Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: TuukkaJK - 11 Huhtikuu, 2011, 13:35:35
-
Noniin, nyt se on sitten tuokin torpattu. >:(
Eilisten säätelyiden, eli stabbarintangon välyksen poiston ja painopisteen siirtämisen jälkeen lähdin kokeilemaan että miten ne muutokset vaikuttavat lentoon. Kopu leijuntaan ja ihan normaalisti pelasi, sitten liikkeelle ja vieläkin kaikki ihan normaalia. Kaarto ja otin vähän enemmän vauhtia ja tuntuu menevän jotenkin suorempaan. Sitten taas kaarto ja aivan kuin perä ei reagoisi ohjaukseen, eli ei kääntynyt kaarron mukana vaikka tikulla ohjasin. Tein reilumman liikkeen ja kopu sammui.
Siis sähköt hävisi? Ainakin moottorilta. Sitten alkoi tuskaiset hetket, kun avuttomana katselin kuinka kopu tulee kohti maata pyörien miten sattuu. Tuntui kuin siinä olisi kestänyt minuutteja. Vedin holdin päälle ja hämmästys oli suuri, kun kopteri jäi leijumaan ylösalaisin parin metrin korkeuteen! :o Mä siinä jo mietin että onko tää nyt joku piilokamera juttu vai mitä v*ttua tässä tapahtuu!? Sitten se hitaasti kellahti ja tippui kylki edellä hankeen. Vain vähän toista lapaa ja ehkä 10cm peräputkea sojotti hangesta.
Katsoin loggerista että 11 sekuntia meni sähköjen häviämisestä siihen, kun kopu oli maassa! Ja ne sekunnit oli ehkä mun elämäni pisimmät 11 sekuntia...
Seuraavana vuorossa oli sitten kopterin nouto. Polviin asti lunta, lyhyet kengät, talvitakki päällä ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta. Jännä tunne kun jalat on niin umpi jäässä että sattuu ja samaan aikaan paita on aivan hiestä märkänä. Taas katsoin loggerista että mulla on mennyt vajaa 4 minuttia rämpiä kopterin luo. Matkaa ~50 metriä. Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin tuo hanki kyllä pelasti kopun isommilta vaurioilta. Päälle päin ei huomaa, kuin pari milliä taipuneen stabbarintangon ja pari vekkiä kopassa. Kokeilin kuitenkin sen verran jo että ainakin pää akseli on hiukan kiero.
Mutta, nyt kun tuon laitan nippuun, niin olisi kiva tietää miksi ne sähköt hävisi? Epäilen omia juotoksiani, mutta tarkistin nekin eilen varmuuden vuoksi ja kopussa oli kuitenkin virrat päällä kun sen luokse pääsin. Moottori ja noparikin pelaa normaalisti. Eikä loggerin mukaan pakan jännitekään ollut sähköjen katoamis hetkellä liian alhainen. Eniten kai hatuttaisi laittaa kopu kuntoon ja torpata se heti uudestaan saman vian takia.
-
loggeri siis loggasi kokoajan?
loggeri ottaa varmaan sähkönsä saman becin takaa missä on vastarit sun muut?
haen tällä nyt vaan sitä ettei ole BEC kyykännyt!?
-
Ei vaan loggeri tulee suoraan akun ja noparin väliin, joten BEC:n kyykkäystä siitä ei oikeen näe. Se voisi olla yksi mahdollisuus. Harmi kun tosta loggerista ei näe BEC:in virtoja. Mutta miksi BEC olisi nyt kyykännyt ihan rauhallisessa lennossa, kun on tähänkin asti toiminut ihan hyvin? Noparina on Gaui GE-601. SBEC 5.0V-6.0V, amppeereista ei tietoa.
-
Noparina on Gaui GE-601. SBEC 5.0V-6.0V, amppeereista ei tietoa.
Minulla on yksi samanlainen nopari kärähtänyt ilman mitään syytä. Sama on käynyt parilla kaverillakin. Veikkaisin siis noparin sisäistä becciä :S Se sisäinen bec ei ole mikään huippu ja on tupannut pöydälläkin lämmetä liikaa.
Epäilisin sitä noparia/becciä syylliseksi.
-
menen asioiden edelle ja suoraan kassalle normaaliin tapaani ;D
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37740&grpid=2203 (http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37740&grpid=2203)
tää on ihan toimiva ja itsellä tosta vanhempi versio lennelly 500 rekkulan kyydissä lähemmäs 400 lentoa...
on hakkuri joten lämpeneminen on huomattavasti pienempää ku noparien sisäsissä lineaarisissa BECeissä :)
pitää vaan muistaa kytkeä noparin signaalipiuhasta se punanen sitte irti ku ton asentaa! :)
-
Kopu niputettu ja kävin jo kokeilemassakin. Toimii muuten, mutta lapaura ihan metsässä ja en jaksanut kentällä sitä hieroa, joten pitää kulmat säätää ja taas toimii. Tosiaan, täytyy varmaankin ulkoinen BEC laittaa ihan varmuuden vuoksi. Tossakin on kuitenkin 4 isoa digiservoa, joten kuormaa on varmasti riittävästi.
Pienellä selvittiin. Vaihtoon meni pääakseli, lepatusakseli, peräakseli ja sabbarintanko. Peräakseli ja lepari ihan vaan varmuuden vuoksi. Niin ja lavat näyttää OK:lta, mutta ei kai noilla enää viitsi lentää. Harmi, sillä noi SAB:it oli tosi hyvät ja uudet maksaa mansikoita. ::)
-
En nyt kehoita tyhmyyksiin, mutta kyllä mä oon lennelly lavoilla torpin jälkeen jos ei niissä ulkoisia merkkejä vaurioista ole ja ei väännellessä tunnu...
Nuo isommat laatulavat on kuitenkin kallista tavaraa heitellä roskiin.
-
Kyllä minä nuo tarkkaan tutkin ja vääntelin läpi ja ehjiltä vaikuttivat. Nuo minulla oli itseasiassa kokeillessakin kiinni ja tuon päin mäntyä olevan lapauran takia ajattelin että ehkä ne ovat torpissa antautuneet. Kokeilen nyt kuitenkin vielä säätää tuon ja katsotaan sitten uudestaan. Gauin omilla lavoilla säädetty lapaura oli myös noilla SAB:eilla kohdillaan, just eikä melkein, joten eikös niitä voi sitten käyttää verrokkina?
Nyt on myös kolmannen kerran tarkistettu kaikki liittimien juotokset ja johdot läpi. Kaikki näyttää olevan kunnossa, joten vahvasti alkaa näyttämään siltä että se BEC kyykkäsi. Yksi osa tekijä lisää. Oli viimekerralla tehtyjen nupinkierrosluku testausten jäljiltä radiossa aika korkealla kaasukäyrät ja nupissa reilusti kierroksia enemmän kuin normaalisti. Ehkä se on sitten rasittanut servoja vielä normaalia enemmän. Joka tapauksessa laitan tuohon nyt ulkoisen BEC:in ja toivon että ongelma ei toistu.
Kiitokset taas neuvoista! :)
-
Koelento tehty..... Säädin kulmat lapakulmamittarilla ja sen jälkeen lapaura oli ihan kohdillaan. Pientä tärinää oli kun laittoi idlen päälle. Aluksi vain leijuttelin ja tein pientä rasitustestiä. Pitchpumppia todella nopeesti ja samalla heiluttelin perää eestaas. Hyvin pelasi. Vaihdoin noi Gauin omat hiilarilavat ja tärinä loppui, eli ainakin tasapinotuksen noi SAB:it vaatii. Gauin lavoilla vielä samaa rasitustestia ja taas toimi hyvin. Sitten otin vauhtia ja muutama ohilento ja kaarto menikin ihan ok, kunnes taas katosi sähköt.
Tällä kertaa tultiinkin sitten vauhdilla tontiin ja suoraan nuppi edellä kovalle soralle. Hetken se siinä maassa surisi kun pääsin paikalle ja sitten se pimeni ja nyt ei enää lähde virrat päälle ollenkaan. Varmaankin siis nopari paloi lopullisesti, vaikka ei kyllä ollut mitenkään erityisen lämmin. Ja kuten arvata saattaa, damaget ovat tällä kertaa aivan eri luokkaa.
No, kaipa tuon vielä saa parsittua kasaan. Nopeesti katsottuna vaihtoon: Pääakseli, lepatusakseli, stabbarintanko, päälavat, perälavat, peräakseli, peräputki, kardaani, canopy, canopyn kiinnitys tappien kiinnitys levyt!? ja varmaankin se nopari.
Ehdotuksia sopivaksi nopariksi? Mikä ja mistä?
-
Minulla on yksi samanlainen nopari kärähtänyt ilman mitään syytä. Sama on käynyt parilla kaverillakin. Veikkaisin siis noparin sisäistä becciä :S Se sisäinen bec ei ole mikään huippu ja on tupannut pöydälläkin lämmetä liikaa.
Epäilisin sitä noparia/becciä syylliseksi.
Miten luotettava mahtaa olla tuo AMIG 450:n noparin BEC?
Mietin, että soveltuisikohan rinnan kytketty superELKO BEC ulostuloon tasaamaan kuormitushuippuja... Tuolta nimellä superkondensaattorit http://www.kouluelektroniikka.fi/ (http://www.kouluelektroniikka.fi/) Noissa on jännitekesto 2,7V, mutta kun laittaa kaksi sarjaan niin se tuplaantuu (ja kapasitanssi puolittuu). Voi jännitekesto silti olla vielä vähän tarkalla, niin kolme sarjaan... Ainakin mikä tahansa noista superkondensaattoreista sarjaankytkettynäkin antaa virtaa jo muutaman sekunnin vaikka BEC pätkäisisi. Mulla ei ole noita itellä, en tiedä tuleeko niistä merkittävää lisäpainoa.
-
Mietin, että soveltuisikohan rinnan kytketty superELKO BEC ulostuloon tasaamaan kuormitushuippuja... Tuolta nimellä superkondensaattorit http://www.kouluelektroniikka.fi/ (http://www.kouluelektroniikka.fi/) Noissa on jännitekesto 2,7V, mutta kun laittaa kaksi sarjaan niin se tuplaantuu (ja kapasitanssi puolittuu). Voi jännitekesto silti olla vielä vähän tarkalla, niin kolme sarjaan... Ainakin mikä tahansa noista superkondensaattoreista sarjaankytkettynäkin antaa virtaa jo muutaman sekunnin vaikka BEC pätkäisisi. Mulla ei ole noita itellä, en tiedä tuleeko niistä merkittävää lisäpainoa.
Superkonkkien kanssa voi tulla ongelmaksi myös jännitteen liian hidas nousu virtoja päälle kytkettäessä. Tyhjät konkat näkyvät BECin suuntaan hetken aikaa oikosulkuna kunnes latautuvat riittävästi, mutta se voi viedä aikaa. Hakkuri-BEC ei todennäköisesti suostuisi käynnistymään jos kapasitiivistä kuormaa on liikaa.
-
En löytänyt noita superkondensaattoreita tuolta, mutta luulisin että joku isohko ELKO (0,2-0,5 F) riittävällä jännitteen kestolla tasottaa sen verran mitä tarvii. Kapasitanssia saat sitten helposti lisättyä laittamalla konkkia rinnan. Kondensaattorinhan voi laittaa tarvittaessa vaikka kytkimen taakse, jotta saat ensin kytkettyä akun ja saat BEC:n käyntiin. Sitten vaan kytkimestä TURBO päälle, niin kuin vanhoissa PC-koneissa oli :)
-
En löytänyt noita superkondensaattoreita tuolta, mutta luulisin että joku isohko ELKO (0,2-0,5 F) riittävällä jännitteen kestolla tasottaa sen verran mitä tarvii. Kapasitanssia saat sitten helposti lisättyä laittamalla konkkia rinnan. Kondensaattorinhan voi laittaa tarvittaessa vaikka kytkimen taakse, jotta saat ensin kytkettyä akun ja saat BEC:n käyntiin. Sitten vaan kytkimestä TURBO päälle, niin kuin vanhoissa PC-koneissa oli :)
superkondensaattorit osasto löytyy kun avaa elektroniikan komponentit valikon.
...ja jpietari lienee valitettavan oikeassa. Hakkureista tiedän jotakin, mutta en oikein mitään siitä mikä on BEC-piireille tyypillistä. Noin se kyllä saattaa käyttäytyä. On tietty kyllä erilaisia keinoja pienentää inrush-virtaa, mutta homma voi mennä taas sitten jo kannattavuuden ulkopuolelle...
-
Nytpä ei enää varaosa pussista löytynyt kaikkia nippeleita tuon korjaamiseen, vaan tilaus hommiksi meni. Torguetuben takaratas ja peräakseli uupuu. Nopariksi valitsin Alingin 75A noparin ilman BEC:iä, kun sattui olemaan tarjouksessa. Ja sen kaveriksi sitten se Castle BEC. Jos noilla alkaisi vehkeet pysyä ilmassa!
-
Pistin ite kans tuon Castlen BEC:n tilaukseen vastaan väittämisen sijaan... Halpa hinta se on siitä, jos virransyöttö on turvattu kontrolleille.
-
Noniin, nyt se on sitten tuokin torpattu. >:(
Eilisten säätelyiden, eli stabbarintangon välyksen poiston ja painopisteen siirtämisen jälkeen lähdin kokeilemaan että miten ne muutokset vaikuttavat lentoon. Kopu leijuntaan ja ihan normaalisti pelasi, sitten liikkeelle ja vieläkin kaikki ihan normaalia. Kaarto ja otin vähän enemmän vauhtia ja tuntuu menevän jotenkin suorempaan. Sitten taas kaarto ja aivan kuin perä ei reagoisi ohjaukseen, eli ei kääntynyt kaarron mukana vaikka tikulla ohjasin. Tein reilumman liikkeen ja kopu sammui.
Siis sähköt hävisi? Ainakin moottorilta. Sitten alkoi tuskaiset hetket, kun avuttomana katselin kuinka kopu tulee kohti maata pyörien miten sattuu. Tuntui kuin siinä olisi kestänyt minuutteja. Vedin holdin päälle ja hämmästys oli suuri, kun kopteri jäi leijumaan ylösalaisin parin metrin korkeuteen! :o Mä siinä jo mietin että onko tää nyt joku piilokamera juttu vai mitä v*ttua tässä tapahtuu!? Sitten se hitaasti kellahti ja tippui kylki edellä hankeen. Vain vähän toista lapaa ja ehkä 10cm peräputkea sojotti hangesta.
Katsoin loggerista että 11 sekuntia meni sähköjen häviämisestä siihen, kun kopu oli maassa! Ja ne sekunnit oli ehkä mun elämäni pisimmät 11 sekuntia...
Seuraavana vuorossa oli sitten kopterin nouto. Polviin asti lunta, lyhyet kengät, talvitakki päällä ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta. Jännä tunne kun jalat on niin umpi jäässä että sattuu ja samaan aikaan paita on aivan hiestä märkänä. Taas katsoin loggerista että mulla on mennyt vajaa 4 minuttia rämpiä kopterin luo. Matkaa ~50 metriä. Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin tuo hanki kyllä pelasti kopun isommilta vaurioilta. Päälle päin ei huomaa, kuin pari milliä taipuneen stabbarintangon ja pari vekkiä kopassa. Kokeilin kuitenkin sen verran jo että ainakin pää akseli on hiukan kiero.
Mutta, nyt kun tuon laitan nippuun, niin olisi kiva tietää miksi ne sähköt hävisi? Epäilen omia juotoksiani, mutta tarkistin nekin eilen varmuuden vuoksi ja kopussa oli kuitenkin virrat päällä kun sen luokse pääsin. Moottori ja noparikin pelaa normaalisti. Eikä loggerin mukaan pakan jännitekään ollut sähköjen katoamis hetkellä liian alhainen. Eniten kai hatuttaisi laittaa kopu kuntoon ja torpata se heti uudestaan saman vian takia.
Mulla on Gaui 550 ja siinä on alkuperäinen nopari(50A) ja moottori. Yksi nopari kärähti tuntemattomasta syystä joskus aiemmin ilman suurempaa kuormaa.
Nyt sitten kun luin tämän sinun torppi tarinan niin mieleen tuli eräs juttu mikä itselle kävi. Talvella leijutin Gauia sisällä hallissa, täydet akut ja oli ilmassa ollut ehkä kaksi minuuttia. Yht´äkkiä kopteri tipahti 1,5m alas ja perä kiersi 90 astetta vastapäivään. Kesti ehkä sekunnin tai kaksi ja sitten taas otti normaalisti ohjauksen ja kierrokset. Otin tietenkin kopun maahan. Ei ole selvinnyt mistä johtuu. Ulkoinen bec käytössä erillisellä lipolla. Mulle tuli mieleen, että nopari pätkäs. Sen takia Gyrokaan ei ehtinyt reagoimaan kierrosten laskuun ja käänty sen 90 astetta. Sen jälkeen lennelty n. 20 akullista eikä oo vastaavaa ollu. Aion noparin päivittää Castleen tulevaisuudessa. Se on niin helppo ja luotettava. Castlen 100A säätimestä mulla on hyviä kokemuksia. Asetuksetkin saa läppärillä laitettua. Ja tuohon Gauiin käy pienempikin.
-
Mullahan oli tuossa vielä GE-601 joka on 60A nopari, mutta eipä vaan kestänyt. Nyt tulee Aling RCE-BL75G ja Castlen 10A BEC.
Tänään ostin messuilta kaikki tarvittavat osat Gauin kasaamiseen ja tietenkin unohdin peräakselin!!! Voishan tuon huomenna lyödä nippuun ja katsoa josko jompikumpi noista torpatuista olisi kuitenkin suora.
-
Mulla on Gaui 550 ja siinä on alkuperäinen nopari(50A) ja moottori. Yksi nopari kärähti tuntemattomasta syystä joskus aiemmin ilman suurempaa kuormaa.
Nyt sitten kun luin tämän sinun torppi tarinan niin mieleen tuli eräs juttu mikä itselle kävi. Talvella leijutin Gauia sisällä hallissa, täydet akut ja oli ilmassa ollut ehkä kaksi minuuttia. Yht´äkkiä kopteri tipahti 1,5m alas ja perä kiersi 90 astetta vastapäivään. Kesti ehkä sekunnin tai kaksi ja sitten taas otti normaalisti ohjauksen ja kierrokset. Otin tietenkin kopun maahan. Ei ole selvinnyt mistä johtuu. Ulkoinen bec käytössä erillisellä lipolla. Mulle tuli mieleen, että nopari pätkäs. Sen takia Gyrokaan ei ehtinyt reagoimaan kierrosten laskuun ja käänty sen 90 astetta. Sen jälkeen lennelty n. 20 akullista eikä oo vastaavaa ollu. Aion noparin päivittää Castleen tulevaisuudessa. Se on niin helppo ja luotettava. Castlen 100A säätimestä mulla on hyviä kokemuksia. Asetuksetkin saa läppärillä laitettua. Ja tuohon Gauiin käy pienempikin.
Tuli tosta mieleen, että miten vastari reagoi silloin tapahtumiin, jos jostakin syystä gyron suuntaan on joku häikkä, eli pätkivä johto tms? Sähköongelmat on aina kettumaisia silloin jos syitä voi olla vaikka ihan vaan johdotuksissa ja mahdollinen sijainti "missä vaan".
-
Ja taas....
Eilen yritin jo koelentoa, mutta noparin säädöt (govi) ei oikein pelannut halutulla tavalla. Eilen illalla säätelin sen uusiksi ja vaihtelin vielä perään uudet hilppeet. Tänään sitten uutta yritystä. Nyt tuntui maassa pelaavan ihan hyvin ja uskalsin ottaa leijuntaan. 10 sek varmaan leijuttelin, mutta perä vägäsi jonkun verran, joten otin ales ja säädin gyron gainia pienemmälle. Uudestaan ilmaan ja ehkä viisi sekuntia se leijui ja tuntui pelaan ihan hyvin, kunnes yhtäkkiä se vain rysähti nokka edellä tonttiin. Metrin korkeudesta ehkä, ei edes kissaa kerennyt sanoa. ::)
Vaikea sanoa mikä tuon aiheutti. Yksi linkkitanko oli poikki, mutta mistäs sen nyt tietää menikö torpissa vai ilmassa. Kopterin damaget jäi yllättävän vähäisiksi, ottaen huomioon torpin väkivaltaisuuden, mutta lentäjän itsetunto ja ennen kaikkea motivaatio harrastusta kohtaa koki kyllä nyt niin kovan kolauksen, että en tiedä millä tästä suosta noustaan. Gauiin oli kuitenkin upotettu taas taaloja kauhea kasa ja työtuntejakin lukuisia. Tällä hetkellä hyvin synkät fiilikset ja kynnys aloittaa kopterin ehjääminen on melko suuri.
Tarkennetaan vielä, että tämä oli ensimmäinen "lento", tuon aikaisemman torpin jälkeen. Uusia osia oli, kaikki lavat, kaikki perään liittyvät hilppeet, koko nuppi (FES), beastx, nopeudensäädin, erillinen BEC, vastari ja lisäksi iso kasa kaikkea pikku hilpettä.
-
Ai saakeli. Melko pa$kaa säkää ollu sulla ton GAUIn kanssa. Yritäs nyt jostain saada vielä lisää motivaatiota kasaamiseen ja yrittämiseen, ei kannata vielä vaihtaa hienoa harrastusta postimerkkien keräilyyn. :D
-
Otetaas nyt ihan uusiks kerro tarkkaan mitä kävi ja mietitään sitte yhdessä foorumilaisten kaa koska kopterissa ei välttämättä ole vikaa täytyyhän se selvittää oliko kyseessä näppi virhe vai joku muu.
-
Sen verran voin kyllä sanoa että olen noita koptereita torpannu ja yhtään linkki tankoa en ole saanu poikki vääntynyt on ja linkin päitä on hajonnu vaikka kuinka monta Mutta tankoja ei katkennu.
-
Gauissa on niitä kokomuovisia linkkitankoja, tais olla sellaisesta kyse... No, asianomainen täsmentää.
-
Toisaalta nää on näitä sähkö koptereita mihin mä en kajoo joten en tiedä enempää. Joku muu voi valasta asiaa eiks toi beastx ole joku elektroninen vakautin eli ei stabbaria.
-
Toisaalta nää on näitä sähkö koptereita mihin mä en kajoo joten en tiedä enempää.
;D
no joo...
sanoit tossa ekassa viestissäs että kopteri "pyöri ilmassa miten sattuu"
mitä tarkotit tolla? meinaan vaan että nyt viimesimmässä sanoit että hyökkäs leiunnasta suoraan nokka edellä tonttiin... ei toi nyt BEC vialta kuullosta jos servot kuitenkin liikkuu... vai mites sun [fail safe] on määritelty vastariin?
-
;D
no joo...
sanoit tossa ekassa viestissäs että kopteri "pyöri ilmassa miten sattuu"
mitä tarkotit tolla? meinaan vaan että nyt viimesimmässä sanoit että hyökkäs leiunnasta suoraan nokka edellä tonttiin... ei toi nyt BEC vialta kuullosta jos servot kuitenkin liikkuu... vai mites sun [fail safe] on määritelty vastariin?
No ootttelinki Tohtorin palautetta säkun tiedätkin noista ihme laitteista jotain...jatkakaa.
-
Mut ei nyt oikeesti kannata jättää mahtavaa harrastusta muutaman torpin jälkeen niitä tulee lisää kun jatkaa, mutta yleensä vasta vuoden jälkeen jos huoltaa kopteria ja tsekkaa linkit ynm. Jos tää olis helppoa ni tätä harrastas kaikki ku helikopteri kiinnostaa kaikkia kuitenki. Tää harrastus vaan vaatii hermoja ja pitkäjäteisyyttä ei saa hermostua pienestä. Yleensä tyttöystävät tai naisystävät hernostuu mutta ei harrastajat. ;D
-
Niin, kopteri torpattiin joskus muinoin, josta mm. ekalla sivulla juttua. Nyt kopteri oli kasattu uusilla osilla ja samalla päivitetty FBL:ksi jota ohjasi beastx. Wanhaa oli ainoastaan servot, jotka kyllä toimi ihan niin kuin pitääkin. 101 prosenttisella varmuudella kyse ei ollut tikkuvirheestä, ikävä kyllä. Oikeastaan ei harmittaisi tippaakaan, jos omilla sormilla olisin kopterin tonttiin ohjastanut.
Tämän kertainen torppi lyhyesti: kopteri leijuntaan -> perä vägää -> ales ja gyron gainia pois -> leijuntaan -> kopteri hyökkää keula edellä maahan aivan kuin olisi tikusta työntänyt kaiken minkä se liikkuu. Kaveri sai hyvin lyhyen pätkän videolle torpista ja voisin sen jossain kohtaa koittaa laittaa tänne niin näette. Täsmennetään vielä että sen verran kerkesin leijutella, että beastx kyllä tuntui pelaavan oikein.
Äkkiseltään keksin mahdollisia syitä:
Katkennut linkkitanko (muovinen eikä kovinkaan lujaa tekoa)
Beastx hajosi (melko epätodennäköistä)
Jokin servoista hajosi (selviää tarkemmalla tutkimisella)
Radio hajosi (myöskin epätodennäköistä ja selviää myöhemmin)
;D
no joo...
sanoit tossa ekassa viestissäs että kopteri "pyöri ilmassa miten sattuu"
mitä tarkotit tolla? meinaan vaan että nyt viimesimmässä sanoit että hyökkäs leiunnasta suoraan nokka edellä tonttiin... ei toi nyt BEC vialta kuullosta jos servot kuitenkin liikkuu... vai mites sun [fail safe] on määritelty vastariin?
Juu ekan viestin torpin jälkeenhän tuo nopari sitten paloi lopullisesti. Silloin siis katkesi vain sähköt kesken lennon. Nyt on uusi nopari ja erillinen BEC.
Sen verran voin kyllä sanoa että olen noita koptereita torpannu ja yhtään linkki tankoa en ole saanu poikki vääntynyt on ja linkin päitä on hajonnu vaikka kuinka monta Mutta tankoja ei katkennu.
Tarkennettuna, se linkki nimenomaan halkesi sieltä päästä, niin että pääsi tulemaan pallosta pois.
Sovitaan nyt että kerran laitan tuon vielä kasaan ja jos se vielä tulee tonttiin omineen jostain kummallisesta syystä, niin alan tosiaan keräämään niitä postimerkkejä.. ;D
-
Tiivistetään nyt tähän vielä koko juttu.
Kopterin ostin käytettynä Jeteki:ltä ja minulle tullessaan se pelasi hienosti ja lensinkin sillä kymmeniä onnistuneita lentoja. Kerran se sitten vain päätti hävittää sähköt ilmassa ja sen seurauksena se tuli hankeen. Kopu jäi melko ehjäksi ja olikin jo seuraavana päivänä taas koelento kunnossa. Leijuttelin kopulla yhden akullisen ja samalla tein pitch-pumppia ja vispasin cyclikkiä minkä uskalsin. Hyvin toimi. Laitoin uuden akun ja kerkesin pari rundia vetää kevyttä taivaslentoa, kunnes ne sähköt hävisi taas. Noparissa ei tämän jälkeen ollut mitään eloa.
Tämän jälkeen kopuun sitten vaihdettiin FES nuppi, BeastX, nopari, BEC, ym. ym. ym. Ja eilen sitten ensimmäisellä "lennolla" kävi tämä torppi, josta nyt keskustellaan.
-
Laitampa minäkin lusikkani tähän soppaan, vaikken mistään mitään tiedäkkään ;D
Eli siis flybar nupilla toimi ja lensi hyvin, mutta kun vaihdoit FBL nupin (ja gyron) niin paukahti maahan? Ettei vaan olisi nuppiservot liian heikot tuolle fbl nupille, kun nehän vaativat enemmän voimaa servoilta. Tuliko sininen valo siinä beastx asetuskohdassa (oliko se J kohta) missä laitetaan 6 astetta cyclikkiä?
-
Flybar nupilla toimi kyllä, ennen kuin sitten alkoi sähköt pätkiä. Nuppiservoina SAVÖX SC-1251:set. Ja eipä muuten tullut sinistävaloa siinä 6 asteen kohdilla. Voisiko se muka vaikuttaa tuohon niin paljon?
Peräservon rattaat antautuivat myös torpissa, joten saa ehdotella, tai vaikka tarjota käytettynä, hyvää ja edullista peräservoa.
-
Flybar nupilla toimi kyllä, ennen kuin sitten alkoi sähköt pätkiä. Nuppiservoina SAVÖX SC-1251:set. Ja eipä muuten tullut sinistävaloa siinä 6 asteen kohdilla. Voisiko se muka vaikuttaa tuohon niin paljon?
En tiedä noista savonikseitä mitään, niin en kommentoi. Mutta omakohtaisia kokemuksia fbl nupeista on kahdesta eri kopterissa (gaui ja rex600) ja molemmissa joutui aika paljon pienentämään servojen "välitystä" että sai edes lähelle sitä sinistä valoa. Eli siirtelin linkkejä lähemmäs keskustaa servopyörässä ja kikkailin swashplatessa eripituisilla palloilla. Ja sehän samalla lisää servojen voimaa, tavallaan.
Tietysti jos se muovinen linkki on päästä halki niin tokihan se saattaa helposti lennossa irrota. On niitä mullakin mennyt monia rikki. Tosin yleensä siinävaiheessa kun on painanut niitä paikalleen.
Tarkista ne nuppiservot, että puuttuuko niistä hampaita.
-
Flybar nupilla toimi kyllä, ennen kuin sitten alkoi sähköt pätkiä. Nuppiservoina SAVÖX SC-1251:set. Ja eipä muuten tullut sinistävaloa siinä 6 asteen kohdilla. Voisiko se muka vaikuttaa tuohon niin paljon?
Peräservon rattaat antautuivat myös torpissa, joten saa ehdotella, tai vaikka tarjota käytettynä, hyvää ja edullista peräservoa.
kyllä se sininen valo olis hyvä sinne säätää! eli palloa vaan liikkeelle servoarmilla kunnes löytyy! ei toi kuitenkaan tollasta aiheuta!
olithan varmasti kattonu että liikesuunnat sekä korjaussuunnat on oikein nupissa ja kerkesitkö leijuttaa niin että ohjasit jokaista kopterin kanavaa?
meinaan ettei oo käyny esim niin että gyron korjaussuunnat on oikein eli leijuu nätisti mutta elevator tikku olis väärinpäin...
biistillä noi värkit leijuu niin vakaasti että se on siinä ilmassa leijunu ilman että on esim elevaattoriin tarvinnu koskea kunnes oot ekaa kertaa koskenu elevaattoriin joka onkin ollu peilikuvana ja "poks"... onko mahdollista?
häviskö tällä kertaa sähköt? sulla näkyy olevan spectrumin raattiot joten vilkuttiko vastari torpin jälkeen sähkökatkosta?
tietty kyllähän se lavanpitimen linkkikiin on ihan varteenotettava vaihtoehto mutta sen luulis äänestä kuulevan ku irtoaa ilmassa (biisti kuitenkin poikkeuttais täysillä vastaan toisela lavalla joten aikamoinen surahdus olis pitäny tulla!)
-
Gyron korjaus suunnat pitäisi kyllä olla oikein ja kyllä sen verran leijutin, että kaikkia suuntia kerkesin korjaamaan, mutta tämänkin voi vielä tarkistaa. Enpä tullut katsoneeksi vilkkuiko vastareissa valot, mutta ainakaan en huomannut että sähköt olisivat hävinneet. Sähköjen päälle tulon jälkeen toi kuitenkin ottaa melko kauan että ns. "käynnistyy" ja heti torpin jälkeen tuo kuitenkin oli "käynnissä", eli servot liikkui jne.
Nyt kun asian mainitsit, niin lavoista taisi kyllä lähteä melkonen päräys juuri ennen maahan syöksyä. Tarkennetaan vielä, että kyseinen murtunut linkki oli servon ja swashin välissä. Ja kyseessä toinen etummaisista servoista.
Täytyy pyytää kaverilta se video, ehkä siitä näkee tilanteen paremmin.
-
Gyron korjaus suunnat pitäisi kyllä olla oikein ja kyllä sen verran leijutin, että kaikkia suuntia kerkesin korjaamaan, mutta tämänkin voi vielä tarkistaa. Enpä tullut katsoneeksi vilkkuiko vastareissa valot, mutta ainakaan en huomannut että sähköt olisivat hävinneet. Sähköjen päälle tulon jälkeen toi kuitenkin ottaa melko kauan että ns. "käynnistyy" ja heti torpin jälkeen tuo kuitenkin oli "käynnissä", eli servot liikkui jne.
Nyt kun asian mainitsit, niin lavoista taisi kyllä lähteä melkonen päräys juuri ennen maahan syöksyä. Tarkennetaan vielä, että kyseinen murtunut linkki oli servon ja swashin välissä. Ja kyseessä toinen etummaisista servoista.
Täytyy pyytää kaverilta se video, ehkä siitä näkee tilanteen paremmin.
jos kerran pärähti ni melkein uskoisin että linkki otti ja tonttas sun kopterin :-\
video tietty olis itsekkin vielä kiva nähdä jos haluat sen tänne jakaa...
-
Nyt olis se video....
http://www.youtube.com/watch?v=SHx5YYOFtz4# (http://www.youtube.com/watch?v=SHx5YYOFtz4#)
-
Oisko se vasen etummainen linkki katkennu ja sit beasti korjannu oikealle jolloin se swashi on kallistunu eteenpäin. mutta miksi tuo perä kääntyy kans tuossa samaan aikaan
-
Onko sulla erillinen vastari Beastin lisäksi vai käytitkö Beastia suoraan lisäantennilla?
Olethan liimannut johdot Beastiin kiinni? Itselläni ainakin elevator kanavan johto oli todella löysässä ilman kuumaliimaamista.
Mulla spektrumin vastari pimeni kerran tärinästä ja syy oli viallinen lisäantennin johto/liitin. Vastari pimeni kun lisäantennin liitintä painoi sormella.
-Teemu
-
Erillininen vastari + sateliitti. Liittimet on liimattu ja ovat/olivat hyvin paikoillaan torpin jälkeen. Tuota perän kääntymistä ihmettelin itsekkin...
-
Kyllä minä nuo tarkkaan tutkin ja vääntelin läpi ja ehjiltä vaikuttivat. Nuo minulla oli itseasiassa kokeillessakin kiinni ja tuon päin mäntyä olevan lapauran takia ajattelin että ehkä ne ovat torpissa antautuneet. Kokeilen nyt kuitenkin vielä säätää tuon ja katsotaan sitten uudestaan. Gauin omilla lavoilla säädetty lapaura oli myös noilla SAB:eilla kohdillaan, just eikä melkein, joten eikös niitä voi sitten käyttää verrokkina?
Nyt on myös kolmannen kerran tarkistettu kaikki liittimien juotokset ja johdot läpi. Kaikki näyttää olevan kunnossa, joten vahvasti alkaa näyttämään siltä että se BEC kyykkäsi. Yksi osa tekijä lisää. Oli viimekerralla tehtyjen nupinkierrosluku testausten jäljiltä radiossa aika korkealla kaasukäyrät ja nupissa reilusti kierroksia enemmän kuin normaalisti. Ehkä se on sitten rasittanut servoja vielä normaalia enemmän. Joka tapauksessa laitan tuohon nyt ulkoisen BEC:in ja toivon että ongelma ei toistu.
Kiitokset taas neuvoista! :)
Omista vähäisistä kokemuksista opittua, niin lapaura on tosi vaikea saada kohdalleen jos esim. tarvikenuppi tai tarvikelapa ei keskenään pelaa, eli hahloon jää välystä. Se pitäisi olla hieman nafti jo kiristämättä. Mun Lama V3 ei alunupilla ja vakiolavoilla koskaan lentänyt vakaasti. Ihan mahdoton lentää käytännössä. Ostin tarvikelavat, ja ne sopi just naftisti hahloihin, niin johan alkoi lyyti kirjottaa.
-
Oisko se vasen etummainen linkki katkennu ja sit beasti korjannu oikealle jolloin se swashi on kallistunu eteenpäin. mutta miksi tuo perä kääntyy kans tuossa samaan aikaan
Jotain tollaista kans kävi mielessä, mut olisiko se perän käytös sitten vaan miksauksesta johtuvaa, tai ylipäätään siitä, että kuulostaa että lapakulmat meni aika täpöille johonkin suuntaan, kun moottori ottaa kuormitusta aika paljon just ennen torppia.
-
kyllä se sininen valo olis hyvä sinne säätää! eli palloa vaan liikkeelle servoarmilla kunnes löytyy! ei toi kuitenkaan tollasta aiheuta!
olithan varmasti kattonu että liikesuunnat sekä korjaussuunnat on oikein nupissa ja kerkesitkö leijuttaa niin että ohjasit jokaista kopterin kanavaa?
meinaan ettei oo käyny esim niin että gyron korjaussuunnat on oikein eli leijuu nätisti mutta elevator tikku olis väärinpäin...
biistillä noi värkit leijuu niin vakaasti että se on siinä ilmassa leijunu ilman että on esim elevaattoriin tarvinnu koskea kunnes oot ekaa kertaa koskenu elevaattoriin joka onkin ollu peilikuvana ja "poks"... onko mahdollista?
Just tänään aloin epäillä oman torpin syitä, vaikka se nyt olikin se irronnut landari, mutta tarkoitan sitä että miksi tuntui ettei kopukkaa saa mitenkään hallintaan, ja kun katsoin kopterin ohjekirjaa, niin olen asentanut elevatorin (sama kuin pitch?) servon väärälle puolelle verrattuna ohjeisiin, eli aika todennäköistä että mulla se on voinut toimia just väärinpäin.
Jos on 120 asteen swashplate jossa takana pitch keskellä, niin mihinpäin sen kuuluisi missäkin tikkujen asennossa kallistella?
-
Jos on 120 asteen swashplate jossa takana pitch keskellä, niin mihinpäin sen kuuluisi missäkin tikkujen asennossa kallistella?
Swashin tulisi kallistua aina siihen suuntaan, mihin oikeaa tikkua käännät. Eli kun työnnät tikkua eteen, pitäisi swashin kallistua eteenpäin. Vastaavasti jos käännät tikkua vasemmalle, pitäisi swashin kallistua vasemmalle. Ja niin edelleen.
Vasemman tikun käskyttämänä swashin pitäisi liikkua ylös ja alas suorana silläviisiin, että lapakulmat kasvavat tikkua nostaessa ja toisinpäin. Tietysti. :) Kopterin nupista riippuen swash liikkuu joko ylös tai alaspäin lapakulmien kasvaessa.
-
Oisko se vasen etummainen linkki katkennu ja sit beasti korjannu oikealle jolloin se swashi on kallistunu eteenpäin. mutta miksi tuo perä kääntyy kans tuossa samaan aikaan
Oon samaa mieltä. Ne muoviset linkin päät menee helposti halki asennusvaiheessa. Sitten sitä ei välttämättä huomaa, kun lähtee lennättämään ja helposti pomppaa pois paikoiltaan. Maassa tai torpissa ne linkit hajoaa, ei ilmassa.
E: TuukkaJK: Mitenkäs Gaui toimii tällä hetkellä?
-
Oon samaa mieltä. Ne muoviset linkin päät menee helposti halki asennusvaiheessa. Sitten sitä ei välttämättä huomaa, kun lähtee lennättämään ja helposti pomppaa pois paikoiltaan. Maassa tai torpissa ne linkit hajoaa, ei ilmassa.
E: TuukkaJK: Mitenkäs Gaui toimii tällä hetkellä?
No Gaui:han odottelee vielä uusia osia. Tai osat löytyy, mutta ne pitäisi vaan jaksaa laittaa kiinni. Hiukan kyllä ärsyttää kun talvella odotti kesää että pääsee lennättämään ja nyt kun on kesä, niin ei millään tahdo aika riittää. Liikaa töitä, liian vähän tunteja vuorokaudessa ja näin kesällä tahtoo joka viikonloppu olla jotain menoa johonkin suuntaan. Eihän tuo mikään iso homma ole, kun vaan saisi työn alle. 30min ja se olisi testilentoa vaille.
Teen nyt tässä julkisen lupauksen, että ennen kuin tämä kuukausi on ohi, niin Gaui on taas nipussa!! ;D Vaihdan vain kaikki mekaanisesti hajonneet osat ja TARKASTAN setupin, en tee muutoksia siihen. Ja sitten jos tuo lentää, niin voidaan kai todeta tuo murtunut linkki syylliseksi? :P
-
No Gaui:han odottelee vielä uusia osia. Tai osat löytyy, mutta ne pitäisi vaan jaksaa laittaa kiinni. Hiukan kyllä ärsyttää kun talvella odotti kesää että pääsee lennättämään ja nyt kun on kesä, niin ei millään tahdo aika riittää. Liikaa töitä, liian vähän tunteja vuorokaudessa ja näin kesällä tahtoo joka viikonloppu olla jotain menoa johonkin suuntaan. Eihän tuo mikään iso homma ole, kun vaan saisi työn alle. 30min ja se olisi testilentoa vaille.
Teen nyt tässä julkisen lupauksen, että ennen kuin tämä kuukausi on ohi, niin Gaui on taas nipussa!! ;D Vaihdan vain kaikki mekaanisesti hajonneet osat ja TARKASTAN setupin, en tee muutoksia siihen. Ja sitten jos tuo lentää, niin voidaan kai todeta tuo murtunut linkki syylliseksi? :P
Juu ymmärrän mitä tarkotat. Mullakin välillä aika on tosi tiukilla. MUTTA silti se vähäkin aika mitä harrastukseen riittää on niin mukavata että en aio luovuttaa ainakaan vielä :)
Vaikka tulis torppeja tai en ymmärrä jotain juttua ( <-sellanen tilanne on aika usein ;D ) Otan sit vaikka pienen breikin, mutta koptereista en luovu!
Jos viitit niin laita vaikka tähän ketjuun updatea kun kerkeet kopua korjailemaan. Kyllä se linkki varmaan oli se syyllinen. Videokin tukee sitä ajatusta, lähti niin salamana tonttiin ja kallistu just eteen päin.
-
Parempi myöhään kun ei milloinkaan! ;D Tuli perjantaina käytyä piiiiitkästä aikaa kentällä etsimässä motivaatiota ja löytyihän sitä. Lauantaina aloitin sitten Gaui:n ehjäämisen intoa puhkuen, mutta homma kaatui sitten peräakselin vaihtoon. Yksi niistä pienistä kuusiokolo-ruuveista jolla perän "hubi!?" tulee akseliin kiinni, meni pyöreeksi, eikä oikein halunnut tulla poraamallakaan pois. Joten osien tilaamiseksihan tämä meni ja nyt alkaa jo aika olemaan kortilla jos meinaan tuon tässä kuussa nippuun saada. Jos vaan Trex-store saa osat ajoissa mulle, niin ehkä tuo nippuun saadaan, mutta ensi lennolle en ehkä kerkeä ennen perjantaita.
Vaihtoon meni tällä kertaa:
-Päälavat
-Perälavat
-Pari linkkitankoa
-Pääakseli
-Lepari
-Peräakseli
-Peräputki + kardaani
-Peräservo
Setupin kävin läpi ja kyllä se kunnossa näyttäisi olevan. Kaikki ohjaus suunnat ja Beastin korjaus suunnat ovat ihan oikein. Se verran piti kuitenkin setuppiin puuttua, että muutama kohta piti käydä varmuuden vuoksi uudestaan läpi, koska nupin joutui purkamaan. Eli maksimi collective-pitch (+11 ja -11), cyclic-pitch (aika pienet liikkeet jätin), cyclic-pitch geometry (6 astetta ja tällä kertaa paloi sininen LEDi) ja tietenkin perän säädöt, koska servo vaihtui.
Raportoidaan lisää kun saadaan koelento tai torppi tehtyä. ;D
-
No niin, nyt on neljä akullista leijuteltu ja ihan pikkasen lennetty eteen ja taakse ja ainakin toistaiseksi tuntuisi toimivan! :) Kunhan kerkeän ihan kentälle tuon kanssa ja pääsen kunnolla lentämään ja säätämään, niin uskon että kepilliseen kopteriin ei enää ole paluuta.. Nyt testilennot tehtiin pikaisesti töiden ohella ja ahtaassa tilassa ja ainoastaan gyron gainia säädin.
Perää en oikein saanut hyväksi pelkästään mankasta säätämällä, mutta toivotaan että se siitä paranee kun säätää BeastX:stä gaineja. Beastin vakautus tuntui aika sopivalta ihan default (sport?) asetuksilla, mutta itse mokkula täytynee laittaa tukevammin kiinni. Nyt se pääseen heilumaan vähän turhan herkästi ja kerran se jopa hiukan sekosi kesken nopean pitch-pumpin. Lapaurakin heitti millin verran joten se pitää myös hieroa kohdilleen.. ;D
Nyt uskallan jo 99,9% varmuudella todeta sen linkkitangon edellisen torpin aiheuttajaksi! Siltikin vaatii varmasti pari kymmentä akullista ennen kuin luotto taas palaa tuohon kopuun.. Ja kesäkin meni jo, juuri kun alkoi taas intoa löytymään.. ::)
-
Nyt testilennot tehtiin pikaisesti töiden ohella ja ahtaassa tilassa
Lensitkö kontissa? ;D
Hyvä että nyt pelaa. Ei muuta kun joku päivä kentälle ottamaan hieman laajempaa tuntumaa, kyllähän noita kelejä vielä on mutta alkaa kohtapuolin taas valo käydä vähiin.
-
Lensitkö kontissa? ;D
Hyvä että nyt pelaa. Ei muuta kun joku päivä kentälle ottamaan hieman laajempaa tuntumaa, kyllähän noita kelejä vielä on mutta alkaa kohtapuolin taas valo käydä vähiin.
Heh.. Kyllä tuo niin vakaa on että melkeinpä vois kontissa lentää.. ;D Ens viikkoon menee varmaan lentelyt ja säätelyt.
-
Kerkeshän sitä kentälle. Kuusi akullista tuli pörrättyä ja säädeltyä sitä sun tätä. Perä on nyt ehkä välttävä, ei hyvä, mutta toiminee. Muuten kopu pelaa ihan loistavasti lukuun ottamatta outoa oskillointia elev. ja aile. suunnassa. Tätä esiinty yleensä akun loppu vaiheilla rajumman ohjaus liikkeen jälkeen. Myös perä alkoi hiukan vägäämään lopussa. Alkaa ehkä osa akuista olla parhaat päivänsä nähneet. Kaikilla akuilla se ei tätä tehnyt ja niillä akuilla pysyi nupin kierrokset korkeammalla koko 5min ajan joka oli timeriin säädetty. Voisi kokeilla nostaa nupin kierroksia ja/tai vaihtaa pidemmät perälavat.
Mutta joo.. Ei kiitos, en halua enää keppiä mun kopteriin! Kyllä tuo vaan lentää niin uupeasti. Vaakalennossakin voi huoletta vaikka ottaa sormet pois tikuilta ja kopteri menee luotisuoraan niin kauan kuin akku kestää tai lentäjä puuttuu peliin.. ;D Tuli tuon vakauden ansiosta niin itsevarma olo että tuli tehtyä ensimmäiset inverted leijutuksetkin. Tai no, lähinnä BeastX sitä leijutti vakaasti paikallaan ja mä vaan kattelin ja ihmettelin.
Eli nyt siis korjauksen jälkeen jo 10 akullista takana ja toivottavasti nämä mystiset tekniikka murheet on nyt selätetty ja voidaan taas keskittyä olennaiseen! Topicin otsikoksi voisi muuttaa "Gaui korjattu toistaiseksi tuntemattomaksi ajaksi". :P
-
Topicin otsikoksi voisi muuttaa "Gaui korjattu toistaiseksi tuntemattomaksi ajaksi". :P
Älä vielä muuta, nykyinen on hyvä... ;D
Eli siis lainataan hieman Tuukan aihetta kun otsikko sopii justiisa omaan tämänpäiväiseen tarinaan...
GAUI 425 tuli siis aamulla tonttiin tuntemattomasta syystä, näin jälkeenpäin ajatellen ja Tuukan kanssa pidetyn aivoriihen jälkeen, syynä ei ole voinut olla oikeastaan mikään muu kuin noparin kyykkääminen.
Aamutuimaan siis tuli mentyä Kymin kentälle, ja TuukkaJK olikin jo paikalla lentelemässä. No, muutama akullinen peruspyörittelyä ja sellaista tavanomaista sohlaamista mihin omat taidot rittävät. Sitten mittailtiin hieman nopeuksia tutkalla, jolloin Tuukan GAUI 425 ottikin mukavat 113km/h lukemat helposti. Itse vuorostani puikkoihin ja lentoa edestakaisin, kummoisia lukemia ei tutkaan saanut ja huomion kiinnitti enemmänkin jyrkissä käännöksissä tuntunut puutuminen. Akkuina oli kiinni miltei pakasta vedetyt, kolmatta tai neljättä lentoa lentävät Nanotechit 3S 2200mAh 25-50C. Timeri oli säädetty 4 ja puoleen minuuttiin, ja vajaa puoli minuuttia oli vielä aikaa jäljellä kun lensin kopun melko kauas ja aloin tekemään jyrkkää käännöstä, kun motti kuoli täysin. Ihan totaalinen sähköjen katoaminen, korkeutta alle kymmenen metriä ja nokka täysin maata kohti. :D
No, heti kun tilanteen ehti tajuamaan, holdi päälle ja jonkinlainen onneton rotaationyritys joka jäi yritykseksi ja taisi tulla bladestoppikin siinä sen seurauksena. Sen verran ehti pelastamaan että ei tultu nokka edellä alas vaan täydellinen mahalasku, pirun kovaa tosin.
Vauriot eivät ole pahat, runko tosin meni halki paristakin kohtaa, mutta muuten pääsee aika pienellä osien hankkimisella. Servot ynnä muut tuntuvat olevan kunnossa. Täytyy nekin tarkastaa, osiksi tuon joutuu joka tapauksessa purkamaan.
Akkujen kyykkäämistä epäiltiin, mutta laturi näytti lennossa kiinni olleelle akkuparille vielä komiasti yli 3.7v kennojännitettä kaikille kennoille, joten akkujen puutuminen tuskin oli kyseessä. Väkisinkin taitaa olla syynä tuo GAUIn nopari, joka on tainnut usealla muullakin kyykätä samalla tapaa.
No, oli mikä oli, uutta runkoa tilaukseen ja taitaa varoiksi lähteä noparikin vaihtoon. Eniten tässä harmittaa se, että torppi ei johtunut omasta virheestä vaan tekniikan pettämisestä.
Edit. kuva lisätty
-
Just latasin ton toisen Nano-tech:in joka tossa WSTR:in Gauissa oli kiinne kun tuli tonttiin ja 1800mAh:ia meni. Eli olihan se tyhjä, mutta ei vielä lähellekkään liian tyhjä.
-
Minulla on 450Pron akuista kaksi 3S Nanotechia, millä on lennetty vain noin 20 sykliä, molemmat kyykkää helposti parin minuutin lentelyn jälkeen, vaikka mitatessa kennojännite on ihan OK, virtaa vaan ei niistä saa. Rauhallista lentoa kestävät kohtalaisesti. Kyse on siis 45-90C 2200mAh:n 3S Nanotecheistä = kuraa ::)
- 4D -
-
Minulla on 450Pron akuista kaksi 3S Nanotechia, millä on lennetty vain noin 20 sykliä, molemmat kyykkää helposti parin minuutin lentelyn jälkeen, vaikka mitatessa kennojännite on ihan OK, virtaa vaan ei niistä saa. Rauhallista lentoa kestävät kohtalaisesti. Kyse on siis 45-90C 2200mAh:n 3S Nanotecheistä = kuraa ::)
- 4D -
Mulla on neljä noita samoja "laatuakkuja"
Ennen lentelin 5min timerillä, mutta nyt ei meinaa edes 4min jaksaa enää.
Äskenkin kierrokset hyytyi siihen malliin että luulin kopun tippuvan ihan justiinsa.
Onhan noilla jo 35-40 lentoa lennettykin. Pullistuivat joskus 15-20 lennon paikkeilla.
-
Mulla on neljä noita samoja "laatuakkuja"
Ennen lentelin 5min timerillä, mutta nyt ei meinaa edes 4min jaksaa enää.
Äskenkin kierrokset hyytyi siihen malliin että luulin kopun tippuvan ihan justiinsa.
Onhan noilla jo 35-40 lentoa lennettykin. Pullistuivat joskus 15-20 lennon paikkeilla.
Upeeta..... Mulle on tulossa 6(3)kpl 2200mAh 35-70 Nanoja. Toivottavasti ei ole yhtä kuraa... ::)
-
Tuli sitten torpattua toi omakin Gaui taas vaihteeksi.... ::)
Tällä kertaa meni ihan 100 prosenttisesti oman hölmöilyn piikkiin. Ei kylläkään tehty mitään omien rajojen kokeilua, vaan kyse oli ihan niinkin yksinkertaisesta tapahtumasta kuin laskeutuminen. Tuli oltua koko viikonloppu kaveri porukalla mökillä "rentoutumassa", joten ei ehkä ihan täydellä pakalla oltu liikenteessä vielä näin maanantai aamuna ja sormet liikku vähän ajatusta nopeammin.
Tuli tohon DX8:iin säädeltyä noi lentotilat vähän ilmakuvausta silmällä pitäen, eli idle1 = rauhalliset kierrokset ja todella loiva lapakulmakäyrä ja idle2 = reilusti kierroksia ja lineaarinen 0-100% lapakulmakäyrä. Käytännössä jos idel2:lta tiputtaa lennossa idle1:lle, niin kopu tippuu reilusti alespäin ja jos idle1:ltä heittää idle2:lle, niin luonnollisesti se taas pomppaa ylöspäin. Tällä ei sinällään ole mitään väliä, koska käytännössä lennän aina idle2:lla jonka heitän päälle jo maassa.
Mutta tälläkertaa tuli jokin ihme aivopieru kun otin kopua laskuun ja heitin idle2:lta ykköselle jossain puolen metrin korkeudessa ja kopu tipahti varmaan viiden sentin korkeuteen. Tästä kun olisi tikkua laskenut millin verran olisi kopu laskeutunut jaloilleen pehmeästi, mutta ei, toinen aivopieru heti perään. Tulee nykyään lähes aina laskeuduttua siten, että heitän jostain puolen metrin tai metrin korkeudesta holdin päälle ja teen "autorotaation". Mutta tällä kertaa holdin päälle laitto aiheutti sen että kopteri pomppasikin reilun metrin verran ylöspäin, koska olikin se surullinen idle1 päällä. Tuo reilu metrin pomppu aiheutti pienen säikähdyksen ja muutama väärin ajoitettu ja liian suuri vasemman tikun veivaus ja kopu kippasi kylelleen maahan.. :-[
Damaget jäi tosin päällisin puolin tarkasteltuna aika pieniksi. Lapoihin tuli vekit, joten ne menee romukoppaan ja varmaan pääakselin + lepatusakselin saa vaihtaa. Kovimman kolauksen koki lentäjä.. ;D Nyt mietinkin, että pitäisikö tuo idle1:sen lapakulmakäyrä muutta ja lineaariseksi, vai kenties vaihtaisi idle1:sen ja idle2:sen paikkoja, että idle1 olisi se normaali lentotila ja idle2 kuvaukseen. Vai pitäisikö vain opetella lentämään......