Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: masu - 07 Huhtikuu, 2008, 08:52:54
-
Terve vaan kaikille! Hieman tätä foorumia ja erilaisia juttuja ulkomailta luettuani päätin vihdoinkin muutaman vuoden tuumailun jälkeen astua kopterimaailmaan. Monet jutut painottivat huonoilla välineillä aloittamisen kurjuutta, kun juuri ja juuri ilmassa kestävät rimpulat ei anna todellista kuvaa harrastuksesta. Päätin siis tilata T-Rex 450 SE v2:sen, että ei olisi tuosta puolesta huolta. Isompaa kopteria en näin alkuun olisi halunnutkaan, mutta onko usein harrastajille suoraa jatkumoa siirtyä jossain vaiheessa suurempiin koptereihin vai lentääkö porukka näillä pienemmilläkin pitkään?
On tässä kirjoituksessa joku pointtikin... lähden siis täysin nollatilanteesta liikkeelle eli en ole käytännössä edes nähnyt kunnollista sähkökopteria aikaisemmin ja ensimmäisenä tulee mieleen tuo "harjoituskehikko" tai mikä se ny on? Millainen tuohon pitäisi hommata ja kuinka painava se voi olla? Suomalaisessa kopterioppaassa oli vinkki, että sen voisi vaikka tehdä sähköputkesta ja laittaa nippusiteillä jalaksiin kiinni. Vai pitäskö ostaa joku semmonen, jossa on ne oranssit pallot päissä? Entä mitä ne painot on, jota harjoitellessa voi johonkin laittaa kopteria vakauttamaan?
Tosi mukava, että harrastuksella on näin hyvä nettiyhteisö. Tämäkin foorumi tuntuu tosi asialliselta!
-
Heps,
tervetuloa koptereiden maailmaan!
Itse aloitin viime keväänä pikkuisella Twisterillä sitten tuli T-Rex 450 SE, Mini Titan, Copter X, T-Rex 600 Nitro, Pixy Zap, Knight 50 Sport, Mini Zoom......
Lähdin itse nollatilanteesta, ostin heti kärkeen kunnon mankan (Futaba 9C) jossa kaikki tarpeellinen. Nyt se on päivitetty Spektrumin ja Futaban moduleilla 2.4GHz vehkeeksi niin ei jää enää vastarin antennit pääroottorin väliin ;D.
Reksi oli aivan loistava aloitus kopteri minulle, kunhan vain joku asiantunteva trimmasi sen. Kaiken voi aivan varmasti säätää itse mutta sitten et voi olla aivan varma oletko tehnyt ne oikein ja onnistuuko tehdä yhtä väärin ensi kerralla. Itse kun tekee tulee semmoinen kun sattuu tulemaan.
Lentelin ensin itse trimaamallani kopterilla mutta se oli jotenkin outo. Kokkalan Jani trimmasi sen ja siitähän se lähtikin. Eli käytä kokeneempien kokemusta, helpottaa asioita.
Harjoituskehikon voi tehdä hiilikuitutangoista ja pingispalloista. Hiilaritangot ~1.5E/kpl (tarvii kaksi) ja 4kpl pingispalloja 2E.
Laitat pallot tankojen päähän liimalla tms. ja tangot ristiin kopterin jalaksiin kiinni. Kuvia läytynee foorumin käyttäjiltä.
-
Harjoituskehikon voi tehdä hiilikuitutangoista ja pingispalloista. Hiilaritangot ~1.5E/kpl (tarvii kaksi) ja 4kpl pingispalloja 2E.
Laitat pallot tankojen päähän liimalla tms. ja tangot ristiin kopterin jalaksiin kiinni. Kuvia läytynee foorumin käyttäjiltä.
Kuulostaa hyvältä, harrastus ei ole harrastus, jos siihen ei pääse itse jotain säätämään! Mistähän tommosia hiilaritankoja saa ostettua?
-
Tuolta muunmuassa http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewCat&catId=76 mutta ei oo pahahintaisia nuo valmiit harjoitusjalakset esim. Leluja.netissä taitaa olla 8 euroo ja toimii 450:ssa ihan hyvin..
-
Kaikista lennokkiliikeistä taitaa löytyä.
Valmiita on välillä täälläkin kaupan.
-
Kerrataan vielä se harjoitusjalasten tärkein vaatimus: läpimittaa roottorin kehän verran.
Eli Rekkulaan jotkut 70cm tangot, hiilitangoista varmaan 3 tai 4mm on sopivan jäykkää. Pallot ehdottomasti, pelkkä tikku uppoaa kosketuksesta maahan ja kone kaatuu sen yli nupilleen...
Painoilla tarkoitat varmaan niitä jotka tulee stabilointitankoon (se poikkitikku lapojen välissä...) Niillä saa tosiaan rauhoitettua konetta, mutta saman tekee lähettimen expo-ohjelmointi. Ei siis välttämättömät.
Itse aloittelin Raptor 50 kopukalla, mutta pian rupesi tekemään mieli konetta joka sopii takapihalle kun ei pääse isommalle aukealle Raptoroimaan. 50 koon polttis ison kentän tehorassina ja 450 koon sähkäri takapihalla taitojen ylläpitäjänä on aika lyömätön yhdistelmä.
Kerrotko missäpäin majailet, katotaan jos läheltä löytyisi joku säätöavuksi sitten kun saat koneesi kokoon.
-
Kerrataan vielä se harjoitusjalasten tärkein vaatimus: läpimittaa roottorin kehän verran.
Eli Rekkulaan jotkut 70cm tangot, hiilitangoista varmaan 3 tai 4mm on sopivan jäykkää. Pallot ehdottomasti, pelkkä tikku uppoaa kosketuksesta maahan ja kone kaatuu sen yli nupilleen...
Aivan... pitää nyt vielä katsoa, että ostaako valmiina, mutta periaatteessa omien käsien likaaminen kuuluu mun tyyliin :).
Painoilla tarkoitat varmaan niitä jotka tulee stabilointitankoon (se poikkitikku lapojen välissä...) Niillä saa tosiaan rauhoitettua konetta, mutta saman tekee lähettimen expo-ohjelmointi. Ei siis välttämättömät.
Ahaa... ne on siellä tangossa... jossain puhuttiinkin niiden siirtämisestä ulommas ja sisemmäs... expo-ohjelmointi ei sano mitään.
Itse aloittelin Raptor 50 kopukalla, mutta pian rupesi tekemään mieli konetta joka sopii takapihalle kun ei pääse isommalle aukealle Raptoroimaan. 50 koon polttis ison kentän tehorassina ja 450 koon sähkäri takapihalla taitojen ylläpitäjänä on aika lyömätön yhdistelmä.
Itsekin ajattelin juuri tuota tilaa ja pienen kopterin näppäryyttä. Tiedä sitten innostuuko koskaan isommasta.
Kerrotko missäpäin majailet, katotaan jos läheltä löytyisi joku säätöavuksi sitten kun saat koneesi kokoon.
Tässä päästiinkin tuohon mun seuraavaan ihmettelyn aiheeseen, että mitenkähän täältä Jyväskylän alueelta löytyy harrastajia? Kopterin ostin tuolta ulkomailta ja se tulee valmiiksi kasattuna ja testilennettynä, mutta oletettavastihan ne ei kovin syvällisesti sitä säätele, joten jossain vaiheessa apua kokeneemmilta varmaan tarvitaan.
-
Tässä päästiinkin tuohon mun seuraavaan ihmettelyn aiheeseen, että mitenkähän täältä Jyväskylän alueelta löytyy harrastajia? Kopterin ostin tuolta ulkomailta ja se tulee valmiiksi kasattuna ja testilennettynä, mutta oletettavastihan ne ei kovin syvällisesti sitä säätele, joten jossain vaiheessa apua kokeneemmilta varmaan tarvitaan.
Eiköhän Jyväskylästä joku löydy. Kun saat sen kopterin niin ensimmäiseksi pura se osiin ja kasaa uudestaan niin on varma etei yksikään osa ole irti. Yleensä "valmiiksi kasattu" on kasattu ei niin huolellisesti. Ainakin nuppi kannattaa purkaa atomeiksi ja kasata uudestaan huolella ruuvilukitteen kanssa. Irronnut lavanpidin lennon aikana ei ole mukana juttu.
Pikku kopterin jalaksiksi käy loistavasti juurikin hiilari tikut joissa pingispallot kärjissä.
Yleensä jossain vaiheessa harrastusta siirrytään isompaan kopteriin. On tosin myös niitä jotka on kiinnostuneita vain pikku sähkiksistä, tai niitä jotka ovat alusta alkaen lentäneet isoilla koneilla.
-op-
-
Eiköhän Jyväskylästä joku löydy. Kun saat sen kopterin niin ensimmäiseksi pura se osiin ja kasaa uudestaan niin on varma etei yksikään osa ole irti. Yleensä "valmiiksi kasattu" on kasattu ei niin huolellisesti. Ainakin nuppi kannattaa purkaa atomeiksi ja kasata uudestaan huolella ruuvilukitteen kanssa. Irronnut lavanpidin lennon aikana ei ole mukana juttu.
Tähän suuntaan ajattelinkin. Tosin en ollu tekemässä sitä ihan ensimmäiseksi... muuten olisin tilannut suoraan osina, mutta ajattelin, että ulkomailta tilatessa olisi hyvä että testaavat siellä päässä. Ei sitten ensimmäisenä pakettia kasatessa kotona tule vastaan, että joku sähköosa ei toimi ollenkaan. Siitä sitten alkaisi heti ikävä reklamaatiosoppa. Nyt on mahdollista saada toimivaa tavaraa, jos ei kuljetuksessa onnistu mikään hajoamaan.
Taitaa kuitenkin tosiaan olla järkevä aloittaa siitä purkamisesta.
-
Yleensä jossain vaiheessa harrastusta siirrytään isompaan kopteriin. On tosin myös niitä jotka on kiinnostuneita vain pikku sähkiksistä, tai niitä jotka ovat alusta alkaen lentäneet isoilla koneilla.
Sopisko tähänkin se kuolematon toteamus, että eihän koolla väliä oo, vaan miten sitä käyttää :P
Sitten voidaan tietty spekuloida, kuinka moni haluaa vaihtaa isommasta pienempään...
</maanantaihuonoilu>
-
Yleensä jossain vaiheessa harrastusta siirrytään isompaan kopteriin. On tosin myös niitä jotka on kiinnostuneita vain pikku sähkiksistä, tai niitä jotka ovat alusta alkaen lentäneet isoilla koneilla.
Sopisko tähänkin se kuolematon toteamus, että eihän koolla väliä oo, vaan miten sitä käyttää :P
Sitten voidaan tietty spekuloida, kuinka moni haluaa vaihtaa isommasta pienempään...
</maanantaihuonoilu>
Ei välttämättä vaihtaa vaan ottaa toisen siihen rinnalle... ja nyt siis puhumme koptereista ;D
Taitaa kuitenkin tosiaan olla järkevä aloittaa siitä purkamisesta.
Ainakin käydä meisselin kanssa läpi ja kattoa että on kireällä. Toisaalta ei ole huono asia tietää mitä kopteri on syönyt. Joskus se kone on kuitenkin purettava ja osia vaihdettava, mieluummin ehkä silloin kun kaikki osat ovat vielä suoria ja kunnossa... ::)
Expo on siis sellainen toiminto, että kun lähettimen tikkua liikuttaa, niin keskialueella se vaikuttaa vähemmän ja reunassa enemmän. Kannattaa lukea kopteriopasta, siellä on kerrottu muistaakseni tästäkin asiasta. http://f3c.fi/Tervetuloa.html <- Tuolta sitä saa
-
Tuosta kopterin koosta vielä sen verran, että itse aloitin aikoinaan 450:llä rexillä, mutta kun vuoden aktiivisen lentelyn jälkeen näin halvan raptorin myynnissä, niin oli kyllä heti selvää et tuollainen pitää saada. Tästä mainiosta hankinnasta huolimatta tulen tuskin ikinä hukkaamaan tuota pikku rexiä. Akut ja torpit paljon halvempia kun rapukassa ja näin ollen myös parempi opetella uusia juttuja. Nyt kun taas on vähän taukoa ollut lennätyksessä niin ajattelin hommata uudet akut rexiin ja opetella vähän kuvioita uudelleen. Rexi nyt on vähän kiikkerämpi, mutta eipä tuo torppikaan juuri kirpaise näin töissäkäyvällä ihmisellä.
Ja sitten vielä noista apujalaksista.
Itellä tais olla kans joku 3-4 mm hiilaria ja pingispallot päissä.
Eli siis tällaiset:
http://koti.mbnet.fi/pete-/trex/muutama%20harjoittelukuva/116-1681_IMG.jpg
http://koti.mbnet.fi/pete-/trex/muutama%20harjoittelukuva/117-1726_IMG.jpg
-
Hei,
jos asut Helsingin alueella ja olet kiinostanut katsomaan, minä lennän tänään Henttan kentällä, 16.30-xx
Puhun myös vähän Suomea :)
vanhat harjoitustelineet ovat myös laukussa...
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=helsinki&ie=UTF8&t=h&ll=60.191228,24.74355&spn=0.009621,0.033774&z=16&iwloc=addr
-
Nyt saapui tulliongelmien jälkeen laitteet käteen ja hyvältä näyttää. Kaikki tuli mitä tilasin ja liikkeen palvelu oli erinomaista, suosittelen. Kysyin paria asiaa maililla ja vastaus tuli joka kerralla alle 30 minuutissa. Tilasin siis täältä: http://www.flying-hobby.com.
450 SE V2 näyttää tosi hienolta aloittelijan silmään. Kaikki on viimesen päälle. Mutta, mutta... mitä nuo kaikki napit ja virvelit on tuossa DX6i:ssä?!?! Miten ihmeessä tuo kopterin nuppi toimii, ku näyttää, että servot vääntelee kaikki samaa kiinteetä palikkaa eri kulmista. Taitaa mennä hetki ennenku kopteri on ilmassa...
Ois kiva "kuivaharjotella" tuolla, että näkee miten esim. tuo nuppi käytännössä toimii? Onnistuuko mitenkä? Voiko esim. nypätä moottorin johdot irti, niin servot toimii silti?
Mielenkiintoista... :)
-
Mitäs ongelmia oli tullin kanssa?
-Jari
ps. Jos otat vaikka yhden, tai samalla kaikki, moottorin johdo(n/t) irti niin sitten voit koittaa servojen toimintaa.
-
Mitäs ongelmia oli tullin kanssa?
Ei siinä sen kummempia, mutta niillä meni prosessi vähän pieleen. Paketin ois pitäny tulla suoraan paikalliseen tulliin, mutta se jäikin Vantaalle. Saapumisilmoituskin tuli monta päivää myöhässä ja puhelimella asioinnin jälkeen paketti lähti vasta oikeaan tulliin. Paketilla kesti kaksi päivää tulla HK:sta Suomeen, mutta viikko Vantaalta Jyväskylään :).
-
[OT]
Tämä viivästys on Itella Oyj:n mukaan "standard procedure" jos kyseessä on EMS Express pikapaketti. Eli paketin tullessa maahan lähetetään perinteisellä postilla kysely hoitaako Itella Oyj tullauksen 21€ lisämaksusta + tullit ja alvit, vai lähetetäänkö paketti kotopaikkakunnan tulliin tullattavaksi. Kannattaa aina valita normaali toimitus eikä Express nii tulee suoraan oikeaan osoitteeseen...
Tämä kaikki on VAIN ja ainoastaan Itella Oyj:n yritys hankkia lisätuloja parikymmentä egeä/paketti...
[/OT]
-
ps. Jos otat vaikka yhden, tai samalla kaikki, moottorin johdo(n/t) irti niin sitten voit koittaa servojen toimintaa.
Ota kaikki johdot irti. Jos ottaa vain yhden niin moottori ei välttämättä pyöri mutta se lämpiää ja saattaa palaa koska niiden kahden muun vaiheen kautta kulkee virta koko ajan.
-
Oonkohan mä jotenki yksinkertanen, kun en oo keksiny, mutta mihin näissä vehkeissä tarvitaan se 6 kanavaa? Tikuissahan on 4, eikö? Eikös niillä tehdä käytännössä kaikki lentämiseen tarvittava?
Ihmettelen vielä muutenkin näitä perushommia... kattelin tuossa ihan virtojen kanssa miten servot toimii ja pisti silmään, että takaroottorin lavat ei keskity, kun päästää irti tikusta ja se ponnahtaa keskelle. Ne jää jotenkin vinksalleen. Sit ku heilauttaa vähän vaikka toiseen suuntaan ja keskittää tikun niin ne on taas suorassa.
Aika paljon tuntuu olevan selvitettävää :).
-
throttle, pitchi, elevator, aileron, rudder ja gyro gain...
Siinä ne tärkeimmät. ;D
Sulla on gyro HH-tilassa jolloin ne ei keskity ennen kuin perä on kääntynyt siihen asentoon mitä on tikusta haluttu. Eli se jää korjaamaan perän asentoa kunnes perä on siellä mihin se on ohjattu. Voit testata sen niin että kun perälavat on vinksallaan niin käännät perää kunnes lavat suoristuvat. Jos et onnistu käännä toiseen suuntaan. ;D
Gyro menee HH-tilaan kun radion gyro gain on yli 50%. (se voi alkuarvona olla vaikka 80%). Jos pienennät gyro gainin alle 50%:n niin gyro menee normaalitilaan jolloin perälavat suoristuvat kun päästät tikusta irti.
Tuo HH-tila (Head Hold) on siitä hyvä että se pitää keulan siinä suunnassa mihin olet sen ohjannut vaikka tuuli koittaisi kääntää konetta. Normaalitila ei korjaa ulkoisten tekijöiden (lähinnä tuulen) vaikutusta.
Viisaammat voisivat korjata virheet ja jatkaa tästä...
-
Oonkohan mä jotenki yksinkertanen, kun en oo keksiny, mutta mihin näissä vehkeissä tarvitaan se 6 kanavaa? Tikuissahan on 4, eikö?
Ei välttämättä. Kaasutikkuhan ohjaa sekä nopeudensäädintä/kaasuservoa, että lapakulmia. Siinä on siis kaksi kanavaa samassa. Perä, ja kaksi kallistussuuntaa tekevät kolme lisää. Tikuissa on siis 5 kanavaa. Gyron herkkyys tulee vielä jonnekkin erilliseen kytkimeen.
Esim. CCPM nupissa kolme servoa toimii yhtäaikaa. Kun käännät tikkua, annat käskyn kääntyä yhteen suuntaan, mutta se toteutetaan käskyttämällä kolmea kanavaa. Kun lisäät tehoja, lähetin käskee nopeudensäädintä (tai kaasuservoa), ja noita nupin kolmea servoa. Siis neljä kanavaa toiminnassa, etkä ole edes koskenut kallistuksiin tai perään.
Ei ihme että näissä sekoilee aina silloin tällöin, esim. Futaballa CCPM systeemissä servot ovat nimeltään Aileron, Elevator ja Pitch. Liikesuunnat, joita noilla ohjataan, ovat Aileron, Elevator ja Pitch. Kun ohjaat Aileronia, liikkuvat servot nimeltä Aileron ja Pitch eri suuntiin. Kun ohjaat Elevatoria, Aileron ja Pitch -servot liikkuvat samaan suuntaan, ja servo nimeltä Elevator erisuuntaan. Kun ohjaat Pitchiä, kaikki servot, Aileron, Elevator ja Pitch, liikkuvat samaan suuntaan. Yksinkertaista, eikö.
-
Joo, tosiaan... gyro on näköjään HH tilassa ja kun kopterin perää kääntää lattialla haluttuun suuntaan niin lavat oikeavat takana hiljalleen. Uskalsin jopa hieman pyörittää konetta tuossa lattialla :).
Paketissa tuli mukana simulaattorikaapeli ja FMS softa. En vaan ole vielä saanu simukopteria lentämään kunnolla kun menee ne kanavat jotenkin sekasin... pitää säätää.
Pitäskö mun ostaa jotkut puulavat sitten ku alotan oikeasti harjottelemaan? Ei menis heti nuo hienot hiilikuitulavat pilalle, jos rysähtää. Se harjoituskehikkokin vielä puuttuu.
-
Ehdottomasti harjoitusjalakset alle jos haluat välttää täystuhon heti alkuunsa. Puulavat olisi hyvät sen puolesta että ne on halvemmat vaihtaa ja hiilikuitulavoilla saa isompaa tuhoa nupin seutuville kuin puulavoilla vahingon sattuessa.
JRu
-
Heh... sain tuon simunkin palaamaan. Aika komeita torppeja tulee heti alkuunsa :D.
-
Niissä on se hyvä puoli, että ne ei maksa mitään ;D
-
Nyt asensin tommosen ku ClearView... siitä on ilmanen demo, eikä tuo maksa oikein mitään vaikka lisenssinkin hommais. On kuulemma paljon paremmin mallinnettu ku se FMS. Toisaalta mitäpä minä noista tiedän, luin vaan jostain.
-
Minäkin asensin Clearviewn, kun aikanaan odottelin radioita. Ainoa paha juttu: minulla demo puksutti vain viikon verran, ennen kuin alkoi vinkumaan, jotta rahaa pitäisi saada. Hyvä puoli oli se, että tuo 40 taalaa oli vain noin 27 erkkiä, liki ilmainen siis. Eikä näillä minun taidoillani niin älyttömästi Reflexille häviä (hintaero huomioiden), molemmilla saa bitit ruhjeille alta aikayksikön. Joskus CV on ihan kiva, kun ei viitsi kuluttaa lähettimen kalliita ampeereja. Ja on se kuitenkin kivemman näköinen kuin South Park ... anteeksi, siis FMS tietenkin.
-
Mukana tullut halpis laturi toimii hieman epäloogisesti. Takana lukee, että kun punainen valo palaa lataa 2-kennoista akkua ja kun oranssi palaa niin lataa 3-kennoista. 2- ja 3-kennoisille on laturissa oma liitäntä. Laitoin akun siihen oikeaan liitäntään niin valo onkin punainen... täytynee hommata heti alkuun kunnon laturikin. Ajattelin et tolla mukana tulleella ois päässy edes alkuun.
Edit: Näyttihän tuo jotain kuitenkin lataavan. Akkuun tuli lepojännitteeksi 12,57V.
-
Oon nyt käännelly ja väännelly kopteria niin paljon, että tekee jo mieli päästä testaamaan :). Radion asetuksissa on nyt expo pois päältä, mutta ilmeisesti sitä olisi kätevä pitää päällä aluksi. Kun ei ole kokemusta, niin osaako joku sanoa paljonko sitä pitäs laittaa? Vai laitanko hihasta jotain? Asteikko menee DX6i:ssä -100% - 100%, joista positiiviset siis "epäherkistää" tuota keskialuetta ja negatiiviset herkistää.
-
Kokeile miltä joku -30 tuntuu
-
Pistä DualRatea jonnekkiin 75% (rajoittaa siis maksimiliikettä) ja Expo jonnekkin 20-30% JR/Spectrum +expoa, Futaba -expoa, kuten totesit. Noilla ainakin itse lähden uuteen koneeseen totuttautumaan...
-
Pistä DualRatea jonnekkiin 75% (rajoittaa siis maksimiliikettä) ja Expo jonnekkin 20-30% JR/Spectrum +expoa, Futaba -expoa, kuten totesit. Noilla ainakin itse lähden uuteen koneeseen totuttautumaan...
Ok. Kiitokset, näillä lähden liikkeelle. En oikein ollu kokonaisuudessaan ymmärtäny et mikä tuo DualRate on, mutta nyt tiedän senkin :).
Edit: Eli Travel Adjustment rajoittaa maksimiliikettä ja sitten tuo DualRate rajoittaa sitä tuon Travel Adjustmentin määräämissä rajoissa...?
-
Eli Travel Adjustment rajoittaa maksimiliikettä ja sitten tuo DualRate rajoittaa sitä tuon Travel Adjustmentin määräämissä rajoissa...?
Juurikin näin.
Travel Adjustmentillä rajoitat niin että servot ei bindaa nurkissa. Sitten Dual Ratella voit määrittää erilaisia liikealueita, esim. leijuntaan se 75% (travel adjustmentin rajoittamasta) liikealueesta, ja taivaalle vaikka 100%.
Kuten nimetkin sanovat, niillä "Säädetään matkustelu" (=travel adjustment) ja asetetaan sille "kaksi arvoa" (Dual rate) ;D
DualRaten voi laittaa kytkimeen, tai riippumaan lentotilasta. Itsellä on Futabassa tilana "cond." jolloin DualRate vaihtuu lentotilan kassa yhtäaikaa. En tiedä millä nimellä JR/Spectrum ko. toimintoa kutsuu.
-
Morjesta,
Hyvän aloitus kopun olet kyllä valinnut. Itse aloitin vajaa 3 vuotta sitten 450se mallilla ja ilman "apuja". Noh, näkyi se kyllä varaosa tilauksia tehdessä ja tilin katastrofaalisella tyhjenemisellä samalla kun emäntä kinuaa uusia kenkiä. Simu on todella hyvä ratkaisu kunnes alkaa suunnat olemaan hallussa.
Asustelen Jyväskylässä, että jos apuja kaipaa niin mielellään autan sen minkä osaan :)
-
Morjesta,
Hyvän aloitus kopun olet kyllä valinnut. Itse aloitin vajaa 3 vuotta sitten 450se mallilla ja ilman "apuja". Noh, näkyi se kyllä varaosa tilauksia tehdessä ja tilin katastrofaalisella tyhjenemisellä samalla kun emäntä kinuaa uusia kenkiä. Simu on todella hyvä ratkaisu kunnes alkaa suunnat olemaan hallussa.
Asustelen Jyväskylässä, että jos apuja kaipaa niin mielellään autan sen minkä osaan :)
Moro! Kiitokset. Löytyihän sitä joku harrastaja tältäkin suunnalta. Tiedätkö onko Jyväskylässä minkä verran kopteriharrastajia ja onko minkäänlaista toimintaa/kokoontumisia tjsp?
Vielä en oo muuta kopterilla tehny ku kevyesti pyörittäny lapoja ja tutkinu servojen toimintaa. Mitä mieltä olet(te), kannattaisiko kopteria näyttää kokeneemmalle ennen ekaa leijutusta? Kopteri on kasattu ja testattu HK:ssa flying-hobbyn toimesta.
Perussuunnat oppi simulaattorilla nopeasti, koska meikähän on vanha Apache Longbow pilotti :). Periaatteessa perusleijuttelu menee jo ihan ok vaikka laitoin tuultakin simuun kohtalaisesti. Vähänkään vaikeammat kuviot johtaa vielä kohtuu suurella prosentilla pikselikopterin tuhoutumiseen.
-
Nonni, nyt on kopteria hieman pyöritetty tyyntyvässä illassa. Tuntuu toimivan kuin unelma... ei täristä oikeastaan ollenkaan heti kun lavat on suoristunu. Mitään järkevää en kuitenkaan saanu tehtyä, kun tuo lähialusta takapihalla osottautui liian viettäväksi. Kopteri puhalsi itseään alamäen suuntaan riippumatta miten päin se oli mäkeen nähden... tietysti. Enkä uskaltanu nostaa juuri 10-20cm korkeammalle. No, tänään lisää simulaattoria ja huomenna etsimään tasainen alusta :).
-
No, jos olet jo 10-20cm:ssä käynyt, niin... ONNEA! Kohta ne sentit muuttuu metreiksi, ja mennään kovaa ja korkealta... ;D
-
Wohoo! Nyt on kolme akullista leijuteltu. Kopteri tuntuu toimivan erittäin hyvin. Eka akullinen näytti enemmän roottorilliselta RC-autolta, koska mentiin pitkin maata. Ohjaaminen tuntu lähes mahdottomalta. Toisella akullisella pienensin expoa ja nostin kopteria vähän korkeammalle. Akun loppussa kopteri pysyi jo ilmassa, mutta ei juuri paikallaan. Huomasin seuraavani kopteria ja sen liikkeitä jotenkin väärin. Kolmennella akulla vähensin vielä expoa ja kopteri kesti ilmassa jo pidemmän aikaa ja nyt jopa välillä paikallaan. Vähän näytti kyllä meno toisinaan heinäsirkalta ja ilman harjoitusjalaksia kopteri olisi jo atomeina, mutta tästä se lähtee! Todella mielenkiintoinen harrastus.
Hiekkakentällä lentäminen tosin teki kopterista kohtuullisen pölyisen. Onko nuo moottorit jne miten herkkiä pölylle? Pitäskö sitä nyt alkaa sitten hinkkaamaan/puhaltelemaan puhtaaksi?
-
Kenttäreissun jälkeen vaan pölyt pois ja pikkasen puhaltelee mottia että lähtee suurimmat poies. Jos o paljon pölyä niin kannattaa paineilmalla puhdistaa. Onnea ensilennon johdosta, oikea kopteri on ainakin alla :)
Sopivaa expo arvoa ei voi kukaan sanoa kopteria lentämättä. Itellä on -50 ja on herkkä keskialueella. Toisen setupin kanssa voi vaikka joutua käyttämään plussa expoa että on tarpeeks nopea keskellä. Riippuu säädöistä. Säädä ne expot niin että itestä tuntuu hyvältä, 20% on hyvä lähtökohta.
-op-
-
Jep mulla on leijjunta tilassa eli norm: dualrate -40% ja expoa ei yhtään ja on todella hyvä ajaa leijjutusta. Perässä on dualrate 80% ja expoa -30% kukin tavallaan säätää kopterinsa miten haluaa mutta aloittelijan kannattaa laittaa vähän liikettä aluks...
-
Miten paljon vaikuttaa ne T-Rexin mukana tulevat painot, jotka on tarkoitettu laitettavaksi siihen tankoon, jossa on ne pienet lavat (terminologia vielä hukassa)? Mulla niitä ei tällä hetkellä ole paikallaan ollenkaan.
Edit: Eipä niitä taida siihen enää saada, kun on vissiin lavat liimattu kiinni...
-
Ei muuten kannata liimata. Saat 100% varmuudella vaihtaa stabbaritangon jossain välissä ja silloin on hyvä saada stabbari lavat irti. Kyllä ne pysyy pelkällä jengallakin kiinni.
-
Ei muuten kannata liimata. Saat 100% varmuudella vaihtaa stabbaritangon jossain välissä ja silloin on hyvä saada stabbari lavat irti. Kyllä ne pysyy pelkällä jengallakin kiinni.
Kopteri on koottu HK:ssa... Koetin vaan järkevältä tuntuvalla voimalla kiertää ja ei lähteny pyörimään. Ohjeessa kyllä näytetään, että jotain tököttiä niihin kierteisiin pitäs laittaa.
Edit: Niin, eipä nuo kovin monen euron osia ole, jos vaikka vaihtas uudet, mutta kannattaako rueta siihen vain saadakseen ne painot sinne väliin? Eli onko niistä hyötyä?
-
Itse en taas käyttäisi niitä mistään hinnasta. Kerran kokeilin ja otin heti pois kun ei niistä ollut kuin haittaa. Nämä ovat taas niitä asioita joista voi olla montaa mieltä ja selviää vain kokeilemalla.
-
Minäkin jättäisin painot välistä. Ne rauhoittaa konetta mukavasti, mutta sitten jos esim. tuulenpuuskan takia tarvitsisi tehdä nopea korjausliike, se ei enää onnistukkaan. Melkein samaan pääsee käyttämällä dual-ratea ja expoa, ei kukaan nyt sentään niin tumpelo ole alussa että ne painot olisivat aivan välttämättömät... ;)
-
Näiden kommenttien ja tähän astisen piiiitkän lentokokemukseni perusteella päätin jättää painot laittamatta. Voihan sitä suoraan opetella ilman niitä, kun kerta joskus ne ottaisi pois.
-
Kopteri on koottu HK:ssa... Koetin vaan järkevältä tuntuvalla voimalla kiertää ja ei lähteny pyörimään. Ohjeessa kyllä näytetään, että jotain tököttiä niihin kierteisiin pitäs laittaa.
Se ohjeen mukainen tökötti on kahdesta paketin mukana tulleesta ruuvilukitteesta sitä kestävämpää, mikä ilmeisesti lähentelee liimaa, mutta käsittääkseni irtoaa mikäli osaa hieman lämmitetään. Itsekin tuota omaa V2:sta kootessani ohjeen mukaisesti tuohon kohtaan laitoin kun ei ollut selvää käsitystä minkälaisia voimia lapaan lennon aikana kohdistuu. Se kierre tosin on alunperinkin melko jäykkä, joten kyllä siihen joutuu voimaa käyttämään mikäli irti meinaa saada.
Mitä noihin painoihin tulee niin ajattelin aluksi kokeilla niiden kanssa (kunhan nyt ensin saan nuo muut mekaaniset säädöt kohdalleen). Oletettavasti siirtämällä painoja tangon kärjestä lähemmäksi tyveä pystyy niiden tasapainottavan vaikutuksen määrää säätämään, kunhan vaan pitää molempien etäisyydet samoina.
-
Aivan oikein, painot ulkona vakauttaa eniten, painot sisäkehällä ei vaikuta juuri mitään. En tiedä kannattaako niitä alkaa puoliväliin tankoa laittamaan, pitää ainakin tähdätä millintarkasti että tulee tasapainoinen.
-
No jos sulla on ne painot paikallaan niin ei niistä mitään haittaakaan ole, varsinkin jos tarkoitus on leijutella.
Minulla ne olis joskus aluksi paikallaan ja sitten otin pois, enkä huomannut juuri eroa, saattaa toki johtua muusta setupista tms.
Että leijutuksessa lienee ihan sama onko ne siellä vai ei.
-Jari
-
En ollu aikasemmin tajunnu tarkistaa mut mulla oli ESCn veikkausrivi 1-1-1-2-3. Eli low timing (siis 35Xssä) oli päällä. Moottorina on 430XL 3700KV jolle käsittääkseni on tuo mid timing parempi. Laitoin nyt 1-2-1-2-2 eli mid timing ja laskin throttle responsea mediumiin. Äkkiä kokeilin ja moottori kuulosti ottavan kierroksia huomattavasti iloisemmin. Tiedä sitten oliko mielikuvitusta... huomenna kokeilen lentäen. Onko nuo asetukset nyt "oikein"?
-
Onko nuo asetukset nyt "oikein"?
Hi,
the manual recommends (T-Rex 450 SE V2 manual, page 22, for BL35-X on BL 430 XL): 1, 2, 2, 2, 3
-
Onko nuo asetukset nyt "oikein"?
Hi,
the manual recommends (T-Rex 450 SE V2 manual, page 22, for BL35-X on BL 430 XL): 1, 2, 2, 2, 3
Thanks. Had to go out and try. With the same throttle curv the rotor rpm is significantly higher. It was actually harder to fly at first and the nose turned slowly to right. I applied some counter trim and it settled. The difference is quite amazing... it's a different heli now.
-
Funny, it shouldn't make a difference in ordinary flight - one change was cutoff, the other throttle response speed to fast.
To give you some numbers, my throttle curve, with a fairly standard t-Rex 450 SE V2, the smaller stock pinion with 12 teeth, the same ESC as you and the 430 XL motor:
100-75-60-75-100
Zero degrees pitch is in the middle, and it hovers maybe around 65.
I could run a much higher headspeed at mid-stick, but this is good enough for some mild 3D-clowning-around.
When climbing out with full power, the headspeed remains more or less the same, increases actually slightly (as a result it's a bit less battery-hungry in normal flight).
-
I wasn't very clear there expressing myself but the big difference came from changing the ESC timing from low to mid with the 430XL motor.
-
ah OK. -that- should make a difference...
-
Nyt kun nuppiin tuli paljon lisää kierroksia tuolla timing muutoksella, niin kannattaisiko leijutuksessa muuttaa kaasukäyrää tuossa keskialueella matalammalle vai pitäskö opetella lentämään "äkkinäisempää" kopteria? Kopterioppaasta luntattuna kaasukäyrä on keskeltä melko tasainen 13-37-42-47-70 (ilmeisesti polttis, kun on 13 tuossa ekassa stepissä) ja lapakulmat 30-48-56-67-100. Arvatenkin oikea vastaus on, että kokeile miltä tuntuu...? :)
-
Itselläni kaasukäyrä samalla moottorilla on 0-50-80-90-100 ja vastaavasta lapakulmat 41-45.5-50-75-100 eli nollakulma tikun ollessa keskellä ja -3 astetta tikun ollessa alhaalla. Tarkista lapakulmamittarilla itsellesi sopivat arvot noihin kahteen ensimmäiseen. Tuon kaasukäyrän kaivoin HeliFreakin foorumilta löytyneistä säätövideoista. Ideana on pitää kierrosluku suhteellisena korkeana sähkömoottorin ominaisuuksien takia. Myös Alignin ohjekirjassa on laatikossa mainittuna, että mielummin käyttää korkeampaa kierroslukua ja pienempiä lapakulmia kuin päinvastoin mikäli lentoaikaa haluaa pidentää.
BL35-X:n asetuksissa itselläni on sarja 1-2-1-2-1 eli vastaavakin kuin sullakin, mutta throttle response standard-tilassa. Leijutuksessa en nimittäin huomannut kyseisellä olevan vaikutusta, mutta ohjekirja (tai siis se kaksipuoleinen paperi) antoi viitettä sille, että medium ja high ovat enemmän 3D-lentoa varten ja standard säästäisiä akkua enemmän.
Mikä gyro sulla muuten oli käytössä? Tuossa aiemmin kun totesit antaneesi rudderille trimmiä vaeltamisen estämiseksi. Ainakin Futaban 401:n kanssa tuota trimmiä ei pitäisi käyttää kun gyro resetoi keskipisteen kuitenkin taas seuraavan käynnistyksen yhteydessä. Gainin lisääminen aavistuksen saattaisi auttaa.
-
Mulla on joku kökkö gyro kun ajattelin jostain säästää, jos vaikka ei homma innostaisikaan :). Nyt kun tuntuu, että harrastus ei jää pariin lentokertaan, niin täytyy myöhemmin hommata joku parempi. Se on siis joku tämmönen "Gaui Digital Heading Hold Gyro GU210". Ja taitaa tuo muuten tehdä saman kuin Futabakin, koska kerran säädin sitä trimmiä niin et perä ei lähteny kääntymään ja seuraavalla lennolla se käänty taas.
Näköjään pitäisi pystyä tuota gyroa säätämään "etänä" lähettimestä... hmm... siis gainia vähän lisää ja perä voisi asettua?
Features:
Universal signal selectable (both Digital & Analog).
Precision control technology for heading lock.
Intelligent drift canceling Circuit design, highly precisely figure out the angular velocity inertia, more wide lock range, minimizing rudder neutral position drift when hovering.
Dual Mode: Headlock and Standard Rate Gyro.
Adjustable servo delay and limite.
Built-in drift cancel circuit.
Temperature compensation circuit.
Dual position Normal/Reverse switch for Rudder operating direction.
Remote gain adjustment.
Compatible Futaba PCM/JR SPCM/Hitec QPCM Receivers.
Specifications:
Operating voltage range:DC 4.5V to 5.5V
Current drain:20mA
Input Signal: 2 channels (Rudder and Gain control)
Output Signal: 1 channel (Servo)
Sensitivity Adjustment: Remote control by transmitter or on gyro.
Compatibility: Auto detection for TX and RX for Hitec, Futaba, and JR brands.
Size:25.5x26.5x14mm
Weight:10g(3.5oz)
-
Perä pysyi aikaisemmin ennen tuota ajoituksen vaihtamista paikallaan mielestäni tosi hyvin. Nyt siis moottorin kierrokset nousi ja nokka kääntyy hiljalleen oikealle. Meneekö tämä nyt siihen, että näillä suuremmilla kierroksilla pitäisi aloittaa mekaaninen säätäminen vai voiko tuo korjautua gyron asetuksilla (gainia säätämällä)?
-
Perä pysyi aikaisemmin ennen tuota ajoituksen vaihtamista paikallaan mielestäni tosi hyvin. Nyt siis moottorin kierrokset nousi ja nokka kääntyy hiljalleen oikealle. Meneekö tämä nyt siihen, että näillä suuremmilla kierroksilla pitäisi aloittaa mekaaninen säätäminen vai voiko tuo korjautua gyron asetuksilla (gainia säätämällä)?
Ei tuota käsittääkseni pysty mekaanisella säätämisellä korjaamaan mikäli headlock-tilassa lennät kuten olettaisin. Etsi lähettimen asetuksista gyron gaini ja korota sitä muutamalla prosentilla kerrallaan ja katso miten vaikuttaa. Hieman lähettimestä riippuen valikoista saattaa löytyä gyro sens tai muu vastaava erikseen tai sitten gainin säätö tapahtuu gainikanavan (katso vastaanottimesta) endpointtia muuttamalla. Jos gainia on liian vähän niin perä vaeltaa ja jos gainia on liikaa niin perä alkaa vatkaamaan. Toki kannattaa kirjoittaa ne lähtöasetukset jonnekin ensin talteen jos ei ole ihan varma mihin mikäkin vaikuttaa. :)
-
Vaikka HH-tilassa gyron pitäisi pitää poskelleen säädettynäkin suuntansa, niin olen huomannut että
-vastoin kaikkea teoriaa ja järkeä- mekaanisesti oikein säädetty gyro pitää paremmin kuin ihan pikkuisen pielessä oleva. Testigyrona oli GY401, ja servona robben speed carbon digital (0,07sec/45astetta), vaikutus tod. näköisesti korostuu huonommilla vehkeillä.
Eli voit tarkistaa sen mekaanisen säädön, ja korottaa gainia.
-
...niin olen huomannut että -vastoin kaikkea teoriaa ja järkeä- mekaanisesti oikein säädetty gyro pitää paremmin kuin ihan pikkuisen pielessä oleva. ...
Hello,
the gyro manuals tell us to center it in rate mode, and then it gives best performance in HH mode. Usually it does, as you said.
(warning, what follows is deepest deep nerd stuff, but you mentioned "theory", so here it comes):
It makes sense from a "theoretical" point of view, and also according to common sense, if you consider that the gyro is a nonlinear system.
A simple example:
Take any heading-hold gyro (on the bench, without the rotor spinning) and move the stick as little as you can. The servo starts to creep, but only to a certain point.
Now move the rudder stick further, and suddenly the servo continues to follow.
Speaking in terms of control "theory", there is an integral part (because the gyro "integrates" the rudder input), and a proportional part (because the servo also follows the stick movement 1:1).
Now the integral part is "clamped". It cannot exceed some programmed threshold - a common trick when designing such controllers. This shows that the gyro response is nonlinear.
In plain words, there is a "window" in the middle of the servo range, where the gyro functions differently. You want the rudder servo centered in the middle of that window, then it works best.
Cheers
Markus
-
Eilen oli sen verran karmea keli, ettei päässy testaamaan (enkä uskalla vielä olohuoneessa säätöjä tarkistella). Lähettimessä (DX6i) löytyy Gyro valikko, jossa oli tällä hetkellä käytössä olevassa lentomoodissa arvona 80%. Tänään keli näyttää vähän paremmalta, joten pääsee ehkä kokeilemaan. Toisessa lentomoodissa oli gyro arvona 50%. Tällä ilmeisesti gyro ei olisi HH tilassa...? Tuosta halpisgyrosta löytyy aika vähän juttua netistä ja mukana ei tullu lappuakaan. Ilmeisesti se toimii ja säädetään (ja näyttää samalta) samalla tavalla kuin 401:nen.
-
Gyroa siis ohjataan niin että kun kanavan arvo on 0%, Gyron herkkyys on 100% ratea, kanavan keskikohdassa gyron herkkyys on 0% ratea/HH:ta, ja kanavan arvolla 100% gyron herkkyys on 100% HH:ta. Näin ollen gyrosi on varsin välinpitämätön tuolla arvolla 50% eikä todennäköisesti korjaa mitään. Kone voi pyöriä iloisesti ::)
Joissakin lähettimissä on gyrovalikko jaettu niin että siellä lukee ihan selkokielellä arvot 100% rate tai 100%HH. Esim. Futaboissa voi valita näkyykö arvo kanavan asentona vai suoraan gyron arvoina.
-
Eipä ainakaan äkkiseltään tullu gainia säätämisellä kummemmaks... jos laski gainia paljon tuntui olevan vaikeampi lentää, mutta nostamalla ei kuitenkaan perä asettunu. Ehkä ihan aavistuksen. Pitää jatkaa tutkimuksia, jotka pahaenteisesti näyttää johtavan uuden gyron hommaamiseen.
Nyt alkaisi ehkä$ olla hyötyä siitä kokeneemmasta harrastajasta... :)
-
Mitenkäs tuo gyron delay vaikuttaa ja mihin? Käsittääkseni gyron mekaanisessa säätämisessä olisi ideana ensin ottaa pois HH moodi (eli mun radion tapauksessa tiputtaa HH rate jonnekin 25% asteikon ollessa 0-100%?) ja kattoa leijuttamalla miten perä pyörii. Sitten pitäisi säätää servon ollessa keskellä sitä työntötangon pituutta, joka muuttaa lapakulmia takana siihen suuntaan, että pyöriminen vähenee. Seuraavaksi tarkistus, että ei bindaa... oonko mä nyt tässä ihan hakoteillä?
Tässä vielä kuva gyrosta:
(http://www.infinity-hobby.com/main/images/other/924210.jpg)
Edit: Lueskelin ulkomaalaisia foorumeja tästä samasta ongelmasta ja tuntui olevan muillakin ja eri gyroilla...
Edit2: Yleisimpänä syynä taitaa olla se ettei perä pysy paikallaan siinä rate moodissa (vaimikäsenyoli) ja sen korjaamalla homma tulee kuntoon. Eiku illalla testaamaan.
-
Joo suunnilleen noin. Yleensä gyro pitää käynnistää HH-tilassa, sitten vedetään gaini sellaisekis lähettimestä että muuttuu rate-tilaan, ja säädetään se leijumaan suunnilleen suorassa. Bindaukset kannattaa tarkistaa ennen ja jälkeen säädön.
Delay on sitävarten, että jos käyttää kovin hidasta servoa, se voi mennä tukkoon gyron käskiessä sitä liian nopeasti. Delay hidastaakäskytystä niin että hitaampikin pysyy mukana. Voi kun liikunnanopettajissa olisi samanlainen ruuvi... ::)
-
Sen verran tuli testattua, että ei ole ainakaan rate moodissa yhtään oikein säädetty se perä vaan alkaa pyörimään millä tahansa asetuksella kuin hyrrä.
HH tilassa kuitenkin korjautui se perän pyöriminen pelkästään nostamalla nupin kierroksia kaasu kurvilla.
-
Paikalliset harrastajat auttoi kopteri säätämisessä jonkin aikaa sitten ja siitähän tuli ihan eri kone. Jostain syystä oli radiosta rajoitettu liikeratoja (mähän ostin tuon RTF pakettina) jostain semmosesta valikosta jota en ollu edes aikasemmin kattonu (swash mix tjsp). Joskus olinkin ihmetelly, että joutuu tikun heittämään korjausliikkeissä reunaan asti ja silti ei mitään tapahdu :). Liikeradoista oli ehkä 20% käytössä.
Nyt siitä tuli sitten aika paljon äkkinäisempi ja nyt vasta tajusin mihin sitä expoa tarvitaan. Samalla tuli säädettyä perää rate modessa ja gyrokin tuntuu nyt pitävän paremmin. Oon käyny pari kertaa opettelemassa leijutusta noilla säädöillä ja täytyy kopteri on kyllä aika ketterä. Pitäs vaan osata pitää järki kädessä, kun tekee mieli jatkuvasti kokeilla jotain uutta vaikka siinä leijutuksessakin on vielä harjottelemista. Lisäksi haluis jo eroon niistä harjotuspalleroista.
-
No jos kerran on semmonen tunne että ne kepit ei enää pelasta kopteria, ja osaat laskeutua, sekä pallot on vaan tiellä, niin heitä mehtään. Kopteri on kuitenkin yllättävän vakaa laskeutua, kun roottorin hyrräefekti pitää sen pystyssä. Reksissä on vielä suht. leveät laskutelineet, joten ongelmaa tuskin tulee. Rohkeesti vaan! ;)
-
Vielä on kopteri ehjä... treenasin sivuttain leijuttelua ja ihan hyvin tuntui menevän. Seuraavalla akullisella hieman vauhdikkaammin heittelin perää puolelta toiselle leijuntaan ja välillä oli vielä eteenpäinkin vauhtia. Kohtuu hyvin pysyi kopteri peukaloissa, mutta sitten äkkiä tuli yksi korjausliike väärään suuntaan ja kopteri tuli noin metristä 75 asteen kulmassa kenttään. Onneksi en sitten ollu vielä luopunu noista harjotusjalaksista vaan ne tökkäs ekana maahan. Hyvä myös että ne oli tarpeeks pitkät. Kopteri hetken mietti miten olisi painovoiman vaikutukset tulkinnu ja sitten mätkähti oikein päin maahan.
Taidan pitää nuo harjotuskepukat sittenkin vielä vähän pidempään...
-
eli siis toisin sanoen jäädyit ja et osannut korjata automaattisesti tarpeeksi nopeasti. tuohon auttaa vain rutiini ja sitä muuten saa iham mukavasti esim simulla kikkaillessa. tietty mikäänhän ei ole niin hyvä kun aidolla vehkeellä lentäminen :)
hyvänä temppuna simussa on se että nostat kopterin ilmaan sopivalle korkeudelle ja sitten hetken vatkaat tikkuja ihan holtittomasti sekunnin kaksi. senjälkeen otat ja pyrit suoristamaan sen mahdollisimman nopeasti. eli joka tilanteeseen pitäisi olla jonkin näköinen pelastautumis temppu/sequenssi mitä voit sitten soveltaa.
jos tilaa on aikä ihmisiä lähellä niin kandee miettiä että onko pieni kaasun nypäytys paikallaan jolloin ostaa sekuntteja lisää isomman korjausliikkeen tekemiseen. tietty jossain vaiheessa on vain parempi myös sitten myöntää että tonttiin tullaan ja silloin lyödään throtle-holdi päälle ja sammutetaan koneet jotta minimoidaan vahinko.
simulla on ja erittäin hyvä testata hallinta kykyä vatkaamalla trimmit mitä ihmeellisimpiin asentoihin. koitappa sitten lentää ja laskeutua.
--jp
-
hjälppiä tarvitsisin!
sopiiko http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24744&grpid=503 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24744&grpid=503) tuo tähän t-rex 450 kopteriin??? :-\ :-\
ette tiiäkkään kuin tärkee tieto tämä olisi mulle. ??? ??? ??? ???
-
Sopiihan toi gyro siihen,mutta eri asia kannattaako laittaa rahaa kiinni tohon.
Kun kuitenkin joudut ostaan kunnollisen jossain vaiheessa kun huomaat että
perä ei pidä.
Osta heti suoraan vaan futaban 401,ostat sen kuitenkin joskus ;)
-
Joo en kyllä suosittele minäkään. Toinen hyvä vaihtoehto Futaballe JR G770:n.
JRu
-
okei , kiitti. ;D
taidan ostaa tuon 401, vielä pitää hiukan rahaa säästää , mutta kaipa se on sitten sen arvoinen ;)
muuten paljonko mulla pitäisi olla yhteensä rahaa tähän kopteriin kaikkineen, ennestään ei ole yhtään mitään.
:-\ :-\ :-\
-
450 Rekkuun tai Titaniin, tai ihan mihin vaan tuon kokoluokan kopteriin menee noin 800-1000€ asiallisilla osilla.
Tuo GWS:sän PG-03 sopii paremmin RC-autoon vakauttamaan ohjausta. Parempi pistää kunnon rautaa perään, niin tulee lentotunteja enemmän kuin säätöä, eikä toisinpäin ;)
-
noin 800-1000€ asiallisilla osilla.
o-ou :o :o
en taida täksi kesäksi saaha :'( :'( :'(
toisaalta eihä sitä koskaan tiedä , mutta kiitos vastauksista kaikesta huolimatta ;D
-
tai jos et hanki tota 401köstä niin hyvä vaihtoehto on kanssa logitecin t2100 gyro. on puolet 401sen hinnasta ja saanut kehuja jokapuolella.
--jp
-
o-ou :o :o
en taida täksi kesäksi saaha :'( :'( :'(
toisaalta eihä sitä koskaan tiedä , mutta kiitos vastauksista kaikesta huolimatta ;D
Näin saattaa käydä... Tämä on välineurheilua. Sun kannattaa kuitenkin pysyä hereillä, lue foorumia ja metästät tarjouksia, kenties saat koottua pikkuhiljaa toimivan paketin 795€urolla ::)
-
Eikä kannata unohtaa hyviä käytettyjä...
nimim yks ylimääräinen sähkis... vink vink.
-
Jengi veti leirillä semmosta kolme-geetä, että piti itsekin "fly like never before" ja lentelin ilman harjoitusjalaksia. Tästä seurauksena sitten yhden hieman liian nopean alasoton jälkeen (en osannu antaa kaasua lisää tarpeeksi ajoissa ja menikin maahan asti) katkesi perälapa. Kopteri nousi kyllä uudestaan ilmaan, mutta turisi ja tärisi aika lailla. Tuli sitten kuitenkin maahan nätisti ja eiku uus perälapa paikalleen.
Mutta ei kai tuota vielä voi torpiksi sanoa... kuvittelin jo tommosen hanskaavani, joten damage on henkisellä puolella. Kopteri oli tosin huomattavasti helpomman oloinen lentää ilman palloviiksiä.
-
Eikä kannata unohtaa hyviä käytettyjä...
nimim yks ylimääräinen sähkis... vink vink.
niinpä , käytetty ois halvempi :-X
´´vink vink´´ , hmm... , oisko sulla vai sellanen?
tai jos et hanki tota 401köstä niin hyvä vaihtoehto on kanssa logitecin t2100 gyro. on puolet 401sen hinnasta ja saanut kehuja jokapuolella.
--jp
Voisitko laittaa linkkiä! , en oikeen löytäny googlella :-\ :-\.
Tää on muuten tosi hyvä foorumi!! ;)
-
http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?products_id=2398
-
http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?products_id=2398
ok , kiitti .
...mun iskä lupas 500e jos ostan mopon vasta ens keväänä(iskät on kummallisii),
ja voitte arvata mihin ne rahat menee...
... eli mä saan tän kopterin , mut vasta ens tammikuussa,eikun odottamaan!!
ja pää kysymykseen : kannataisiko mun ostaa simu jo nyt?? (voi olla ot mut säälikää alotteliaa)
;D
-
ja pää kysymykseen : kannataisiko mun ostaa simu jo nyt?? (voi olla ot mut säälikää alotteliaa)
;D
Koskaan ei ole liian aikaista alkaa harjoittelemaan simulla :)
Eli kyllä, kannattaa hankkia sellainen mahdollisimman nopeasti ja alkaa pelaamaan sillä jo nyt. Jos sinulla ei ole mitään radiota vielä niin Sabe, Clas Ohlsson ja muutamat muut paikat myyvät tuota E-Sky:n dummy radiosta jossa on USB liitin koneeseen. Se vain kiinne ja simulla lentämään. Testattu on toimii ainakin RealFlight G2, G3.5, FSM ja parissa muussa simussa.
PhoenixRC ja pari muuta vaatiikin jo oman USB mokkulan johon sitten ratio kytketään joten niissä tuo E-skyn radio ei toimi. No 25-30€ hinnalla ei paljoo ole kyllä väliäkään tossa vaiheessa, kyllä se noilla muilla jo maksaa itsensä takaisin :)
Radiossa taisi tulla mukana FMS tai joku muu ilmainen simu kanssa, ei kylläkään ole hirveen realistisia lentomallinnukseltaan.
--jp
-
Phoenix + pelkkä dx 7 radio on hyvä simupaketti aloittelijalle.
Suosittelen harjoittelemaan simulla niin on sitten hommat hallussa oikean kopterin ensilennoilla ja ei mene aikaa turhien torppien jälkeiseen korjaamiseen :)
-op-
-
Joo, simua peliin, ja kuten vispilä sanoi, hommaat heti simulaattoriin semmosen radion millä sitten ajat oikeetakin konetta, niin opit käyttää lentotiloja ja miksereitä yms. DX7 Spectrumilta on aika hyvä valinta, tai sitten Futabalta 7C FASST.
-
selvä ;D simua peliin ;)
eikö muuten toi futaban 6exp fasst käy? oisi 100 e halvempi.
jos ei niin kinnostaa tietää mitä eroo niissä on ja miksi 7c on parempi , kun en oikeen tiiä nuista ratioista.
??? ???
-
6exp käy hätäseen, siinä riittää ominaisuudet juuri ja juuri. 7C on ohjelmoitavuudeltaan hieman parempi. Lisäksi minä vastustan ajatusta että heti ensimmäinen kopterisi käyttää koko radion kapasiteetin (kaikki 6 kanavaa). 7C:ssä on se yksi kanava lisää ja pari miksausta.
-
selvä , kiitti kaikille vastauksista ;D ;D
-
Mä luin tuota kopteria hommatessa noista lähettimistä ja päädyin painimaan DX7:n ja DX6i:n välillä. Kahlasin nettiä läpi etsien noiden eroja jne ja huomasin, että kopterin lentämisen kannalta ainoa konkreettinen ero on DX7:n mahdollisuus tehdä exponentiaalisia kaasukäyriä DX6i:n lineaaristen sijaan. Eli kopteri keikkuu taivaalla ihan samalla tavalla kummalla tahansa lähettimellä. DX7:ssa taitaa olla mahdollisuus ohjelmoida kaksi eri Idle up modea, kun DX6i:ssä on vain yksi. Se sitten on oma asia tuntuuko noita ominaisuuksia tai sitä yhtä ylimääräistä kanavaa tarvitsevan. Minä päädyin DX6i malliin puhtaasti siksi, että samasta satsista DX7:lla olisi pitänyt maksaa 200 dollaria enemmän. Noilla eroilla tuon rahan laitan mieluummin vaikka akkuihin... eli vaikka tämä välineurheilua onkin, niin järkeä saa käyttää, jos siltä tuntuu! ;)
-
Et muuten arvaakkaan miten kiva se IdleUp2 on kun testaa isompia liikealueita. Uudet isommat liikkeet IdleUp2:seen ja ne vanhat turvalliset ykköseen varalle... ;)
-
Et muuten arvaakkaan miten kiva se IdleUp2 on kun testaa isompia liikealueita. Uudet isommat liikkeet IdleUp2:seen ja ne vanhat turvalliset ykköseen varalle... ;)
Entä jos on koko liikealue käytössä jo alku harjoitteluista lähtien...? Ei kai sitä mitään tynkäkopteria kannata opetella lentämään ;).
Jos nyt oikein ymmärsin, niin tarkotat niitä Dual Rate, Expo jne asetuksia rajaamaan liikealueita vai onko kyse jostain muusta...? Niihinhän tuosta DX6i:stäkin löytyy vipujen takaa toiset asetukset. Lapakulma- ja kaasukäyrälle tuossa on vain norm, stunt ja hold... eli periaatteessa jos luopuisi tuosta holdista niin vois siihen änkeä sitten tilalle vielä yhdet lentokäyrät.
Mä oon kuitenki jo laittanu DR:t 100% paitsi rudderille ja käytän vaan expoa... eli liikettä löytyy jos sitä tarvitsee :).
-
Kukin tekee tavallaan. Mä oon huomannu että jos on 100% liikealueet kokoajan, niin kone on oikein ikävä lentää kovilla nopeuksilla. Pyrkii nyökkimään. Tämän saa aisoihin lisäexpolla, mutta sitten ohjaustuntumasta tulee jotenkin hassu. Joten mulla on semmoinen kaahailutila, ja sitten paikoillaan pyöriville tempuille (flipit yms.) toinen lentotila.
-
Jätimpä sitten juhannus viinat ostamatta ja tilasin reksi 450 se v2. mietin nyt et voinko käyttää(järkeä) servoina hs-55 kun minulta niitä 3kpl löytyisi. perään digi tulossa.
-
Kyllä voi käyttää servoina hs-55:a, normaaliin lentoon ihan hyvät ja kestävät servot.
-op-
-
Loistava homma säästyy muutama kymppi siinäkin.
-
Entä jos on koko liikealue käytössä jo alku harjoitteluista lähtien...? Ei kai sitä mitään tynkäkopteria kannata opetella lentämään Iskee silmää.
No joo, mutta alottelijalla saatta paniikissa sitten liiallisen korjauksen ansiosta kääntää kylelleen tai enemmänkin. Alas se tulee joka tapauksessa, mutta tyyli on sitten eri asia...:D
-
Jokainen omalla tyylillään, aloittelijat ei vaan välttämättä alussa tiedä sitä omaa tyyliä joten kannattaa aloittaa 80-90% liikealueilla ja 15-30% expolla, tarpeeksi kun on lentänyt niin tietää kyllä miten alkaa säätämään arvoja. Expo arvoja ei kannata muutenkaan hirveästi vertailla koska koptereissa on eri setupit ja radiot toimii eri tavalla. Itellä pikkurexän kanssa muistaakseni -45%, kaverilla trex 500 kanssa +15 (Futaban mukaan)
-op-
-
Huh huh. Meinas hikeä pukata tiukoissa tilanteissa, mutta ensimmäinen akullinen takana leijutusta ehjin nahoin.
Mikähän kun täristää perää kovasti, mutta jos perän lapakulmia kääntää niin täristys loppuu. Tämä vain siis maassa kierroksia kerätessä.
Ilmassa ei täristä ja pysyy kyllä peräkin aika hyvin kohdillaan ensimmäisillä säädöillä. Kiitos Finlesin videoiden ;)
Muuten kyllä tuntuu hirmu herkältä ohjata ja kone kyllä vaeltaa vähän jokasuuntaan.
Eikun lisä akkuja tilailemaan, kun vaan yksi vielä on. Ja just kun on tyyntä ja aurinkoista on niin joutuu odottelemaan latautumista :-\
-
Tais löytyä ainakin toivottavasti syy vaeltamiseen. Oli stabbarin lavat väärinpäin eli teräväpuoli menosuuntaan :-[
2 akullista takana ja vielä ehjä. Väärinpäin olevista lavoista huolimatta.
-
Tais löytyä ainakin toivottavasti syy vaeltamiseen. Oli stabbarin lavat väärinpäin eli teräväpuoli menosuuntaan :-[
;D Tämä on siitä mukava harrastus, että aina voi oppia vielä jotain uutta. Jos olet Finlessin ohjeiden mukaan kopun oikein nupista säätäny ja tasapaino on edes sinne päin, niin aika vakaa kone tuo on eikä kauheasti vaella. Tasapainoa voit tarkistaa kääntämällä koneen vaakasuoraan perä vasemmalla (ts. nuppi osoittaa itseä rintaan) ja pitäs konetta blade holdereista kiinni. Jos perä tippuu, se on painavampi...
-
Jos olet Finlessin ohjeiden mukaan kopun oikein nupista säätäny ja tasapaino on edes sinne päin, niin aika vakaa kone tuo on eikä kauheasti vaella.
Tuo on niin totta, itse olen kopukkani säätänyt melkein täysin Finlessin mukaan ja on kyllä vakaa, aivan eri maata kuin ne Belt CPt joita olen nopeasti kokeillut. Jopa niin että kun poistin stabbarin painot niin edelleen leijuu helpolla ja vakaasti vaikka etukäteen hieman jännitinkin, tai noh tulihan se torpattua heti kohta niiden positon jälkeen, mutta se onkin ihan oma tarinansa :o
-
Terve, uutta kopteria olisin jossain vaiheessa hommaamaassa, T-REX 450SE GF http://www.johnhobby.com/catalog/product_info.php?cPath=7_88&products_id=1016 , mitä mieltä harrastajat ovat tuosta paketista?
Pelkästään pikkukopterilla olen aikaisemmin lennellyt, nykyinen on Graupnerin 47g :)
Edittiä: Halvempana vaihtoehtona olisi E-SKY Belt CP , mutta onko tuo aivan paska?
-
Terve, uutta kopteria olisin jossain vaiheessa hommaamaassa, T-REX 450SE GF http://www.johnhobby.com/catalog/product_info.php?cPath=7_88&products_id=1016 , mitä mieltä harrastajat ovat tuosta paketista?
Jos nyt on tuon verran irrottaa rahaa, niin kyllähän tuolla alkuun pääsee. Sitten voi myöhemmin halutessaan päivittää gyroa, servoja, ehkä lähettimenkin...
Edittiä: Halvempana vaihtoehtona olisi E-SKY Belt CP , mutta onko tuo aivan paska?
Tuolla Jyrillä on henk koht kokemusta molemmista, häneltä voit kysellä tarkemmin, mutta tuossa yläpuolella olevassa postissa sanotaan jo aika selvästi näiden kahden koneen välillä oleva ero. Minusta ei kannata lähteä tuohon halvempaan vaihtoehtoon.
-
Juuri näin, itse kokeilin Belt CP Carbonia joka tuntui ihan OKlta gyroa lukuunottamatta ja tavallista Belt CPtä jota en saanut koskaan toimimaan (ilmeisesti viallinen yksilö, mutten silti suosittele). Noista tuo Carbon on jo melkein samoissa hinnoissa kuin tuo mitä olet katsellut.
Vaikka kaikki suosittelivat että osta alusta lakaen kunnollinen en uskonut vaan päätin kokeilla itse, kuitenkin hirvitti oikean kopterin (Trex, MiniTitan jne...) alkukustannukset. Ihan oikeasti tässä jos missä pätee "köyhällä ei ole varaa halpaan". Nimittäin jos käy niin että innostuu lajista yhtään, niin on tuo Esky aloittaminen paljon kalliimpi tapa, jos taas laji jää siihen eikä innosta, niin silloin tuo Esky linja on tietysti edullisempi kokeilu. Valitettavasti vain tuo todennäköisyys sille että laji ei innosta on paljon suurempi jos aloittaa Esky tmv linjalla.
PS. Ei herneitä kenenkään nenään eikä tarkoitus ole mollata kenenkään tuotteita, mutta useimmat Esylla aloittaneet ja lajista innostuneet ovat kuitenkin jossakin vaiheessa siirtyneet "oikeisiin" koptereihin, ne ovat ihan oikeasti helpompia ja parempia (oikein säädettynä ;)).
-
The T-Rex in the link looks OK to me:
- Heli
- Radio
- Motor
- ESC/BEC
- LiPos
- Blades :)
are decent equipment, a beginner won't outgrow those easily. Not sure about the gyro and servos. But even if they turn out to be complete junk, you get value for the money.
-
Onkos näissä miten uutuuden jäykkyyttä yleensä?
3 akullista leijutellut ja koko ajan hakee jonnekin suuntaan. Ei siis aina samaan vaan vähän joka suuntaan heijailee.
Jos esim. tikun jättää keskellä niin varmasti menee sinne minne viimeksi oli. Vaikuttais ainakin järjen mukaan "jäykkyydeltä" ettei aivan palaudu keskelle.
Eikös kopterin pitäisi palautua itsestään vaaka "paikallaan" leijuntaan, jos nupikoista päästäisi irti? Kyllähän ainakin servot palautuu keskellä, mutta meneekö kopteri silti sinne minne päin se oli kallistuneena?
Servoina HS-65MG.t, joten ei luulis niiden tarkkuudessa vikaa olevan.
Swashplate on vain 0.05mm vinossa ja linkit näyttä olevan 90 kulmissa. Herkästi kyllä tuntuu nuppi toimivan.
Toinen asiahan vois olla radion asetukset.
Eli 7C.ssä -Expoa, jos haluaa isommilla liikkeillä ohjata? ja Dualratea rajoittamaan maks. liikettä?
Muutenkin tuo ohjaus tuntuu "hitaalta". Vähän niinkuin kuminauhamaiselta. Oliskohan tähänkin jotain ratkaisua?
Tämähän on varmasti kanssa yksi syy tuohon "soutamiseen", kun ei niin terävästi ohjaudu.
Ei niinkuin mitään jakoa, jotta pysyis 2m ringin sisällä 10 sec pidempään.
Onkos tuolla leijutus korkeudella isokin vaikutus, jos alle metrissä yrittää?
Aloittelijahan tässä kyllä ollaan, mutta Lamalla tullut harjoiteltua jonkin verran ja sillä ainakin onnistuu jotenkuten itseäkin kohti lentäminen ja kääntyily, joten tuntuu kyllä todella hakevalta tuo Rexin ohjaus.
Harmiksi aikamoista tuulta on, joten ei pääse lennättämään. Meinas eilen jo marjapuska puolella metrillä lyhentyä, joten kerrankin maltoin jättää homman kesken :-\
No tulipas taas kysyttävää, mutta jos sais noilla tiedoilla edes yhden torpin vähemmän :D
-
Kyllähän se oikea kopukka on hakeva laite, eli kovin epästabiili on, joku on verrannut samaan kuin laittaisi ison pallon päälle, eli ei todellakaan palaudu keskelle kun päästää tikuista irti. Itse en ole koskaan lennättänyt coaxiaalia joten en osaa siihen verrata.
-
Onkos näissä miten uutuuden jäykkyyttä yleensä?
Ei.
Eikös kopterin pitäisi palautua itsestään vaaka "paikallaan" leijuntaan, jos nupikoista päästäisi irti?
Ei.
Kyllähän ainakin servot palautuu keskellä, mutta meneekö kopteri silti sinne minne päin se oli kallistuneena?
Kyllä.
Kopteria voi verrata kuulaan, joka pyörii levyn päällä. Levyä kallistettaessa kuula lähtee pyörimään, jos oikaiset levyn takaisin suoraksi niin kuula jatkaa silti matkaansa. Kun haluaa pysäyttää kopterin liikkeen täytyy ohjata hieman yli liikkeen vastakkaiseen suuntaan vauhdin tappamiseksi ja sitten vielä oikaista takaisin vaakaan. Ihan kuin sillä levylläkin täytyy tehdä sen kuulan pysäyttämiseksi... kopteri on vaan siitä monimutkainen, että tässä levyvertauksessa sitä levyä pitäisi pystyä liikuttamaan myös ylä-alasuunnassa ja kääntämään se tarvittaessa ympäri niin, että kuula pyörisikin sen alapinnalla :).
-
Terve, uutta kopteria olisin jossain vaiheessa hommaamaassa, T-REX 450SE GF http://www.johnhobby.com/catalog/product_info.php?cPath=7_88&products_id=1016 , mitä mieltä harrastajat ovat tuosta paketista?
Pelkästään pikkukopterilla olen aikaisemmin lennellyt, nykyinen on Graupnerin 47g :)
Edittiä: Halvempana vaihtoehtona olisi E-SKY Belt CP , mutta onko tuo aivan paska?
No ei se Beltti nyt mun mielestä ainakaan carbon editionina aivan paska ole muuten kuin vakiosähköjen osalta. Parempi gyro siihen auttaa jo paljon. Oon oppinu (perus)lentämään sitä vakioradiolla parissa viikossa, pohjalla Lama V3 harjoittelua. Jos on hyvin säädöissä ja kunnossa, niin ei pitäisi olla ongelmia. Ja jos saa käytettynä halvalla, niin ihan hyvä diili. Jos pelkää tonttailevansa, niin Belttiin taitaa olla halvemmat varaosat. Tietysti rahamiehille rexi on laadullisesti parempi vaihtoehto :)
-
Itse päädyin vaihtamaan Beltin pois ennenkuin aloin oikeasti sitä päivittämään, kun tajusin ettei se enää niin kauhean paljon halvempi olisi ollut kun siihen vaihtaa gyron ja radiot niin ei hitaeroa sitten olekaan enää niin paljoa. Ja itseä ainakin rupesi hirvittämään ajatus siitä että alkaisin keräämään varaosavarastoa tuohon Belttiin jos siitä sitten olisi kuitenkin joskus luopunut...Trexistä ei tarvitse luopua, ainakaan sen takia että vaihtaisi parempaan, isompaan ehkä, mutta se onkin jo eri asia ;)
-
Kopteria voi verrata kuulaan, joka pyörii levyn päällä. Levyä kallistettaessa kuula lähtee pyörimään, jos oikaiset levyn takaisin suoraksi niin kuula jatkaa silti matkaansa. Kun haluaa pysäyttää kopterin liikkeen täytyy ohjata hieman yli liikkeen vastakkaiseen suuntaan vauhdin tappamiseksi ja sitten vielä oikaista takaisin vaakaan. Ihan kuin sillä levylläkin täytyy tehdä sen kuulan pysäyttämiseksi... kopteri on vaan siitä monimutkainen, että tässä levyvertauksessa sitä levyä pitäisi pystyä liikuttamaan myös ylä-alasuunnassa ja kääntämään se tarvittaessa ympäri niin, että kuula pyörisikin sen alapinnalla :).
Toi on hyvä vertaus. Vielä kun tehdään siitä levystä vähän kupera ettei se kuula pysty pysähtymään vaikka levyllä olisikin saatu kuulan vauhti pois....
Eli kopteri ei pysy paikallaan kuin jonkun sekunnin kun päästää tikuista irti. Ja silloinkin sen täytyy olla huippuhyvässä säädössä.
Koaksaalikopteri on taas ylivakaa lelu jonka lentoa ei voi verrata oikeisiin rc-koptereihin. Toki se on hyvä erisuuntaisia leijutteluita opeteltaessa mutta sen vakaus on myös pikku rasite kun siirtyy suorituskykyisempään kalustoon.
-
Silläpä tuota vakautta vähän mietinkin kun Lamalla tullut harjoiteltua ja se kyllä pysyy aika hyvinkin kohdillaan (jos ei tuule yhtään).
Juu tuo kuula vertaus on osuva.
Posti toi lisää akkuja ja tyyneltä keli näyttää niin eiköhän tuota pääse taas kokeilemaan.
Radion asetuksina nämä. Onko Ok?
Kaasu 0-60-70-70-70
Lapa 40-52.5-65-77.5-90 100%=11 astetta
Ail/Ele dualrate 70%, EXP 0%
Rudder DR 80% ja EXP -30%
-
Ihan tuo hyvältä näyttää.
Tosin on kiinni nupin säädöstä. Joku pieni miinus kun on tikku alhaalla (-4° - -2°) niin sitten.
Jos haluat yrittää rauhoittaa ohjausta niin pistä expoa myös aileroniin ja elevaattoriin. Vaikka alkuun 20%.
-
Expoa laiton -30% aileroniin ja alevaattoriin niin aika hyvä on aluksi, mutta kohtahan tuota jo vähän voisi herkistää kun saa vatkata jotta jotain tapahtuu.
Muutenkin tuntuu nyt hyvältä lentää eikä kokoaikaa souda laidasta laitaan sekä nouseminen ja laskeutuminen menee ihan ok.
Perä puoltaa aivan hitusen. 10 sekunnissa noin 2-3cm kääntyy, joten pitää servoa hiukka siirtää.
Onboard videookin on vaikka kuinka paljon, kun mulla on kokoajan ollut videokamera kyydissä.
Sama ollakin tuo kamera mahassa kun ei paljoa paina.