Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Gaui => Aiheen aloitti: TomiJ - 16 Lokakuu, 2011, 13:04:51

Otsikko: Gaui 550 rear main gear ei kestänyt
Kirjoitti: TomiJ - 16 Lokakuu, 2011, 13:04:51
Tervehdys kanssa lennättäjät!

Nyt sattui niin onnettomasti, että ensimmäisellä kunnollisella lennätyksellä kone mätkähti mahalleen kentälle. Lennätys ei ollut 3D:tä, vaan ehkäpä keskiraskasta taivashulluttelua.
Hetken asiaa ihmeteltyäni, totesin pääakselissa olevan 61 hampaisen rattaan hävittäneen kaikki hampaat. Muissa ko. rattaan kanssa kosketuksissa olevissa rattaissa (metallisia) ei silmämääräisesti näytä olevan murheita. Alla kuva tuhoista, samalla meni runko halki molemmin puolin, landarit sekä pyrstöevä.

Onko tietoa / arvailuja, mikä mahtoi hampaat muovista viedä? Onko vinkkejä mahdollisiin modifikaatioihin, jolla tästä murheesta pääsee eroon?

Mottina on Hyperionin 4020-1100 ja muina hammastuksina 17/50/19/61, tällä setupilla nupin kierrokset 2000rmp. Niin ja koneen runko on muoviversio ja kyseessä on 550 venytetty versio. Motin koon takia olen joutunut modaamaan runkoa kiinnityspisteen ympäriltä.

Etukäteen kiittäen

TomiJ


Otsikko: Vs: Gaui 550 rear main gear ei kestänyt
Kirjoitti: Xen - 16 Lokakuu, 2011, 22:12:49
Muovirunkohan tuppaa taipumaan Woiman alla ja gear meshit menee OWB/rear gear/tail pulley välillä miten sattuu. Hieman kuvan perusteella näyttäs, että nokat on lähteny 61:stä?

Mitä vois tehdä:
- tarkista tail pulleyn hampaat, messinkiratas kulahtaa helposti ja syö sitten 61:sen. Teräksinen kestää paremmin.
- tarkista OWB-akselin laakerit ja blockit ettei ole klappia
- vaihda OWB 19t->20t ja pidä edelleen 61t takana => tiukempi meshi ja parempi pito
- hieman teflon tms rasvaa hammasrattaisiin kitkan vähentämiseksi

Lisää juttua ja kuvia ulkomaanfoorumilla: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=236287 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=236287)
Otsikko: Vs: Gaui 550 rear main gear ei kestänyt
Kirjoitti: TomiJ - 17 Lokakuu, 2011, 17:00:00
Joo, koko kiekko on ilman hampaita. Alustavissa heilutteluissa ei välystä tunnu olevan missään laakereissa eikä blockeissa. Tilauksessa on teräksinen Tail Pulley sekä 20t OWB.
Ulkomailta saapi ilmeisesti tilattua Delrinistä sorvatun 61t rattaan, mutta kokeillaan nyt ensin noilla alkaako kestämään.
Ajatuksena on myös tehdä alumiinista tuki moottoripukin taakse, katsotaan vaikuttaako rungon joustoon.

Ohessa lisäkuva tuhosta

Otsikko: Vs: Gaui 550 rear main gear ei kestänyt
Kirjoitti: Himmeli - 19 Lokakuu, 2011, 09:35:25
Oma veikkaukseni on että 19T vetoratas on vaan tehnyt temput, koska sillä päärattaaseen jää melkoisesti välystä. Itse vaihdoin 20T OW rattaan muovirunkooni jo uutena, rattaat ovat yhä virheettömät n. 20 akullisen jälkeen, vaan mitään kovin raskasta ajoa/kiihdytyksiä en ole toistaiseksi kokeillut.

Voimansiirron vierintävastukseen vaikuttaa tietysti myös perä ja hihnan kireys. Itse sain remmin pyörimään todella mukavasti suihkauttamalla silikoonispräytä peräputkeen.

Hammastukseni on 14/60/20/61 ja näillä nupissa 2200-2400 rpm leijutuksissa. Harkinnassa vielä pienempi 13T pinjoni koska 500H mosa ei tällä setupilla kierrä vasta kuin 60-70% kaasulla. Vääntö tosin on riittänyt vakiokokoisilla lavoilla ja perällä hyvin.