Kopterit.net
Tekniikka => Simulaattorit ja PC-ohjelmat => Aiheen aloitti: entropy - 08 Syyskuu, 2011, 14:56:00
-
En löytänyt tästä aiheesta juttua koko intterwebistä tai tältä forumilta niin ajattelin tehdä uuden ketjun.
Testasin Trex 100s- lähettimellä Phoenixia käyttäen microsoft usb joystick-ajuria. Minulla ei ole toistaiseksi lainkaan kokemusta 3d-koptereista tai flybarless-malleista, postissa on tulossa dx6i-ohjaimen kanssa blade 450, mutta yksiroottorisilla mikrokopuilla on tullut lenneltyä hyvän tovin. Ihmettelen Phoenixissa seuraavaa ilmiötä:
Oletetaan että kopteri on perä minuun päin ja kopterin oikea kylki itään päin. Säädän sitten aileronia itään, eli oikealle niin kopteri alkaa tietenkin lentää kylki edellä oikealle. Se mitä ihmettelen ja mitä ei tapahdu omilla koptereillani, on se, että kun nyt sitten käännänkin kopterin nokan osoittamaan länteen päin, eli vasemmalle, niin kopteri ei suoristu tai lennä pohjoiseen päin, vaan aileron jää "päälle" siten että kopteri jatkaa matkaansa itään päin, eli ikäänkuin aileron pysyy lukittuna tiettyyn ilmansuuntaan eikä suhteessa kopteriin. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?
Johtuuko tämä käyttämästäni ajurista vai toimivatko gyrot ja 3d-kopterit näin?
Olisi mielenkiintoista kuulla vastauksia, jotta osaan sitten varautua leijutteluakin varten kun blade tulee postissa.
-
Tämä on juuri se miten oikeat kopterit toimii eli joudut kokoajan ohjastaan sitä haluttuun suuntaan ja tyyliin.
Eli jäävät asentoon johon sen kallistat, esimerkkisi tyylisesti kallistat oikealle kylkiedellä lentoon niin voit rudderilla pyörittää kopteria akselinsa ympäri jos taidot riittää.
Nuo lelukopterit oikaisevat itsensä enemmän tai vähemmän eli riittää ku haluuttuun suuntaan pukkii sitä.
Eli "get used to it" :D
-
Äh, pelkäsinkin että totuus on tuo. Tuntuu todella vaikealta pitää kopteria yhtään lapasessa edes simulaattorissa kun se käyttäytyy noin. Pystyn vain hikea valuen ja kovasti keskittyen laskeutua suunnilleen lähtöpaikalle simulaattorissa. Tosin tuo lähetin temppuilee sen verran, että suunnilleen kaasutikun keskikohdassa kaasu ja collective pitch käy 100%:ssa ja palautuu sitten heti todelliseen lukemaan. Kopteri siis hypähtelee aika villisti välillä. Ehkä sen DX6i:n kanssa ei tapahdu vastaavaa.
Sitä en kyllä vieläkään ymmärrä miten kopteri "tietää" mihin suuntaan aileronin pitää olla kallellaan jos kopteria pyörittää pystyakselinsa ympäri (mikä sen pyörimissuunnan nimi olikaan)
-
Vaikeaa tämä onkin. ;D Simulla kuitenki ku alottelet niin säästät paljon rahaa! Ja kyllä se homma alkaa äkkiä luistaa vaikka mahdottomalta tuntuukin aluks. Se kopteri ei tiedä mitään vaan jää menemään sinne mihin se on ollut viimeksi menemässä niin kauan kunnes itse määräät uuden suunnan. :)
-
mitä tulee tuohon ohjaimeen niin se on niin itsekkin sen virittelin yks päivä fiiniksiin huvin vuoksi ja se on oikeasti niin epätarkka ettei sillä noita simun koptereita viitsi kauaakaan ajella.hyvä että oot saamassa kunnollisen radion.
tuo sun kysymys on aika hyvin selvennetty ongelma joka on usein sen alottelijan ongelma kun sitten ajaa oikeaa Rc-helikopteria.vaikka on koaksiaaleja yms. ajanu ja ohjaussuunnat on periaatteessa päässä niin se että kopteri jää juuri siihen asentoon mihin se on jätetty tekee siittä aluksi hankalaa.siksipä simu on loisto apuväline!
ja tuo jäljempikysymys niin sillon ku oot kääntäny kopterin johonki päin niin se kopteri on kallellaan sinnepäin,ajattelet vaikka pääakselia.sitten kun käännät perää niin perä pyörii vaan 90 astetta pääakseliin nähden olevalla kehällä.
-
mitä tulee tuohon ohjaimeen niin se on niin itsekkin sen virittelin yks päivä fiiniksiin huvin vuoksi ja se on oikeasti niin epätarkka ettei sillä noita simun koptereita viitsi kauaakaan ajella.hyvä että oot saamassa kunnollisen radion.
tuo sun kysymys on aika hyvin selvennetty ongelma joka on usein sen alottelijan ongelma kun sitten ajaa oikeaa Rc-helikopteria.vaikka on koaksiaaleja yms. ajanu ja ohjaussuunnat on periaatteessa päässä niin se että kopteri jää juuri siihen asentoon mihin se on jätetty tekee siittä aluksi hankalaa.siksipä simu on loisto apuväline!
ja tuo jäljempikysymys niin sillon ku oot kääntäny kopterin johonki päin niin se kopteri on kallellaan sinnepäin,ajattelet vaikka pääakselia.sitten kun käännät perää niin perä pyörii vaan 90 astetta pääakseliin nähden olevalla kehällä.
Mjoo, luulenpa että ymmärrän. Kyllä sitä vaan aloittelijana voi olla tyhmä. Sellainen epäselvyys minulla vielä on (anteeksi hölmöyteni :)), että olen luullut flybarin (toiselta nimeltään stabilointitanko?) olevan ohjattavuuden pehmentämisen lisäksi myös sitä varten, että keskipakoisvoima/gyroskooppinen vaikutus pyrkii suoristamaan flybarin yhdensuuntaisesti maanpinnan mukaan ja näinollen myös suoristamaan kopterin silloin kun aileron/elevator -tikku on keskiasennossa.
-
Mjoo, luulenpa että ymmärrän. Kyllä sitä vaan aloittelijana voi olla tyhmä. Sellainen epäselvyys minulla vielä on (anteeksi hölmöyteni :)), että olen luullut flybarin (toiselta nimeltään stabilointitanko?) olevan ohjattavuuden pehmentämisen lisäksi myös sitä varten, että keskipakoisvoima/gyroskooppinen vaikutus pyrkii suoristamaan flybarin yhdensuuntaisesti maanpinnan mukaan ja näinollen myös suoristamaan kopterin silloin kun aileron/elevator -tikku on keskiasennossa.
Hirveästi yksinkertaistaen:
Maanpinnan suunnasta flybar ei tiedä mitään, vaan nupin mekaniikka on "3D-koptereissa" tehty siten että flybar kompensoi roottorin pyrkimykset lähteä "omille teilleen" ja näinollen järjestelmä on neutraali ja säilyttää asentonsa mikäli sitä ei häiritä ohjauskäskyillä.
-
Hirveästi yksinkertaistaen:
Maanpinnan suunnasta flybar ei tiedä mitään, vaan nupin mekaniikka on "3D-koptereissa" tehty siten että flybar kompensoi roottorin pyrkimykset lähteä "omille teilleen" ja näinollen järjestelmä on neutraali ja säilyttää asentonsa mikäli sitä ei häiritä ohjauskäskyillä.
No mikäs hitto nuo mikrokopterit sitten suoristaa? Minen ymmarra.
-
Ne on ihan eri rakenteella ja teknisillä ratkaisuilla tehty niin että ovat helppoja lentää, kuten näitäkin koptereita on niin monelaisia säädöillä saat mieleisesi mutta et kuitenkaan niin vakaata ilman elektroniikkaa tai miksei mutta todella vaikea toteuttaa? En tiedä mikä siellä mekaniikassa... tai mikä ominaisuus tekee sen varsinaisen korjauksen pitääksen sen vaaterissa. Joku insinööri sen varmaan selittää :D
Jotenkin se flybar on rakennettu niin että "ylikorjaa" itseään hieman niin pysyy vaaterissa? Kuten sähköinen vakautus tekee että pienetkin muuttujat pyritään minimoimaan, hommia on jatkuvasti.
-
No mikäs hitto nuo mikrokopterit sitten suoristaa? Minen ymmarra.
Jos viittaat näihin mSR, T-rex 100S yms koptereihin niin vastaus on erilainen nupin mekaniikka. Nuppi on suunniteltu siten että se vastustaa voimakkaasti kaikkea poikkeutusta ja pyrkii pysymään paikallaan ilmavirrassa.
Esimerkkinä jos lennät tällaisella kopterilla lentää nopeasti eteenpäin (joka vaatii jatkuvasti elevator-tikun työntämistä eteenpäin) ja päästää tikun keskelle kopteri nostaa voimakkaasti nokkaa ja lähtee hetkellisesti lentämään taaksepäin ennenkuin sama heilahdus tapahtuu toiseen suuntaan heikompana, tämä toistuu kunnes kopteri seisoo paikallaan. Olennaisesti siis kopteri ei vakaudu "maanpinnan suuntaisesti" vaan pikemminkin olemaan paikallaan ympäröivään ilmaan nähden - joka tyynessä tosin on jokseenkin sama asia.
-
Noissa mikroissa on suhteessa isommat painot stabbarin päässä ja yleensä ei lapoja..tämä siis vakauttaa enemmmän.
Lavat ovat löysää muovia eli lapakehä on kuin väärinpäin oleva sateenvarjo joten kopu pyrkii palautumaan suoraan.
Koska noissa mikroissa ei yleensä lapakulmat muutu ja kulmat on pieniä, ei ohjauksella voida pakottaa kopua kääntymaan paljoakaan..
Siksi ne vaan "roikkuu ja kiikkuu" ilmassa eikä nillä voi temppuilla.
-
Itse olen aloitteleva kopteristi, joka myös aloitti coaxiaalikopterilla. Omistan mankan ja Phoenixin. Nyt takana noin 20h simutusta ja kopteri pysyy lapasessa ilman suurempia tuskia. Muutama 3D-temppukin on tullut opittua. Erittäin paljon on vielä opittavaa.
Phoenixista kannattaa ensiksi kopterille tehdä (mikäli haastetta haluat lisää sekä oppia mankasta): simple setupista immediate väännät advanced. Advanced setupista otat other ja preset curves pois (tällöin saat mankasta kurvit eikä phoenix sotke lineaaristen kanssa sinun käyriäsi). Samaisesta advancedista main rotorista governor pois niin ei pidä kokoajan samoja kierroksia. Tälläin noista vehkeistä saa tehon loppuun.
Tämän homman oppii kuulemma harjoittelulla joten tsemppiä itse kullekkin! :)