Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Luigi Cravatto - 11 Elokuu, 2011, 19:58:21
-
Sarjassamme mikäs siihen nyt tuli... Tauon jälkeen aloin taas valmistella kopteria lentokuntoon ja ongelmia tuli. Se toimii nyt niin että vasta kaasutikun puolen välin jälkeen alkaa mosa pyöriä vaikka kaasukäyrä on 0-25-50-75-100 ennen virittelyä. Perin merkillistä...
Ennen se kyllä antoi kierroksia heti kun tikkua nosti alareunasta. Voiko nopari tolla tavalla hajota vai olenko jonkun säädön siitä/lähettimestä rusikoinut epähuomiossa väärään asentoon??? Mikä voi olla väärin että tuon tilanteen aiheuttaa???
-
Kokkeileppa kalibroida kaasualue uudelleen.
Eli lähettimestä kaasu täysille, kopteriin virta...moottorista kuuluu tiluli.....piip piip, ja silloin tikku alas.
Lyhykäisyydessään noin, jos kyseessä on Turnigy Plush. Tuskin se rikki on, mutta mistäpä näistä tietää. Tuollaisella lineaarisella kaasukäyrällä kerjäät vain ikävyyksiä. Todella hankala hallita korkeutta. Beltissä vakioradiolla juuri sama ongelma ja samanlainen kaasukäyrä.
Kato myös radiosta sieltä display-valikosta, että kaasu ei tee mitään omiaan ja että kaasu/lapakulma trimmi ei ole vedetty alas. Jotkut tekevät trimmillä "klappia" kaasuun, että ei heti ärjäise kun tikkua hipaisee maassa.
-
No helkkari, teenpäs tuon kalibroinnin. Kas kun mulla oli radion kanssa tämä välikohtaus http://www.kopterit.net/index.php?topic=13315.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=13315.0)
Sen seurauksena on tietysti noparin kalibrointi mettässä. Tuhannet kiitokset B12 :D Alkaa muuten todella nyppiä toi ohjelmointikortti. Sen piti helpottaa noparin ohjelmointia mutta sen ansiota oli osittain toi haaverikin kun en tajunnut niitä piippauksia. Ja nyt sitten toi kalibrointi josta tosiaan noi ohjeet näkyy kertovan mutta ohjelmointikortin avullahan sitä ei voi tehdä vaan on asiasta autuaan tietämätön.
En huomannut tarkentaa että se suora kaasukäyrä on tosiaan vaan sitä varten ettei se sotke nyt tätä pöydällä säätöä. Lentelyä varten se on sitten ihan muuta, 4-5 asteen lapakulmilla lähes vaakatasossa ja näin vasta-alkaja leijuttelijalla yläpää korkeintaan 85%
EDIT: Kalibroitu ja toimii. Uudistan kiitokset ;D
-
Ja nyt sitten toi kalibrointi josta tosiaan noi ohjeet näkyy kertovan mutta ohjelmointikortin avullahan sitä ei voi tehdä vaan on asiasta autuaan tietämätön.
Juu eli kalibroinnissa noparille opetetaan vastaanottimen tarjoama kaasusignaali. Sitähän ei ohjelmointikortti voi tietää, minkä radion perässä nopari on. Muuten Hobbywing/Turnigy-kortti on kyllä todella loistava peli hintaisekseen. Piippailemallakin pääsee, mutta on n. 10x työläämpää ja 50x hitaampaa.
-
Heip
Testasin akselin suoruutta ja siinä kaasuttelin ilman lapoja. Enää sitten ei lähteytkään moottori pyörimään. Ei mitään dramatiikkaa. Nyt sitten moottori vain sätkyttelee, kun antaa throttlea. Sätkyttely tarkottaa sitä, että moottori pyörähtää muutamia kierroksia ihan tahdittomasti.
Tarkistin johdot ja kytkennät, pindasin vastarin, resetoin vastarin ja palautin vanhat asetukset.
Millä saisin testattua/mitattua onko vika moottorissa vai noparissa? Vai tiedätkö omasta kokemuksestasi missä vika piilee kuin nuin käyttäytyy? Itse epäilen nyt, että moottori on vain mennyt p****ksi, että yksi vaihe (tai mikä se nyt onkaan) on rikkipoikki. Pännii vain kun käsiin hajoaa ilman mitään kolhuja!
Noparina Turnigyn Plush n. 40A ja mottina Turniyn 2836-3700.
Kuriositeettina muuten, että vanha kunnon Blade 400 käy ja kukkuu ilman ongelmia ja nuo HK:t halpisosilla lahoaa koko ajan jostain...
Kiitos avustasi taas!
-
Itsekin vasta opettelen, mutta millaisia piippauksia se nopari antaa kun kytket virrat? Oman kantapääkokemukseni kautta voin sanoa että niitä piippauksia näemmä kannattaa opetella tulkitsemaan. Ja jos ei piippaa ollenkaan niin mahtaakohan olla ehjä... Mulla on sama nopari eli siitä nyt sitten jotain on opittu.
Moottorista kannattanee mitata resistanssit eri piuhojen välistä yleismittarilla. Kovin paljon ei saa olla poikkeamaa kun mittaat minkä tahansa kahden johdon välistä.
-
Itsekin vasta opettelen, mutta millaisia piippauksia se nopari antaa kun kytket virrat? Oman kantapääkokemukseni kautta voin sanoa että niitä piippauksia näemmä kannattaa opetella tulkitsemaan. Ja jos ei piippaa ollenkaan niin mahtaakohan olla ehjä... Mulla on sama nopari eli siitä nyt sitten jotain on opittu.
Moottorista kannattanee mitata resistanssit eri piuhojen välistä yleismittarilla. Kovin paljon ei saa olla poikkeamaa kun mittaat minkä tahansa kahden johdon välistä.
Heip. Juu kyllä nopari alustaa itsensä ihan ok: kertoo piippaukset 123 ja sitten kolme piippausta akusta ja lopuksi pitkän, että alustus on OK. Tuo resistanssi oli se juttu jota hain. Kiitos avusta :D, meen mittaan.
EDIT: 0,4 ohmia oli joka vaihe. Pitänee uskoa ja luulla, että motti ja nopari on ok ja siirtyä vastariin ja radioon...
-
Oma moottorini on 0,6-0,7 Ohm joka piuhan välistä. Pikkuviat ilmenis vasta milliOhmimittarilla mutta se on autossa :)
-
Moottorista voi mitata vastusmittarilla oikosulut runkoon ja katkokset.
Vaiheitten välistä eroa on aika turha yrittää mitata tarkasti. Jos vaikka käämijä oisi laittanut johonkin vaiheeseen käämikierroksen liian vähän niin sitä tuskin huomaa tarkallakaan mittarilla, tuskin edes sitä että vaiheen pari kierrosta on oikosulussa.
Parempi tapa mitata vaiheiden välinen jännite samalla kun moottoria pyörittää tasanopeudella. Mottia voi pyörittää vaikka akkuporakoneella. Jännite kertoo vaiheiden kunnon hyvinkin tarkasti.
-
Vaikuttas mun mielestä nopari vialta, joku timgin ei ole kohdallaan ollenkaan tai vastaavaa. Kokeilisin alhaisimmalla timingilla mitä löytyy, jossei pelaa niin kokeilisin jotain toista mottia.
-
Vaikuttas mun mielestä nopari vialta, joku timgin ei ole kohdallaan ollenkaan tai vastaavaa. Kokeilisin alhaisimmalla timingilla mitä löytyy, jossei pelaa niin kokeilisin jotain toista mottia.
Testasin Bladessa: moottori ja vastari ok. Vika siis noparissa. Luin huolella ohjeen ja huonostihan nopari käyttäytyy.
Turnigyn Plushin 40A tulisi aluksi parissa sekunnissa sanoa 2 x lyhyt piip. Sillä se kertoo että throttlen maksimi on määritetty. Mun vastari alottaa kolmella nousevalla, joka kertoo, että akussa jännite ok. Jää siis kaasut alustamatta.
Oon resetoinu ja bindannu vastarin ja varmistaut että radion throttle-käyrä on ok.Oisko jollain vielä jotain takataskussa? Taitaa vain olla p****na koko vastari.
Olisko kellään ylimäärästä vastaria myydä, vaikka vähän parempaa? Mulla on nyt ollut kaks Plushia ja rikkoituneet alle vuoden. Jälleen kerran Bladen alkuperäinen kukkunut jo kolme vuotta.
-
Eikös se ole toisinpäin eli ensin se kolmen nousevan piippauksen sarja, tauko, ja sitten ne kaksi lyhyttä jos kaasu täysillä?
-
Sen verran tuli viime viikolla noparin kanssa väännettyä että aloin jo epäillä dementiani äkillistä pahenemista mutta onneksi turhaan. Otin koneen pöydälle ja testasin piippaukset. Nähtävästi toi linkittämäsi ohje ei ole ihan yksi yhteen mun noparin kanssa. Joku muukin ohje oli mitä taannoin kattelin ja siinäkin oli jotain pieniä hämääviä eroja. Mulla siis Turnigy Plush 40A ja piippaukset menee seuraavasti:
- Kaasutikku alhaalla: kolme nousevaa piippausta(self test), tauko, kolme piippausta(akkukennojen lukumäärä), tauko, pitkä piippaus(valmis)
- Kaasutikku ylhäällä: kolme nousevaa piippausta, tauko, kaksi lyhyttä piippausta(kaasun kalibrointi), tauko, muita ohjelmointipiippauksia.
- Kaasutikku jossain muualla: kolme nousevaa piippausta, tauko, loputonta tasaista piipitystä(kaasun asento väärä)
Jos siis sun noparis aloittaa kolmella nousevalla, se on aivan oikein ;D
-
Sen verran tuli viime viikolla noparin kanssa väännettyä että aloin jo epäillä dementiani äkillistä pahenemista mutta onneksi turhaan. Otin koneen pöydälle ja testasin piippaukset. Nähtävästi toi linkittämäsi ohje ei ole ihan yksi yhteen mun noparin kanssa. Joku muukin ohje oli mitä taannoin kattelin ja siinäkin oli jotain pieniä hämääviä eroja. Mulla siis Turnigy Plush 40A ja piippaukset menee seuraavasti:
- Kaasutikku alhaalla: kolme nousevaa piippausta(self test), tauko, kolme piippausta(akkukennojen lukumäärä), tauko, pitkä piippaus(valmis)
- Kaasutikku ylhäällä: kolme nousevaa piippausta, tauko, kaksi lyhyttä piippausta(kaasun kalibrointi), tauko, muita ohjelmointipiippauksia.
- Kaasutikku jossain muualla: kolme nousevaa piippausta, tauko, loputonta tasaista piipitystä(kaasun asento väärä)
Jos siis sun noparis aloittaa kolmella nousevalla, se on aivan oikein ;D
Ok. Kiitos avustasi. Loistavaa :) Olet ihan oikeassa.
.
Jostain syystä se ei vain anna tehoja moottorille vaikka (mielestäni) oon kattonut asetukset jo pariin kertaan. Kyllä se tosiaan ymmärtää maximin ja minimin ainakin niin, että se reagoi ihan järkevästi asetuksia muuttaessa. Täytynee uskoa että se on vain mäsä. :(
-
Olepas hyvä vaan :)
Ilmeisesti siinä on se ohjauspuoli ihan ok mutta tehoelektroniikka on saanut jostain siipeensä. Eihän nekään ikuisia ole ja onneksi ei kalliitakaan. Toi kyseinen on aika kehuttu vehje eikä oikeestaan mitään negatiivista ole siitä silmiin osunut. Hinta/laatusuhde siis kohdallaan. Joskus vaan käy huono tuuri...