Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: stratocaster - 11 Elokuu, 2011, 18:51:53
-
Säädöt pielessä, koska ei irtoa maasta.
-
Kerrotko mikä kone kyseessä, ihan kuriositeettina.
Kerro samalla kaasu- ja lapakulmakäyrien asetukset. Radiohan oli DX7?
-
Hk 450 on kopteri. Linkkien pituudet nuppiin olen katsonut alignin ohjeesta. Noilla sain sen aiemmin toimimaan. Muuta lapakulman säätöä en ole osannut tehdä. Astemitta löytyy, mutta selkeitä ohjeita en ole löytänyt.
-
Tuolta löytyy. Oleppa hyvä: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato)
-
Kannattaa tehdä vaikka niin, että määrität ensin throttle holdin toimimaan. Sitten hold päällä katsot mitä käyrällä 0-100% tulee lapakulmia. 50% tulisi olla aika tarkkaan 0 atetta ja ääripäät sitten jotain +-12. Toinen vaihtoehto on nyppiä moottorin kaksi johtoa irti jottei kone pyöri. Sitten voi säätää suoraan lentotiloja.
Siitä sitten säätämään niin että normitilan keskitikussa on noin +5 astetta (pitäis leijua jos kaasukäyrä on oikein). Tikku alhaalla vaikkapa -5 astetta, ylätikku vaikka +8 astetta. Eli tämä normitilassa. Kaasukäyrää sitten säätämään niin, että leijuu keskitikulla ja keskeltä yläasentoon käyrä nousee loivaasti ollen tikun yläasennossa jotain 80 prosentin huiteilla. Normitilan kaasukäyrä saa nousta melko jyrkästi nollasta jottei jenka lopu jos vetää tikun alas.
Idle up onkin sitten helppo. Lineaarinen lapakulmakäyrä ja vaikka 100-90-85-90-100 kaasukäyrä. Esimerkiksi.
EDIT: Prkleen Dutchman, ehti linkata mokoma. No, kirjoitin tota niin kauan että laitan kumminkin... ;D
-
ei kannata laittaa v-käyriä sähköön joku tasane esim 90-90-90-90-90 ta tasan sata, se on perusvarma ;D
-
Tuokin on kyllä tavallaan totta mutta riippuu koneesta ja lapakulmakäyristä.
Jos kone on kovin kevyt niin kierroksia voi snadisti tiputtaa kun lähestytään nollakulmia koska nostetta ei tarvita kuitenkaan niin paljoa.
Jos lapakulmakäyrä taas jollain on jostain syystä ei lineaarinen idle upilla, niin kaasuäyränkin on hyvä ehkäpä olla vähän veemäisempi. Tosin en tiedä kuka tällaisia lapakulmia idle upeilla käyttää.
Mutta itse asiassa mullakin taitaa olla 100-95-100 käyrä kaasussa, nyt kun tarkemmin muistelen.
Kuitenkin jos governor ei ole käytössä niin nollakulmilla lapojen kohtauskulma on se nolla, eli ilmanvastus on tasan lavan profiili (plus kohtauspuolella roottorikehää ilmanopeuden aiheuttama vastus) joten turha sitä on konetta huudatta nollakulmilla täysillä.
-
Tuokin on kyllä tavallaan totta mutta riippuu koneesta ja lapakulmakäyristä.
Jos kone on kovin kevyt niin kierroksia voi snadisti tiputtaa kun lähestytään nollakulmia koska nostetta ei tarvita kuitenkaan niin paljoa.
Jos lapakulmakäyrä taas jollain on jostain syystä ei lineaarinen idle upilla, niin kaasuäyränkin on hyvä ehkäpä olla vähän veemäisempi. Tosin en tiedä kuka tällaisia lapakulmia idle upeilla käyttää.
Mutta itse asiassa mullakin taitaa olla 100-95-100 käyrä kaasussa, nyt kun tarkemmin muistelen.
Kuitenkin jos governor ei ole käytössä niin nollakulmilla lapojen kohtauskulma on se nolla, eli ilmanvastus on tasan lavan profiili (plus kohtauspuolella roottorikehää ilmanopeuden aiheuttama vastus) joten turha sitä on konetta huudatta nollakulmilla täysillä.
Jees mutta kaikki noparitkaan ei ole niin tarkkoja. Eli joku 95 - 100 saataa olla ihan sama ulosanti. Mä oon aina lennelly flateilla sen takia kun perä ei tykännyt kun moottorin kierrokset muuttuivat ja samalla väännön tarve kasvoi.
Harvoin muutenkaan porukka lentää 0-kulmilla muuta kuin pystäreissä niin silloin ei varmaa haittaa jos kone sen sekunnin huutaa täysiä.
-
Hk 450 on kopteri. Linkkien pituudet nuppiin olen katsonut alignin ohjeesta. Noilla sain sen aiemmin toimimaan. Muuta lapakulman säätöä en ole osannut tehdä. Astemitta löytyy, mutta selkeitä ohjeita en ole löytänyt.
Voisiko siellä olla lapaura niin poskellaan, ettei sen takia onnistu (menevätkö lavat samassa tasossa, kun sivulta kaukaa katsoo)? Syynä vaikka kiero lepatusakseli tai muuten vain linkit väärän mittaiset.
-
Ja kato vielä kerran että lavat on oikein päin, koska niitäkin on jopa leirillä nähty väärinpäin...