Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: JJA - 08 Kesäkuu, 2007, 20:33:12
-
Mitäs porukat käyttelee milläkin koneella ja tulpalla?
Mulla ossin 50 hyper ja ossin #8 tulppa, fuilina byronin 15%.
Oon vaan miettinyt uskaltaisiko sitä fuilia sekoitella esmes itse taikka kokeilisko miten wildcatin fuilit toimisi. Tilasin tohon traineriin wildcatin fuilia, niin samassa laatikossa tulisi jatkossa pari gallonaa heli ja lekofuilia=4gal.
No en ole vielä laskenut mitä itse sekoitus tulisi maksamaan, eli mitä siinä säästäisi, mutta valmiit fuilit maksaa...no rahalla saa.
-
Coolpower Helimix 20 %
- 20 Nitroa
- 20 Syntikkaa
- 60 Röppöä
Tulpat O.S 8 tai enya 3.Ossit toimii paremmin.
Moottorit O.S 50 sx-h hyper ja O.S 91 c-spec
No broblems kesällä eikä talvella.
-
Byroni 10% ja tippa jotakin omaa öljy(punaista) sekaan tai coolbower 10%.
Moottori Webra 55 os tulpa 8 tai enya3.
Ossi moottorisa tomi juuri nuo sillin jutut, jos haluaa voimaa niin silloin 30% nitroa (Hinta)
Myös omat seokset toimivat siihen voi Jari vastatta myös hinnoista.
-
Joo, mä sotken fuilit itse.20 % Klotz 198 Heliglow:ta, 20-30% nitroa ja loput metskua.
Kaikki liemet pitää ostaa 200 L. tynnyreissä että saa mainittavaa säästöä itse sotkemisesta, tässä käytännössä pelaa vain jonkinlaiset kimppaostot, nitro-ja Klotz tynnyrit kun maksaa n.1500 eeroo/kpl....
metsku on halpaa, n.250-270 eeroo 200 l.
Ja tähän vielä lisäksi säilytysongelmat, meilläkään emäntä ei olisi varmaan kovin mielissään jos se tietäisi nukkuvansa nitro-ja metskutynnyrien yläpuolella ;D
-
Kerrot vaan että niissä tynnyreissä on appelsiinimehutiivistett ä. ;)
Ainakin EFTU:n maisemissa on näkynyt kaikenmoista romua, mm mainittuja mehutynnyreitä, tosin tyhjinä, lisäksi jotain vanhoja radiolaitteita ym mielenkiintoista elektroniikkaa. Ikävä kyllä ne on siivonneet kyseiset romut, joten sitäkään iloa ei enää ole. >:(
-
Itse sekoittelen,
Klotzimarjamehua 18%
Nestemäistä Meetwurstia 82%
Nitrot jää papan lääkekaappiin.
Vastaavaa polttoainetta ei taida markkinoilla olla, joten on vähän pakko. Ja onhan tuo edullista nitroliemiin verrattuna
Krematoriona Webran 55 ja tulppana yleensä webra 3 ( nyt ossin 8, ei yhtään kiva tuohon, webran 4 kokeilen kunhan saan käsiini )
-
Saben pojilta "Byron 15% Helikopteri polttoaine".
Toimii kelillä kuin kelillä ;D
Nitroa: 15 %
Öljyä: 20 %
Matalaviskositeettisella synteettisellä öljyllä
Semmosta litkua.. yksittäin 27€ gallona.
-
Kaikki ostamaan..
.. Rapiconia!, se on halpaa ja toimii :D. Ainut huono puoli on että se värjää mitä vaan keltaiseksi (mm. rexin kabiinin) ;D. Sitten kun loppuu niin siirryn Wildcattiin.
-op-
-
Ainut huono puoli on että se värjää mitä vaan keltaiseksi (mm. rexin kabiinin)
-op-
Se vaan kiinnostaa että miten se sun rexin koppa otti väriä kun ainut mikä siihen kävi oli pakokaasut. Ei mulla ole vielä rapukan tankki tahi muu polttoainejärjästelmä ottanu väriä, no koppa kyllä on oranssi mut se johtuu maalista ;D . Oma nahkakin on vielä länsimäisen näköinen...
Minä epäilisin että tuossa rexin kopassa että siinä on jotain liimaa tms. joka on muuttanut väriä akun lämmittäessä sitä kovan setin aikana...
Takaisin asiaan, varmaan kävikin jo ilmi että Rapiconilla ajellaan...
Muoksista: Unehtu sanoa että rapicca palaa 50 hyperissä jossa lämpenee OS 8 tulppa...
-
Mulla on ollu coolpower 15%heli ja moottorina O.S. ja tulppana oli aluks o.s no8 mutta nyt enya no3. toimii pehmeemmin enyalla.
-
Minä vaihdoin pyronista wildcattiin Heli mix 15% nitroa ja oljyä 18% ja toimii todella hyvin lähtee paremmin käyntiikin kuin pyronilla, ja wildcat ei sotkekkaan pakaria niin paljon kuin pyron. :) Ainiin ja moottorina o.s 50 hyperi ja tulppana on o.s 8
-
itse sotkettu cocktail jossa on nesteen pienkone bensaa (4t) ja sekaan jotain synteettistä ölssiä esim honda hp2
suhteessa 32:1...ja hanson laulaa ;D
-
Rapiconin 20% syö mun kepakko. ainakin toistaseks. vaikka silli sanokin et se haisee pahalle. ;)
-
Rapiconin 20% syö mun kepakko. ainakin toistaseks. vaikka silli sanokin et se haisee pahalle. ;)
Kuka tykkää, kuka ei. Kauneus on katsojan korvassa! ;D ;)
-
jeps. Pahalle se kyllä haisee jos se ei oo mennyt vielä moottorin läpi.
-
Lopettakaa heti se rapiconin käyttö! hus..
Sen maahantuonti on uhattu lopettaa ja tänne mulle ei jää enää fuilia kun kaikki huristelee ne pois :-[
Rapicon 30% käytetty jo pitkään os8 tulpalla. Toimii ihan kivasti :) ja ennen kaikkea hinta kysymys..
Fuili tuoksuu loistavalta :=) toiset tykkää xxx:stä ja toiset taas XXX:stä .. itse pidän oluesta ;D
Hyvät jyssät kaikille!
-
Mitäs tänne Suomeen sitten jää. Byron ja Wildcat? Nekin ylihinnalla ;D Ei se rapicon niin pahalle haise?
Eikä sitä paljon kannata alkaa haistelemaan jos ei ole vielä mennyt mootorin läpi :).
-op-
-
Mitäs tänne Suomeen sitten jää. Byron ja Wildcat? Nekin ylihinnalla ;D Ei se rapicon niin pahalle haise?
Eikä sitä paljon kannata alkaa haistelemaan jos ei ole vielä mennyt mootorin läpi :).
-op-
Ja Cool power
-
Kolmatta kesää Klotsilla eli:
20% Klotsia (Heliglow)
20% Nitroa
60% Metukkaa
Toimii kesällä ja talvella. Koptereissa moottoreina .50 SZ-H ja Hyper
ja kaasareina kolmeneulainen 60K -kaasari. Tulppana OS:n 8.
Lenskarissa 1.80 Saito toimii loistavasti samalla litkulla.
Vaihdoin Coolista Klotziin - eron huomaa heti eka tankillisella.
Tuoksu hyvä ennen ja jälkeen, ainoastaan silmiä kirvelee ;)
Nyt muutaman kymmenen gallonan jälkeen moottorit erinomaisessa
kunnossa.
Klotsilla kopusta tulee taivaalla hyvin näkyvä valkoinen savu, joka
helpottaa myös moottorin säätämistä.
-
Vaihdoin Wildcattiin, testaillaas onko oikeesti niin hyvää kui sanotaan ;D. Huomenna kentsulle!
Wildcat 20%
Os8
-op-
-
Itse sotkin tuossa qj 15 pikku pöristimeen löpöt.
Öljyä 20% Fuchs airsafe
Nittua 10%
Loput metskua.
Hyvin pörisee.
-
Vähän vanha aihe mutta samaa kumminkin.Itse huommannut nyt
tämmöisen jutun kaverilla sama juttu.Käytetty Byronia 15%
toiminut ihan hyvin,mutta jos on vähän väliä seuraavasta
lennätyksestä moottori,on ihmeen tiukka ei jaksa startteri
pyörittää.Mistäköhän johtuu sitten kun saa moottorin liikahtamaan
jaksaa taas startteri pyörittää.Ajattelin kokeilla Cool Poweria 15%
-
Laittaneet varmaan sokeri sekaan.... ;) Kerran nähnyt kun joku lentskari harrastaja käyttää tilkan jotaan alkoholia ilman öjyä koneen läpi jotta saa koneen putsattua. Voipi olla että tuo toimenpide on ihan normaali noissa risiiniöljy vermeissä itselläni koskaan sellaista ollut ja taas voi tulla sammakoita suusta mutta joten joku joka oikeasti tietää voi kertoa enempi.
Itse en oo kyllä huomannut että olisi jäykempi jos kone on seissyt. ja byronia oon kans käyttänyt nyt on tosin viimeiset rapiconit menossa.
-
Tulppana 50ST:ssä YS2 (tosin ei ole vielä käytetty) ja 110FZ:ssa YS4 polttoaineena molempiin sama:
Nitro 30%
AeroSave 8%
Klotz KL 198 Heliglow 15%
Metanooli 47%
-
Kaikki ostamaan..
.. Rapiconia!, se on halpaa ja toimii :D. Ainut huono puoli on että se värjää mitä vaan keltaiseksi (mm. rexin kabiinin) ;D. Sitten kun loppuu niin siirryn Wildcattiin.
-op-
Oletkos käynyt lennättelemässä Jarmon kanssa? Olisko se ennemminkin syynä kabiinin värjäytymiseen kuin Rapicon? ;D ;D ;D
http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=1196.0;attach=6030;image
No ei vaiskaan, mutta minustakin Rapicon värjää, ei kabiinia vaan moottorin sisältä. Lähtee pyyhkimällä/hankaamalla pois, mutta on kyllä tosi omituista. 25v lennokkeja harrastaneena ei vastaavanlaista polttoainetta ole tullut vastaan. Pitää varmaan alkaa vaihtamaan "johonkin muuhun", varsinkin jos Rapiconin myynti loppuu.
- Edit -
Tosin 22v tuosta oljynä ollut risiiniöljy ja hyvin on pelannut. Viimeisen kolmen vuoden aikana nuo syntiset öljyt ei kyllä ole kovin vakuuttaneet, pitää harkita josko kokeilisi Raptoria perinteisellä 70/20/10 rissapolttoaineella :D
Etuna siitä olisi ainakin se TUOKSU! Huom, muut haisee, rissa tuoksuu...
-
Eipäs ollut fuilissa vikaa kun jumitti.Starttiakselin laakeri rikki,
et silleen.Tänään katsomaan jos löytyisi uudet laakerit.
-
Tosin 22v tuosta oljynä ollut risiiniöljy ja hyvin on pelannut. Viimeisen kolmen vuoden aikana nuo syntiset öljyt ei kyllä ole kovin vakuuttaneet, pitää harkita josko kokeilisi Raptoria perinteisellä 70/20/10 rissapolttoaineella :D
Älä turhaan kokeile, mä kokeilin... ei pelitä rissa kopussa, lämmöt nousee-joutuu avaan neuloja-kaikki voima pois ???
Mä koitin tota Webrassa, esim. YSsissä ei toimi varmaan ollenkaan.
Sama tulos Aerosave/rissa -sotkulla.
Mä käytän tuota 20 Klotz/ 20 nitro/ loput metu -sotkua, parhaiten toimii.
Kopterikäyttö eroaa moottorin kannalta radikaalisti lennokki-auto-tms. käytöstä, kopussa se mylly kun ei juuri saa hetkeäkään huilata. Siksi myös monet mosat jotka toimii ja kestää lennokkikäytössä ei kestä kopterissa alkuunkaan,
tämäkin monien pitää aina välillä itse kokeilla kun eivät usko.
-
Kopterikäyttö eroaa moottorin kannalta radikaalisti lennokki-auto-tms. käytöstä, kopussa se mylly kun ei juuri saa hetkeäkään huilata. Siksi myös monet mosat jotka toimii ja kestää lennokkikäytössä ei kestä kopterissa alkuunkaan,
tämäkin monien pitää aina välillä itse kokeilla kun eivät usko.
Ja vise versa, eli kopterimoottorista konvertoidut lennokkimosat esim. OS 50SX(oli markkinoilla about vuoden tai kaks) ei toimi alkuunkaan lennokkikäytössä...
Ja tuosta mun polttoaine sotkusta vielä sen verran että AeroSave on mukana vain siksi että se on "pesevämpi" öljy ku Klotzi ja omaa paremman korroosio suojan...
-
Onko aikomusta tehdä kimppatilausta fuiliaineksille lähiaikoina? Itse olisin valmis lähtemään mukaan nitro-, klotz- ja metanoliostoksille.
-
Aikomusta olisi, kerron lisää kun saadaan lisäinfoa eräästä nitron toimittajasta.
-op-
-
Aikomusta olisi, kerron lisää kun saadaan lisäinfoa eräästä nitron toimittajasta.
-op-
Loistavaa! Ollaan kuulolla.
-
Tuleeko tuo polttoineenväri mistä kun vihreätä ja punaista.
Meinaan on 15% molenpia värejä, tosin erivalmistaja.
-
Se tulee öljynväristä (Klotz KL198 Heli Glow ihq punaista ja esim. AeroSave vihreää), tai sitte esim CoolPowerit on värjättyjä!!
-
Kehitteillä uusi sekoitus Magnum Fuelsilta, tehokkaampaa kuin 30%, moottori käy puhtaammin, ja säätäminen on helpompaa ja litku on halvempaa.. Mutta eipä sitä varmaan tulla Suomeen piakkoin saamaan ::)
-op-
-
Sain pari vajaata pönttöä byronia 10%nitro 16%synt.öljyä.
Uskallanko käyttää lientä 50:seen yssiin?
Vai onko motin kilahtaminen lähellä?
Saisko siitä toimivaa ainetta kun sekoittelis öljyä lisää joukkoon?
-
Uskaltaa, muttei kannata! Ensinnäkin liianvähän öljyä, minimi 20%.
Toisenakin usko muita YSsistejä kun sanotaan ettei kannata edes yrittää alle 20%:lla nitroa, on meinaan perskuleen vaikee saada säätöihin, käy kuumana ja puutuu. 30% nitroa ja 20% matalaviskositeettista öljyä helpottaa pirusti hommaa ja antaa tehoa...
-
Morjesta,
Olen tässä suunnitellut 600N rexin hommaamista. Tarkoituksena olisi ostaa setti, jossa tulisi mukana myös moottori.
Lennokkeihin on tullut fuilit sekoiteltua itse, mutta nyt on herännyt kysymys siitä, että toimiiko Aerosave yksin voiteluaineena tuolle OS/Hyper-moottorille? Itse fuilinsa sekoittelevat näyttävät tämän säikeen perusteella käyttävän pääasiassa Klotzin öljyä, mutta olipa jollain mukana sekoituksessa myös tuota Aerosavea. Riittääkö siis pelkkä aerosave, vai pitääkö mukana olla myös muunlaista öljyä.
Autopuolellahan käytetään yleisesti fuileissa rissaa, joka kestää paremmin kuumuutta ja siirtää lämpöä pois koneesta. Onko siis tilanne sama koptereissa ja klotzin öljy auttaa siihen? Aerosavea mulla olisi jo valmiiksi varastossa...
-Ville
-
Heps,
Ja itse itselle vastaten nyt kun on lukenut kommentteja hieman paremmin, eikä vain pikaisesti selannut ketjua läpi... Kyllähän sitä kannattaa ilmeisesti tuota Klotzia käyttää. Aerosave toimii korroosion estona paremmin kuin Klotz, mutta voiteluominaisuuksiltaan klotz pelittää paremmin kopukan motissa. Sekoittelen siis kahdesta öjystä sopivan mixin.
-Ville
-
Ei kait järkevää sekoitella joukkoon mitään aerosaveja,varsinkin kun aerosave on kalliinpaa kuin klotz.
Vaikka kerholta ostaisitkin.
-
Ei kait järkevää sekoitella joukkoon mitään aerosaveja,varsinkin kun aerosave on kalliinpaa kuin klotz.
Vaikka kerholta ostaisitkin.
Järkevää tai ei... ... Samasta syystä kannattaa varmaan jättää öljy ja nitro kokonaan pois, ne kun on kalleimmat osat polttoainetta... :D
Noh menipä taas...
Eivaan 1200 x 4dl YS:n nelitahtimoottorista läpi 15% Klotz 198 ja 8% AeroSave eikä moottorissa ole pienintäkään jälkeä ruosteesta. Ikinä en ole mitään afterruin öljyjä koneeseen laittanu edes talvisäilytyksen ajaksi...