Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: puurtja - 03 Maaliskuu, 2011, 18:20:47
-
Millaisia latureita tai powerilaturi yhdistelmiä käytätte 6S akkujen lataamiseen? Mikä on nykyakuille sopiva paketti? Mitä kokemuksia seteistä?
-
Itse käytän 3010b iChargeria ja on tähän osti pelannut oikein mallikaasti. Ei ole loppunut teho tuosta mallista kesken :)
Hobbykingistä kannattaa katella itselleen sopiva malli:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?catname=Battery+Chargers&idCategory=216&ParentCat=408 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?catname=Battery+Chargers&idCategory=216&ParentCat=408)
-
Turnigy 400W laturi, ebaysta 30€:n 13.5V jännitelähde(400W)
Tuolla ulosanti jännitteellä saa just ladattua 6S pakkaa 9A virralla... pitäs ostaa 15-18V lähde että saisi täyden ilon irti. Tosin nykyiset akuille on max. tuo 2C lataus eli 9A
Halpaksi ja toimivaksi osoittautui kyseinen laturi, paljon on morkattu maailmalla (alkupään kappaleita todennäköisesti)
-
Bantham BC6-10, ja Turnigy 4 töpselinen (tällänen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170))
Virtalähteenä käytän 350W tietokoneen poweria. Vähän alimitotettu kun lataa liikaa asioita yhtä aikaa.
-
Tällä mennään edelleen:
Graupner Ultra Duo Plus 50 (http://www.hobbymix.net/shop/product_details.php?p=414)
-
Bantamin BC8DX:llä (http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-e-station-bc8dx-dual-output-p-1165.html) ja varalla Bantamin BC8 (http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-e-station-bc8-p-180.html).
-
eco8 ja pari päivää sitten tuli uusi icharger 1010B+ ja virtalähteenä hobbyking 600W. :)
[spoiler]sit pienemmille akuille on sit viel imax B5 läppärin virtalähteellä..[/spoiler]
-
2 * Hyperion 7S 250W eos0720i net3 laturi, ja KPS-450A 45A 15V virtalähde.
-
Kiinalainen, halpatuotannon vehje. 36€ postikuluineen.
iMaxB6
lataus Kestää pitkään, ei kai tässä kiire ole. :D
-
On. Kiire. ;D
-
Omat laturit 2x iCharger 208B (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9005), Bantam BC8DX (http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-e-station-bc8dx-dual-output-p-1165.html) ja virtalähteinä on KPS 450 45A 9-15.8V (http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=powerit&sivu=powerit.kps450&tuote=Y) ja HP 1150W 47A 24V virtalähteet (http://sites.google.com/site/tjinguytech/my-projects/diy-24v-47a).
Näillä pitäs akkujen olla nopeasti käyttö kunnossa:)
S6 rinnan
-Samppa
-
Itse olen myös hankkimassa lisää lataus kasiteettia ja tarkoitus olisi hankkia tulevaisuudessa isompi kopukka.
Miten olis tällainen Hyperionin uutukainen. Hyperion EOS 0720i Super DUO3 charger - 2 x 1S-7S, 20A max, 1000W
http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iSDUO3 (http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iSDUO3)
Onko kellään kokemuksia pajonko tästä saa ulos 6s pakkaan 12V syöttö jännitteellä?
-
Mulla on näitä Hyperionin latureita pari ollut käytössä nyt hetken ja oikein hyvältä vaikuttaa. Monipuolinen ja tasaus toimii hyvin. Tehoja sen verran paljon että olen kokeillut 10A latausta joka jo on mun ajatuksissa ihan tarpeeksi. Normaalisti latailen näitä omia 6S pakkoja 5-6A jolloin ei liikaa rasita akkuja ja käyttöikäkin pysyy hyvänä.
-
Bantamin BC8DX löytyy, mutta en kyllä suosittele Bantameita kenellekkään, kalliita ja huonolaatuisia. Omassa vikaa toisessa portissa ja taustavalossa. Tutuiltakin hajonnu yhden käden sormilla laskettava määrä Bantameita. Tuolla hinnalla olis saanu kassillisen tehokkaita yhden portin latureita.
-
iCharger 208B (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9005)
Itsellä kans tuollanen 208B, oikein tyytyväinen olen ollut.
-
Onkos hiljattain tuommoisen iCharger 208B:n hankkineita? Mistä löytyisi edullisimmin?
Suunnittelen itsekin tässä latauskaluston uusimista. Nykyisin käytössä Imax B5, joka on vähän tuhnu.
Tällä hetkellä on vain 4kpl 3s akkuja, mutta haluaisin varustautua 6s latauksiin tulevaisuudessa. 2 vaihtoehtoa oikeastaan on mielessä.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15237 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15237)
Tässä on siis käsittääkseni balanceri sisällä ja mahdollista ladata parhaimmillaan 6kpl 6S akkuja rinnan. Akkujen kapasiteeteillä ei ole ilmeisesti väliä, kunhan kennoja on jokaisessa ladattavassa akussa saman verran. Vaatii tietysti sitten laturin josta löytyy potkua ja ennen kaikkea powerin.
Nopealla laskeskelulla tein pientä pohdintaa laturin tehosta:
6kpl 3S 2200mAh: 1C latausvirralla 13,2A * (3*3,7V) = 146,52W
6kpl 6S 2650mAh: 1C latausvirralla 15,9A * (6*3,7V) = 352,98W
Teoreettisella ja optimistisella ajattelulla laturiksi voisi siis melkein riittää tuommoinen 350W iCharger 208B.
Toinen vaihtoehto on sitten 1010B+ ja siihen tasauslauta, jolla onnistuu 3kpl 3S lipojen lataaminen. Tässä tosin on huonoa, että 6S lipoja ei lataile kuin yhtä kerrallaan.
Ajatuksia?
-
Onkos hiljattain tuommoisen iCharger 208B:n hankkineita? Mistä löytyisi edullisimmin?
Suunnittelen itsekin tässä latauskaluston uusimista. Nykyisin käytössä Imax B5, joka on vähän tuhnu.
Tällä hetkellä on vain 4kpl 3s akkuja, mutta haluaisin varustautua 6s latauksiin tulevaisuudessa. 2 vaihtoehtoa oikeastaan on mielessä.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15237 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15237)
Tässä on siis käsittääkseni balanceri sisällä ja mahdollista ladata parhaimmillaan 6kpl 6S akkuja rinnan. Akkujen kapasiteeteillä ei ole ilmeisesti väliä, kunhan kennoja on jokaisessa ladattavassa akussa saman verran. Vaatii tietysti sitten laturin josta löytyy potkua ja ennen kaikkea powerin.
Nopealla laskeskelulla tein pientä pohdintaa laturin tehosta:
6kpl 3S 2200mAh: 1C latausvirralla 13,2A * (3*3,7V) = 146,52W
6kpl 6S 2650mAh: 1C latausvirralla 15,9A * (6*3,7V) = 352,98W
Teoreettisella ja optimistisella ajattelulla laturiksi voisi siis melkein riittää tuommoinen 350W iCharger 208B.
Toinen vaihtoehto on sitten 1010B+ ja siihen tasauslauta, jolla onnistuu 3kpl 3S lipojen lataaminen. Tässä tosin on huonoa, että 6S lipoja ei lataile kuin yhtä kerrallaan.
Ajatuksia?
Halvimmalla (sis postit ja verot) taitaa lähteä HK:sta kun asiaa tutkin pari kk sitten. Itse hommasin 206B + paraboard XT60 HK:lta. Parikyt taalaa halvempi kuin 208B ja max 6S/300W (208B: 8S/350W). Mutta kaikkiaan loistava peli, IR:n laskenta on loistava lisä mitä ei vielä halvoista löydy. Jos tarvii lisää lataustehoja, niin ostaa toisen..
10x-sarjan laturit on jo aika vanhoja eikä tuo max 10A lataus oikein riitä järjelliseen rinnakkaislataukseen. 306B-malli antaa 30A/1000W ulos, jolloin 6kpl 6S-pakkoja lataisi melko rivakasti ;D
Rinnakkaislatauksessa kapasiteetillä ei ole väliä, mutta kennojen määrällä ja varaustasolla on. Ladattavien akkujen lähtötaso tulisi olla about samaa luokkaa.
PS. Kun lasket tehotarvetta, niin kannattaa käyttää CC-vaiheen loppujännitettä (eli 4.2v/kenno) joka kertoo maksimitehon mitä valittu latausvirta tulisi tehoja ottamaan. Toki laturi osaa rajoittaa virtaa jos latausteho nousee liian suureksi laturille. Esimerkkinä 208B:n max latausvirta 6S-latauksessa CC-vaiheen lopussa on ~13.9A vaikka olisi valittu 20A latausvirta.
-
Halvimmalla (sis postit ja verot) taitaa lähteä HK:sta kun asiaa tutkin pari kk sitten. Itse hommasin 206B + paraboard XT60 HK:lta. Parikyt taalaa halvempi kuin 208B ja max 6S/300W (208B: 8S/350W). Mutta kaikkiaan loistava peli, IR:n laskenta on loistava lisä mitä ei vielä halvoista löydy. Jos tarvii lisää lataustehoja, niin ostaa toisen..
10x-sarjan laturit on jo aika vanhoja eikä tuo max 10A lataus oikein riitä järjelliseen rinnakkaislataukseen. 306B-malli antaa 30A/1000W ulos, jolloin 6kpl 6S-pakkoja lataisi melko rivakasti ;D
Rinnakkaislatauksessa kapasiteetillä ei ole väliä, mutta kennojen määrällä ja varaustasolla on. Ladattavien akkujen lähtötaso tulisi olla about samaa luokkaa.
PS. Kun lasket tehotarvetta, niin kannattaa käyttää CC-vaiheen loppujännitettä (eli 4.2v/kenno) joka kertoo maksimitehon mitä valittu latausvirta tulisi tehoja ottamaan. Toki laturi osaa rajoittaa virtaa jos latausteho nousee liian suureksi laturille. Esimerkkinä 208B:n max latausvirta 6S-latauksessa CC-vaiheen lopussa on ~13.9A vaikka olisi valittu 20A latausvirta.
Ok, kiitos vastauksesta. Taidan päätyä myös tuohon 206B malliin, para boardiin Deansseille ja tuohon Jussin suosittelemaan virtalähteeseen (http://viewitem.eim.ebay.fi/350W-24V-146A-Regulated-Switching-Power-Supply-K006/180654153668/item). Pitäisi vielä 1,5C lataus kuudelle 3S akulle mennä aika kivuttomasti (n. 250W). Hintaa tulee yhteensä se ~78+~8+~29=115e + postit.
Miten muuten tuon paraboardin kanssa, jos nyt tuo laturi tasottelee yhtä akkua sen 10min kauemmin kuin toista, niin odotellaanko paraboardin kanssa niin kauan että kaikki akut on tasoteltu vaikka jotkut olisivatkin jo valmiit?
Voipi olla että päräytän akutkin samalla uusiksi. Riskillä taidan ottaa vielä nanotekkejä, pykälää isommalla virranannolla.
-
Minullakin olisi tarkoitus hankkia uusi laturi 6s lataukseen ja kiinnostaisi tuollainen iCharger. Syy miksi uusi laturi kiinnostaisi on noitten parin turnigyn hitaus. vaikka itse lataus sujuu riittävän nopeasti niin kennojen tasaus vie aivan h......n kauan riipumatta akun kunnosta. eli mihin tasaus aikoihin porukat on noilla iCharger latureilla suunnilleen päässeet.
-
Jos käytät balance charge- ohjelmaa niin se on hitaampi, normaalilla lipo charge- ohjelmalla on nopeampi kun ei hiero kennoja.
Ja jos kennot pysyvät hyvin tasassa eikä ole eroja niin fast charge on vielä nopeampi.
Eihän näitä ole "pakko" joka kerta edes tasata jos akut on kunnossa ja kennot tasassa.
-
Kentällä en olekkaan tasaillut mutta kotona seuraavaa päivää varten olen tasausta käyttänyt. Tasaus ajat vaihtelevat noin 20 minuutista reiluun kolmeen tuntiin joten ei ilta tahdo riittää viiden akun lataukseen :D. Lisäksi olen tehnyt sellaisen havainnon että kennon tahtovat olla paremmin balanssissa tasauksen alettua kuin loputtua.
-
Eihän näitä ole "pakko" joka kerta edes tasata jos akut on kunnossa ja kennot tasassa.
Ei juu, vanhoja Hyperioneita en oo ikinä tasannu, kennojännitteet edelleen sadasosan tarkkuudella samat joka kennossa, vaikka akut muuten alkaakin menettää jo tehoaan. Syklejäkin jo 60-100 per akku ja ihan kohtuu rajulla käytöllä ollu.
-
Ei juu, vanhoja Hyperioneita en oo ikinä tasannu, kennojännitteet edelleen sadasosan tarkkuudella samat joka kennossa, vaikka akut muuten alkaakin menettää jo tehoaan. Syklejäkin jo 60-100 per akku ja ihan kohtuu rajulla käytöllä ollu.
No juu, mut jos kuitenkin tarvitsee tulevaisuudessa joskus tasata niin olisi mukava tietää missä ajassa tuo iCharger hommasta suoriutuu vai onko vanhoissa latureissa vara parempi :D.
-
Kyllä mun iCharger ainakin ihan ripeästi balansoi, kyseessä siis 206B. Muistan jonkun täällä forumilla kertoilleen, että kulahtanut balansointiliitin laturin päässä hidasti hommaa.
-
Kyllä mun iCharger ainakin ihan ripeästi balansoi, kyseessä siis 206B. Muistan jonkun täällä forumilla kertoilleen, että kulahtanut balansointiliitin laturin päässä hidasti hommaa.
Muistan lukeeneeni tuon jutun noista kuluneista liittimistä, Mut minun laturini on olleet ihan uudesta asti tosi hitaita tasaamaan. Olen myös miettinyt voisiko tuo aika tehoton virtalähde vaikuttaa asiaan, mut ei tasauksessa luulisi suuria tehoja tarvitsevan.
-
Muistan lukeeneeni tuon jutun noista kuluneista liittimistä, Mut minun laturini on olleet ihan uudesta asti tosi hitaita tasaamaan. Olen myös miettinyt voisiko tuo aika tehoton virtalähde vaikuttaa asiaan, mut ei tasauksessa luulisi suuria tehoja tarvitsevan.
toi tasaushan toimii näissä latureissa yleensä niin päin että laturi lataa koko akkua ja balanceri sitte purkaa yksittäisiä kennoja...
purkuvirta on yleensä luokkaa 300-500mA (max) ja tää tekee sen että jos akku on huonossa kunnossa ja kehittää lennoilla epäbalanssia niin kyllähän se balansointi vie pienen ikuisuuden!
niin ja mikä on kauan? mulla on 106B+ latureita ja jos lataan vaikka 2C virroilla normisti purettua akkua niin kyllä se alle puoleen tuntiin menee (akustahan on käytetty max 80% ni ei sen takia hajoa ja kehitä epäbalanssia ;) ) mun mittapuulla se ei ole kauan jos itse akun lataaminen vie 20min ja loppuhieronta vielä 5-10min lisää... lataan aina balansointiohjelmalla enkä näe mitään hyötyä siitä luistaa koska akut on kalliita ja niille se ei ole hyvä asia pitemmän päälle :)
e. niin ja onhan mulla toi turnigyn quatrokin eli se missä on samoissa kuorissa 4 kpl 50w latureita...
siinä on ne balanserien tolerannssit niin päin persettä että yhdellä portilla ei voi ladata ollenkaan 3 kennosia isompia koska vetää neloskennon aina tuntuvasti pieleen ja toinenkin portti on semmonen että balansointi vaan kestää ja kestää ku se ei saa haluamaansa tapahtumaan ku on balanserin toleranssi mitä sattuu ja yrittää paria kennoa ylijännitteelle...
eli mitatkaa ne balanserit ja miten ne pitää paikkansa... jos on pielessä niin sitte kyllä balansointi kestää ja todellisuudessa tekee akuille vaan vahinkoa ku ajaa aina samalla lailla epäbalanssiin!
i-chargereissa saa ne ainakin calibroida mutta kiinan paskasta en ole sitä toimintoa löytäny vaikka voishan sinne sisälle alkaa tarkkuusvastuksia vaihtamaan mutta ei jaksa ku laturi on muutenkin mikä on :D
ee. i-chargerissa noi balanserit oli kyllä ihan riittävän kohillaan ilman säätöjäkin! :)
-
Pohdin tätä 6S-latausongelmaa tuossa muutama kuukausi sitten kun tuo 500ESP kotiutui ja päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun:
2x iCharger 106B+ laturit (HobbyKingiltä)
maas SPS-8400 virtalähde (rxtx-tuotteesta)
Toistaiseksi olen tähän setuppiin erittäin tyytyväinen, iChargerit tuntuvat selviävän tehtävästään kunnialla vaikka kennot eivät lähtötilassa kovin kummoisessa tasapainossa olisivatkaan.
-
Absolute 1406
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_98&products_id=23557 (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_98&products_id=23557)
-
Kysymys: Onko iCharger 106B+ virta tosiaan rajoitettu tuohon 10 amppeeriin?
Tarkoitus olisi ladata paraboardin avulla 3S akkuja ja lähemmäs 20 amppeeria (250W/12.6V=19.8A) olisi kivempi päästä, kun esim. kuutta akkua lataa samaan aikaan. Vai onko se valinta sitten 206B ihan vaan, että ei ole noin matala tuo raja.
-
Kysymys: Onko iCharger 106B+ virta tosiaan rajoitettu tuohon 10 amppeeriin?
Tarkoitus olisi ladata paraboardin avulla 3S akkuja ja lähemmäs 20 amppeeria (250W/12.6V=19.8A) olisi kivempi päästä, kun esim. kuutta akkua lataa samaan aikaan. Vai onko se valinta sitten 206B ihan vaan, että ei ole noin matala tuo raja.
Kyllä, 10A on maksimi minkä 106B+ antaa. 206B on parempi vaihtoehto tuommoiseen touhuun.
-
Tuli hommattua tämmönen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17424 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17424) ja ihan hyvin pelittää.
-
Banttami sano sopimuksen irti isojen akkujen osalta (en suosittele), pitää yrittää korjauttaa se piakkoin mutta oli joka tapauksessa aika uudistaa latauskalustoa joten on nyt 2 kipaletta 208B:tä ja 24V 1200W virtalähde, joka on fyysisti vaan about tuplasti isompi ku HK:n 12V 350W.
-
Aika hyvän näköinen virtalähde, onko toiminut hyvin ja onko riittävän hiljainen?
-Samppa
-
Aika hyvän näköinen virtalähde, onko toiminut hyvin ja onko riittävän hiljainen?
-Samppa
Toimii tosi hyvin ja ei se ääni häiritse. Joku nakuttava ääni siitä lähtee sieltä päästä missä virtajohdot on kiinni, mutta se on varmaan jonkun komponentin normaali toimintaääni?
-
Mistä sais edullisen virtalähten kahdelle iCharger 206B:lle?
Olisko jollain ylimääräisenä tai kiinnostaako tehdä vaikkapa semmonen mulle?
Voi olla joko pari pienempää, eli molemmille oma. Tai sitten yhteinen klöntti.
Ja jos jokin oikein hyvä iso virtälähde on mielessä, jolla vois pyörittää vaikka kuutta laturi samaan aikaan niin sellaistakin vois harkita.
Sen pitäis riittää siis
kahdelle 300W,
kahdelle 200W ja
kahdelle 50W laturille samaan aikaan.
Edit:
Isoimmalla laturilla lataan 6S ja pienemmillä max. 4S.