Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Matti Häkkinen - 20 Elokuu, 2011, 11:32:27
-
Tuli hankittua Trex 550 kopteri.
Kopulla on lennetty yli 30 akullista ja on hyvä peli. Kone on ihan paketista kasattu. Akkuna nanotec 45c ja 16 piikkininen pinjoni.
Akut, moottori ja nari eivät lämpene juurikaan lentoaika n. 5.1 min mun pyörityksessä.
Muutama asia mietityttää.
Onko kukaan kokeillut seuraavia asioita:
17 piikkinen pinjoni
- riittäkö moottorissa vääntö ?
- miten käy lentoajan (paljonko lyhenee) ?
- Tuleeko olennaista muutosta lento ominaisuuksiin?
550 pitkät pääavat:
- miten kopteri muuttuu
85 pitkät perälavat:
- miten toimivat
En kysele sillä että nyky setupissa olisi mitään vikaan vaan sillä että saako hyvästä vielä paremman.
-
Sorry ei liity mitenkään kysymyksiisi mut mistä ostit?
-
Trex storesta. En oikein uskalla ostaa noin kallista tavaraa honkkarin pojilta (711com). Muualla se on lähes yhtä kallis.
Huom Storen kopupaketeissa on hinnassa rahti mukana.
-
Itselläni on uuden kopun hankinta venynyt ja venynyt. Monta eri kopua on ollut mietinnän alla ja kun olin jo päätynyt tähän 550seen niin sitten tuli tuo uusi 3GX mitä ei vielä taida olla storessa myytävänä. No nyt tekis mieli 7satasta vaikka usein olen tullut siihen tulokseen et 6satanenkin on liian iso :D. Mietityttää vaan tuo honkkarin ja storen hintaero 7satkussa melkein paristataa ja storessa vanhempi malli mut sitten on tuo tulli ;)
-
Itselläni on uuden kopun hankinta venynyt ja venynyt. Monta eri kopua on ollut mietinnän alla ja kun olin jo päätynyt tähän 550seen niin sitten tuli tuo uusi 3GX mitä ei vielä taida olla storessa myytävänä. No nyt tekis mieli 7satasta vaikka usein olen tullut siihen tulokseen et 6satanenkin on liian iso :D. Mietityttää vaan tuo honkkarin ja storen hintaero 7satkussa melkein paristataa ja storessa vanhempi malli mut sitten on tuo tulli ;)
kysy storelta tarjous! itse olen näin toiminut kaikkien koptereideni kohdalla (250,500,700e) ja aina on tullu niin hyvä tarjous ettei kannata muualle vilkuilla ;) tosin toiset ajattelee että jos saan 50e halvemmalla ku tilaan kiinasta odotan kuukauden, käyn tullissa hakemassa jne on se TOTTAKAI 50e VOITTOA niin kannattaahan se sitte tilata sieltä kiinasta! vai kannattaako kuitenkaan? ::)
itse olen myös esim 700 kohdalla tilannu storelta paketin joka ei ollu niiden valikoimassa... kun tiedät minkä haluat niin kysy siitä tarjous :)
-
Olishan sen kopun saanut 711com:lta halvemmalla.
MUTTA
Niistä ei koskaan tiedän milloin ne lähettää sen paketin ( normaalisti on pelannu mutta muutama osa on toimittamatta vaikka on tilattu toukokuussa).
Tartteis taas laittaa s- postia.
Storelta toimitus aika on pari päivää (postin viive) ja jos tulee takuujutuja niin niissä on porukka päässyt aina hyvin eteenpäin.
Itse päädyin 550 kopuun koska:
- tehopaino suhde on parempi kuin 600:ssa
- on melkein 600:n kokoinen
- mahtuu isot 5Ah akut
- on akku kustannuksiltaa selvästi halvenpi kuin uusi 600 pro
- fb kopuun päädyin taas siitä syystä, että on sähköisesti yksinkertaisempi ( käy vaikka analogia servot jos tarvitaan) kuin fbl
Nyt kun honkkarin pojat laittasivat vielä niitä akkuja tulemaan.
-
jos tulee takuujutuja niin niissä on porukka päässyt aina hyvin eteenpäin.
Mulla ainakin pelannut kiinan kaupan kanssa paremmin takuu asiat. Kyseessä oli flying-hobby ja todella hyvin hoitivat takuuseen menneen servon. Että ei se aina niin ole, että suomen kaupoissa takuut pelaa.
-
- on melkein 600:n kokoinen
no eikä oo!! :D
-
Testattu alzrc:n 520 lavat. http://www.rc711.com/shop/520-carbon-fiber-blades-for-alztrex-550egaui-x5-p-4728.html?cPath=166_106_187 (ftp://http://www.rc711.com/shop/520-carbon-fiber-blades-for-alztrex-550egaui-x5-p-4728.html?cPath=166_106_187)
- vikkelämmät kuin alignin vastaavat, kääntyy ja kiihtyy paremmin, tarkka ohjattavuus huonompi eli hieman ehkä levottomat.
- virrankukutus hieman suurempi
- mustat, joten eivät näy kovin hyvin
- eivät maksa paljon
-
Nyt on sitten kokeiltu Algnin 550 lavat.
Kylläpä kopteri muuttui rauhalliseksi kaikilta liikkeitään. Tuntuma on jotenkin pehmeä. Nyt sillä on kiva vetää taivaalla isoa kuviota tosin flipit yms taipuu myös mutta rauhallisemmin.
Inertiaa tuli selvästi lisää.
Sähköä kuluu enemän kuin 520 lavoilla. Lento aika jään alle 5 min ID2 asetuksella.
Täytyy kokeilla seuraavat akut ID 1 asetuksella josko oli tarpeeksi puhtia ja sai lisää lentoaikaa.
-
Täällä ollaan kans tutustuttu sami t:n kanssa tuohon 550 3gx kopteriin. Paketti tuli usasta kun sitä ei vielä suomesta saanu. Kopteri on kyl tosi kykenevä vaikka minkälaiseen pyöritykseen ja nopeuttakin riittää todella paljon. Tehoo kans on ihan kotitarpeiks kun kierroksia ei saa hyytymään vaikka kuinka yrittäis. Muutama asia tuossa kyllä ihmetyttää esim 3gx mötikän resetoinnit ilmassa (lisää gyrosäikeessä), sit combopaketissa tuli lavat mukana ja ne on ihan normilavat eikä 3G. Luulis et jos kerran flybarlessina ajellaan niin mukana tulis tietenkin fbl lavat. Kopteri tekee sitä et, se saattaa nopeassa lennossa yliohjautua niin et, kun millin vetää sauvasta oikastakseen lentolinjaa niin kopu nousee pystyyn. Tämä ilmeisesti on juuri lapojen ansiota??? Yks ihmeellinen juttu tuossa kans on tuo perän vägäys mitä ei oikein millään saa loppumaan. Gyron gaineja ja delaytä on säädelty ja eri perälapoja kokeiltu niin silti perä on löysä ohjata ja samaan aikaan vispaa edes takas. Ei kuitenkaan niin pahasti ettei lentämään pystyis mutta häiritsee se kuitenkin.
-
Noi 520.pitkät lavat taitavat olla sen verran harvinaisia, että ne on loppu melkein kaikistaa kaupoista.
Laita siihen 550 pittkät lavat. Omani tuli paljon rauhallisemmaksi niillä. Tosin sähkön kulutus kasvoi niin, että 5 min lentoaika tuli mahdottomaksi ja vaihdoin ALZ 520 lapoihin. Mulla on kyllä FB malli.
Toi perä on kylä herkkä gainille ja potkii nytkin nopeissakuten tiktokissa mutta muuten se on OK.
Eiks oo ripee ja hyvän kokoinen sähökopu kohtuu sähköillä.
-
Olisko kuvauskäytössä vakauden suhteen jotain oleellista eroa 600:n ja 550:n välillä?
-Jere
-
Onko kukaan keksinyt parempaa kuomun kiinnitystä tähän malliin.
Toi etu kiinnike on aika hankala.
-
Hei... viilaa vähän siitä kopan kiinnikkeen ala-kynnestä niin toimii paremmin...
Eki
-
Se alakynsi on tullut herkemmäksi ajan myötä.
Kiitos vinkistä.
Millä lavoilla porukka lentelee 550 kopua?
Mulla on Alzrc:n 520 lavat kun noita allun 520 lapoja ei ole ollut saatavilla.
-
Allun 520 lavoilla on tullut ajeltua. Huomenna laitan jotku noname kiinalavat kiinni, kun tuli kesällä tilattua. Saa nähä :)
-
Onko kukaan keksinyt parempaa kuomun kiinnitystä tähän malliin.
Toi etu kiinnike on aika hankala.
Itse lämmitin sitä kopassa olevaa muoviklipsua ja "laajensin" sitä vähän. Ei se vieläkään mikään kovin näppärä ole, mutta nyt sen saa sentään kiinni.
-
Ei saa nauraa...mun 550:n koppa pysyy alhaalta hyvin kiinni puisella pyykkipojalla.
TP.
-
Millasta lennätystä? Ei varmaan pysy ku ruetaan menee joka suuntaan yhtäaikaa ;D
-
Toistaiseksi ei mitään adhd-ajoa. Mutta nipsu on siis ruuvattu kabiiniin kiinni ja leukaa avarrettu niin, että pitää kiinni laskutelineestä sangen tukevasti. Voin valaista kuvalla. Tietysti olen sitä maassa koestanut, ettei päästä kuomua lapoihin-so far erittäin hyvä simppeli ratkaisu.
TP.
-
Toistaiseksi ei mitään adhd-ajoa. Mutta nipsu on siis ruuvattu kabiiniin kiinni ja leukaa avarrettu niin, että pitää kiinni laskutelineestä sangen tukevasti. Voin valaista kuvalla. Tietysti olen sitä maassa koestanut, ettei päästä kuomua lapoihin-so far erittäin hyvä simppeli ratkaisu.
TP.
Kuva olisi kiva nähdä. En usko että koppa pääsee lapoihin. Rajoittaahan akkukin kopan liikkeitä jos klipsu pettää.
Itsellä tosin kopan kiinnitys/irroitus ongelmat ovat hävinneen noin 100 akulisen ;D jälkeen kun klipsu on löystynyt.
-
Mikä kokoinen hakkuri BEC pitää olla kolmella DC 610 servolla ja DS 620 peräservolla yhteensä. Hyperionin 4A max 5A BEC ei ihan riitä. Servoja voi liikuttaa hitaasti mutta kun heilautaa tikkua reippasti niin tulee virta katkos ja vastari pätkäsee.
Tossa Alignin säätimen BEC:ssä taitaa olla hieman ylikuormitus varaa kun sen arvot ovat 3A jatkuva 5A piikit
-
Mikä kokoinen hakkuri BEC pitää olla kolmella DC 610 servolla ja DS 620 peräservolla yhteensä. Hyperionin 4A max 5A BEC ei ihan riitä. Servoja voi liikuttaa hitaasti mutta kun heilautaa tikkua reippasti niin tulee virta katkos ja vastari pätkäsee.
Tossa Alignin säätimen BEC:ssä taitaa olla hieman ylikuormitus varaa kun sen arvot ovat 3A jatkuva 5A piikit
onko hinta kriteeri?
jos on http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_switching_regulator_cseccbecpro-p-8345.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/castle_switching_regulator_cseccbecpro-p-8345.html)
jos ei ole http://www.fast-lad.co.uk/store/western_robotics_hercules_super_10a/15a_peak_wrl-hbecs-p-11615.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/western_robotics_hercules_super_10a/15a_peak_wrl-hbecs-p-11615.html)
mulla oli 700E rekkulassa toi CC PRO mutta huonosta maineestaan 12S käytössä vaihdoin sen tohon WR becciin...
(vaikkakin mulla se oli 6S käytössä mutta halusin johdotuksen paremmin ja en uskaltanu käyttää sitä 12S joten siksi vaihto)
molemmat on toiminu moitteetta ja tilasin tollasen WR becin myös Gobliniin :)
hintaerot pienempiin beceihin on sitte niin pieniä tosta CC BEC PROsta että ei paljoa ole väliä vaikka on pikkasen overkill (mun mielipide)
-
Tarvinneen hankkia toi CC pro. Mulla on 6s setup joten pelannee hyvin
Tuli hintaa noparin ja motin vaihdolle.
En löydä mistää tietoa DS 610 servon piikki virralle. Linee jossain 2 A seutuvissa? ???
-
Kyllähän tuosta CC Pro:sta löytyy myös huonoja kokemuksia 6S käytössä (http://www.helifreak.com/showpost.php?p=2698100&postcount=18) ja siinäkin ollut takaisinkutsu..
Onhan WR:llä vähän pienempikin vaihtoehto, Western Robotics Super Mini Hercules BEC 6S 10A/16A Peak WRL-HBECM (http://www.fast-lad.co.uk/store/western_robotics_super_mini_hercules_10a/16a_peak_wrl-hbecm-p-10989.html)
-
Sain kaverilta lainaksi Alignin 6A linear BEC:n RCE-B6X:n joka tekee 2S pakasta 5,5V.
Vastari akkuja mulla on jo nitron takia.
Jos vastariakun paino ei ole liikaa kopun liikehdinnälle taidan tyytyä tähän rakkaisuun.
600N:ssä yksi akku riittä ainakin 4 tankkilliseen joka tekee 7-8 akullista eikä sähkökopua tartte hekuttaa.
-
Eihän metukka vehkeitäkää hehkuteta akulla käynnin aikana ja alun hehkutus ei nyt älyttömäst neljällä lennolla nappaa?
Mutta ei tuo 550 tosiaan yhestä becistä ja akusta väsy... tosin lensi se vakio säätimelläki ilman ongelmia..
-
Siis vakio set up on ihan hyvä.
Mutta toin 600M motin N-pään laakeri tuli tiensä päähän. Ja nopari sai torpissa vettä (toimii kuivateltuna). Joten päätin vaihtaa noparin ja
Hyperionin HS 4020 (1390 kv) motin, tälle motille se alkuperäinen nopari olisi saattannu olla piikanen eli päätin osta Castelen 100A noparin.
No eihän siinä ole BEC:tä 6S setupilla. Joten tuli eteen BEC:n hankinta. Tossa alkuperäisessä noaprissahan on 3A brust 5A BEC. Ostin sen kummemmin ihmettelemättä Hyperionin 4A peak 5A hakkuri BEC:n, eipä riitännykkään. Mistään en ole läytänyt DS 610 servon jumi virtaa mutta se lienee 2A tienoilla.
Tässä syyt näihin ongelmiin. Mutta ratkasujakin löytyy, oppia tulee ja hilloo menee ::).
-
Nyt kopua on lennetty sekä vastari akulla (2S bec) ja ilman (6s bec) kyllä se 100g vaikutaa kopun liikumiseen taivaalla sekä lento aikaan.
Lentoaika pidentyi ainakin 10s kun 100g painoa lähti pois. Nyt päästään ilmeiseti 4.20 tai 4.30 lentoaikaan 5000 mah akulla ja 550 lavoila.
Uskon että 520 lavoilla pääsen lähelle tavoitetta eli n.5 min.
Voima puolen set up on
- Nopari Castle 100 ICE
- Moottori Hyperion HS 4020 1390 kv
- pinjoni 15 piikkinen
Tehoa piisaa kivasti.
Nuppi kiertää noparin login mukaan 2500 molemmin puolin riippuen kuormasta.
Täytyy testata lisää kun tulee kelejä.
-
Mulla alkoi myös perä viuhtoa Sunnuntaina kun pakkasta oli reilut 10 astetta. Perä eli kokoajan noin 15 cm hidasta heiluntaa puolelta toisele. Kun nosti gainia heilunnan taajuus nousi ja amplitudi pieneni.
Gyroteippinä oli joku ohut teippi jonka alkuperää en tiedä.
Vaihdoin alignin oman gyroteipin ja ongelma pieneni mutta ei poistunut kokonaan.
Sitten vaihdoin GA250:n mukana tuleen ettäin pehmeän teipin. Sain perän tänään leijunnassa kuntoon ja IDL:ellä
paremmaksi. Tosin pakkasta ei ollut kuin 4 astetta. En säädellyt enmpää kun näpit jäätyi tuulessa.
Täytyy jatkaa säätelyä.
Epäilisin, että gyroteippi kovetuu pakkasessa ja päästää haitallista tärinää gyrolle. Sen seurauksena gyro tekee virhekorjauksia.
PS ei noi heulumiset lentämistä haitannu niin paljon että ei olis voinnu lennnellä.
-
Tänään testiailtu lisää. Pallasta n. 6 astetta
GP 780 gyron alla on siis GA 250:n mukana tullut tosi pehmeä teippi.
Leijunnan sain ok.
IDL:llä huojunta väheni kun pienensin gainin -> 59. tosin pysähtymis tarkuus huononi. Tassut alaspäin ja eteenpäin lentäessä perä oli lähes OK.
Vaihdikkaammassa peruutuksessa ja vaihikkaammassa tassut yläspäin lentelyssä oli vielä hiojuntaa.
Epälen että tämä teippi on liian pehmeä ja antaa periksi kopterin liikeiden mukana.
Seuraavaksi testataan Alignin gyron kiinnitys geeliä tai värinän vaimennus kittiä riippuen siitä kumpi on ensiksi käsillä.
[spoiler]Vai pitäiskö ootella kesää ja hyttysiä, josko se poistais ongelmat.[/spoiler]
-
Testailuja on jatkettu laittamalla gyron alle Alignin värinänvaimennussarja.
http://www.trex-store.com/varinan-vaimennuskitti-p-1803.html (http://www.trex-store.com/varinan-vaimennuskitti-p-1803.html)
Tämä on paras yhdistelmä. Tosin nopeassa selkälennossa esiintyy vielä parän väräntelyä satunnaisesti. Pakkasta oli noin 6 astetta.
Mulla on käytössä ALZ rc:n 520 lavat http://www.rc711.com/shop/520-carbon-fiber-blades-for-alztrex-550egaui-x5-p-4728.html?cPath=166_106_187 (http://www.rc711.com/shop/520-carbon-fiber-blades-for-alztrex-550egaui-x5-p-4728.html?cPath=166_106_187) ja alignin 90 mm perälavat http://www.trex-store.com/carbon-fiber-tail-blade-p-2265.html. (http://www.trex-store.com/carbon-fiber-tail-blade-p-2265.html.)
Kokeilen huomenna Alignin 550 lavoilla miten tilanne muuttuu.
Voiko olla niin että perä on liian tehokas 520 lavoille, noila 90 mm perälavoilla ja 520 lavoila olisi parempi käyttää 85 mm perälapoja.
Ken testaa niin saa selville.
Onko muilla kokemuksia?
-
Tänään testasin 550 lavoilla.
Perä toimi niin hyvin kun minä osaan vaatia.
[spoiler]Toimista mcpx:n perä näin ;D[/spoiler]
-
Onko kukaan keksinyt parempaa kuomun kiinnitystä tähän malliin.
Toi etu kiinnike on aika hankala.
Itseäni lainaten tilasin Oomodellilta Tarotin kiinnike klipsuja. Ovat löysempiä ja siten mukavampia käyttää. Saas nähdä miten kestävät.
Eivät ole hinnan kirossa.
http://www.oomodel.com/tarot-550-spare-parts-canopy-mount-tl6088-p-62005.html (http://www.oomodel.com/tarot-550-spare-parts-canopy-mount-tl6088-p-62005.html)
-
Eivät ole hinnan kirossa.
Tilasin sen sijaan hinnan kiroissa olevan osan tuossa aikanaan: http://www.fast-lad.co.uk/store/heli_option_quick_release_canopy_clip_t-rex_600n_hpat55002-p-16406.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/heli_option_quick_release_canopy_clip_t-rex_600n_hpat55002-p-16406.html)
Erittäin näppärä, mutta ainakin omastani tuo jousi on alkanut löystyä vähälläkin käytöllä ja vaatii vähän patenttia että on riittävän tiukka. Hinta-laatu -suhde ei siis välttämättä ihan optimi... Varmaan toimisi jos ei olis FBL, jossa tuo pitää räpeltää hankalasti kiinni koneen heilumatta = venytetään aina tappiin asti auki.