Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: krpk67 - 13 Heinäkuu, 2011, 20:49:12
-
Terve!
Kopteriin on ilmestynyt outo vika, jolle en keksi selitystä ihan heti. Lentelin perjantaina tuolla pellolla ja kopteri rupesi pyörähtelemään, kun antoi kaasua isommasti, mutta ei tiltannut ja lentämistä pystyi jatkamaan ihan normisti. Mistään ei fyysistä vikaa löytynyt ja kokeilin tuossa pihassa leijutella uudestaan ja heti, kun annoin vähän reippaammin kaasua, niin perä petti kokonaan ja tuli pyörien pusikkoon. Pistin uuden kardaanin, lavat molempiin päihin + muita osia, mitä torpissa meni ja tänään leijuttelin normimodella tuossa pihassa ja ei mitään vikaa, kun vain leijuttelee. Takaisin sitten pellolle ja oli siinä hilkulla, etten pistänyt Idle uppia päälle, kun kopteri taas pyörähti ja otin alas. Tällä kertaa meni vain keulasta kardaanin vetoratas, mutta nyt olenkin sitten äimän käkenä, jotta mikä tuota vaivaa?
Kaikki paikat pyörii herkästi ja normaalin tuntuisesti. Kaasua on jotain 85-90, kun kopteri pyörähtää ja joten kierroksia on tarpeeksi. Moottoristakaan ei tehot lopu, eikä akusta, kun molemmat on uusia. Käytännössä koko voimansiirrossa oli uudet palikat laakereita lukuunottamatta, mutta vanhalla ja nykyisellä setupilla on lennetty ihan hyvin, joten tuo vika tuli ikään kuin puskista. Perä tärisee sivusuunnassa omasta mielestä liikaa, kun leijuttelee. Ei siis vägää, vaan tärisee, mutta muuta ihmeellistä ei mun silmään satu.
Onko ideoita, mistä johtuu?
Kiitokset!
-
Trex 450 prossa tekee samaa jos perälavanpidin klappaa pituussuunnassa. Ei tartte klappaa paljoa niin ei pidä (niin kun mulla taas tänään kävi) Ei pidä sitten millään.
Tarkista se ja kerro oliko vikaa :D
-
Samantyyppistä mullakin kun 450 proossa oli väljää perän pitch liukuholkissa ja laakerissa. Perä petti aina kun löi lämää.
-
Ei klappaa ei. Itse asiassa vaihdoinkin tuon osan huvikseni ja se on kunnossa. Pari huomiota kuitenkin vielä...peräevä ja koko hoito missä se on kiinni oli nitkahtanut hieman ja sama oli muuten torpin jälkeen. Torpissa koko nasta oli leikkaantunut pois, ja pistin sen torpin piikkiin ja voi sen laittaa laskeumisen piikkiin nytkin, koska kardaanin vetorattaasta lähti pari hammasta kun laskeutuminen oli mitä oli. Toinenkin juttu, olen ihan äskettäin muuttanut setupin niin, että lapakulmat ovat +-12, mutta tuolla setupilla on lennetty kolme akullista ilman mitään ongelmia. Tämä saattaa viitata laakereihin, mutta ei tuolla koko kopterilla ole lennetty kyllä niin paljoa ja kaikki tuntuu näppituntumalta ihan hyvältä, mutta mene ja tiedä...
Kaasukäyrä on muuten näissä seikkailuissa ollut 80+80+80+80+100. Normimodessa on menty 0-53-83-89-100 käyrällä
-
pääseekö perän tönäri "lommahtamaan" kuorman alla? kato et tönärin tuet on ehyet ja oikealla paikallaan ja tönäri kulkee suoraan..
Takaisin sitten pellolle ja oli siinä hilkulla, etten pistänyt Idle uppia päälle, kun kopteri taas pyörähti ja otin alas. Tällä kertaa meni vain keulasta kardaanin vetoratas, mutta nyt olenkin sitten äimän käkenä, jotta mikä tuota vaivaa?
toisaalta tuo ylläoleva kardaanin hampaitten hajoaminen tuntuis laakerivialta..
-
Oletko aivan varma ettei tuo perän pyörähtely johdu siitä kun nostat kaasutikun nopeaa ylös, niin vahingossa heilautat epähuomiossa tikkua myös oikealle tai vasemmalle?
Edit: Tuo voi myös johtua tärinöista. Ilmeisesti gyrona toimii gp780? Tuo gyro on aika herkkä tärinöille. Onko gyron alla vain mukana tullut vakio teippi?
-
Yksisuuntalaakeri, joka tehoa lisätessä alkaa oireileen. Leijunnassa voi pelittää normaalisti, mutta tehoa lisätessä luistaa/jumittaa. Yksi vaihtoehto lisää.
Samppa
-
Samin ehdottama onewayvika on tosiaan mahdollinen, mutta pitää ääntä. Tai ainakin minulla parhaillaan pitää... ;D
Itse kallistuisin siihen, että kaasua on leijunnassa liian vähän ja kun käyrä nousee jyrkästi tikun puolivälistä, ei perä ehdi mukaan. Tosin jos ei ole ennen tehnyt tuota ja käyrään ei ole koskettu, niin sitten ei varmaan päde.
Eli leijuntaan lisää kierroksia.
-
ei se mitään maksa kokeilla tota kaasukäyrääkään... siinä on tokan ja kolmannen pykälän välillä mun silmään ihan järjetön harppaus joten koitappa nostaa se 2 kohta vaikka 75% eli 0-75-83-89-100 sitte ainakin tietää onko käyristä kiinni edes osittain...
toi on kyllä melko kummallinen normikäyrä muutenkin!
itsellä 500 rekussa on 0-58-63-68-90 tosin en edes muista millon oon viimeksi tota käyttäny ku lennän aina idlellä (flat 100) ja käynnistän sekä sammutan laitteen holdilla... toi mun normikäyrä on kuitenkin sopivan rauhallinen ja perä toimii siinä moitteetta jos jostain syystä haluaa rauhallisella koneella leijua (ei kai normikäyrällä muuta ole tarkoitus tehdäkkään kun nousta tai laskeutua jolloin rauhallisuus on valttia!
toi vika pointti joka on mulla 90% on vaan sen takia että jos tulee joku virhearviointi ja pitää oikasta vajoaminen nopeasti mutta eihän normimodella pitäis sellasia sattua ;)
mites ne kulmakäyrät sitte oli sulla ettei sieltä tule perälle äkkinäistä vääntöä!?
-
Noo, voi se olla kummallinen normikäyrä, kun en paremmastakaan tiennyt :). Kierroksia on kyllä riittävästi, ettei se siitä ole kiinni ja tuleehan Idle upilla täydet 100%, kun ampuu taivaalle, jolloin siis perä antoi periksi. Luulen kyllä löytäneeni vian, kun huomasin eilen, että virtaliittimessä oli musta johto irronnut tinauksistaan kutistesukan sisällä ja voi olla, että tuo on heilunut kopterin eri liikkeissä. Testaamatta on vielä, kun työt haittaa harrastuksia :), mutta pitänee laittaa kopu penkkiin kiinni ja testata siinä vielä. Taivaalla en enää viitsi kokeilla....
-
Joo ja tosiaan se vaatii kyllä aika hiljaiset kierrokset leijunnassa notta tekee tuota. Ja melkeinpä vielä niin, että kulmat nousee mutta kaasukäyrä ei hirveästi, eli niin päin.
Mutta hyvä jos selvis. Aina tulee hyviä neuvoja ja vinkkejä ja sitten vika on jotain muuta... :D
-
Täältä "ääni" kanssa tuolle kaasukäyrälle, kun se muuttuu aikas paljon. Mulla oli 500 rekussa normimodella kaasu: 0-85-85-85-85 ja idlellä tasan 90. Eli kun kone otti kierrokset niin sen jälkeen piti kaasun tasaisena.
-
Joopajoo, ei ollut ongelma virtaliittimessä. Tutkittiin kopterin käytöstä penkissä ja nyt näyttää siltä, että se on gyro joka sekoilee. Servo saattaa yhtäkkiä ruveta pumppaamaan edestakaisin, sekä välillä menee virhetilaan ja palautuu itsestään headholdiin. Gyro sinänsä hoitaa hommansa ja vastustaa pääroottorista tulevaa voimaa, mutta kun toi pumppaaminen alkaa, niin se sekoaa ja kopteri pyörähtää/pyörii jo ihan pienilläkin kierroksilla. Gyro on Spartan 760 ja servo DS520. Stonelandin kanssa jo ajettiin gyrolle uusi setuppi huvikseen, josko se olisi auttanut, mutta ei siitä sitten apua ollut. Ensi hätään kokeilen uutta noparia, kun sellainen löytyy pakista.
Olisi tiedossa Solid G gyro ja pitääpä kysyä, onko jollain tuosta huonoja/hyviä kokemuksia - Gyron kiinnitys ilmeisesti on tässä tapauksessa aika tarkka? Muitakin ehdotuksia uudeksi gyroksi otetaan vastaan, vai onko GP780 ainoa oikea tähän kopteriin (Rajoituksena se, että pitää saada suomesta hankittua nopeasti, koska polttelee jo pikkuhiljaa, kun ei pääse lentämään)
-
Mitäs sulla on gainia gyrtsalla? Ihan vaan kuriositeettina...
-
Joopajoo, ei ollut ongelma virtaliittimessä. Tutkittiin kopterin käytöstä penkissä ja nyt näyttää siltä, että se on gyro joka sekoilee. Servo saattaa yhtäkkiä ruveta pumppaamaan edestakaisin, sekä välillä menee virhetilaan ja palautuu itsestään headholdiin. Gyro sinänsä hoitaa hommansa ja vastustaa pääroottorista tulevaa voimaa, mutta kun toi pumppaaminen alkaa, niin se sekoaa ja kopteri pyörähtää/pyörii jo ihan pienilläkin kierroksilla. Gyro on Spartan 760 ja servo DS520. Stonelandin kanssa jo ajettiin gyrolle uusi setuppi huvikseen, josko se olisi auttanut, mutta ei siitä sitten apua ollut. Ensi hätään kokeilen uutta noparia, kun sellainen löytyy pakista.
Olisi tiedossa Solid G gyro ja pitääpä kysyä, onko jollain tuosta huonoja/hyviä kokemuksia - Gyron kiinnitys ilmeisesti on tässä tapauksessa aika tarkka? Muitakin ehdotuksia uudeksi gyroksi otetaan vastaan, vai onko GP780 ainoa oikea tähän kopteriin (Rajoituksena se, että pitää saada suomesta hankittua nopeasti, koska polttelee jo pikkuhiljaa, kun ei pääse lentämään)
Muista että vika voi olla myös servossa esim. servon "potikka" voi olla hajoamassa tai muuta sellaista. Kannattaa siis koittaa myös uutta perä servoa!
Jos uuden gyron ostat niin suosittelen beastXsää. Sitä voi käyttää pelkkänä perägyrona ja hoitaa hommansa erinomaisesti! sitten jos haluaa FBL kopteriksi niin ostaa vain uuden nupin
-
Muista että vika voi olla myös servossa esim. servon "potikka" voi olla hajoamassa tai muuta sellaista. Kannattaa siis koittaa myös uutta perä servoa!
Jos uuden gyron ostat niin suosittelen beastXsää. Sitä voi käyttää pelkkänä perägyrona ja hoitaa hommansa erinomaisesti! sitten jos haluaa FBL kopteriksi niin ostaa vain uuden nupin
Aamen molempiin.
-
Mitäs sulla on gainia gyrtsalla? Ihan vaan kuriositeettina...
Gainia kokeiltiin ihan 55%-90% DX7 ja kaikilla arvoilla sama virheellinen käytös. Rate modea ei tullut kokeiltua, kun sillä en aio edes lentää.
-
Gainia kokeiltiin ihan 55%-90% DX7 ja kaikilla arvoilla sama virheellinen käytös. Rate modea ei tullut kokeiltua, kun sillä en aio edes lentää.
Ok. Sitten vaan gyron vaihto ja kokeilu. Varsinkin jos on johonkin virhetilaan mennyt. Sitten sama peräservolla jos ei auta.
-
Vielä ihan varmuudeksi: kai gyron gainin vaihtelu aiheutti muutosta perän käytökseen, eli suurella arvolla alkoi vägäämään halvatusti? Aika tavallinen keissi foorumin perusteella on nimittäin se, että gyron gain-piuha on joko poikki tai väärin kytketty ja gyro taantuu johonkin "vakioasetukseen". Radion gain-säädöt eivät siis mene perille.
-
Sama tuli heti mieleen kuin edellisessä, onko tuossa gyrossa lediä tms jolla voi kokeilla vaikuttaako gain ollenkaan.. esim kokeile juuri vaihtaa rate ja hh-tilojen välillä..
Jos lähistöltä löytyy mikä tahansa toimiva gyro niin silläkin voisi kokeilla... vaikka joku hk kopio.
-
Muista että vika voi olla myös servossa esim. servon "potikka" voi olla hajoamassa tai muuta sellaista. Kannattaa siis koittaa myös uutta perä servoa!
Jos uuden gyron ostat niin suosittelen beastXsää. Sitä voi käyttää pelkkänä perägyrona ja hoitaa hommansa erinomaisesti! sitten jos haluaa FBL kopteriksi niin ostaa vain uuden nupin
Tuon hankintaa ei ainakaan tarvitse katua. ::) ::) ::)
-
Jaahas, turha toivo, kun uusi noparikaan ei ongelmaa helpottanut, mikä nyt ei iso yllätys sinänsä ollutkaan. Eli gyro tilaukseen. Tuon GP780 etuna on, että sen mukana saisi rekkulastoresta peräservon mukana suhteellisen halvalla. Meinaan vain, jotta jos peräservo osoittautuu syylliseksi, niin tulisi ikäänkuin varman päälle otettua. No, se on oma juttunsa taas...
Toinen asia, hyödynkö minä mitenkään tuon BeastX kanssa, kun lentäminen ei nyt ole edes kunnolla 2D:tä :) ja siksi voisin hankkia hieman halvemman gyron. Toki, jos joku osoittaa paikan, mistä tuon BeastX gyrtsan saa edullisesti, niin vinkki otetaan kiitollisuudella vastaan.
-
Saatavuus taitaa olla melko heikkoa tällä hetkellä.
Itse bongasin ebaysta 155 euroa combo setti (controller + usb) posteineen. Siihen hintaan jos saa niin kannattaa jo ostaa.
Mulla olis yks GA-250 joutilaana... ;)
-
Suomesta saa helimportilta, niillä sitä on hyllyssä ja sitä nyt oikeasti on hyllyssä. Hinta varmaan 159-169e. Lait vaikka mulle YV jos kiinostaa niin laitan sulle tiedot.
-
BeastX 152e in stock http://radiocontrolledshop.ie/cheapest-beastx-v3-microbeast-flybarless-back-in-stock/501-beastx-v3-microbeast-flybarless-system-bxm76000-cheapest-beastx-in-stock-4260211760001.html (http://radiocontrolledshop.ie/cheapest-beastx-v3-microbeast-flybarless-back-in-stock/501-beastx-v3-microbeast-flybarless-system-bxm76000-cheapest-beastx-in-stock-4260211760001.html)
-
Tarkempi analyysi viskilasin äärellä paljasti uusia juttuja. Gyron gain liitin on väljä ja pätkii - siitä vedettiin sitten liian hätäinen johtopäätös aluksi. Toiseksi, taisi peräservo kuolla, kun nyt ei ole mitään henkeä kapineessa, vaikka ihan äsken vispasi niin keleesti itsestään. Mikä on vaihtoehto tuolle DS520 servolle. T-REX storessa ei ollut servoja hyllyssä...
-
No niin. Korjattu ja testattu. Lopputulema oli, että gyron liitin piti vaihtaa, sekä peräservon valkoinen johto juottaa takaisin piirilevyyn kiinni. Halpa oli korjaus ja kannatti tutkia pitempäänkin. Kiitokset asiantuntevista vastauksista joka tapauksessa.
-
Terve!
Taistelu Riepupetterin kanssa jatkuu. Gyro lopettaa korjaamasta, kun kierroksia nostaa vähänkään. Samoin tikuista ei saa liikutettua peräeviä. Servon liike jää hyvin pieneksi, kun tietty kierrosluku ylittyy. Tosi pienillä kierroksilla ja kaasu aivan nollassa gyro vastaa käskyihin, sekä tikuista servo liikkuu normaalisti. Peräservo on vaihdettu ja samoin gyro, joten enää keksi, mitä tuolle pitää tehdä. Ts. tiivistettynä, servo ei tykkää liikkua kunnolla, kun vähän reippaammin nostaa jenkaa.
Tietääkö joku muu, mikä tuossa voi olla. Servo ja gyro on kunnossa ja toimivat oikein, kunhan ei lennä ;) ?
-
Kuulostais virransaanti ongelmalta, eli kun moottorin virransaanti kasvaa niin virtaa ei enää riitä perälle, eli ongelma on luultavasti becissä tai vastarin kanavassa eli kanavasta ei tule tarpeeksi virtaa. Tämä on vaan mutua, muuttuuko muut servot mielestäsi hitaammiksi tai huonommin toimiviksi kun kaasua nostaa? eli becin jännite kyykkäisi.
-
Nopari, jossa on bec mukana on uusi. Muut servot pelaavat, mutta peräservo kuolee melkein kokonaan jo pienestä kierrosten nostamisesta. On mulla toinen vastari, ja kokeilen sitä seuraavaksi.
-
Nopari, jossa on bec mukana on uusi. Muut servot pelaavat, mutta peräservo kuolee melkein kokonaan jo pienestä kierrosten nostamisesta. On mulla toinen vastari, ja kokeilen sitä seuraavaksi.
Kaverilla oli saman tyylistä vikaa alikilin gyrossa, humma parani kun ohjelmoitiin gyrtsa uudelleen. Gyron dilee jotenkin oli sekaisin..
-
Eipä auttanut vastarinkaan vaihto. On erikoinen tapaus tämä.
-
eihän perän painelaakerit ole paskana? ::)
eli rundia perälle ja painetta laakereille ni hirttää kiinni...
-
Omalle kohdalle sattunut tapaus 450 kopterissa: Peräratas pyörii akselillaan tyhjää. 500sessa ei kylläkään ole top-ruuveja rattaassa, mutta josko kumminkin....
Toinen vaihtoehto tuli mieleen, että roottori on varmasti kiinni akselissaan? Tuollainenkin on kohdalle osunut ja viilaamalla pienen tasaisen kohdan akseliin lopetti vaivan.
-
Servo ei saa sähköä tarpeeksi, tai ongelma on jollain hassulla tavalla mekaaninen. Pyörittelin tuossa iltasella vielä penkissä ja se kaasu on aika tarkastí aina samassa kohdassa, kun servon liikealue supistuuu pieneksi. Sillä ei ole merkitystä, mikä servon asento on ollut, kun kierroksia on "rajan" yli nostettu.
Mutta keksin jo korjaavan toimenpiteen, joka auttaa todennäköisen varmasti. Tilasin uuden rekkulan ;). Tämän vanhan kohtalo on todennäköisesti sitten jokin skaalaprojekti myöhemmin.
-
Ota koko perä irti ja kokeile muuttuuko servon alue.. Saat mekaaniikan pois mahdollisuuksista.. Siis perä servon linkki irti..
Varovasti...
-
No niin. Vika löytyi ja syyllinen oli löysällä oleva perälavan pidike. Kun annettiin kierroksia tarpeeksi, niin se veti perän vivuston jäykäksi. Pääsi pidike muutaman millin liikkumaan ja se riitti. Alkuperäinen vika oli todennäköisesti peräservossa, kun johdot pääsivät ottamaan toisiinsa kiinni, kun johtoa hieman kiersi servon juuresta - suojakuori oli vetäytynyt sen verran, että se oli mahdollista. Olisiko se sitten pistänyt oikosulullaan gyronkin virhetilaan, kun sekin sekoili penkissä. Nyt on joka tapauksessa uusi gyro ja servo ja sähköjen puolestakin tuo pelaa.
Kiitokset auttavista neuvoista ja toivon mukaan tämäkin ketju jollekin jotain vinkkejä joskus antaa ongelmien osuessa kohdalle.