Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: TuukkaJK - 20 Maaliskuu, 2011, 17:13:31
-
Noniin, tulihan se ensimmäinen torppikin sieltä. Kolme viikkoa on nyt tullut kopuiltua ja viimisin viikko melko aktiivisesti. Se taisi olla viime sunnuntai kun opin lentämään ja sen jälkeen on kehitystä tapahtunut siihen tahtiin, että välillä alkoi jo hirvittää.
Eilen meni lennot todella hyvin ja siitä jäi niin paljon intoa, että päätin tänäänkin kokeilla. Ekaa akkua lensin rexillä ja vetelin kaasutikku tapissaan muutaman ympyrän ja uskaltauduin jopa taas tekemään flipin. Jotenkin se meno vain tuntui vaikealta ja päätin rauhoittaa lentoa. Aloin harjoittelemaan ihan perus pysäytystä/laskua, eli reilusti vauhtia, kaarto itseä kohti ja pysäytys leijuntaan. Siinä sitten muutama kerta meni ihan ok ja päätin kokeilla pyöräyttää vielä lopuksi kopun siten että kopu jää leijumaan perä minua kohti. Jotenkin sitten kadotin hetkeksi orientaation ja kohta kopu tulikin jo kylki edellä kohti maata. Yritin vielä korjata, mutta kopu tuli kaasu pohjassa maahan asti. Lennokki miehenä vedin tietenkin kaasutikun alas.. Ja idle päällä. Varmaan sekunnin kopteri siinä kerkesi tuhota itseään, ennen kuin sormi löysi holdille.
Laitan pari kuvaa kun pääsen kotiin. Kyllä tosta vielä kopu tehdään.
Ja mitä opimme? Vaikka kuinka uskaltaa lentää kovaa ja vetää flipinkin, niin silti pitää jaksaa keskittyä täysillä myös vaatimattomammassakin lennossa, muuten kopteri rankaisee välittömästi. Ehkä oli hyvä ottaa tässä vaiheessa askel taakse päin.
-
Ja pari torppauksen jälkeen otettua kuvaa. Huomenna on vapaata, joten koitetaan parsia tuo kasaan. En ole vielä tarkemmin tutkinut, mutta vaihtoon menee ainakin: Peräputki, lavat, lepatusakseli, stabbarintanko ja peräputken vaakaevä. Luultavasti myös pääakseli, perälavat ja varmaan vaihdan vielä perähihnankin varmuuden vuoksi. Jos on jotain hyviä vinkkejä vaihdettavista/tarkistettavista osista niin saa kertoa?
Jotenkin tuo nuppi on hypännyt pois pääakselilta ja se on luultavasti säästänyt rattaat. Myös perä on vääntynyt niin kieroon että ei ole osunut maahan. Servotkin tuntuivat ehjiltä. Onni onnettomuudessa?
-
Lyhyesti -> tarkasta kaikki.
Ei ole kuitenkaan niin iso homma siinä samalla ja kannattaa tehdä aina torpin yhteydessä, vähänkään isomman.
-
Nupin keskiö menee aikka helposti vinoksi. on kokemusta
-
Neljä tuntia pyöritelty/tutkittu/ropattu. Vaihdettu: pääakseli, pääratas, autorotaatioratas, peräputki, perähihna, perälavat, peräroottotin akseli, stabbarin tanko ja lepari.
Vielä pitäisi vaihtaa/odotella osia: Peräputken tuet, vaakaevä, päälavat ja canopyn kiinnitys tappi.
Kauhea savotta mokomassa. Ei pidä ottaa tavaksi. ;D
-
Neljä tuntia pyöritelty/tutkittu/ropattu. Vaihdettu: pääakseli, pääratas, autorotaatioratas, peräputki, perähihna, perälavat, peräroottotin akseli, stabbarin tanko ja lepari.
Vielä pitäisi vaihtaa/odotella osia: Peräputken tuet, vaakaevä, päälavat ja canopyn kiinnitys tappi.
Kauhea savotta mokomassa. Ei pidä ottaa tavaksi. ;D
Kannattaa tsekata myös swashin sisäkehä
Oman copterx swashin sisäkehä oli muutaman satkun toisesta reunasta ylempänä. Alapuolella näkyy normaalisti selvät jäljet kun jollain työkalulla painavat reunat linttaan ettei sisäkehä pääse pomppaamaan pois laakeriltaan, tästä nupista jälkiä tuskin erotti. Torpin jälkeen pistin kaikki kuntoon, muutamaa akkua myöhemmin kopu lähti vaeltamaan holtittomasti milloin mihinkin, aikani ihmeteltyäni löysin vian.
Tippa vihreetä locktiteä ja taas on lennetty monta kymmentä akkua ilman ongelmaa.
-
Kiitokset vinkistä. Yritin kasaus vaiheessa tuon nupin käydä läpi niin hyvin kuin se vain minun tiedoilla/taidoilla on mahdollista, mutta täytyy tuplatarkastaa tuo swashi.
Pitänee myös koittaa pikaliimalla tehdä väliaikainen korjaus tuohon canopyntappiin, koska kerkesin jo tehdä rexikauppaan tilauksen noista muista osista, ennen kuin huomasin tuon olevan rikki. Ei viitsi pelkästään sen takia tehdä uutta tilausta. Siitä metallisesta tapista on siis mennyt kierteet. Lasikuituinen canopy säilyi ihan ehjänä, joten ei tuo tappi välttämättä edes torpin seurauksena ole hajonnut.
Nuo lavat joita kopun mukana tuli, eivät noita torpissa hajonneita lukuun ottamatta oikein vakuuta laadullaan. Onko jotain ehdotuksia hyviksi peruslavoiksi? Radixeja on kehuttu, mutta ovat melko hintavat, enkä välttämättä tarvi mitään hardcore 3D lapoja. Lavoilla lennettäisiin ihan perus taivaslentoa ja ehkä hyvänä päivänä saatan flipinkin tehdä. Kopteri on TODELLA laiska tehojen puolesta, joten tuolla ei pysty tehdä edes pitch-pumppia, tai muutakaan lapoja rasittavia manöövereitä.
-
Onko jotain ehdotuksia hyviksi peruslavoiksi?
TIG 325 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6603):lla oon nyt ite lennelly, huomattavan jäykät lavat verrattuna lasikuituisiin (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10823) mitä mulla on ollut aiemmin. Oon tykänny, hinta oli tosin alle $10 kun ostin viime vuonna noita useamman parin.
TODELLA laiska tehojen puolesta
Missä hapessa akku on ja paljoko nupissa jengaa? Kyllä mun 450:n kirmaa taivaalle Turnigy 3S/2200/20C akun voimin, mitä nyt vähän motti bogaa. Kiekkoja nupissa 2800.
-
Akut on uusia 3S 2200mAh 25C Zippy Flightmax:eja ja moottorina Turnigy Typhoon 2218H Heli Motor 3450kv http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9257 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9257) ja pinjonista olin laskevinani 10 hammasta. Nupin kierroksia en ole mitannut. Radiosta kaasukäyrä säädetty 100 prosenttiin ja max kulmat reilu 10 astetta. Tuolla voi siis ihan huoletta laskea kaasupohjassa taivaalla ja oikeastaan tältä torpiltakin oltaisi luultavasti vältytty, jos kopussa olisi ollut enemmän voimaa. Pitäiskö kokeilla 13T pinjonilla?
Täytynee kait TIG325 tilata. Ei ole ainakaan hinnalla pilattu.
-
Akut on uusia 3S 2200mAh 25C Zippy Flightmax:eja ja moottorina Turnigy Typhoon 2218H Heli Motor 3450kv http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9257 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9257) ja pinjonista olin laskevinani 10 hammasta. Nupin kierroksia en ole mitannut. Radiosta kaasukäyrä säädetty 100 prosenttiin ja max kulmat reilu 10 astetta. Tuolla voi siis ihan huoletta laskea kaasupohjassa taivaalla ja oikeastaan tältä torpiltakin oltaisi luultavasti vältytty, jos kopussa olisi ollut enemmän voimaa. Pitäiskö kokeilla 13T pinjonilla?
Eli akusta tai motista homma ei ole kiinni. 10-piikkinen on aika pieni, kierroksia lienee 2200-2300. 13T voi karata käsistä kun kierroksia tulee yli 3000. 12T voisi olla sopiva. Jos ei oo sopivia pinjoneita laatikossa, niin tällainen sarja (http://www.trex-store.com/rhino-gear-steel-pinions-111213t-combo-trex450g5-p-950.html) on varsin pätevä.
Ennenku tekee mitään, kannattaa mitata kiekat nupista vaikka tällä tavalla (http://www.kopterit.net/index.php?topic=11701.0). Kopun jalaksiin painoa ettei kaadu, kiekat ylös ja puhelimella tms. parin sekan tallennus max tarkkuudella. Ja tuolla softalla sitten vilkasee spektrin ja laskee taajuuspiikistä kiekat. Lähinnä tuosta saa varmistuksen, että noparin throttle range on sama mitä lähettimeltä pyydetään.
Jos lavoilla on kiire, pistä YV:tä.
-
Löytyis 11T pinijoni ja vois alkuun kokeilla sillä. Mulla on tollanen optinen kierroslukumittari. Täytyy sillä mittailla.
-
Heitin tuon 11T pinijonin kiinni ja äänestä jo kuuli heti, että nyt on eri kopteri kyseessä. ;D En tuolla optisella mittarilla saanut oikein järkeviä lukuja, mutta selvästi on enemmän kierroksia. Täytyy ehkä koittaa tuota Xen:in ehdottamaa tapaa. Otin nyt ens alkuun 15% pois idle käyrästä.
Säädin vielä nupin uusiksi ja nyt on vähän järkevämpi geometria. Kunhan loput tarvittavat osat saapuu, niin pääsee kokeilemaan ilmassa.
-
Tässä tapa mitata nupin kierrokset, jos kiinnostaa -> http://www.kopterit.net/index.php?topic=11701.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=11701.0)
-
Joo Xen laittoikin jo tuon linkin tuolla ylempänä. Tänään ei enää jaksa säätää, kun osien uupuessa tuota ei lentokuntoo saa kuitenkaan. Onkohan olemassa jotain taulukkoa/ohjelmaa jolla voisi laskea teoreettisia nopeuksia Jännite/Kv/Pinioni/Pääratas tiedoilla? Tai vaihtoehtoisesti heittäkää jotain raakaa faktaa kehiin, mitä noiden kierrosten olisi hyvä olla?
-
Tossa ainakin yksi tuollainen.
http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm (http://dhrc.rchomepage.com/calc.htm)
-
Se olis taas koelentoa vaille kunnossa. :) Kiitokset T-Rex-Store:lle osien toimituksesta ja Xen:ille lavoista!
-
Se olis taas koelentoa vaille kunnossa. :) Kiitokset T-Rex-Store:lle osien toimituksesta ja Xen:ille lavoista!
Hienoa että ehti lavat perille ennen vkl. Sitte vaan se 12T kiinni ja kaasukäyrät norm 80/idle1 90/idle2 100 ja sitte ihmettelemään että minne se kopu nyt ampaisi ;D
-
Hienoa että ehti lavat perille ennen vkl. Sitte vaan se 12T kiinni ja kaasukäyrät norm 80/idle1 90/idle2 100 ja sitte ihmettelemään että minne se kopu nyt ampaisi ;D
Heh, kokeillaan nyt ensi tuolla 11T:llä ja jos vielä tuntuu laiskalta niin laitan tuon 12T:n. :)
-
Laita suoraan se 12T. Se on aika hyvä peruslentelyyn. 11T on aika laiska loppujen lopuksi. 13T taitaa olla se normiratas 3D-lentelyyn. 11T kestää akku minuutin pidempään vs 12T.
-
Noniin, nyt on koelento tehty ja hienostihan se pelasi, mitään ei tarvinut säädellä ja lapaurakin oli noilla TIG:eillä just eikä melkeen. Mutta totta puhutte, 12T pinionia kaipaa. 11T:lläkin huomasi kyllä jo eron vanhaan. Peräkin tuntui pitävän vähän paremmin, joten josko se sitten sillä 12T:llä pitäisi vielä paremmin.
Mutta ei hyvää ellei huonoakin. Oli todella lähellä etten joutunut tekemään Gaui:lle omaa topikkia samasta aiheesta. Mutta nyt riittänee että avaudun aiheesta tähän. Eli Gaui:llakin oli koelento, koska siinä on nyt uudet 470mm SAB hiilikuitulavat. Laitoin akun kiinni ja tavalliseen tapaan heiluttelin servoja toiminnan varmistamiseksi, hyvin pelasi. Holdi pois ja heti kun alkoi roottori pyöriä, kuului jotain omituista kitinää joka sitten lakkasi kierrosten noustessa, joten en huolestunut. Kun kierrokset olivat nousseet vilkaisin vielä lapauran ja se oli kohdillaan. Nostin kopun leijuntaan ja se oli vielä vakaampi kuin ennen.
Sitten, idle päälle ja samantien kopteri alkoi ravistaa ja heilua. Näin jo silmissäni uudet kalliit lavat ja koko kopterin palasina maassa. Tällä kertaa kuitenkin se sormi löysi välittömästi holdille jonka jälkeen kopu rauhoittui heti ja osasin vielä nostaa kaasutikun ylös, joten yllättävän siististi se tuli jaloilleen maahan. Korkeutta ei ollut metriä enempää. Pikainen tutkinta: Gyropöytä irronnut liimauksistaan, onko se syy vai seuraus? Moottoria kun pyörittää käsin se tuntuu yhdessä kohtaa laahaavan ja pitää kitisevän äänen, ongelman aiheuttaja?
Jos tuo gyropöytä on irronut jo ilmassa ja gyro on heilunut johdon varassa, niin pakko antaa 100 pistettä ja papukaija merkki Futaballe, koska perä piti kuin naulattu, koko ravistuksen ajan. :)
EDIT: Moottorista oli laakeri mennyt soiroksi. Uusi tilattu Sabesta.