Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: taski63 - 28 Helmikuu, 2011, 08:25:57
-
Ulkoilutin HK-450MT:tä eilen ekaa kertaa, ja otti silmään värähtelyilmiö: ennen ilmaan nostoa kopu tärisi jalaksillaan 1...1,5 sekunnin jaksoissa. Siis lyhyt "puistatus" tuollaisin välein. Nupin kierrokset luullakseni reilu 2k, tarkkaa tietoa ei ole.
Perälavat samanpainoiset 0,05g tarkkuudella, ja liikkuvat herkästi (jopa hiukan väljää). Päälavat on tasapainotettu dynaamisesti "kiikkumenetelmällä" ja kääntyvät herkästi pitimissään, ei kinnaa edes äärilaidoissa. Stabbarin lavat 0,05g tarkkuudella samat; stabbarin akselin, lapojen ja painojen sijainti <0,1 mm tarkkuudella kohdallaan.
Pääratas on pyöreä (pinionin välys sama joka kohdassa).
Onko valistuneita arvauksia tai jopa tietoa a) nistä voisi johtua ja b) lieneekö kovin haitallista?
-
Onko valistuneita arvauksia tai jopa tietoa a) nistä voisi johtua ja b) lieneekö kovin haitallista?
Väittäisin että sopivilla kierroksilla kaikki kopterit resonoivat enemmän tai vähemmän maassa.
Muuta vähän kierroksia ja nosta hieman ilmaan.
Tärinää voi tasapainotusasioiden lisäksi aiheuttaa pakkasessa jumittavat linkit, eri kulmassa olevat stabbarilavat => lapaura yleisestikin.
Voi siis olla että kun lisäät kiekkoja vähänkin ja otat sen ilmaan niin ei mitään ongelmia.
Toisaalta taas omassa 450MT yksilössä nupin jotkut aluosat taipuivat itsekseen ilmassa aiheuttaen tärinää/lapauran mahdotonta säätämistä. Keinuvipuja pystyi sormin taivuttelemaan. Olivat niin pehmeät että epäilen valmistusvikaa mutta ei tullut tilattua toista joten kannattaa vähän vilkaista osien suoruuttakin varmuuden vuoksi.
-
jep, kannattaa ottaa vaan ilmaan ja huolestua sitten jos sieläl on ylimääräistä tärinää jne. Maassa kaikki resonoivat
http://www.youtube.com/watch?v=D2tHA7KmRME# (http://www.youtube.com/watch?v=D2tHA7KmRME#)
-
Palataas aiheeseen... Tänään kävin taas leijuttelemassa hookoota, ja eihän tuo muuten ollut paha mutta alkoi ääni kuulostaa hiukan "karkealta" ja lapaura hiukan heitti, vaikka luulin säätäneeni. Jotenkin tuntui myös, ettei kiekkoja ollut niin paljon kuin viimeksi, tikkua tuntui saavan työntää hiukan reilummin kuin viimeksi. Totesin, että ravistaa jonkin verran.
Väljää tuntuu nupissa olevan jonkin verran vähän siellä sun täällä, mutta pääsyyllinen ilmeisesti löytyi: lavanpitimillä oli about millin verran päittäisvälystä. Rekkulakaupan lepatuskumipaketissa oli shimmilevyjä, joilla asia korjaantui; en ole ehtinyt tosin vielä testaamaan.
Mutta väljyyksistä yleensä: onko paha juttu, jos flybar cage hiukan lonksuu? Melkein millin verran on väljää poikkisuunnassa stabbariin nähden, pituussuunnassa vähemmän. Ne pienet holkit flybar cagen sisällä, joiden läpi stabbari menee (seesaw holder taitaa olla nimi) ovat hiukan väljiä paikalleen.
-
Taitaa lonksua kaikissa, linkeistä jne tulee sen verran välystä.
-
Juu linkeissä on toki välyksiä, mutta ne ei vaikuta tasapainoon (ainakaan niin paljoa) kuten tuo flybar cagen sivuttaisväljä. Seesaw hubin reiät noille holdereille on väljistyneet, ja mahdollistaa siten sivuttaisliikkeen.
No, kunhan pääsen testamaan auttoiko lavanpitimien fiksaus riittävästi noihin tärinöihin, päätän sen perusteella mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Erinäisiä virityksiä on jo mielessä, ja toisaalta uutta osaakin on jo tilattuna.