Kopterit.net
Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: totalitor - 09 Toukokuu, 2011, 11:14:24
-
Hei!
Koneeni on kaksiroottorinen. Stabilointitanko vääntyi ja yritin sitä käsivoimin saada suoraksi. Eihän se oikein suoraksi enää tullut. Kun kokeilin lennätystä niin siitä ei tullutkaan enää mitään. Kone oli holtiton ja lisää tuhoa tuli...
Voinko tästä päätellä että stabilointitangon pitää olla ehdottoman suora? Vai onko vika jossakin muussa?
-
Kyllä stabilointi tangon tulisi olla suora ja ehkä, myöskin stabilointi lapojen tulisi olla samalla etäisyydellä toisistaan, työntömitalla saa laitettua lapaset tarkalleen samalle etäisyydelle toisistaan. Ihan yleisenä käytäntönä kannattaa sisäistää sellainen asia, että laitteessa kuin laitteessa tulisi olla ehjät ja toimivat osat.
-
Kyllä kaikki pyörivä saisi aina olla suoraa..
Kyllähän sen huomaa autoakin (tai polkupyörää) ajaessa jos rengas on vääntynyt :)
Kopterin roottorissa vieläpä on kierroksia niin paljon että kyllä se on tosi tarkka että se tanko on siellä suorassa.
Moni käyttää vääntyneitäkin stabbarintankoja mitkä on vain käsin väännetty "suoraksi", mutta ei se kannattavaa ole. Rikkoo tärinällä sitten muitakin paikkoja ajan kuluessa tai tulee suoriltaan tonttiin.
-
Tepä olette nopeita. Kiitos vastauksesta, taitaa olla parasta laittaa uusi sabilointitanko kopteriin.
-
Koneeni on kaksiroottorinen
HOX! epäilen ettei siitä löydy stabbarilapoja niinku poijjat täällä niitä kovasti käskee suoristaa.. Tanko tietenni hyvä olla hyvin lähellä suoraa vaikka vain painot oiskin koaksiaalissa :)
-
HOX! epäilen ettei siitä löydy stabbarilapoja niinku poijjat täällä niitä kovasti käskee suoristaa.. Tanko tietenni hyvä olla hyvin lähellä suoraa vaikka vain painot oiskin koaksiaalissa :)
Pää- ja takaroottori? ;)
-
No seki on mahollista näillä infoilla :P
-
Ei ole stabilointilapoja, vain stabilointitanko jossa on painot päässä.
-
Kyllä coaxiaali helikopteri yleensä lentää vaikka tanko olisi hieman vääntynyt. Se vain aiheuttaa pahaa värinää ja tärinää runkoon.
Pikemminkin vaikuttaa että kopterissa on jotain muuta rikki tai irronnut.
ps. Jos kone on ESKY:n valmistama ja siinä on alumiinisia päivityksiä, niin yksi mahdollinen vika on tuo lavan pidike:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=86155#5 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=86155#5)
Tuon ei tarvitse olla edes rikkoutunut. Riittää että ruuvit ovat löystyneet niin kopteri veivaa kuin olisi tornandoon joutunut.
-
Kyllä coaxiaali helikopteri yleensä lentää vaikka tanko olisi hieman vääntynyt. Se vain aiheuttaa pahaa värinää ja tärinää runkoon.
Ja se paha värinä ja tärinä ei riko sieltä paikkoja?
Ja se paha värinä ja tärinä ei vaikuta lento-ominaisuuksiin?
-
Ja se paha värinä ja tärinä ei riko sieltä paikkoja?
Ja se paha värinä ja tärinä ei vaikuta lento-ominaisuuksiin?
pakko kommentoida taas tuttuun tapaani ihan offtopiccia! ;D
muistatko Johny sen policekepakon? sekö ei tärissy ja vatkannu ku hullun ******?
lentää vastoin fysiikan lakeja ja normi gyrojen sietokykyä yhä edelleen ;D
ei noi cocsit niin just taida olla ;D
-
No se policekepakko oli joku ultimate laite :D
Mutta voihan se näinkin olla, ei muutakö vääntelemään käytettyjä stabbarintankoja-->
-
Vaihdoin koneeseen uuden suoran stabilointitangon ja kone lentää taas vakaasti. Eli ainakin minun kopteri (Nine Eagles Kestrel 500 Coax) on tarkka tangon suoruudesta.
-
Kertokaapa onko oikein/normaalia että lapakulmat muuttuvat reilusti jos stabilointitankoa keinuttaa. Päästä päähän kun kääntää sitä niin kulmat muuttuvat about 15 astetta. Järki sanoo että pakkohan se on olla normaalia mutta tuntuu silti oudolta että kulmat muuttuvat "itsestään" kesken lennon.
-
sehän sen stabbarin tarkoituskin on, eli muuttamalla lapakulmia se ohjaa kopua iha niinkuin servotkin, mutta se vaan yrittää keskipakoisvoiman vaikutuksesta pysyä suorassa eli se vakauttaa kopua ja yrittää estää liiempää vaeltelua eli normaalia on
-
Kertokaapa onko oikein/normaalia että lapakulmat muuttuvat reilusti jos stabilointitankoa keinuttaa. Päästä päähän kun kääntää sitä niin kulmat muuttuvat about 15 astetta. Järki sanoo että pakkohan se on olla normaalia mutta tuntuu silti oudolta että kulmat muuttuvat "itsestään" kesken lennon.
kun katsot tarkkaan mitä se tekee niin se ei "muuta kulmia" muuta kun cyclic suunnassa eli ei kajoa collectiveen koska molemmat lavat kääntyy samaan suuntaan tikun mukana... se siis ohjaa roottoria cyclic suunnassa ;)
-
Selvä. Totta puhuen en käsitä lainkaan noiden stabbarien tarkoitusta ja tehtävää, Sandun selityksestä huolimatta ;). Mutta eipä sillä ole niin väliä, kunhan toimivat :D. Jospa sen joskus ymmärtäisi, hyvä että muut ymmärtävät ja osaavat sanoa mikä on oikein ja väärin.
-
Stabilointitangon tehtävä on siis vakauttaa ja rauhoittaa nupin toimintaa. Tämä stabilointitanko
kulkee seesaw:n läpi. Seesaw osassa on mikseri jonka vivut ovat yhteydessä lavanpitimen
linkkeihin. Hyrrävoiman takia stabilointitanko sekä seesaw pyrkivät olemaan suorassa kulmassa
pääakseliin nähden koko ajan roottorin pyöriessä. Myös päälavat pyrkivät normaalitilassa olemaan
suorassa kulmassa pääakseliin nähden, näin ollen sekä stabiloinnin sekä lapojen kehät ovat
samansuuntaiset normaalitilassa. Päälapojen kehän poikkeuttaminen joko ohjaamalla tai
tuulenpuuskan takia aiheuttaa sen, että stabilointitangon kehän ja pääroottorin kehän välinen kulma
muuttuvat ja tapahtuu lapakulmien korjausliike seesaw:n mikserivipujen kautta.
Stabilointitanko sekä seesaw pääsevät keinumaan nupissa. Tämä on välttämätöntä koska mikäli
seesaw ja stabilointitanko olisivat aina suorassa, ei lapakulmien ohjauksella pystyisi
poikkeuttamaan lapakehää ja näin ollen kopteria ei pystyisi ohjaamaan. Stabilointitanko sekä
seesaw siis aina myötäilevät ohjausta mutta pyrkivät hyrrävoiman avulla vastustamaan sitä jolloin
tapahtuu ohjauksen vaimentumista.
Lainaus: www.f3c.fi (http://www.f3c.fi) - kopteriopas
Edit: Ja sama asia toki täällä meilläkin wikissä, wink wink... ;D