Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia tapahtumista ja lennätyskeikoista => Aiheen aloitti: TuukkaJK - 01 Huhtikuu, 2011, 19:33:03
-
Aloitellaan tänne nyt uusi aihe omille kopu videoille ja kuville.
Tänään tuli taas käytyä EFKY:ssä lennättämässä Gauia ja kamerakin oli kyydissä. Oli taas vaan melkoinen tuuli joten lentelyt jäi neljään akulliseen. Eipä tuo tuuli tuota lentoa enää niin haittaa, mutta tahtoo sormet jäätyä. Toi neljä akullista oli jo ihan maksimi.
Tässä yksi pätkä. En muista miksi leijuttelin tuossa alussa, mutta noin 1:20 kohdilla alkaa lentäminen. Ja jos jollain kokeneemmalla kopu-ukolla pistää jokin silmään tuossa lennossa, niin vinkkejä otetaan vastaan! :)
http://www.youtube.com/watch?v=MEgJSvPMTiA#ws (http://www.youtube.com/watch?v=MEgJSvPMTiA#ws)
-
Hienosti lentää ja todella hyvä kuva tuossa kamerassa hintaansa nähden, ei minkäänlaisia tärinöitä.
Itsekin käväisin Kymissä tänään, kaksi akullista lensin ja sitten oli sormet niin jäässä ettei enää tikkuja tuntenut. On tää vähän kesälaji. :P
Tarttee varmaan ittekin hommata tuo kamera, olikos se tämä perusmalli? (http://www.mamasan.fi/foorumi/viewtopic.php?t=177)
-
pari asiaa pisti silmään.
1. ajelet itsesi ympäri eli sulla ei ole tiettyä rintamasuuntaa vaan pyörit kokoajan :D
enpä ole ennen tollasta nähny kenenkään tekevän... eihän tossa sinänsä mitään ongelmaa ole jos yksin lennättelee :)
2. kopteri tuntuu pomppivan aika paljon leijuttelussa. pitch käyrää vois tietty koittaa normimodelta loiventaa siitä kohtaa missä leijuu...
mutta hyvinhän se sujuu :)
-
En ole se kokenut kopu-ukko, mutta yksi asia pistää silmään. Näyttää että lennät itsesi ympäri eikä siinä mitään kun ei takana ole ihmisiä,autoja tms.
Yleensä ja varsinkin leireillä on turvaraja jota ei missään nimessä saa kopulla lentäen ylittää. Kannattaa siis opetella lentämään aina itsesi edessä, sivulta sivulle tyylillä kylki itseen päin. :)
edit. prkl se tohtori on nopea :D
-
Tarttee varmaan ittekin hommata tuo kamera, olikos se tämä perusmalli? (http://www.mamasan.fi/foorumi/viewtopic.php?t=177)
Ei kun se on tuo kallein malli missä on 60fps. Täytyy kokeilla tolla miten toi 720p@30fps toimii.
Ja joo, ei ole mitään rintama suuntaa vaan tulee lennettyä ihan joka puolella. Tulee lähes aina lennettyä tuolla kymin kentällä ja siellä on tilaa vetää, varsinkin näin talvella, niin sitten vedetään. :) Onnistuu se toki niinkin, että lennän vain yhdessä suunnassa, jotenkin se on vain tylsempää. Ja oikeastaan tossa vähän tarkotuksella harjoituksen vuoksi lentelin itseäni kohti ja suoraan yläpuolelta.
2. kopteri tuntuu pomppivan aika paljon leijuttelussa. pitch käyrää vois tietty koittaa normimodelta loiventaa siitä kohtaa missä leijuu...
Tossa leijuttelussakin on idleuppi päällä. Ja mahdoinko juuri tuota pomppimista tuossa ihmetellä. Mutta tuolla oli siis melko kova ja puuskainen tuuli. Tyynellä tuo kyllä leijuu kivasti. Varmaan leijuisi tuulessakin jos nostaisi kierroksia, mutta tuossa mun mankassa ei ole kuin yksi asento idlelle, joten tyynellä se sitten huutaisi turhaan. (Taas yksi syy hankkia DX8)
Noita nopeita suunnan vaihtoja pitää harjoitella. Tuossakin tahtoo joka kerta käydä niin, että vasta tuuleen kääntyessä nousee korkeus melko reilusti ja myötä tuuleen kääntyessä se taas tippuu. :-\ Ja jos vasta tuuleen kääntyessä vähentää paljon kulmia, niin vauhti lakkaa ja taas myötä tuuleen kääntyessä vauhti kasvaa. Toki se on ihan normaalia että maanopeus muuttuu tuulen mukana, mutta tuo korkeuden muutos ärsyttää. Elevaattorillako sitä pitäisi koittaa hallita? Vasta tuuleen reilusti työntöä ja myötä tuuleen sitten vähemmän? Entäs sillä hetkellä kun kopteri on kyljellään? Melkosesti kysymyksiä. ;D
-
Tossa vielä toinen video eiliseltä. Hiton kauan lataa mokomaa videota tuubiin, kun ei ole mitään sopivaa pakkaus ohjelmaa. :-\ Tässäkin kaahataan ihan missä sattuu, mutta onhan tuolla tilaa. Täytyykin seuraavilla lennätyksillä ihan harjoituksen vuoksi ainakin yhden akun verran kokeilla lennättää jollain ennalta valitulla alueella/suunnalla.
http://www.youtube.com/watch?v=nYOyz9DGiFU#ws (http://www.youtube.com/watch?v=nYOyz9DGiFU#ws)
-
Hyvän näköistä videoo kaimalta! Paikka näyttää erinomaiselta harjoitteluun. Aika paljon lunta siellä ?!
Mä tykkään tosta että landarit näkyy, tulee sellanen onboard fiilinki enemmän :)
-
Kiitokset. Paikkahan on EFKY, eli Kymin lentokenttä. Näin talvis aikaan kun ei ole purjelento kausi vilkkaimmillaan, niin tuolla saa aika rauhassa lennellä. Onhan tosta jo hangen keskeltä Piperillä noustu ja laskeuduttu monta kertaa, mutta kevään tullessa tuolla alkaa melko aktiivinen purjelentotoiminta, joka sitten vähän häiritsee tätä "oikeaa" lentämistä. ;D
Tossa kamerassa on digitaalinen zoomi ja kokeilin sillä yhden pätkän siten että koppa ja landarit ei näy kuvassa, mutta se oli kyllä jotenkin tönkön näköistä.
-
Tuli tylsän sunnuntai päivän merkeissä tartuttua kameraan ja ihan ajan vieton/harjoituksen merkeissä turattua jotain tämmöstä. Eli ei mitään sisältöä, ainoastaan fiilistelyä. ;D Siitä onkin aikaa kun viimeksi olen millään tavalla editoinut videokuvaa ja tämä minun läppäri meinas pikkasen mennä polvilleen FullHD kuvaa editoidessa, joten ton mokoman kolmen minuutin pätkän tekemiseen taisi mennä puol päivää. :)
http://www.youtube.com/watch?v=C57u8cSOKog#ws (http://www.youtube.com/watch?v=C57u8cSOKog#ws)
-
..ton mokoman kolmen minuutin pätkän tekemiseen taisi mennä puol päivää...
Tuttu tunne ja hyvän näkönen video kyllä :)
Se on aina kivempi kattoa näitä videoita kun on leikeltykkin eikä ole 7 minuutin lentoa alusta loppuun yhtä soittoa.
-
Tuttu tunne ja hyvän näkönen video kyllä :)
Se on aina kivempi kattoa näitä videoita kun on leikeltykkin eikä ole 7 minuutin lentoa alusta loppuun yhtä soittoa.
Kiitosta vaan! Ja kyllä on teikäläisen youtuubi kanavaa tuojoteltu monet kerrat. Ehkä sitä inspiraatiota on sieltäkin vähän tarttunut. ;)
-
Tällästä dataa tarjoaa EagleTree @ Gaui.
-
Perjantaina tuli käytyä EFKY:ssä ja sieltä parit random räpsyt. Mukana oli myö WSTR jonka Gaui:ssa tuntui olevan jotain vikaa kun se lenti melkeinpä enemmän katollaan kuin oikein päin.. :D
-
No älä nyt liioittele... tostahan voi joku saada sellaisen kuvan että osaisin muka lentää. :P
Extra lenti kyllä hienosti. Jotenkin taas alkoi lentsikat kiinnostamaan, mutta nyt on kyllä sellainen tilanne että on pakko pitää mieli kurissa ja visa lompakon syvyyksissä piilossa. :D Rahanmenoa on ihan riittävästi tiedossa muutenkin.
-
Muutama kuva tän päiväsistä harjoitteista. Tässä kuussa on tullut yli 50 akullista tiimaa Gaui:lla ja alkaa jo tulla vähän varmuutta tohon lentoon. Etenkin kun kopteri on toiminut hienosti.. :) Tosin perä ei vieläkään mun mielestä ole kovinkaan hyvä, mutta en minä sitä paremmaksikaan ole saanut..
-
Virittelimpä taas kameran kopun kyytiin ja kävin muutaman akullisen lennättämässä. Ärsyttävää tärinää aina videon alussa, mutta paranee loppua kohden. Ilmeisesti osuu nupin kierrokset jollekkin herkälle alueelle ja akussa kun lennon myötä vähän jännite laskee niin tippuu nupissakin kierrokset. Noh, kohta saan onneksi yhden lentotilan lisää (DX8), jonka voi sitten säätää kuvaamista varten. :)
http://www.youtube.com/watch?v=HAVKUpL66zU#ws (http://www.youtube.com/watch?v=HAVKUpL66zU#ws)
http://www.youtube.com/watch?v=FVDR6PaD59M#ws (http://www.youtube.com/watch?v=FVDR6PaD59M#ws)
-
Vuoden aikaan nähden hieno ilma, joten päätin ottaa Gaui:n kainaloon ja painelin kentälle. No eihän se tahtonut oikein toimia. Aluksi nopari piipitteli omiaan ja Beastin kalibrointi jäi aina jotenkin kesken ja muutaman kerran se kalibroitui, mutta aloitti jostain syystä kalibroinnin alusta. Vastarin valot ei vilkkunu, joten sähköä se sai. Mutta en haluaisi tietää mitä kävisi jos se alkaisi suorittamaan kalibrointi rumbaa kesken lennon. Tästä huolimatta lensin heti kun kopteri useiden virrat pois -> virrat päälle temppujen jälkeen suostui toimimaan.
Maassa jo idle 2 päälle ja heti kun tassut vähän nousi niin alkoi melkonen resonointi ja Beasti ei oikein tiennyt mihin suuntaan lähtisi. Nopeesti maahan ja uusi varovainen yritys idle 1:llä ja hienosti toimi. Heitin vielä idle 2:lle ja sama tärinä. Lensin sitten akullisen idle 1:llä ja kokeilimpa vielä toisella akullisellakin, mutta tärinä vaan tuntui pahentuvan. Toisella akulla kuitenkin kopu "käynnistyi" ilman kikkailuja.
Vahoilla välityksillä tuntui tärisevän jossain 3200RPM paikkeilla, mutta ei pienemmillä. Noita wanhoja on-board videoita kun katsoo, niin alussa on kuvassa pientä tärinää, mutta akun loppu puolella huomattavasti vähemmän. Viime maanantaina oli taas kamera kiinne mutta kuva tärisi nyt koko ajan, vaikkakaan kopu ei silmillä nähtävästi tärissyt enempää/vähempää kuin ennenkään. Ja nyt taas kopu tärisi aluksi Idle 2:lla ja yhden akun jälkeen jo idle 1:lläkin, joten joku paikka on nyt selvästi antamassa periksi, koska tärinä on pikku hiljaa kasvanut. Pitää vain selvittää että mikä.