Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: pilot4fn - 21 Lokakuu, 2011, 22:59:21
-
No niin, toivottavasti teidän hermot kestää kyselyjä aiheista mitä en löydä vaikka kuinka etsin silmät punaisina...
Kopukka on Concept 46VR (historiaa, joo) ja se on hyvin vähän ajettu ja melkein valmis lentoon (itsestäni en ole sitetn niin varma...).
Pää-roottprin lapaset liikkuu nupista ylös-alas, mikä on ihan normaalia (eikö?). Kuitenkin nupin sisällä ei ole mitään pehmusteita, kumeja tms. mitkä pehmentäisi tätä ylös-alas liikettä. En ole vielä käynnistänyt koneita siinä, mutta jos tekisin sen nykyisillä (alkuperäisillä ja ohjeen mukaisilla) nupin osilla / säädöillä niin voisin olettaa kuulevani kolinaa lapasten kiinnipitävien akseleiden liikkuessa ylös-alas kun lapasten kulmat muuttuu positiivisen ja negatiivisen välillä ja akselit hakkaa nupin ylä ja ala reunoihin.
Voinko siis laittaa jotakin lapasia nupissa kiinnipitävien akselien (siis ne vaakatasossa olevat) ympärille joustavaksi 'puskuriksi'? Mikä nyt tuli ensin mieleen olisi joku sopivaa materiaalia oleva 7mm sisähalkaisijan omaava letkunpätkä tms... :-\
Oisko mitään suosituksia vai pitäisikö lentää vaan niillä eväillä mitä ohjekirjassa kerrotaan?
-
Kuulostaa jännältä. :) Itse lähtisin kokeilemaan ihan sillä mitän ohjekirjassa sanotaan. Jos ei muuten niin historiallisista syistä! :) Moderneissa koptereissahan siellä lepatusakselin (se horisontaalisesti kulkeva akseli joka yhdistää lavanpitimiet toisiinsa) ja nupin välissä on tosiaan yleensä enemmän tai vähemmän pehmeää kumia muodossa tahi toisessa.
-
joo,aika mielenkiintoselta kuullostaa jos ei ohjekirjakaan sano mitään kumeista.mut jos ohjekirjassa ei lepatinkumeja mainita nii voi olla et kopteri toimii kankeasti tai ei oikeen mitenkään jos laitat kumet sinne.lapakulmat ei kyllä muuttuile miten sattuu varmaankaan silti vaikka se lepattaakin "vapaasti"!? kuitenki aika härskiltä kuulostaa et puuttuu kaikenlainen pehmuste ja itte varmaan koittaisin miettiä sinne väliin jotain todella pehmeää kumia tms.vaikka jos ois jotain väljääkin kumia joka vaan pehmentäis sielä ja estäis metalliosien turhan hakkaamisen toisiaan vasten.
voisit laittaa kuvia tuosta vielä selventämään asiaa..
-
Ainakin räjäytyskuvan perusteella näyttäisi siltä, ettei siellä minkään pitäisi päästä mihinkään hölskymään: http://www.modelhelicopters.co.uk/acatalog/plans/kyosho_Concept46VR/concept46VrHead.htm (http://www.modelhelicopters.co.uk/acatalog/plans/kyosho_Concept46VR/concept46VrHead.htm) Tuo on tosin varmaankin muovinuppi, pilot4fn puhui metallisesta?
-
ohops! olipas hiano nuppisydeemi!! ;D
onko metallinen sitten samanlainen? mitäs materiaalia tuo osanumero 422 sitten on?messinkiholkki vai peräti kumia?
-
Jos nyt en ihan väärin muista niin tuossahan on lavoissa hieman V-kulmaakin. Ja muistaakseni lepatus tapahtui niin että lavanpidin pääsee elämään ylösalas suunnassa hieman. Tuo oli kova kone aikoinaan :D Eikä sisällä ollut erityisiä kumeja.
-
Näin tuollaisen joskus vuosia sitten. En edes itse silloin harrastanut koptereita, mutta ymmärsin nähneeni jotain erilaista.
Tuo nuppi on tosiaan kyoshon erikoisuuksia, lavan päät lepattavat useamman sentin ylös-alas. Tarkoitettu varmaan leijutuksen vakautamiseen. Keskipakovoima kyllä pitää lavat vaakasuorassa suurimman osan ajasta. Mitään 3D ajelua tuolla ei pidä suorittaa, lavat voivat äkkiä kohdata peräputken.
Metalliosia ei juuri nähty koptereissa tuohon aikaan, metallinen swashikin oli yleensä viriosa.
-
kuitenki aika härskiltä kuulostaa et puuttuu kaikenlainen pehmuste ja itte varmaan koittaisin miettiä sinne väliin jotain todella pehmeää kumia tms.vaikka jos ois jotain väljääkin kumia joka vaan pehmentäis sielä ja estäis metalliosien turhan hakkaamisen toisiaan vasten.
voisit laittaa kuvia tuosta vielä selventämään asiaa..
Tässä alla on kuva johon merkkasin punaisella soikiolla kohdat missä tuo ylös-alas liike syntyy. Siis kuvassa näkyvät kupariset holkit toimivat laakerin tavoin pitäessään teräksiset lepatusakselit (?) kiinni nupissa samalla kun mahdollistavat lapojen ylös-alas likkeen.
Nupin rakenne on muovia, joten metalli ei siinä hakkaa metalliin, mutta oon sen verran pelannut rc vehkeiden (ei kylläkään helikoptereiden) kanssa, että tässä vaiheessa minua hirvittää mahdollinen mekaaninen 'kolina'. Jos tuo teräksinen akseli päättäisi ruveta hakkaamaan nupin ylä tai ala runkoon, niin ei se varmaankaan pidentäisi nupin ikää :-\
Mahdollisena ajatuksena kävi ohuen pehmusteen laittaminen noiden teräksisten lepatusakseleiden ylä- ja alapuolelle (esim. silikoniletkua tms). Kuullostaako tämä hölmöltä?
Tässä vaiheessa en missään tapauksessa edes yritä 3D lennätystä. Tarkoitus olisi nyt aluksi saada kopukka pysymään ilmassa ilman, että mitään suurta hajoaa. :D
-
Todella mielenkiintoisen näköinen nuppikonstruktio.
Minun mielestäni jonkun pehmusteen lisääminen estäisi tuota toimimasta siten kuin se on suunniteltu toimimaan. Itse en tekisi sille mitään.
-
Itsekkään en tekisi mitään, tuostahan se lepatus syntyy kun tuo lavanpitimissä olevat kupariholkit toimivat "nivelinä" ja lapa pääsee ylösalas liikkumaan niiden varassa... Tietenkin nuo oli voinut olla alunperin vaikka laakereilla joille pesät olisi tuossa hubissa.. Voiko nuo kupariholkit "liimata" tuohon hubiin että lepatus tulisi akseleista noiden holkkien sisällä ettei hubi ainakaan kulu sen takia että kupari holkit hiois itensä väljäksi tuonne?
Ja en usko että lenossa mitään suoranaista "hakkaamista" tulee noihin hubin reunoihinkaan, kuitenki kohtuu hyvin pakosvoima vetää lapoja suoraan, en epäile etteikö jotain kosketuksia tule mutta tuskin kovin haitallista..
Veikkaan että paljon ennemmin se tulee muista syistä tonttiin kuin tuon takia (rakenteen).
-
Voiko nuo kupariholkit "liimata" tuohon hubiin että lepatus tulisi akseleista noiden holkkien sisällä ettei hubi ainakaan kulu sen takia että kupari holkit hiois itensä väljäksi tuonne?
Noi kupariholkit ovat teräksisen poikittain olevan akselin ympärillä ja siinä akselissa on sitten tuo lepatusakseli kiinni. Kupariholkit on todella hyvin tuolla nupissa kiinni, nupin pohjan ja kannen välissä - eivä liiku yhtään. Ne kupariholkit voisi tietysti vaihtaa kunnon laakereihin, täytynee pitää silmällä miten rupeavat kulumaan jahka saan nostettus kopterin ilmaan. Tämä on tosiaankin alkuperäinen ratkaisu ja kopterilla on lennetty todella vähän, kuin myös OS46fx-ring moottorilla.
-
joo,mielikuva hakkaamisesta syntyi siittä kun on yhtenäinen lepatusakseli ja siinä jos olis väljää niin joka kallistuksessa akseli löis hubia vasten.mut tuo kyllä näyttää sellaselta etten tekis mitään tuolle.
luulis että tuo kun lavat pääsee meneen vähän V kulmaan vakauttaa kopteria ja se voi tuon aikasessa kopterissa olla elinehto.
-
Vaikka on vanha niin jotenkin hieno tuo on, mutkikkuus miellyttää jotenkin silmää... :)
-
Vaikka on vanha niin jotenkin hieno tuo on, mutkikkuus miellyttää jotenkin silmää... :)
saas nähä tuoko toi mutkikkuus sitä mutkikkuutta myös lentämiseen. Kun saan ton kopukan valmiiksi, niin taidankin pyytää hieman osaavampaa säätöapua ensilennolle esim nummelan suunnalle... ;)
-
Jos nummelassa käyt niin voin ainakin tulla kattelemaan.
-
juu, nummelalaiset valmiina auttamaan ;) ois ihan mielenkiintoista nähdä tuo retro kopu :)
-
juu, nummelalaiset valmiina auttamaan ;) ois ihan mielenkiintoista nähdä tuo retro kopu :)
Hienoa, että osaavaa apua on olemassa. Postin matkassa on vielä servot, lavat ja vastarin akku. Sit pääsis tilaileen sopivia lennätysilmoja ja kokeilemaan säätöjä.
-
Näyttäisi vähän samanlaiselta täysnivelöidyltä (fully articulated hub) nuppirakenteelta kuin isoilla koptereilla. Pikkukopuillahan on nykyään melkein aina "jäykkä" kiikkulautatyyppinen (rigid teetering) napa. Täysnivelöity napa pitää napaan vaikuttavat voimat kurissa, mikä on hyvä juttu isoissa koptereissa, muttei kovin tärkeä pienessä mittakaavassa. Toisaalta nivelöidyllä navalla ei tosiaankaan voi tehdä kovin ihmeellistä liikehdintää toisin kuin jäykällä navalla.
Se V-kulma muuten johtuu tuosta nivelöinnistä, keskipakovoima pyrkii oikaisemaan lapatason vaakasuoraan mutta nostovoima nostaa lapaa ylöspäin ja lapa asettuu sellaiseen asentoon jossa voimat ovat tasapainossa. Kun kopulla vedetään geetä, V-kulma jyrkkenee.