Kopterit.net
Tekniikka => Simulaattorit ja PC-ohjelmat => Aiheen aloitti: puurtja - 06 Huhtikuu, 2011, 21:57:38
-
Moikka!
Löytyykö jostain Phoenixiin ohjeita millä lähdetään alkuun?
Ohjelmoidaanko simulaattoriin samat kurvit kuin radiossa vai annetaanko olla 0-100% ja radio hoitaa kurvimuodot?
-
Moro,
simulaattori tottelee radion kaasu- ja lapakulmakäyrää.
Radiosta pitää asettaa swashin asetukseksi 1 servo (ei ccpm miksausta) ja modulaatioksi PPM.
Phonix opastaa kalibroinnin tekemisessä kohta kohdalta, mutta kalibrointi tulee tehdä lineaarisilla kaasu- ja lapakulmakäyrillä, eikä trimmejä tai subtrimmejä saa olla käytössä.
-
Onnistuuko Phoenixissa mitenkään lapakulmien säätäminen?
-
Your controls ja sieltä Edit profile. Sieltä saa mutta kyllä ne lähettimestä on paras tehdä.
-
Mutta mitenkä siinä sitten tietää mitkä ovat lapakulmien liikealueen rajat kullakin kopterilla. Ymmärtääkseni lapakulmia ei voi säätää mieleisikseen lapakulmakäyrällä jos ei tiedä paljonko on 0% ja 100% kopterin kulmissa ???.
-
Siellä mallien editointipuolella on lapakulmat joita voi myös rukkailla. Ongelma tuossa lapakulmia softan puolelta säädettäessä on käsittääkseni se, että eri lentotilojen kulmia et saa määritettyä.
Millä lähettimellä ajat?
-
Arvelinkin että siellä model editissä voisi olla jotain. Et osaisi sanoa millä nimellä ja missä osiossa, en näet itse sitä sieltä löytäyt.
Radiona on DX7, eli pystyy säätämään lapakulmakäppyröitä.
-
sitten lineaarinen käyrä phoenixiin, eli älä koske ja muuten niin kuin sammy ohjeisti.
Periaatteessa lapakulmia ei suoraan taida pystyä säätämään, mutta cyclic responsea yms. Pystyy. Eli saa vähän hätäsemmäks tai laiskemmaks.
-
Onko cyclic response se pyöreä säädin jossa lukee ympärillä "beginner, intermediate ja advanced"?
Mitenkään ei siis pysty säätämään esim. 4 asteen lapakulmaa tikun keskikohtaan?
-
Kalibroit sen fiiniksin suoralla 0-100 kulmakäyrällä mankasta. Sen jälkeen säädät mankasta haluamasi käyrät ja otat fiiniksin mallin valikoista raksin pois kohdasta "use preadjusted throttlecurve (tai joku tommonen) sitte vaan lentelemään ja avaat sen flight infon siihen reunaan... Siitä näkyy kulmat ja voit säätää käyrät sen avulla mankasta miten tykkäät :)
Näin muistaakseni... Nyt ei pääse tarkistamaan...
-
Juu näin se on, mallin optionseista ainakin moinen ruksi löytyy.
4 astetta saat vaikka tikun ylä ja alapäähän jos haluat. Edelleen, mankan lapakulmakäyrällä.
Lapakulmat säädetään siis lähettimestä. Periaatteessa lapakulmien määrää saa kikkailtua tuolta mallin valikosta. Siellä ei oteta kantaa missä kohtaa tikkua on mitäkin asteita.
Käytännössä pärjäät täysin lähettimen käyrillä. En itse ainakaan ole juurikaan koskenut phoenixin säätöihin.
Ne on sitten nuo hifistelijät jotka huomaa että TDR:stä puuttuu se jokin... ;)
-
Jep, tuolla Tohtorin kertomalla systeemillä onnistui :). Sain nyt siis selville että 0% lapakulma on -11 astetta ja 100% +11 astetta.
En kyllä vieläkään ymmärrä miten siihen saa mieleisensä kulmat ilman tuota tietoa ???. Siis jos haluaa että tikun keskikohdassa kohdalla lapakulma on 4 astetta niin pakkohan se on tietää montako astetta se on lapakulmakäyrän nollassa prosentissa. Vai miten?
-
Näyttöön saa ikkunan josta näkee lapakulmat.
-
Jep, tuolla Tohtorin kertomalla systeemillä onnistui :). Sain nyt siis selville että 0% lapakulma on -11 astetta ja 100% +11 astetta.
En kyllä vieläkään ymmärrä miten siihen saa mieleisensä kulmat ilman tuota tietoa ???. Siis jos haluaa että tikun keskikohdassa kohdalla lapakulma on 4 astetta niin pakkohan se on tietää montako astetta se on lapakulmakäyrän nollassa prosentissa. Vai miten?
Koska jakauma on lineaarinen, tuosta saadaan yhdeksi lapakulma-asteeksi n. 4.5%. Eli radiosta säädät lapakäyrän keskikohtaan 68% jolloin saat sen +4 astetta keskellä. Tosin suosittelen kyllä lämpimästi unohtamaan moisen säädön ja opettelemaan heti "oikein" eli tikku keskellä = 0 astetta. Säästyt yhdeltä uudelleen opettelulta kun siirryt idle-käyriin, kuten myös tilojen vaihto käy nätisti kun käyrät ovat positiivisilta osiltaa lähes identtiset. Eli kopu ei ampaise ylös eikä alas kun vaihdat tilaa (hifistelyt mankat sitte erikseen).
-
Näyttöön saa ikkunan josta näkee lapakulmat.
Vaan ethän sinä minulle tätä kertonut ;). Taisin ilmaista itseni vähän epäselvästi, tarkoitus oli koko sotkussa siis vain saada tuo selville.
Koska jakauma on lineaarinen, tuosta saadaan yhdeksi lapakulma-asteeksi n. 4.5%. Eli radiosta säädät lapakäyrän keskikohtaan 68% jolloin saat sen +4 astetta keskellä. Tosin suosittelen kyllä lämpimästi unohtamaan moisen säädön ja opettelemaan heti "oikein" eli tikku keskellä = 0 astetta. Säästyt yhdeltä uudelleen opettelulta kun siirryt idle-käyriin, kuten myös tilojen vaihto käy nätisti kun käyrät ovat positiivisilta osiltaa lähes identtiset. Eli kopu ei ampaise ylös eikä alas kun vaihdat tilaa (hifistelyt mankat sitte erikseen).
Tuolla Wikissä neuvottiinkin tämä säätämis systeemi. Pitääpä kokeilla olisiko noin sitten parempi.
-
Vaan ethän sinä minulle tätä kertonut ;).
Mä luulin että tuo on itsestään selvää... :P
Ei vaan, välillä ymmärretään väärin, välillä kysytään. Pääasia että hommat selviää.
-
Lainataas tätä ketjua.
Tänään tuli FlySky TH9X radio ja olisi tarkoitus ottaa ensiaskeleet simun parissa.
Phoenix tunnistaa ohjaimen ja kalibrointi menee ok, mutta kun yrittää lentää mitään ei tapahdu. Hoover trainingissa kopteri on ilmassa mutta ohjaimesta ei tapahdu mitään. Mistä voisi vikaa alkaa etsiä?
edit:
Asetuksissa vikaa..
-
Noniin hyvät kanssaeläjät nyt on phoenix hankittuna ja ei prkl ota toimiakseen eli tällästa herjaa
If more than two bars (i.e. three or more bars) move when you move your throttle stick up and down then you may have CCPM or swashplate mixing enabled on your radio. When using your radio with an R/C simulator such as Phoenix your radio should have the CCPM mixing disabled or the swashplate settings set to single-servo / 90-degrees. After you have done so you should recalibrate your radio by clicking the calibrate button at the top of the menu.
Mitä tuo tarkoittaa suomeksi ja miten sen saa hoidettua kuntoon ja muistakaas nyt kun vastaatte niin tää on eka simu ikinä eikä oo lennätyskokemusta oikeestaan yhtään jotta tämä pitää nytte saada kuntoon ettei tuu enempää turhia torppeja. Mun lähetin on futaba 10c ja ei osaa säätää että jeesiä tarttis.
-
eli sulla on radion lentotilaan jota käytät simun kanssa, on ohjelmoitu CCPM miksaus eli 120 tai 140 astetta, eli simua pitää käyttää lentokonetilalla tai kopteritilalla johon on laitettu 90 asteen ohjaus, eli ei miksauksia, en futabasta tiiä mut luulen et lentotilan luonnin alussa se kysyy sitä mallia ja CCCPM miksauksia ja niistä pitäs valita helikopteri ja 90 astetta. tai sitte lentokonetila.
tästä jo kirjotinki toiseen ketjuun
-
Jeps, eli tosiaan simua varten luodaan radiosta uusi malli, eikä lennetä samoilla asetuksilla kuin oikeaa kopua.
-
Saako Phoenixiin lisää sisältöä? Esim tuota Trex sporttia? mcpx puuttuu ainakin itseltäni myös.
-
Sitä mukaan kun phoenix niitä julkaisee, mitä saa ladattua updatesta...
-
Saako Phoenixiin lisää sisältöä? Esim tuota Trex sporttia? mcpx puuttuu ainakin itseltäni myös.
laitaa uusimmat päivitykset niin saat lisää sisältöä (mm. sen mäsäX kepako)
-
Pitääpä kokeilla jahka töistä pääsen. Tuo mcpx ihan vaan kokeilumielessä vois olla hauska mutta ei sillä kyllä simutella viitti. :)
PS. Tuttu ja turvallinen olo tuli kun ottaa Belt CP V2 ja 80% tai 85% ja sillä päästelee. Hyvin on mallinnettu perän periksi antaminen, "kuminauha efekti" ja tehojen hyytyminen. ;D
-
Tässä nyt jo muutamia päiviä lennelly pniiniksillä DX6i mankalla. Onko mulla nyt jossain asetuksissa vikaa vai mites ku noi kopterien lavat alkavat pyöriä vasta vasemman tikun ollessa keskellä eikä alhaalta lähtien? Vai pitääkö sen toimiakki noin? Tuntuis luonnollisemmalta et kaasu alkais aueta tikun alhaalta asti. Kaasukäyrä on mankassa suora 0-100%. Ja oon ottanu raksin pois aina siit "use preset throttlecurve" kohdasta.
-
Tässä nyt jo muutamia päiviä lennelly pniiniksillä DX6i mankalla. Onko mulla nyt jossain asetuksissa vikaa vai mites ku noi kopterien lavat alkavat pyöriä vasta vasemman tikun ollessa keskellä eikä alhaalta lähtien? Vai pitääkö sen toimiakki noin? Tuntuis luonnollisemmalta et kaasu alkais aueta tikun alhaalta asti. Kaasukäyrä on mankassa suora 0-100%. Ja oon ottanu raksin pois aina siit "use preset throttlecurve" kohdasta.
Oletko kalibroinut mankan oikein? Kuulostaisi ihan kalibrointivirheeltä.
edit: Eli mankasta 0-100 lineaarinen kurvi ja kaikki expot sun muut pois. Sen jälkeen uudelleen kalibrointi Phoenixista. Phosenix tietää vain sen liikkeen minkä mankka lähettää. Jos jätät kalibroidessa liikkeen vajaaksi, niin myös Phoenix näkee sen vajaana
-
Juu tattista vaan, siitähän se oli kiinni vaikka en tiiä mitä oisin tehny muka toisin ekalla kerralla.
-
Olen simuttanut Trex450 kopy:lla ja Trex600N koptereilla.
Sään olen säätänyt täysin tyyneksi ja 'simple' versiosta kopterin säädöt 'Beginner' tasolle.
tuo isompi nitro vehje on huomattavsti vakaampi lentää ja ohjata niin leijutuksella kuin taivaslennollakin.
Onko ero oikeilla rc-koptereillakin noin suuri .50 sarjasen ja 450 kokoisen vehkeen välillä?
Tuo 600N taivaslentohan tuntuu oikeastaan suht helpolta kun vaan jaksaa keskittyä - kuin myös laskeutuminen lennon jälkeen. 8)
P.S. noilla 'Beginner' säädöillä expot on simussa noin 45-50... Voiko / kannattaako aloittelijan käyttää noin suuria expoja myös aidossa ympäristössä? :-\
-
Laita vaan se "vaikeusaste" vaikka 50 prosenttiin. Tulee huomattavasti realistisempi.
Nuo expot on taas sitten semmoinen asia joka jakaa porukkaa eri koulukuntiin. Itse en näe järkeä käyttää sitä juuri ollenkaan leijutuksessa, ennemmin puolittajia. Taivaslennossa ja temppuilussa käytän itse muutaman kymmenen prosentin expoja.
-
joo, expoja oman mielen muksan, muttei liikaa :)
ja se ero kokoluokkien välillä on todella suuri okeastikkin :)
-
joo, expoja oman mielen muksan, muttei liikaa :)
ja se ero kokoluokkien välillä on todella suuri okeastikkin :)
Eli, pitääkin harkita opettelua suuremmassa määrin sitten mun nitro kopterilla jossa on 550mm lavat ja pienemmässä HK450GT:ssä vain 325mm lavat. :-\
Hyvä tietää, että ero on oikeestikkin aika suuri.
-
juu, ero on todella suuri eroa on paljon 600 ja 700 kokoistenkin välillä :) mutta kannattaa lentää sillä mikä parhaalta tuntuu, jotkut tykkää pikkukopuista :) ja se tuo lisää haastetta peliin, kun osaat lentää sillä osaat lentää vielä paremmin isolla kun se on vakaampi eikä niin herkkä olosuhteiden muutoksille :)
-
Aapuuvaa :)
Voisko joku neuvoa tumpeloa? Kun mä en saa tuota phiiniksiä toimimaan niin että sais DX7 lentotiloja muuttamalla kierroksetkin muuttumaan.
Ei vaikuta kaasukäyrän muokkaaminen mitenkään. Vain jossain 30% kohdalla löytyy ON/OFF kohta.
-
koitapa ensimmäisenä ottaa lentämäsi kopun edit-valikosta gyvernööri pois päältä. Oisko ollu siellä motor-kohdassa, mutta löytyy sieltä kuitenkin ihan rastiruutuun homma onko govi päällä vai ei.
-
Ja jossei Dumlen vinkki tehoa, niin mene edit-valikkoon ja sieltä "Options"-välilehteen.
Sieltä välilehdeltä otat rastin pois kohdasta "Use preset throttle curve".
Näillä eväillä sain tuon joskus itse toimimaan. :)
-
Kiitoos :) Nyt pelittää kaasukäppyrät. Tuo goverasti pois niin soli siinä.
Pitää 2400 laittaa jengaa TDR:ään että tulee jotain tolkkua tuohon aitouteen. Vaikka oikeasti en niin isoilla vispauksilla lennä.