Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Vispilä - 28 Maaliskuu, 2008, 18:36:36
-
No ei näköjään voi sotkea saman valmistajan ja saman lähettimen varaosa-antennia alkuperäisen kanssa, vaihdoin uuden antennin 9C:hen ja kantomatka tippui antenni sisässä 60m:stä 10 metriin!! Pitää kohta koettaa vanhalla (melkein katki) antennilla kantomatka testi.
Tälläinen on uusi, tämän sain kun pyysin 9C antennia eikä listoilla ole muuta.
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=11251&grpid=203
edit: Testasin sitten kantaman tuossa pihalla uudella ja vanhalla antennilla, ison rexän kanssa kummallakin oli tulos alle 15m. Pikku rexässä ei ollut ongelmaa vaan uusi antenni sisässä noin 60m oli kantamaa, eli vika täytyy olla tuossa r149dp:ssä. Viikko sitten tehtiin samalla setupilla kantomatkatesti ja tulos oli silläkin päälle 60m mutta nyt on yhtäkkiä muuttunut. Kovaa tärinää oli lennossa tietyillä kierroksilla olisko lavat epätasa painossa tai kardaani vino mutta olisko se voinut hajottaa kiteen että toimii vaan jotenkuten?
-op-
-
Kyllä kide voi olla viallinen. Tavallisesti se kyllä kuolee kerralla eikä jää kitumaan ;D. Jos kiteen vaihto ei auta niin ehkä kannattaa laittaa vastari futten huoltoon tsekattavaksi.
-
Tai vaihdat siihen 9C:hen kika vehkeet niin loppuu noi sun ongelmat
-
Itsekin tuli tuskailtua puolisen vuotta häiritsevän lyhyen kantomatkan kanssa T-rex 450:llä, vastarina 146ip ja siinä "kiinalainen" vastarikide" ennen kuin kyllästyin ja hommasin FASSTit. Muutama lento takana eikä ole tarvinnut hämmästellä lyhyttä kantomatkaa. Nyt on ongelmana enää näön kantomatka, vähitellen tulee uskallettua niin kauas että ei ole ihan varma miten päin se rexi menee ;D
No ei siinä, Raptorissa ei 35:lla ole ollut mitään ongelmia, eli sen puolesta taida olla tarvetta vaihtaa gigasiin.
-
Vaihto 2.4 gigasiin ei ole ratkaisu täytyy sen toimia noilla vehkeilläkin kun on toiminut sama tekniikka jo vuosikymmeniä koptereissa, vaihdan huomenna kiteet ja testaan kantomatkan. Vaikka kyl mä siirryn giga moduulin käyttöön jossain vaiheessa. Tähän asti on kaikki toiminut ilman ongelmia kun sain pikku rexän häiriöongelman pois.
-op-
-
Hyvä asenne tuo :D
Myyntimiesten propagandaa että "ostakkaa gigaset niin ei ole häiriöitä" kun vika ei oikeasti ole siinä vaan jossain ihan muualla.
-
Niin ja kaikilla radioilla on häiriöitä jos asentaa kamat väärin ja ei ota tiettyjä asioita huomioon. Jotkut on saaneet dx7:n kadottamaan kokonaan yhteyden ja torpanneet sen takia, nekään ei oo idioottivarmoja ;D.
Lennän tuolla radiolla ainakin kesään asti saas sitten nähä saako uutta.
-op-
-
;D ;D Onko teillä siellä joku voimalinja? Siinä se giganen radio varmaan onkin paras kun ei välitä paljoa niistä häröistä..
-op-
-
:)No itse olen käyttänyt futaban vastareita ja radiota kitellä 35020 eikä koskaa ole ollut mitään ogelmaa, myös tuomoinen anteeni kun kuvassa oli sabesta ostettu.
No myö senkin väänsin vinoksia ja meni myös poikki, no kolvasin sen pään kiinteäksi on toiminut edelleeen todella hyvin.(kantama testiä en ole koskaaa tehnyt johtuneeen omasta typerydestä ja laiskuudesta) ;) ;)
Nytten tuli sitten päivitettyä tuohon 2.4(spektrum), saaa nähdä alkavatko vaikeudet nytten ;) ;)
Myös nytten jos joku haluaa tietä miksi tuo spekrum niin yksin kertaisesti siksi kun tuossa futaban systemissä niin kuin kuvassa oli niin se anteeni tule modulista, enkä kaipaa kahta anteenia.
Spekrum systemissä poistetaaa alkuperäinen anteni ,laitetaan siihen se uusi anteni mikä tule mukana sitten se kytketään siihen moduliin johdon kanssa.(tosin siinä on nytten semmoinen hyppyjohto, anteenista moduliin)
Niin ja radio oli futaba 9 zhp wc.
-
Ihan sama millä lennättää kunhan laitteet toimii, häiriöiden takia torppaus on turhaakin turhempaa kun laji on muutenkin riittävän haastava (mulle ainakin) Nykyään on kyllä havaittavissa ilmiö, että kolmevitosten ongelmista kysyttäessä tulee kommentti että "vaihda siihen taikka tuohon". Apu vaan jää sitten saamatta, se kun ei ole tosiaankaan laitteiden vaihto vaan ilmiön tarkempi analysointi ja korjauksen löytyminen siihen.
-
:)No minä en pysyt mitenkään komentoimaan kun ei ole koskaaan ollut mitäään häiriötä tuossa 35 taaajudella, mutta tiedän että jos sen takia kopteri tulee ketoon niin kyllä vit.......
( niin kuin kerroin en koskaaa ole tehnyt mitään testiä, anteni sisällä tai ulkona)
-
Vastarin herkimmin tärinästä/tällistä rikkoutuva osa on kide. Lähes yhtä arka paikka on välitaajuussuodatin. Siis se, joka suodattaa muiden kanavien lähetteet pois.
Kokemusta on useammastakin laitteistosta, jotka ovat olleet maahantuojalla "korjattavana". Aikoinaan eräs Haitekin satsi oli maahantuojalla liki vuoden rempassa. Lähettimeen piti kuulemma tilata tehtaalta mikropiiri. Sen valohoidon jälkeenkin hajosi vielä yksi lennokki. Ennen remppaa oli mennyt jo pari vehjettä päreiksi. Osin oma syy, koska kantomatkaa ei oltu testattu motti käynnissä. Sammuksissa kantomatkaa oli tarpeeksi.
Tässä vaiheessa minä pääsin hypistelemään laitteita. Lähettimelle ei oltu tehty mitään. Lasku kyllä oli muikea. Ravistin hieman vastaria ja sieltähän kuului heikkoa rapinaa. Välitaajuussuodatin murusina! Suodattimen rakenne muistuttaa kiteen rakennetta: tosi ohutta kvartsilevyä, joka on todella rapeaa väärin käsiteltynä. Maahantuojan huoltohenkilön ammattitaito ei riittänyt noin yksinkertaiseen asiaan.
Kun tehdään kantomatkatestiä kokoontyönnetyllä antennilla, sen pituus saattaa vaikuttaa paljonkin. Eli jos vaikka alkuperäinen antenni on 25 cm pitkä ja uusi antenni 20 cm, se voi vaikuttaa kantomatkaan tosi paljon. Riippuu ihan lähettimen pääteasteesta. Jotkut lähettimet eivät anna tehoa "yhtään", jos antenni on vähänkään liian lyhyt. Lähetinhän on suunniteltu toimimaan vain pitkäksi vedetyn antennin kanssa. Kasaan työnnetty antenni on aikamoista rääkkiä lähettimelle, mutta eivät ne siitä rikki mene. Asiaa voisi vähän verrata kopteriin, jota huudatetaan täysillä ilman lapoja. Kyllä ne pitimetkin pikkuisen puhaltavat isoila kulmilla :D
Omalla Futaban 9C-superillakin kun loppuu kantomatka (ant. kasassa), jo muutaman sentin pidennys antenniin pidentää testimatkaa huomattavasti.
-
Testailin eilen tsydeemiä uudella ja vanhalla antennilla, ja uudella kideparilla. Kantama on edelleen antenni täysin sisässä alle 10 metriä ja sitten menee fail safeen. Pikku rexällä sama testi antenni täysin sisässä on kantamaa noin 50-60m ja sitten alkaa vasta pätkiä. Eli r149dp vaikuttaa hajonneelta, koska vika ei ole kiteessäkään. Toi vastari on ollut mukana jo kahdessa torpissa joten sieltä on voinut jotain tärinästä hajota, alkaa pikkuhiljaa sittenkin kiinnostamaan noin spektrumit kun on Futten uusien vastarien hinnat aivan pilvessä ja samalla hintaa saa Spekt. moduulin ja vastarin. Puistokonevastarinkin hinta on Amerikasta 30 €
Onko toi AR6200 erillisellä vastari yksiköllä paras vaihtoehto pikkurexään?
Ja osaisitko Zuumi tehä jotaan tolle futten vastarille, voisin jossain välissä vaikka tuoda sen tai jos haluut tulla kahveella käymään niin katotaan samalla :).
-op-
-
Vai oikeen kaffetta ;D
Ellen viikonloppuna kuleksi sielläpäin, niin alkuviikolla ainakin. Ilmoittelen.
-
Äsken tein kantamatestin pelkällä vastarilla ja servolla läh. antenni kasassa ja vastariantenni joka asennossa, nyt oli taas kantama noin 80m ;D. Elikkäs vastari "on ei ole" rikki ja toimii silloin kun sille sopii. Mä niin rakastan tälläsiä vikoja ;D ;D
-op-
-
AR6100/AR6100E on mielestäni riittävä vastari pieneen T-Rexiin. Omassa kopterissani ei ole ollut kantamaongelmia eikä muitakaan häiriöitä; vastaanotin on AR6100E.
-
Äsken tein kantamatestin pelkällä vastarilla ja servolla läh. antenni kasassa ja vastariantenni joka asennossa, nyt oli taas kantama noin 80m ;D. Elikkäs vastari "on ei ole" rikki ja toimii silloin kun sille sopii. Mä niin rakastan tälläsiä vikoja ;D ;D
-op-
Mitenkäs se Rekkulan runko, eikös sulla ole se hiilarimalli? Ettei häröt sattuisi tulemaan siitä? Kokeile miten syvälle runkoon vastarin voi tunkea ennen kuin sekoaa ::)
-
Luultavasti vastarissa on kylmäjuotos tai jotain irti kun toimii ja ei toimi.
Oman futten vastarin olen kahdesti korjannut kolvailemalla irti varisseet osat takaisin.
Vastarin sisällä on pari isompaa komponenttia jotka tärinästä irtoavat, pari kelaa ja pieni kide.
Nämä kun ankkuroi piirilevyyn kuumaliimalla niin ainakin itsellä on vastari viat vähentyneet.
MJP
-
Muuten millä tavalla kopteri käyttäytyy kantaman ulkopuolella ??? Meinaan että putoaako maahan vai alkaako selvästi kuuntelemaan muita taajuuksia??? Ja johtaako tuo kuumaliima kuivana??
-
Äsken tein kantamatestin pelkällä vastarilla ja servolla läh. antenni kasassa ja vastariantenni joka asennossa, nyt oli taas kantama noin 80m ;D. Elikkäs vastari "on ei ole" rikki ja toimii silloin kun sille sopii. Mä niin rakastan tälläsiä vikoja ;D ;D
-op-
Mitenkäs se Rekkulan runko, eikös sulla ole se hiilarimalli? Ettei häröt sattuisi tulemaan siitä? Kokeile miten syvälle runkoon vastarin voi tunkea ennen kuin sekoaa ::)
Aika outo juttu jos se yhtäkkiä sais kerättyä sellasen varauksen että kantama lyhenis 50-60m, mähän tein kantamatestin kaks kertaa ennen ensilentoa, kummallakin kerralla tulos oli päälle 60m kopterin nokan osoittaessa lähettimeen.
Muuten millä tavalla kopteri käyttäytyy kantaman ulkopuolella ??? Meinaan että putoaako maahan vai alkaako selvästi kuuntelemaan muita taajuuksia??? Ja johtaako tuo kuumaliima kuivana??
Signaalin huonontuessa pcm ei tee virheliikkeitä, mutta aidot komennot eivät välttämättä pääse perille josta seuraa nykivää ja epätasaista liikettä, jos signaali hiipuu lähes olemattomiin niin vastari menee failsafe tilaan. Mulla kävi niin että kun heitin koneen selälleen niin alko iteksiään lähteä maata kohti ja kun heitin oikein päin niin liikkealueet tuntu olevan moninkertaiset normaaliin verrattuna ainakin tuntui melko muljahtelevalta ajaa. Otin koneen alas ja tein kantamatestin sammuttamatta kopterista ensin virtoja, 7m antenni sisässä. Tuli tosissaan yllätyksenä kun edellisellä lennolla oli toiminut normaalisti. Toi 149dp on ollut jo kahdessa torpissa mukana, voihan sieltä olla osia irti. En kyllä käytä sitä enää kopterissa vaikka saataskin korjattua.
Ja ei, kuumaliima ei johda sähköä missään olomuodossa.
-op-
-
Aika outo juttu jos se yhtäkkiä sais kerättyä sellasen varauksen että kantama lyhenis 50-60m, mähän tein kantamatestin kaks kertaa ennen ensilentoa, kummallakin kerralla tulos oli päälle 60m kopterin nokan osoittaessa lähettimeen.
En nyt jaksanu koko threadiä lukea mutta oletan että et testannut tuota kantamaa moottorin pyöriessä ja että sulla on kunnollinen vastari...
HIILARIRUNKO + EDES yksi rikkinäinen laakeri == "nolla"kantama.
Eli tarkista koko koppero: yksikin löysä metalli-metalli ruuvi tai muuten hinkkaava metalli-metalliliitos hiilarikopterissa ja radiohäröt on taattuja. Sitten jos ongelma jatkuu niin vaihdat kaikki nopeasti pyörivät laakerit: varsinkin perä ja moottirin varrelta mutta ongelman jatkuessa myös nupista ja pääakselilta. Laakeri voi tuntua sormiin täysin ehjältä mutta silti huutaa radiotaajuuksille älämölöä.
- Ilkka
-
Sanoinkin tuolla aiempana, että oon tehnyt kantamatestin yhteensä neljä kertaa ilman moottoria, kaks kertaa on tullut kantamaksi yli 60m ja kaksi kertaa 7-10 metriä antenni sisässä ja kopteri samassa asennossa lähettimeen päin. Jos se häiriö ilmentyisi pelkästään laakeri/ tärinä/ ym. ääntelynä, moottori sammuksissa ei pitäisi olla kantamassa mitään outoa? Vastarina r149dp eli pitäs toimia, katotaan sitä tällä viikolla mutta nyt luovutan ja tilaan Spektrumin vehkeet.. ::) ;D. Uuteen pcm vastariin ei viitti laittaa rahaa jos toi on kerran rikki.
-op-
-
Sanoinkin tuolla aiempana, että oon tehnyt kantamatestin yhteensä neljä kertaa ilman moottoria, kaks kertaa on tullut kantamaksi yli 60m ja kaksi kertaa 7-10 metriä antenni sisässä ja kopteri samassa asennossa lähettimeen päin. Jos se häiriö ilmentyisi pelkästään laakeri/ tärinä/ ym. ääntelynä, moottori sammuksissa ei pitäisi olla kantamassa mitään outoa? Vastarina r149dp eli pitäs toimia, katotaan sitä tällä viikolla mutta nyt luovutan ja tilaan Spektrumin vehkeet.. ::) ;D. Uuteen pcm vastariin ei viitti laittaa rahaa jos toi on kerran rikki.
-op-
ok.. laiska lukija kun olin ja jengi spekuloi rungon vaikutuksella yms.. Jos tollaista heittelyä on niin kuulostaa kyllä siltä että vastari tai lähetin on sököjä.. Tai jommankumman pään kide. Ei 35MHz sinänsä ole syy ongelmiin ja 149dp on todella luotettava vastari jos kide on kunnossa.
- Ilkka
-
Jep, tähän asti oon luottanut täysin tuohon tekniikkaan. Ainoot suuret ongelmat oli sillon kun yritin räpeltää pikku rexää lentämään ja pcm pisti vastaan kun en käyttänyt ferriittejä ja oli hiilirunko ym..
Lähetin tai kiteet eivät oo sököjä pikkurexän kantaman kanssa ei mitään ongelmaa, ja uudella kideparilla on kantama 149:n kanssa myös yhtä huono. Knuffel toimii myös normaalisti.
-op-
-
Tuolla aiemmin mainitsit kantaman ollen yhdellä servolla normaali, on joskus nähty myös "rikkinäise" tai viallisen servon syövän kantamat lähes nollaan. Oisko mitään mahdollisuuksia olla tässä tapauksessa jotain vastaavaa??
-
hmm. Ei mulla tietääkseni ole yhtään servoa rikki, ainakaan ongelmia ei ole. Mahdollisuushan se on toikin. 4 ekaa tankillista kaikki pelasin hyvin.
-op-
-
Käy vielä kaikki läpi. Se nimittäin hatuttaa, jos korjaa ongelman vaihtamalla gigaset ja se oikea syy rikkoo nekin...
-
No nyt on selvitetty vika, vastari on ehjä. Uusi Solid G aiheuttaa toiminnallaan häiriöitä mikä vaikuttaa kantamaan. Gyro kiinni ja antenni vedettynä gyron säätöyksikön päältä kantama on tasan 4m. Gyron johdot irrotettuna kantama noin 50+ metriä. En usko että gyron johtojen uudelleen vetäminen helpottaa tilannetta kovin paljoa, pitää koettaa tollasella Ar7000:lla että aiheuttaako toi über gyro sille mitään oireita.
-op-
-
Laitapas nyt ensin ferriittirengas gyron piuhaan, lähelle gyroa. Ja antenni kauemmas ko. piuhasta, jos vaan onnistuu.
-
Onko sulla joku servo mahdollisesti gyron lähellä? Voi ottaa sitäkin kautta häiriötä.
-
On siellä servoja lähellä, mutta tarkoitatko että ne jotenkin gyron kautta pääsisivät häiritsemään vai mitä? Koska gyron piuhat irti otettuina ei kantamassa ole mitään ihmeellistä.
-op-
-
On siellä servoja lähellä, mutta tarkoitatko että ne jotenkin gyron kautta pääsisivät häiritsemään vai mitä? Koska gyron piuhat irti otettuina ei kantamassa ole mitään ihmeellistä.
Jep. Gyro pitäis olla ainakin 3-4 cm päässä servoista, nimen omaan tuo anturi. Ne voi ottaa keskenään häiriötä, en muista nyt kumpaan suuntaan. Ja ei sillä suunnalla oikeastaan ole merkitystäkään. Tosta oli joskus joku juttu jossain.
Mä olen aina noudattanut tuota ja mulla ei ole ollut polttiksissa koskaan ongelmia radiohäiriöiden kanssa.
#koputtaa päätä#(siis puuta) ::)
-
Hyvä tietää, tosin melkein kaikki pitää tuota gyron yksikköä tuossa. Takahyllyllekkin sen voisi laittaa mut sit pitää siirtää becin ohjausyksikköä. Saan varmaan huomenissa 2.4 gigaset, luuletko että se vastari on yhtä herkkä häiriöille kuin 149dp, eli aiheuttaako tuo gyron anturi sitä häiriötä mille vastarille tahansa jos se on tuossa?
-op-
-
Ei se mahdollinen häiriö mihinkään lähde 2.4Gigasilla, voi olla ettet sitä niillä huomaa, muttei se sieltä mihinkään poistu! 2.4G vehkeet on tapa väistää, EI poistaa häiriöitä.
Omasta mielestäni ensin pitäisi saattaa laitteet häiriöttömiksi ja sitte kysyä iteltä uudestaan tarvitsenko näitä Ameriikkalaisten hypettämiä 2.4Gigasia sittenkään mihinkään!
-
Kokeile, viritä väliaikaisesti vaikka anturi jollain tavalla jokunen sentti kauemmas servoista ja tee katamatesti.
Samaten antennijohto pitäisi vetää mahdollisimman kaukaa gyrosta ja servoista.
Hiilarirunkoiset kopterit on mun kokemuksien mukaan myös todellisia häiriöpesiä, Mitä olen muilla häiriöitä nähnyt niin ovat melkein aina olleet hiilikuiturungollisia.
Köyhä pääsee tässä kerrankin helpommalla kun on vain muovirunkoja ;D
-
gigaset vehkeet on ollut kyl jo pidempään listalla muttaa se on ollut lähinnä budjetti kysymys. Niiden hyöty on helppous muissa maissa/ leireillä/ kilpailuissa ja olen ymmärtänyt että tuollaiset häiriötekijät ei vaikuta niin paljon. Linkin nopeus myös kiinnostaa, keskustelin kaverin kanssa tuosta aiheesta, ja kuulin että Futten 9C on muutenkin vähän hitaampi PCM modessa koska se joutuu lisäämään koodia FM:ää enemmän ja siinä se prossu on vähän alamitoitettu. Radion pitää kait olla FM modessa tuon Spektrumin kanssa joten sekin vähän nopeuttaa yhteyttä, parannuksen huomaa sit kun pääsee lentämään.
-op-
-
Joo kummallekin; sekä Futen sekä Spektrumin modulille pitää vaihtaa moduloinniksi(?) PPM.