Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: entropy - 12 Syyskuu, 2011, 17:15:00
-
Pystyisikö kukaan ymmärrettävällä tavalla selittämään moottoreiden merkinnät ja niiden vaikutuksen. Esim nämä KV/RPM -lukemat.
Omassa 450-kokoluokan helistimessä on 3800kv brushless outrunner, mutta esim. melkein valmiiksi kasatussa Gaui Hurricane 550 -kopterissa 800kv -moottori, jossa ilmoitetaan myös tieto 1000W.
Onko niin että jos en vaihda pinjonia niin pitää ostaa 3800kv moottori sitten kun sellainen täytyy hankkia? Mitä muuta pitää huomioida? Mites hinta/merkki/laatu?
Sellaista vielä, että käytössä on nykyään 2200mAh 3S 30C 11.1V akku, joka painaa 173g. Tilasin hobbykingistä Turnigy -akun 2650mAh 3S 30C, mikä painaa 247 grammaa. Nykyinen akku on mitoiltaan 104 x 34 x 24 ja uusi akku, mikä on tilattu on mitoiltaan 140 x 44 x 19mm.
Tuleeko kopterista nyt etupainoinen tai onko vastassa jotain muita ongelmia, ts. teinkö ihan väärän akkuvalinnan? Helevata, eihän tuo uusi välttämättä edes mahdu tuonne sisälle, nyt vasta aloin mittoja kattelemaan kun kuvissa näytti ihan samalta kuin nykyinen ;D .. Damn. Haluaisko joku ostaa uuden Turnigy-akun jos ei mahdu sisään? :)
-
Juuri noin. Kv kertoo kuinka monta kierrosta minuutissa per voltti moottori pyörii. Eli vaikkapa 1000Kv moottori pyörii kymmenellä voltilla 10 000 RPM. Näin siis yksinkertaistaen.
Se miksi eri koptereissa voi olla eri Kv:n moottoreita vaikka kopterin kokoluokka olisi sama johtuu juurikin eri välityksistä. Kun pienen Kv:n moottoriin lyödään oikein suuri pinjoni tai välitys hoidetaan muuten kohdilleen (esim. useammalla moottorin ja pääakselin välisellä rattaalla), tulee nuppiin yhtä paljon kierroksia kuin suuremman Kv:n moottorilla ja pienellä pinjonilla.
Käytännössä kun lähdet kopteriin moottoria vaihtamaan, pitäisi Kv-arvon olla suurin piirtein samalla hehtaarilla, jotta saat nuppikierrokset kohdilleen järkevyyden rajoissa olevalla pinjonilla. Jos vanha moottorisi on siis 3800Kv, pitäisi myös uuden olla siinä nurkilla jotta homma rokkaa. Tehon ja pyörimisnopeuden lisäksi moottoria vaihtaessa kannattaa tarkistaa uuden moottorin fyysinen sopivuus runkoon (moottoreiden ulkomitat vaihtelevat rajustikin samassa teholuokassa) sekä kiinnitysreikien yhteenkäyvyys kopterisi moottoripukin kanssa.
Moottorin teho eli vaikkapa tuo mainitsemasi 1000W on sitten taas asia erikseen, eikä se riipu suoranaisesti Kv:stä millään tavalla. Moottoreiden laaduista ollaan montaa mieltä ja laatukriteeritkin vaihtelevat käyttötarkoituksen mukaan, mutta yleensä suurempi hinta tietää parempaa laatua. Scorpionit ovat hyvää peruskauraa joskin huonoilla laakereilla, Hyperionit samoja motteja paremmilla laakereilla, Kontronikit kaikin puolin huolella pykättyjä purkkeja ja niin edelleen.
-
Sen verran tarkennusta, että KV antaa kierrokset kuormittamattomalle motille per voltti. Sähkömoottoreilla vääntömomentti riippuu puolestaan moottorin läpi menevistä ampeereista. KT (tai KM) -arvossa esitetään tämä arvo. Moottorien antama vääntö (ja ampeerit) laskee varsin lineaarisesti kierrosluvun kasvaessa, eli suurin vääntö saadaan moottorin ollessa pyörimättä (oikosulkumomentti) ja vääntö laskee nollaan maksimikierroksilla. Maksimikierroksillakin on tietysti jonkin verran virtaa, jonka voi tulkita menevän moottorin sisäisiin häviöihin.
Motista saatava hyötyteho on kulmanopeus x vääntömomentti, eli tämä käyrä on suunnilleen alaspäin aukeava paraabeli maksimitehon ollessa suunnilleen kierrosluvulla KV x U / 2. Moottoriin menevä syöttöteho on sen sijaan U x I, jossa jännite on vakio ja virta siis pienenee kierrosten kasvaessa, eli suunnilleen alaspäin laskeva suora. Kun hyötysuhteeksi katsotaan hyötyteho/syöttöteho, saadaan maksimihyötysuhde yleensä varsin korkeilla kierroksilla. Syöttö- ja hyötytehon erotus menee hukkaan, käytännössä moottoria lämmittäväksi hukkatehoksi. Yleensä vehkeet pyritään mitoittamaan lähelle maksimihyötysuhdetta.
Kannattaa muuten pitää mielessä, että moottorista saataisiin paras teho selvästi alemmilla kierroksilla kuin paras hyötysuhde eli suuremmalla kuormalla. Ongelma parhaan tehon alueella on, että tehohäviöt ovat suuria ja voivat polttaa motin magneetit tai noparin pilalle. Näin voi tapahtua jos kopun normaalin 1500KV -myllyn vaihtaa 3000KV -luokkaan, vaihtaa välitystä pienemmäksi tms.
Tuossa linkissä jotain;
http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor (http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor)
Ja liitteessä eräälle (ei-kopumoottorille) laskettuja käppyröitä
-
Kiitos kattavista ja helppolukuisista vastauksista
-
Lainaan vähän topikkia kun on akuissa vähän epäselvyyttä.
Hobbyking myy "Turnigy 2200mAh 3S 30C" akkuja ja kun niitä ettii haulla löytää niitä muutamia. Ihmetyttää vaan, että mitä eroja noissa akuissa on kun kerta niillä on hintaeroakin vai johtuuko hintaerot vaan siitä, että ne on eri varastoissa?
Tässä vielä linkit jos joku jaksais vilkasta.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14642 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14642)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10322 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10322)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9394 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9394)
-
Ensimmäisen linkin akku lähtee Australian varastolta. ("AUS Warehouse" teksti otsikossa)
Toisen linkin akku lähtee Saksan varastolta. ("DE Warehouse" teksti otsikossa)
Kolmannen linkin akku lähtee suoraan Kiinasta. (vain tuotteen nimi otsikossa)
Etuna tässä on se, että ainakin eurooppalaisille tuo Saksan varastosta ostettu tuote tulee ilman ALV:ia ja tulleja. Näin olen ainakin ymmärtänyt... :D
-
Jep saksasta ilman säätämistä, kiinasta mahdollisesti säätämistä ja muualta suomeen ei käsittääkseni saa edes.. eli nuo usa, aus jne toimittaa omiin maihinsa tms.
-
Okei eli akuissa ei siis ole mitään eroa hintoja lukuunottamatta.
Ps. Huomasin vasta jälkeenpäin, että olin lukenu otsikon huonosti. :D No menee se näinki.