Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Outrage Helicopters => Aiheen aloitti: Heechee - 08 Kesäkuu, 2011, 23:46:04
-
Tästä se lähtee kasvamaan.. ;D
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010332.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010340.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010341.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010346.jpg)
-
wow,ompa tyyliikäs swashplate!
-
Fusionin rakentaminen on ollut vähän jäissä.. Lämmittelen postaamalla kuvia Fusion 50:stä Trex 700E:n vieressä (ei minun kuvia):
http://helifreak.com/showpost.php?p=3022938&postcount=72 (http://helifreak.com/showpost.php?p=3022938&postcount=72)
-
Noniin, headi on nyt valmis. Intermediate settings, manuaalin mukaan 2000 RPM target head speed, ail/ele pitch 6 degrees, collective pitch +/-10 degrees..
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010350.jpg)
-
Headin rakentamisessa tulikin tehtyä pientä virhettä. Täytyi ostaa pallolinkin avarrin, ja avartaa niitä linkkejä yksi kierros kutakin kun oli liian tiukassa. Toinen virhe tuli kun en ensimmäisellä kerralla avannut kaikkia swashin ruuveja, ja laittanut niihin ruuvilukitetta. Ne on nyt korjattu.
Runko on nyt osittain valmis. Osia "electronics tray" ja "gyro tray (auxilary)" piti muutamasta kohdasta viilata kun ne muuten painoivat ruuvin kantoihin sisällä ja saivat toiset osat vähän vinoon. Tässä vertailukuva Trex 500 ESP:iin. Akut on samoja kummassakin, Fusionissa on vain tuplaten.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010362.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010370.jpg)
-
Tässä lähempi kuva etuosasta. Kuvassa
- Anderson powerpole -liittimet akussa
- Gyro tray vasemmalla ylhäällä
- Kopan kiinnitystappi, yksi neljästä, tappi kiinni rungossa hajoavaksi tarkoitetulla pienellä hiilikuituosalla
- Rungon vahvike-CF, mitä löytyy etu- ja takaosasta
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010368.jpg)
-
Oops. 31,5 cm pitkät akun kiinnikkeet ei riitä, pitää tilata 40 cm pitkiä.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/P1010375.jpg)
-
Noniin, headi on nyt valmis. Intermediate settings, manuaalin mukaan 2000 RPM target head speed, ail/ele pitch 6 degrees, collective pitch +/-10 degrees..
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010350.jpg)
Tuossa headissä on upper mixing arm väärinpäin koska manuaalissa on virhe. Uudemmassa manuaalissa vika on korjattu. Itse en ole tuota vielä korjannut.
-
Elektroniikan paikat alkaa olla selviä, ja vastarin/servojen elektroniikka alkaa olla jo pääosin kiinnitettykin.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010385.jpg)
YGE 90HV ESC, Turnigy 2S nano-tech 2200mAh 35-70C lipo, Scott Gray Reactor X2 regulaattori.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010394.jpg)
AR8000 vastari, Spartan Quark gyro, Align DS610 cyclic-servot.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010396.jpg)
BLS251 tail servo, ja remote-vastarin kulma näkyy.
-
Etujalaksessa on Reactor X2:een kiinnitetty kytkin minkä tein EC3:sta. Kun sen irrottaa, vastari ja servot saa virtaa.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010391.jpg)
-
On kyllä törkeän hieno kopteri!! Lissää kuvia kehiin.
-
Lisää kuvia tulee kunhan ehdin kasata tuota lisää. :D
Säädin tuossa juuri tällaisen http://www.western-robotics.com/spectrum-LiPo_hp.html (http://www.western-robotics.com/spectrum-LiPo_hp.html) sopivaksi tarkoituksiini. Nyt se vilkuttaa keltaista kun ei ainakaan enää kannata lähteä sillä liikenteeseen, ja laturi sai syötettyä sisään 1910 mAh (2200 mAh). Säädin sen käyttämällä 9.0 V jännitettä virtalähteestä. Ohjeiden mukaan kalibrointiin tuli käyttää täyteen ladattua lipoa, millä se varoittaa liian myöhään.
-
Lentoakkujen sarjaankytkentäkin on nyt valmis.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010399.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010417.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010405.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010410.jpg)
-
Tässä kuvat vaatteet päällä :D
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010412.jpg)
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010414.jpg)
Ja lähikuvat remote-vastarista, ja vastariakkuun kytketystä lipo-monitorista näyttämässä vihreää.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010408.jpg)
-
Sain servotangot valmiiksi ja kiinni. Kuvassa on kopterin mukana tulleet säätötapit millä bell crankit saa säädettyä 'vaakatasoon'. Toimintatapa on vähän voodoo-neulojen kaltainen. Nuo on käteviä servojen ja tankojen säätöön, toinen tosin vähän vääntyi ja merkkasin teipillä. Kuvassa myös ostamani 600:lle tehty swash plate -vaain, mikä meni heti tasan.
DS610-levyjä tartti vähän hioa, ettei ne töki sivusuunnassa.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010447.jpg)
600MX 510KV -moottori kiinnityslevyssä, huomaa riittävä tapin pituus toiselle puolelle tulevaan laakeriin laitettavaksi.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010454.jpg)
Moottori alustavasti paikallaan; johdot on vähän hankalia pujotettavaksi jonnekin servojen sekaan.
(http://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/P1010463.jpg)
-
Tämä rakennus oli sitten vuoden tauolla, ja jatkuu nyt taas. ::)
Voiskohan tämän aiheen siirtää Outrage-foorumille?
-
Tämä rakennus oli sitten vuoden tauolla, ja jatkuu nyt taas. ::)
Voiskohan tämän aiheen siirtää Outrage-foorumille?
Kun silmät kiinni jotain toivoo niin joskus se toteutuu. Toki hyvä näppäimistön tuntemus näköjään auttaa kun osaa toiveen silmät kiinni kirjoittaa :)
Ja aiheeseen, onko projekti siinä missä viimeisimmät kuvat? Eli mitä kaikkea puuttuu?
-
Tuo on itse asiassa aika tasan samassa kunnossa nyt kuin noissa kuvissa. Vastariakuiksi ostamani kaksi Turnigy nano-tech 2S 2200mAh -lipoa, mitkä olin jättänyt täyteen latinkiin ::), näytti menneen pilalle vuodessa. Hyperionin laturi ei suostunut lataamaan vaan valitti output battery connect error. Pääakut sentään olin tyhjentänyt varastojännitteeseen.
Nyt on Fast Ladistä tulossa 2 x Hyperion G3 EX 2S 1900mAh (45C) vastariakuiksi. Tilasin myös mustat päärattaat (main gear ja main tail drive gear). Olisin tilannut niitä 45-asteen kulmia omaavia pieniä rattaitakin, mutta ensikseen niitä ei oikein ole saatavissa mistään, ja toisekseen niiden hyöty on vähän niin ja näin. Helifreakissä joku valitteli, että jossain batchissä oli laatu aika heikko. Ilmeisesti myös tulee jossain vaiheessa CNC-versioita noista.
Tilasin myös sellaisen peräkotelon missä on teräväkärkinen ruuvi parempaan kiinnitykseen peräputkeen.
-
Pistähän ny vaan kasaten Fusioni valmiiks, niin saadaan näitäkin Suomen maalla lentämään.
Foorumilla ilmoittautui vain yksi lentokuntoisen Fusion50:sen omistaja, joten tiettävästi näitä sitten on vaan se + mun + tämä sun kopteris. Jotain vikaa tossa kopterissa on vaan pakko olla, kun miksi muuten näin järjettömän hienoa värkkiä ei muilla ole :o En vaan ole omastani keksiny mitään päivitettävää tai muuten paremmaksi tehtävää tässä rakennellessani sitä... ehkä se sitten paljastuu kun ilmaan asti pääsee ;D
Tilasin myös mustat päärattaat (main gear ja main tail drive gear). Olisin tilannut niitä 45-asteen kulmia omaavia pieniä rattaitakin, mutta ensikseen niitä ei oikein ole saatavissa mistään, ja toisekseen niiden hyöty on vähän niin ja näin. Helifreakissä joku valitteli, että jossain batchissä oli laatu aika heikko. Ilmeisesti myös tulee jossain vaiheessa CNC-versioita noista.
Niin noi mustat rattaathan tuli vasta tän vuoden malleihin vakioksi ja ilmeisesti kestävät paremmin mitä nyt foorumeita oon lueskellu. Itse ajattelin vetää noilla valkosilla niin pitkään kuin ne kestää ja vasta sitten päivittää mustiin. Enitenhän tuosta on tullu raportteja perän rattaiden kestämättömyydestä koska osassa kiteistä välykset rattaiden välissä on ollu liian pienet, oikeastaan olemattomat. Tarkistaa vaan jokasen ratasvälin että pieni välys löytyy niin ei pitäs olla ongelmaa eikä tarvetta modailla. Mutta mitäs noi 45-asteen kulmilla olevat pienet rattaat on mistä puhut...? Ei oo itsellä tullu vastaan ja olen kiinnostunut.
-
Tarkoitin osia tail bevel gear, tail rotor shaft, esim:
http://www.fast-lad.co.uk/store/sa00015a_tail_rotor_shaft_assembly_(black)-p-16947.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/sa00015a_tail_rotor_shaft_assembly_(black)-p-16947.html)
http://helidirect.com/sa00015a-outrage-tail-rotor-shaft-assembly-black-velocity-50n1n2-fusion-50-p-24564.hdx (http://helidirect.com/sa00015a-outrage-tail-rotor-shaft-assembly-black-velocity-50n1n2-fusion-50-p-24564.hdx)
Tube bevel gear, counter gear assembly, esim:
http://helidirect.com/sa00016a-outrage-torque-tube-front-drive-set-black-velocity-50n1n2-fusion-50-p-24565.hdx (http://helidirect.com/sa00016a-outrage-torque-tube-front-drive-set-black-velocity-50n1n2-fusion-50-p-24565.hdx)
http://www.fast-lad.co.uk/store/sa00017a_torque_tube_front_drive_black_(4pk)-p-17904.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/sa00017a_torque_tube_front_drive_black_(4pk)-p-17904.html)
Olen silloin tällöin tarkastanut saatavuutta, ja yleensä pieni osajoukko tuollaisista mustista muoviosista on kerrallaan saatavissa.
Suurin syy siihen, että näitä ei ole Suomessa on varmaan, ettei kukaan niitä myy Suomessa? Myöskin varaosien saatavuus ei ole paras mahdollinen, siis verraten vaikka Aligniin. Toisaalta yksi syy tämän ostoon oli, että varaosat on kohtuuhintaisia, ja paketissa tulee kerralla kaksi tai enemmän samaa varaosaa.
Tässä on uusimmat tiedot siitä miten välttää rattaiden hajoamista:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=381529 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=381529)
-
Outragen blogista löytyy sitten uusimmat julkistukset, tämä lienee jo tuttu?
http://outragerc.com/blog/?cat=5 (http://outragerc.com/blog/?cat=5)
-
EDIT: niin siis sori, ymmärsin väärin kun puhuit "45-asteen kulmilla olevista pienistä rattaista". Luulin että Outrage ois vääntämässä perän välitysrattaisiin helical-rattaita eli niin että hampaat ois silleen erilailla 45-asteen kulmassa :) Muutenhan noi on ihan siis tuttuja ja tossa lisää niistä:
-->
https://www.quickuk.eu/cat/outrage_parts/fusion_50.html (https://www.quickuk.eu/cat/outrage_parts/fusion_50.html)
kokeilepa tuolta noita mustia rattaita ;) Näyttäs tälläkin hetkellä olevan kaikkia varastossa paitsi pääratasta ja autorotatioratasta, mitkä sä jo hankitkin... että tuolta vaan loputkin, eikä ole mielestäni hinnalla pilattu varsinkaan noi 4kpl satsit. Quickuk:ssa muutenkin aina ollu parhaiten Fusionin varaosia halvalla tarjolla ja todella usein tuntuu varastokin päivittyvän!
https://www.quickuk.eu/products/3224/webshop_categories/outrage_parts/fusion_50/v50_f50_torque_tube_front_gear_set_sa00017a.html (https://www.quickuk.eu/products/3224/webshop_categories/outrage_parts/fusion_50/v50_f50_torque_tube_front_gear_set_sa00017a.html)
4kpl rattaita eteen ~14€ ;D
https://www.quickuk.eu/products/3435/webshop_categories/outrage_parts/fusion_50/v50_f50_tail_shaft_gear_set__pack_4__sa00018a.html (https://www.quickuk.eu/products/3435/webshop_categories/outrage_parts/fusion_50/v50_f50_tail_shaft_gear_set__pack_4__sa00018a.html)
4kpl rattaita taakse ~12€ ;D
taidanpa pistää itelle tulemaan...
Outragen blogista löytyy sitten uusimmat julkistukset, tämä lienee jo tuttu?
http://outragerc.com/blog/?cat=5 (http://outragerc.com/blog/?cat=5)
Blogi on tuttu... viime hetkiin ei oo vaan seurannu kun koittanu vaan saada yksinkertaisesti ton härvelin edes lentämään :)
-
Vai myyvät nuokin Fusion 50:een varaosia, kiitos vinkistä! En kuitenkaan taida tilata noita kun on valkoisia varaosina varastossa.. Yllättävän hyvin muuten säilyy kaikki ehjänä kun ei lennätä. ;D
Ilmeisesti CNC-versioita tulee IRCHA:an mennessä, näin väittää 'Slyster'.
-
onhan näitä vissiin ainakin kaksi lento kuntoista näköjään :D.
-
Niin ja tuli mieleen, että mikäli tuolta QuickUK:sta on jokin loppu eikä millään malta odottaa täydennystä, niin myöskin Midland Helicopters omaa mielestäni varsin hyvän varaosasaatavuuden.
Tässä vielä suora linkki valikoimaan http://www.modelhelicopters.co.uk/helicopter-spares/standard-spares/outrage/fusion-50.html (http://www.modelhelicopters.co.uk/helicopter-spares/standard-spares/outrage/fusion-50.html)
-
Noniin, nyt edistyi taas hieman. Suoritin toimenpiteet mitä suositellaan rattaiden hajoamisen välttämiseksi.
Ao. ratas pääsi hieman heilumaan sivusuunnassa. Yritin ensin korjata hiomalla kotelon sisäreunoja, muttei tuo auttanut. Eristysnauha vaikuttaa toimivan. (Lyhensin sitä hieman myöhemmin, ettei putki pääse puskemaan sitä lyttyyn.)
(https://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/IMG_7791.jpg)
Takarattaat olivat hieman väljät. Hioin tuota messinkiosaa saman verran kuin kaksi 450 PRO:n pääakselin shimmiä on paksut, oli ne suomeksi mitä olivatkaan. ::)
Ne näkyy siinä akselilla juuri ja juuri.
(https://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/IMG_7792.jpg)
(https://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/IMG_7796.jpg)
Lisäosana Lynx Heli Innovations Vert Fin
(https://dl.dropbox.com/u/17416643/Fusion%2050/IMG_7798.jpg)