Kopterit.net

Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: mrsaila - 20 Huhtikuu, 2011, 20:51:45

Otsikko: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: mrsaila - 20 Huhtikuu, 2011, 20:51:45
Pari vuotta sitten oli huhua liikenteessä, että F3C:hen tulisi 120-luokan motit. Sitä muutosta ei sääntöihin sitten kuitenkaan tullut. Ilmeisesti sähkömotit ajoivat ohi. Nyt löysin netistä keskustelua YS-120SR moottorista viime vuoden lopulta.

Onko kenelläkään tietoa koska 120-luokan heli motteja olisi tulossa markkinoille?

-Teme
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: SJo1 - 20 Huhtikuu, 2011, 21:04:07
Tareq Al Saadi on testannut tuota YS 120 moottoria jo jonkin aikaa, jenkeissä myöskin joku Finless Bob teki jonkun moottorinsäätö video sarjan jollekkin Helifreak nimiselle foorumille ko. Moottorista. Olenpa tainnut aiemmin linkinkin tänne laittaa. Löytynee haulla. -Samppa
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Maikko - 20 Huhtikuu, 2011, 21:22:28
Ilmeisesti toi Yssin motti on kehitysasteella vielä. Toivottavasti saavat sen pihalle joskus.

http://www.youtube.com/watch?v=6B-6hSNMzyA# (http://www.youtube.com/watch?v=6B-6hSNMzyA#)
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Maikko - 22 Kesäkuu, 2011, 09:13:59
Nyt on mötikästä jo hintatietoja:
Pelkkä motti 460€ (http://www.world-of-heli.de/antrieb-verbrenner/motoren/yamada/yamada-ys-120.html)
Motti ja Hatorin putki 620€ (http://www.world-of-heli.de/antrieb-verbrenner/motoren/yamada/yamada-ys-120-hatori-2123-3d-daempfer.html)

(http://www.world-of-heli.de/media/images/ys-120-large.jpg)

-
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Sami - 22 Kesäkuu, 2011, 09:57:52
Joko Niemi on valmiina uuden mosan saapumiseen? ;D Ilmeisesti on mahdollista saada ko. tuote Eurosportin SM taistoon mukaan? Mutta mitä tekee Ege :o
Samppa
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Sammy - 22 Kesäkuu, 2011, 10:01:37
Joko Niemi on valmiina uuden mosan saapumiseen? ;D Ilmeisesti on mahdollista saada ko. tuote Eurosportin SM taistoon mukaan? Mutta mitä tekee Ege :o
Samppa
Nitromies on varmasti tilauksen laittanut sisään niin kotimaiseen lähimarkettiin kuin muutamaan ulkomaiseen pajaankin 8)

Header tankit lienee Sabesta loppu lähiaikoina, niitähän menee pari kolme Reijon kylkeen isolohkon janontarvetta tyydyyttämään.
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: JariN - 22 Kesäkuu, 2011, 11:57:06
Lisä headerit ja 30% nitro fuilit on jo valmiina, Tonia juuri ahdistelin, että missä se mun isolohko viipyy....

jos toi 30 nitro ei riitä, laitan 40....teho korvaa lennätystaidot ;D
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: kaardian - 22 Kesäkuu, 2011, 13:19:38
...Tonia juuri ahdistelin, että missä se mun isolohko viipyy...

Isolohko-YSsi  tai Isolohko-Jari ;D
Jari taitaa ansaita ittelleen "taiteilijanimen" ;D
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Ege - 22 Kesäkuu, 2011, 17:21:07
Joko Niemi on valmiina uuden mosan saapumiseen? ;D Ilmeisesti on mahdollista saada ko. tuote Eurosportin SM taistoon mukaan? Mutta mitä tekee Ege :o
Samppa
Juman kauta no just ostin ton uuden YS 91 ST eli tolla mennään taas niin kauan ku kestää jussina pitäs ajaa sisään tädin pellolla.
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Ege - 22 Kesäkuu, 2011, 17:25:04
Mutta mielenkiinnolla odotan Jarin testejä ja lähinnä sitä miten paljo kuluttaa fuilia.
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: JariN - 22 Kesäkuu, 2011, 17:54:28
Mutta mielenkiinnolla odotan Jarin testejä ja lähinnä sitä miten paljo kuluttaa fuilia.


Fuilin kulutus on toisarvoinen asia, mulla on sitä viäläkin about 250 litraa..... ;D
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Ville Erkkilä - 22 Kesäkuu, 2011, 18:13:34
(http://www.ysengines.net/wp-content/uploads/2010/03/rotator005.png)
Kuvia:
http://rc.runryder.com/helicopter/t631758p1/?highlight=120 (http://rc.runryder.com/helicopter/t631758p1/?highlight=120)
Ostoslistallehan tuo menee...
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Ege - 22 Kesäkuu, 2011, 18:52:51
Nyt on mötikästä jo hintatietoja:
Pelkkä motti 460€ (http://www.world-of-heli.de/antrieb-verbrenner/motoren/yamada/yamada-ys-120.html)
Motti ja Hatorin putki 620€ (http://www.world-of-heli.de/antrieb-verbrenner/motoren/yamada/yamada-ys-120-hatori-2123-3d-daempfer.html)

(http://www.world-of-heli.de/media/images/ys-120-large.jpg)

-

(http://www.ysengines.net/wp-content/uploads/2010/03/rotator005.png)
Kuvia:
http://rc.runryder.com/helicopter/t631758p1/?highlight=120 (http://rc.runryder.com/helicopter/t631758p1/?highlight=120)
Ostoslistallehan tuo menee...
Mua kiinnostaa taas enemmän tämä. http://www.world-of-heli.de/antrieb-verbrenner/motoren/yamada/yamada-ys-120.html (http://www.world-of-heli.de/antrieb-verbrenner/motoren/yamada/yamada-ys-120.html)
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Maikko - 23 Lokakuu, 2011, 00:52:41
Jatketaan nyt tähän ketjuunt tuosta YS-120:stä. Aika hyvin menee vaikka vertaa ihan sähkökopteriinkin, toki tossa on monta kohtaa joka tekee tästä testistä hyvin epätieteellisen mutta kyllä se jotain kertoo kuitenkin.

http://vimeo.com/24107471 (http://vimeo.com/24107471)
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: rane78 - 23 Lokakuu, 2011, 01:09:23
Hyvä pätkä! Aika paljon kovempi pirorate tossa nittossa, pojat vetää piroflippiä vierekkäin ja toi nitro näyttää paljon ketterämältä. Niin teho on sama alusta loppuun asti. Updatea siis tiedossa... sabeeee :D

R
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: kaardian - 23 Lokakuu, 2011, 02:58:14
Nitromiähellä Radixin lavat, sähköputkikonkkavirtittä jällä jokkut säälittävät Alignin lavat. Ranekin on monta kertaa sanonu miten hyvät ne Allun lavat on kepillisessä LE:ssä. Samaten kun moni muu on sanonu miten hyvät ne Radixin SB:t on. jne.

Itse komppaan molempia! Sähkössä on sitä herrasmiesmäistä merssedeksellä, kun taasen nitrossa on sitä nuorekasta räväkkää penarilla ajamista. Et molemmat parempi. Pitää olla pinkka kohillaan että hommaa molemmat ja tekee itelle identtiset kopterit. Sit ajaa molempia niin että yleisö näkee, mistä se enegia saadaan... ;D
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: JariN - 23 Lokakuu, 2011, 12:00:34

Itse komppaan molempia! Sähkössä on sitä herrasmiesmäistä merssedeksellä, kun taasen nitrossa on sitä nuorekasta räväkkää penarilla ajamista.

No sullahan on muistaakseni näkynyt alla molempia  ;D

Määki ole sit nuarekas ku mul on penari ja nitro.....kohta varmaa on jo nii vanha, että sitä saa syödäkki nitroja ::)
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: kaardian - 25 Lokakuu, 2011, 13:10:43
No sullahan on muistaakseni näkynyt alla molempia  ;D

Määki ole sit nuarekas ku mul on penari ja nitro.....kohta varmaa on jo nii vanha, että sitä saa syödäkki nitroja ::)

Oho, ongk vanhan liiton vanikuski vaihtanu nuarekkaan ja kiimasen penarin?
Mää oon jo sevverran seniilisöityny ja ottanu sua kiinni iässä että piti vaihtaa se meisseli kunnei reaktio kyky piisaa penarin hallintaan.

Mut pitää muistaa että määhän oonki menossa kohti ensimmäistä 50-villitystä... ja keskiärriisit aattelin kokeilla vasta ku on toinen 50-villitys menossa.

Nitrojen syänti tulee eteen sit ko lääkäri väittää että pitäs älytä tulla vanahaks.

[spoiler]Lisätääs vähä: pahottelen että menee näin oh topikiks. [spoiler]Oikeesti en o yhtään pahoillaan ;D[/spoiler][/spoiler]
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: JariN - 25 Lokakuu, 2011, 14:12:38
Oho, ongk vanhan liiton vanikuski vaihtanu nuarekkaan ja kiimasen penarin?

Emmää mitää vaihra, eres sukkia....mul on molemmat  ;D
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 06 Kesäkuu, 2012, 23:22:19
Mitä on porukan kokemukset näistä isoista moteista.
Onko polttoaineen kulutus suurentunut paljon?
Millä nitron määrillä oote ajannu?
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: JariN - 13 Kesäkuu, 2012, 02:25:02
Eilen kävin muutaman tankillisen ajamassa, perstuntumalla ei kauhiasti enempi syö, kuin 91 YSsi.

Fuilina 20/20/60 itse sotkettu, kun tuo loppuu, teen 22 öljy/ 18 nitro sotkun.

Tota 22 öljy prossaa kun ameriikan pojat tuohon suosittelee.
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 13 Kesäkuu, 2012, 06:29:15
Lainaus
Eilen kävin muutaman tankillisen ajamassa, perstuntumalla ei kauhiasti enempi syö, kuin 91 YSsi.

Fuilina 20/20/60 itse sotkettu, kun tuo loppuu, teen 22 öljy/ 18 nitro sotkun.

Tota 22 öljy prossaa kun ameriikan pojat tuohon suosittelee.

Mites toi teho puoli, oliko sitä?

Ootko ajannu 30% nitrola ?
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: JariN - 13 Kesäkuu, 2012, 09:50:00
Ameriikan Joe väittää, että toimii parhaiten 15 nitrolla 22 öljyllä. Siis sama tai parempi voima kuin enemmällä nitrolla. Paljon tarinaa Runryderissä, esim. tuolla:

http://rc.runryder.com/helicopter/t669845p1/ (http://rc.runryder.com/helicopter/t669845p1/)

Tehosta ei voi vielä paljon sanoa, kun myllyllä 5-6 tankillista ajanut vasta, ja neulat melko rikkaalla.

Menee reilusti rikkaalla suurin piirtein samoin kun 91 hyvin säädettynä. Ja savua riittää....
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 26 Kesäkuu, 2012, 13:35:35
Kokeilin 30% nitrolla pihassa starttailua. On vaikea saada käynti koska potkii niin paljon takaisin.
700 rekkulan startti akselin pään kiinnitys ei meinaa kestää. 20% nirtolla on helpompi startata ja toimii hyvin.
Myös 17% nitrolla tehoa piisaa.
15% nitrolla ole ainoastaa leijutellut.
Toistaiseksi en ole saanut mottia kunnon lämpöihin käy aika viileänä ja vääntää hullun lailla.
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Maikko - 26 Kesäkuu, 2012, 13:49:14
Toihan on suunniteltu toimimaan matalammalla nitromäärällä, eli juuri tuolla 15%-20%. Varmaan pitää ainakin shimmejä laittaa kanteen että voit käyttää 30% nitro määriä.
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 26 Kesäkuu, 2012, 17:01:06
Lainaus
Toihan on suunniteltu toimimaan matalammalla nitromäärällä, eli juuri tuolla 15%-20%. Varmaan pitää ainakin shimmejä laittaa kanteen että voit käyttää 30% nitro määriä.

Manuaalissa sanotaan että sisään ajossa suositeltu nitron määrä on 30-15%ö. Sitten myöhemmin sanotaan, että suositeltu polttoaine nitron määrä 20-15%.

Nyt kun mulla on n 10 tankillista kokemusta täsät motista en suosottele 30% nitron köyttöä ollenkaan.

PS millaisia lentoaikoja 91 motilla ja 700N:llä saa?
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: rane78 - 27 Kesäkuu, 2012, 01:13:58
Moro,

Mun YS:t pysyy ilmassa n.6min kerralaan, ihan ok siis. Paljos 120:nen ja millaista ajoa olet sillä kokeillut?

-Rane
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 30 Kesäkuu, 2012, 10:15:22
Nyt lento aika on 15% nitrolla arviolta 6 min. Motti oli vielä viimeksi varmanin rikkaalla koska ei lämmennyt juurikaan.
20% nitrolla arvioisin lentoajan olevan hieman lyhyemmän.
Lentely flippejä tictoc nopea taivaslento yms. testailu.
Nyt menee vielä muutama päivä ennen kun pääsen testaamaan lisää.
Tällä hetkellä näyttäis silitä että 120:llä ajaminen olisi PA kuluiltaan halvempaa kun 91:llä jämme näkemään.
Yks asia on varma voimaa löytyy ;D eikä tartte laitailla :o.
Otsikko: Vs: 120-luokan heli nitrot
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 03 Heinäkuu, 2012, 23:02:03
Tänään sain YS:n aikas lailla mieleiseksi  :).

Fuili itse sotkettu 3 l nitroa, 11l metukkaa ja pönttö Koztsia.

Mottia ei saa oikein lämpenemään keskineulaa tiukkaamalla, alkaa vaan käymään epätasaisesti. Näyttöis siltä, että pitää säätää
korvakuulolta ja savunmäärällä. Ylä neulan säätö ei ole vielä ihan kohdallaan

Govi asetusta piti nostaa huikan aluksi oli n.16300 nyt linenn päälle 16500rpm.

Puutumaan en mottia saa kiekat hiukan muuttuu stopeissa ja toikoissa vedoissa, ailetoc oikealle menee hienosti.
Tosi pitc kulmia on maltilliset 12 asteta. Täytyy lisäillä hiljalleen.

6 min jälkeen tankin pohjalla on noin 1 cm fuilia.
Tuntuu siltä että 120 oli hyvä ostos :).

Tankkauksessa ja säilytyksesä näytti regu vuotavan hiukan läpi. Laiton sulkijan myös suodattimen ja moottorin välin jolloin starttaaminen helpotui.
Alignin startteri ei jaksa pyörittää 120 mottia mikäli mottiin pääsee huikankaan liikaa fuilia. Tosin tämä on hyvä säästyypähän
kopun starttiakselit vaurioilta.