Kopterit.net
Helikopterit => Hirobo => Kopterivalmistajat => Hirobo Sähkö => Aiheen aloitti: aloittelija128 - 29 Maaliskuu, 2008, 10:38:37
-
Terve kaikille!
Ostin tuon hirobon Laman, netissä lukee että sitä tosiaan pystyy lentämään 4KANAVAISELLA radiolla
joten sitä pystyy varmaan lentämään Hitecin Flash 5 radiolla vaikka se ei ole tarkoitettu koptereille?
Kokeilin sitä mutta kopteri tahtoi vain lähteä taaksepäin vierimään ennen nousua,
en uskaltanut edes kokeilla nousta koska pelkäsin sen osuvan maahan ja hajoavan.
Kun yritin rassailla sitä radion asetuksista niin sillä välin kopteri lähti ittestää nousemaan ilmaan?!?!!??
en tiedä painoinko vahingossa kaasun reverselle vai mitä mutta tässä nyt ollaan, kopteri osui
kattoon ja meni säpäleiksi. Sain sen muuten korjattua paitsi lavat puuttuvat, joten pääkysymys on että
käykö nuo Vertical Hobbyssä myytävät lavat http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=49_53&products_id=694 (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=49_53&products_id=694)
tuohon Atala RCssä myytävään Hiroboon
http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=HIRUIVPK32 (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=HIRUIVPK32)
-
En tunne Verticaalin konetta mutta melkein uskallan sanoa, että osat käy ristiin.
Nuo vastaroottorivekottimet ei tarvii mitään erikoista kopteriohjelmaa, eli kyllä kaikki 4ch radiot käy. Pistä kopterin alle muutama tikku ristiin harjoitusjalaksiksi (training gears) että se ei kaadu, niin voit ottaa korkeampia hyppyjä turvallisesti. pikkukopterit tuppaa käyttäytymään lähdössä miten sattuu ja vakautumaan vasta ilmassa (jos sittenkään...)
Onnea koneen kanssa!
-
Eli alussa tikku pystyyn ja kun ilmassa nin pois
pitää kokeilla kiitos
-
Eli alussa tikku pystyyn ja kun ilmassa nin pois
pitää kokeilla kiitos
Ei ihan noin. Kiihdytä hitaasti siihen pisteeseen missä kone alkaa irrota maasta, ja sitten nykäiset pienen hypyn. Opettelet siinä samalla hienovaraisen kaasunkäytön, kuten kopteritouhussa kuuluukin :)
-
Mutta tuon hitaan kiihdytyksen tekee hankalaksi kun se pyrkii kokoajan taaksepäin
kun pistää pikkuisenkin kaasua niin kopterin perä menee maahan!??!??
Vai pitäisikö Kopan sisälle pistää jotain pientä painoa jotta se lähtisi ilmaan tasaisemmin eikä taaksepäin?
-
???
-
Ei sen painoa pitäis tarvita. Onkos sulla trimmit oikeissa kohti ja kanavat oikein päin?
-
Tuota niin, enpä oikeastaan kerinnyt paljoa kokeilla ennen tuota täystuhoa.
Kuis mä tiiän että ne on oikei päi?
kun kokeilin maassa vähän ohjailla pienellä kaasulla niin kone ei liikkunut paljoa mihinkään suuntaan. ::)
ne lavat kuitenkin vääntyili omituisesti tai siis liikku sille kyllä sä tiiät :P ;D
Pitää kokeilla kunnes huomenna tai ylihuomenna tulee siihen uudet hiilikuitu lapaset...
Kerron sitten että mitenkä huonosti kävi :D
-
Pidä konetta kädessä, ja laita semmonen kaasu että tuntuu hieman pyrkivän ylöspäin. Sitten kallistelet tikulla, jollon tuntuu minne se kone haluaa. Heti näet onko liikesuunnat oikein.
-
Okei kiitos, lapaset tulikin tänään.
pitää mennä kohta testaamaan, tulen sitten kertomaan uutiset ;D tai :'(
-
Terve taas, kopteri ei tällä kertaa lähtenyt perääntymään ehkä johtuen harj.telineistä.
Piti kaasua vähän pistää reverselle ja muuta sähläystä, MUTTA juuri siinä kun olin aikomassa lähteä
lentoon niin akku sabotoi mun tilaisuutta >:(
noh pitää akut ladata ja kokeilla huomenna uudestaan jos sen nyt saisi ilmaan ;D
PS: En silti vieläkään saanut selville että mahtaakohan nuo sivuille päin kääntymiset olla oikein koska
harj.telineiden kanssa siitä ei ota selvää ja kädessä sitä ei tunne -.-
-
Kyllä se ihan selvästi tuntuu kädessä, kun vääntää tikkua esim eteenpäin. Lisää kiekkaa ja kokeile uudestaan. Asutkos muuten missä päin jos Helsingissä niin voisin vilkaista sitä vispilää, tai sit viimeistään expossa jos olet tulossa. Niin ei tarttis hieroo vaan pääsis itse asiaan, lennätykseen.
-
Kokeilin tänään kopteria ja se tuntui hieman kiikkerältä ?
Juuri kun kaasu on siinä pisteessä että se lähtisi ilmaan niin kopteri
lähtee liukumaan maatapitkin ihan minne sattuu,
sitten taas jos otan sen ilmaan pienellä pompulla niin se lähtee pyörimään akselin ympäri siis en tarkoita että kopterin
perä pyörii vaan aivan kuin tekisi oikealla tikulla ympyrä liikettä ?!!??!
Voiko tuo johtua siitä että lavat ovat vähän vinossa,vähän irti yms.
vai mistä johtuu?
PS: olen kuopiossa päin täällä kyllä löytyy kopteri harrastajia...
En minä ainakaan tunne yhtään se liikkuvan kun kädessä kokeilen??? Onkohan minun kädessä vikaa :D
-
Nuo vastaroottorivempaimet alkavat juurikin noin "ajaa pientä ympyrää" kun se yläroottorin painosysteemi yrittää vakauttaa konetta.
Hyvät uutiset: se ylälapojen päällä oleva stabilointipaino toimii ;D
Tuo voi johtua esim. välyksestä jossakin nivelessä, tai jonkun osan kieroudesta. Silloin vakautus joutuu tekemään kokoajan töitä.
Myös lavat voi olla väärällä kireydellä. Keskipakoisvoimahan ne oikaisee, mutta kun tässä koneessa lavat ovat kevyet, ja niissä on suuri kulma (=suuri vastus) voi taaksepäin kääntävä voima olla suurempi kuin suorassa pitävä keskipakoisvoima. Koita erilaisia kireyksiä, en muista mikä on oikein tuolle koneelle.
Koita myös lapojen välinen tasapaino. Epätasapainoiset lavat voivat heitellä konetta. Lavat vaan pultilla yhteen ja vaikka kahden juomalasin väliin "kiikkulaudaksi". Kevyempään teippiä kunnes ovat tasan.
PS. enpä muuten edes muista miten tuo lapojen kiristys menee XRB:ssä, onko se edes säädettävissä ::) ???
-
Minulla on lama v3.melkein vastaa samaa kopteria.
Lavat ainakin omassa pitää olla aika löysällä
sillä toimii hyvin.
-
no tuossa on sellaset normaalit mutteri kiinnitykset, itselläni oli ne aika tiukalla vaikkakin huomasin toisella puolella lapojen olleen hieman löysemmät kuin toisella... mahtaako se vaikuttaa lentoon?
PS: pitää kokeilla löysillä lavoilla^^
-
Mulle on joskus opetettu että lapojen kireys on sopiva kun lavat ovat koneen pituussuuntaan suorassa ja koneen kääntää kyljelleen ja lavat juuri ja juuri pysyvät paikallaan tai ihan pikkasen lurpsahtavat alaspäin.
Eli juuri oman painonsa pitäisi paikallaan muttei mitään muuta.
Onkohan oppi ollut oikea ja onko se tässäkin sopiva lavan kireys?
-
Kyllä noin juuri minäki meinaan pitää lapoja kyllä turhan kireellä.
-
Tuo pätee ainakin näihin "normaaleihin" koptereihin, mutta XRB:stä en ole varma. Mutta lähde tuolla Seppomikaelin ja EGE:n tyylillä koettamaan, ja pistä molemmat puoliskot yhtä tiukalle. Muuten ilmanvirta painaa toista lapaa taakse kun toinen pysyy suorassa, ja arvaat varmaan miten siinä käy... ;)
-
Kokeilin tänään lennättää tuota kopteriani,
meinasi aluksi hermot mennä kun kyseinen vispilä pyrki vain peruuttamaan...
Viimeisillä akun pisaroilla kokeilin pistää painoa kopan sisään, tämän jälkeen se ei enää lähtenyt
taaksepäin mutta ilmassa tahtoi vain tehdä pyörimis liikettä....
Olosuhteet olivat kylläkin hieman puuskaiset joka saattoi vaikuttaa lentoon,
luulen kopterissa olevan jotain kieroa koska se vain jatkaa pyörimistä ja kyllähän tuo
viimeinen kattoon osuminen olikin aika tärähdys varsikin kun on korotettu katto kotona joten pudotusta
oli lähemmäksi 3m...
-
Naapurilla oli muuten kanssa pientä ravistus- ja pyörimisongelmaa. Syy: toinen pääratas kulunut soikioksi. Puolen kierroksen välein tuli kohta että ratas ei purrut, ja tehonhukka ravisti hieman ja pisti koneen pyörimään. Sulla voi esim. akseli olla kiero sen kattotömpsyn jäljiltä, aiheuttaisi kyllä saman.
-
No mitäs tuolle sitten pitäisi tehdä?
-
Purat koneen, tarkistat mikä osa on rikki, ja vaihdat uuden.
-
onko normaalia että kun konetta kallistaa sen ollessa päällä niin nuo kyljessä olevat punainen ja vihreä valo välkkyvät ja kun konetta pitää paikallaan niin valot eivät vilku?
-
Vaikuttais joltain gyro työskentelee/ei työskentele -signaalilta. Mutta sen pitäisi tulla kun konetta pyörittää. Jos kyse on tästä, sulla on gyropalikka väärässä asennossa kiinnitetty, ja silloin kone korjaa pyörähdyksen kallistuksella...
löytyykö jotain nuolta tms. siitä palikasta miten päin sen gyron "aisti" toimii?
-
Kokeilin eilen pistää nuppia nurin lamalla ja se kyllä' lähtee lentoon joskus se
tekee sitä tuttua ympyrää ja joskus taas ihan tasaisesti mutta lähtee liikkumaan johonkin suuntaan -.-
pitää vielä setviä tuota ohjaus systeemiä että mahtaakohan olla väärinpäin yms. nimittäin
kun se maassa lähtee sinne sun tänne niin vaikka oikeanpuoleinen tikku on ihan edessä se ei vaikuta ollenkaan? ???
-
Ne kopterin kyljesä vilkkuvat valot on juurikin gyron toimintaa kuvaavia. Kun kopukkaa kääntää vasemmalle, pitäisi palaa punainen valo. Oikealle taasen vihreä valo. Ja kun leiju paikoillaan, pitäisi molempien olla sammuneena/vilkkua hieman. Oletko muuten kääntänyt kopterista lähettimen valmistajan säätö ruuvia? Itselläni ainakin futaban lähetin ei toiminut kunnolla, ennenkuin käänsi valmistajan oikeaan kohtaan. Valittavana on JR, Sanwa, Futaba. Voisi meinaan vaikuttaa tuokin, mikäli et ole jo kokeillut. Kopterin pitää pysyä paikoillaan ilman lisäpainojen lisäystä, turha paino lyhentää lentoaikaakin. Itse olen pitänyt lapoja niin löysällä, että heiluvat paikalla ollessaan aivan vapaasti ja lentää todella hyvin. Pysyy paikallaan kun jättää kaasun oikeaan kohtaan, laittaa ohjaimen lattialle ja käy jääkaapila hakemassa evästä =)
-
Pitää kokeilla tuota ruuvia, kyllä minä sitä muistaakseni pyöritin joskus että sain edes kopterin toimimaan mutta
en nyt muista kokeilinko kaikkia
-
Itelläni on tuo HITECin radio
-
Terveppä terve!
Palataan hirobon pariin, elikkäs voisikohan olla että tuolla HITEC radiolla ei toiminut kääntymiset oikein?
Nyt olen hankkinut Futaban 7C radion, toimisikohan paremmin koska nyt löytyy kopteri asetukset yms?
-
Miten sulla ei tuo kääntyminen kunnolla toiminut??
Kääntyikö esim. paremmin toiseen suuntaan kuin toiseen?
Jos näin, niin kannattaa varmistaa, että lapakulmat on kohdallaan. Helposti menee pieleen, jos vaihtelee uusia osia.
Futabassa ainakin löytyy riittävä määrä säätöjä jotta kopukan saa lentämään hyvin.
-
Kopteri kun ei tuntunut kääntyvän minnekkään vaikka kuinka väänsi vastakkaiseen suuntaan kun oli menossa...
Kädessäkään ei tuntunut että olisi liikkumaan päin.
Kokeilin taas hiroboani, kyllä se pääakseli on kiero. Nyt minä sen varmistin, kun lähtee lentoon niin rupeaa vain vaappumaan .
Voisiko tuosta vaappumisesta johtua se että ohjauskaan ei toimi oikein ?
Katselin jo varaosia mutta tuolla ehirobolla ainakin näytti olevan montaa main mast osaa ja sellasia, mikä on oikea tähän ?
-
Jos vain servot liikkuu, niin kyllä kopukan johonkin suuntaan pitäisi kepin liikkeellä lähteä. Alkaa kyllä jo olemaan senverran mystisen kuulosta, että ei tuota pysty ratkaisemaan kuin näkemällä kopteri.
Jotenkin tuntuu, että radion asetuksissa on suurin ongelma. Eli siis kun oikean puoleista tikkua ohjaimessa liikutat ylös ja alas, pitäisi toisen servon liikkua, en vain muista kumman. (Olisikohan se mikä on oikealla puolella taaempana) Ja taas vasemmalta oikealle, pitäisi toisen servon. Eli siis jos servot liikkuu yhtäaikaa tai vasemman puolen tikulla, niin pitää radio ohjelmoida kohdalleen. Jos taas servot liikkuu oikein, niin kopterin valojen vieressä olevilla ruuveilla säätää trimmit kohdalleen.
Pääakselin voit kokeilla oikaista itse, jos pahasti on mutkalla, tuossa se ei ole niin tarkkaan vaikka hieman kieroutta olisikin. Ei pitäisi vaikuttaa lentoon muutakuin tärinänä. Tosin kopterin kannalta uusi ja täysin suora on aina paras vaihtoehto, joten viimeistään silloin kun saat kopukan lentämään kunnolla kannattaa vaihtaa uusi. Varaosa numero 0301-004 pitäisi olla sopiva, tosin tuossa tulee koko ylempi nuppi. Jos haluaa muutaman euron säästää, niin 0301-005 pelkkä akseli. Manuaalistä löytynee nuo, itse myin oman hiroboni joten muistin varassa mennään.
Mutta jos joskus satut jyväskylän alueelle eksymään, niin ota kopukka mukaan ja laita viestiä.
-
Tuntuu jo kädessä että se heiluu hurjasti kun pistää moottoreille kierroksia, hytkyy aika paljon. Tai no en oikeen tiiä mikä on teidän mielestä paljon mutta minusta tuo tuntuu aika kovalta hytkymiseltä.
Kun liikuttaa oikeaa tikkua ylös alas niin takimmainen servo liikkuu , sivuittain tikulla niin edessä oleva liikkuu.
-
Takaisin hiroboon...
Jos kuva vastaa yli tuhatta sanaa niin montaako sanaa vastaa 36sekunnin pituinen video ?
Välillä hirobo nousee tasaisesti mutta 20sentin korkeudessa lähtee kallistumaan.
Muuten se menee vain taaksepäin...
Tässä on videota ongelmastani (http://www.youtube.com/watch?v=zNgXrHOrC74)
-
Eihän swashissa ole vikaa? Oma XRB:ni käyttäytyi omituisesti ja tykkäsi lennellä enimmäkseen taaksepäin, mutta se johtui siitä, että swashin ulompi osa oli halki ja laakeri ja sisempi osa pääsivät nousemaan muistaakseni takareunasta ylöspäin. Se sitten vaikutti tietysti ohjattavuuteen jonkun verran. :)
Korjaus oli musta ohut nippuside muovirinkulan ympärille. Kokeilin pikaliimaakin, mutta laakerin sovitus on niin tiukka, ettei liimaus pitänyt, kun painoin laakeria takaisin paikalleen.
Onko noi muuten Eskyn lavat?
-
Swashi on haljennut oikealta puolelta ja laakeri pääsee nousemaan, täytyy korjata tuo sillä nippusiteellä.
-
Ei tuota halkeamaa saa umpeen piheilläkään...
siis kiinni toisiinsa, menee yli ymmärryksen.
-
Jos on joku osa rikki ja ongelmat johtuu siitä niin kannattaa ostaa uusi osa tilalle.
-op-
-
Lavat muuten on Eskyn laman , johtuuko niistä ?
Kun satuin verticalista tilaamaan niin ostin samalla sieltä uudet lavat...
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=49_79&products_id=694 (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=49_79&products_id=694)
-
Ei tuota halkeamaa saa umpeen piheilläkään...
siis kiinni toisiinsa, menee yli ymmärryksen.
Se on tosiaan aika tiukka sovitus. Ei se halkeama minullakaan ole ihan kiinni, mutta kun laittaa laakerin paikalleen ja sitten kiristää nippusiteen mahdollisimman tiukkaan, niin kyllä se siellä hyvin pysyy. Laakeri on sellaisen pienen pykälän takana, ettei se sieltä itsekseenkään pääse irtoamaan.
Samalla kun otin swashin irti niin tein lasikuitulevystä pienen jatkeen tuohon uraan, jossa takimmaisen servon tappi liikkuu. Alun perin se on vähän lyhyt ja ohjaus ottaa vastaan. Kun toinen servo on ääriasennossa (aileron-tikku oikealla), toinen (elevator) ei liiku keskiasennosta kunnolla kumaankaan suuntaan. Tai vastaavasti jos tikkua työntää, niin ei pääse samalla kääntymään kunnolla oikealle. Nyt pelittää ohjauskin paremmin.
-
Kun vetää swashiä ylös päin niin eihän laakerin kuulu lähteä sen mukana ?
pitäisikö laakerin ulkoosan olla tiukasti kiinni siinä haljenneessa rinkulassa ?
-
Swashin pitäisi pysyä kasassa eikä laakerin pitäisi kovin helposti vetämällä lähteä mihinkään. Siinä ulko-osassa pitäisi olla sellainen pieni porras, jonka taakse laakeri napsahtaa ja siellä sen pitäisi pysyä.
-
Moro!
Nyt huomasin jotain outoa, otin akun latingista pistin kopteriin kiinni. Pidin kaasua puolellavälillä noin 20 sekuntia ja moottorit rupeaa hiipumaan nopeasti :-\
Tavallaan akun loppuessa, sitten huomasin että ainakin etummainen moottori oli kuumentunut aika hurjasti.
Onko tämmöinen muka normaalia ?
-
XRB:n coreless-moottorit kuumenevat aika paljon eikä sillä saisikaan lentää koko akullista yhteen menoon vaan antaa välillä moottorien jäähtyä. Niitä ei tosiaan kannata ylikuumentaa, koska uusien moottorien hinnalla saa jo melkein E-skyn laman. Parissakymmenessä sekunnissa ei kyllä pitäisi vielä hirveästi kuumentua.