Kopterit.net

Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Iceheart - 16 Maaliskuu, 2011, 09:40:24

Otsikko: DX7 swash expo?
Kirjoitti: Iceheart - 16 Maaliskuu, 2011, 09:40:24
Ollu tuo mankka jo jonkin tovin ja tullu lähes kaikki valikot rohmuttua läpi mut nyt vasta huomasin et tuolla swash mix - valikossa on kohta exp. No tovin manuaalia taas luettuani siellä oli näin :

A swashplate Exponential function is available that compensates for the non-linear output
caused by the rotation of the cyclic servos. This EXP function eliminates swashplate interactions
at the extremes of travel. It is recommended that the EXP function be activated at all times.


Siis toimiiko tuo vähän niinku ohjelmallinen cyclic ring, jos ei niin osaako kukaan vääntää rautakangesta ton niin että maalaistollokin ymmärtäs ja kandeekos tuo pitää päällä niinku manuska väittää (itellä ei muuten ole ollu koskaa toi active)?
Otsikko: Vs: DX7 swash expo?
Kirjoitti: Fillarimies - 16 Maaliskuu, 2011, 13:52:22
Mie käsitän tuon niin että tuon pitäs (muka) eliminoida virheet swashin toiminnassa kun se on ääriasennoissa, vai menikö metsään?
Otsikko: Vs: DX7 swash expo?
Kirjoitti: Iceheart - 16 Maaliskuu, 2011, 17:03:59
Testasin tuossa ihan ohimennen ...

swash exp inh : Mittasin swashin etäisyyden runkoon ensin full aileron, full elevator ja viimeiseksi molemmat tapissa (cyclic tikku kulmassa)
swash exp act : aileron ja elevator liikerata yksinään pysyi samana mutta kulmaan tempastaessa liikerata pieneni eli ihan kuin tuo yrittäisi pitää swashin liikkeet "symmetrisen pyöreänä" eikä anna ajaa överiksi kulmissa  ???

Eli tuntuis siltä et se koettaa leikkii cyclic ringiä. Noh, jätän sen päälle ja katon seuraavas lennätykses et tullaako alas nätisti vai nopeesti (kaivaa beltin varaosaluetteloa valmiiksi) ;D
Otsikko: Vs: DX7 swash expo?
Kirjoitti: Vispilä - 16 Maaliskuu, 2011, 18:30:36
Se ei leiki cyclic ringiä vaan yrittää tasottaa CCPM virheitä. Servot ei liikuta linkkejä pelkästään edes taas, vaan servoarmit tekee pyörivää liikettä, minkä takia linkit liikkuu eniten sillon kun ovat lähellä 90 asteen kulmaa armiin nähden. Laidoissa servot liikuttaa linkkejä enemmän myös sivuttain, mikä sitten aiheuttaa ongemia, lähinnä kallistuksissa. Esim. jos pitchi on maximissa, ja kääntää vasemmalle, voi aileron servon armi olla noin 90 asteen kulmassa linkkiin, kun taas pitch servo on on ihan äärirajoilla. Tällä alueella ne sitten liikkuu eri tahtia, mistä voi tulla mm. semmonen ongelma että swash laskee samalla kun käyttää kallistuksia.

Kannattaa koettaa päällä ja pois, ja tarkkailla miten vaikuttaa. Eihän se täysin mitään ongelmia poista, ja veikkaan että on myös tilanteita missä on parempi olla pois päältäkin. Ittellä ei taida olla missään koneessa päällä, joku syy siihen taisi olla säätäessä, mutta enpä muista mikä.

Mut no joo, todellakaan kovin tärkeästä ominaisuudesta ei ole kyse aloitellessa, joten ei kannata ajatella että se tekisi suuren merkityksen. Tuskin kovin moni edes huomaa eroa lennossa.