Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia tapahtumista ja lennätyskeikoista => Aiheen aloitti: Sammy - 30 Maaliskuu, 2011, 23:08:29

Otsikko: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 30 Maaliskuu, 2011, 23:08:29
Missä sää oot?
No mää oon kentällä!

Varmaan hissuksiin tulee kirjooteltua, vaan mitäs siitä.


Oli vuoden ensimmäinen suh tuuleton, aurinkoinen ja lämmin päivä kun itellä mahiksia, joten ei muuta kun lintsaamaan töistä ja kentälle (jotta voin nyt sitten tehdä illan töitä).

10 tankillista tuli pöhisteltyä Freyalla tota eurosportin ohjelmaa, olihan aikamoista säätöö.
Pari kolme ekaa tankillista meni ihan tunnistamattomana moskana
Loppua kohti alkoi jo ilmentymään sellaisia hetkellisesti tunnistettaviakin liikkeitä.

Täytyy sanoa että saapahan svedut ainakin naurettavaa kuukauden päästä, ellei ala liikkeet paranee.
Kuten eräs tuttu tuottaja lausui eräästä tuotoksestaan: Jos ei se kiihota, saa siitä ainakin hyvät naurut 8)

Editti: viesti-ikoni vaihdettu
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 30 Maaliskuu, 2011, 23:26:07
Karhukin on näköjään herännyt talviunilta. Tää on varma kevään merkki...
Pitää vissiin itekki lähtee kaivamaan vehkeet tuolt nietoksien alta.

Et sitten yhtään keväistä kuvaa sattunut napsauttaan?

Ps. Sitte ku torppaat ni laulelet "Ilman hauskaakin voi olla Freyaa"
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Juho - 31 Maaliskuu, 2011, 15:40:13
Nyt on pakko heittää isot propsit ! Täälläpäin menee hommat vähän eri tahdissa, akut on rakentamatta, toinen Eagle on palikoina, uus mankka ohjelmoimatta, KÄSI KIPSISSÄ VIELÄ VAJAAN 4 VIIKKOA.

Että näillä eväillä lähtee toiset Ruåttin maalle....
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Vispilä - 31 Maaliskuu, 2011, 19:36:46
Lainaus
Täälläpäin menee hommat vähän eri tahdissa, akut on rakentamatta, toinen Eagle on palikoina, uus mankka ohjelmoimatta, KÄSI KIPSISSÄ VIELÄ VAJAAN 4 VIIKKOA.

Millä setupilla meinasit kisaan?

Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Juho - 31 Maaliskuu, 2011, 20:39:46
SWM Eagle, kiinalaiset akut ja Futten 8FG. Sais nyt vaan tän kipsin pois niin pääsis treenaamaan.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 31 Maaliskuu, 2011, 20:51:55
Nyt on pakko heittää isot propsit ! Täälläpäin menee hommat vähän eri tahdissa, akut on rakentamatta, toinen Eagle on palikoina, uus mankka ohjelmoimatta, KÄSI KIPSISSÄ VIELÄ VAJAAN 4 VIIKKOA.
Kiitosta vaan ja terveisiä kentältä ;)

Toivottavasti saat käpälän ja kaluston kuntoon sen verran ajoissa, että vähän tutustumaan kalustoon ennen kisoja.

Tänään tuli rasvattua peltoja 4 tankin verran, oli kylmempi kuin eilen, eikä ehtinyt enempää ajamaan.
Tuuli takaa tuntuu jostain syystä olevan mulle paha, tai sitten tuo puuskainen puhuri sotki osan liikkeistä.
Muutama ylimääräinen kuubalainen, cobra rolli ja pull back tuli ajettua, kun tankissa ainetta riitti ohjelman päätteksi.
Pull back meni tänään aika jykevästi reisille, jotenkin ei se eka pystäri tuli jäettyä aivan liian loivaksi ja se sotki samalla vauhdinoton taaksepäin, jolloin peruutuksen jälkeinen 'perse kohti taivasta' nosto jäi lähinnä laiskaksi ja koko liike oli plassu.

Leijutukset tuli ajettua tuulen vuoksi tällä kertaa oikea kylki itseen päin ja tuota tulee kyllä treenata antaumuksella. Toisaaltaan tuossa saa M'n peruuteltua vasen kylki itsen päin.
Viime kesä tuli kyllä ajettua yhtä huonosti molemmin päin :D

Timantin katolla ajettava piro oli puuskittaisessa tuulessa lähes naurettava, täytynee siis pirottaa muutama tankillinen.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: kaardian - 31 Maaliskuu, 2011, 20:55:36
...täytynee siis pirottaa muutama tankillinen.

Kiitossamoin. Tulevan viikonlopun ohjelmassa olis tuolla Freyalla reenaamista. F3C-poppis tai eurosportti ohjelmat pitäs jostain kaivaa esiin... oliko ne täällä foorumilla jossain kivasti?
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 31 Maaliskuu, 2011, 21:08:09
Olepa hyvä
(http://www.kopterit.net/kuvat/kisat/sport2010draft3.jpg)

Lisätiedot euro sportista (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2694.0)

Poppiksen ohjelma ja lisätiedot löytyy täältä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2685.0)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Jussi. - 31 Maaliskuu, 2011, 21:32:40
Hyvä sjämmy, munkin pitäis saada reenikausi alkuun.  Joko maskuun pääsee veivaamaan? Nummelassa ei vielä mitään asiaa autolla kentälle pitkään aikaan...
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 31 Maaliskuu, 2011, 21:44:26
Joko maskuun pääsee veivaamaan? Nummelassa ei vielä mitään asiaa autolla kentälle pitkään aikaan...
Maskuun ei pääse vielä autolla, joten olen käynyt paattisilla pöristelemässä.
Siellä vaan on toi auringon suunta vähän hankala iltapäivisin, joten täytyy lennättää viistoon.

Jo kaksi päivää koko kenttä vain ja ainoastaan mun käytössä ;D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Jussi. - 31 Maaliskuu, 2011, 22:01:48
Maskuun ei pääse vielä autolla, joten olen käynyt paattisilla pöristelemässä.
Siellä vaan on toi auringon suunta vähän hankala iltapäivisin, joten täytyy lennättää viistoon.

Jo kaksi päivää koko kenttä vain ja ainoastaan mun käytössä ;D
Nohitto, täytyy yrittää laittaa hiboron akkusysteemit kuntoon viikonloppuna niin vois oikiasti ajella paattisiin joku päivä kokeilemaan tuot ohjelmaa ens viikolla.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 31 Maaliskuu, 2011, 22:13:22
Nohitto, täytyy yrittää laittaa hiboron akkusysteemit kuntoon viikonloppuna niin vois oikiasti ajella paattisiin joku päivä kokeilemaan tuot ohjelmaa ens viikolla.
Ilmoittelepa tänne milloin olisit tulossa, ylipuhutaan toi lennuseuran PJ paikalle myös ;)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 31 Maaliskuu, 2011, 22:33:19
Pitää vissii ottaa pekkanen töistä ni pääsee spoilaa jätkie harrastukset paikan päälle :)

Työ ette viimeekskää uskonu et mie oon paikalla, ennen kuin ilmaannuin Maskun kentälle syyskokoukseen....  8)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Jussi. - 31 Maaliskuu, 2011, 22:37:38
no prkkl.. pidetään vapaapäivä!
Mulle käy kaikki kaikki päivät toistaiseksi,  naulataanko kiinni ma,ti,ke,to vai pe?
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Jussi. - 31 Maaliskuu, 2011, 22:45:41
no prkkl.. pidetään vapaapäivä!
Mulle käy kaikki kaikki päivät toistaiseksi,  naulataanko kiinni ma,ti,ke,to vai pe?
Eikunniin, ma ei käykään. Muut kyllä.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 31 Maaliskuu, 2011, 22:51:01
Forecan  (http://weather.fi/Finland/Turku/tenday)mukaan tällä hetkellä tiistai näyttää parhaalta.
Täytynee tehdä viikonloppuna töitä, jos saisi itsellekin vapaapäivän
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 31 Maaliskuu, 2011, 23:02:36
Eikös se ollukkaa maantantai - Sunnuntai ?

-SLING  ;D SLING -
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: kaardian - 31 Maaliskuu, 2011, 23:09:33
Miulla olis vappaapäivä huomenna... Pitäsköhän sitä lähtee aina niin aurinkoiseen Turkuun?
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 31 Maaliskuu, 2011, 23:13:37
Miulla olis vappaapäivä huomenna... Pitäsköhän sitä lähtee aina niin aurinkoiseen Turkuun?

Muista ladata vastarin akkua välillä  ;)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 31 Maaliskuu, 2011, 23:16:52
Miulla olis vappaapäivä huomenna... Pitäsköhän sitä lähtee aina niin aurinkoiseen Turkuun?
Huomisen kohdalle näyttää olevan lähinnä lumimyrskyä tiedossa, tai noilla lämpöasteilla kyseessä lienee räntää. Aamusta iltaan  :(
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 31 Maaliskuu, 2011, 23:21:47
Huomisen kohdalle näyttää olevan lähinnä lumimyrskyä tiedossa, tai noilla lämpöasteilla kyseessä lienee räntää. Aamusta iltaan  :(

Lennättäkää siellä Turun tunneleissa. Sammy ajaa katsokaas Suzukin katolleen tunneliin T7.
Tästä johtuen vapaata sisälennätysvuoroa on ainakin 1,5H ...  ;D

"TÄMÄ OLI VITSI" Kenenkään ei pidä suorittaa kyseistä toimenpidettä tarkoituksellisesti"
"Parental Advisory is required"
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja - hankeen paukahti!
Kirjoitti: Sammy - 03 Huhtikuu, 2011, 01:03:37
Tänään on tumppipäivä :D
Onneksi turmaa kärsi vain toi 200 kaija (200 fes kauiiiiiiiiiii).
Täytyy varmaan näyttää sille toi 6 astetta ihan lapakulmamittarin perusteellakin, kun otti riekale vihreitä palkokasveja hengityselimeen.
Kikottimessahan on toi mikropiisti, jolle opetetaan vokaalit ja paljonko teneriffalla on asteita meihin nähden. Ois vissiin manuaalin mukaan aiheellista näyttää 6 astetta, mutta L.kulmamittaria ei ollut hollilla, joten vaparilla nykästiin mallia kolmiakselikyrolle.
Neljä akullista muistaakseni sillä lensin, kunnes tänään kaivoin kätköistä pari vuotta lojuneet 1100 hyperionin akut, laitoin liittimet ja latasin virtasäilöt.

Hyvä voima ja eka kerta tolla rankemmassa tuulessa.
Yht äkkiä alkoi tiputanssi, sellanen aile-ele suuntaan riehuva mekastus.
Ohjaaminen kävi pahuksen hankalaksi, mutta sain kapineen siihen vierelleni laskuun ohjattua. Otti rakkine sen verran turpaansa, että landarit lienee pakko tilata.

Täytynee siis säätää toi beastX ihan ohjeidenkin mukaan, jos alkaisi toimimaan myräkässäkin :)


Eurosporttia ei tullut tänään harjoiteltua, tosin toinen freya sai muutaman osan kylkeensä.
Maanantaina Sabesta futten armeja hakemaan, setup ja sit ilmaan haribon orkkin lapasilla.

SAB 710 FAI lapaset pääsee tuohon ns kisa kopteriin paikalleen.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja - hankeen paukahti!
Kirjoitti: Ege - 03 Huhtikuu, 2011, 01:07:39
Tänään on tumppipäivä :D
Onneksi turmaa kärsi vain toi 200 kaija (200 fes kauiiiiiiiiiii).
Täytyy varmaan näyttää sille toi 6 astetta ihan lapakulmamittarin perusteellakin, kun otti riekale vihreitä palkokasveja hengityselimeen.
Kikottimessahan on toi mikropiisti, jolle opetetaan vokaalit ja paljonko teneriffalla on asteita meihin nähden. Ois vissiin manuaalin mukaan aiheellista näyttää 6 astetta, mutta L.kulmamittaria ei ollut hollilla, joten vaparilla nykästiin mallia kolmiakselikyrolle.
Neljä akullista muistaakseni sillä lensin, kunnes tänään kaivoin kätköistä pari vuotta lojuneet 1100 hyperionin akut, laitoin liittimet ja latasin virtasäilöt.

Hyvä voima ja eka kerta tolla rankemmassa tuulessa.
Yht äkkiä alkoi tiputanssi, sellanen aile-ele suuntaan riehuva mekastus.
Ohjaaminen kävi pahuksen hankalaksi, mutta sain kapineen siihen vierelleni laskuun ohjattua. Otti rakkine sen verran turpaansa, että landarit lienee pakko tilata.

Täytynee siis säätää toi beastX ihan ohjeidenkin mukaan, jos alkaisi toimimaan myräkässäkin :)


Eurosporttia ei tullut tänään harjoiteltua, tosin toinen freya sai muutaman osan kylkeensä.
Maanantaina Sabesta futten armeja hakemaan, setup ja sit ilmaan haribon orkkin lapasilla.

SAB 710 FAI lapaset pääsee tuohon ns kisa kopteriin paikalleen.
Äläs nyt Sammy noin paljo reenaa ota Jarista mallia se kysyy ennen kisoja että mitkä ne liikkeet oli tänävuonna.  :D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja - hankeen paukahti!
Kirjoitti: Sammy - 03 Huhtikuu, 2011, 01:13:09
Äläs nyt Sammy noin paljo reenaa ota Jarista mallia se kysyy ennen kisoja että mitkä ne liikkeet oli tänävuonna.  :D
Soon kato Ege niin, että lahjattomat treenaa ;)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Ege - 03 Huhtikuu, 2011, 01:29:58
Näinhän se on  ;D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 04 Huhtikuu, 2011, 21:03:02
Huominen reenailu peruttiin Jussin kanssa.
Otetaan mutaman päivän jälkeen uudestaan kun on lumet vähän sulaneet ja mennään Maskuun.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 10 Huhtikuu, 2011, 00:18:05
Tänään tuli käytyä Paattisilla kovantuulen leijutustreeneissä.
2 tankillista ehdin vetään leijutuksia ja yhdet taivasliikkeet, kunnes napautin reijon pers**n lumeen.
Sen verran nappasivat perälapaset hankeen, että maanantaina pitää hakea Sabesta uusi Counter Gear Pulley Set (se päärattaalta perähihnalle vedon nappaava pikkuratas, eli ei mitään suurempaa).

Huomenna romut leviäksi olohuoneeseen kun naaras lähtee reissuun. Toivottavasti ei tarvii koko vekotinta purkaa tuon yhden pienen rattaan vaihtamiseksi.

Tämänpäiväinen leijuttelu pitkin poikin paattisten kenttäaluetta kertoi kyllä sen, että pitänee tää jäljellä oleva kuukausi käydä treenaamassa ihan joka päivä ellei sada.
Lämpiäisi nyt sen verran, että sais heittää hanskat nurkkaan, jos vaikka hanskattomuus helpottaisi hieman. Sabettaa niin saamaristi, kun ei ole likikään viime syksyistä tasoa :|
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Timo - 10 Huhtikuu, 2011, 08:45:34
Moido,

Aika harvoin kuulen, että se perävedon ratas napsahtais freyasta. Lieneteköhän ensimmäinen ihminen kenen kuulen rikkoneen sen ;)

Noin rajusti kun ottaa, niin on kyllä olemassa aina se riski, että perän akselit on muotoiltu uudelleen. Varsinkin se tail housing johon ne perälapojen lavanpitimet laakeroidaan oli aiemmassa mallissa se ensimmäinen osa joka meni vaihtoon jos perän kolautti johonkin. En nyt tiedä miten paljon vahvempi se uusi tail housing on joka sullakin lienee käytössä. Mutta varmistaisin ainakin tuon.

--
Timo
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 10 Huhtikuu, 2011, 10:47:44
Aika harvoin kuulen, että se perävedon ratas napsahtais freyasta. Lieneteköhän ensimmäinen ihminen kenen kuulen rikkoneen sen ;)
Mä muistaisin kuulleeni tuon joskus ennenkin koptereita ahjoitettuani :-\

Noin rajusti kun ottaa, niin on kyllä olemassa aina se riski, että perän akselit on muotoiltu uudelleen. Varsinkin se tail housing johon ne perälapojen lavanpitimet laakeroidaan oli aiemmassa mallissa se ensimmäinen osa joka meni vaihtoon jos perän kolautti johonkin. En nyt tiedä miten paljon vahvempi se uusi tail housing on joka sullakin lienee käytössä. Mutta varmistaisin ainakin tuon.
Juuh, tarkistelen nuo läpi, kuten myös pääratas täytynee kurkistella, ettei irtohampaat ole jäytäneet sitä.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: JariN - 10 Huhtikuu, 2011, 12:27:34
Mä olen tuhonnu useempaa semmosta mustaa....kyllä Timokin kerran oli paikalla  ;D

Ota Sabesta semmosia valkosia, ne on ehkä vähän vahvempia, ainakin hiljasempia.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 10 Huhtikuu, 2011, 19:09:27
Noin rajusti kun ottaa, niin on kyllä olemassa aina se riski, että perän akselit on muotoiltu uudelleen. Varsinkin se tail housing johon ne perälapojen lavanpitimet laakeroidaan
Tail housing oli mutkalla aavistuksen.

Samalla huomasin että pääakselin runkolaakerit menee vaihtoon ja 9256 saa samalla uudet rattaat.

Perää ihmetellessä huomasin ylimääräistä klappia.
Syyksi paljastui se perätönärin sisään putkisokalla lukitu kierreosa, joka pääsi liikkumaan pituussuuntaan. Se putkisokka oli syönyt alumiiniputken alkuperäisen reijän pitkulaiseksi ja aiheutti millin ylimäärisen liikkeen. Tämä tuli korjattua Epoxoimalla ja kutistesukalla vielä varmistamalla.
Kiitos vinkistä Anssi.

Varaosia menee siis seuraavasti:
1 * 0414-413 EX Counter gear
1 * 0414-164 Tail housing
2 * 2500-049 10x19x22zz
1 * toi futten ratassarja
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: JNordman - 11 Huhtikuu, 2011, 22:06:05
Muistathan noiden laakereiden osalta, missä meän virma on vuokralla... :)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 12 Huhtikuu, 2011, 01:15:59
Muistathan noiden laakereiden osalta, missä meän virma on vuokralla... :)

Juuh, Turkulaanen laakerien pesäke.

Nyt ois toi oranki reijo valmiina odottelemassa huomista.

Tuli pari pientä muutosta edelliseen setuppiin.
Vaihdoin pari pallolinkin palloa Hirobon korkeampiin palloihin, jotta mahdollistui tuo kutistesukan käyttö vahvikkeena ilman että peräservo bindaa kutistesukan vuoksi.
Toinen modaus oli tuo puhelimessa ollessa kiristetty vaakaevä. Asentelin vaakaevää puhelimessa ollessani ja kiristin huomaamattani ruuvit melkein kokonaan läpi vaakaevästä. Prikat väliin ja taas pysyy vaakaevä paikallaan typerästä kämmistä huolimatta.

Editti: kuva liitteeksi... Kun kizu on poissa, lelut hyppii pöydällä :D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: kaardian - 12 Huhtikuu, 2011, 08:08:29
Siehän romanttiseks oot ruvennu. Kynttilän valossa sitä vaan asetellaan puomia ees taas, että sais perähihnan sopivalle kireydelle... ;D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 19 Huhtikuu, 2011, 01:35:49
Laitetaas vielä vähän muistin hämäristä juttua.

12.4. tiistai
Kävin Maskussa lennättämässä 5 tankillista.
Tuulta riitti, eikä mikään liike tuntunut sujuvan itseä mielyttävällä tavalla. Harmitti hitosti kun ei liikkeet lunnistu, mutta lisää treeniä kehiin niin eiköhän se siitä.


13.4. keskiviikko
Maskussa taas ja tällä kertaa 4 tankillista epämääräisiä eurosportin liikkeiden tapailua.
Kohtuullinen tuuli piti huolen siitä, ettei tälläkään kertaa tyytyväisyyttä liikkeisiin löytynyt. Leijutuksissa Freya ajelehti mihin sattui, taivaalla liikkeet karkasivat kovin kauas linjalta. Uupuu vielä totaalisesti tuo liikkeiden aikainen tuulikorjaus, jolla taivaslentoliikkeet pysyisivät edes tyydyttävästi linjassaan.

JiriK tuli myöskin Maskun kentälle mukanaan Logo ja Rossin moottorilla varustettu 600 rekku.
Logo liikkui todella ripeästi ollen samalla erittäin vakaa, kuten tuon kokoisen kopterin kuuluukin olla. Logoon iski ihmeellinen metallinen kirkunta ja lennot jäi reiluun akulliseen.
Rekussa paikallaan oleva Rossin moottori tarjoili polttiksen starttailuun uutta kokemusta. Ikinä en ole päivässä moottoria niin montaa kertaa startannut. Moottori käynnistyy nätisti, käy nätisti, mutta 'hiipuu' laihalle 20-30 sekunnin leijutuksen jälkeen. Moottorin säädöt vaikuttivat moottorin käyntiin ja yläpään sai kunnolla rikkaalle, mutta aina se vaan meni omaa tahtiaan laihalle, harmittava tapaus.
1. liitetty kuva: Jirin Logosta, pahoittelut tosta samsungin huonosta kuvanlaadusta.


16.4. lauantai
Prinsessan kanssa Maskussa.
Tuulta riitti edelleenkin, mutta tällä kertaa alkoi löytyä hieman nautinnollista fiilistä leijutusliikkeissä. Ei ne hienosti mene, mutta sormissa tuntui hyvältä ja löytyi jonkinlaista varmuutta leijutellessa.
Taivasliikkeet jätin tällä kertaa vähemmälle, taisin ajaa ne kolme kertaa.
Litkua paloi reilut pari litraa, eli 5 tankillista.
2. kuva mukavasti kuivahtaneesta Maskun kentästä. nurmikko on litisevän märkää, mutta mitään lillua ei enää ole (paitsi pöytien edessä)


17.4. sunnuntai
Tällä kertaa tehtiin Reijon kanssa visiitti Nääshwilleen.
Vanattara löytyi helposti, kiitos Kaardianille hyvistä ajo-ohjeista.
Paikka oli mainio ja tuulta riitti edelleenkin, Kaardian taisi kurkata pirkkalan kentän tiedoista sen 8m/s ja 12m/s puuskissa.
Leijuttelut karkasivat reippaanlaisesti takaa/takaviistosta puhaltaneessa tuulessa, jossa kopterin käsittely ei vaan multa tunnu luonnistuvan. Oman piristeen tuohon tuntui tuovan mukava pyörteisyys noiden puuskien lomassa :D
Taivasliikkeet karkasivat tuulen mukana kauas, pari liikettä tuli keskeytettyäkin liikkeen laella, kun liikkeet ei vaan hajosivat totaalisesti :|
Kaikesta törttöilystä huolimatta jollain lailla nautin muutamista liikkeiden osista tuulen hetkellisten laantumisten aikaan.
Litkua paloi 4 tai 5 tankillista.

Paikalla oli myös Kaardian N9'n, Biistatun 700 rekun ja Freyan kanssa ja Anssi pinkin stayseen kanssa.

Kaardianin kirjoitus torppitarinoihin kertoo Freyan antautuneesta gyrosta ja sen myötä maaston äkillisestä kutsumuksesta.
N9 toimi hienosti edelliskerralla kuuleman mukaan esiintyneen vägäyksen kadottua gyroteipin vaihdon yhteydessa, nätti kopteri kaikkiaan.
Biistattu rekku näytti FBL'n vakauden tuulessa, ihan kuin tyynellä lennättäisi. Vikkelä kuin mikä liikkeissään, eikä juuri näytä puutuvan.

Anssi on kone!
Hillittömän vakaalta näytti Stayseen koppaan puettu Freya osaavissa hyppysissä. Oma leijuttelu näytti lähinnä 3D'ltä kunnon pitch pumpin ja slow motion cräkkäyksen kera.
Ekan akun jälkeen kuulosti että perähihna hinkkaa johonkin, ja Reijo pääsi tuulisesta ulkoilmasta auton takakonttiin lämmittelemään ja odottamaan tohtori Anssin tutkimuksia.



Huomenna (tänään tiistaina kellosta päätellen) pitänee jokunen tankillinen käydä lennättämässä, koska luvassa on lämmintä, aurinkoista ja leppoisaa tuulta :)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Ege - 19 Huhtikuu, 2011, 06:17:44
Ei jumankauta te ootte reenannu mulla alko taas työt ni ei kerkee oikeen osallistumaan tohon harjotteluun ja sitte on muuta menoaki mutta Leirillä sitte hirveet leijutus treenit, se kun ei haittaa muita lennättäjiä niin paljo ku taivas liikkeet.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 20 Huhtikuu, 2011, 01:07:00
19.4. tiistai
Luvassa oli aurinkoinen päivä, joten taustana oli sinitaivas mutta kylmä tuuli jäädytti sormet inhasti.
Pääsin vasta 1900 jälkeen kentälle, joten tämänpäiväinen keikka jäi 3 tankilliseen auringon painuttua nousevan pilviseinän taa.
Pelkkiä leijutuksia oli vuorossa ja seuraavana säädön aiheena on lapakulmakäppyrä. Tota täytynee loiventaa keskeltä, koska nykyisellä Reijo pomppii mun ohjastuksessa tuulessa kuin rodeohärkä.
Pitänee hankkia se pykälän pidempi stabbaritanko
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 20 Huhtikuu, 2011, 17:17:21
Jaa niin, tuli ohimennen mieleen että videoltahan näkee virheet hienosti (pitää muuten valitettavan hyvin paikkansa).

Oli toi gopro pöydällä päällä kuvailemassa ja nyt on aika vetää kuukauden komedia kehiin :D
Lisäsin videoihin kuviot erikseen, jotta on jotain käsitystä kyseisestä yrityksestä ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Wk0iOCVBylU#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Wk0iOCVBylU#ws)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Anssi - 20 Huhtikuu, 2011, 18:14:12
Tuija kommentoi selän takaa videosta että nämähän on tunnistettavia liikkeitä  ;)  Hyvin se menee...
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 20 Huhtikuu, 2011, 20:00:29
Tuija kommentoi selän takaa videosta että nämähän on tunnistettavia liikkeitä  ;)  Hyvin se menee...

Siulla on hyvin koulutettu tiskimylly kotona ilmeisesti.  :)
Kärsiikö kysyä mitä apuvälinettä olet käyttänyt koulutukseen?

Veikkaan. Anssi kouluttaa 30 senttisellä "erikoissuomella". :D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: ropellihattu - 20 Huhtikuu, 2011, 20:11:45
Varo vaan kemisti, Tuija vetää sua pataan ku näkee... ;D Tai usuttaa kaks verikoiraa kimppuun.

Eikäkö ne olikin chihuahuaita...

Se on tuo Sammy tuollainen salaahinkkaaja. Yksin iltahämärässä pyörittelee koneita ja sitte se on tikissä kisoissa ku muut velttoilee...
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 20 Huhtikuu, 2011, 20:21:01
Eikäkö ne olikin chihuahuaita...

Meilläki on chihuahua ... 1.4kg .. Citucasvuinen.
Pienempi ku litran maitotölkki.

Koiran kanssa on kiva käydä iltaisin lenkillä.
Kaikki kauniit tyttöset rupee aina ihquilee :D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Iski - 20 Huhtikuu, 2011, 21:00:13
Sammyn leijuttelun videon musa oli JESH !
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja - Pääsiäspörriäinen puraisi
Kirjoitti: Sammy - 22 Huhtikuu, 2011, 23:41:08
22.04. perjantai

Tämä päivä sujui Freya-talkoissa, toisen koneen vivustot tuli säädeltyä ja ja toinen sai pidemmän stabbaritangon sekä uudet päälavat.

Stabbaritanko tuli vaihdettua kotosalla, mutta päätin jättää lapojen vaihdon kentällä tehtäväksi, jotta saan verrattua eri osien vaikutusta.
Stabbaritangon vaihtaminen tuntui vakauttavan ja vähentävän ylös- alas liikettä leijunnassa, kiitos viimekesäisestä vinkistä Ari.
20mm pidemmät SAB'n FAI lavat muuttivat kopterin leijuntaa kevyemmäksi. Pitchiä ei tarvitse käyttää yhtä aktiivisesti edellisiin lapoihin nähden.

Kolmannen tankkauksen jälkeen kopteri käyntiin ja ilmaan.
Kone tuntui leijuttelussa hyvältä, ilma oli kevään paras tähän mennessä ja lämpöä riitti mukavasti.
Tuuli oli erittäin vähäistä ja tarkoituksena oli keskittyä tällä tankillisella M-leijuntakuvion treenaamiseen, muutaman liikkeen välein timantti jotta keskittyminen yhteen liikkeeseen pysyy paremmin nipussa.
Yhtäkkiä kenttälle ilmestyi kaveri, joka ilmeisesti kuvitteli omistavansa koko kentän. Tyyppi kuulosti kiukkuiselta ja kävi raukkamaisesti takaapäin kimppuun kesken leijuttelun ja aiheutti torpin siinä samassa :(

Ei siellä muita ihmisiä ollut, mutta tää kiukkunen kaveri oli joku talviuniltaan herännyt paikallinen nelitahtiöttiäinen, joka hetken korvanjuuressa suristuaan päätti iskeä hampaat mun niskaan.
Huitasin vahingossa holdin päälle ja vedin reijon tonttiin parista metristä.
Samaan syssyyn holdi pois päältä ja ilokseni leijuttelin piroautomatisoitua Freijaa josta puuttui landareiden oikeat jalat ja jalasputki.
Ei muuta kun tällä kertaa tarkoituksella holdi päälle ja iloisin mielin rotatoimaan kopteria, jonka tietää kaatuvan.

Mitäs tässä lässyttämään, GoPro rötkötti metrin verran mun etupuolella, joten tsekkaa saman tien videolta miten Reijo vedetään huolella tonttiin kesken leijutuksen.
Jätin tohon noi pari kolme leijutteluyritystä, mutta videon lopusta löytyy sen mukavan patin niskaan aiheuttaneen nelitahtiöttiäisen häiriköinnin loput aikaansaannokset.
http://www.youtube.com/watch?v=Y-3_i3I8DbI#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Y-3_i3I8DbI#ws)

Hauskaa päästäistä ite kullekin


Editti:
Päätin sitten vielä aamun aloitukseksi vaihtaa landarit ja avata tuon jumiutuneen peräservon. Servosta oli mennyt kolmos- tai ykkösratas (en tiedä kuinka päin noi lasketaan), se oli kahdessa osassa servon sisällä eli keskeltä halki
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Tuukka - 22 Huhtikuu, 2011, 23:48:44

Ois varmaan kentän säännöissä syytä kieltää moiset öttiäiset. :-\
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Maikko - 23 Huhtikuu, 2011, 13:07:22
Hyvinhän sulla noi leijutukset alkaa sujua. Tosi kova kaveri olis tosin pistoksesta huolimatta vetänyt timantit ja ämmät loppuun ja vasta laskeutumisen jälkeen alkanut huutaa.  ;D

-
Otsikko: Vs: Re: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 23 Huhtikuu, 2011, 14:07:51
Niimpä, mitäs
Menin huitomaan ätököitä. Ei oo helpolla olla herkkänahkainen äitinsä pikku rinsessa
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 23 Huhtikuu, 2011, 16:07:43
Testileijutukset tehty naapurien riemuksi tossa talon päädyssä ;D

Saldoksi muodostui
1 * landarit
1 * 0414-164 Tail housing
1 * futten peräservon ratas

Ei muuta kun tutustumaan Maskun ilmatilaan
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Iski - 23 Huhtikuu, 2011, 18:28:26
No, hyvinhän sä Sammy vetäsit  ;D Mullahan se yx amppari pyöri nassun edessä silloin Nummelan FunFly:ssa, mut en vetässyt hold:a päälle  ::)

OT: Kerran ku ammuin 357 magnumilla, niin paarma kävi kinttuun puremaan...annoin sen ihan vapaasti purra, mut silti tyhjensin kutit loppuun, ja osuin minne pitikin  8)

Sen jälkeen vasta katsoin jalkaani ja punaista valui jalastani, Kiitti PAARMA !
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 23 Huhtikuu, 2011, 21:17:14
Tänään ei ollut öttiäisiä kimpussa.
Takaapäin puhaltava tuuli ei oo mun juttu lainkaan, leijutukset oli taas mitä sattui ja taivasliikkeet karkaa kauas pois.
Huppari unohtui lähtökiireessä himaan ja oli pakko lopettaa neljännen tankillisen jälkeen.

Noo, jos huomenna ottai vähän aikaisemmin, huppari mukaan ja menisi taas muutaman tankillisen treenaamaan, koska tarvetta treenille löytyy kyllä.


Editti: laskin ohimennen 43 tankillista tähänasti tän kevään puolella, se on sellaset 20 litraa fuilissa mitaten :)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: JiriK - 24 Huhtikuu, 2011, 21:41:16
On se aika velho.. Teki Freyalla rotaation kynnettyyn peltoon.
Etäisyyttä oli vaikka millä mitalla, mutta kopu pysyi pystyssä eikä osunut edes ojaan.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 24 Huhtikuu, 2011, 21:48:01
24.4. sunnuntai

Päivällä liikahdin Maskuun toteamaan että ompa taas tuulista ja tuuli takaapäin, joten hyvä sää treenata tuota toistaiseksi itselleni vaikeinta säätä.
Ehdin muutaman tankillisen ajaa, kun Tukka pöllähti paikalle ja tankillisen jälkeen tästä myös Jiri ilmaantui kentälle.
1-7 tankilliset sujuivat normaaliin tahtiin tuulta vastaan pomputellessa. Välillä tulee sellainen pieni hyvänolon tunne siitä että leijuntaliikkeet sujuu osittain paremmin kuin pari viikkoa sitten ja taivasliikkeet ovat saaneet hieman kokoa ja näyttävyyttä lisää. Nooh, nää tunteet poistuu yleensä yhtä nopeesti kun on mieleen juolahtaneetkin, kun sopiva tuuli painaa koneen kauas lentolinjalta.
 
Kahdeksas tankillinen oli tavallisesta poikkeavan lennätyksen vuoro.
Ajoin ensin leijunnat ja ajattelin koittaa keskittyä hieman tuulikorjailuun liikkeiden aikana. Keskeytin liikkeitä monesti kun ei tuntunut hyvältä, ajoin samaa liikettä uudestaan ja uudestaan.
Käytin kopteria keskitäplällä ja tarkistin että fuilia riittää.
Ei muuta kun uutta kobraa kehiin ja tuulikorjailemaan. Epämääräisen venkoilun jälkeen ajattelin että jätetääs tää kesken ja annetaan hetki olla selällään ja sitten kopteri alas ja odottamaan seuraavaa tankillista.
Se hetki riittikin sitten sammuttamaan kopterin taivaalle, joten tulipa suoritettua ensimmäinen ei oma-aloitteinen rotaatio Freyalla moottorin sammumisen vuoksi.
Hetken asennoituminen rotaatioon ja samalla tuska kopterin sijainnista tuulen alapuolella liian kaukana turhan hitaan rotaation aloittamisen kanssa tuotti tuloksen että en yritäkään tuoda konetta kentälle asti vaan ajan sen kyntöpeltoon kunnon jarrutuksen kanssa. Huonosta rotaatioon lähdöstä johtuen mielestäni nupissa oli kierrokset tosi alhaalla ja vajotin kopteria reilusti negatiivisilla kulmilla vastatuuleen kierroksia kerätäkseni.
Otti pattiin kun olin varma että kopteri kaatuu kyntöpeltoon epätasaisen alustan vuoksi sitten  rotatoin sen ojaan.
Sain epämääräisen rotaation vietyä päätökseen, kopteri tuli maahan asti

JATKUU...

Jiri varmaan täsmentää loput jossain vaiheessa lisäämällä kuvan taikka pari


Jaahas, Jiri näköjään jatkoikin juuri tätä kirjoitellessani, eli loppu hyvin kaikki hyvin.
Kyseessähän oli absoluuttisella taidolla suoritettu rotaatio ja tarkkaan harkittu alaslaskupaikka :D

Kyllä, kävin ostamassa loton kentältä lähdettyäni.


Saldona siis kahdeksan tankkia, jostain syystä päätin lopettaa tällä kertaa tähän.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 25 Huhtikuu, 2011, 18:56:09
25.4. maanantai

4 tankillista Maskussa pöristelyä, jokaisella toi perus sportti setti läpi.
Lennättelyt sujuivat ilman yllätyksiä ja kalusto pysyi ehjänä.

Laakerit vois vissiin vaihtaa moottoriin, kun alkaa ääntelehtimään.
Lisäksi lepatusakseli saa uuden rasvakerroksen jotta saisi noi määrätyillä kierroksilla ilmenevät tutinat pois.

kiitti vinkistä Anssi
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 09 Toukokuu, 2011, 16:01:04
6.-8.5. pe-su

Reilu kymmenkunta tankkia tuli polteltua länsinaapurin keväisessä ilmastossa.
Kevään ensimmäiset rotaatiotkin tuli ajettua ennen kisoja, joten sekin jännityksen aiheuttaja on nitistetty.
Ensimmäinen Sporttikin tuli ajettua, ei mitenkään menstyksekkäästi, mutta tunnisti tuomarit sentään pari liikettä :)

Ennen reissua tuli reilu viikon tauko treeneihin, jonka aikana kopterin sielu sai muutaman uuden osan sekä nuppiin tuli vaihdettua lepatusakseli sekä kaikki lavanpitimien laakerit.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 12 Toukokuu, 2011, 11:54:28
9.-11.5. ma-ke

Maanantaina kävin illalla Maskussa, vaikka reissun jälkeen aika lailla väsytti. Radioon Juhon vinkkiä noudattaen reilusti lisää expoja.
Expojen lisäämisellä huomasin samalla olevan  pitchin käyttöön rauhoittava vaikutus.
Tää keikka oli henkisesti rankka sikäli, että Ruotsissa tuli huolellisesti seurattua 51 lentoa 'aavistuksen' verran tasokkaampaa lennätystä ja ton oman röpöttelyn jälkeen lähinnä teki mieli käydä pesemässä silmät  :D

Tiistaina sitten naputtelin lisää radioon muutoksia ja aloin opettelemaan leijutuksia reilusti pienennetyillä liikkeillä.
Elettiin Reijon kanssa jännittäviä hetkiä, kun pudotin kertaheitolla puolet pois liikkeistä ja samalla pienensin aavistuksen expoja. Tää vaatii hieman totuttelua, mutta alan ymmärtämään pointin noille säädöille :)

Keskiviikkona ennen lennätystä siivottiin kentän reunalta keinua, aitaa ja vanhaa pöytää pois.
Maalattiin keinonurmeen merkinnät, tehtiin saman tien vähän isompi tosta keskiympyrästä jotta osuu helpommin siihen. Itseasiassa en huomannut ottaa mitan 15cm tyhjää aluetta huomioon, joten metrisestä ympyrästä tuli 1,3m ympyrä :|
Anssia varten tehtiin myös 2,5m viivat ja boxiin merkattiin 9m piste.
Lisäalue kenttään tasattiin haravoimalla ja samalla tehtiin jonkinlainen ramppi nurmelta pellon puolelle, ettei siihen jäänyt pahimmilla 10cm korkuista kynnystä. Mikael todistetusti osaa siementää, joten jätettiin ne hommat sariston sankarin kontolle.
Arro jyräytti heti siihen perään, joten nyt vaan odotellaan millaista tuhoa, eikun satoa saatiin aikaan.
Kopteroinnin suhteen pientä hienosäätöä taivaslennon käppyröihin ja ei muuta kun koittamaan uusilla asetuksilla tuulessa. Totuttelua vaatii paljon lisää, mutta välillä osaa jo korjata asentoa leijutuksessa ihan hiirenverran kääntämällä siten, ettei asennon muutosta juuri huomaa. Vielä kun saisi tuota hypyttämistä asoihin.
Ei muuta kun lisää lientä koneen läpi ja reilusti reeniä, jos se vielä jonain päivänä menisi vaikka kohtuullisesti :)


Tollasta neljän tankillisen pävätahtia on menty, eli 12 tankillista.
Kevään saldona ~77 lentoa.


Liitteenä vielä eilen Sampalla räpsityistä kuvista pikaisesti väännetty panoraama, josta nurmialue näkyy.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Anssi - 12 Toukokuu, 2011, 12:36:10
Alkaa kenttä näyttää hyvälle. Taidan muuttaa kesäksi maskuun  ;)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Juho - 12 Toukokuu, 2011, 13:36:24
Jos se kone meinaa pommittaa leijunassa, kannattaa kokeilla loiventaa pitchikäyrää.

Kaljahana puuttuu vielä...
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: JariN - 12 Toukokuu, 2011, 13:40:16

Kaljahana puuttuu vielä...

Se on työn alla  ;)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 12 Toukokuu, 2011, 16:28:02
Jos se kone meinaa pommittaa leijunassa, kannattaa kokeilla loiventaa pitchikäyrää.
Täytyy koittaa pitchin loivennusta.
Alkaa vaan pikkuhiljaa kaipaamaan hieman monipuolisempaa mankkaa, tai vähän lisää noita pisteitä tonne käppyrälle :)
Onhan tuossa toki 60% alue käytössä (expot käppyrälle ni lähempänä 50%) tikkujen liikevarasta, joten ei muuta kun säätämään.

Viikonloppuna ei tarvitse näillä nurkilla lennättää, koska silloin idätetään nurmea oikein urakalla. On riittävän paljon kosteutta ilmassa http://weather.fi/Finland/Turku (http://weather.fi/Finland/Turku) .
Kerrankin sade tulee tarpeeseen, jotta saadaan kenttä kisakuntoon.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 12 Toukokuu, 2011, 22:45:13
12.5. torstai

Päätin poistua duunista ennen viittä. Nostin kopterin kirjahyllyn päältä ja hyppäsin autoon suuntaamaan nokan kohti Maskua.
Pirtsakka sivutuuli ensimmäistä kertaa tänä keväänä, kun tähän asti ollaan lennätetty takaa puhaltavassa tuulessa.
Juhon vinkistä aloin tarkistelemaan pitchin käppyrää normi modessa. Kulma oli jo ennestään loivan, joten % ylä- ja alapäästä loivennusta. Pientä testiä eikä tuntunut hyvältä.
Lisää loivennusta pariinkin otteeseen, mutta toivottua vaikutusta ei löytynyt. OIkeastaan homma alkoi mennä kimurantimmaksi kun sai tökätä tikkua piiiitkän siivun kulmien juuri muuttumatta. Paluu tuohon yhden pinnan muutokseen ja testileijutus.
Huomasin että leijuttelen tikku aika ylhäällä, joten se viimeinen 20% alalla oleva 'pelastus' osuus alkoi pukata leijutuksessa esille.
No, näppäränä poikana sitten päätin nostaa käppyrää tuon keskimmäisen 60% osalta. Kolmannella testillä setuppi alkoi tuntua varsin hyvältä, mutta neljäs kerta toi toivotun muutoksen.
Kiitos Juholle vinkistä tämän suhteen.

7 Tankillista tuli pöristeltyä ja Jarikin pöllähti kentälle oman nitrokrematorionsa kera.
Kyllä myö vielä Turuusta mylvästään (vuotta 2015 odotellessa) ;)
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: puisto_kemisti - 13 Toukokuu, 2011, 20:40:45
Kyllä myö vielä Turuusta mylvästään (vuotta 2015 odotellessa) ;)

Mylväse ekana hiukset päähän ni kestää se järkikin tallella. Ei kukaan kävele kaupungilla Metrohousuissa ja
PittBullin hupparissa sillee et parta o pitempi ku hiukset. :D
No mutta niistä kusiluistimista saat kyllä plussaa (Reinot).
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 28 Toukokuu, 2011, 19:58:08
28.5. lauantai

Käytiin rinsessan kanssa ajamassa nurmikko Maskussa ja kolme tankillista tuli pöristeltyä kohtuullisen napakassa tuulessa.
Välissä on joitakin lennätyskertoja tainnut jäädä kirjaamatta ylös, mutta eiköhän se tuosta taas.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 01 Kesäkuu, 2011, 22:12:02
1.6. keskiviikko

Tänään tuli vietettyä Maskussa muutama treenitunti.
Anssi veti vielä pidemmän kopterointipäivän, kun tohon yllämainittuun lisätään automatkoihinkin:

Tuuli kääntyi jossain vaiheessa takaa vasemmalta puhaltavaksi, jonka johdosta leijutukset olivat aika piristävää puuhaa. Oli kiva seurata kun välillä tikkaua alas vetämällä korkeus vaan nousee ja hetken päästä tullaan sitten se haluttu parimetriä vauhdilla. hirveetä hypytystä, vissiin lato, mökki ja koivut aiheuttivat pietä pyörrettä kentänpintaan.
Toivottavasti kisoissa tuuli on jostain ihan muualta. Reunalipuista ei voinut tuulta katsoa, koska vasen lippu liehui kohti lennättäjää, kun samaan aikaan oikea lippu liehui pois päin lennättäjästä. onhan noilla tosin reilusti etäisyyttä toisistaan, se kokonainen 10m :D

Käppyröita rustattiin radiosta entisestään loivempaan suuntaan, itsele kun viimekertaiset korjaukset toivat jo suuren parannuksen niin käppyröiden hienosäätö jäi vaiheeseen.

Kopteria trimmattiin vähän taivaalla, pari miksausta lisättiin joukkoon ja kotiläksyiksi jäi tuo vaakakierteiden aikana käytössä oleva aile->ele miksauksen loppuun hiominen, koska joku rontti on polttanut kaikki mun nitrot ja liemi loppui vähän kesken.

SAB'n red devileitäkin tuli testattua, meni hankintalistalle nuokin.


Kiitokset Anssille opeista.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja - Sokkorotaatio
Kirjoitti: Sammy - 07 Kesäkuu, 2011, 11:14:15
5.6. sunnuntai

Tutustutin reijoa Vilppulan (jossain TRE-JKL välimaastossa) ilmastoon.
Hienosti tuntui pöhisevän ja viereisen yksityisen golfkentän pelaajat jätti pelivälineet kentälle ja tuli kattomaan 'moottoriurheilua'.

Paikkana toimi pellon reuna, ja itsestä katsoen oikealla puolen kulki lentolinjaan nähden poikittain peltotie jonka reunassa kasvoi muutama koivu.
Lennätyslinja oli selkeä, aurinko porotti vasemmalta takaa ja ilma oli oikein mainio lievän länsituulen vallitessa.
Eka tankillinen: leijutukset, taivasliikkeet ja kasa rotaatioita perään.
Toka tankillinen: leijutukset, taivasliikkeet vaakakierteisiin saakka ja rotaatio moottorin hyydyttyä kesken toista vaakakierrettä.

Tulipahan sitten ajettua ensimmäinen rotaatio, josta en puiden vuoksi nähnyt sitä viimeistä kymmentä metriä.
Sapetti kuin rapua kiehuvaan veteen sukeltaessaan, kun joutui rotaation jättämään puiden taakse. Arvalla vedettiin ja jossain vaiheessa näin vilauksen epämääräisessä asennossa ihan väärään suuntaan (ylös) etenevästä menevästä kopterista?

Ei siinä sitten muuta kun kohti kopteria reippain askelin. Oli muuten hymyssä pitelemistä kun Reijo makasi sammuneena koivet kohti taivasta, ihan kuin joku olisi laittanut kopterin selälleen pohjan putsaamista tai tarkistamista varten :D Kuva ois kiva, mutta unohtu ottaa.

Pitäs kai jaksaa toikin korjata, jos vaikka pääsis lauantaina Maskuun lennättämään.
Ei kai tossa mitään suurempia oo, pari linkkiä näytti irronneen ja ajoitus täytyy säätää kohilleen. Lapojakin vääntelin kovin ottein, muttei tuntuneet mitenkään rapeilta.
Akselit täytynee tarkistaa.


Liitteessä näkyy tuo paikka yleisesti, sinisellä lentolinja, mihin rotatoin ja mistä lennätin (toi äjä-teksti). Näyttää muuten kartan mittaustoiminto, että jäi toi kopteri sitten ~65 metrin päähän puiden taakse ja että lentolinjan pituudeksi kertyi tollaset 300 metriä.
Äijästä vasemmalle alaviistoon löytyy pahan hajun poistojärjestelmä, ihmisenlämmityshuone ja muutama hyttynen.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 27 Kesäkuu, 2011, 11:24:02
Vetästääs tänne edes jotain ennen kuin kokonaan unohtuu ja jää merkkaamatta.

Eli toi edellisessä viestissä mainittu Vilppulassa tehty sokkorotaatio söi muutaman pikkuosan, mm tail housing, mutta säihkähdyksellä selvittiin ensivaikutelman perusteella.

No seuraavaksi olikin vuorossa Maskun kisat ja koekäyttäessä kopteria juuri ennen kisojen alkua, yksisuuntalaakeri antautui ja alkoi osallistuminen näyttää heikolta.
Kentältä löytyi varaosa ja ei muuta kun vaihtamaan rikkeimmän tilalle sisäänajettu malli laakerista muovikuorineen.

viikko 24 loppupuoli
Kisojen jälkeen kävin Maskussa pöristelemässä kolme tankillista.
Perinteiseen tapaan leijunnat ja taivasliikkeet, rotaatio muutamaan otteeseen peräjälkeen kun lientä on vielä tankissa.
Lennättäminen loppui kuitenkin epäonnistuneeseen rotaation loppuvaiheeseen, jotain häsläsin ja kohollaan olleen keinonurmen avustuksella tarjoiltiin nälkäisille peräeville nitro-kloz,metanoli-marinoitua peräevää :D
Kierrokset oli kuitenkin sen verran alhaiset eikä evä ehtinyt kauaa perälapasten ulottuvilla viihtymään, joten evästä tuli vähän ajetumman näköinen, vähän bräkliiniä ja halpaa kiinalaista epoxia niinhyvin ajaa asiansa.
Tässäkin turmassa meni tail housing.


25.6. lauantai
Visiitti Maskuun ja Juhon ehdotuksesta sitten yrittelemään FAI leijuntoja.
Se ois pitänyt saada videolle, ilmassa oli suuren juhannusfestivaalin tuntua: vauhtia, vaarallisiatilanteita, hyönteiskarkoitteena toimi DEETin sijasta KLOTZ ja äänimaailmasta vastasi YS.
Kolmen tankillisen jälkeen joukosta löytyi yksi elämäänstä kyllästynyt One Way Bearing, joka otti ja kuukahti kesken leijutusten.
Sabetti niin saarijärvimäisesti, kun puikoissa on kokematon idiootti, joka yhtäkkisistä YSsin riemuhuudoista hämmentyneenä ei saanut hermojaan pidettyä kasassa vaan veti naurettavan rotaation tapaisen yritelmän kaurapeltoon ja kaatoi kopterinsa:-X
Ei muuta kun romut autoon ja kotiin takapihalle setvimään mitä vaihdetaan tällä kertaa.
Useamman tunnin kopterin läpikäymistä ja romut ois taas valmiina uusiin entistä ihmeellisempiin suorituksiin.
Saldoksi kertyi ykssisuuntalaakeri (9 lentoa + aikaisemmat), vasemman puoleiset kabiinin kiinnitystapit, nupin hattu ja vakaajan tanko.

26.6. sunnuntai
Päivällä maskuun testaamaan kopterin toimivuus korjausten jälkeen.
Kone käymään ja ensimmäiseksi huomio kiinnittyi äänen joukosta kuuluneeseen uuteen ylimääräiseen saundiin.
Hetken tyhjäkäynnillä nakutust akuunneltuani ajattelin kuitenkin koittaa miten se käyttäytyy ja kuulostaa leijunnassa. Leijuntaan nostaessa huomasin että kallistus on järjettömän hidas eteen, taakse ja sivuille normaali. pyöräyttelin kopterin muutamaan eri asentoon tuuleen nähden ja sama peli jatkuu. Vermeet pöydälle ja säätämään stabbarit uusiksi, niissä oli hieman positiivista kulmaa nollan sijaan.
Uusi leijunta ja toimii mainiosti. Nakutuksen saattelemana testaamaan löytyykö moottorista vielä puhtia vai poistuiko YSsin henki edellispäivänä pelipaikalta.
Viiden tankillisen perusteella tulin siihen tulokseen että kai tuo samalla tapaa henkii kuin ennenkin, mutta tuulen vuoksi päätin tulla illalla uudestaan.

Illalla kentälle vaikka tuulta olikin vielä tarjolla.
Jiri lennätti Turbua, joten siihen oli hyvä verrata tuota ääntä, ei todellakaan kaikki kunnossa.
Ajoin vajaan tankillisen, purin kopterista moottorin takalevyn, kannen, putken ja loppuen lopuksi irroitin moottorin, jotta voin saman tien vaihtaa samalla uuden veivin tuon hieman mutkalla olevan tilalle. Veivi ei mutkalle mennyt ylikierroksista, vaan aiemmin tapahtuneen teknisen tapaturman takia.
Kamat autoon ja kotiin ulkovarastoon kopteriremonttia tekemään.
Veivi tuli vaihdettua ja moottori kasattua uusien tiivisteiden kera, starttiakselin laakerit tuli poistettua ja pari niistä osoittautui aikansa palvelleeksi.

Liitteenä joskus puoliltaöin napattu kuva
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 29 Heinäkuu, 2011, 02:25:41
Heh, kuten edellisessäkin, niin puolilta öin on motti pöydällä, tällä kertaa tosisn osina.
Tälläkertaa ohitusleikkaus aikansa palvelleille runkolaakereille, 150 astetta ja kopautus lattiaan takimman laakerin irroittamiseksi, 12mm pikkuhylsyllä jatkovarren kera naapureiden riemuksi napautus vasaralla ja etummainen laakeri tipahti syliin.
Uudet tilalle, kampiakseli paikalleen kera tuuletin ja ei muuta kun iloista heittokellotusta. Tutinaa näyttää olevan, mutta nyt ei ehi hifistelemään joten kamat nippuun 04 heitoilla.
Nyt on mosa paikallaan ja huomenna sapetukseen tsekkaamaan sponssaako visa mulle uuden gyron.

iloisena puolena tässä on se, että laakereissa oli klappia ja richterin asteiskolla mitattavaa jyrinää.

Nyt pitäisi vielä vääntä pari tuntia töitä ja sitten koisimaan :-\


Huomenna, jos Visa suo, uuden gyron paikalleen tökkäys ja testilennot Maskussa. Jos toivoa on, niin lähen Lahteen, muussa tapauksessa tuhoan jokusen aivosolun.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: kaardian - 29 Heinäkuu, 2011, 10:48:35
Huomenna, jos Visa suo, uuden gyron paikalleen tökkäys ja testilennot Maskussa. Jos toivoa on, niin lähen Lahteen, muussa tapauksessa tuhoan jokusen aivosolun.

Niin siis et meinaakkaan tulla Vesivehmaalle? ;D Jäät Lahteen pönöttään jonkun kaupan liukuportaitten yläpäähän?
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 29 Heinäkuu, 2011, 11:33:50
Niin siis et meinaakkaan tulla Vesivehmaalle? ;D Jäät Lahteen pönöttään jonkun kaupan liukuportaitten yläpäähän?
Koneen sain purettua, kasattua ja asennettua paikoilleen.
Haen Tonilta GY520 ja tällään paikoilleen, koe-/sisäänajo-/säätölennätys yhdistettynä ja jos ei kolise  ni lähen, muuten harkitsen vaihtoehtona Keravanjoen Kaljakeluntaa, joka sekin suoritetaan lauantaina.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 29 Heinäkuu, 2011, 15:04:53
Gyyy haettu, vielä muutama juttu duunissa ja sit himaan laittamaan Gyyy kopteriin ja kentälle testaamaan, ellei vesisade vesitä Vesiksen reissua.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 29 Heinäkuu, 2011, 22:49:33
Gyyy toimii, vaikkakin aika eri tuntuisena, kopterista kuulunut kolina on poistunut ja testilennot on tehty.
Kolmella tankillisella sisäänajo ja säätöjen haku jonkinmoisiksi.

Vesiksen osoite täytynee näpytellä navigaattoriin ja pyrkiä lähtemään aamusta joskus naurettavan ja älyttömän aikaisen välimaastossa, mikäli sattuu heräämään.

Kamatkin on pakkaamatta jne, mutta kaipa sen ehtii.

Oisko joku niin ystävällinen ja kertoisi jonkun osoitteen tuonne Vesikselle?
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: kaardian - 29 Heinäkuu, 2011, 23:17:21
Harttusentie 1, Asikkala näyttäisi vievän varsin likelle.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 30 Heinäkuu, 2011, 00:05:40
Juuh, etsin kentän googlen kartalta ja laitoin osoitteeksi Urajärventie 50, Asikkala, Suomi.
Huomenna nähdään kunhan vaan en nuku pommiin vähäisiksi jääneiden unien vuoksi :D
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 30 Heinäkuu, 2011, 20:45:09
Kotona, mä, kopterin runko ja muutama irto-osa.
palttiarallaa 8min ja se oli sitten siinä, rotaation viimemetrillä Reijo tipahti läpi. Kone ja gyro toimi ihan hyvin.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: jaska.t - 30 Heinäkuu, 2011, 21:13:52
No voi hitsin hitsi.Mikä oli syy tai et varmaan
vielä osaa sanoa.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Jussi - 30 Heinäkuu, 2011, 21:23:14
Kotona, mä, kopterin runko ja muutama irto-osa.
palttiarallaa 8min ja se oli sitten siinä, rotaation viimemetrillä Reijo tipahti läpi. Kone ja gyro toimi ihan hyvin.

Katselin sun lennätystä, ja totesin että lennätät "vastatuuliliikkeet myötätuuleen". En tietenkään viitsinyt kesken kisasarjan alkaa huutamaan lentäjälle/avustajalle, että "Tarkistakaapas tuulensuunta!" Tuuli oli todella peikkomainen tänään, ja pyöri milloin oikealta ja välillä vasemmalta. Itse lensin lentosarjaa "vasemmalta oikealle" ja yhden "oikealta vasemmalle".
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 30 Heinäkuu, 2011, 21:40:37
No voi hitsin hitsi.Mikä oli syy tai et varmaan
vielä osaa sanoa.
Osaamaton lennättäjä.

Katselin sun lennätystä, ja totesin että lennätät "vastatuuliliikkeet myötätuuleen". En tietenkään viitsinyt kesken kisasarjan alkaa huutamaan lentäjälle/avustajalle, että "Tarkistakaapas tuulensuunta!" Tuuli oli todella peikkomainen tänään, ja pyöri milloin oikealta ja välillä vasemmalta. Itse lensin lentosarjaa "vasemmalta oikealle" ja yhden "oikealta vasemmalle".
Niinhän tuo tuuli heilui, omaa osaamattomuuttahan tuo.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 31 Heinäkuu, 2011, 22:39:50
Lentelin 3 akullista torppaamatta Viivin Quarkilla pihassa.
Just mulle sopiva peli noiden apulandareiden kanssa.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Juho - 31 Heinäkuu, 2011, 22:47:25
Osaamaton lennättäjä.
Niinhän tuo tuuli heilui, omaa osaamattomuuttahan tuo.

Noh noh, mun mielestä tosi harva kaveri osaa tehdä rotaation noin 6m/s myötätuuleen kun tuuli kääntyy myötäiseksi siinä 5m korkeudessa.... Ei kannata vaipua epätoivoon, paskaa tuuria se oli, pelkästään. Ite oon tumpannut vielä hölmömmin rotaation tänävuonna...
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 02 Elokuu, 2011, 22:16:15
Rotaatioharjoituksia, onneks ei molskahtanu mereen koko äijä...
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 18 Syyskuu, 2011, 12:31:51
16.9. Röh, mie korjasin reijon nyt jo.
Ei ollu ku lavat, lepatusakseli, yksi linkki nupista, kolme linkin päätä, peräputki, perän linkki, perälinkin kannakkeet, peräakseli, tailhousing, etummainen landarijalka, ylemmät kabiinon kiinnike tapit ja kourallinen laakereita, joista tosin vaihdoin ainoastaan runkolaakerit pääakselille, ku muita ei ollu.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 29 Syyskuu, 2011, 23:52:19
Viimeviikolla taisi tulla tankillinen pöristeltyä testimielessä.

Viikon pian ollut lunssan kourissa ja tänään meni hermot makaamiseen. Ei muuta kun tallille iltasella ja kopterien kimppuun.
Tänään sitten pari freyaa pääsi uudelleen tarkastelun alle, lähinnä säätöjen hiomista jne.
Kumiukko-Freyasta löytyi yksi murhe vielä, 9256 kuoret antautunut tuolla vesiksellä. Tovottavasti kuoria löytyy, ettei tartte ostaa kokonaan uutta servoa huomisen säätöpäivän pelastamiseksi.

Toinen Reijo kaipasi tässä vaiheessa ainoastaan muutaman ruuvin kiristystä ja setupin tekoa radioon.
Huomenna tälle koelentoja ja säätöjä. jännä koittaa taas eri nuppia leijunnoissa ja taivaalla. On muuten samalla eka SWM nupillinen Reijo, jonka säädän ( yritän ) ja jota pitäisi vissiin ulkoiluttaa vähän enemmänkin.
Talvella pitää muuten vaihtaa peräntönäri, koska on sen verran kulunut kannakkeiden kohdalta. Täytynee laittaa fluorinetube samalla, se näyttää säästävän tankoa myös kulumiselta.

Jaa niin, tää kapistus saatettaneen nähdä myös Phoenixissa, mikäli hävinnyt kamera löytyy ja kalusto on kuvattavassa kunnossa vielä huomisen jälkeen :D
Samaan toimitukseen lähtee myös Quarkin kuvat, joten sellainenkin saataneen Phoenixiin.
Molemmista koptereista lähtee kuvat orkkis ulkoasun lisäksi maalatuilla kabiineilla ja evillä, päätyneekö koskaan phoenixiin, se nähdään sitten joskus talvella.


Laitetaas vielä kuva väliaikaisesta työtasosta. Oikein näppärä, sähköisesti säädettävä, kompakti ja samalla avara versio :D
Toinen kuva ihan ohimennen, kun lähiaikoina on ollut juttua lapakulmamittarin käytöstä.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: ropellihattu - 30 Syyskuu, 2011, 07:43:58
Tuo lapakulmakuva on aika hämäävä, näyttää että siinä olisi pluskulmaa jonkin verran vaikka mittari näyttää nollaa.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sami - 30 Syyskuu, 2011, 07:46:37
Tere!
Juuri tuossa Turbuun laitoin tuota fluorinesukkaa perän tönäriin ja avarsin aika reippaasti pidikkeiden reikiä (muistaakseni 6mm poranterällä), mutta silti liian vähän. Mikäli tönäri ei kulje aivan linjassaan eli yleensä servon päässä tapahtuu taipumista, niin sukka alkaa kanittamaan. Freyassa otin ilmeisesti reippaammin nuista pidikkeistä ja siinä sukka on toiminut loistavasti. Itse olen vielä epoksilla sekä kutistesukalla varmistanut linkit tönäriin ja tämän ansioista  tönärin poisotto edellyttää aina niiden purkamista. Polttiksessa tuntuu kuluvan tuo alumiinitönäri todella nopeasti, mutta lääkkeenä tähän hyvä putsaus ja kiinnikkeiden siirtely. Turbuun virittelen vielä talvella tuon sukan uudestaan, joten jääpähän talvellekin jotakin tekemistä.
Samppa
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: japi - 30 Joulukuu, 2012, 15:25:54
9.-11.5. ma-ke

Maanantaina kävin illalla Maskussa, vaikka reissun jälkeen aika lailla väsytti. Radioon Juhon vinkkiä noudattaen reilusti lisää expoja.
Expojen lisäämisellä huomasin samalla olevan  pitchin käyttöön rauhoittava vaikutus.
Tää keikka oli henkisesti rankka sikäli, että Ruotsissa tuli huolellisesti seurattua 51 lentoa 'aavistuksen' verran tasokkaampaa lennätystä ja ton oman röpöttelyn jälkeen lähinnä teki mieli käydä pesemässä silmät  :D

Tiistaina sitten naputtelin lisää radioon muutoksia ja aloin opettelemaan leijutuksia reilusti pienennetyillä liikkeillä.
Elettiin Reijon kanssa jännittäviä hetkiä, kun pudotin kertaheitolla puolet pois liikkeistä ja samalla pienensin aavistuksen expoja. Tää vaatii hieman totuttelua, mutta alan ymmärtämään pointin noille säädöille :)

Keskiviikkona ennen lennätystä siivottiin kentän reunalta keinua, aitaa ja vanhaa pöytää pois.
Maalattiin keinonurmeen merkinnät, tehtiin saman tien vähän isompi tosta keskiympyrästä jotta osuu helpommin siihen. Itseasiassa en huomannut ottaa mitan 15cm tyhjää aluetta huomioon, joten metrisestä ympyrästä tuli 1,3m ympyrä :|
Anssia varten tehtiin myös 2,5m viivat ja boxiin merkattiin 9m piste.
Lisäalue kenttään tasattiin haravoimalla ja samalla tehtiin jonkinlainen ramppi nurmelta pellon puolelle, ettei siihen jäänyt pahimmilla 10cm korkuista kynnystä. Mikael todistetusti osaa siementää, joten jätettiin ne hommat sariston sankarin kontolle.
Arro jyräytti heti siihen perään, joten nyt vaan odotellaan millaista tuhoa, eikun satoa saatiin aikaan.
Kopteroinnin suhteen pientä hienosäätöä taivaslennon käppyröihin ja ei muuta kun koittamaan uusilla asetuksilla tuulessa. Totuttelua vaatii paljon lisää, mutta välillä osaa jo korjata asentoa leijutuksessa ihan hiirenverran kääntämällä siten, ettei asennon muutosta juuri huomaa. Vielä kun saisi tuota hypyttämistä asoihin.
Ei muuta kun lisää lientä koneen läpi ja reilusti reeniä, jos se vielä jonain päivänä menisi vaikka kohtuullisesti :)


Tollasta neljän tankillisen pävätahtia on menty, eli 12 tankillista.
Kevään saldona ~77 lentoa.


Liitteenä vielä eilen Sampalla räpsityistä kuvista pikaisesti väännetty panoraama, josta nurmialue näkyy.

Onkos joku yrittänyt vääntää tota kuvaa tohon phonixsin simuun? Itse vois kokella jos olis isomalla kuva koolla! Mahtaiskos sen saada joltain?
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: Sammy - 30 Joulukuu, 2012, 16:41:18
Moi,

tuo kuva on niin suurena kuin ton vanhan samsungin kännykän kuvista sai.

Muistaisin että tutkiskelin silloin hieman tuota phoenixiin vientiä ja kuvasta piti muodostaa kuutiopanooraama, eli haluttu alue pitäisi kuvata kunnolla joka suuntaan, varpaista kattoon asti.

Tai sit photo spherettää (https://plus.google.com/photos/117971837164857644538/albums/5634861098890437601/5804752387529145746) nexuksella :D


Onkos joku yrittänyt vääntää tota kuvaa tohon phonixsin simuun? Itse vois kokella jos olis isomalla kuva koolla! Mahtaiskos sen saada joltain?
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja - tää o kaui-miehil !
Kirjoitti: Sammy - 27 Toukokuu, 2013, 21:20:28
Tää nyt oikeen kuulu tänne, mutta en jaksa ettii oikeempaakaan ketjua.

Wiken länsinaapuristamme on saanut tuollaisen reteemmän gaui-paidan :D
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/971884_515686965164862_1990848053_n.jpg)

Tuossa vielä linkkiä helifanatics 'in nassulehtiprohviiliin (https://www.facebook.com/pages/Helifanatics/458620074204885), jos kuva ei näy.
Otsikko: Vs: Sammyn lokikirja
Kirjoitti: zxiicci - 28 Toukokuu, 2013, 17:55:34
haha :D loistava