Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: faaraot - 25 Kesäkuu, 2011, 20:37:05
-
Olen yrittänyt etsiä jokapaikasta ohjeita ja neuvoja mutta näin rautalangasta väännettyä ohjetta ei tunnu löytyvän mistään.
Se mitä tiedän että kone ei saa käydä liian laihalla muuten leikkaa kiinni ja tehot loppuu kesken. Pääneulaa ja alaneulaa säätämällä saadaan säädöt tehtyä. Alaneula säätää tyhjäkäyntiä? Pääneula korkeimmilla kierroksilla.
Kone on OS39 ja polttonaineessa on nitroa 20%. Olen kiristänyt kaikki pakoputken ruuvit ja tiivisteet, tulppa uusi, polttoaine uusi ym ovat kunnossa. Nykyinen säätö on alaneula 2 1/2 kierrosta auki. Muuten ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä. Pääneula 3 kierrosta auki, näin kone pysyy käynnissä ja pystyy leijuttelemaan. Joudun pitämään kaasun melkein täysillä että jaksaa nousta 3 metriä maasta. Jos säädän laihemalle (pääruuvia pienemmällä) saan kierroksia enemmän mutta hyytyy nopeasti ja kone käy liian kuumana (sormea ei pysty kolmea sekunttia pitämään koneen takakannessa). Ja jos rikastaa (pääruuvia auki) niin kierrosluku pienenee ja kaasun on oltava täysillä että pääsee johonkin. Olen tehnyt pieniä muutoksia aina. Mutta luin että alaneulan ja pääneulan suhde(mix) on oltava kohdallaan myös.
Eli haluaisin joltakin tarkan ohjeen miten tuo Raptor 30 V2 OS39 kone kannattaa säätää. Eli ihan siitä että paljonko neulat kannattavat olla auki, kaasukäyrä, lapakäyrä. Luin kopterit ohjeen joka on hyvä opas ja perustietopakettina ok. Koneen manuaalissa on että 1 1/2 kierrosta pääneula auki, sillä kyllä teho loppuu kesken ja kone ei kauaa kestä, käy sen verran kuumana :) Netissä on valtavasti ohjeita muttei mitään yksinkertaista ja helppoa, säädöthän ovat aina kelistä ja jne jne riippuvaisia, mutta perushommat ku sais kuntoon niin pääsis eteenpäin.
-
Onko tuo moottori varmasti OS? Ossin pikkuhelimoottori on muistaakseni .37. Ainakin TT:ltä löytyy .39 helimotti.
-
ja irvine'ltä
-
Paketti on Thunder Tiger Raptor 30 V2 ja koneessa on merkintä 39. Minusta se on TT:n pro 39, kuvienkin perusteella samannäköinen.
-
Paineistus kannattaa tarkastaa, letkut uusiksi ja tarkista että painenippa on kullolla kiinni putkessa
-
Kun sain vain joltaki jolla on sama paketti niin perusasetukset mistä kannattaa säädellä. Eli neulojen asennot, kaasukäyrän ja lapakäyrän. Ja lapojen max kulma on 12 astetta. sekä negatiivinen -4 astetta. Eli ei ole niillä aloittelijan säädöillä.
-
Paketti on Thunder Tiger Raptor 30 V2 ja koneessa on merkintä 39. Minusta se on TT:n pro 39, kuvienkin perusteella samannäköinen.
Letkut ovat uudet ja kiinnitykset olen tarkistanut.
-
Kun sain vain joltaki jolla on sama paketti niin perusasetukset mistä kannattaa säädellä. Eli neulojen asennot, kaasukäyrän ja lapakäyrän. Ja lapojen max kulma on 12 astetta. sekä negatiivinen -4 astetta. Eli ei ole niillä aloittelijan säädöillä.
Samaa pakettia ei ole, mutta eka googlen löydös:
"Answer:
Dear Sir, It is really difficult to explain the settings of needles only by mails, which is somhow up to personal sensation. We hereby suggest a general idea about it. At first, rotate the main needle to the end then back two rounds. While the throttle full opened, rotate the secondary needle to the end then back six rounds. Do remember to be gentle to rotate the needles to the end, too tightly would cause damages of needles. Besides, make sure the fuel entering, check if the glow plug baked, enough power of glow start....etc. The better way is to consult our distributors for help as we said. Best Regards, Customer Service Thunder Tiger Corp. [ Simon ]"
lähde: http://www.tiger.com.tw/question/332.html (http://www.tiger.com.tw/question/332.html)
Eli pääneula kiinni ja sitten 2 kiekkaa auki,
sitten kaasu täysin auki, toinen neula kiinni ja 6 kierrosta auki.
-
Jos alaneulaa säätää enemmän kuin 4 kiekkaa niin ei lähde käyntiin ollenkaan, sen olen jo kokeillut. Eli joko tuo ohje ei pidä paikkaansa tai sitten koneessa tai jossakin muussa on jotain vikaa.. Nyt ois hyvä saada sellanen varma tieto perusasetuksille niin osais alkaa opetteleen lisää.
Samaa pakettia ei ole, mutta eka googlen löydös:
"Answer:
Dear Sir, It is really difficult to explain the settings of needles only by mails, which is somhow up to personal sensation. We hereby suggest a general idea about it. At first, rotate the main needle to the end then back two rounds. While the throttle full opened, rotate the secondary needle to the end then back six rounds. Do remember to be gentle to rotate the needles to the end, too tightly would cause damages of needles. Besides, make sure the fuel entering, check if the glow plug baked, enough power of glow start....etc. The better way is to consult our distributors for help as we said. Best Regards, Customer Service Thunder Tiger Corp. [ Simon ]"
lähde: http://www.tiger.com.tw/question/332.html (http://www.tiger.com.tw/question/332.html)
Eli pääneula kiinni ja sitten 2 kiekkaa auki,
sitten kaasu täysin auki, toinen neula kiinni ja 6 kierrosta auki.
-
Meinaakohan tuo säätöä kummansta päästä.. Onkohan tuo end niinku täysin auki vai kiinni ? :)
Samaa pakettia ei ole, mutta eka googlen löydös:
"Answer:
Dear Sir, It is really difficult to explain the settings of needles only by mails, which is somhow up to personal sensation. We hereby suggest a general idea about it. At first, rotate the main needle to the end then back two rounds. While the throttle full opened, rotate the secondary needle to the end then back six rounds. Do remember to be gentle to rotate the needles to the end, too tightly would cause damages of needles. Besides, make sure the fuel entering, check if the glow plug baked, enough power of glow start....etc. The better way is to consult our distributors for help as we said. Best Regards, Customer Service Thunder Tiger Corp. [ Simon ]"
lähde: http://www.tiger.com.tw/question/332.html (http://www.tiger.com.tw/question/332.html)
Eli pääneula kiinni ja sitten 2 kiekkaa auki,
sitten kaasu täysin auki, toinen neula kiinni ja 6 kierrosta auki.
-
Kiinni ne yleensä väännetään ja siitä sitte n kierrosta aukipäin.
Tossa lisää opastusta yleisellä tasolla:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=205602 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=205602)
-
Sitä se minäkin. Mutta mitä meinaat seuraavalla "sitten kaasu täysin auki,". Ei käsitä ollenkaan mitä toi meinaa.
Eli pääneula kiinni ja sitten 2 kiekkaa auki,
sitten kaasu täysin auki, toinen neula kiinni ja 6 kierrosta auki.
Kiinni ne yleensä väännetään ja siitä sitte n kierrosta aukipäin.
Tossa lisää opastusta yleisellä tasolla:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=205602 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=205602)
-
"While the throttle full opened, rotate the secondary needle to the end then back six rounds"
Kaasun asento vaikuttaa siihen, missä kohdassa tuo alaneula pysähtyy kun sitä vääntää kiinni.
Valmistaja neuvoo avaamaan kaasun kokonaan jotta tuo 6 kierrosta pätee.
-
Paketti on Thunder Tiger Raptor 30 V2 ja koneessa on merkintä 39. Minusta se on TT:n pro 39, kuvienkin perusteella samannäköinen.
TT:n .39 on melko korkeapuristeinen moottori ja toimii vakiona parhaiten 10-15% nitrolla. Jos haluaa käyttää 20% tai enemmän nitroa pitäisi puristussuhdetta laskea. Moottorin paketissa saattaa ollakin ylimääräinen shimmirengas jolla tämä onnistuu, ellei niin Sabesta saattaa löytyä.
Korkea puristussuhde yhdessä suuren nitromäärän kanssa aiheuttaa liian aikaisen "sytytyksen", tämä sitten johtaa ylikuumenemiseen vaikka seos olisi kuinka rikkaalla tahansa.
Moottori on muutenkin melko tarkka säädöistään, mutta kyllä sen saa kunnolla sisäänajettuna toimimaan.
Tosin itse kyllästyin melko nopeasti :-[ ja jatkoin kopterin 50-kokoiseksi.
-
Kuulostaa aika erikoiselta.
"While the throttle full opened, rotate the secondary needle to the end then back six rounds"
Kaasun asento vaikuttaa siihen, missä kohdassa tuo alaneula pysähtyy kun sitä vääntää kiinni.
Valmistaja neuvoo avaamaan kaasun kokonaan jotta tuo 6 kierrosta pätee.
-
Hiukan apuja yleisesti:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Heli-engine%20Tuning%20EN%20v3.1.pdf (http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Heli-engine%20Tuning%20EN%20v3.1.pdf)
AD
-
No joko se toimii?
Jos tuntuu iha mahottomalta, hae konsultointiapua joltain lähiseudun puliaalta, joka on puliannu ennenkin ;)
Mut, joko toimii?