Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Illodin - 12 Maaliskuu, 2011, 18:19:52
-
Hei
Ensi kierrätykset otin 'Turnigy 2836 Brushless 450-Size Heli Motor 3' -moottorilla sisätiloissa. ESCina on TURNIGY Sentry 40amp Speed Controlleri. Akkuina Turnigyn 3s lipo.
Puolen minuutin kevyellä pyörityksellä sormet pysty polttaan motin pinnassa. Onko tuo normaalia? Mielestäni mun vanhan Blade400:n moottori on aina ollut aika viileä. Pitääkö mun ESCistä varmistaa jokin säätö, että on sopiva tuon moottorin kanssa? Vai onkohan mulla main geari vaan liian tiukassa vasten mottorin hammasratasta? Yritin kyllä jättää Hesarin sivun paksuuden verran väliä.
Kiitos infosta taas.
EDIT: Oli vaan pääratas liian tiukala kiinni moottorissa.
-
Joskus kokeilin noparin eri timing asetuksia ja ne vaikuttivat motin lämpöihin. Ja vielä muistaakseni mitä vähemmän timing/ennakko oli sitä viileämpi motti.
-
Joskus kokeilin noparin eri timing asetuksia ja ne vaikuttivat motin lämpöihin. Ja vielä muistaakseni mitä vähemmän timing/ennakko oli sitä viileämpi motti.
Tänks, kokeilen nuo. Minkä/Mikä ennakkko muuten tuo on? Mitä se siis ennakoi tahi ajastaa?
Samalla kun vauhtiin pääsein kysymyksissä. Gyroa säätäessä tulee aina kertoa (perä)servon tyyppi (I,II,III). Mitä se milisekunttiäärä määrittää digitaalisissa servoissa? Mistä se kertoo?
Kiitos,
I
-
Ennakko noparissa on määrittää missä vaiheessaa moottorille annetaan uusi "pulssi", vähän kuin sytytystä voi säätää autoissa autoissa ::)
Käsitätäkseni servoissa tuo nuo millisekunnit määrittävät myös kuin usein sitä voi "komentaa", eli antaa uusia liikkumiskäskyjä.. jos ei puhuta itse servon nopeudesta :P
-
EDIT: Oli vaan pääratas liian tiukala kiinni moottorissa.
Nuo Hesarin paksuudet ja sätkäpaperit kannattaa suosiolla unohtaa. Ainakin pikkukoptereissa osat joustavat se verran voiman alla asennuksessa, että on ihan luojassa, onko tiukka vai väljä välys ruuvien kiristämisen jälkeen. Kannattaa ihan käsipelissä pääratasta heilutella ja varmistaa, että siellä on pienenpieni välys pinionin ja päärattaan välissä.
-
Nuo Hesarin paksuudet ja sätkäpaperit kannattaa suosiolla unohtaa. Ainakin pikkukoptereissa osat joustavat se verran voiman alla asennuksessa, että on ihan luojassa, onko tiukka vai väljä välys ruuvien kiristämisen jälkeen. Kannattaa ihan käsipelissä pääratasta heilutella ja varmistaa, että siellä on pienenpieni välys pinionin ja päärattaan välissä.
tää on kyllä paras tapa myös isommissa härveleissä!
välystä ei saa olla liikaa mutta myöskään takertelua ei saa esiintyä missään kohtaa ratasta!
en nyt oikein näen miten ton vois järkevästi toteuttaa esim paperilla... niitä kun on niin paljon eri paksusia :-\
ja tota sääntöä noudattamalla jollain se paperi menee sieltä jouhevasti läpi ja joku vääntää sen voimalla <- ei hyvä!
pikku klappi kun tuntuu rattaan ympäri ni se on hyvä :) (mahdollisimman pieni tietty ni pysyy rattaat helpommin ehjänä
varsinkin jos on paljon potkua vehkeissä)
-
Nuo Hesarin paksuudet ja sätkäpaperit kannattaa suosiolla unohtaa. Ainakin pikkukoptereissa osat joustavat se verran voiman alla asennuksessa, että on ihan luojassa, onko tiukka vai väljä välys ruuvien kiristämisen jälkeen. Kannattaa ihan käsipelissä pääratasta heilutella ja varmistaa, että siellä on pienenpieni välys pinionin ja päärattaan välissä.
Tismalleen, tuo Hesari-paksuus oli tosiaan enempi vaan kielellinen ilmaus: en toki oo niitä yrittäny sinne rattaiden väliin tunkea. :D Oon liian laiska semmoseen, aika koomistahan se olis. ;D Käsikopelolla se tämäkin menee.