Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Kko - 03 Maaliskuu, 2011, 20:18:51
-
Moro, olen surffaillut uutta moottoria Blade-projektiini, ja jossain on kovasti tungettu tätä Turnigy 2836-3700:aa (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8137 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8137)) erilaisiin säksättimiin. Muutamaa asiaa en kuitenkaan ymmärrä: tuolla HK:n sivulla tehoksi sanotaan 700W ja max virta 30A. Tuo ei oman laskuoppini perusteella matchaa 3-4S lipojen kanssa. Varför?
n00bienä ihmettelen myös näitä: jengi kehuu Turnigy Plush 40A noparin toimivan tuossa ok, ja varmaan toimiikin tuolla 30A virralla. Miten nopari toimii, voiko se päästää enemmän virtaa lävitseen motille kuin noparin ilmoitettu max virta? Jos nopari saa hulluuskohtauksen ja "oikosulkee" itsensä, niin silloinhan virtaa ei rajoita muu kuin akun purku-C, jos motti vain nielee sen akusta syöksyvän virran ja vatkaa ropelia minkä kerkiää.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin 40A nopari ei riittäisi tuolle motille, vaan pitäisi keikkua tuolla 60A-ryhmässä?
-
700W ei varmaankaan tämän motin kanssa pidä paikaansa, mutta se silti on kyllä varsin tehokas moottori. Varmasti vie bladea kuin mätää kukkoa..
Omasta yksilöstäni tosin katkesi yhden kesän jälkeen akseli. Akselin katkeamista ei ole minkään muun moottorin kanssa käynyt joten ei ihan täysiä pisteitä kestävyydestä.
Minä ajoin tuota moottoria Mystery 30A noparilla ilman ongelmia. Noparithan laadusta ja jäähdytyksestä riippuen voivat kestää hetkittäin tuplavirtojakin luvattuun nähden. Mysteryn 30A oli hinnastaan huolimatta aika kestävä peli.
-
Varmasti virtojen puolesta kestää tuo combo ja varmaan liikkuu blade sillä.
40A plush + tuo motti...
tuosta noparista ei ole pahaa sanaa, itsellä on ollut erinäisissä vehkeissä noita muistaakseni 4kpl, 2kpl pienempää plushia... loitavia nopareita hinta/laatusuhteeltaan. No jos yksi asia mainittakoon että softstart sais kopterikäyttöön olla pehmeempi.
-
Otsikkoa sivuten, mistä voisi johtua, että akun kesto tippui noin puoleen, kun vaihdoin 450:ssä moottorin ja noparin.
Ennen oli HKn: TURNIGY Plush 30amp + Turnigy X500 4000Kv
Sitten tuli vertikaalin: Skynet 30 A + EMAX HL2215 3700kv
Akku on kunnossa, pinjonia en muuttanut.
-
huonompi hyötysuhde mahdollisesti?
-
Otsikkoa sivuten, mistä voisi johtua, että akun kesto tippui noin puoleen, kun vaihdoin 450:ssä moottorin ja noparin.
Ennen oli HKn: TURNIGY Plush 30amp + Turnigy X500 4000Kv
Sitten tuli vertikaalin: Skynet 30 A + EMAX HL2215 3700kv
Akku on kunnossa, pinjonia en muuttanut.
Kylmässä akun hyytyvät nopeammin ja säätimessä voi olla asetettu korkeampi katkaisujännite. Koitappa lämpimilla akuilla ja alhaisemmalla katkaisujännitteellä.
-
Miljoona kertaa mainittu mutta sanotaan vielä siinä jo mennään metsään jos vedetään katkaisulle asti. Ei kauaa akut kestä hyvänä..
Ja ilmoista sen verran että ei vielä niin kylmä ole että noin radikaalisti akkuihin vaikuttas, ainakaan täällä raahessa.
-
Miljoona kertaa mainittu mutta sanotaan vielä siinä jo mennään metsään jos vedetään katkaisulle asti. Ei kauaa akut kestä hyvänä..
Ja ilmoista sen verran että ei vielä niin kylmä ole että noin radikaalisti akkuihin vaikuttas, ainakaan täällä raahessa.
Tuossa olevasta taulukosta näet, että esim. 5 asteessa täysikin akku menee alle 9 V katkaisulle kylmänä.. Sitten paranee, kun akku lämpenee (sisäisen vastuksen takia). Ei mennä metsään, kun katkaisu tulee täydellä/puoli täydellä akulla. Tällä etelässä ainakin jo 5 asteen kelejä. Raahessa näyttäisi olevan nyt 2 astetta. Eron huomaan varsinkin halvoilla kennoilla, joissa suuri sisäinen vastus, joka kasvaa kun akun lämpötila laskee.
(http://www.eastbayrc.org/TimTips/TimsTips_LowTempLiPoPerformance_files/image002.jpg)
Ja matalammalla kv arvolla olevalla moottorilla on korkeampi hyötysuhde. Siis jos sama käämitys ja koko, niin se alamman kv:n moottori on pääsääntöisesti parempi. Vaatii vähemmän kierroksia, että siitä saa ulos 1 V jännitteen. Vrt. esim. vastaavat AXi, DualSky, Hyperion ja niiden kopiot. Helpompi esimerkki on verrata uusia DualSky:n EA sarjan moottoreita vanhempaan CA sarjaan, joissa 3-5 % parempi hyötysuhde. Uusissa malleissa on alempi kv arvo samalla käämityksellä. Tässä nyt on kyse kahdesta halpiksesta, joten hyötysuhteet ovat varmaan molemmilla huonot ja ero tuleekin siis uskoakseni akusta tai pinioni liian on tiukalla. Moottoreissa taas matalampi lämpö tietää parempaa hyötysuhdetta ja kun Emax:ssa on jäähdytystuuletin, niin raskaasti kuormitettuna toimii viileämpänä = parempi hyötysuhde.
-
Eipä noista akuista tiedä millä jännittellä se on puolessa välissä, varsinkin rauhallisemmassa lentelyssä jännite säilyy niin korkealla loppuun asti jossa "lähes" romahtaa. Kovemmassa rääkissä voi toimia paremmin kun notkahdus saattaa ottaa katkasuun.
Voihan tuo lämpötila vaikuttaa alun jännite notkahdukseen, tässäkään tapauksessa ei varmaan vedetä heti mitään hirveää 3d:tä niin akku voi keretä lämmetäkkin hetken ja toimii normaalisti. Halvoilla kiinan lipoillakaan en vielä 450 vehkeen kanssa ole päässyt katkaisuun alussakaan vaikka kylmänäkin(0c<) on joskus kyytiin laitettu. Jos liian kylmänä laittaa niin lämpeähän ne ei keretä ja mehut loppuu.
Tosin en usko että mikään näistä(hyötysuhde,lämpötila jne) selittää lentoajan puolittumista, jos ei pakastimesta suoraa vedetä akkua kopteriin.
Jos ei sitte ole jotain häikkää moottorissa/noparissa joka aiheuttaa tarpeetonta virransyöntiä.
-
Olen nyt monta kertaa ajanut vahingossa säätimen katkaisuun asti, vaikka olen lyhentänyt ajastinhälytystä pienemmäksi ja pienemmäksi. Ja akun jännite on oikeasti painunut alas, eli ei ole mitenkään korkealla se katkaisujännite. Onhan se toki 3d:tä, olen lentänyt ylös, alas ja vielä sivulle !
Tuo skynet muuten näyttää äkkiä katsottuna melkein samalta kuin turnigyn plush.
-
Timing-säätö tuntui vaikuttavan virrankulutukseen. Onko se teorian mukaista ? Low oli oletuksena ja nyt siis kokeilin mediumilla.
-
Itse mietin myös tuota timing säätöä, kun tässä konffailen noparia. Voiko olla niin, että jos käyttää ihan normaalia moottoria, niin parhaiten nopari ja motti toimii jos timing säätö on automaattisena?
-
Itse mietin myös tuota timing säätöä, kun tässä konffailen noparia. Voiko olla niin, että jos käyttää ihan normaalia moottoria, niin parhaiten nopari ja motti toimii jos timing säätö on automaattisena?
Automaatti varmaan ihan järkevä ratkaisu. Mutta noinniinkun nyrkkisääntönä mitä pienempi ennakko, sitä vähemmän tehoa. Eli low asetuksella kopteri varmaan lentää kauemin mutta ei ole yhtä tehokas. High timingilla teho, mutta myös häviöt kasvaa. Jossain kohtaa on sitten paras hyötysuhde ja liian suuri ennakko aiheuttaa sen että moottori tippuu synkasta.
Näin minä olen asiat ymmärtänyt, ja kokemuskin puoltaa...
-
Automaatti varmaan ihan järkevä ratkaisu. Mutta noinniinkun nyrkkisääntönä mitä pienempi ennakko, sitä vähemmän tehoa. Eli low asetuksella kopteri varmaan lentää kauemin mutta ei ole yhtä tehokas. High timingilla teho, mutta myös häviöt kasvaa. Jossain kohtaa on sitten paras hyötysuhde ja liian suuri ennakko aiheuttaa sen että moottori tippuu synkasta.
Näin minä olen asiat ymmärtänyt, ja kokemuskin puoltaa...
sitten vielä sellanen lisäys että noihin automaageihin kannattaa suhtautua varauksella! YGE80 + 500MX yhdistelmällä ja YGE automaattiajotuksella sai kovassa rasituksessa mosan synkan sekasin ja sammumaan... noh kalliiksihan sekin loppupeleissä päätty :-\
-
Tuo skynet muuten näyttää äkkiä katsottuna melkein samalta kuin turnigyn plush.
Skynet kestää 55 A virtoja hetkellisesti, Turnigy 40A. Skynet:ssä 3A hakkuri BEC, Turnigyssä 2A normi BEC. Softa on todennäköisesti sama (DualSky:n vanha), mutta rauta siis parempaa.
Outrunnerin kanssa pitää käyttää medium ennakkoa. Low ennakolla voi olla käyntiongelmia, joka siis voi aiheuttaa myös liiallista virrankulutusta. Korkeampi ennakko lisää moottorin tehoa, mutta heikentää hyötysuhdetta. Kaksinapaisten inrunnereiden kanssa taas ei saa käyttää kuin low ennakkoa. Suurempi ennakko antaa lisää vääntöä ja vähentää synkkaongelmia.