on several factors.
In KSA mode the auto-adjusting part is less, its more static i.e. same as other ESCs.
(Timing and drive-rate)
-
silmäkään ei räpsähdä kun kontronik lähtee setupista huitsin vittuun ihan sama vaikka makso melkein 500!
ottaa pattiin koko kontronik!
Kokeilisit ny ensiks :D
-
odotinkin vähä että joku poimii just ton tuolta :D
tottakai kokeillaan ja varmaan ollaan ihan tyytyväisiäkin...
toi on sitäpaitsi niitä ainoita nopareita jotka mahtuu siihen goblinin noparipaikalle ilman akkulevyjen modeja...
mulle jäi kyllä edelleen epäselväksi pitääkö mun käyttää KSA modea vai ei ja voiko sitä yleensä käyttää mode8 kanssa...
sekin jäi epäselväksi saako noita ohjausparametrejä säädettyä kiinteiksi manuaalisesti.
luulis vaan että tällaset asiat olis helposti esillä manuaalissa mutta eipä ole!
näin manuaalissa kyllä sanotaan: For adjusting single parameters use PROGDISC
-
odotinkin vähä että joku poimii just ton tuolta :D
tottakai kokeillaan ja varmaan ollaan ihan tyytyväisiäkin...
toi on sitäpaitsi niitä ainoita nopareita jotka mahtuu siihen goblinin noparipaikalle ilman akkulevyjen modeja...
mulle jäi kyllä edelleen epäselväksi pitääkö mun käyttää KSA modea vai ei ja voiko sitä yleensä käyttää mode8 kanssa...
sekin jäi epäselväksi saako noita ohjausparametrejä säädettyä kiinteiksi manuaalisesti.
luulis vaan että tällaset asiat olis helposti esillä manuaalissa mutta eipä ole!
Mulla menee samalla motilla ilman KSA modea ja hyvin toimii, tosin mulla on power jive eikä heli malli mutta luulen että tässä asiassa ei ole näillä mitään eroa.
-
Mulla menee samalla motilla ilman KSA modea ja hyvin toimii, tosin mulla on power jive eikä heli malli mutta luulen että tässä asiassa ei ole näillä mitään eroa.
kai se on sitte just niinku toi manuaali sanoo että koitetaan ilman ja jos on ropleemia ni ihmetellään sitte uudestaan...
-
Minkätakia haluat säätää sen taajuuden kiinteästi? Aiheuttaako toi muuttuva taajuus ongelmia sitten kuvernaattorille? Eikös toi Helijive nimenomaan oltu tehty niin että sillä voi käyttää Vbarin govenööriä?
Sitten noob kysymys. Mitä se vaihesensori tekee ja minkä välille se kytketään?
-
-
Minkätakia haluat säätää sen taajuuden kiinteästi? Aiheuttaako toi muuttuva taajuus ongelmia sitten kuvernaattorille? Eikös toi Helijive nimenomaan oltu tehty niin että sillä voi käyttää Vbarin govenööriä?
Sitten noob kysymys. Mitä se vaihesensori tekee ja minkä välille se kytketään?
-
joo koitetaan tota just niinku jani tossa äsken totes että toimii sillä (sama mosa ja power jive) eli ei ole tarvetta saada taajuutta kiinteäksi mutta jos ongelmia tulee niin olishan se kiva että pystyis itse tekemään asetukset ei kä antaa kontronikin arpoa niitä jos se ei sitä osaa tehdä oikein ;D
phase sensori tulee yhteen moottorin johtoon kiinni (ihan sama mihin niistä kolmesta) ja sitte se tökätään V-Bariin.
kun V-Bar governoi moottoria niin pitäähän sen tietenkin tietää sen pyörimisnopeus ::)
tollanen äärettömän kallis ja iso kikkare: http://www.readyheli.com/MIK4442-Hyperion-Phase-Sensor--Brushless-RPM-Sensor_p_38056.html (http://www.readyheli.com/MIK4442-Hyperion-Phase-Sensor--Brushless-RPM-Sensor_p_38056.html)
-
Moi!
Kontronikin ajoituksen voi säätää Auto/-5/+5/+10 -asteeseen, mutta ainakin minulla tuo Autotiming pelittää Scorpion HK4525-520kv -mosan kanssa ihan hyvin. Tehoakin irtoaa niin paljon, että ennemmin vaarana on keittää akut suurilla purkuvirroilla kuin se, että teho loppuisi jossakin liikkeessä ;D
Kontronikissa on oikeasti hyvin toimiva Govi, en lähtisi mitään (ulkoisia) virityksiä tekemään kun toimii jo sellaisenaan (toisin kun useissa muissa säätimissä).
Aggressiivisuutta Govin säätöihin voi hakea, muuttamalla I- ja P-gaineja ja sitä smooth-asetusta - näillä eväillä govi säätää vieläkin tiukemmin (liian tiukka säätö alkaa näkyä perän heilumisena joissakin liikkeissä, koska moottorin vääntö riittää vaikka mihin :))
Myös BEC kahdella johdolla pelittää ja virrat (jatkuva 5A, piikeissä 15A) riittää vähän järeimmillekin servoille.
Kokeilehan sitä, niin saatat yllättyä (sulla on nimittäin kädessäsi yksi markkinoiden parhaista säätimistä 8)).
Tuo alun perin Hacker-turbiini mosille tarkoitettu KSA-mode kannattanee unohtaa ja käyttää sitä Mode4:sta (ja Mode9) ja sen lisäksi katsoa Progdiskillä muut arvot kohdalleen.
- 4D -
-
Noparin kuvernööri ei voi parhaimmillaankaan koskaan päästä stabilointiyksikön tasolle, sillä se reagoi aina myöhässä. Eli silloin kun kierrokset ovat alkaneet jo tippua, kun taas VBAR tietää heti että nyt kuski väänsi tikusta, joten annampa jo ennakkoon hieman lisää ruttua koska muuten alkaa puutumaan.
Se että riittääkö toi Kontronikin tapa on toinen juttu. Jokatapauksessa onhan se kiva olla aina se paras mahdollinen ;D
-
-
Noparin kuvernööri ei voi parhaimmillaankaan koskaan päästä stabilointiyksikön tasolle, sillä se reagoi aina myöhässä. Eli silloin kun kierrokset ovat alkaneet jo tippua, kun taas VBAR tietää heti että nyt kuski väänsi tikusta, joten annampa jo ennakkoon hieman lisää ruttua koska muuten alkaa puutumaan.
Se että riittääkö toi Kontronikin tapa on toinen juttu. Jokatapauksessa onhan se kiva olla aina se paras mahdollinen ;D
-
Samahan se on Nitrojen kanssa, aina govi vähän myöhässä, silti pitää kiekat ;).
Osaako se Vbar itse säätää jos sulla on flatti kaasukäyrä säädössä? Vai arvaako se, että nyt oli kopteri väärinpäin ja annettiin negatiivistä sauvaa, laitanpa vähän kiekkaa lisää ja nyt oli kopteri oikeinpäin ja lisättiin pitchiä - tuskin. Taitaa sillekin signaali tulla ulkoiselta anturilta ja 'vähän myöhässä' -kyse on siis vain säädön tiukkuudesta, eli miten äkkiä korjaa (ja pystyy korjaamaan).
Tämä säätöpiiri voi ihan yhtä hyvin olla säätimessä kuin säätävässä yksikössä (Vbar, CGY-750...).
- 4D -
-
Kontronikin ajoituksen voi säätää Auto/-5/+5/+10 -asteeseen, mutta ainakin minulla tuo Autotiming pelittää Scorpion HK4525-520kv -mosan kanssa ihan hyvin.
tämä on mukava kuulla!
Tehoakin irtoaa niin paljon, että ennemmin vaarana on keittää akut suurilla purkuvirroilla kuin se, että teho loppuisi jossakin liikkeessä ;D
siltikin jos sitä on saatavissa yhtäänkään lisää niin se on aina plussaa!
en tosin epäile etteikö automaatti olisi se paras jos vaan toimii :) ainakin se on varmaan taloudellisin...
Kontronikissa on oikeasti hyvin toimiva Govi, en lähtisi mitään (ulkoisia) virityksiä tekemään kun toimii jo sellaisenaan (toisin kun useissa muissa säätimissä).
Aggressiivisuutta Govin säätöihin voi hakea, muuttamalla I- ja P-gaineja ja sitä smooth-asetusta - näillä eväillä govi säätää vieläkin tiukemmin (liian tiukka säätö alkaa näkyä perän heilumisena joissakin liikkeissä, koska moottorin vääntö riittää vaikka mihin :))
tiedän että tossa kontronikissa on ehkäpä markkinoiden paras noparin sisäinen govi ja se varmasti toimisi aivan hyvin mulla ja mun lentotaidoilla...
siltikin vetoan siihen että aina voi olla parempi ja kehitys loppuu tyytyväisyyteen! ;)
noparin sisäisessä govissa on se vikana ettei se tiedä ennakkoon milloin kuormaa on tulossa ja alkaa korjaamaan vasta myöhässä kun kierrokset on jo laskeneet! tämä näkyy eniten vissiin sellasissa tilanteissa kun kuorma yhtäkkiä häviää niin rundit vähän ryntää.
kun govi on integroituna FBL purkkiin niinkuin V-Bar tapauksessa on niin se purkkihan tietää milloin se alkaa tarviimaan voimaa kun käytät joko cyclicia tai collectivea... näin ollen se osaa kompensoida mosaa jo ennakkoon ennenkuin tiputus rundeissa ehtii edes tapahtua!
olen lukenut tosta V-Bar govista pelkkää hyvää ja se saa kuulemma kopterin paljon tehokkaamman tuntuiseksi kun kierrokset ei notku vaikka todellisuudessa virtapiikit on jopa reilusti pienempiä kun moottorin ei tartte kiriä ryntäämällä niitä jo laskeneita kierroksia! keskiarvovirta saattaa kylläkin pikkasen nousta mutta noiden piikkien laskeminen taas auttaa siihen ettei helijive tee shutdowneja mitä se ameriikan isojen poikien mukaan ikävä kyllä tuppaa tän moottorin kanssa todella usein tekemään kun kunnolla räimii menemään...
eli kun tollaseen on mahdollisuss niin täytyyhän se kokeilla! :)
Myös BEC kahdella johdolla pelittää ja virrat (jatkuva 5A, piikeissä 15A) riittää vähän järeimmillekin servoille.
maksoin itseni kipeäksi servoista jotka on tarkoitettu 8.4v jännitteille ja aion myös käyttää niitä niin! helijive antaa max 6v ulos ja suositus on ettei isoja virtoja hamuavien servojen kanssa käytettäisi yli 5.6v! eli ei kiitos ;)
Tuo alun perin Hacker-turbiini mosille tarkoitettu KSA-mode kannattanee unohtaa ja käyttää sitä Mode4:sta (ja Mode9) ja sen lisäksi katsoa Progdiskillä muut arvot kohdalleen.
Mode 8 lähtee kokeiluun (ulkoinen govi) ilman KSA:ta ja automaattisilla ajotuksilla ja taajuuksilla kun kopteri saapuu.
kyllä tää nyt alkaa olemaan selvä ku 2 iltaa käyttäny pelkästää tähän :D jos tulee savua ja romua niin tarkistetaan sitte kytkentä ::)
-
noparin sisäisessä govissa on se vikana ettei se tiedä ennakkoon milloin kuormaa on tulossa ja alkaa korjaamaan vasta myöhässä kun kierrokset on jo laskeneet! tämä näkyy eniten vissiin sellasissa tilanteissa kun kuorma yhtäkkiä häviää niin rundit vähän ryntää.
kun govi on integroituna FBL purkkiin niinkuin V-Bar tapauksessa on niin se purkkihan tietää milloin se alkaa tarviimaan voimaa kun käytät joko cyclicia tai collectivea... näin ollen se osaa kompensoida mosaa jo ennakkoon ennenkuin tiputus rundeissa ehtii edes tapahtua!
Pitää varmaan itsekin lukea vielä tuosta V-Barin govista jos se näin toimii ja vetää vähän takaisin ;)
Seuraavaksi haluan autooni vakionopeussäätäjän, mikä arvaa ylämäet ja kaasuttaa jo hieman ennakkoon ja tietysti löysää hieman ennen alamäkiä... ;D
- 4D -
-
Pitää varmaan itsekin lukea vielä tuosta V-Barin govista jos se näin toimii ja vetää vähän takaisin ;)
Seuraavaksi haluan autooni vakionopeussäätäjän, mikä arvaa ylämäet ja kaasuttaa jo hieman ennakkoon ja tietysti löysää hieman ennen alamäkiä... ;D
- 4D -
heh ;D älä nyt polarisoidu... mä en ite tiedä miten hyvä toi on mutta maailmalla on sitä paljon kehuttu joka puolella että on paras govi mitä on sähköön olemassa joten pitäähän se ainakin koittaa!
se on myös faktaa että ne virtapiikit on pienempiä ja keskivirta isompi tolla ku jiven govilla... jollain oli käppyröitä vierekkäin tuolla helifreakissa näytillä... samoista käppyröistä näki että rundit oli paljon tasasemmat...
on totta että tossakin on vielä aukkoja...
mutta kehitys loppuu tyytyväisyyteen ja aina voi parantaa jopa parhaasta ;)
lisää V-Bar juttuja täällä http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?s=39dab3b534739b4c85481acf1562621a&f=97 (http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?s=39dab3b534739b4c85481acf1562621a&f=97)
-
Eikös tossa v-barin govissa ollut sekin etu että govin asetuksia voi muutta per bänkki..
-
Eikös tossa v-barin govissa ollut sekin etu että govin asetuksia voi muutta per bänkki..
jep saat jokaiselle lentotilalle omat asetukset
-
Moi,
kyllä Maikko ja Tohtori R oikeassa on tuon Vbarin Govin suhteen, siellä on tosiaan säädettävä prosentuaalinen lisäys Collectiven tai Cyclickin suhteen govin arvoon sauvan poikkeutuksesta riippuen.
Itse olen ollut (liian?) tyytyväinen tuon Kontronikin Govin toimintaan, niin ei ole muuta kaivannut eikä ole tullut tuota edes katsottua. Varmaan bankkejakin pystyy käyttämään.
- 4D -
-
Moi,
kyllä Maikko ja Tohtori R oikeassa on tuon Vbarin Govin suhteen, siellä on tosiaan säädettävä prosentuaalinen lisäys Collectiven tai Cyclickin suhteen govin arvoon sauvan poikkeutuksesta riippuen.
Itse olen ollut (liian?) tyytyväinen tuon Kontronikin Govin toimintaan, niin ei ole muuta kaivannut eikä ole tullut tuota edes katsottua. Varmaan bankkejakin pystyy käyttämään.
- 4D -
onko sulla henkselissä V-Bar ja heli jive?
nyt kun olet jo ajellut sillä kontronikin govia käyttäen niin olis kiva kuulla miltä tuntuu V-Bar govi...
tosiaan HeliJiven toi vaatii ja siinäkin pitää olla uusin v11 softa sisällä... powerjive ei kelpaa.
toi hyperionin phase sensori ei ole kallis ja sen saa ladilta... jos omistaa mini V-Barin ja haluaa käyttää tollasta setuppia ja bec jännite on enemmän kuin 5.5v niin phase sensorin ja v barin väliin pitää laittaa joku viritys esim diodeita tai rekkula joilla jännite lasketaan noin 5v tietämille. täyskokosella v-barilla ei tarvii viritellä ja tolle on vielä oma töpselikin.
http://www.fast-lad.co.uk/store/phase_tachometer_brushless_motors_hp-em2-tachbl-p-13680.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/phase_tachometer_brushless_motors_hp-em2-tachbl-p-13680.html)
-
Minulla on PowerJive, kun ei ollut HeliJiveä vielä silloin julkaistu kun hankin TDR:ään sähköt >:(
- 4D -
-
Tällanen tuli vastaan: http://www.youtube.com/watch?v=E1xfz1sEXdA&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=E1xfz1sEXdA&feature=player_embedded)
Pikkasen eri meininki kun vois kuvitella kiinalaisella noparitehtaalla olevan :D
-
Aaaach, ser güt!
Joku Saksalainen on siis käsin pakannut minunkin Kontronik-tuotteet. Kyllä nyt on oltava laatuun vähintäänkin tyytyväinen ;D
-
laitetaas nyt vielä tännekkin ku tulee taas kontronikille lunta tupaan :( tää asia ei vaan jätä mua rauhaan ::) se olis liian kallista savua mun makuun ja kopterin ei sitäpaitsi kuulu savuta ;D
kasailen tähän vähä tota yhtä helifreakin ketjua...
Originally Posted by MrMel
I have a telephone meeting with Kontronik coming tuesday, but I can tell you what you should NOT do, do not "abort" throttle hold, that seems to be the biggest risk factor as far as I have found out so far.
If you do throttle hold, allow the motor to stop, completely.
else you can get into commuting error, with it, risk of big EMF spike, with it, risk of damaging ESC or motor.
I'm not talking about Vbar + Auto-rotation bailout, since that use an idle mode, but I mean if you do a "full throttle hold" and then flip out of hold before motor physically has stopped.
Hi again MrMel,
i was asking few weeks ago about v-bar gov + helijive + 4525-520 that i have for my goblin and i want to use... that was what you said...
so...
How was that telephone call? any details about the problem?
and is this problem related to helijive or is it the same with all ESCs?
Thanks for your time again
Toni
They really did not have any info on the topic, sorry.
what I talk about above is Mode 8 on HeliJive and should not occur on other Jives.
i mean other brands... is this a problem of kontronik when used with that motor or?
if i get some other brand esc (scorpion comander etc..) is there the same problem waiting for me?
i have also read about align 700MX motors that has burned with that setup so is it related to motor choice at all?
sorry for bombing you with questions but i have a very expensive setup waiting and i dont want to kill it for not knowing something...
v-bar gov still seem very intresting if it works...
-Toni
It's only Kontronik ESC that has this particular problem.
>:( >:( >:(
-
Etkös sä just tilannu tän http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10015 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10015)
Eihän nyt pitäis olla mitään hätää enää? ;D
-
Etkös sä just tilannu tän http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10015 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10015)
Eihän nyt pitäis olla mitään hätää enää? ;D
no miksi sä oikein luulet että mä sen tilasin ;D
-
no miksi sä oikein luulet että mä sen tilasin ;D
Tässä on vielä se hyvä puoli että sun ei tartte huolehtia mistään KSA modeista sun muista.
Pidät vaan mielessä tän varoituksen:
Note;
FETs are Taiwanese, unlike our TURNIGY esc which use USA FETs. So we suggest customers to not draw more than the 70A rated capacity.
Eli leijuttelet vaan varovasti etkä huuata ;D
-
siis mullahan on ollu ogelma tuon holdin kans,ainakaan ennen sitä päivtystä se ei oo toiminu kunnolla.mä nyt en autorotaatioita hulluna oo tehny mut kun oon ottanu alas niin jos mosa pyörii vielä ja näppää holdin pois päältä ni ei lähe kerään kierroksia.jotain asetuksia muutin sillon ja sain sen toimimaan muutamalla kerralla,nyttemmin en oo kokeillu ku lentänykki vaan pari kertaa updaten jälkeen ja hold päälle vain akun vaihdon ajaks..
ps. näin ongelmaa kuvailin myfleetissä kesällä:
tuo ihmetyttää kyllä kun nytkin olin ottamassa ylös ku yks lennokki äijä tunki taivaalle ja kesken soft startin laitoin holdin päälle ja siirryin kopterin kans parikymmentä metriä sivulle ja koitin lähtä lentään niin ei mitään,mosa ei meinaakkaan lähteä pyöriin.sit käytän akun irti ja säädin ei edes piippaa..sit vaan venttailua vähän aikaa ja taas toimii..?? ???
muuten ei siis mitään ongelmaa mutta ei kestä pysäyttää softstarttia,edes niin et laittaa holdin päälle ja odottaa et roottori pysähtyy..ja sit miks se ei auta vaikka käyttää akun irti??
pitää odottaa muutama minuutti..
-
mut onko tää ainoastaan helijiven ongelma?miten powerjive?
-
mut onko tää ainoastaan helijiven ongelma?miten powerjive?
voi kai toi jotenkin liittyä samaankin (en suoraan sanoen tiedä enkä lähde nyt arvailemaan)
mutta toi ongelma mistä mä oon huolissani liittyy moottorin kommuntointiin silloin kun käytetään V-Barin governööriä!
tämä siis vaan Helijiven softaversion v11 mode 8 tilassa (ulkoinen govi) jota ei powerjivessä edes ole.
porukka on polttanu moottoreistaan käämit ihan kunnolla savun säestyksellä että ei mikään ihan pieni kommuntointi glitch kyseessä :D
-
tännekkin päivitystä että ei toimi toi combo helijive + 4525-520LE Koon omallakaaan autobailout modella!
jos moottori pyörii vielä vähänkin kun näppäät holdin pois niin pamahtaa niin perkeleesti ja pärähtää pilotilta paskat housuun ku kommuntointi sekoaa! :D
kiitos Koon hienosta ominaisuudesta jos rotaatio kestää yli 15 sek niin taas ollaan tilanteessa että saatkin normaalin spoolupin >:(
eli helijiven autobailout mode ei ole käytettävissä tolla motilla käytännössä ollenkaan ja vaikka toimiskin pyrolla niinkuin varmaan toimiikin on syytä muistaa se 15s raja jonka jälkeen saat hitaan spool upin.
normaalikäytössä tuntuu toimivan tolla motilla kuitenkin hyvin ilman mitään KSA modejakin...
mutta oli mulla asiaakin!
onko kukaan käyttäny helijivessä mode 6:sta? ja kuinka alas voi kaasun prosenteissa mennä että homma vielä toimii?
nyt on käytössä ihan se perus mode 4 ja tilanne on että 55% ohjauksella on nupissa vielä 2100 ja tekis mieli koittaa alempaa esim 1700-1800 tms. kiinnostaa vaan tietää missä raja menee että alkaa paikat tykkäämään huonoa. mode 4 tilassahan alle 50% ei ole käsittääkseni governoitu ollenkaan.
mode4:ssä on Koon suositus optimaalisesta asetuksesta jossain 65-75% tietämillä jossa govi on sweet spotissa ja sillä mä saan nyt sen ballistisen 2250rpm ;D
(me like)
kokeilen kyllä itse jos kukaan ei sano ;D
-
Minulla Norm. -modessa kaasukäppyrä 0,45,45,45,45% PowerJive 120+ HV:llä (+4525-520LE:llä) ja govi toimii ongelmitta - testaa ja kerro meillekin ;)
Muut Idlet: flatti 65%, flatti 85% ja Flatti 100%, siis TDR:llä.
- 4D -
-
Minulla Norm. -modessa kaasukäppyrä 0,45,45,45,45% PowerJive 120+ HV:llä (+4525-520LE:llä) ja govi toimii ongelmitta - testaa ja kerro meillekin ;)
Muut Idlet: flatti 65%, flatti 85% ja Flatti 100%, siis TDR:llä.
- 4D -
mikä ihmeen normimode? ;D en ole keksiny sellaselle mitään käyttöä joten mulla ei sellasia ole!
helijive on varmaan tossa erilainen ku powerjive...
http://www.kontronik.com/images/stories/dmdocuments/anleitung_helijive.pdf (http://www.kontronik.com/images/stories/dmdocuments/anleitung_helijive.pdf)
kohta 7.6 kertoo asian... (puolesta välistä alkaa lontoon murre)
-
mikä ihmeen normimode? ;D en ole keksiny sellaselle mitään käyttöä joten mulla ei sellasia ole!
Tuon mankat tekijät sen on Norm-moden on keksineet ja voisihan sekin olla vaikka flatti 45% ;D
En jaksanut nyt lukea tuota HeliJiven sepustusta, mutta tuolla PowerJivellä havaitsee govin toimivan jo aikaisemminkin, koska jos pysäyttää sauvan ennen keskikohtaa,
eli Normilla sillä 0-45% alueella, niin kiekat 'governoituu' siihenkin. Tee käppyrä normille vaikka 0, 25, 50, 50, 50, ja testaa sillä, tiedät varmasti pelittääkö.
- 4D -
( Ps. Minulla on piitkä, nyt muistaakseni 8s spooluptime, ja siksi kierrosten tasauksen kuulee hyvin maassa, myös ilmassa tuo 45% pitää kiekat hyvin)
-
kurkkasin powerjiven manuaaliin. on se ihan erilainen! siinä on mode 6 joku rc autoihin tarkotettu mode ja tollasta erillistä alas asti ylettyvää govimodea ei ole eli eiköhän se siinä ole govi päällä sitte kokoajan kun on mode 4 valittuna.
mä testaan tota mode 6:sta kuhan tässä taas kerkee kentälle. (menee kyllä viikonloppuun)
-
no nyt on mode6 kokeiltu ja hyvä se on :)
sain rundit alemmaksi kun mode4 käyttäen jolloin govi tippui pois 2100 rundun alle mentäessä...
nyt on goblinissa governoituja lentotiloja
ID1: 1870rpm @60%
ID2: 2250rpm @75%
ID3: 2350rpm @80%
prosentit on todellisia koska kaasukanavan endpointit on säädetty eli reunoissa ei ole deadbandia kun 2%
ainoa ero mode4 verraten on outo nykäsy kesken spoolupin jonka jälkeen vehje kiihdyttää vielä lisää... pitää tutkia ::)
[OT] hyvin liikkuu goblini tolla matalimmallakin asetuksella ja head wobblea ei vielä pahasti ole havaittavissa... vois koittaa vielä alempaa...[/OT]
-
oonko mä tyhmä vai mikä siinä on ku en saa tuolle helijivelle kaasun limittejä oikeen!!?(700E)
Mä oon nyt tehny tuon pikasetupin tuolle sillon ku se tuli sieltä päivityksestä,siinähän ku laitetaan Mod.4+ AR niin tarvii näyttää sille kaasun asennot 0%-20%-100%.. ei mee oikeen,ei..Sit mä löin jiven ja vastarin väliin ton progdiscin ja kävin sieltä säätään kaasun prosentit.ei auta!
Ongelma on siis et normimodella mulla on suora kaasukäyrä 0%-100% ja ku starttaan normimodella niin jossain yli 40% kaasulla vasta lähtee spoolaan..!!??
mikä täs ny menee mettään??
-
Kukaan osannu auttaa? ???
-
Kukaan osannu auttaa? ???
katoitko sen MrMelin videon minkä sulle laitoin? eikö onnistu jos tekee niin ku siinä?
http://www.youtube.com/watch?v=c_Wz4KUzjXA#ws (http://www.youtube.com/watch?v=c_Wz4KUzjXA#ws)
-
Joo,jos jätän AR:n pois niin sillon toimii normaalisti..jos lie kuuluu olla noin sitten..?
-
Joo,jos jätän AR:n pois niin sillon toimii normaalisti..jos lie kuuluu olla noin sitten..?
jaa-a kerran koitin laittaa noita bailout modeja päälle mutta motti meinas räjähtää sen jälkeen ja sain melkein paskahalvauksen! :D ei ole sopiva mun moottorin kanssa toi toiminto eli en koittanut enempää ;D
-
kauheen vähän nää fai miehet kommentoi mitään näistä jiveistä vaikka kaikilla kuitenkin on sellaset?! ::)
-
Jos ne on nii ujoja kaikki! ;)
-
Taitaa vastauksien vähäisyys liittyä myös siihen ettei noita bailoutmodeja taida FAI miehet käyttää. Muistaakseni Anssi (tai sitten Anssi kertoi jonkun kokeilleen :) ) kokeili joskus semmosta autorotaatiomodea että haki yhteen lentotilaan sen kaasun paikan missä minimissään moottori vielä pyöri ja sillä koitti autoilla. Mutta lopputulos oli muistaakseni se että kun moottori pyöri hitaammin kuin lavat edellyttäisi niin yksisuuntaislaakeri ei oikein toiminut oikein. Emtie.
Kovaa ajoa, seiskasatkullahan autorotaatiot menee muutenkin liian pitkäksi ja blade-stop treeneissä taas on ihan hyvä että on vähän pehmeämpi se startti ettei nitkahda lavat linkkuun :)
-
Tiedättekö käyttääkö kukaan aktiivisesti Kontronikin säätimissä lipo cut offia?
Tarkotan että, lennättekö siihen asti että pudottaa kierroksia? Vai onko se vaan pahanpäivä varalle?
-
Eiköhän se ole se hätävara jos timeri pettää, taikka akku on lataamatta, jos ikävään kohtaan sattuu tuo kierrosten droppaus niin voi jopa torppikin tulla.
-
Tiedättekö käyttääkö kukaan aktiivisesti Kontronikin säätimissä lipo cut offia?
Tarkotan että, lennättekö siihen asti että pudottaa kierroksia? Vai onko se vaan pahanpäivä varalle?
Juu on vain hätävaran ollut käytössä ettei akut mene liian tyhjiksi. AKut ajetaan timerilla tai sitten nykyään telemetria avulla katsotaan sopiva kulutettu mAh määrä ja jännitte jossa lopetetaan.
-
Näin mä vähän aattelinkin. Tuli vaan mieleen kun TP:n akku irtisanoutui niin siinä mulla ekaa kertaa nopari tiputti tehot. Aika pienet ringit oli sillä hetkellä mutta, ei se mun mielestä älyttömän paljon tiputtanut kierroksia. Mutta niin paljon että takuulla huomaa.
Onko kellään kokemusta minkälaiset jännitteet kennoissa on lennon jälkeen levossa jos nopari katkaisee vaikka siinä 3V per kenno?
Onkos muuten nykyään saatavilla jotain yksinkertaista telemetriaa tähän hommaan? En tartis mitään ylimääräisiä hienouksia, eikä mankka tue mitään ylimääräistä.
-
En osaa ottaa kantaa tohon loppujännitteeseen mutta jiven lipocut tekee niin että ensin se ottaa reilusti rundeja pois ja sitte se mitä jää jäljelle laskee pikkuhiljaa kohti nollaa.
-
Ahaa. Eli se ei yritäkkään pitää sitä kierroslukua johon tiputti.
-
Onkos muuten nykyään saatavilla jotain yksinkertaista telemetriaa tähän hommaan? En tartis mitään ylimääräisiä hienouksia, eikä mankka tue mitään ylimääräistä.
Robbelta saa Futaban fasstest järjestelmän virtasensorin, joka osaa laskea kumulatiivisen kulutuksen.
Siihen voi asetella hälytysrajoja sitten miten haluaa. Robben sensori sietää 150A virrat ja hinta hiukan suolainen. Jos jaksat odotella ehkä kuukauden päivät, niin ehdin viilailla softan kuntoon mun omasta sensoriratkaisusta, joka kestää 200A virran ja tulee olemaan halvempi, kevyempi ja pienempi kuin tuo Robben ratkaisu ;)
Muoks: sori luin huolimattomasti. Tuo mun ratkaisu vaatisi Futaban Fasstest tekemetrian.
t. Ilkka
-
Noniin nytpä teki nopari tenän.
Eli perjantaina ekassa spoolupissa vehkeet seis ja nopari vilkutteli lediä 3 kertaa (Motor inductance too small. Change the motor.) Silloin en kentällä saanut mitään muuta tuosta irti. Kämpille päästyäni nopari piipitteli normaalit alkupiipitykset.
Lauantaina sitten aina välillä lähti käyntiin ja välillä taas vilkutti samaa. Tosin käyntiin lähdettyäänkin katkaisi aina spoolupissa (ilman lapoja).
Sitten loppujenlopuksi jossain vaiheessa tuo alkoi vilkuttamaan lediä 7 kertaa (Reversal polarity detected. Please send ESC for service.) vaikka en kyllä varmasti mitään kytkenyt väärinpäin. Tuon jälkeen en tuosta muuta ole saanut irti.
Mitäköhän tuolle voisi kokeilla ennen Saksaan lähettämistä? Vai vaihdetaanko samantien merkkiä vaikka YEPpiin, sen verran nimittäin ottaa pattiin "laatunopari"?
-
Juota liittimet uusiks
-
En kyllä jaksa uskoa, että vika olis juotoksissa. Ne näyttää kaikki hyviltä ja johdotkin ehjiltä.
Kokeilin toisellakin moottorilla, eikä sekään inahdakkaan tuolla. Molemmat moottorit toimii toisella noparilla. Ilman moottoria pääsen ohjelmointitilaan ja kokeilin mode 1 resettiä pari kertaa, mutta eipä sekään mitään auttanut.
Nopari on tosiaan jo niin vanha ettei sillä mitään takuitakaan enää ole, niin kaipa tässä täytyy alkaa kattelemaan jotain muuta tilalle.
-
Ennen kuin tilaat mitään, ota yhteyttä kontronikkiin, siellä on kuulemma takuu toiminut. Ne ainakin voisivat kertoa jotain tuosta ja todennäköisesti kertovatkin. Ne saattaa jopa korjata sen edullisesti jos siinä on vikaa. Ainakaan yhteydenotto sinne päin ei maksa mitään. 700 kokoisen noparista puhuttaessa puhutaan aina 450 kokoisen kopterin hinnasta, kannattaa kysyä.
-
Ennen kuin tilaat mitään, ota yhteyttä kontronikkiin, siellä on kuulemma takuu toiminut. Ne ainakin voisivat kertoa jotain tuosta ja todennäköisesti kertovatkin. Ne saattaa jopa korjata sen edullisesti jos siinä on vikaa. Ainakaan yhteydenotto sinne päin ei maksa mitään. 700 kokoisen noparista puhuttaessa puhutaan aina 450 kokoisen kopterin hinnasta, kannattaa kysyä.
Juu toki laitoin mailia sinnekin. Mitä olen freakkia lueskellut, niin ei kovin ruusuiselta vaikuta tulevaisuus. No toivotaan toivotaan. 8)
-
Mitä olen freakkia lueskellut, niin ei kovin ruusuiselta vaikuta tulevaisuus. 8)
Eli aiot laittaa YEPin ;D ;D
-
Täytät sen reklamointi lappusen ja pistät eskin meneen tehtaalle.
Juu toki laitoin mailia sinnekin. Mitä olen freakkia lueskellut, niin ei kovin ruusuiselta vaikuta tulevaisuus. No toivotaan toivotaan. 8)
En tiedä mitä friikkiä oot lukenu mutta kontron takuu/huolto toimii enemmän kuin hyvin.
Jätetään ne yepit sinne hyllyyn kiitos.
-
Äh, en minä oikeasti mitään yeppiä ole laittamassa... vaikka toisaalta omien kokemusten mukaan sekä yep, että jopa cc on 100% Kontronikkiä luotettavampia ;D
Vastasivat odotetusti kontronikiltä, että lähetä se tänne, niin katotaan. Mutta se vain tässä mietityttää, että kun käsittääkseni noita "reverse polarity" rikkinäisiä nopareita ne ei kuitenkaan pysty/ala korjaamaan (ainakaan en ole onnistunut löytämään yhtään sellaista tapausta) vaikka sieltä on todennäköisesti vain suojadiodi kärähtänyt. Ja kun tuota takuutakaan ei enää ole, niin tuskinpa ne tarjoaa muuta kuin ehkä jonkun alennuksen uudesta täysihintaisesta noparista.