Kopterit.net

Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: Lassi Luukkonen - 08 Toukokuu, 2011, 08:27:33

Otsikko: Kopufuilit
Kirjoitti: Lassi Luukkonen - 08 Toukokuu, 2011, 08:27:33
Moro

Mites nuo helikopterifuilit kun niitä on eri väristä ja niissä sitten tavaraa eri suhteessa. Ainut ero minkä olen huomannut, on se, että savuttaa huomattavasti enemmän tietyllä aineella. Mistäs moinen johtuu ja pitäisikö minun perehtyä asiaan enemmän?

Minkälaista fuilia käytätte esim Os 50 koneessa?

- Lassi
Otsikko: Vs: Kopufuilit
Kirjoitti: kaardian - 08 Toukokuu, 2011, 09:40:58
Väri taitaa olla enemmänkin käytetyn öljyn väristä. Klotz on punaista ja joku muu sinistä. Taitaa vihreääkin olla, ja jokseenkin keltaista.

Oljyt lienee keskenään liki yhtä laadukkaita tänäpäivänä. Osa öljyistä savuttaa enemmän ja toiset vähemmän. Itse pidän paljon savuttavista ;D se on sellanen kiva efekti.

Oleellisinta taitaa olla nitron määrä. Itse käytän 30% nitroa tällä hetkellä. Sillä saa hieman enemmän tehoa. 20% lienee jo varmasti sopiva määrä, moneen eri käyttöön. Itse ajoin aikaisemmin ~22% nitron määrällä ja se oli ihan hyvä, mutta tämä 30% on selvästi tehokkaampaa.
Taannoin kokeilin 15% nitroa ja sen tunsi selvästi alitehoseksi.

Lennokkitouhuissa käytetään nitroa paranatamaan moottorin käyntiä ja "estämään sitä ettei sammu". Näissä käytetään n. 5 - 10%.
Itse aloittelin helikopteritouhuja joskus 1998 hujakoilla, ja sillon käytin 15% nitroa, ja se oli ihan hyvä leijutteluun ja perus taivaskaarteluun.

Sanoin että nykyinen tapa on siinä 20 - 30% nitroa vähän riippuen käyttötarkoituksesta ja fuilin valmistajasta.
Otsikko: Vs: Kopufuilit
Kirjoitti: Maikko - 08 Toukokuu, 2011, 10:16:06
Nitron määrästä:

Olen lentänyt viime aikoina paria 90:stä joissa on ollut tankissa 20%-nitroa. Toinen oli Markuksen 700N FBL ja toinen SJo1:sen Srimok FB ja voin sanoa että 20% on ihan riittävästi. Itse olen tosin nyt ajellut 30%:lla, mutta kyllä se vähempikin riittäisi.

Otsikko: Vs: Kopufuilit
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 08 Toukokuu, 2011, 10:34:06
Lennokeja ja kopteria lennän molempia 30% nitrolla, moottorina LUONNOLLISESTI YS ;) Oletteko fuilitestailijat muuten huomannut että kun mennään nitron määrässä alle 20% on kaasarin säätö HUOMATTAVASTI tarkkuutta vaativampaa ku esim 30%:lla? Näin siis ainaki YSsillä, eli kun nitroa on riittävästi nii riittää että neulat on oikealla hehtaarilla ja alle 20% tarttis olla niitten "räikkä"naksujen välimuodotkin olemassa...
Otsikko: Vs: Kopufuilit
Kirjoitti: Lassi Luukkonen - 08 Toukokuu, 2011, 12:09:15
Ok. Eli ei tarvitse "sumusta" välittää :D. En nyt muista mikä fuilin merkki on, mutta kärkkäiseltä oon ostanu jottai punasta ja vihreetä... Pääasia että moottori käy hyvin.