Kopterit.net
Tekniikka => Simulaattorit ja PC-ohjelmat => Aiheen aloitti: Turmoil - 09 Lokakuu, 2011, 21:09:54
-
On se vaan halvempaa opetella nuo asiat simulla ;)
-
mutta joka tapauksessa ne joutuu kuitenkin opettelee oikeella kopulla uudestaan vaikka simulla osaiski, on meinaa aikalailla eri asia
-
mutta joka tapauksessa ne joutuu kuitenkin opettelee oikeella kopulla uudestaan vaikka simulla osaiski, on meinaa aikalailla eri asia
On totisesti, tuli koettua menneenä viikonloppuna... Vaikka simussa on tullut jo aloitettua inverted-leijuttelun harjoittelu, pelkkä flipin/silmukan (se oli jotain siltä väliltä...) tekeminen ensimmäisiä kertoja sai adrenaliinit liikkeelle ja vaati tup...tuumaustauon akkujen välille :)
-Otsikon aiheeseen palattiin eilen, kun paljon vähemmän vaativa manööveri johti hallinnan menetykseen ja melko komeaan kaputtiin.
-
mutta joka tapauksessa ne joutuu kuitenkin opettelee oikeella kopulla uudestaan vaikka simulla osaiski, on meinaa aikalailla eri asia
Meinasinkin nyt ihan vaan suuntia, niitten sekoamisestahan tuo torppi tuntui johtuvan. Väitän kyllä että ne voi opetella simulla jos vaan kärsivällisyys riittää. Tietty orientaatio jne. on sitten ihan eri asia.
-
mä oon kyllä sitä mieltä että kunnon simulla (esim phoenix) voi opetella temput kuin temput!
lyhyt perehdytys lähinnä uskallus koittaa riittää kun tekee oikealla perässä... usein oikealla kopterilla temppu meneekin helpommin kuin simussa koska hahmotus toimii tosielämässä paremmin ku tietokoneen ruudulla!
isoin asia on vaan uskaltaa koittaa ;) jos simu ei vastaa todellisuutta niin simun ja kepakon säädöissä on turhan paljon eroa toisiinsa nähden!
-
Meinasinkin nyt ihan vaan suuntia, niitten sekoamisestahan tuo torppi tuntui johtuvan. Väitän kyllä että ne voi opetella simulla jos vaan kärsivällisyys riittää. Tietty orientaatio jne. on sitten ihan eri asia.
Itselläni on hieman samanlainen menttaliteetti. Oikeaa kopteria en vielä omista, mutta simulaattoria takana 50h-60h. Ainoa tavoite on, että orientaatio sekä leiju ovat selkärangassa. Tikkujen käyttön tuli myös olla sujuvaa. 10h-20h on ollut pelkkää mankan asetusten säätämistä ja tutkimista miten ne vaikuttavat kopteriin.
Osaan 8 oikein/perä edellä ja perustemppuja, mutta en oleta osaavani näitä heti oikealla kopterilla. Oikeastaan alkukankeuden jälkeen varmasti helpottaa, kun on simulla vedellyt noita urakalla.
-
Meinasinkin nyt ihan vaan suuntia, niitten sekoamisestahan tuo torppi tuntui johtuvan. Väitän kyllä että ne voi opetella simulla jos vaan kärsivällisyys riittää. Tietty orientaatio jne. on sitten ihan eri asia.
Juuri näin, simulaattorilla vaan todella harva jaksaa treenata riittävästi, jotta se hyöty olisi konkreettinen. Ja kyllä se orientaatio siellä simussakin hämärtyy.
Pahuksen moni näyttää simuttavan myös sillä simulaattorin orkkisasetuksella, itellä ei ainakaan oma näkö zoomaile samalla tapaa, näen myös maastoa näppärästi ilman että kopteria tuo alaspäin. Itellä on zoomi pois ja maata näkyvissä :D
Itse jääräpäisenä tuli tahkottua aika paljon ennen Quarkin ostoa.
Ekan akun sitten kädet täristen leijuttelin öljynvaihtohallissa. Tähän leijutteluun kuului muunmuassa pettymys siitä miten helppoa kopterointi Quarkin kanssa on, about puolenminuutin leijuttelun jälkeen lennätys hallin toiseen päähän ja takaisin peruuttaen), sama mutta sitten jo nenä itse kohti lentäen.
Toisella akullisella pihalle ja vähän noopeutta kehiin, silloin huomasi että mukaan astuu tuo jäätävä epävarmuustekijä, jota simussa ei ole. Vermeet ehjänä kuitenkin tuli lennätettyä pitemmän aikaa.
Editti vielä:
Zinixillä näyttää olevan simukokemus oikealla suunnalla.
Tuosta jo jonkinlaista apua alkaa olemaan. Leijuttelua kannattaa sillä oikeallakin kopterilla treenata kunnolla, ennen kuin siirryt noihin temppuihin. Pilalle menevän tempun keskeytys kun yleensä on leijunta, josta sitten kopteri joko alas rauhassa tai sitten uutta yritystä.
-
Juuri näin, simulaattorilla vaan todella harva jaksaa treenata riittävästi, jotta se hyöty olisi konkreettinen. Ja kyllä se orientaatio siellä simussakin hämärtyy.
Pahuksen moni näyttää simuttavan myös sillä simulaattorin orkkisasetuksella, itellä ei ainakaan oma näkö zoomaile samalla tapaa, näen myös maastoa näppärästi ilman että kopteria tuo alaspäin. Itellä on zoomi pois ja maata näkyvissä :D
Itse jääräpäisenä tuli tahkottua aika paljon ennen Quarkin ostoa.
Ekan akun sitten kädet täristen leijuttelin öljynvaihtohallissa. Tähän leijutteluun kuului muunmuassa pettymys siitä miten helppoa kopterointi Quarkin kanssa on, about puolenminuutin leijuttelun jälkeen lennätys hallin toiseen päähän ja takaisin peruuttaen), sama mutta sitten jo nenä itse kohti lentäen.
Toisella akullisella pihalle ja vähän noopeutta kehiin, silloin huomasi että mukaan astuu tuo jäätävä epävarmuustekijä, jota simussa ei ole. Vermeet ehjänä kuitenkin tuli lennätettyä pitemmän aikaa.
Editti vielä:
Zinixillä näyttää olevan simukokemus oikealla suunnalla.
Tuosta jo jonkinlaista apua alkaa olemaan. Leijuttelua kannattaa sillä oikeallakin kopterilla treenata kunnolla, ennen kuin siirryt noihin temppuihin. Pilalle menevän tempun keskeytys kun yleensä on leijunta, josta sitten kopteri joko alas rauhassa tai sitten uutta yritystä.
Itse lähdin aluksi simulla liian nopeasti liikenteeseen. Tajusin 5h-10h kohdalla reenaavani tic-toccia ja havahduin, että ei näin. Ei todellakaan näin. Back to basics. Leiju-reeni aamulla (7min x 5) ja illalla taivas-reeni (n. 30min-2h). Tämä on reeni-ohjelmani. Välillä kokeilen rollia jne ja ne tuntuu nyt aukeavan paljon helpommin kun on jaksanut tahkota perusteita. Orientaatiotorppeja tulee enää todella harvoin ja nämäkin yleensä takaperin lentäessä. (n. 1x viikko)
Itselleni olen asettanut rajat: 100h niin saan tilata kopupaketin, 150h niin saan leijua ekaa kertaa.
Kiitos muuten vinkistä. Pitää otta noi ihme katse-jutut sun muut pois. Kopua olen yrittänyt säädellä, mutta kun ei ole reaalimaailman kokemusta, niin arvonnaksi menee :)
-
Itse lähdin aluksi simulla liian nopeasti liikenteeseen. Tajusin 5h-10h kohdalla reenaavani tic-toccia ja havahduin, että ei näin. Ei todellakaan näin. Back to basics. Leiju-reeni aamulla (7min x 5) ja illalla taivas-reeni (n. 30min-2h). Tämä on reeni-ohjelmani. Välillä kokeilen rollia jne ja ne tuntuu nyt aukeavan paljon helpommin kun on jaksanut tahkota perusteita. Orientaatiotorppeja tulee enää todella harvoin ja nämäkin yleensä takaperin lentäessä. (n. 1x viikko)
Itselleni olen asettanut rajat: 100h niin saan tilata kopupaketin, 150h niin saan leijua ekaa kertaa.
Kiitos muuten vinkistä. Pitää otta noi ihme katse-jutut sun muut pois. Kopua olen yrittänyt säädellä, mutta kun ei ole reaalimaailman kokemusta, niin arvonnaksi menee :)
Itse vedin ensin nelisenkymmentä tuntia leijuja 450 kokoisella, ennen kuin päästin itseni taivaalle ajamaan apinarallia tai ihan reeniä. taivasajo kun on mukavampaa ja tiesin ettei paluuta ole jos apinarallin aloitan ensin.
Mitään sen kummempia säätöjä en hionut, expoja ja kaasu/picth käppyröitä pojat vähän loivensi ja alkoi tuntua mukavammalta.
-
Joo, no on simulla tullu vedettyä, enkä siinä oikeestaa torppaa ollenkaan enää. Leijuttelen myös väärinpäin ja saan sen ropellii myöten hetkeks maahan, että kuuluu surinaa ja nostan ylös taas ja saan ehjänä alas. Se vaan tolla omalla kopterilla on vaikeeta, ku perse edelleen sheikkaa, enkä löydä siitä vikaa (veikkaan, että kopteri tärisee, että pitäis varmaa koittaa tupla gyroteipillä) Nytteki, oli ihan selvät sävelet ku kopteri lähti väärinpäin karkuun, että nostan etukautta ympäri. Unohtu sitte jotenki, nostaa tikku yläasentoo ja paiskaantu maaha suoraa ;D Olen huomannu, että jos teen väärinpäin leijuttelua, niin ongelmia ei ole pellolla, jossa horisontti oikeesti todella kaukana takana, eli oikeastaan taivasta vaan kopterin takana, mutta jos on esim metsää taustalla, niin en erota kopteria enään kunnolla, kun landarit sun muuta kaikki on mustaa, nii, hukkuu todella ikävästi. No, onneksi osia saa kaupasta.
Ei muuten menny torpissa edes pääratas rikki. Lävähti sen verran, että meni koko pultti poikki, sieltä päärattaan alta. Lavat tosin meni ja pää akseli meni vähän kieroon ja yks linkkitanko irtos ekaa kertaa. Eli kopteri tuli siis alas sillee, ku teil on kämmen ylöspäin ja paiskaatte sen pöytään ;D
-
Odotinkin että milloin tämä keskustelu julistetaan OT:ksi :D
Mun mielestä se simulaattorin suurin hyöty on nimenomaan suuntien opettelu. Jos oikeaa kopteria kallistaa vahingossa väärälle sivulle lähellä maanpintaa niin se on menoa. Näiden estämistä sanoisin simun suurimmaksi hyödyksi. Eli jos haluaa vaikka opetella inverted-leijuttamista niin on se ihan yhtä hyödyllistä ajaa apinarallia kun vain leijuttaa. Vaikea sitä simua on käyttää ilman että siitä mitään hyötyä on.
Noissa orientaatio jutuissa en koe kuitenkaan simun pahemmin auttavan. Ainakin itselleni kopterin kallistukset jne. näyttäytyvät todellisuudessa ihan eri tavalla (=vaikeammin) kuin Phoenixissa.
Saattais tosiaan olla hyvä idea alkaa värkkäämään noita Phoenixin asetuksia paremmin todellisuutta vastaaviksi. Tällä hetkellä tuntuu monen monta asiaa erilaiselta juuri sillä tavalla että tietäisi saavan ne asetuksia väkertämällä paremmiksi
Eikö tälle ketjulle muka keksitty mitään parempaa nimeä ;)
-
Katoin kans eka, että mikä ihme tuo otsikko on. :D zenixillä on kyllä hurjasti simuttelutunteja takana. Näkyykös nuo jostain Phoenixistä paljonko siellä on? Itselläni on kai noin ~20h tai niin veikkailisin. Toki aerofly pro deluxella on takana varmaan toiset 20h. Ite tykkään ainaki räimiä ja heitellä konetta ympärinsä ja yhtäkkiä päätän että kone NYT vakaaks ja vakautan sen paikolleen. Toine homma myös, että heitän koneen johonki outoon kulmaan ja holdi päälle ja pelastusyritys. Tulee kyllä myös tahkottua jotain selällään leijutusta, kasia etu ja takaperin, funnelia ja muuta visuaalisesti näyttävää liikettä (ku en nimiä tiiä noille liikkeille..).
-
Tällä hetkellä lennätettävän kopterin lentoajan näkee kun laittaa sen "Logbookin" näkymään. Mulla näyttäis olevan 8h + plus vanhalla koneella 12h.
-
Simulla orientaatiota tuntuu vaikeuttavan tehokkaasti liikkeiden suurentaminen, siis ajamalla liikkeet suurempana, hitaammin ja kauempana.
Vaikka ympyrää on hiton helppo ajaa kun ajaa sen siinä nokan lähellä ruudulla, mutta aja se silleen ylisuurena ja rauhallisella tahdilla.
Kun kaikki alkaa tuntumaan liian helpolta, ajaa sen sitten vaikka takaperin, kahdeksikkona, suuntaa muutellen pirottaen jne.
Ihan sama miten sen teet, toistojen määrässä se oppimisen salaisuus on.
Näkyvyyden suhteen kannattaa koittaa myös eri kenttiä ja eri paikoissa kenttiä.
Jollain kentällä on pelkkää taivasta taustalla, kun taas toisella ajat varjossa ja tummaa metsää vasten.
Haastetta saa myös simuttamala jollain muulla kuin 'hyvillä'/'hyvin toimivilla' koptereilla.
Harjoitte funnelia blade 400'lla tai tikutakkeja 30 raptorilla. Ne onnistuu kyllä, vaikka vähän eri lailla kun jollain N9'llä tai 700 rekulla.
Tehon puute ja esimerkiksi vajavaisemmin toimivan gyron omaavalla kopterilla reenaaminen riittävässä tuulessä...
Jaa niin turmoil, sie voit editoida omaa viestiäsi myös otsikon osalta ;)
-
Ostin juuri käytetyn Quarkin joten voin kertoa miten simutus on auttanut (vaikka onhan tuo kuulemma helpohko lentää) ;D Ei tässä ihan näin pitänyt käydä. Ankara simutus saa silti jatkua. :)
-
Ostin juuri käytetyn Quarkin joten voin kertoa miten simutus on auttanut ;D Ei tässä ihan näin pitänyt käydä. Ankara simutus saa silti jatkua. :)
Onneksi olkoon hyvästä valinnasta :)
-
Simulla orientaatiota tuntuu vaikeuttavan tehokkaasti liikkeiden suurentaminen, siis ajamalla liikkeet suurempana, hitaammin ja kauempana.
Vaikka ympyrää on hiton helppo ajaa kun ajaa sen siinä nokan lähellä ruudulla, mutta aja se silleen ylisuurena ja rauhallisella tahdilla.
Kun kaikki alkaa tuntumaan liian helpolta, ajaa sen sitten vaikka takaperin, kahdeksikkona, suuntaa muutellen pirottaen jne.
Ihan sama miten sen teet, toistojen määrässä se oppimisen salaisuus on.
Näkyvyyden suhteen kannattaa koittaa myös eri kenttiä ja eri paikoissa kenttiä.
Jollain kentällä on pelkkää taivasta taustalla, kun taas toisella ajat varjossa ja tummaa metsää vasten.
Haastetta saa myös simuttamala jollain muulla kuin 'hyvillä'/'hyvin toimivilla' koptereilla.
Harjoitte funnelia blade 400'lla tai tikutakkeja 30 raptorilla. Ne onnistuu kyllä, vaikka vähän eri lailla kun jollain N9'llä tai 700 rekulla.
Tehon puute ja esimerkiksi vajavaisemmin toimivan gyron omaavalla kopterilla reenaaminen riittävässä tuulessä...
Jaa niin turmoil, sie voit editoida omaa viestiäsi myös otsikon osalta ;)
Minä treenaan simulla aina niin että sillä on jokin selkeä päämäärä, nyt esimerkiksi aion saada siinä inverted lentelyn "täydellisesti" hallintaan. Nuo sinun konstisi tuntuvat kuitenkin tosi hyviltä, voisihan sitä alkaa tuomosta peruslentelyäkin simuttamaan vähän vaikeammissa olosuhteissa. Se tietenkin onnistuu hyvin oikeallakin kopterilla mutta siinä on rajotteena sää, akunkestot jne.
Ostin juuri käytetyn Quarkin joten voin kertoa miten simutus on auttanut (vaikka onhan tuo kuulemma helpohko lentää) ;D Ei tässä ihan näin pitänyt käydä. Ankara simutus saa silti jatkua. :)
Ei tainnut siis onnistua. Ihan varmasti on kuitenkin ollut hyötyä siitä 40h simuttamisesta, se vaan näkyy vähän myöhemmin kun homma muuttuu rennommaksi.
Hokasin tuon otsikon muuttamisen itsekin hetki sitten ;)
-
Minä treenaan simulla aina niin että sillä on jokin selkeä päämäärä, nyt esimerkiksi aion saada siinä inverted lentelyn "täydellisesti" hallintaan. Nuo sinun konstisi tuntuvat kuitenkin tosi hyviltä, voisihan sitä alkaa tuomosta peruslentelyäkin simuttamaan vähän vaikeammissa olosuhteissa. Se tietenkin onnistuu hyvin oikeallakin kopterilla mutta siinä on rajotteena sää, akunkestot jne.
Selkeän päämäärän asettaminen ja siitä kiinnipitäminen on tosi hyvä juttu.
Esimerkiksi tuossa mainitsemassasi inverted lentelyn hallitsemisessa ja sen hyvin hallitsemisessa on selkeä ero. Pidä kiinni päämäärästä ja keskity sen saavuttamiseen.
Vaikka radiosta timeri päälle ja selälleen taivaalle ajamaan edes takaisin. Timerin piipattua tauko ja taivasrallia jonkun aikaa, kunnes taas ajatus nippuun ja täys keskittyminen selkäuintiin.
Ja kun se alkaa tuntumaan helpolta ja hyvältä, niin sitten vaan ympyrää, kasia, kauemmas, korkeammalle, isommin, hitaammin jne ;)
-
Ei tuota Quarkin ostamista rikoksena tai huonona kannata pitää. :D Sehän tässä on päämäärä, että pästään oikeilla koneilla lentämään pihalla eikä näytöllä. On se oikeasti välillä kiva lentää oikeastikkin pihalla/olohuoneessa rennosti eikä kokoajan simuttaa. Mulla on mSR tuota varten.
-
Ei tuota Quarkin ostamista rikoksena tai huonona kannata pitää. :D Sehän tässä on päämäärä, että pästään oikeilla koneilla lentämään pihalla eikä näytöllä. On se oikeasti välillä kiva lentää oikeastikkin pihalla/olohuoneessa rennosti eikä kokoajan simuttaa. Mulla on mSR tuota varten.
Syytän rikki mennyttä simukaapelia ja korvaavaa ei ole näkynyt postilaatikossa ;D
-
Vaikka radiosta timeri päälle ja selälleen taivaalle ajamaan edes takaisin. Timerin piipattua tauko ja taivasrallia jonkun aikaa, kunnes taas ajatus nippuun ja täys keskittyminen selkäuintiin.
Itse "jaksotan" reenailut siten, että olen pistänyt kopujen asetuksista akun/tankin loppumaan esim. 5min kuluttua. Näin voi reenailla eri juttuja sopivissa pätkissä. Hankalia/uusia juttuja reenaillessa voi laittaa tavoitteeksi pitää kopu ehjänä tuon 5 minsaa. Samalla tulee väkisinkin koitettua autorotaatiota aina kun löpö loppuu yllättäen. ;)