Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: JiriK - 22 Maaliskuu, 2008, 23:49:32
-
Vähän asiakeskusteluakin illan ratoksi :)
Ulkomaan foorumeilla "giant scale" lennokkiharrastajat kertovat käyttävänsä vastarin ja servojen ruokkimiseen 2S 2300mAh A123 akkua ilman mitään regua. Toimisiko moinen kopterissakin?
2S pakan jännite juuri ladattuna on n. 7.2V, mutta laskee aika nopeasti 6.8 volttiin
Siitä taas kuorman kasvaessa laskee ehkä 6.6V tasolle. En oo mitannu..
Rapukassa vastari, gyro ja kaikki muut servot paitti 9254 on speksattu 6V jännitteelle..
Tarkoittaako tuo 6V 5s Nixx pakkaa?
-
Aikalailla joo.
Mulla nuppiservot ja kaasu syö kitisemättä sen 6.6V, persukselle on oma 5v regu.
Tosin nuo nuppiservot ottaa kyllä itkemättä sen 8V:kin, mutta luulis toimivan kaikissa 5s NiCd speksatuissakin
-
6V = nelikennoinen???
Siis servospekseissä?
-
Eikö Nikkeliakun nimellisjännite oo 1.2V?
5 x 1.2 = 6V
Täyteen ladattuna.. 7V?
-
Jirin kanssa samaa mieltä.
Mistä se 4,8V sitten tulee? 3x1,6V ?
-
Jirin kanssa samaa mieltä.
Mistä se 4,8V sitten tulee? 3x1,6V ?
Näin laajan matikan perusteella 4x1,2V=4,8V
-
Suoritin asennushommia..
Rapukassa olisi nyt 2S A123 2300mAh vastarinakku.
Gyron ja peräservon väliseen jatkojohtoon kolvasin pari diodia jännitettä pudottamaan.
Lepotilassa servolle menee 5.4V. Jännite putoaa 4.8V tasolle kun vispaa rudder- tikkua laidasta laitaan niin nopeasti kuin pystyy.
Rapukan servot:
2 x S3152 (ail & ele)
S3050 (pitch)
Graupner C577 kaasulla.
Gyrona Spartan ds760, peräservo S9254
Vastarina AR7000.
Ajaako kukaan tuommoisia tavallisia servoja 5S Nixx- akulla?
Meinaten, onko tämä "tulella leikkimistä" ?
-
Jos toi nixx akku tarkottaa nikkelkadium ni mulla on freyassa 3000 4kennonen.
-
Rapukassa NiMh 4000 / 5 kennoa. Ihan on hyvin pelannut.
-
Heh, joo siis sori ::) Olin hiukan kaffella.
Siis servospekseissä 4.8V = 6V reaalijännitettä (4x1.5V = 6V) ja 6V = 7.5V (5x1.5V=7.5V). NiXX kenno lasketaan ilmoitetun perusteella 1.2V nimellisjännitteensä mukaan, mutta kaikki luonnollisesti mitoitetaan 1.5V täyden kennon mukaan.
-
Nonii.. Koelennot takanapäin.
Ihan hyvä keli Paattisilla. Mitä nyt vähän vilpoinen..
Ajoin 2 lentoa Rapukalla tuolla 2S A123 vastariakku-ei regua-diodit peräservolle- virityksellä.
Muuten toimi hienosti, mutta perän kanssa oli pientä ohjelmaa. Ei kuitenkaan mitään vakavaa,
suht rauhallisissa käännöksissä perä hieman vatkasi edestakas.
Toisaalta taas tictocin kaltaisissa manöövereissä perä piti ihan hyvin.
Vähän damageakin tuli: Hehkunsiirto hajos - "tulppaimitaatiosta" lähti sisuskalut veks.
Kohta selviää, paljonko virtaa meni yhteensä 25min lentojen aikana.
Edit: 554mAh.
-
Mitä parempaa tässä akussa on nimh akkuun? Kestääkö kylmää paremmin? Antaa virtaa paremmin? Minkä hintaisia nuo kennot on? Johtuko se perän vispaus liiasta gainista vai diodista? Jos näihin saisi vastauksen niin voi alkaa suunitteleen akun vaihtoa. vai kannattaako mun vaihtaa tällä hetkellä 4300 Nimh kennot.
Pitäisi kestää kylmää suht hyvin.. Ainakin huomattavasti lipoa paremmin :)
Virtaspeksit:
Jatkuvaa 30C (2300mAh kennoilla 69A) piikki 60C (~130A)
Voi ladata max 10A virralla, eli ~vartissa täyteen. Tosin maailmalla lataavat vieläkin nopeammin..
Kennoja saa Verticalilta, Aircraft worldistä.. Hinta jotain 16€ tai $16 / kenno.
Perän vispaukseen on muutamakin teoria..
Diodiviritys on tietty yksi mahdollinen syypää.
Moista ongelmaa ei muistaakseni ollut viimeksi kun ruokin servoja regun kautta.
Pitää purkaa tuo ja tarkastaa hihnan & rattaiden kunto.
-
Tuskin se tästä oli kiinni.. Mutta hihnan vois ehkä vaihtaa.