Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Teemu K - 01 Kesäkuu, 2011, 21:35:06
-
Olen tässä muutaman kuukauden miettinyt, että minkälaisen kopterin ostaisi seuraavaksi.
Viimeiset 2 vuotta lentänyt e-sky Big lamalla alkaa käymään aika tylsäksi.
Budjetti olisi jotain 500-600€ radion ja kaiken hilpetöörin kanssa.
Olisiko hyviä osto ehdotuksia kopterin suhteen?
-
450 tai 500 Trex ja DX7 tai DX6 lähetin käytettynä -asiantuntemusta löytyy valtavasti ja varaosia saa nopeasti trexstoresta.
Akkuja saa edullisesti suoraan kiinasta ja latureitakin pyörii käytettynä.
-
450 tai 500 Trex ja DX7 tai DX6 lähetin käytettynä -asiantuntemusta löytyy valtavasti ja varaosia saa nopeasti trexstoresta.
Akkuja saa edullisesti suoraan kiinasta ja latureitakin pyörii käytettynä.
Mitä olet mieltä näistä t-rex klooneista esim. amig 450 ja sen mukana tulevasta fly sky radiosta
-
Itse hommasin T-REX 500 ja ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta näistä. Hankittava tiedon määrä on kohtuullisen suuri, jos aikaisempaa kokemusta ei ole. Siinä suhteessa 450 ja 500, tai jopa isommatkaan eivät kai poikkea toisistaan. Itseäni auttoi paljon se, että ostin kokeneemmalta kopteristilta koneen, jossa oli käytännössä lähes kaikki laitettuna siihen malliin, että sähköt päälle ja taivaalle.....jos uskaltaa :). Lisäksi tuossa naapurissa oli uusi vastaava, josta se kipinä sitten lähtikin alunperin.
Tällä kokemuksella mikä minulla on (vajaa vuosi), niin ostaisin 500 kokoluokan kopterin, joskaan sen korjaaminen ja ylläpito ei ole niin halpaa, kuin pienemmän. Pienempi taas tarvitsee otollisemmat kelit, jotta sillä lentäminen on mukavaa.
Rahan menoon kuitenkin pitää varautua, koska uusia varaosia tulee ostettavaksi, sekä harrastuksen edistyessä lisää muita kilkkeitä alkaa tekemään mieli.
Tähän hommaan ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta anna muutaman kommentin kuitenkin. Eli, osta käytetty, joka on hyvässä lentokunnossa. Radioksi DX7, tai jokin Futaban vastaava. Noista pääsee varmasti helposti eroon tarvittaessa.
-
Itse hommasin T-REX 500 ja ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta näistä. Hankittava tiedon määrä on kohtuullisen suuri, jos aikaisempaa kokemusta ei ole. Siinä suhteessa 450 ja 500, tai jopa isommatkaan eivät kai poikkea toisistaan. Itseäni auttoi paljon se, että ostin kokeneemmalta kopteristilta koneen, jossa oli käytännössä lähes kaikki laitettuna siihen malliin, että sähköt päälle ja taivaalle.....jos uskaltaa :). Lisäksi tuossa naapurissa oli uusi vastaava, josta se kipinä sitten lähtikin alunperin.
Tällä kokemuksella mikä minulla on (vajaa vuosi), niin ostaisin 500 kokoluokan kopterin, joskaan sen korjaaminen ja ylläpito ei ole niin halpaa, kuin pienemmän. Pienempi taas tarvitsee otollisemmat kelit, jotta sillä lentäminen on mukavaa.
Rahan menoon kuitenkin pitää varautua, koska uusia varaosia tulee ostettavaksi, sekä harrastuksen edistyessä lisää muita kilkkeitä alkaa tekemään mieli.
Tähän hommaan ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta anna muutaman kommentin kuitenkin. Eli, osta käytetty, joka on hyvässä lentokunnossa. Radioksi DX7, tai jokin Futaban vastaava. Noista pääsee varmasti helposti eroon tarvittaessa.
Oisko vinkkejä mistä muualta kuin täältä kopterit.net myydään palstalta saattaisi löytyä hyviä käytettyjä kopuja?
-
Mitä olet mieltä näistä t-rex klooneista esim. amig 450 ja sen mukana tulevasta fly sky radiosta
Ei ole amigista kokemuksia, itselläni oli CopterX:n klooni ja siihen kävi ainakin aidot Alignin osat suoraan, ruuvit oli aika pehmoista kamaa, mutta vaihdoin siihen RC-Screwz -ruuvisarjan. Itse suosittelisin hankkimaan säädetyn käytetyn aidon, tämä vain siksi että niin vähän kokemusta klooneista. Kloonit ja esim. belt kyllä lentää myös hienosti, mutta vaatii ropaamista ja perehtymistä enempi kun osat ei välttämättä ole ihan justiinsa tarkkoja, kivaa sekin jos vaan malttaa :)
No mutta täällä kopunetissä on paljon tietämystä myös kloonikoptereista joten niistäkin saat varmasti hyviä vinkkejä.
FlySky -radioita on täälläkin tutkailtu, kannattaa käyttää tuota hakua ja lueskella, mutta jos sormi menee suuhun ja haluat nopeasti vastauksen ongelmiin niin edelleen sen spektrumin kannalla :)
Ja vielä... päädyit mihin tahansa kopteriin niin pyydä jotain kokeneempaa tsekkaamaan että on säädöissä ja heittämään testilenkki, ettei käy kuten minulle ja aika usealle monelle että huonosti säädetyllä kopterilla olemattomalla kokemuksella se rikotaan heti ja eikä vaihdeta esim. lepatusakselia kun silmämääräisesti melkein suora, sen jälkeen yritetään saada se "ontuva" kopteri ilmaan ja ehkä rikotaan uudestaan jne...
Lennätyskokemustahan sulla jo on, mutta koskaan ei voi väheksyä simun käyttöä, siitä voi olla montaa mieltä kuinka realistisia ne on, mutta oppii niissä suuntia ja edullisempi torppailla jos treenaa jotain uutta :)
-
itse ostaisin tuon käytetyn 500:n täältä kopunetin torilta, ainakin loikaus 450 > 600 on ihan valtava ero vakauden suhteen, kuten myös asennon hahmottamisen kanssa, tuossa viissatkussa osat on kuitenkin ihan järkihinnoissa.
-
Oisko vinkkejä mistä muualta kuin täältä kopterit.net myydään palstalta saattaisi löytyä hyviä käytettyjä kopuja?
Joskus huutonetissä noita näkee, mutta varmaan valtaosa myydään tämän foorumin kautta. Mun mielestä täältä on hyvä aloittaa etsiminen. Voi olla, että aikaa kuluu, kunnes sopiva osuu kohdalle ja odottavan aika on tietenkin pitkä. Mutta on tuolla tuo ostetaan osiokin, josko joku innostuisi myymään, kun ostaja on jo valmiina.
-
itse ostaisin tuon käytetyn 500:n täältä kopunetin torilta, ainakin loikaus 450 > 600 on ihan valtava ero vakauden suhteen, kuten myös asennon hahmottamisen kanssa, tuossa viissatkussa osat on kuitenkin ihan järkihinnoissa.
Luulempa että tuo 500 alkaa olla jo vähän liian iso minulle.
pitää yritän jostain etsiä 450 kokoluokan kopteria. ei olisi hirveän kallis ja varaosat halpoja.
jos joku tietää hyvä 450 koko luokan kopun mielellään radiolla niin minulle voisi laittaa viestiä. kiitos
-
Suuremmissa on etunsa, mutta samaa roplaamista se on olipa kopteri suuri tai pieni.
Kannattaa muuten muistaa hankkia kunnon työkalut, niin säästyy monelta tuskalta.
450 kopteri soveltuu hyvin leijutusharjoituksiin ja sitä voi lennettää sisälläkin, siis liikuntahallissa tms. sopivassa paikassa luvan kera. 500 alkaa olla liian suuri sisäkäyttöön. Itse laittaisin 450:n ja koska sähköosat ovat kuitenkin ne kalleimmat hankittavat ja ne menevät harvemmin torpissa rikki, kun vain muistaa käyttää Throttle holdia riittävän ajoissa. Halvimman 450 kloonin mekaniikan saa alta 20€+postit, käy sitten vaikka sitten varaosiksi. Toki moni asia on sitten siinä halpaa ja sen huomaa, lähtien niistä ruuveista. Toisaalta hyvin nopeasti alkaa haluamaan enemmän, mutta silti ne oppirahat on tässäkin harrastuksessa maksettava.
Miten olisi tämä? Osuu ainakin sun budjettiin ja siihen mitä edellä suositeltiin http://www.kopterit.net/index.php?topic=12697.msg112906#msg112906 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=12697.msg112906#msg112906)
-Teme
-
Suuremmissa on etunsa, mutta samaa roplaamista se on olipa kopteri suuri tai pieni.
Kannattaa muuten muistaa hankkia kunnon työkalut, niin säästyy monelta tuskalta.
450 kopteri soveltuu hyvin leijutusharjoituksiin ja sitä voi lennettää sisälläkin, siis liikuntahallissa tms. sopivassa paikassa luvan kera. 500 alkaa olla liian suuri sisäkäyttöön. Itse laittaisin 450:n ja koska sähköosat ovat kuitenkin ne kalleimmat hankittavat ja ne menevät harvemmin torpissa rikki, kun vain muistaa käyttää Throttle holdia riittävän ajoissa. Halvimman 450 kloonin mekaniikan saa alta 20€+postit, käy sitten vaikka sitten varaosiksi. Toki moni asia on sitten siinä halpaa ja sen huomaa, lähtien niistä ruuveista. Toisaalta hyvin nopeasti alkaa haluamaan enemmän, mutta silti ne oppirahat on tässäkin harrastuksessa maksettava.
Miten olisi tämä? Osuu ainakin sun budjettiin ja siihen mitä edellä suositeltiin http://www.kopterit.net/index.php?topic=12697.msg112906#msg112906 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=12697.msg112906#msg112906)
-Teme
näyttääkö tuo antamasi linkin kopteri noin ammattilaisen näkökulmasta hyvältä?
kannattaisiko tuollainen ostaa hinta ei ainakaan oli enää paha
-
Harvoin vastailen näihin viesteihin......, mutta,,,,
Esim omaani, käytettynä ostettuun TRex450 SE V2:een olen ollut tyytyväinen.
Tietysti myös kuussatku on ollut mainio peli, mut kun sen torppaa, niin, siihen
menee rahaa ihan eri lailla kuin pienempään. Pienempi on myös helpompi esim.
mökillä leijuttaa ja lentää, sillä se ei tarvitse suurta tilaa kuten iso kopteri.
Kun on viel' DX7:a, jonka ostin kylläkin kuussatkua varten, niin kaikki on ollut
ihan ok. Kyllä 450:lla aloitus on hieman vaikeampaa, mut tavallaan "helpompaa" .
Jos on rahaa, niin 500, 600:nen, mutta kuten taisit mainita, niin 450 sopisi
ehkä sulle hyvin. Toki itse päätät, minkä ostat 8)
Itse ostaisin kopterin ja siihen tarvittavat "romppeet" vain tämän foorumin kautta.
Tietää ainakin, että saa, mitä haluaa/tarvitsee.
Jonkun muun foorumin kautta ostettaessa voi tulla turhia vaikeuksia (EHKÄ)......
Esim. oma TRex 450 leijuu ja lentää tuulessakin ihan hyvin, mutta mitä isompi
kopu, niin sen vakaampi.
"Kahlaa" tätä foorumia läpi, se kannattaa ja toki kysymyksiä kannattaa tehdä :)
Täällä on todella paljon tietoa kopteroinnin aloittamisesta.
Mieluiten tutustu foorumiin ja kysy, muuten menee vaan euroja turhaan.......torppeihin .....
-
Jos ei mennä aivan äärimmäisyyksiin, niin kannattaa muistaa, että jos haluaa halvan ja hyvän, niin pitää ostaa kaksi.
Ihan vertailun vuoksi tässä arvio uudesta Aligning 450 kokoisesta kopterista
Trex 450 combo, sis. lavat, moottori,ESC, servot, gyro 350€
+DX7 (vastarin kanssa) 300€
+akut 100€
+laturi 150€
+työkalut, liimat, yms sälät
eli about uuden saa hintaan 900€-1200€, isommat maksavat enemmän. Ja tässä ei ole vielä yhtään varaosaa mukana.
-Teme
-
todella vaikuttais hyvältä tuo Temen linkkaama setti,kun siinä löytyy kaikki tarpeellinen.
tuohon vielä kun löydät kokeneemman kaverin akuun hjälppaamaan niin kohta olet koukussa! ;)
noissa kiinan klooni koptereissa ilmenee aina toisinaan kaikennäköstä pientä viimeistelyn puutetta siellätäällä mutta ihan lentäviä pelejäkin näkee paljon.tuossa ko.setissä on vielä toinen kitti mukaan josta voi hetken ammentaa varaosaa mutta jatkossa suosittelen ostamaan osia esim Alignin varaosalistalta ja esimerkiks akselit,laakerit,alumiiniosat kannattaa torppien ja muiden rikkoontumisien yhteydessä vaihtaa laadukkaimpiin sitämukaa.
tervetuloa hienon harrastuksen pariin sitten vain!!
ps. simulaattori on kyllä sitten yks kannattavimmista hankinnoista tän harrastuksen parissa, se auttaa alkuun eikä taitojen kehittyessäkään vanhene ihan heti jos koskaan!!
-
Itse ole aloittanut ja suosittelen edelleen aloittamaan 450 kokoluokalla. Joku 500 koluokkakin käy, mutta eipä se niin dramaattisesti sen vakaampi ole ja ihan jokainen hilpetööri maksaa sitten 2-3x enemmän pl akut, jotka vielä enemmän. Kummankin kokoinen kiinakopteri löytyy hyllystä ja melkeinpä pidän pienemmästä enemmän.
Aito trex 450 ja kaikki tarpeellinen oheissälä (radiot, akkuja, laturit, työkalut, vähän varaosia jne. jne.) kotimaasta ostettuna vaatii sen toimintatonnin starttirahaa.
Kloonin ja Flysky/Turnigy setin kasaa nuuka mies n. 200-300€ kokonaissummalla riippuen mm. akkujen määrästä, laturista jne. minkä verran panostaa. Vaatii Hobbyking- ja ebay shoppailua sitten jonkin verran ja vertailua sekä osien haalimista sieltä täältä, mutta joku tykkää siitäkin.
Ihan toimivia aloittelukoptereita ovat esim HK450GT, Copterx ym Trex 450SE v2-kloonit. Pro on vähän niin ja näin. Hankalampi ja kalliimpi ropata ja lentää jokseenkin samalla tavalla.
-
todella vaikuttais hyvältä tuo Temen linkkaama setti,kun siinä löytyy kaikki tarpeellinen.
tuohon vielä kun löydät kokeneemman kaverin akuun hjälppaamaan niin kohta olet koukussa! ;)
noissa kiinan klooni koptereissa ilmenee aina toisinaan kaikennäköstä pientä viimeistelyn puutetta siellätäällä mutta ihan lentäviä pelejäkin näkee paljon.tuossa ko.setissä on vielä toinen kitti mukaan josta voi hetken ammentaa varaosaa mutta jatkossa suosittelen ostamaan osia esim Alignin varaosalistalta ja esimerkiks akselit,laakerit,alumiiniosat kannattaa torppien ja muiden rikkoontumisien yhteydessä vaihtaa laadukkaimpiin sitämukaa.
tervetuloa hienon harrastuksen pariin sitten vain!!
ps. simulaattori on kyllä sitten yks kannattavimmista hankinnoista tän harrastuksen parissa, se auttaa alkuun eikä taitojen kehittyessäkään vanhene ihan heti jos koskaan!!
Noista varaosista vielä eli käykö tähän t-rex sportin osat. onko perä hihnakin käypä tuohon onko tietoa?
-
Tervehdys.
Tässä saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto aloitteluun, Trex Pro:n kotelorunko, varustettuna hihnaveto perällä.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10902 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10902)
+ vahva kotelorunko, kestää yleensä torpit.
+ Hihna perä, huomattavasti kestävämpi pienille raapaisuille kuin TT perä.
+ Sarjan laatu kohtuullinen kiinan ihmeeksi.
+ Ei häpeä viimeistelyssä alkuperäisille, mutta kabiini on kauhea muovi lärvänä.
- Luultavasti 100% yhteensopiva ALign Trex pro:n kanssa, mutta perän etuvedon toteutuksessa saattaa olla yhteen sopimattomuutta, kannattaa tilata sparet ainakin etu perävedolle samalla kun tilaa kitin.
Tälläinen kitti on tämän kesän 450 kokoluokan kopterina minulla, takana muutama kymmen lento, ei sanomista.
En ole käyttänyt noita kiinan ihmeitä radio / sähkö puolella, niistä en osaa ottaa tietoon perustuvaa kantaa.
Hyvä useasti torpin kestävä servo varustus nuppiin olisi JR DS 285 MG
Pyrstölle on JR 3500 G, tämän kestävyydestä torpissa 450 kopterissa ei ole kokemusta, viellä, mutta on selvinnyt useista 500 kokoisen kopterin torpeista vauriotta.
Oikeastaan hyvän Gyron merkitystä ei pidä aliarvioida, koko kopterin lennättäminen on perä gyron varassa, HALVIMPAANKIN KIINA KOPTERIIN PITÄÄ HANKKIA ALOITTELIJALLE TUNNETUN LAATUMERKIN GYRO, JR / Futaba / Align......
Ketkä osaavat jo lennättää, ne hankkikoot rieskseen kiina gyroja, EI aloittelijalle.
TOH
-
Oikeastaan hyvän Gyron merkitystä ei pidä aliarvioida, koko kopterin lennättäminen on perä gyron varassa, HALVIMPAANKIN KIINA KOPTERIIN PITÄÄ HANKKIA ALOITTELIJALLE TUNNETUN LAATUMERKIN GYRO, JR / Futaba / Align......
Ketkä osaavat jo lennättää, ne hankkikoot rieskseen kiina gyroja, EI aloittelijalle.
Tuo Hobbykingin "pro" ei ole täysin yhteensopiva Trex pron osien kanssa. HK pro on jonkinlainen sekoitus pro:n ja sportin osia.
Tuohon gyrojuttuun sen verran, että tänä keväänä on jo erinomaisesti toimivia halpisgyroja MEMS sensorilla. MEMS ei ole enää mitään eksotiikkaa, koska kaikissa puhelimissakin alkaa olla jo sellainen. Itse sensori maksoi pari vuotta sitten 20-30 taalaa, mutta nyt alle taalan. Hobbykingin Assan GA-250 maksaa $10 ja toimii oikein hienosti. Ensimmäisessä valmistussarjassa oli käynnistysbugi, mutta ei pitäisi olla enää ajankohtainen. Itse en ikuna laittaisi 150€ johonkin kloonirexin gyroon, mutta makuja on tietenkin monia. Se ei todellakaan enää nykymaailmassa pidä paikkansa, että kaikki muu kuin Futaba ja Spartan ovat silkkaa roskaa. Saattoi pitää paikkansa pari vuotta sitten, mutta ei enää.
-
Laitoin yv:tä :)
-
Älä suotta sitä kloonia osta kun on hyviä käytettyjäkin markkinoilla esim. tämä J@nin säätämä sportti http://www.kopterit.net/index.php?topic=12730.0. (http://www.kopterit.net/index.php?topic=12730.0.)
200e spektrumin vastarilla ei ole paha hinta.
-
Älä suotta sitä kloonia osta kun on hyviä käytettyjäkin markkinoilla esim. tämä J@nin säätämä sportti http://www.kopterit.net/index.php?topic=12730.0. (http://www.kopterit.net/index.php?topic=12730.0.)
200e spektrumin vastarilla ei ole paha hinta.
tuo olisi kyllä todella hyvä ja halpa. käykö tuohon vastariin dx6i vai dx7i radio löytyykö noita radioita käytettynä?
-
tuo olisi kyllä todella hyvä ja halpa. käykö tuohon vastariin dx6i vai dx7i radio löytyykö noita radioita käytettynä?
Kaikki Spectrumin radiot käy DX6, DX7, DX8
-
löysin tällaisen spektrumin radion http://viewitem.eim.ebay.fi/Latest-new-Spektrum-DX6i-DSMX-Transmitter-Only-Mode-2/250829681822/item (http://viewitem.eim.ebay.fi/Latest-new-Spektrum-DX6i-DSMX-Transmitter-Only-Mode-2/250829681822/item)
onko tämä patteri käyttöinen radio ??
-
löysin tällaisen spektrumin radion http://viewitem.eim.ebay.fi/Latest-new-Spektrum-DX6i-DSMX-Transmitter-Only-Mode-2/250829681822/item (http://viewitem.eim.ebay.fi/Latest-new-Spektrum-DX6i-DSMX-Transmitter-Only-Mode-2/250829681822/item)
onko tämä patteri käyttöinen radio ??
Jes neljä sormiparistoa menee tuohon radioon tai ladattavia akkuja. Paristot kyllä kestää mun mielestä todella pitkään tuossa, ellei unohda vuorokaudeksi auki (kuten allekirjoittanut). Itse pidän aina lentosalkussa kuitenkin varalla 4kpl AA-paristoja, ettei missään tilanteessa pääsisi patterien loppuminen yllättämään.
-
onko tämä patteri käyttöinen radio ??
Onko olemassa jotain muita kun patterikäyttöisiä?
Isomissa / Paremmissa(?) tuntuu olevan 8 paristoa ja kevyemmissä 4. Mutta pattereita taitaa kaikki syödä.
Toki akkuparistoja voi noihin tunkea, mutta niistä ei ole niiden surkeuden takia mitää muuta ku vaivaa lisää.
-
Itse ole aloittanut ja suosittelen edelleen aloittamaan 450 kokoluokalla. Joku 500 koluokkakin käy, mutta eipä se niin dramaattisesti sen vakaampi ole ja ihan jokainen hilpetööri maksaa sitten 2-3x enemmän pl akut, jotka vielä enemmän.
Oma kokemukseni on aika päinvastainen, ero 450:n ja 500:n välillä on melkoinen. Tuolla Paattisten leirillä kovassa tuulessa 450:n leijutus oli melkoista rimpuilua mutta 500:n ihan leppoisaa. Isomman kopterin sähköt ovat kyllä kalliimmat, ja torpitkin varmaan mutta kuka käskee torpata... ;)
-
Onko olemassa jotain muita kun patterikäyttöisiä?
Isomissa / Paremmissa(?) tuntuu olevan 8 paristoa ja kevyemmissä 4. Mutta pattereita taitaa kaikki syödä.
On olemassa, esim. Aurorassa on akku ;)
DX7 ja DX8 kanssa taitaa olla ja myös futaboissa, akut on aika yleisiä, näissä paremmissa ;) radioissa
-
Onko olemassa jotain muita kun patterikäyttöisiä?
DX7:ssa on akku. Kaippa sen paristoillakin toimimaan saa, jos askartelee sopivan adapterin.
-
Onko olemassa jotain muita kun patterikäyttöisiä?
Isomissa / Paremmissa(?) tuntuu olevan 8 paristoa ja kevyemmissä 4. Mutta pattereita taitaa kaikki syödä.
Toki akkuparistoja voi noihin tunkea, mutta niistä ei ole niiden surkeuden takia mitää muuta ku vaivaa lisää.
DX8 ainakin syö akun ;D
on totta että DX6i syö noita "sormipattereita" mutta se että ne olis surkeita ei pidä paikkansa! tai saahan sitä huonoakin ostaa jos haluaa mutta nykyään on noita missä itsestään purkautuminen on ihan olematon ja kestävyyskin hyvä! myös kapasiteetit on isoja!
esim noi GPn vihreät (GP ReCyCo+ 2050mAh) on todella hyviä ja mankka toimii niillä ihan uskomattoman kauan!
puhun kokemuksesta ku mu mulla oli aikasemmin toi mankka ja noi akut...
-
kiitos kaikille keskuteluun osallistuneille!
taidan kuitenkin ostaa tähän hätään phoenix 3.0 simun
kannattaisiko ostaa myös suoraan hyvä radio esim dx7 jota voisi hyödyntää sitten jatkossa kun ostaa hyvän kopterin?
-
kiitos kaikille keskuteluun osallistuneille!
taidan kuitenkin ostaa tähän hätään phoenix 3.0 simun
kannattaisiko ostaa myös suoraan hyvä radio esim dx7 jota voisi hyödyntää sitten jatkossa kun ostaa hyvän kopterin?
DX6i riittää varsinkin jos meinaat sähköllä lentää! itsellä toi tosiaan oli ja ei olis ollu mikään pakko vaihtaa pois kun ostin 700 kokosen sähkiken mutta välillä tarvii vähän ostohaluja lepytellä joten DX8 tuli! ja onhan tossa kasissa paljon hienoja ja hyviä toimintoja verrattuna kutoseen!
automaaginen ajastin joka ottaa kaasusta, telemetria, tärinähälytys(joskus piipparia on vaikea kuulla varsinkin jos on nitroja ilmassa) jnejne...
eli kyllä sillä DX6i llä pärjää varsin pitkälle ja kaikki tarvittavat säädöt löytyy... hyvä vehje jos haluaa selvitä tiukalla budjetilla mutta on niitä hienompiakin! :) DX7 alkaa olla vähän vanhahtava ::) ja siitä taiskin tulla joku uus versio(?) tosin ilmeisen toimiva mankka ja niitä saa käytettynä edukkaasti... uutta en enää ostais ku ei ole hinta kaukana uusista maleista!
phoenixin ostoa et tule katumaan! paras sijoitus minkä kopteristi voi tehdä! :)
-
Kumpi simu on parempi phoenix vai real flight?
-
Kumpi simu on parempi phoenix vai real flight?
Noista vaihtoehdoista kopterikäytössä Phoenix Realflightissa tulee kyllä lähetin mukana.
-
Lisäilen tähän perään,kun ei viittinyt uutta topiccia perustaa.
Eli ensimmäistä "kunnon" kopteria hommaamassa, kun tuo Jamaran Bell 206 alkaa tuntua pieneltä ;)
Belt CP V2 oon tsekkaillu,mutta mielipiteet tuntuvat olevan TODELLA rankasti jakautuneita toisena vaihtoehtona tällä hetkellä on Hobby pointista E-Rix 450 (ilmeisesti Trex klooneja tämäkin).
Eli kysymyksenä: meneekö mulla rahat ja hermot tuon Beltin kanssa ,vai saako tällänen noviisi sen lentämään simu-harjoittelun jälkeen? (Bell kyllä lentää jo ihan kivasti), vai onko syytä passata tuo ja hankkia esim joku Trex klooni?
Rahaa on laittaa sellaset 300e (pitäs tulla jo setti tuolla rahalla, myös lähetin). Simulaattori on jo. Varaosia en luonnollisesti laske tohon hintaan...vielä :)
-
Lisäilen tähän perään,kun ei viittinyt uutta topiccia perustaa.
Eli ensimmäistä "kunnon" kopteria hommaamassa, kun tuo Jamaran Bell 206 alkaa tuntua pieneltä ;)
Belt CP V2 oon tsekkaillu,mutta mielipiteet tuntuvat olevan TODELLA rankasti jakautuneita toisena vaihtoehtona tällä hetkellä on Hobby pointista E-Rix 450 (ilmeisesti Trex klooneja tämäkin).
Eli kysymyksenä: meneekö mulla rahat ja hermot tuon Beltin kanssa ,vai saako tällänen noviisi sen lentämään simu-harjoittelun jälkeen? (Bell kyllä lentää jo ihan kivasti), vai onko syytä passata tuo ja hankkia esim joku Trex klooni?
Rahaa on laittaa sellaset 300e (pitäs tulla jo setti tuolla rahalla, myös lähetin). Simulaattori on jo. Varaosia en luonnollisesti laske tohon hintaan...vielä :)
Näin beltillä leikkivänä voin todeta että kyllä sillä ilmaan pääsee ja kyllä se lentää. Ei vaan ole rtf kuten paketti väittää. Älyttömän kiikkerä kone lentää ja tosi hauras. Siellä on muutama heikko kohta nupissa jotka särkyy aina kun tullaan kovaa alas. Pienistä hipasuista ja kaatumisista en tiiä ku ite tuun aina täysiä maahan nii ei kai siinä aito rexikään kestä. Hyvässä säädössä ja kovilla lepatuskumeilla ja Spektrum DX6i radion säädöillä oon kyennyt yllättävän tasaisiin ja rauhallisiin leijutuksiin. Oma radio joka tulee mukana on tosi puutteellinen ja siitä loppu äkkiä säädöt kesken mutta kyllä sillä alkuun pääsi.
Jos yritetään joku oikea mielipide löytää niin kyllä sillä halvalla pääsee ilmaan ja oppii kopterin säätöä sekä korjausta ja myös lentotaitoa. Se oli myös "turvallinen" tapa tutustua tähän lajiin sillä kone oli säätöä vaille valmis ja Beltin rohkaisemana olisin nyt valmis kasaamaan alusta asti esim klooni rexin tai vaikka aidonkin kun konetta korjatessa ja säätäessa tuli moni asia selväksi. Beltti on kuitenkin äkkiä Trexin hintainen jos liikaa hätäilee eikä siihen tee noita säätöjä ja korjauksia jotka foorumilta löytyy.
Paras tapa on ostaa ne kalliit ja hyvät laitteet ja säätää kokeneen lentäjän kanssa.
Halpa tapa on pistää Hobby Kingiin tilaus ja tilata sieltä kaikki ja kasata sekä säätää kokeneen lentäjän kanssa.
Ja tähän välimaastoon kai sijoittuu Beltti eli ei ole kovin hyvä mutta ei kalliskaan ja sillä pääsee sisään harrastukseen aloittelijakin tosi helposti. Siinä myös kokeneen lennättäjän apu on lähes välttämätön. Itselläni ei kyllä ollut mitään apua ja lähdin foorumin pohjalta hommaan mukaan.
Jokaiseen näistä vaihtoehdoista sisältyy myös tuo simu harjoittelu joka on halvin tapa lähteä oikeasti lentoon.
Näin. Nämä oli omia mielipiteitäni tässä vaiheessa. :) Siitä en osaa sanoa kannattaako sinun Belttiä ostaa. Ite oon ollu ihan tyytyväinen mutta en ihan kaikille suosittele.. :D
-
Säätämään joutunee joka tapauksessa,joten se ei haittaa. Lähinnä tuo mietityttää,kun hippusen kalliimmissa kopuissa on jo nuo metalliosat vakioina,mitä beltissä ei oo. Onko tuo isokin puute, eli onko nuo muoviosat oikeesti niin paljon heikompia? Muissa harrastuksissa jo tottunut tohon "halvalla ei saa hyvää", mutta ny etitäänkin kohtuullista,mikä ei tapa motivaatiota heti ;D
-
Kyllähän noita muutamia laatukoneitakin muovisina on, mutta toleranssit on vähän eri luokkaa. Metalli on jämäkämpää ja kestää paremmin noita pieniä kaatoja. Mutta kun vauhdilla tullaan niin menee sielläkin osat linttaan ja poikki. Kyllä Beltti kuulemani mukaan muutaman on saanu luovuttamaan mutta minua ei ainakaan saanut. Ja niitä Eskyn metalliosia ei vissiin kannata käyttää. Itselläni on jo Kiinasta tilattu metallinen Trex kloonin nuppi hyllyssä odottamassa asennusta belttiin. Se kohtuullinen aloituskone voisi olla esim HK450 GT Pro jos sen kokoista konetta haet tai joku muu HK:n kitti joita Hobby King myy. Niissä pitää vaan osata vähän kasata ja olla jotain pientä tietoa jo pohjalla. Tosin foorumilta kyllä löytyy kaikki tarvittava tieto kun jaksaa lukea ja selata. Tuommonen HK:n kone on saman hintainen tai hitusen edullisempi ku beltti. Riippuu vähän millä sähköillä sen täyttää. Beltti on toki helppo paketti jossa on heti kaikki mitä tarvitset lentelyyn ja akkujen latailuun.
-
Lisäilen tähän perään,kun ei viittinyt uutta topiccia perustaa.
Eli ensimmäistä "kunnon" kopteria hommaamassa, kun tuo Jamaran Bell 206 alkaa tuntua pieneltä ;)
Belt CP V2 oon tsekkaillu,mutta mielipiteet tuntuvat olevan TODELLA rankasti jakautuneita toisena vaihtoehtona tällä hetkellä on Hobby pointista E-Rix 450 (ilmeisesti Trex klooneja tämäkin).
Eli kysymyksenä: meneekö mulla rahat ja hermot tuon Beltin kanssa ,vai saako tällänen noviisi sen lentämään simu-harjoittelun jälkeen? (Bell kyllä lentää jo ihan kivasti), vai onko syytä passata tuo ja hankkia esim joku Trex klooni?
Rahaa on laittaa sellaset 300e (pitäs tulla jo setti tuolla rahalla, myös lähetin). Simulaattori on jo. Varaosia en luonnollisesti laske tohon hintaan...vielä :)
Itsekkin aloitin nämä "täysikokoiset" kopterit Beltillä, sitä ennen lennättänyt tuollaista koaksiaaliroottorileluko pteria. Nyt kokemuksesta suosittelen että Trex-450 tai klooni on hyvä valinta kuten ilmeisen moni muukin tuntuu suosittelevan. Itselläni on leluja.net:in AMIG.450 ja HobbyKingin HK450GT.
http://www.leluja.net/amig-full-metal-edition-rchelikopteri-p-1606.html (http://www.leluja.net/amig-full-metal-edition-rchelikopteri-p-1606.html)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10900 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10900)
Molemmissa joutuu kokoamaan itse, HobbyKingissä enemmän, Amigissa lähinnä asentamaan servot ja radiot sekä tietenkin säätämään.
Amigista löytyy myös valmis versio http://www.leluja.net/amig-full-metal-edition-24ghz-rchelikopteri-p-1680.html (http://www.leluja.net/amig-full-metal-edition-24ghz-rchelikopteri-p-1680.html)
hintaan 449 mutta mielestäni kaliinpuoleinen kun hyvät servot ja gyrin saa hobbykingistä viidelläkympillä ja Spektrumin DX6i tai FlySky TH9X:n Suomesta 129 eurolla.
Alkuperäistä Alignin T-rexiä saa 209 Eurolla http://www.trex-store.com/trex-sport-p-1493.html (http://www.trex-store.com/trex-sport-p-1493.html)
Tähän sitten radio, servot, gyro akut ja laturi päälle. Ei ole pahankintainen jos ottaa gyron, servort, akut ja laturin HobbyKingistä.
Halvimmalla pääset tilaamalla koko satsin HobbyKingistä, helpoimmalla ostamalla valmiin Amig-450:n . Näissä vaihtoehdoissa on etuna se että
hankittua radiota voi sitten käyttää myös muissa laitteissa jatkossa. Beltin radio käy vain belttiin.
Beltin suurin helppous on että sitä ei (EDIT:pitäisi, käytännössä silti pitää) ensialkuun säätää ja radiota ei edes voi säätää. Yleensä kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, aloittelija yleensä ennemmin kopteri tulee tonttiin ja osia hajoaa. Olkoot kopteri mikä tahansa, niitä osia joutuu vaihtamaan ja sitten joutuu joka tapauksessa säätämään. Oma subjektiivinen kokemus on että Trex-450 on reilusti vahvempaa tekoa kuin edes Beltti metalliosilla. Objektiiviseksi en tätä voi kehua koska aloitin beltillä je silloin niitä vahinkoja tuli kaikkein eniten. Silti tuntuu että kun nyt T-rex kloonilla on tullut tehdyksi samanlaisia torppauksia kuin Beltillä niin T-rex on selvinnyt jopa lentokuntoisena.
Kate
-
Jos käytetty kelpaa niin kyllähän tuolla myyntipalstalla ainakin yksi paketti (http://www.kopterit.net/index.php?topic=12697.0) näytti olevan missä on 450 kopu, dx6i, akkuja, laturi ja toinen runko varaosiksi. Hintaa on 400€ mutta eiköhän siitä voi tinkiä ja saisit samalla varaosia jonkun verran.
-
Beltin suurin helppous on että sitä ei tarvitse ensialkuun säätää ja radiota ei edes voi säätää.
Ei millään pahalla mutta mistä taivaasta sä Katti tuon revit ettei belttiä ei muka tarvi säätää (ellei sulla ollut poikkeusyksilö) :o Jos olisin aikoinanin nostanut oman Beltin "ready to fall":in ilmaan säätämättä / tarkistamatta, olisi se tuhoutunu ennen 10cm korkeutta omaan mahdottomuuteensa. Swashi oli laitettu suoraan tyyliin "riippuu mihin vertaa" linkkien pituutta säätämällä, servoarmit itsessään olivat mitä sattuu eli liikeradat eivät tosiaankaan olleet mitä piti. Idle päällä kun katsoin lapakulmat (mitkä pitäisi olla 0 beltin radion idlellä) toinen lapa oli -1.5 ja toinen +0.5 puhumattakaan useista ruuveista jotka olivat sormin avattavissa :(
Enempää en kantaa ota millä aloittaminen kannattaa hinnan tai helppouden puolesta. Sen totean että jos olisin tiennyt mitä tiedän nyt, olisin jättänyt beltin väliin ja ostanut nykyisen T-Rex 450 Pro:n ja DX7:n suoraan, olisin päässy hiivatin paljon halvemmalla :(
-
Ei millään pahalla mutta mistä taivaasta sä Katti tuon revit ettei belttiä ei muka tarvi säätää (ellei sulla ollut poikkeusyksilö) :o Jos olisin aikoinanin nostanut oman Beltin "ready to fall":in ilmaan säätämättä / tarkistamatta, olisi se tuhoutunu ennen 10cm korkeutta omaan mahdottomuuteensa. Swashi oli laitettu suoraan tyyliin "riippuu mihin vertaa" linkkien pituutta säätämällä, servoarmit itsessään olivat mitä sattuu eli liikeradat eivät tosiaankaan olleet mitä piti. Idle päällä kun katsoin lapakulmat (mitkä pitäisi olla 0 beltin radion idlellä) toinen lapa oli -1.5 ja toinen +0.5 puhumattakaan useista ruuveista jotka olivat sormin avattavissa :(
Olet oikeassa, eli sanoin nyt tuon nyt aika epätarkasti, Beltin radiossa ei ole siis mitään säätömahdollisuuksia ja kopterin kaiketi _pitäisi_ olla RTF. Aika tavalla minulla on samanlaisia kokemuksia kuin sinulla mukaanlukien lapakulmista ja ruuvien lentelemisestä. Ilmeisesti sitten saa vain valita säätääkö ennen vai jälkeen ensimmäisen torpin :) Eli on se säätäminen pakko opetella kuitenkin kun nuo kaupan valmiit vehkeet eivät kovin hyvässä säädössä ole. En vain oikein osaa syyttää tuosta ekasta torpista kopterin huonoja säätöjä vaan rehellisesti sanon että vika oli siinä tikkujen käsittelijässä.
Ehkä se on hyvä ostaa kopteri jota joutuu vähän kokoamaan ja säätämään että ei vaan vahingossakaan pääse yrittämään lennättämistä laatikosta suoraan ulos otettuna.
Enempää en kantaa ota millä aloittaminen kannattaa hinnan tai helppouden puolesta. Sen totean että jos olisin tiennyt mitä tiedän nyt, olisin jättänyt beltin väliin ja ostanut nykyisen T-Rex 450 Pro:n ja DX7:n suoraan, olisin päässy hiivatin paljon halvemmalla :(
Tässä olen ihan samaa mieltä kuten jo tuossa edellisessä kirjoitinkin, kannattaa aloittaa 450:lla. DX7 on erinomainen, käyttöliittymä reilusti parempi kuin DX6i tai TH9X mutta on se sitten kalliimpikin. Mitä mielestäsi tuo "pro" antaa lisää 450:aan ?
Kate
-
Oikeastaan pitäisi lailla kieltää kopteripaketeissa maininta "RTF" tai sitten lappu paketin mukaan jossa on allekirjoituksella varustettuna että kuka kopterin on kasannut ja säätänyt ja myös ottaa vastuun kun persiillää olevien säätöjen takia vahinko tapahtuu. Mitä tulee noihin Eskyn radioihin ... *hetken hekottaa yksinään* ... parempi että olen ihan hiljaa ;D
Isoin ero mielestäni Pron ja muiden välillä on lähinnä kardaanivetoinen perä, muissa hihna. Prohon päädyin oikeastaan siksi että sain hyväkuntoisen yksilön suhteellisen halvalla tämän foorumin kautta (DX7:n hommasin Fast-Ladista) ;D
-
Isoin ero mielestäni Pron ja muiden välillä on lähinnä kardaanivetoinen perä, muissa hihna. Prohon päädyin oikeastaan siksi että sain hyväkuntoisen yksilön suhteellisen halvalla tämän foorumin kautta (DX7:n hommasin Fast-Ladista) ;D
Mahtaako tuo kardaanivetoinen perä soveltua aloittelijalle ? Ei taida oikein pitää peräputken pienestäkään mutkallemenosta. Hihnavetoisessa peräputkea ei tarvitse heti ekan klommon jälkeen vaihtaa.
-
*koputtaa puuta* ... En ole vielä itse saanut ensimmäistäkää peräputkea tai rattaita solmuun, tosin en kyllä ole vielä tuota kertaakaa tantereesee täräyttäny. Johtuisko siitä että etenen "hitaasti", en yritä uutta juttua ennen ku entiset tulee ns. selkärangasta. Ensin opettelin nousut / laskut ja kun ne alkoi sujua kunnolla siirryin harjoittelemaan leijuttelua pienessä tuulessa kopterin suunnasta välittämättä. Nyt mennään jo jonkinlaista taivaslentoa ja aika hyvin on nuo "oho, eikun..." tilanteet jääneet pois ::)
Tarkoitus oli alunperinkin että kunhan tänä kesänä oppisi leijuttelemisen kunnolla niin kattoo sit ens kesänä vähän jo temppujakin. "Hitaus" on tuottanut tietyllä tavalla tulosta koska jo tässä vaiheessa tavoitteet on ylitetty reippaasti (kopteri ollut reippaasti enemmän taivaalla kuin työpöydällä korjattavana) ;D
-
Lisäilen tähän perään,kun ei viittinyt uutta topiccia perustaa.
Eli ensimmäistä "kunnon" kopteria hommaamassa, kun tuo Jamaran Bell 206 alkaa tuntua pieneltä ;)
Belt CP V2 oon tsekkaillu,mutta mielipiteet tuntuvat olevan TODELLA rankasti jakautuneita toisena vaihtoehtona tällä hetkellä on Hobby pointista E-Rix 450 (ilmeisesti Trex klooneja tämäkin).
Eli kysymyksenä: meneekö mulla rahat ja hermot tuon Beltin kanssa ,vai saako tällänen noviisi sen lentämään simu-harjoittelun jälkeen? (Bell kyllä lentää jo ihan kivasti), vai onko syytä passata tuo ja hankkia esim joku Trex klooni?
Rahaa on laittaa sellaset 300e (pitäs tulla jo setti tuolla rahalla, myös lähetin). Simulaattori on jo. Varaosia en luonnollisesti laske tohon hintaan...vielä :)
Joo eipä ole ollut aikaa vielä testata kunnolla tuota E-rix 450 kopua, mutta pikku leijutusten perusteella se on paaaaljon parempi vaihtoehto kuin belt, eikä hintakaan ole paha. Tosin sitä lähetintä on turha käyttää muissa kopuissa. Yleinen laatu on parempi kuin kloonissa ja mukana tuleva akku on hyvä 35C ja 3-5c lataus.
Suosittelen silti että ostat aidoin Trex 450 kopun ja kunnon radion! säästät rahaa ja vaivaa :)
-
Näytti riksissä olevan alumiinirunko. Ekan kerran kun tulee vähän kovemmin alas, niin runko on vinossa varmaasti! Ota minkä otat, mutta älä ota alumiinirunkosta. Jossain säikeessä olikin kuva vääntyneestä alumiiniringosta, jota joku pähkäili että kannattaako oikasta...
-
Tai jos otat niin tilaa heti varalle kuituiset runkolevyt.
-
Joo en muistanutkaan että siinä on alulevyt. Kerkesin muutaman tunnin räplätä ja lähin lomalle.
Alulevyt on vähän kehnot, koska vääntyvät herkästi. Silti parempi kuin belt ;D
-
HK-450 hiilikuitu-runkoinen lentokuntoisena halvimmilla sähköillä, vastarilla ja yhdellä akulla, ilman lähetintä maksoi noin 120€. Ehkä ei kuitenkaan paras vaihtoehto aloittelijalle.. ;D Siksi saikin kellukkeet alle..