Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: taski63 - 14 Elokuu, 2011, 19:09:44

Otsikko: HK-450:n "itsemurhamysteeri" (ratkaistu!)
Kirjoitti: taski63 - 14 Elokuu, 2011, 19:09:44
Erinäisiä kertoja on tullut otsikon kopukkaa murjottua silmien, aivojen ja käsien puutteellisen yhteistyön vuoksi. Nyt sitten tuli eka teknissyinen torppi.

Eilinen kämmi tuotti vääntyneen stabbarin ja nupin pääakseliin kiinnittävän ruuvin katkeamisen. Purin toki nupin, katsoin akselien suoruuden pöydällä, linkkien ja servojen eheyden yms. Tänään kentällä kalibroin kaasutikun, katsoin liikesuunnat ja otin kopterin ilmaan. Varovaisesta vasemman tikun käytöstä huolimatta kone jotenkin "pomppasi" noin metriin, ja kun annoin varovasti lisää kulmia se lähti kippaamaan eteen, ihan kuin olisin työntänyt oikeasta tikusta. Ehdin vetää kaikki taakse, mutta ei auttanut: kopteri jatkoi eteen kaatumista ja veti maihin about roottori edellä. Juuri ehdin vetää kaasun nollille.

Kaikelaisten vääntymien lisäksi toinen lavanpitimen linkki oli halki, mitä ilmeisimmin torpissa tullut vaurio jäljistä päätellen. Mutta kaikki toimi muuten kuten pitikin, swashin liikeradat ihan samat kuin aiemminkin. Ei havaintoa minkäänlaisista häröistä, kokeilin nopsasti myös pyörivän roottorin kera.

Radiohäiriö? Mankka on Flysky thx9 FrSkyn ACCST-modulilla ja V8FR-vastarilla. Mitään aiempia häiriöitä ei ole ollut. Peräputki on maadoitettu mosapukkiin, kännykkä oli kaukana jne...
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: JCA - 14 Elokuu, 2011, 20:20:09
Radiohäiriö? Mankka on Flysky thx9 FrSkyn ACCST-modulilla ja V8FR-vastarilla. Mitään aiempia häiriöitä ei ole ollut. Peräputki on maadoitettu mosapukkiin, kännykkä oli kaukana jne...

Njääh, en usko.. Kaikkihan tuon on todennut toimivaksi :D
Aika hassun kuulonen torppi kyllä, varsinkin jos tarkistit torpin jälkeen että kaikki toimii oikein päin.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: 1m4s0_ - 14 Elokuu, 2011, 23:23:32
Tarkastappa kunnolla servot... varsinkin elevaattori jos eteenpäin lähti eikä totellut..
Ja kaikki liitokset.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: Lauri P - 15 Elokuu, 2011, 00:11:34
ja nimenomaan kuorman alla koitat servon käytöstä.painat sormella vähän servoa vastaan ku liikuttelet tikkua.esimerkkinä mulla 250:n servo oli torpissa sen verran väljähtyny että kuorman alla se kuljeskeli vähän miten sattuu kun hampaat päästi yli,pöydällä tyhjänä toimi ok.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: taski63 - 15 Elokuu, 2011, 07:58:46
Joo pitää tsekata nuo servot; alle puoli tuntia ajetut HK:n oranssit halpisdigit (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16259) kyseessä. Taidan toistaiseksi kuitenkin vaihtaa nupille takaisin HXT900:t, koska noissa uusissa on ihan selvää klappia. On jo muutenkin tarpeeksi välyksiä nupissa... (siis kopterin).

Btw, pitkästä aikaa sain leparin mutkalle. Pääakselikin on ollut vaikea saada vääntymään, vaikka tarinosta olen saanut kuvan että nämä höpökingin osat ovat meltoa tavaraa verrattuna Aligniin tms.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: Tohtori R - 15 Elokuu, 2011, 09:12:00
servoista vielä sen verran että itse olen ottanut torpin jälkeen tavaksi avata kaikki servot ja syynätä rattaat läpi vaikka servo tuntuu ja näyttää täysin toimivalta! ei oo iso duuni verrattuna kopterin läpikäymiseen muuten ja voi säästää joskus uudelta haaverilta jos vaikka on yksi hammas poikki joka sitte menee johonkin sopivaan väliin ja servo jumiutuu... :)

noh... yleensä ihmiset jättää paljon muutakin tarkistamatta mutta tämä nyt kyllä kannattais tehdä...
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: alggu - 16 Elokuu, 2011, 08:47:23
Noissa alignin ja hk:n teräsakseleissa (lepari, pääakseli ym.) ei kyllä ole oikeastaan mitään eroa, molemmat taipuvat yhtä helpostin yhtä paljon. Itse en ainakaan huomaisi mitään eroa, jos toisessa ei lukisi align. ;) Nämä siis omien kokemuksien pohjalta. Alumiini saattaa sitten olla eri juttu, mutta siitä ei ole kokemuksia.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: 1m4s0_ - 16 Elokuu, 2011, 08:50:03
Näin, ei ne akselit huonoja ole, itsekkin aidossa käytin klooni akseleita kun olivat paljon halvempia... alumiini osat on toinen tarina, josta jokaisella oma mielipide.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: taski63 - 16 Elokuu, 2011, 12:30:33
Hyvä pointti Tohtorilta. Servot on vielä avaamatta, mutta ihmetyttää tuo klappi. Ei sitä mielestäni uutena ollut, ja noilla on kuitenkin lentoaikaa takana vain muutamia akullisia. Pitää tosiaan kurkistaa mitä ovat syöneet. "Markalla saa markan osan"...

Alumiinista sen verran, että yhdet lavanpitimet sain kerran vääntymään, leparin pysyessä suorana.

HXT900:t on nyt taas nupilla, mutta en jostain syystä saa elevaattorin työntötankoa kohtisuoraan. Kääntelen servoa kuinka päin vain, niin aina se on hiukan vinossa; sama armin pituus kuin kahdella muullakin servolla, mutta eipä vaan asetu mitenkään päin. Sivuttainkin on enemmän tai vähemmän vinossa, riippuen kummalla puolen armia on linkkipallo. Onkohan se aina ollut noin, kuvittelenko vain että se olisi joskus ollut kohtisuorassa kuten muutkin? Eihän tuohon maailma kaadu, mutta olisi jotenkin mukavampi suorassa.

Perässäkin on hiukan kaikenlaista väljyyttä, joten päätin vaihdella osia sinnekin. Takalavan pitimeen katkesi tietysti ruuvi sisälle, ja kaikkea muuta paitsi niitä oli varalla... No, rekkukauppa palvelee ripeästi.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: Sammy - 16 Elokuu, 2011, 14:06:27
Servot ovat keskenään hieman eri kokoisia, kiinnitys korvatteet saattaa oolla hieman eri korkeudella ja niitä löytyy eri paksuisia ja pääakseli saattaapi sijaita hieman eri paikassa.

Nuo selittänevät helposti tuon.

muistaakseni sellaine xth900 on aika snadin kokoinen verrattuna vaikkapa alignin DS410.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
Kirjoitti: taski63 - 16 Elokuu, 2011, 17:44:35
...and we have a winner!

Lainaus
jos vaikka on yksi hammas poikki joka sitte menee johonkin sopivaan väliin ja servo jumiutuu...

Osui naulan kantaan, kuten kuvasta näkyy:
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri" (ratkaistu!)
Kirjoitti: taski63 - 19 Elokuu, 2011, 07:47:00
Lainaus
muistaakseni sellaine xth900 on aika snadin kokoinen verrattuna vaikkapa alignin DS410.
Kyllä ne jokseenkin saman kokoiset on. Ei jää noihin servonreikiin juurikaan ylimääräistä, sen verran vain että servon saa pujotettua paikalleen.

Eipä auttanut hampaittenkaan tarkistus ysisatasten kanssa; lapakulmia säädellessä elev.servo alkoi temppuilla ja jä lopulta nykimään ääriasentoonsa. Potikka siellä kaiketi oirehtii. Onneksi teki tuon pöydällä eikä ilmassa. Olisi ollut samanlainen lopputulos jälleen; tällä kertaa se vain jäi vedolle, eli kopu olisi tullut päin, tai sitten selän taakse parkkeeratun auton kupeeseen...

Uhkaavasti näyttää siltä, että pitää satsata parempiin servoihin tai sitten vaihdella niitä kyselemättä aina muutaman keikan jälkeen.
Otsikko: Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri" (ratkaistu!)
Kirjoitti: taski63 - 22 Elokuu, 2011, 07:37:36
Laitetaanpa jatkoa. Hämmästyttävän hyvissä säädöissä ollut HooKoo sai lentoaikaa viikonloppuna yli tunnin. Eilen toisella, iltapäivän keikalla katsoin toista akullista aloittaessa, että lapauraan on ilmestynyt pientä haritusta. Eipä siinä mitään, testailin perän toimintaa - se ei jaksa täysin pitää kun antaa äkkiä kulmia - vähän jyrkemmillä liikkeillä, kun kopu lähtee äkkiä kaatumaan etuvasemmalle, eikä reagoi ohjaukseen. Niin äkkiä kävi, ettei refleksit riittäneet holdin löytämiseen, mikä maksoi päärattaan.

Servot (HXT900) olivat OK, ainakin liikkeet virheettömät ja kaikki rattaat ehjiä. Ilmeinen syypää oli toinen flybar cagen linkki, se oli alapäästään irti torpin jälkeen ja oli _todella_ väljä. Hyvin mahdollista, että on pompannut irti lennossa, irtoaa nimittäin hyvin pienellä voimalla. No, nyt odotellaan uusia osia.