Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: OulunPekka - 10 Lokakuu, 2011, 20:02:44
-
Aloittelijan eka torppi ja eka kysymys. Onko gyro GP780 entinen?
19 akullisella pääroottori otti tuntumaa hiekkatekonurmeen ja pääsin korjaushommiin. Peräputki oli banaanilla. Vaihtoon meni myös pääakseli ja stabilisaattorin tanko. Lepatusakselin irrotin ja totesin suoraksi. Päälavat uusiksi tietty. Korjauksen jälkeen gyrö korjasi väärään suuntaan ja myös rudder-tikusta heiluttamalla liikesuunta oli väärä. Hihna ei mennyt väärinpäin eli peräroottori pyörii oikeaan suuntaan. Ei mennyt sähkösekoilu jakeluun allekirjoittaneelle. Aikani kun tappelin gyron GP780 kanssa ja vaihdoin lukuisia kertoja NOR/REV asetusta, niin korjaussuunta muuttui oikeaksi. Radiosta DX6 piti kääntää rudder-kanava, että myös tikusta kääntyi oikein päin.
Seuraavilla akullisilla toimi muuten, mutta perä teki aika monta kertaa omaperäisen korjausliikkeen oikealle (keula vasemmalle). HH-tilan gain oli radiosta sama 73%.
Hetki sitten tapahtuneilla lennolla tuli sangen kopsahtava lasku. Perä on taas sekaisin. HH-tilassa korjaa maassa käsin käännellessä oikeaan suuntaan, mutta heti kun alkaa nostamaan ilmaan, niin kopteri pyörähtää vastapäivään. Käytin virtoja poissa kopterista ja kokeilin uudestaan. Sama vika. Muutin gyron korjaussuuntaan. Sama vika jatkui.
Onko gyro hajalla vai sekaisin? Voiko kyseisen Alignin tekeleen jotenkin resetoida? Onko vähemmän kehuttu DS-420 servo syyllinen? Hyviä vianhakuneuvoja kaivataan.
-
mites peräakselin suoruus, itelle ainaki aiheutti tollasta ja toinen mikä aiheuttaa tota on perän laakereiden välykset, eli kun vedät perälapoja ulospäin ni liikkuuks ne perälavanpitimet, jos liikkuu edes millin ulospäin ni siinä voi olla syy, eli perälavanpitimien päittäisvälys nelipuolikkaassa aiheuttaa perän karkailua.
-
Ja tarkasta ettei mikään luista, jos pidät kiinni perälavoista ja pyörität nupista varovasti niin antaako periksi mikään, nupin ei siis pitäisi pyöriä. Tällä siis tarkistat ettei mikään hammasratas pyöri akselilla tms.
-
Välystä perässä saattaa olla. Harmi, kun ei muista mikä tilanne oli uutena. Hihna on kyllä ainakin omasta mielestäni sopivan kireällä eli en usko että se hyppisi hampaiden yli. Mutta se millin välys saattaa löytyä. Peräroottori on kyllä tutustunut nurmikkoon, kun lavat ovat melkein yhtäpitkät kuin pystyvakaajalevy perässä. Ilmeisesti välykset sitten sekoittavat gyron, kun se lattialla käännellessä korjaa oikeaan suuntaan, siis kun moottori ei pyöri.
Tutkailen välystä.
-
hoida myös staattinensähkö, silikonispray hihnalle ja/tai maadoita peräputki moottoripukkiin.
-
Mooroo!
Viittakoo nimim. oikeeseen ja olet oulusta? :D Itse muutin tänne juuri kuukausi sitten ja voisin ihan hyvin tulla auttamaan. Jos et ole täältä niin koitahan etsiä joku kokenut säätämään.
-
Ei se silti poissuljettu mahdollisuus ole, että gyro olisi ottanut kipeää torpissa. Oma kiinanhalpis tuli kunnolla tantereeseen sunnuntaina, ja kun kokeilin pöydällä sähköjä niin HK-401B nytkäytteli peräservoa noin 3.5 sekunnin frekvenssillä (ja siinä välilä servon epämääräistä värinää). Toisella gyrolla ilmiö poistui, eli ei epäilystäkään syyllisestä. -No, tonttaus oli kyllä niin raju että myös vastari meni "lunastukseen". Ja toki tämä oli toiseksi halvin gyro mitä olen nähnyt, mutta eiköhän ne about samanlaisista palikoista ja materiaaleista ole koottu kaikki.
Kätevintä olisi, jos onnistut tavoittamaan jonkun paikallisen harrastajan joka suostuu lainaamaan joutilasta gyroa millä testata. Siinä saisi ainakin yhden syyllisen karsittua, vaikkei vika löytyisikään.
-
Oulussa asustan eli ilolla otan vastaan kyllä apua, ettei tämä harrastus tökkää heti alkumetreille. :)
Kyllähän perästä löytyi monenlaista välystä. Ensinnäkin peräroottori luisti akselillaan kun piti kiinni pääroottorista. Päittäisvälystä löytyy reilu puoli milliä. Suurin klappi tuntuu olevan viimeisessä pallonivelessä ennen peräroottoria. Taidan tilata varmuuden vuoksi jokusen uuden osan perälle: Tail Pitch Assembly, liukupusla ja se kulmanivel.
-
Olikos korjauksen jälkeen peräservo vielä samalla puolella putkea, kun ennen torppia?
-
Vika tai viat löytyivät.
Perä pyöri väärinpäin. Hämäräperäistä on se, että lavat olivat oikeinpäin pyörimissuuntaan nähden. Tämän siitä saa, kun ostaa valmiiksi kasatun ja perussäädetyn (Heliguy). En ole kääntänyt lapoja. Hihnan ja lapojen kääntämisen jälkeen hetkellisesti jopa toimi eli perä piti. Kun hetki oli ohi, niin taas lähti kiertämään nokka vasemmalle.
Liikealueet perässä olivat kovin suppeat ja säädinkin ne gyrosta maksimiin. Johan alkoi toimia.
-> Julistan ongelman ratkaistuksi. :)