Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Gaui => Aiheen aloitti: Tuoppi - 19 Lokakuu, 2011, 13:18:51

Otsikko: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: Tuoppi - 19 Lokakuu, 2011, 13:18:51
Morjensta
Sain viimein tuon Gauin 425:sen kokoon ja nyt kun tuossa puuskaisessa kelissä vähän säätelin sitä, niin tuntui tuo perä kovin laiskalta.
Mahtaakohan tuossa olla riittävästi kierroksia vai pitäisikö vaihtaa etummainen pääratas pienempään? Vasemmalle kääntyy ihan ok, mutta oikealle kääntyminen on tahmeampaa. Perän linkistön liikerataa ei ainakaan pysty enempää kasvattamaan, että saisi enemmän puhallusta oikealle kääntymiseen. Säätäessä nostelin kokoajan kierroksia ja pääsin jo 85% asti kun akut loppuivat, tilanne vähän parani kun kierroksia nosti.

Nyt koneessa on HK:n 1100kv:n moottori 16t pinjonilla. Rattaat ovat kitin mukana tulleet eli etummaisena rattaana on 50t. Ilmeisesti seuraava vaihtoehto olisi vaihtaa 42t pääratas?

Toinen juttu on tuo koneen kova ääni. Rattaiden välykset pitäisi olla kunnossa, ehkä saattaa olla hieman liikaa pinjonin ja eturattaan välissä ilmaa joten sen voisi yrittää hifistellä ihan viimeisen päälle. Voisiko perähihna pitää kovaa ulvontaa? Jos putkeen töhäyttäisi silikoniöljyä, niin mahtaisiko siitä ainakaan haittaa olla?

Btw. milläs expoilla / dr:llä ajelette konetta?
Swas mixit on 50% ja lisäilin expoakin jo 50% asti. Vieläkin on niin herkällä tuo kone, että mieluusti lisäisin dr:rää ja ottaisin expoa pois.
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: TuukkaJK - 19 Lokakuu, 2011, 13:39:06
Noilla välityksillä ja 85% kaasulla pitäisi kierrosten pyöriä n.2000rpm paikkeilla, maksimi kierrosten ollessa 2400rpm, joka on mun korvaan kyllä liian vähän. Noilla kierroksilla vaatisi isommat perälavat. Kokeile vaan sillä 42t rattaalla. Niillä maksimi kierrokset pitäisi pyöriä n.2900rpm korvilla ja esim 90% käyrällä 2600rpm joka kuulostaa ainakin mun korvaan paremmalle.

Itsellä on 1400kv motti, 14t pinioni, 50t pääratas ja 19t OWB. Kierroksia max. 2700 ja tuntuis aika sopivalta.
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: ZZ - 19 Lokakuu, 2011, 15:44:00
Alkuperäisillä pienillä perälavoilla pitäisi nuppikierroksia olla ainakin 2600. Jos haluat kuitenkin ajella noilla matalilla kierroksilla, niin vaihda perään isommat 550:sen lavat.
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: nik-92 - 19 Lokakuu, 2011, 16:02:10
Omien kokemusten perusteella toimii aina paremmin noilla 550:sen perälavoilla.
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: Tuoppi - 19 Lokakuu, 2011, 16:35:13
No pistänpä tuon 42t rattaan sekä kokeilun vuoksi 550 perälavat tilaukseen.
Katsotaan mitä niillä saadaan aikaan.
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: Tuoppi - 13 Huhtikuu, 2012, 15:31:19
Nonni. Perän ongelmatkin saatiin ratkaistua.
Kyseessä oli monioireinen syndrooma, joka ratkesi uudella gyrolla ja servolla.  Hk401 vaihtui Assanin ga250:n. Katsotaan nyt kuinka pitkään tuo toimii. Servoksi vaihtui ehkä vähän ylitseampuvasti Alingin DS650.
Toimii nyt kivasti noilla perusperälavoilla myös 50t päärattaalla. 42t on nyt kuitenkin käytössä kun 50t oli vähän laiska.

Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: zenix - 13 Huhtikuu, 2012, 15:45:52
Nonni. Perän ongelmatkin saatiin ratkaistua.
Kyseessä oli monioireinen syndrooma, joka ratkesi uudella gyrolla ja servolla.  Hk401 vaihtui Assanin ga250:n. Katsotaan nyt kuinka pitkään tuo toimii. Servoksi vaihtui ehkä vähän ylitseampuvasti Alingin DS650.
Toimii nyt kivasti noilla perusperälavoilla myös 50t päärattaalla. 42t on nyt kuitenkin käytössä kun 50t oli vähän laiska.

Vihdoin! :)
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: Eispii - 13 Huhtikuu, 2012, 15:49:47
Nonni. Perän ongelmatkin saatiin ratkaistua.
Kyseessä oli monioireinen syndrooma, joka ratkesi uudella gyrolla ja servolla.  Hk401 vaihtui Assanin ga250:n. Katsotaan nyt kuinka pitkään tuo toimii. Servoksi vaihtui ehkä vähän ylitseampuvasti Alingin DS650.
Toimii nyt kivasti noilla perusperälavoilla myös 50t päärattaalla. 42t on nyt kuitenkin käytössä kun 50t oli vähän laiska.
Hyvä et sait sen perän kondikseen niin on mukavampi ajella
Koska vedetään flippi kisat Gaui vs HK :D
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: Tuoppi - 13 Huhtikuu, 2012, 16:31:59
Flunssa iski, joten ei tänä viikonloppuna.
Kyllä voin tolla hk:lla lähteä sun kanssa kehittämään pari ohjelmaa musiikin tahtiin. Flippaillaan siinä sitten vierekkäin.
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: Tuoppi - 15 Huhtikuu, 2012, 19:00:38
Jaha. Tuo Assanin gyro näköjään unohtaa asetuksiansa ja ei toimi isoilla kierroksilla. Perä alkaa vägäämään ja jos gainia laskee, niin sitten perä driftaa. Olisiko tässä sitten gyroteippi ongelmaa.
Täytynee alkaa säästämään oikeaa gyroa varten.
Otsikko: Vs: 425 perän laiskuus ynnä muuta.
Kirjoitti: JuhoV - 13 Heinäkuu, 2012, 18:33:20
Jaha. Tuo Assanin gyro näköjään unohtaa asetuksiansa ja ei toimi isoilla kierroksilla. Perä alkaa vägäämään ja jos gainia laskee, niin sitten perä driftaa. Olisiko tässä sitten gyroteippi ongelmaa.
Täytynee alkaa säästämään oikeaa gyroa varten.
Vanha aihe mutta nostetaan vähän.

Mulla 450 kloonikopussa myös kyseinen gyro. Pitch pumpissa näyttää välillä joku antavan periksi kunnolla, kopu pyörähtää helposti 90 - 180 astetta. Toki mulla voi olla kyllä servo-ongelmakin. Toistaiseksi tuo riittää siihen mitä osaan ja seuraavaksi voin opetella, mutta ehkä jossain vaiheessa tuon setupin ominaisuudet loppuu kesken.

Gauin 425:ssa on Align DS 650 ja spartan quark. Tähän mennessä en ole sitä saanut antamaan periksi millään uskaltamallani kokeilulla, puhumattakaan sellaisella, jonka oikeasti osaan. Se tuntuu toimivan kuin tauti. Pitch pumpilla toimii ainakin. Perälavat on isommat ja kierroksia on kokeiltu lähes kaikkien ääripäiden väliltä.

Mites ongelma ratkesi