Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: katti - 16 Toukokuu, 2011, 13:21:12
-
Beltti on minulle ensimmäinen "iso" RC-kopteri joten varmaan monet
näistä kommenteista on liiankin itsestäänselvyyksiä kokeneemmille. Kaikki aikaisempi lentokokemus minulla on täysikokoistsa lentokoneista, lennokeista tai lelu-luokan koaksiaalikoptereista.
Aloitin beltin lennätyksen talvella työpaikan autohallissa ja ekalla lennolla tuli tietysti kaato, lavat palasiksi ja feathering shaft mutkalle. Tulipahan opituksi että lavat ovat aloittelijalle kulutustavaraa ja niitä sekä muita pikkuosia kannattaa olla valmiiksi varalla. Kun noista nupin muovisia osiakin hajosi niin ajattelin että ehkäpä metalliset kestävät pareemmin ja ostin 50 Eurolla kopteriin metallisen rotorheadin. Empähän aloittelijana tiennyt että nuo valmiit metalliosat pitää purkaa ja kiinnittää kaikki ruuvit ruuvilukitteella. Seuraavat kokemukset olikin että joka lentokerroilla joku osa tai ruuvi lentää teille tietämättömille. Onneksi tuli täältä foorumilta saaduksi vinkki ruuvilukitteen käytöstä ja sen jälkeen on ruuvit pysyneet kiinni.
Sitten kun kopterin hyppyyttäminen ja lyhyet leijutukset alkoi onnistua niin että akku oli tyhjä ennen kuin helikopteri mäsänä. Beltin oman laturin kanssa ei toista kertaa samana päivänä lennätetä. Hobby Kingistä löytyi Imax B6AC verkkovirtakäyttöinen laturi 40 dollarilla ja Zippy 2200MAh akkuja alta kympillä kun Suoemssa laturi olisi maksanut satasen ja akut viisikymppiä niin siitä vaan tilaamaan. Yleensä netistä tiatessa on syytä olettaa että jos joku on liian edullista ollakseen totta niin se ei ole mutta muutaman foorunikommentin rohkaisemana päätin kokeilla onneani. Kannatti kokeilla, laturi on erinomainen ja akut ovat kestäneet tähänmennessä kymmeniä jaksoja menettämättä mainittavasti edes kapasiteettia.
Kun leijutettaessa kopteri tuntui karkaavan lapasesta, otin sen yleensä akkiä alas ennen kuin tulee kaato ja lavat hajoavat. Harjoitusjalasten keskikappale ei vain oikein kestä metrin korkeudelta alasottamisa eikä sitä saa liimatuksi niin että se kestäisi. Vaikka kappale ei maksa kuin vähän ylki euron oli ikävää kun lennättäminen loppui sen hajoamiseen. Lopulta ajattelin että pitää tehdä kunnollinen keskikappale, tein 3cm halkaisijalta olevasta alumiinitangosta sorvaamalla 1cm korkean 10 asteen kulmalla olevan katkaistun kartion ja porasin siihen reiät jalasten varsille 10 asteen kulmaan. Kun vielä vaihdoin 4mm hiilikuituputkea olavet varret 4mm umpihiilikuitua olevaan tankoon niin tuli jalakset jotka kestävät aloittelijan töppäilyt.
Tuossa pari kuukautta sitten alkoi kuitenkin tuntua että ei se beltti vaan pysy lapasessa ja kun foorumillakin kirjoitettiin että se beltti ei ole helpoin vehje ja pienoismallimessuillakin kopteriporukka suositteli T-Rexia niin päätin tilata T-Rex kloonin. Odotellessa korjasin belttiä, hammaspyörä oli jo mennyt hampaattomaksi ja oli vaihdon aika. Kun sitten irroitin koko akselin ja nupin niin alkoi ihmetyttää että kyllpä toimii kumman nihkeästii. Ensimmäinen vika löytyi kun flybarin uudet ruuvit olivat puoli milliä liian pitkiä ja flybari ei pääsyt kääntymään vapaasti ja toinen vika löytyi kun swash platen yksi työntötanko liikkui todella nihkeästi. Syyksi paljastui kiristettäessä murjoutunut pallo,beltin pallot ovat yllättävän pehmeää materiaalia. Sitten uudelleen kopteria kokeilemaan mutta edelleen puolsi kummasti taaksepäin. Viaksi lopulta paljastuo swashplayen etummainen servo, se toimi puoliksi, liikkui mutta ihan liian vähän mutta hammaspyörät tuntuivat ehjiltä. Uusi servo peliin ja nyt kopteri lensi kuin unelma vähän aikaa kunnes vähän kärsinyt halpislapa päätti ilmassa hajota kokonaan. Noissa halpislavoissa kun on keskellä kuitua oleva salko mutta muuten lapa on pehmeää foamia ja lavasta ei jäänyt jäljelle kuon ranka. Tulipahan opituksi että kärsineillä lavoilla ei kannata lentää. Kaputissa oli metallisen lavanpidikkeen pallo katkennut irti ja katkennut ruuvi jäänyt reikään. Välisikainen korjaus pistämällä takaisin muoviset pidikkeet. Uusi yritys lentoon mutta perä ei pitänyt enää ollenkaan, syyksi oselvisi että gyro ei toimi enää gyrona ollenkaan. Ilmeisesti katkennut lapa oli iskenyt gyron irti kopterista ja gyron sisällä oleva pietsoelementti lopetti toimintansa. Nyt beltti sitten odottaa uutta gyroa Hobbykingstä. Nyt ymmärrän miksi T-Rexin ohjeessa suositellaan pistämään gyro alapuolelle niin mahdollinen laparikko ei riko gyroa. Lavanpidikkeen sain korjatuksi kun porasin katkenneen ruuvin irti 0.6mm poranterällä.
Kaikesta aloittelijan sähläyksistä huolimatta, vielä jaksan yrittää. Nyt kun sain sen Trex 450 klooninen, Amig 450:n lentämään niin sillä on jo leijutettu kymmenkunta akullista ilman että kopterille on tullut mitään vahinkoja. Kunhan saan Hobbykingistä gyron niin saan taas beltinkin lentämään. Onhan se parempi että on pari kopteria niin ei hyvä lennätysviikonloppu lopu lyhyeen pienen osan rikkoutumisen takia.
Mitä tästä sitten oikein on opittu ?
- Jos beltti ei lennä aloittelijan käsissä niin vika on todennäköisesti niissä käsissä.
- Kannattaa pitää varaosina ainakin lapoja, feathering shafteja ja hammaspyöriä
jos ei halua että lennättäminen loppuu lyhyeen.
- Älä lennätä puolikuntoisella lavalla, varsinkaan foamisella.
- Metalliosien kanssa muista ruuvilukite
- Jos haluaa opetella enemmän kuin akullisen päivässä kannattaa ostaa lisäakkuja ja kunnon laturi
- Tarkista että rotorheadin kaikki osat liikkuvat kevyesti, liian kireälle vedetty ruuvi tai murjottu pallo voi pilata paljon
- Tarkista ennen joka lentoa että servot ja gyro toimivat kunnolla.
-
Hyvä teksti. Lisää tällästä.
-
- Kannattaa pitää varaosina ainakin lapoja, feathering shafteja ja hammaspyöriä
jos ei halua että lennättäminen loppuu lyhyeen.
- Älä lennätä puolikuntoisella lavalla, varsinkaan foamisella.
- Metalliosien kanssa muista ruuvilukite
- Jos haluaa opetella enemmän kuin akullisen päivässä kannattaa ostaa lisäakkuja ja kunnon laturi
- Tarkista että rotorheadin kaikki osat liikkuvat kevyesti, liian kireälle vedetty ruuvi tai murjottu pallo voi pilata paljon
- Tarkista ennen joka lentoa että servot ja gyro toimivat kunnolla.
Kokeneemmilla silmillä lukiessa nämä tuntuu niiiiin itsestäänselvyyksiltä, mutta silti muistaa että kaikki ne piti aikoinaan kokeilla... ;D
-
- Jos beltti ei lennä aloittelijan käsissä niin vika on todennäköisesti niissä käsissä.
Hieno kokonaisuus ! :) Mutta tuo kohta on mun mielestä loistava pointti. En sitte tiedä varmaksi että oliko mun Beltti yksi miljoonasta, mutta se lensi suoraan paketista, ei varmaan ollut huippu säädöissä, mutta täysin toimiva. Ja todella monesti tuntuu että kynnys laittaa torppi Beltin piikkiin on aika matala. Harmi ettei kopteri paketit sisällä sen enempää selkärankaa kuin nöyryyttäkään, mutta sulla näyttää olevan niitä omasta takaa :)
-
Kyllä se beltti lentää suoraan paketista otettuna ja vielä paremmin, kun vähän malttaa hienosäädellä lisää.
Torpattua on tullu useamman kerran ja muovinupilla mennään edelleen.
Kantapään kautta opittuun lisää:
- Mitään osaa ei kannata korjata pikaliimalla... no joo, canopyn saa liimata.
-
Itse olen päättänyt aloittaa kopteri harrastuksen. Budjettini on enintään 200e. Mikä kopteri tällä budjetilla on paras ja sellainen, jolla on tehoa ja tekniikkaa oppia 3D lentämistä ja päästä sen sen saloihin. Belttiä olen harkinnut, koska siinä on voimakkain moottori, mitä 200e kopteriin saa (kai). Kuitenkin olen lukenut, miten tällä foorumilla ollaan dissattu belttiä. Olisiko esim. honey bee tai jokin halpa kopio beltiä parempi?
-
Itse olen päättänyt aloittaa kopteri harrastuksen. Budjettini on enintään 200e. Mikä kopteri tällä budjetilla on paras ja sellainen, jolla on tehoa ja tekniikkaa oppia 3D lentämistä ja päästä sen sen saloihin. Belttiä olen harkinnut, koska siinä on voimakkain moottori, mitä 200e kopteriin saa (kai). Kuitenkin olen lukenut, miten tällä foorumilla ollaan dissattu belttiä. Olisiko esim. honey bee tai jokin halpa kopio beltiä parempi?
200 euroa ja 3d lentoon soveltuva ( rtf ) kopteri paketti on mahdoton yhdistelmä. Tietenkin riippuen siitä mitä "3D"llä tarkoitat, perus väärinpäin lentelyä vai sitten sitä mitä juutuupista näkee kun kirjoittaa 3d rc helicopter. Beltti ei taida kunnolla lentää edes väärinpäin :D varsinkin beltillä aloitelialla on piiiiiiitkä matka siihen. OP aka vispilä taitaa olla ainut kuka on suomessa vetänyt onnistuneesti 3D lentoa beltillä ;D
Suosittelen että mielummin ostat jonkun radio + simulaattori paketin esim. spektrum dx6i ja phoenix simulaattori. Sillä harjoittelet ja sitten kasvatat budjettia johonkin "kunnon" kopteriin tai edes siihen hk450 kopukkaan.
Toinen vaihtoehto on ostaa microkokoinen muuttuvalapakulmainen kopukka joka ei mene herkästi rikki. Esimerkiksi Walkera genius CP tai e-flite mcpx. Molemmat RTF pakettina pyörii siellä 200e hintaluokassa.
-
Itse olen päättänyt aloittaa kopteri harrastuksen. Budjettini on enintään 200e. Mikä kopteri tällä budjetilla on paras ja sellainen, jolla on tehoa ja tekniikkaa oppia 3D lentämistä ja päästä sen sen saloihin. Belttiä olen harkinnut, koska siinä on voimakkain moottori, mitä 200e kopteriin saa (kai). Kuitenkin olen lukenut, miten tällä foorumilla ollaan dissattu belttiä. Olisiko esim. honey bee tai jokin halpa kopio beltiä parempi?
3D ja teho on kaksi sanaa. Ne ei sovi samaan lauseeseen Beltin kanssa. Eflite blade mcpx rtf saattaisi kiinnostaa sua tai walkera minkä zxiicci mainitsi. Jos näitä isompia kuitenkin haluaa niin kannattaa tutustua tuonne HK, ALZRC jne kloonikoptereiden puolelle. 200€ saa Hobby Kingiltä jo lentävän laitoksen ja lähettimen, mutta toki työkalut laturit ja akut vielä pitäisi jostain saada. Tai en tiiä saattaa mahtuakki nipin napin 200€ budjettiin jos HK:lta tilailee kaiken.
-
On tuossa tullun kaverin Honeybeetä ruuvattua ja koelennettyä, enkä löydä siitä kopterista mitään positiivistä kerrottavaa. 450 HK kieputin on taas ihan eri maata, vaikka ei sekään mikään huippuvehes ookkaan.
En pysty missään nimessä suosittelemaan Honeybeetä kenellekkään. Niiden valmistaminen pitäis kieltää jonkun lain nojalla.
-
Juu kiitos vastanneille. Hk 450 rupes himottaan ku katteli pari videoo ;D. Foorumeilta varmaan löytyy hk:sta ja sen kasaamisesta tietoo. nopee kysymys. Onko mitään suomalaista nettisivua, joka myy hk 450 koptereita.
-
Ei ole... HK450 = HK = Hobbyking = www.hobbyking.com (http://www.hobbyking.com) marsmars :)
-
Jos pelkkää kittiä etsii, niin täältä löytyy suomi kaupasta 500 kokoluokan kloonikopteri http://www.roboshop.fi/radio-ohjattavat/helikopterit/pro.html (http://www.roboshop.fi/radio-ohjattavat/helikopterit/pro.html). Yksi vaihtoehto on sitten myös ebayn shopit, joiden syövereistä löytyy paljon osia näihin trex klooneihin. Ja jos päädyt hk:n vempeleeseen niin tuolta mun plogista löytyy aloittelijan juttua hk:n kopterin kanssa treenailusta. http://rc-kopteri.blogspot.com (http://rc-kopteri.blogspot.com)
-
Morjens
Aloitteleva beltti-äijä (CBX) täälläkin.
Viikonverran tossa jo belttiä yrittäny pompotella vaihtelevalla menestyksellä. Pari torppia jo saannu aikaiseksi.
Tänään aamulla oli oikein tyyni keli, mutta keskenkaiken jostain pöllähti tuulenpuuska ja beltti meinas karata autokatokseen...
Piti ottaa hätäisesti alas ja hieman tuli taas remonttia.
No mitäpä tuosta, osia lisää vaan tilaamaan.
Hetken jo sentään leijui jo paikallaankin, tosin vain 0,5m korkeudella.
Kaipa se siitä vielä lähtee, hope so.
Ves@
-
Beltti on ehdottomasti aloittelijan unelma, jos kärsivällisyys kestää. Itsellä ensimmäinen kesä (viime kesä) meni leijutellessa ja torppausten tuhoja korjatessa. Siinä tuli beltin rakenne ja säätäminen pakostakin tutuksi. Syksyllä 2011 hommasin sitten ensimmäisen "kunnon" simulaattorin, jota tuli koko talvi pyöritettyä. Samalla puri modaus kärpänen ja vaihdoin V2:n rungon CPX:n runkoon (noin 10€) ja DTS modaus oli siinä. Ennen ensimmäistä kevään lentoa meni radio vielä vaihtoo (eSky alkurerainen laukesi "simu" pyörittelyissä), nyt on DX6i käytössä ja ensimmäistä kertaa sain servot 90 asteen kulmiin... :)
Nyt alkaa hehkutus... Viime sunnuntaina ensimäiset kunnon lennot Beltillä = 2 akullista kaseja taivaalla... ;D Ei enää pelkkää leijutusta...
Eli itse olen ollut tyytyväinen omaan Beltiini, vaikka jollain laatuvehkeellä olisi varmasti homma lähtenyt käyntiin helpomminkin.
-
No niin, tonttiin tuli jotta pätkähti >:(
Noin metrin korkeudella leijuttelin ja aivan yhtääkkiä kopu kaatuu toiselle kyljelle ja ilmailu onnettomuus oli tosiasia.
Komeesti lenteli cpx:n kappaleet ympäri pihaa. Peräpuomistakin tuli hyvä suorakulman aihio.
Ilmeisesti joku sähkövika, kun noin nopeesti alas tuli, mitään ei kerinny tekeen.
Nyt sai cpx luovuttaa puuttuvat ruuvit tohon v2:een.
Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...
-
Beltti on ehdottomasti aloittelijan unelma, jos kärsivällisyys kestää. Itsellä ensimmäinen kesä (viime kesä) meni leijutellessa ja torppausten tuhoja korjatessa. Siinä tuli beltin rakenne ja säätäminen pakostakin tutuksi. Syksyllä 2011 hommasin sitten ensimmäisen "kunnon" simulaattorin, jota tuli koko talvi pyöritettyä. Samalla puri modaus kärpänen ja vaihdoin V2:n rungon CPX:n runkoon (noin 10€) ja DTS modaus oli siinä. Ennen ensimmäistä kevään lentoa meni radio vielä vaihtoo (eSky alkurerainen laukesi "simu" pyörittelyissä), nyt on DX6i käytössä ja ensimmäistä kertaa sain servot 90 asteen kulmiin... :)
Nyt alkaa hehkutus... Viime sunnuntaina ensimäiset kunnon lennot Beltillä = 2 akullista kaseja taivaalla... ;D Ei enää pelkkää leijutusta...
Eli itse olen ollut tyytyväinen omaan Beltiini, vaikka jollain laatuvehkeellä olisi varmasti homma lähtenyt käyntiin helpomminkin.
Belttiin saa vissiin kuitenkin varaosia. paljonkos tuolle beltille on tullut hintaa torppien korjauksen muodossa ja ennen kaikkea mankan päivityksellä. Tuo DX6i on jo yksinään lähes tuon beltin hintainen.
Tässä vaan mietin kun itse pistin vähän tuota enemmän kopuun kiinni ja se on särkynyt yhden kerran ohjausvirheestä ja toisen kerran viallisen linkin takia. (onhan sekin oma moka kun ei tullut tarkistettua, mutta ei tikkuvirhe joista nämä yleensä lähtee)
40 vuotias ei enää ole ihan näppärimmillään oppimaan, kaikki vaatii kovasti työtä, mutta kuukauden jälkeen alkaa taivaslento orastaa. Nyt voi jo leijutella nenä itseä kohti vähän aikaa, ajella pikkasen edes takaisin yms. Tuohon nähden koko kesä on pitkä aika korjata kopua ja opetella leijutusta.
Tässä suhteessa en ole ihan varma onko sittenkään järkevää yrittää ihan minimibudjetilla liikkeelle. Siitä halvasta voi myös tulla ihan he.....tin kallista jos ei osaa luovuttaa aikoinaan. Tässä vähän tarinaa miten se lähtee perse edellä puuhun ja maksaa paljon. http://www.kopterit.net/index.php/topic,10001.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,10001.0.html)
Niin ja se simu, vaikka siitä maksais sen satasen, se tulee paljon halvemmaksi loppupeleissä. Sillä voi hankinnan jälkeen romuttaa 1000 kopua illassa eikä maksa mitään. Kokeilkaapa samaa oikealla, vaikka sitten kuinka halvalla.
-
Kaipa ne osat maksaa jotain, jos meinaan torppaa vaikka 500euron kopun, otaksun ??
En tosin worki hamibandeillakaan millään halvoilla radioilla, kyllä ne pitää vähintään 2500euroo maksaa ja linukka
lisäksi muutaman tonnin.
Nyt harjoitellaan näillä, sopi se toisille tai ei, imho.
-
Eipä se kyllä ihan noin mene. Usein tahtoo noi halvat koput tulla paljon kalliimmiksi ja oppiminen jäädä vähän vähemmäksi...
-
Juu, kukin tyylillään. En yritä moralisoida tai vastaavaa. Olen vaan vierestä seurannut kaverin aloittelua vielä paljon belttiä hankalammalla vehkeellä. Vahva aavistus on ettei siitä taida jäädä muuta kuin paha mieli ja runsaasti rahanmenoa ilman yhtään hallittua lentoa. Sinällänsä harmi, ainakin simua kaveri käskee ihan eri malliin kuin meikäläinen, mutta ei tuolla pääse harrastamaan.
Tosi juttu on myös että tuon mun Gauin torppi taitaa maksaa keskimäärin enemmän kuin beltin torppi. Painavampana siitä menee väkisin jotain rikki, vaikka vaan pudottais kädestä nurmikolle ilman että moottori edes käy. Lavat nyt ainakin ovat menneet molemmilla kerroilla + muutama muu muoviosa. Hintahaarukka lapoja lukuun ottamatta 2 - 6 €/osa.
-
Beltti tulee joka tapauksessa kalliimmaksi kuin ostaa heti kunnon kone. Beltti makso sillon sen 200e ja mitä siitä nyt on jäljellä? Ei yhtään mitään. RTF paketissa ei ollut yhtäkään käyttökelpoista osaa myöhempää käyttöä varten. Kivaahan sillä oli lentää sillon ku en vielä ollu ikinä eläissäni livenä nähny kunnon kopua. ;D Onhan ne beltin varaosat halpoja, mutta ne ku on niin heikkoa muovia niin niitä särkyy torpissa todella paljon.. Ite tulin pehmeään peltoon oikeastaan joka torpilla ja 40-60e hintaan niistä selvisi. 3/4 torpeista oli mekaanisen vian tai sähkövian takia. Kuitenki hyvä radio + belt modauksilla on ihan toimiva kopu rauhalliseen lentelyyn. Paremmat servot ja noparin hommaa vaikka HobbyKingiltä ja sitten joku hyvä gyro foorumilta käytettynä siihen ja tekee säädöt hyvin ja jäykistää sitä nupin lepatusta niin kyllä sillä lentelee.
E: Mutta kukin lentää niinku tykkää. Pääasia, että hauskaa on. :D
-
Onhan ne beltin varaosat halpoja, mutta ne ku on niin heikkoa muovia niin niitä särkyy torpissa todella paljon.. Ite tulin pehmeään peltoon oikeastaan joka torpilla ja 40-60e hintaan niistä selvisi. Kuitenki hyvä radio + belt modauksilla on ihan toimiva kopu rauhalliseen lentelyyn. Paremmat servot ja noparin hommaa vaikka HobbyKingiltä ja sitten joku hyvä gyro foorumilta käytettynä siihen ja tekee säädöt hyvin ja jäykistää sitä nupin lepatusta niin kyllä sillä lentelee.
E: Mutta kukin lentää niinku tykkää. Pääasia, että hauskaa on. :D
Eli se tulee sitten kalliimmaksi torpata kuin tuo Gaui. Noin 60 € maksoi kun nykäisin asfalttiin ja tuli kone käynnissä. Lavat oli ihan päreinä, landarit samaten, peräputkeen tuli uutta muotoilua + muutama muu osa lisäksi.
Toisesta torpista selvittiin alle puolella tuosta, kalleinta tuli kun lavat meni.
-
Eli, mitä kalliimpi kone, sitä halvemmat korjauskulut.
Pitänee tilata joku 1000e maksava hetimiten sitten...
No, ei vaan.
Se on vaan koomista tuo halpojen vehkeiden arvostelu.
Tietty jos tältäkin foorumilta lukee vaan sen tiedon jota tarttee, pääsee pienemmällä mielipahalla.
Toisaalta eipä tuo arvostelu mua haittaa, ihmetyttää vaan hieman.
Mutta mikäpä olen tässä noviisina toisien mielipiteitä arvosteleen.
-
No ei se aivan niin mene, että mitä kalliimpi kone niin sen halvemmat torpit. Kuten itselläni kävi eli 3/4 torpeista oli mekaanisia vikoja. Nyt kun olen sen ultra sika kalliin T-Rexin pistänyt (ennen FBL konversiota koneen hinta uutena noin 380e) ei VIELÄ ole torppia tullut ja lentoja takana yli tuplasti Belttiin verrattuna. Toki nuo kalliitki koneet tulee alas, mutta mekaniikka ja elektroniikka on kalliimpaa ja laadukkaampaa ja tästä johtuen yleensä kestävät paremmin käyttöä. Usein kyllä myös jäykemmät metalliset osat kestävät paremmin torppeja, mutta raja niidenkin kestossa tulee vastaan. Itse en tarkoituksella arvostele/hauku halpoja koneita, mutta kokemusta on Beltistäkin niin osaa vähän sanoa millanen se oli. Karu totuus kopuilussa kuitenkin tuntuu olevan se, että mitä enemmän alussa panostaa laatuun, niin sitä paremmin säästää tulevaisuutta ajatellen.
Mutta jos beltti tuntuu hyvältä nii ei muuta ku kovaa lentoa vaan! Radio kuitenkin on se hankinta jota kannattaa miettiä jos budjettia piisaa. Se lisää huomattavasti vakio beltinkin säätö mahdollisuuksia ja parantaa lennettävyyttä radikaalisti. Ei radionkaan tarvi olla 600e Futaba. Hyviö saa uutena 100-250e ja käytettynä 50-150
-
Kyllä itsekkin tuli belttiä joskus kehuttua kun ei paremmasta ollut tietoa ja olihan se paljon parempi kuin muut eskyt.
Nyt en koskisi tuohon kopteriin pitkällä tikullakaan :D on se vakiona sen verran kauhea lentää ;D
Hieman paremman siitä sai kun laittoi flysky radion ja trex klooni osat. Toki tällöinkin kopusta tuli vain juuri ja juuri siedettävä ;D
Jos haluaa hyvän ja halvan niin joutuu ostamaan yleensä kaksi eri tuotetta.
-
Kyllä tuo kohta kai alkaa ilmassa kestää. Paremmista ja kalliimmista ja niiden lentävyydestä ei vielä ole kokomuksia,
mutta eiköhän sekin päivä vielä koita.
Radio piti jo tosiaan tilata (TH9X), on sit vielä pari kanavaa lisävermeille tulevaisuudessa.
Mankan ja beltin ohjeita jo löytyikin jonkunverran. Tutkin niitä sitten lisää kun mankka suvaitsee saapua.
Onneks sain eilen torpatusta cpx:stä pari varaosaa tohon v2:een.
Alkoi sekin jo ilmaan nousta kun hieman sääteli :)
Lopetan kohdaltani tuon paremmuuden vs. hinta kinaamisen, joka haluaa arvostella niin arvostelkoon.
Tämmönen kohta 50v äijä siitä p****t välittää.
Ves@
-
Lopetan kohdaltani tuon paremmuuden vs. hinta kinaamisen, joka haluaa arvostella niin arvostelkoon.
Tämmönen kohta 50v äijä siitä p****t välittää.
Ves@
Näinhän se menee AINA kinataan paremmasta ja hinnasta,yleensä kohteena joku joka aloittaa Beltillä :)
Belttiä torpataan korjataan säädetään ja välillä lennetään ei se oo sen kummenpaa,aivan samalla lailla kun ns"merkkikopuja"
Itekin Beltillä alottelin ja aina sai kuulla et osta parempi vaikka HK(on kuulemma vakaampi :)) no on se vähän,mut ei silläkään kuuhun mennä.
No nytkyn on HK niin pitäis ostaa isompi(et on mukavampi lentää,ei ota tuuli,näkee paremmin) mut tää touhu on tällästä aina pitää olla parempi ku kaverilla tai samanlainen :)
Onneksi en oo lähteny noitten nuorten hömpötyksiin vaan edelleen pörrään HK:lla ja mukavaa on :D
Ves@
Hieno asenne,pörrää beltillä siihen saakka kun maistuu ja sit kun on aika "merkkikopuihin" niin sit taas uudet kujeet
Ja me iäkkäämmät äijät tullaan aina vähän jälkijunas ;D ;D ;D
UG,olen puhunut :-*
-
Joo Eispii, noinhan se menee...
Vanhat tekee niinkuin huvittaa, nuoremmat muodin perässä juoksee :)
Pahkeinen, alko sataan, ei pääse belttiä leijutteleen >:(
-
Noh.. :D Eipä tässä ideana ole muodin mukana mennä, vaan pyrkiä elämään periaatteen "köyhällä ei ole varaa halpaan" mukaan. ;D
-
Noh.. :D Eipä tässä ideana ole muodin mukana mennä, vaan pyrkiä elämään periaatteen "köyhällä ei ole varaa halpaan" mukaan. ;D
Eihän Pohjaaalaasilla o ku muutakun Pätäkkää ;D
-
Juup enpä ajatellut enempää tähän enää sotkeentua...
Ideani on kuitenkin kun tässä tällainen ketju on että tulis erilaisia mielipiteitä esiin. Nämä on kuitenkin aivan äärimmäisen tarpeellisia ketjuja aloittelijalle ja silloin olisi hyvä tulla esiin niin risut kuin ruusutkin. Jos negatiivista ei saa ilmaista, sivut alkaa muistuttaa mainosmiesten puheita ja on yhtä luotettavaa tietoa kuin myyjien mainoslauseet.
Mun mielestä tärkeämpää kuin hyvä tai huono, on että ostaja saisi edes kohtalaisen käsityksen mitä sijoittamallaan pääomalla saa ja mistä joutuu tinkimään.
On omakohtaista kokemusta tuosta hyvästä ja halvasta. Ei tässä lajissa vaan moottoripyörän kanssa. Siihen meni hermot sekä emännällä että itellä. Kun renkaan paikkasi, kaasari ei toiminut, kun sen korjasi, tankki alkoi vuotaa. Kun sen sai kuntoon, meni sähköt, kun ne korjasi, meni startti jne. Lista oli ihan loputon. Se vehe olis meillä varmaan vieläkin toisena jos olis toiminut mutta siitä tuli vaan paha mieli ja rahaa meni ihan tolkuttomasti ennen kuin tajusi päästää siitä irti. Nämä kopterirahat on pieniä siinä leikissä.
ps. ja ot Pohjalaasilla on eräs tosi hieno sanonta. "Onhan se iso ja varmahan kallis mutta tarteeko sen olla noin alakerransarvijaakon mauton". Pohjalaiset voi korjata kirjoitusasua oikeammaksi jos ei osunut, tuo toimii parhaiten oikealla murteella.
-
Eihän Pohjaaalaasilla o ku muutakun Pätäkkää ;D
Kaikki o isoo paitsi palkka. ;D Tai miksei sille pätäkkää tuu jolle minä sorvaan. :D Nyt on kyllä niin super OT että minä lopetan tähä. Jatketaan jossai muualla. :D
JuhoV:n moottoripyörä vertaus kyllä pätee hyvin myös kopuiluun.
-
Joo Eispii, noinhan se menee...
Vanhat tekee niinkuin huvittaa, nuoremmat muodin perässä juoksee :)
Pahkeinen, alko sataan, ei pääse belttiä leijutteleen >:(
Lennätä vaan Belttiä niin pitkään kun siltä tuntuu. Vaikka se on kiikkerämpi kuin vastaavankokoiset "kalliimmat" koput.
Paremmaksi sen saa halvimmalla kun saa painopisteen kohdalleen. Elikkä akkua jouduin itse siirtämään paljoon etenpäin,
sitten kun tajusin, että Beltti on rankasti takapainoinen. Painavampi akku on myös parempi koska Beltti on kevyt.
Belttiin paras viritys on parempi radio. Sen hankintaan on perusteita jos tuntuu siltä, että harrastusta vielä tästä
jatketaan. Ehkä myös toisen (paremman) nupin hankinnan voi perustella siinä vaiheessa kun orkkis on torpattu
atomeiksi. Kyllä, se lentää paremmin jollain muulla nupilla kuin E-Skyn tekemillä.
Itse hommasin Beltin kaveriksi Amigin mutta siitä en mielestäni saanut sen kummenpaa otetta kuin Beltistä.
Lentäähän se paremmin ja on tehokkaampi mutta torpautuu ihan samalla tavalla ja on kalliimpi korjattava.
Oikeastaan kopterit alkoivat lentää vasta kun sain 600-kokoisen T-rexin ilmaan. Se on jo sen verran kunnioitusta herättävä,
että oikeasti tulee lennättäminen otettua tarkemmin.
Isompi koko auttaa siinäkin kun meillä 50-kymppisillä ei näkö eikä muutkaan hoksottimet pelaa kuten teillä nuoremmilla.
Beltin paras puoli on sen hankintahinta. Tuskin olisin koskaan kokeillut lajia jos olisi pitänyt sijoitta heti se toimintatonni
tähän, ilman varmuutta jatkosta.
Mutta koukkuun jäin ja varoituksen sana kaikille muillekin aloittelijoille: Nyt on mennyt jo useampi toimitatonni 8)
Seuraavana kangastelee mielessä laittaa gasseri. Kun vaan joku ensin myisi vaikka kasan 700 T-Rexin romuja millä
pääsisi alkuun. Rakentamisen riemu on osa tätä harrastusta. ;D
Pekka
-
No niin, 5 akullista tänään leijutellu, eikä mitään ole mennyt rikki :)
Aamulla oli pihalla niin tyyntä, että beltti leijui täysin paikallaan, kumma juttu ;D
Joskus harvoin tuntee pientä oppimisen riemua joka ei aina vaihdu torppaamisen ahdistukseen.
Toi mankka on kyllä jotenkin kökkö, kaipaisin lisää kierroksia samoilla lapakulmilla, toi hov.pit namiska on jotenkin
rajallinen. Onneks on toinen mankka tulossa.
Kaipa tämä tästä vielä johonkin suuntaan kehkeytyy.
-
Toi mankka on kyllä jotenkin kökkö, kaipaisin lisää kierroksia samoilla lapakulmilla, toi hov.pit namiska on jotenkin
rajallinen.
Siinä mankas on se pitkä viiksi vasemmas yläkulmas se vaan päälle niin on heti 100 kaasu ;D ;D ;D
Suosittelen eka kyllä miettiin tätä operaatioo :)
Ite teippasin aluks sen siihen rauta kahvaan ettei tuu vaan OHO juttuja
-
Heh, saattais sitä vipua kääntämällä värkki kadota pihalta jonnekin :D
Vois olla myös mahdollista, ettei sitten enään viittis kopua korjata...
Mutta ootellaan uutta mankkaa tulevaksi ja leijutellaan vanhalla sen aikaa.
Tietty ohjelmointi on sitten edessä, mutta siihen oli ohjeita mukavasti foorumilla.
-
Mulla oli aikanaan Honey Bee King 2 kopteri ja väänsin toki sisällä idlen päälle. Oli aikamoiset smack-liikkeet sisätiloissa 8)
-
Vaihdoin äsken belttiin hiilikuitulavat, voihan hemmetti että muuttui kopun käytös.
Nythän se alkaa kestää melkein paikallaankin, eikä jammaa kokoaikaa edestakaisin.
Se taitaa olla niin että lämmitän saunan noilla puulavoilla :D
En kyllä silti vieläkään sitä idleuppia kokeile :D , menis meinaan hyvät hiilarilavat päreiksi ainakin...
Hemmetti kun joutuu huomenna duuniin, ei pääse päivällä harjoitteleen.
-
Noi Turnigyn 2200mAh akut on senverran paksumpia ja pidempiä, että tuntu menevän melko kohdalleen tuo tasapaino ilman kikkailuja.
Ainakin V2:ssa, CPX:n raadossa en viel oo kokeillu.
Virtaakin tuntuu riittävän enempi, ainakin jos Zippyihin vertaan.
Sais vaan tuo sade loppua, että pääsis ulos.
-
Noi Turnigyn 2200mAh akut on senverran paksumpia ja pidempiä, että tuntu menevän melko kohdalleen tuo tasapaino ilman kikkailuja.
Ainakin V2:ssa, CPX:n raadossa en viel oo kokeillu.
Virtaakin tuntuu riittävän enempi, ainakin jos Zippyihin vertaan.
Sais vaan tuo sade loppua, että pääsis ulos.
Samoja akkuja käytin Beltis,mut silti laitoin n.25cm "kovavaahtomuovi" palan sinne akkupaikan perälle nipparil kiinni ja siihen velkro tarra
ja akun perään velkro niin oli hyvin balanssis ja pysy kiinni ja tais mulla olla joku koukku kuminauha kiinnike viä varmistamas....
-
Sen verran sade taukosi, että 3 akullista kerkesin tekeen leijuntaharjoituksia.
Melkoinen puuskatuuli keikutti kopua, mutta jostain syystä en torpannu sitä :)
Alkaisko kestää näpeissä vai liekö aloittelijan tuuria...
Löysin lootasta tommosen iMax-laturinkin josta oli foolio poikki, piti tinata sekin kuntoon.
Ei paha päivä sateesta huolimatta.
Tuli muuten se HK450:kin ostettua jo 8)
-
Sen verran sade taukosi, että 3 akullista kerkesin tekeen leijuntaharjoituksia.
Melkoinen puuskatuuli keikutti kopua, mutta jostain syystä en torpannu sitä :)
Itellä ei ole kokemusta tuosta450 kokoluokasta. Ehkäpä huomenna on. Puolen päivän aikaan menen katsomaan onko se ostamisen arvoinen.
Mutta ole varovainen tuon tuulen kanssa. Veikkaan että tämän päiväinen oli lähtöisin kovasta tuulen puuskasta. Heitti kopun vajaassa metrissä katolleen ja siinä sitä ihmeteltiin mitä pitäis tehdä. En tehnyt mitään, odottelin vaan mitä romua tulee tällä kertaa. Tuo 500 koko on kuitenkin ainakin jonkin verran paremmin tuulta sietävä laite. Aikaisemmin olen lentänyt 10 m/s olevissa puuskissa ilman ongelmia, tänään oli vielä paljon enemmän ja eihän se näpeissä pysynyt. Paikallisen sääaseman mukaan oli puuskissa 16m/s ja oli mun taidoille vissiin liikaa.
-
Ei paha päivä sateesta huolimatta.
Tuli muuten se HK450:kin ostettua jo 8)
Noniin jää Beltti sit kaapin hyllylle ettiin uusia ottajia ;D
Onnee uudelle tulokkaalle :)
Paikallisen sääaseman mukaan oli puuskissa 16m/s ja oli mun taidoille vissiin liikaa.
Saa aika Tarekki olla joka "lentelee" tollasis puuskis :)
-
HK450 saa odotella parempaa mankkaa, jos semmoinen sattuis joskus tuleen.
Onhan se räyhäkästä yrittää leijutella belttiä kun se on lähes kokoajan punkeamassa johonkin suuntaan :D
Tyynet illat olis mukavia, paitsi että heti on kimpussa miljuuna hyttystä eikä niitä voi huiskia pois.
Lisää off:ia ostettava :)
-
Saa aika Tarekki olla joka "lentelee" tollasis puuskis :)
Se flippi tuli aika hitaasti loppujen lopuksi. En vaan ollut hereillä ja paikka oli niin ahdas etten uskaltanut edes yrittää korjata. Mun mielestä olis ollut tekijällä korjattavissa helposti ja myös mulla jos tilaa olis ollut. Tämä meni mun mielestä kokemattomuuden ja osittain tyhmyyden piikkiin, en osannut odottaa ihan tuollaista ja oli ahdasta.
Mutta nyt tuo on nähty ja kokeiltu, älkää muut särkekö tuolla tavalla. Se sattuu vaan lompakkoon.
-
Pahkeinen, jos ei sada vettä niin tuulee.
Harjoitella pitää silti heti kun ehtii.
Hyttysiäkin aina miljuuna heti inisemässä lähistöllä, eikä niitä voi poiskaan huiskia.
Eikä torppejakaan ole onneksi tullut (koputtaa puuta).
-
Se on hyvä et rupee kopu pysyyn ehjänä,siitä se lähtee :)
Ookkos tehny siihen Belttiis mitään "upgrade" juttuja?
Suosittelen ainakin vaihtaan ne leparikumit kovempiin kumeihin jos et oo viä tehny?
Huomaat heti eron ne alkuperäset on kyllä todella löysät/pehmeet.
Ite hain paikillisesta kumiliikkeestä sopivat kumit ja ero oli huomattava.
Mut nää oli ihan ykköset Belttiin http://www.readyheli.com/DAMPENERS-TREX-450-SE-V1SSA-Rave-3D-Head-Dampener-Upgrade--Red-Dampers-by-Trueblood_p_32411.html (http://www.readyheli.com/DAMPENERS-TREX-450-SE-V1SSA-Rave-3D-Head-Dampener-Upgrade--Red-Dampers-by-Trueblood_p_32411.html) ja lavoiks näitä http://www.trex-store.com/325mm-lasikuituiset-paalavat-trex450-p-991.html (http://www.trex-store.com/325mm-lasikuituiset-paalavat-trex450-p-991.html)
-
Tossa v2:ssa on vielä leparigummit aivan löysät, pitäis vaihtaa kun jämäköitä kumeja on jo himassa.
Torpatussa cpx:ssä on jäykemmät ja eron tosiaan huomas keltanokkakin :)
V2:een laitoin hiilikuituiset lapaset ja heti muuttu rauhallisemmaksi, josko beltti koskaan on rauhallinen.
No ei vaan, kyllä se tyynellä kelillä pysyy ihan paikallaankin. Perää tarttis säädellä, kun tuppaa nokka kääntyyn ittekseen.
Muuten, yks HK450 on jo tontilla, vähän sähkötöitä ja testaamaan, kunhan uus mankka tulee.
-
Kyllä se alkaa tuossa pikkuhiljaa paikallaankin jo leijumaan.
Ainakin aamulla, kun ei tuullut ollenkaan.
Alkaa tulla semmoinen havainto, että jos sormet pelaa ja uskoa asiaansa riittää, saattaa kopu jonain päivänä vielä lentääkin.
Jos taas tuo usko omiin kykyihin puuttuis kokonaan, lienee sama vaikka vetäis idle-upilla kopun suoraan männyn kylkeen :D
Ei muuta kun jatkamaan harjoitusta, vielä on keli kohdallaan...
-
Perhana, vaihdoin belttiin jäykemmät leparikumit ja värkki alko lentään kylkimyyryä...
Siitä sitten sisälle säätään lisää, ei oikeen löydy mitään mikä olis poskellaan.
Kävin uudestaan kokeilemassa, leijuu kuin joku harakka ja vetää oikeelle ihan sikana.
Lisää säätöö ja kun piti mennä kokeileen, alko tietty sataa. Pitää huomenna jatkaa, nyt ei enään jaksa.
Ihmetyttää tuo oikeelle kiskominen, swashikin näyttäis olevan suorassa. Jos ei huomenna oikene, puran koko nupin.
Ainakin saa swashin sit suoraan tulkilla.
Toistakymmentä akullista tuli kuitenkin leijuteltua ennen tota laparigummien vaihtoo, enkä torpannu sitä :)
-
Hah, nyt palo sitten orggis ESC lopulta, komee oli savu.
No, eikun vaihtoon. Kuinkahan musta tuntuu että alkaa kohta riittää belteillä leikkiminen.
Taitaa olla ensimmäinen harrastus, mikä kivestää näin paljon >:(
Josko jo huomenna pääsis kokeileen HK450:aa...
-
Hah, nyt palo sitten orggis ESC lopulta, komee oli savu.
No, eikun vaihtoon. Kuinkahan musta tuntuu että alkaa kohta riittää belteillä leikkiminen.
Taitaa olla ensimmäinen harrastus, mikä kivestää näin paljon >:(
Josko jo huomenna pääsis kokeileen HK450:aa...
Voit olla ylpeä beltisi noparista että se kesti noinkin kauan! Se että se palaa on vain ominaisuus. :)
-
Voit olla ylpeä beltisi noparista että se kesti noinkin kauan! Se että se palaa on vain ominaisuus. :)
Heh, onneks ei palanu ilmassa. Haju ja savu oli oikein miehekäs.
Vaihdoin siihen Xen:n lähettämän noparin ja taas pelittää. Piti vaihtaa ne löysät laparingummit takas, en saannu sitä leijuun niillä millään.
Nyt leijuu taas jotenkin.
-
Piti vaihtaa ne löysät laparingummit takas, en saannu sitä leijuun niillä millään.
Nyt leijuu taas jotenkin.
Jotenkin en uskois et noi uudet leparikumit tekis ton kylkimyyry ongelman ::)
Ite oon tosiaan käyttäny "kaikenlaisia" kumeja beltis eikä oo koskaan ollu mitään tommosta ongelmaa :)...mut Beltti on Beltti ja se elää välillä omaa elämää ;D
Mikkä lepari kumit sulla on ne kovemmat?
-
Muistaakesi näitä ne on http://www.leluja.net/002576-ring-000668-p-1908.html (http://www.leluja.net/002576-ring-000668-p-1908.html)
Äsken säädin lapauran kohdalleen, nyt pysyy paikallaan eikä kampee oikeestaan mihinkään suuntaan.
Hetkeksi voi jopa irroittaa peukalot tikuilta :D
Olisko tuossa nupissa kuitenkin joku vaan vinossa, kun heti vaihdettuani löysät kumit tuo käytös muuttui.
No, nyt leijuu ja se riittää mulle tähän hätään.
Toi uus nopari pelaa komeesti (Kiitti Xen) tuntuu moottorikin käyvän erilailla. Lienee ollut nopari jo pitempään jotenkin viallinen yms.
Äskeiset tuulenpuuskatkaan ei aiheuttanu torppia, joten pistän saunan lämpiin :)
Onneks on välillä hyvä mieli kun beltti suostuu yhteistyöhön...
-
Onneks on välillä hyvä mieli kun beltti suostuu yhteistyöhön...
Näinhän se menee et pitää olla tyytyväinen kaikista lentominuuteista mitä Beltillä saa lentää ne on kullanarvosia 8)
Välillä tuntuu et joutuu säätää enemmäm mitä voi lentää(taitaa se näin ollakkin :)))
Jos rupee noi Beltin leparikumit oleen ongelma niin täällä vinkkiä uusiin "kumeihin" ;)
http://www.kopterit.net/index.php/topic,10070.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,10070.0.html)
Eikös sulla ollu se HooKookin?
Koskas meinaat laittaa "tulille"?Huomaat eron Belttiin heti ja mietit et olis pitäny heti vaan laittaa toi HooKoo ;D
-
Duunien takia ei oo paljoo kerinny/jaksannu kopuja leijutella, mutta tänään oli jo pakko päästä harrastaan.
HK kainaloon ja pihalle...
No hemmettiläänen, sehän leiju paikallaan ilman mitään sen kummempia seremonioita 8)
Rauhallisempi on kuin beltti, ilmeisesti painosta ja vähän suuremmasta koosta johtuen.
Pitänee kohta alkaa kirjootella tuonne HK-osiolle.
Mutta on todettava että ei aikani silti ole hukkaan menny noitten belttien kanssa, tietty jokainen saa olla mitä mieltä
haluaa tuosta.
Belttikin tosiaan leijuu paikallaan, mutta vaatii säätöä ja lisää säätöä.
Näin se etenee :)
-
Piti pitkästä aikaa Belttiäkin ulkoiluttaa. Ilmeisesti leparigummit tulleet tiensä päähän.
Leijuu paikallaan ja yhtääkkiä hirmuinen spurtti suoraan ylös tai alaspäin.
Tosi pienillä kierroksilla kestää aivan paikallaan, jenkojen nosto pahentaa asiaa.
Lavat tosiaan lepattaa kunnolla ja paikallaan ollessa roikkuvat alaspäin.
Jäykemmät kumit tai pari viagraa kenties, kopulle siis...