Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: sgtpepper - 14 Maaliskuu, 2008, 20:38:30
-
Siis jos leijutus on sitä että kopteri lentää joka puolella olohuonetta nii sitä ei ilmeisesti enää lasketa leijutukseks. Kopteria oon koittanu melkein kaikin tavoin säätää mutta onks se syy se että jos kopteri on halpa nii sitä vaan ei saa hyvään vireeseen?? Joten oisko jollain jotain hyviä neuvoja millä sais säädöt paremmin kuntoon ???
-
Siis jos leijutus on sitä että kopteri lentää joka puolella olohuonetta nii sitä ei ilmeisesti enää lasketa leijutukseks. Kopteria oon koittanu melkein kaikin tavoin säätää mutta onks se syy se että jos kopteri on halpa nii sitä vaan ei saa hyvään vireeseen?? Joten oisko jollain jotain hyviä neuvoja millä sais säädöt paremmin kuntoon ???
Kyl tässä harrastuksessa korostuu se ettei halvalla saa hyvää. Leijutus olohuoneessa on muutenkin vaikeaa, vaikka olisi kunnon kopteri, pitää osata ihan oikeestikin leijuttaa.
-
Siis jos leijutus on sitä että kopteri lentää joka puolella olohuonetta nii sitä ei ilmeisesti enää lasketa leijutukseks. Kopteria oon koittanu melkein kaikin tavoin säätää mutta onks se syy se että jos kopteri on halpa nii sitä vaan ei saa hyvään vireeseen?? Joten oisko jollain jotain hyviä neuvoja millä sais säädöt paremmin kuntoon ???
Kopteri voi tutustua seiniin monesta eri syystä, on vähän hankala sanoo että mikä sulla on siellä pielessä...
Mutta älä luule että oikeinsäädetty kopteri pysyis paikallaan mitään tekemättä, mulla on halpiskone HBK2, ja sitä kun olen aikani säätänyt, niin nyt se pysyy kohtuullisella ohjaamisella leijunnassa paikallaan. Isompi ja painavampi Raptor 50 pysyy noin 2-3s ohjaamatta ennen kuin alkaa liukua jonnekkin suuntaan
-
Just mutta mietis janne jos jostai lelusta syntyis kipinä kunnon rc kopteriin koska kaikilla ei ole varaa ostaa kunnollista heti ja jos lapsi /aikuinen ei tykkääkkään harrastuksesta. järjestön pieksityin jäsen. edelleen hymiöt puuttuu.
-
no siis (enää) kopteri ei ota kontaktia seinään. niin paljon jo hallitsen sitä. ohjeissa puhuttii siitä mitä tehdään jos lavat pyörii vähä epäkeskona ja jos sivusta katottuna lavat ei mee samasta kohasta mutta koska jotkut japanilaiset on tehny sen ohjeen nii siitä ei oikee saa selkoa ja siin koitettii kuvalla selkistää mitä tehää, mutta siinä kuvassa ainoastaa pidettii meisseliä kädessä. ja siitä kuvasta ku oli paljon apua ;D
-
Mikä kone muuten kyseessä?
-
E-Sky Honey bee cp2
-
Niin arvelinkin kirjoitelmiesi perusteella....
Sen kokonen nuppi on hauska säätää.
Okei, perusjutut:
Perä:
Säädä siitä 4in1 yksiköstä gain/gyro/rate/mikälie-ruuvi jonnekkin puoleenväliin, ja nosta kone leijuntaan. Jos kone pyrkii kokoajan kiertymään sivulle, säädä mix-ruuvia (tai joku sellainen, mutta ei gain/gyro/rate/mikälie)
Kun kone leijuu suurinpiirtein suorassa, voi gainia nostaa kunnes kone alkaa ravistaa. Siitä vähän alaspäin ja perä on säädetty.
Tracking:
leijuta konetta silmien korkeudella ja katso kulkevatko lavat samaa rataa pitkin. Jos ei, niin lyhennä (jos en lukenut kuvaa väärin, jos luin väärin niin pidennä ;D ) ylempänä kiertävän lavan linkkiä, joka menee swashplatelta sinne ylös. Puoli kiekkaa kerrallaan. Täysin oikein et niitä saa, mutta hae pienin ero.
Lapakulmat:
En ole varma pystyykö CP2:sessa säätämään servojen ja Swashplaten valisiä linkkejä, mutta jos pystyy niin ota moottorin johto irti, säädä Swashplate sille korkeudelle että kun idle-up on päällä, ja kaasutikku 50%, on lapakulmat 0 astetta. Kun säätö on tehty, laita moottorin johto takas kiinni ennen lentoa.
tuossa muutama, koita noita noin alkuun.
-
joo kiitti neuvoista mutta vanhat lavat hajos just ja uusia ei oo ees tiedossa :'(
-
Pitäshän siihen olla varaosia saatavilla ihan suomestakin.
-
joo mut ei oo viel tilattu mut kylhän lapoja voi kai silleen käyttää et jos on kahet parit lapoja ja molemmist pareist hajoo toiset lavat mut sitte on kuitenki kahet lavat nii niitähän voi käyttää pareina??
-
Joo voi mutta ne pitää tasapainottaa muuten ravistaa ja rikkoo laakerit. ynm...
-
E-skyn lavoissa on hirveitä painoeroja eri lapapaketeissa, eli ei oikein saa kaksista lapapareista yksiä kunnolla toimivia lapoja.
-
No mulla ei oo mitää tasapaino vaakaa että onko helpompi tyyli tasapainottaa lavat??
-
Täällä oli jossain juttua tasapainotuksesta kokeile haulla.
-
Joo no mä en löytäny haulla mitään vastausta joka ois vastannu lapojen tasapainotukseen :(
-
Tässä helppo tapa lapojen tasapainotukseen.Laitat lavat pultilla yhteen,
kahden juomalasin väliin.Sitten vain katsot jos pysyy suorassa hyvä
muuten jompaankumpaan lapaan sitten teippiä,sillä saat ne yhtä
painavaksi.Tossa vielä pari kuvaa.
-
Joo tolla ne sai tasapainoon :)
-
Joten oisko jollain jotain hyviä neuvoja millä sais säädöt paremmin kuntoon ???
Neuvo, minkä itse huomasin parhaimmaksi, on, että ottaa yhteyttä enemmän harrastaneeseen ja jos mahdollista, menee käymään kopterinsa kanssa hänen luonaan.
T: aloittelija
-
joo no tosta tracking kohasta: miten mä saan selville kumpi lapa menee ylempänä?
-
Merkkaa toinen lapa vaikka tussilla.
-
Nii ja sitte leijutuksessa katon kumpi menee ylempää ??? Mut siis nostanko alempaa vai laskenko ylempää ???
-
No eikös se Hermis juuri edellisellä sivulla kertonut...
-
Nii ja sitte leijutuksessa katon kumpi menee ylempää ??? Mut siis nostanko alempaa vai laskenko ylempää ???
Kokeile kumpaa tahansa linkkiä lyhentää tai pidentää puol kierrosta, pidä mielessä kumman lavan linkkiä muutit, jos menee pahempaan suuntaan niin käännä 1 kierros takasin päin ja siitä tarpeen mukaan taas puolen kierroksen kääntö kunnes ovat tasassa.. Kato että kumpikin linkki on yhtä pitkät ennen kuin alat säätämään, sillon ei pitäisi käydä niin että säätämisen jälkeen linkeissä on paljon pituuseroa.
-op-
-
Ja sitte oon huomannu että ne stabilointilavat on joskus miten sattuu eli kuuluuko niiden olla sillee vaakatasossa eli 0 kulmassa?
-
Kyllä. Kun kallistelutikku on keskellä, stabbarilavat pitää olla 0-klumilla ja suoraan toisiinsa nähden.
-
Joo no siinä asennossa oon niitä pitänykki :)
-
Kyllä. Kun kallistelutikku on keskellä, stabbarilavat pitää olla 0-klumilla ja suoraan toisiinsa nähden.
Toisiinsa nähden ja siihen vipuun missä ne on kiinni.
-op-
-
Mutta voiko näin käydä ku yks kaveri sano nähneensä videon ku stabilointi lavat otettii pois nii vähän aikaa kopteri lens epäkeskona ja sen jälkee kuulu PUM?? Että oliko joku vähä sabotoinu sitä videota vai käykö siinä oikeesti nii?
-
Mutta voiko näin käydä ku yks kaveri sano nähneensä videon ku stabilointi lavat otettii pois nii vähän aikaa kopteri lens epäkeskona ja sen jälkee kuulu pum?? Että oliko joku vähä sabotoinu sitä videota vai käykö siinä oikeesti nii?
Kyllä näin käy jos on tarve nähdä mitä täpahtuu ilman stabbilapoja.
-op-