Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Penara - 08 Huhtikuu, 2008, 19:30:35
-
Aloittelevan kopteristin viesti tulee tänne kun aihe-alueista puuttuu "Aloittelijoille" -osio.
Heti alkuun tiedoksi että kokemusta RC-maailmasta ei ole ollenkaan. Kiinnostusta kyllä riittää ja hankinnan paikka olisi kohta.
Muutama päivä on asiaa makusteltu ja foorumeita kahlattu. Päädyin seuraaviin "järkeviin" aloittelijan heleihin:
- T-Rex 450
- Mini Titan
Isommat olisi kivoja tietysti, mutta silloin hinta pomsahtaa liikaa.
Kysymykset:
1. Onko nämä liian pieniä ulos (pääosin sisälennätykseen) ? Jos ovat (ja muutenkin) niin vaihtoehtoja kehiin.
2. Mistä hankinta, kotimaasta vai ulkoa? Monenmoista verkkokauppaa on tullut surffailtua, mutta tieto on niin hajanaista ettei arvaa mennä tilaileen.
3. Valmispakettina vai miten? Kokoaako meikäläinen osissa tulevan lähetyksen tunnissa vai viikossa?
4. Ehdottakaan sopivaa kokonaisuutta. Pistäkää hintatieto matkaan.
5. Onko Oulun seudulla mitään heli-tiimiä?
6. Mistä löytyy perustiedot aloittelijalle/jatkoon, onko moista opusta väsätty nettiin?
Jään odottelemaan (kokemusperäisiä) vastauksia. Huom. Jos ehdotatte jotain niin muistakaa kiskaista linkki matkaan niin pysyn kärryillä ;)
-
1. Eivät ole liian pieniä. Isompi toki olisi vakaampi kovalla tuulella mutta tulee noillakin ihan hyvin toimeen.
2. Hankin oman MiniTitanin Sabesta
3. Itse ostan kitin jos vain mahdollista. ARF = ALMOST ready to fly..
Kannattaa kasata itse että tietää miten se puretaan sitten kun on tarvetta :)
Lisäksi pienet arf- kätöset välillä unohtelee ruuveja auki/lukitteet pois jne.
Kyllä siihen kitin kasaamiseen ja säätämiseen ilta tai pari menee ekalla kerralla.
4. MiniTitani Sabesta. Kysy sieltä pakettitarjousta...
-
5. Taitaa olla Oulun Roottori ainoa... tosin sen toiminta näyttää olevan kuollutta. Kannattaa seurata tätä foorumia, jos on porukkaa lähdössä lennättämään. Sinne mahtuu kyllä aina yksi lisää kyselemään ja seuraamaan toimintaa.
6. http://www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf
-
7. Simu...
-
Tosi hyvät vaihtoehdot sulla, mutta MiniTitan on ehkä järkevin, Rekseissä pitää mennä hiili/alumiini malleihin että saa hyvän.
Radioiksi kysy jotain 2,4GHz laitetta. Sabelle tosiaan kun laitat meiliä ja kysyt mitä tarviit niin saat aina asiallisen tarjouksen.
Kattelin sulle viitteellistä "ostoslistaa"
-Minititan+mosa+nopari http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=32954&grpid=5007
-Spectrum 7DX+vastari+3 mikroservoa http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39110&grpid=2903
-GY401 http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=11396&grpid=503
-S9257 servo perälle http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203
-2 akkua http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37219&grpid=5017
-Laturi Swallow AC/DC http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30120&grpid=5018
hintaa tuli 1080€, kokemuksesta tiedän että sabe pyöristää alaspäin ::)
Tervetuloa vaan meidän hull.... hulvattomaan joukkoomme! ;D
-
Jep, kiitoksia vinkeistä josta oli jo paljon apua! Tuo opas auttoi jo samalle pallokentälle, tietää jo vähän laidasta mistä puhutaan (sen luku vielä kesken). Tosin pala nousi kurkkuun sitä lueskellessa (lue: en todellakaan tule hanskaamaan tätä). Tämä lienee normaalia, koska mielenkiinto säilyi. :D
1080e! :o Toista tonnia ensikopterista pistää miettimään, mutta toisaalta jos päätyisin halvempaan niin todennäköisesti rahaa saisin hukattua vielä enemmänkin muutamien lennätyksien jälkeen mm. laatuseikkojen johdosta. Mutta onko joukossa MiniTitaneita ulkomailta tilanneita? Vahvaa euroa hyödyntäisi tässä mielellään...
Hermis: Onko suosittelemasi radion hinta/laatusuhde ok? Käykö kylmät jos lähtee haarukoimaan halvempia?
Tuleeko Sabelta suomenkieliset kokoamisohjeet ja manuaali matkassa?
-
Mistään et saa suomenkielistä manuaalia matkaan. Itseasiassa olenkohan nähnyt yhtään suomenkielistä manuskaa minkään kopterointiin liittyvän laitteen yhteydessä... En.
No, täältä saat kyllä neuvoja suomenkielellä... ;D
Tuosta radiopaketista mitä Hermis suositteli saat servot kopteriisi joten niiden hinnan voi tavallaan vähentää radion hinnasta.
Sinuna minä ostaisin aluksi kunnollisen radion ja simulaattorin (phoenix) ja harjoittelisin niillä. Ja kun alkaa tuntua että nyt täytyy päästä näpelöimään oikeaa kopteria niin tilaisin loput laitteet. Hermiksen listan mukaan. Jossain voit vähän säästää mutta et niin paljoa että se lopullisessa budjetissa suurta tekee. Toki voit seurata tuota myydään-palstaa. Sinne tupsahtaa säännöllisen epäsäännöllisesti kaikkea kivaa ja tarpeellista myyntiin...
-
Ok, simulaattori lienee paikallaan.
Törmäsin valmispakettiin tuolla --> http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=3_116_117&products_id=2168
Kommentteja? 729 USD = 481 €...
-
729USD = Suomessa tulleineen rahteineen 650 eur, akut ehdotettuun verrattuna eri planeetalta, servot?, laturi?, gyro? Varsinkaan gyrossa kieltävät nuo viisaammat säästämästä. FMS:ää olen vähän kokeillut. Kai silläkin liikesuunnat oppii, vaikka ulkoasu onkin suoraan South Parkista.
Tonni ekaan kopteriin kylmää aina. Tosin voin lohduttaa, seuraavaan riittää 700 ... Jollain on mottona " ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat". On osuvasti ilmaistu.
Paketin voi ostaa, päivittelee sitä sitten myöhemmin, jos tuntee tarvetta ... isolla rahalla.
Minä olen nyt kaksi kopua hiommannut pihistellen, silti kaik on mänt, ainoa tapa oikeasti säästää on hommata käytettyä tavaraa.
En ole katkera ... olen köyhä.
-
Jos tuohon pakettiin päädyt niin muista pyytää mode2 radio.
Siinä on valmiiksi tikkujen toiminnot "meikäläisittäin" :)
Nuo a-plussan akut ei välttämättä oli ihan huonoimpia, mutta tämä on mutua.
Gyro on vähän peloittava. Noissa taitaa nyrkkisääntönä olla että halpa ja hyvä kohtaavat äärimmäisen harvoin. Toisaalta mitään kokemusta ei tuosta ole. Olisikohan jollain?
Servotkaan eivät ole tuttuja. Voivat olla ihan hyviäkin. Halpisservoissa on ollut joskus sellaisia ongelmia että eivät keskitä joka kerta itseään samaan kohtaan. Ja se on vähemmän toivottu ominaisuus varsinkin kopterikäytössä...
Tuolle laturille ei kannata laskea mitään arvoa. Ei se kyllä mitään maksakaan. Siitä ei anneta mitään arvoja mutta luultavasti se lataa niin pienellä virralla että akkujen latailu sillä kestää ja kestää.. Tosin pysyyhän akut kunnossa edellyttäen että siinä on toimiva balansseri.
Sitten sellainen loppukaneetti. Toi paketti varmaan lentää jollain tavoin. Siinä on hyvä kone (vaikka itse olenkin enempi rexiläisiä), hyvä radio ja akullakin tullee toimeen ainakin leijutteluvaiheen. Tosin yhdellä akulla lentely on kyllä itsekidutusta... ;D Eli ainakin toinen akku on hyvä olla. Luultavaa on että joudut päivittelemään gyroa ja servoja ja varmaa on että joudut ostamaan kunnollisen laturin. Ja taas on se toimintatonni kenollaan. Sinun kannattaa myös laskea mitä tuo kone maksaa tuolla noilla Hermiksen listan mukaisilla gyrolla ja servoilla. Lisätä hintaan parikymmentä euroa postimaksua ja kertoa tuo summa 1,22lla. Näistä ei pitäisi leluina menna tullimaksua mutta sitäkin olen joutunut joskus maksamaan. Sen osuus on 2-5%.
Ja lopuksi huomaa että saat kotimaasta ostettuna jonkinlaisen tuen ongelmatilanteissa. Ja suomeksi. Ulkomailta ostaessa saat tavarat vähän halvemmalla mutta kaikki mahdolliset takuuasiat ovat aika hankalia ja ainakin aikaa vieviä.
Ja kuten Hermis jo totesikin niin täällä voi aina yrittää tinkiä vähän hinnasta pois.
Akkuja ja latureita voit katsoa myös www.vertical.fi. Sieltä edullinen laturivaihtoehto olisi BC6. Ja DualSkyn akut ovat tunnetusti laadukkaita. Sieltäkin voi kysyä parin akun ja laturin pakettia...
EDIT: Hämmennetäänpä vähän soppaa vielä...
http://www.themodelhelistore.com/rc-helicopter-kits/align-rc-helicopter-kits/t-rex-450-kits/align-t-rex-450se-v2-kit-special-combo-3s1p-lipo-hs-65hb-servos-hg-5000-gyro-combo.html
Tuohon sabesta DX7 ja kysy myykö ilman servoja
Ja verticalista toinen akku ja laturi.
Tämä on samanhintainen kuin Hermiksen paketti. Kone vain vaihtui mutta ei ainakaan huonommaksi.
-
Tosiaan jos haluat säästää, niin hommaa ensin hyvä radio ja simulaattori! Kun sillä pysyt ilmassa monta minuuttia putkeen, voi alkaa harkita lentää oikeaa kopteria. Lennättäminen on oikeesti sen verran vaikeeta et ilman simuharjottelua rikkoo kopterin lähes varmasti joka akullisella.
Toiseksi eniten säästät kun ostat vehkeet käytettynä. Tälläkin palstalla on usein 'paketteja' myynnissä.
Nim. 10-20 torppia takana ja rahaa palanut varmaan yli 2000e pelkkään pikkureksään.
-
1080e! :o Toista tonnia ensikopterista pistää miettimään, mutta toisaalta jos päätyisin halvempaan niin todennäköisesti rahaa saisin hukattua vielä enemmänkin muutamien lennätyksien jälkeen mm. laatuseikkojen johdosta. Mutta onko joukossa MiniTitaneita ulkomailta tilanneita? Vahvaa euroa hyödyntäisi tässä mielellään...
Hermis: Onko suosittelemasi radion hinta/laatusuhde ok? Käykö kylmät jos lähtee haarukoimaan halvempia?
Tuo DX7 on hyvä radio, ja käyttää 2,4GHz tekniikkaa, eli ei radiohäiriöitä, eikä kukaan pääse samalle kanavalle kanssasi "vahingossa". Minä tuossa valitessa mietin että suosittelisiko DX6i:tä, mutta kun sitten ollaan tilanteessa että jo ensikopteri käyttää koko radion kapasiteetin, ja siihen en minä ainakaan rupeaisi.
Tonni on tietysti paljon rahaa, mutta tuossa laskelmassa oli kaksi akkua, ja sellainen laturi mikä lataa kaiken tarvittavan ja tarpeettoman. Käytän itse tuota AC/DC:tä, tykkään kun siinä on itsessään sekä verkkovirta että 12V sisääntulo. Ei tarvitse erillistä virtalähdettä. Ja gyrokin on suunnan pitävä, eikä suuntaa antava, kuten flying-hobbyllä... ::)
-
Tosiaan jos haluat säästää, niin hommaa ensin hyvä radio ja simulaattori! Kun sillä pysyt ilmassa monta minuuttia putkeen, voi alkaa harkita lentää oikeaa kopteria. Lennättäminen on oikeesti sen verran vaikeeta et ilman simuharjottelua rikkoo kopterin lähes varmasti joka akullisella.
Tulin vakuuttuneeksi simun tarpeellisuudesta. :) Eli DX7 ja Phoenixia tilaukseen taitaa olla viisain askel tässä vaiheessa...
Miten simun käyttöönotto ja käyttö yleisesti. Ohjelma tietokoneelle ja asenteleen vaan? Tuleeko kaikki tarvittava härpäkkeistö paketin mukana jotta simulointi onnistuu (pl. tietenki radio) ? Mitä vaatii kompuutterilta?
Tuosta radiopaketista mitä Hermis suositteli saat servot kopteriisi joten niiden hinnan voi tavallaan vähentää radion hinnasta.
Radio 399e, onko siitä riisuttu malli olemassa vai mitä? Valaiskaa myös tätä vähän.
-
Simun mukana tulee piuha, joka sopii suoraan DX7:aan. Mulla joku 5v vanha pc, pyörii suht hyvin vaikka näytönohjainkin on aataminaikainen.. Asennuksen jälkeen radio vaan kalibroidaan simun kanssa ohjeiden mukaan. Radiossa on 20 mallille muisti, joista yhteen, esim paikkaan 20 laitat simun. Alkuvalikkoon pitää vaan laittaa 1 servos (ei 3 servos) tai mitenköhän se oli.
Simulaattorit säikeissä lienee enemmänkin juttua.
-
jos raha on ongelma, 6-kanavainen malli on tarpeeksi, ~200 € Tx+Rx.
-
Harvat valmispaketit sisältävät pelkästään sellaisia osia joita ei tartte heti olla vaihtamassa, kannattaa siis selailla sivustoja ja etsiä paikka mistä saa kokeneempien suosittelemat osat halvalla ja varmasti. Hermiksen paketti oli juuri sellainen mitä kannattaa harkita..
-op-
-
Ok, simulaattori lienee paikallaan.
Törmäsin valmispakettiin tuolla --> http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=3_116_117&products_id=2168
Kommentteja? 729 USD = 481 €...
No jos valmispaketteja tuosta kaupasta katsellaan niin tässä olisi parepi gyro ja paremmat servot ja kaksi akkua:
http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=3_25_131&products_id=1786 (http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=3_25_131&products_id=1786)
859 USD ja lisäksi toimituskulut luokkaa 50 USD ja alvi 22% eli about 730€
Ja sen lisäksi se simu ja kunnon laturi.
T:Jyrki.
-
Plus mahdollinen tulli..
-
Käsittääkseni ei mene tullia koska luokitellaan leluksi.
-
Radio 399e, onko siitä riisuttu malli olemassa vai mitä? Valaiskaa myös tätä vähän.
[/quote]
299 on Sabessa heliversio. Siinä on radio, vastari (AR7000) ja 4 normaalikokoista servoa (ds821). Noi servot on ainakin aiemmin saanut hyvin kaupaksi.
Simu asentuu hyvin ja siinä on monipuoliset mahdollisuudet säätää "tehonkäyttöä" ottamalla yksityiskohtia pois. Eli pyörii hyvin ja näyttävästi vähän vanhemmassakin koneessa.
Sitten siinä on valmiit asetukset DX7 radiolle, joten ei tarvitse kuin hyvän ohjeen mukaan kalibroida radio. Ja tietty hakea viimeisimmät päivitykset Phoenixin sivuilta.
-
Tuo radio jonka linkin laitoin, sisältää lähettimen, mikrovastarin (AR6000jotakin) ja neljä mikrodigiservoa.
3J:n flyinghobby linkin paketti on ihan ok, mutta siinä on edelleen huono laturi, ja vain 6 kanavainen lähetin. Kaiken lisäksi se on Futaba. Hyvä merkki, mutta futten 2,4GHz vastarit maksaa kaikki 90€. Spectrumin vastareita saa alkaen 50-60€. Noin tulevan varalle... Samoin jos joskus hommaat polttiksen, se seitsemäs kanava saattaa tulla tarpeeseen. Eihän sitä koskaan tiedä...
FMS simulle ei kannata laskea mitään arvoa pakettiin, sen saa ilmaiseksi netistä, samoin kuin ohjeet miten se piuha rakennetaan ja ajurit Win XP:tä varten... Phoenixia suosittelen, tulet sitten samaan servuun lentämään ;)
-
>> mutta futten 2,4GHz vastarit maksaa kaikki 90€
No, 6-kanavainen malli maksaa $78 +22 % ALV=63 €. Se toimi myös T7C lähettäjän kanssa.
http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=15_70&products_id=1971
-
>> No, 6-kanavainen malli maksaa $78 +22 % ALV=63 €. Se toimi myös T7C lähettäjän kanssa.
Postikin vaatii osansa: Flying-hobby veloittaa pikkulähetyksistä 20USD. Tuon kokoinen nyssäkkä kyllä tuppaa tulemaan kotipostiin, ja se pitää sitten oma-aloitteisesti käydä tullaamassa. ;D
-
>> mutta futten 2,4GHz vastarit maksaa kaikki 90€
No, 6-kanavainen malli maksaa $78 +22 % ALV=63 €. Se toimi myös T7C lähettäjän kanssa.
http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=15_70&products_id=1971
Kiitos korjauksesta, olen selannut lähinnä kotimaisia kauppoja noihin hintavertailuihini...
-
Osta tuo ja jotku radiot niin ei tarvii minun ostaa kun ei olis varaa mutta mieli tekis... ;D
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1394.0
-Jari
-
Mikä jottei, mutta simuloidaan ensin ja ostellaan sitten. Vaikka se vaarahan siinä on että sitten on myöhäistä tuota settiä tavoitella :)
-
Ainiin, piti vielä mainita että nyt kevätkaudella oulun alueen sisävuorolla ollaan oltu lähinnä pienellä kopteriporukalla lennättämässä kun lennokkiporukka on mennyt pihalle.
Vuoro on Karjasillan lukiolla 20.45 perjantaisin.
Itse en ole huomenna paikalla, voipi olla että siellä on vain yippo. Mutta ensiviikolla vois olla enemmän porukkaa... että tulee kattomaan jos kiinnostaa.
Tosikovat oulun kopteristit eivät ole paikalla mutta meitä amatöörejä sitäkin enemmän... :)
Toivottavasti en loukkaa ketään paikalla olijaa tuolla kommentilla ;D ;D
-Jari
-
Mukava kuulla että täälläpäinkin kokoonnutaan jonnekkin joskus. Onpahan jatkossa ketä rasittaa ;D Palaan asiaan viimeistään sitten kun MiniTitanini alkaa pysymään simulla ilmassa...
Tämä oli hyvä tieto!
-
>> mutta futten 2,4GHz vastarit maksaa kaikki 90€
No, 6-kanavainen malli maksaa $78 +22 % ALV=63 €. Se toimi myös T7C lähettäjän kanssa.
http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=15_70&products_id=1971
Kiitos korjauksesta, olen selannut lähinnä kotimaisia kauppoja noihin hintavertailuihini...
That wasn't meant to be a "korjaus" :) But if I know of a better price, sure I will let people know.
The point is, that this is IMO no valid argument to stay away from Futaba.
Cheers
Markus
-
The point is, that this is IMO no valid argument to stay away from Futaba.
Markus
No, minulle vastarien hinnat on ollut syy tähän asti pysyä erossa FASSTista, vaikka Futte onkin muuten ihan huippu tavaraa (varsinkin toi 9C...) Aloittelijalle vaan on ärsyttävä tilanne, jos ostaa halvan paketin ja sitten huomaa että vastarit on huomattavasti kalliimpia kuin kilpailevalla merkillä. Sama pätee muuten varaosiin yleensäkin.
-
Osta suoraan Mini Titan SE, niin ei tarvitse päivittää kopteria irtonaisilla alu-osilla, jotka ovat kalliimpia,
kun simun jälkeen haluat lentää kunnolla.
Nimim. kokemusta on
-
Alumiini parantaa lentoa vai kopukka pysyy ehjänä? Mitä eri versioita näitä k.o. koptereita on ja mitä eroavaisuuksia muuta kuin €uroissa?
T. Pihalla edelleen
-
Titania saa perusversiona moottorilla+säätimellä, ilman niitä, tai valmiiksi kasattuna. Sitten se SE on metallinupilla ja perällä, hiiliputkella, metallisilla perärattailla ja kevyillä stabbarilavoilla. Minusta näistä tarpeellisia ovat vaan ne kevyet stab.lavat ja metalliset rattaat.
-
SE version nuppi poikkeaa hieman ainakin aikaisemmin myydyistä thunder tigerin alumiinipalikoista, mm. armien laakerit ovat isompia sekä holkit laakerien läpi -> ei saa kiristettyä armeja liian tiukkaan...Seesawin palaset poikkeavat myös (kaksiosaisia).
SEssä lisäksi päivitetty akkulevy (yhdestä palasta se akkusysteemi, ilmeisesti kestävämpi). Lisäksi mukana tulee shimmiprikkoja lavanpitimen ja hubin väliin joita voi mielen mukaan laittaa paikoilleen 0...3 per puoli -> nuppi jäykemmäksi.
Vihreillä stabbarinlavoilla ainakin minun makuuni liian hätänen (koska en ole pro), mukana onneksi tuli myös vakio valkoiset lavat.
Kerran torpannut kopun kun katosi sähköt (syytä en tiedä, vastari vaihtoon) enkä näin ollen pystynyt autorotaatioita reenaamaan :D. Saldona pohjalevy, peräservokiinnikkeet (microhelit tilauksessa), lavat, akselit, kabiini...
Vähempi klappia alumiininupissa kuin muovisessa...Perä; alumiininen vaikuttas klappaavan enempi kuin muovinen, ovat downgreidanneet yhden osan sieltä vrt. "tavis" titani.
Sabesta saa titanin kuin titanin varmasti sellaiseen hintaan ettei kannata ainakaan runkoa lähteä mistään tilaamaan....
-
299 on Sabessa heliversio. Siinä on radio, vastari (AR7000) ja 4 normaalikokoista servoa (ds821). Noi servot on ainakin aiemmin saanut hyvin kaupaksi.
Simu asentuu hyvin ja siinä on monipuoliset mahdollisuudet säätää "tehonkäyttöä" ottamalla yksityiskohtia pois. Eli pyörii hyvin ja näyttävästi vähän vanhemmassakin koneessa.
Sitten siinä on valmiit asetukset DX7 radiolle, joten ei tarvitse kuin hyvän ohjeen mukaan kalibroida radio. Ja tietty hakea viimeisimmät päivitykset Phoenixin sivuilta.
Sabesta EI saa DX7 heliversiona.
Itse tilasin sieltä heliversion mutta sain lennokkiversion,eikä siellä ole ollenkaan heliversioita.Näin minulle sanottiin.
Kummatkin softat laitteesta löytyy kyllä,
mutta lähettimessä on pykälöity kaasu sekä kolmiasentoinen stuntmodekytkin eri paikassa kuin lennokkiradiossa.
Tuon kaasun pykälät voisi itsekin poistaa,mutta en viitsi availla laitetta jossa takuut voimassa.
Laturi lähettimessä on myös jenkkimalli,jota ei mainita missään.
Oletteko noita itse muutelleet vai oletteko saaneet heliversioita sieltä?
-
Sabeen tulee heliversiota vasta 1.5kk päästä. Sinne kun pistää postia niin lähettävät käsittääkseni korvaavat kytkimet.
mutta en viitsi availla laitetta jossa takuut voimassa.
Sen pykälät tekevän metalliliuskan modaus on yksinkertaista, ja ei radiosta voi takuu mennä jos sen avaa. (Jos myyjä jotain muuta väittää, ihmettelen). Joko laitat kumiletkun pätkän sen liuskan päälle, tai pihdeillä suoristat sen kyhmyn pois.
-op-
-
Ei ainakaan lennokkiradiossa raukea taku jos sille kaasuvivulle tekeejotain (muutos osat oli paketissa)
mx-12
-
Katos!
Saben sivuilta kävin lunttaamassa että on heliversio.
Joko olen katsonut ihan ristiin tai ovat muuttaneet tiedot.
Kumpikin on mahdollista. ;D
-
Sehän tässä ihmetyttääkin,
että saben sivuilla sanotaan olevan heliversioita että lennokkiversioita
mutta puhelimessa sanotaan että ei ole muita kuin lennokkiversiota.
Jos uudet radiot kaupasta hommaan niin tahdon niiden olevat täysin soveltuvat käyttööni.
-
Alumiini parantaa lentoa vai kopukka pysyy ehjänä? Mitä eri versioita näitä k.o. koptereita on ja mitä eroavaisuuksia muuta kuin €uroissa?
T. Pihalla edelleen
No mun mielipide on semmonen että muovi kestää hyvin lentoa ja toimii mainiosti. Alumiini ei hajoa torpissa mutta voi vääntyä eli saattaa näyttää ehjältä mutta on kelvoton, muovissa se joko on ehjä tai rikki helpompi selvittää itse ajan muovi runkosilla ja nuppiki on muovia. Mutta tämä on iso kopteri että pienissä se kestävyys voi olla huonompi en tiedä 30 rapukassa kesti hyvin.
-
Minäkin tilasin torstaina tuon Heli version, matkahuoltoon kumminkin tuli Airplane versio.. Sain Tonin puhelimeen ja tarinoidessani sain tietoon tuon 1.5kk päästä tulevat heliversiot. Sain tähän omaan Air versioon ne korvaavat kytkimet kuluitta, eli pitäisi tulla 3asent. lyhyt ja 2asent. pitkä kytkin., ne katkaisijat ovat toistepäin tässä Air versiossa.
Kuten Vispilä jo kertoikin noista katkaisijoista ja mallista, niin Saben Tonilta nuo tiedot sain ja kerroin niistä myös vispilälle.
- Marcus
-
Ihmisiä ne SABEssakin on vaikka palvelu on taivaallista ;) ;D
-
Titania saa perusversiona moottorilla+säätimellä, ilman niitä, tai valmiiksi kasattuna. Sitten se SE on metallinupilla ja perällä, hiiliputkella, metallisilla perärattailla ja kevyillä stabbarilavoilla. Minusta näistä tarpeellisia ovat vaan ne kevyet stab.lavat ja metalliset rattaat.
Hmm! oletko todella sitä mieltä että aluksi noi päivitys osat on tarpeellisia esim: kevyet stabbarin lavat siis aloittelijalle joka ei todellakaan rupee heti ajamaan temppuja. Ja muista Hermis kaikki ei tykkää ajaa 3Dtä. Ja muovirattaat on tavallaan sulake eli kovemmassa iskussa ne hajoo ja muu osa säilyy esim: servoissa mulla meni vaan 2 ratasta mut jos olis ollu metallirattailla ni olis menny 2 servoa uusiks.
-
Arvelen, ettei moni jaksa kauaa simun jälkeen ihan vaan leijuttaa ja lentää taivaalla, vaan kun taitoa karttuu tekee mieli tehdä jotain
enempi ja ruveta temppuilemaan. :) Näin ainakin ittelle kävi. No, mielipideasioista ei sovi kiistellä... ;D
-
Titania saa perusversiona moottorilla+säätimellä, ilman niitä, tai valmiiksi kasattuna. Sitten se SE on metallinupilla ja perällä, hiiliputkella, metallisilla perärattailla ja kevyillä stabbarilavoilla. Minusta näistä tarpeellisia ovat vaan ne kevyet stab.lavat ja metalliset rattaat.
Hmm! oletko todella sitä mieltä että aluksi noi päivitys osat on tarpeellisia esim: kevyet stabbarin lavat siis aloittelijalle joka ei todellakaan rupee heti ajamaan temppuja. Ja muista Hermis kaikki ei tykkää ajaa 3Dtä. Ja muovirattaat on tavallaan sulake eli kovemmassa iskussa ne hajoo ja muu osa säilyy esim: servoissa mulla meni vaan 2 ratasta mut jos olis ollu metallirattailla ni olis menny 2 servoa uusiks.
En todellakaan ole :) Siis pointi oli nyt se, että metallinuppi ei hyödytä juuri ollenkaan lennossa(ai ainkaan niin paljoa että sen huomaisin... ::) ), ja aluputkella pärjää. Vihreet stabbarit lisää kääntyvyyttä ja metallirattaan kestää kulutusta, mutta kaikki muu on blingiä, eikä nosta muuta kuin hintaa ja itsetuntoa. Aloittelija ei tosiaan tarvitse mitään noista, mutta kokeneemmallekkin vain osa on hyödyllisiä.
-
Minäkin tilasin torstaina tuon Heli version, matkahuoltoon kumminkin tuli Airplane versio.. Sain Tonin puhelimeen ja tarinoidessani sain tietoon tuon 1.5kk päästä tulevat heliversiot.
Saako Suomesta tuota helimallia muualta kuin Sabesta vai onko odoteltava 1.5 kk ?