Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: jsuominen - 08 Syyskuu, 2011, 18:35:59
-
Joo peräservona olis ds520 ja gyrona gp750. Melkein kaikki osat jo käyty läpi moottoria, hihnavedon rataspakettia ja noparia lukuunottamatta.
Leijuntaan lähtiessä rupeaa heti tekemään perä semmoista parin sentin sivuttaisheiluntaa mikä ei lopu missään vaiheessa. Gyrona kokeillut myös gp780:stä. Voiskohan joku kertoa mistä johtuu. Auttaisikohan maadoitus systeemit, oon jostain lokenut simmoisista. Kone kyllä toimii muuten hyvin.
-
Kai olet kokeillut vähentää gyron herkkyyttä radiosta?
-
joo kaikkia asetuksia on kokeiltu ja väännetty ja käännetty
Oliskohan gyro vaan sanonut itsensä irti
-
ota perään menenevä linkkitanko perästä irti ja kokeile liikkuuko se slider akselilla tahmaamatta ja onko perälavat riittävän löysällä?
-
Todennäköisesti sulla on perälavanpitimien ulommat pienet laakerit kuluneet ja tullut perälavanpitimiin päittiäisvälystä. Jos toinen niistä klappaa edes 0.5mm niin se riittää ha perä vägää. Katohan että onko niissä päittäisvälystä ja kerro tulos :)
-
Minullakin alkoi poron perä vägäämään ihan yllättäen, muutamaa senttiä heiluu kovalla tahdilla. Siinä mielessä aika outoa että eilen toimi vielä ihan normaalisti. Kaikki tuntuu kuitenkin toimivan normaalisti. Tuo päittäisvälys saattais olla vastaus tähän, mutta ihmettelen kyllä miksi eilen ei mitään ilmennyt.
Tarkeintaisko joku mitä tuo zxiiccin mainitsema välys meinaa, en oikein hoksannut. Perälavanpitimissä kyllä on klappia, slideri pääsee liikkumaan vähän alle millin akselissa. Saattaako tällainen aiheuttaa tuon vägäyksen?
-
tuolla klapilla tarkoitetaan sitä että kun vedät perälavanpitimistä niin tuleeko perävanpitimen ja perähubin väliin rakoa jos tulee -> laakerit vaihtoon
-
Ei ollut päittäisvälystä lavanpitimissä. Eilen purin perää ja onnistuin saamaan sliderin liikkeen mukavan tahmaiseksi. No siinä sitten pari tuntia räpellettyäniä pääsin taas lähtöpisteeseen ::). Slideri liikkui liukkaasti mutta perä vägäsi.
Sitten tuli mieleen että olin vähän räpeltänyt eilen gyron asetuksia radiosta. Halusin nimittäin gainin säädön manuaaliseksi automaattisen sijaan. Kytkimeksi ei saanut kuitenkaan muuta kuin rudderin dr-kytkintä joka jo on holdina käytössä. Olin sitten kokeillut vaihtaa mallivalikosta gyron säädön "Gear"- kanavasta Aux2:seen. Ei auttanut ja unohdin tietenkin vaihtaa takaisin. Se sitten jotenkin aiheutti tuon heilumisen.
Tulipahan väkerrettyä melkoisesti ihan turhaan. No, oltiinpahan kuitenkin onnellista poikaa kun vägäys lähti :D
-
Itse tykkään pitää gyron gain-säätöä gear kytkimen takana. Tällöin pystyt näppärästi resetoimaan gyron suunnan. Eli kun kannat kopterin akun kiinni laiton jälkeen lähtöpaikalle ja gyron "tallentama suunta" muuttuu, niin gear-kytkimestä "naks-naks", eikä tarvitse ohjata perää kierroksia nostettaessa. Aux2 toimii holdina. Tällöin jää Ail/Elev/Rudd-kytkimetkin vapaaksi käytettäväksi vaikka D/R-hommiin.
Tämäkin oppi on saatu kaardianilta :)
-
Kuulostaa ihan kätevältä systeemiltä, mutta jostain syystä en voi asettaa gainin säätäjäksi muuta kuin rudderin dr-kytkintä tai sitten automaattisesti lentotilan mukaan ???
-
Minusta tuo kytkimestä valittava gain "täysin" tarpeeton?
Lentotilojen mukaan se on paljon selvempi ja tekee sen minkä tarttee... ei sitä gainia tartte säädellä sen kummemmin, kerran haettu kohdalleen niin se on siinä (joka lentotilalla)
Se jos slideri karkaa kannettaessa niin hoituu sillä että rudder tikusta kääntää sliderin keskelle, tai gyrosta riippuen käyttelee rudderia äärilaidoissa vuorotellen pari kertaa niin se "nollautuu" (esim 401)
Ja todennäköisesti tuo vägäys nyt on johtunut siitä että se gainin säätö ei oo toiminu oikein.. (väärä kanava valittuna, verrattuna siihen missä gain-johto on kiinni)
-
Joo en minäkään näe ollenkaan tarpeelliseksi koko gainin säätöä lennon aikana, antaa olla näin.
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoititte tuolla että slideri liikku kantamisen aikana. Kyllähän gyro osaa laittaa sen kohilleen kierrosten noustessa.
-
Minusta tuo kytkimestä valittava gain "täysin" tarpeeton?
Lentotilojen mukaan se on paljon selvempi ja tekee sen minkä tarttee... ei sitä gainia tartte säädellä sen kummemmin, kerran haettu kohdalleen niin se on siinä (joka lentotilalla)
Ei munkaan mielestä gainia tarvitse sen kummemmin säätää. Ainut säätäminen oli tässä, että käytetään se rate-tilan puolella ja saadaan suunta resetoitua.
tai gyrosta riippuen käyttelee rudderia äärilaidoissa vuorotellen pari kertaa niin se "nollautuu" (esim 401)
Tää onkin mielenkiintoinen ominaisuus gyrolta. Eli lennon aikanakin käyttelee rudderia taivaalla laidasta toiseen, niin pomppaa sitten itsestään jossain kohtaa keskelle?
Sattuu nyt olemaan vaan noita kytkimiä tuossa ohjaimessa, niin kumpi on helpompaa:
rudder tikusta kääntää sliderin keskelle, tai gyrosta riippuen käyttelee rudderia äärilaidoissa vuorotellen pari kertaa niin se "nollautuu"
VAI "naks-naks"?
No, jokainen DX7-lentäjä päättäköön...
-
...Tää onkin mielenkiintoinen ominaisuus gyrolta. Eli lennon aikanakin käyttelee rudderia taivaalla laidasta toiseen, niin pomppaa sitten itsestään jossain kohtaa keskelle?
Näin siis 401 kun ollaan "heading hold" moodissa. Eli jos lennon aikana rämpytät perää laidasta laitaan, niin kun päästät irti, niin heading hold pitää sen hetkisen asennon. Maassa vatkatessa asennoksi resetoituu kopterin sen hetkinen heading suunta, eli kun korjausta ei tarvita niin perä jää keskelle. Eli ei tuossa mitään ongelmaa ole lennonkaan aikana.
Kopteria kannettaessa itsellä on aina "normal" moodissa, eli ei heitä laitaan heti kun nokkasuunta muuttuu.
-
En muista tarkkaan kui monta kertaa sitä piti huitasta, olisko ollu kaks kertaa puolelta toiselle.
Sellasen tempun haluaisin nähdä missä joutuis niin nopeaa käyttään laidoissa asti tikkua että tuo ees pystyis tapahtuun ilmassa..
Mutta tosiaan jokainen taplaa tyylillää.