Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: meittis - 26 Helmikuu, 2011, 16:27:16
-
Tuli tuossa testattua noita nupin ottamia kierroksia seuraavalla tavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=giNRksfMpCQ# (http://www.youtube.com/watch?v=giNRksfMpCQ#)
Kun analysoin oman kopterin kierroksia huomasin, että se ottaa nomi tilassa 2670 kierrosta ja kun laitan stuntin (idlen) päälle, se ottaa täysin samat kierrokset. Kaasukäyrä normissa on 0-85-85-85-85 ja stuntissa 95-95-95-95-95. Laskennallisesti normimoden kierrokset ovat oikeat mutta missä vika kun ei kierrokset nouse kun laitan stuntin päälle. Laskennallisesti stuntissa kierrosten tulisi olla aika liki 3000. Radio näyttäisi ainakin toimivan, sillä kun laitan stuntin päälle saan kaikki kulmat nupista käyttöön. Itselle tuli ensimmäisenä mieleen, että nopari vetää viimesiään. Vai vetääkö sittenkään? Onko muilla mitä mielipiteitä asiasta.
Kopterina Trex 500 klooni
Nopari: Turnigy Plush 60
Moottori: Hobbymate hb3650
Pinioni 12t ja pääratas 162t
Akut:2X3S Zippy 2200mAh
Radio: Dx6i
-
Ainakin osa Alignin nopareista on "täydellä kaasulla" jo paljon ennen 100% signaalia. Käytännössä siis kaasukäyrällä 90% ja 100% saadaan täsmälleen samat kierrokset nuppiin. Olisikohan Plushissa vaan vielä matalampi "saturaatioraja" sitten?
Oletan, että noparille on ohjelmoitu kaasun raja-arvot oikein. Tai radioon, jos se pelaa Plusheilla niin päin (kuten Castleilla).
-
Oletan, että noparille on ohjelmoitu kaasun raja-arvot oikein. Tai radioon, jos se pelaa Plusheilla niin päin (kuten Castleilla).
Raja-arvot on kyllä mielestäni oikein.
-
Jep samaa vekkaisin trnquillin kanssa... oliko jopa 83% align noparissa se "huipun" alku, jonka jälkee ei enää kiekat noussu.
Eli joku tuollanen homma siellä varmaan on, miten sitten eri radioilla käyttäytyy siitä en tiedä. Spektrumilla joskus tuohon ominaisuuteen törmäsin... 550E +12FG combolla en ole edes kokeillut.
-
kyllä mulla ainakin 500 rekkualssa on eroa onko mankassa 100% vai 90% kaasua!
-
kyllä mulla ainakin 500 rekkualssa on eroa onko mankassa 100% vai 90% kaasua!
niin siis allun 60A vakionopari kyseessä!
-
Ainakin osa Alignin nopareista on "täydellä kaasulla" jo paljon ennen 100% signaalia. Käytännössä siis kaasukäyrällä 90% ja 100% saadaan täsmälleen samat kierrokset nuppiin. Olisikohan Plushissa vaan vielä matalampi "saturaatioraja" sitten?
Kuullostaa kyllä aika oudolta. Luulisi nupista kuitenkin saavan enemmän kierroksia kyseisellä setupilla. Tällä hetkellä nupista saa kierroksia sen 2670.
-
Moottori: Hobbymate hb3650
Tuohan lienee oikeasti about 1600kv-motti (lähde) (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=16289277&postcount=2652). Ei tuolla 12/162/6S-combolla kyllä 3000 rpm:ää tuosta saa irti teoriassakaan. Paljonko akuissa on C-arvo?
Itse asiassa itsellä oli sama ongelma tässä jossain vaiheessa ja syy oli, että olin jossain vaiheessa onnistunut reversen kanssa leikkiessäni ohjelmoimaan throttle rangen noparista normi-moden mukaiseksi (eli 0-85). Ja eihän se idle sitten enää lisää kiekkoja ottanu kun oli jo tapissa.
Tee idle2-ohjelma kaasukäyrällä 0-100 ja pitch vakioksi aavistuksen negatiivisille jotta pysyy maassa tukevasti. Nyt on helppo testata missä vaiheessa kaasu on tapissa. Samalla modella voi sitten ohjelmoida noparin throttle rangen uusiksi. Ohjeesta löytyy miten tehdään, mutta hieman tuntuu olevan vaihtelua versiosta (Plush/Sentry/ampeerimäärä) riippuen, että monta piippausta missäkin välissä tulee. Tikku ylös ja virrat päälle kopuun: low-mid-high, <cell count jos on tullakseen> ja 2 lyhyttä. Tikku alas: <cell count jos ei aikaisemmin tullut> ja yksi pitkä. Virrat irti. Virrat takaisin ja kiekkojen testaus idle2-ohjelmalla. Noparissa on kyllä hyvin lineaarinen kaasuvaste kunhan on conffattu oikein.
Ja jos kiekat ei riitä, niin ainahan voi laittaa isompaa pyörää motin akselille ;D
Edit. typoja näemmä piisaa..
-
Moottori: Hobbymate hb3650
Tuohan lienee oikeasti about 1600kv-motti (lähde) (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=16289277&postcount=2652). Ei tuolla 12/162/6S-combolla kyllä 3000 rpm:ää tuosta saa irti teoriassakaan. Paljonko akuissa on C-arvo?
Itse asiassa itsellä oli sama ongelma tässä jossain vaiheessa ja syy oli, että olin jossain vaiheessa onnistunut reversen kanssa leikkiessäni ohjelmoimaan throttle rangen noparista normi-moden mukaiseksi (eli 0-85). Ja eihän se idle sitten enää lisää kiekkoja ottanu kun oli jo tapissa.
Tee idle2-ohjelma kaasukäyrällä 0-100 ja pitch vakioksi aavistuksen negatiivisille jotta pysyy maassa tukevasti. Nyt on helppo testata missä vaiheessa kaasu on tapissa. Samalla modella voi sitten ohjelmoida noparin throttle rangen uusiksi. Ohjeesta löytyy miten tehdään, mutta hieman tuntuu olevan vaihtelua versiosta (Plush/Sentry/ampeerimäärä) riippuen, että monta piippausta missäkin välissä tulee. Tikku ylös ja virrat päälle kopuun: low-mid-high, <cell count jos on tullakseen> ja 2 lyhyttä. Tikku alas: <cell count jos ei aikaisemmin tullut> ja yksi pitkä. Virrat irti. Virrat takaisin ja kiekkojen testaus idle2-ohjelmalla. Noparissa on kyllä hyvin lineaarinen kaasuvaste kunhan on conffattu oikein.
Ja jos kiekat ei riitä, niin ainahan voi laittaa isompaa pyörää motin akselille ;D
Edit. typoja näemmä piisaa..
Akkujen C arvo on 20, se on aika vähän mutta luulisi sen riittävän kun vasta opettelen leijuttelua. Pitää nyt vielä huomenna tarkistaa tuo noparin throtle range.
Ongelma ei siis ole se että en saa 3000 kierrosta nupista vaan ongelma on se että minkä takia kierroksissa ei tapahdu mitään muutosta kun vaihdan lentotilasta toiseen vaikka kaasukäyrät ovat toisistaan poikkeavat. Toivottavasti se selviää sillä throtle rangen tarkastuksella.
-
Tuohan lienee oikeasti about 1600kv-motti (lähde) (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=16289277&postcount=2652).
The Hobbymate HB3650 motor says 1700Kv, but I've heard it is closer to 1600Kv
Eli vankkaa faktaa tuo juttu. ;D
-
Näyttäis olevan ;D
Kokeile tuo kaasun kalibrointi (tikkuylös -> nopariin virrat, odota piippauksia -> tikkuylös alas, nopari piiippailee ja käynnistyy.
-
Näissä kalibroinneissa sitten oikeasti kannattaa ottaa se motti pois päärattaalta tai pinjoni pois. Nimim. auton kaasua kalibroidessa tuli lattiaan kivat rannut ku pomppasi sylistä ja jäi jauhamaan tyhjää seinää vasten.
Kopterilla tulee varmasti pahempaa jälkeä jos lavat pääsevät silppomaan kehoa tai huonekaluja tai mitä vaan.
-
Kopterilla tulee varmasti pahempaa jälkeä jos lavat pääsevät silppomaan kehoa tai huonekaluja tai mitä vaan.
Kopuissa on se hyvä puoli, että JOS nopariin on ohjelmoitu soft start, katastrofin ehtii ehkä välttämään. Sen yhden kerran kun mulla on lähtenyt kopu jauhamaan itsekseen täydellä kaasulla, ehdin nappaamaan nupista kiinni ja vahingot rajoittuivat päärattaaseen. Kiitos hitaan soft startin.
Oli muuten "hauska" fiba vahingon syynä. Mulla oli Castlen nopariin ohjelmoituna "set RPM", jossa siis kaasukäyrällä valitaan yksi kolmesta kierrosluvusta käyttöön. 0% on moottori sammuksissa, (muistaakseni) 1-49% on kierrosluku 1, 50-99% kierrosluku 2 ja 100% kierrosluku 3. Olin ohjelmoinut vastarin fail safeen ilmeisesti pari prosenttia kaasua eli tikku ei ollut ohjelmoidessa aivan alhaalla. Vahinko tapahtui, kun heitin radion epähuomiossa pois päältä kun kopussa oli vielä virrat...
-
Kyllähän noissa kaikissa nopareissa pitäisi olla sellainen toiminto, että ei starttaa jos kaasu on muuta kuin nolla virrat kytkiessä. On tullut kaikilla kokeiltua jossakin vaiheessa. ;)
-
Niin on,
Joissain vehkeissä pitää vetä throttle reverselle että toimii oikeinpäin, jos nyt ei tee tätä niin kaasutikku ylös nopari resetoituu oikein (kuvitellaan että säätäjä kuvittelee piippaukset yläpään kalibroinniksi). Huono softstart ja nykästää kaasutikku alas niin kopteri vauhkoontuu..
-
Moottori: Hobbymate hb3650
Tuohan lienee oikeasti about 1600kv-motti (lähde) (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=16289277&postcount=2652). Ei tuolla 12/162/6S-combolla kyllä 3000 rpm:ää tuosta saa irti teoriassakaan. Paljonko akuissa on C-arvo?
Itse asiassa itsellä oli sama ongelma tässä jossain vaiheessa ja syy oli, että olin jossain vaiheessa onnistunut reversen kanssa leikkiessäni ohjelmoimaan throttle rangen noparista normi-moden mukaiseksi (eli 0-85). Ja eihän se idle sitten enää lisää kiekkoja ottanu kun oli jo tapissa.
Moottorista sen verran, että kyllä se ainakin tuon testin perusteella on se 1700kv. Täysillä akuilla moottorista pitäisi saada kierroksia pikkuisen vajaat 3200 (25,2V) ja tyhjillä akuilla about 2800 (22,2V).
Mutta joo... näinhän tuossa oli päässyt käymään, että throttle range oli normikäyrän mukainen. No nyt sekin on korjattu.
-
Mutta joo... näinhän tuossa oli päässyt käymään, että throttle range oli normikäyrän mukainen. No nyt sekin on korjattu.
Hyvä että selvisi ongelma. Tekevälle sattuu ja tapahtuu ::)
-
Eli vankkaa faktaa tuo juttu. ;D
Yrittääkös se "inverted flying":llä saada aikaan invertteriefektin, että saisi moottorille syötettyä sen 1600 kilovolttia :D Vai onko tässä nyt joku sellainen suure, mitä en itse ymmärrä?
(no joo kv vs kV, mutta joo : D ) Eikös nää moottorit ole taajuuteen sidottuja kolmivaihe synkronimoottoreita, ja nopari on käytännössä taajuusmuunnin?
Voihan olla sekin mahdollisuus, että moottorissa ei riitä puhti nostaa kierroksia enempää. Taajuuden noustessa jossakin vaiheessa moottorista riippuen, sen antoteho alkaa pudota, ja vaikka taajuusmuunnin komentaisi mille taajuudelle, niin mitään ei tapahdu. Tässä oli olemassa myös jonkinlainen kontrolloimattomaan tilaan menemisen riski olemassa, mutta en muista nyt niin tarkasti sitä asiaa, että voisin siitä kertoa jotakin seikkaperäistä.
EDIT: jaa se olikin sitten ohjelmoinnissa...