Kopterit.net
Helikopterit => Skaalakopterit => Aiheen aloitti: Dutchman - 10 Helmikuu, 2011, 23:09:52
-
http://www.youtube.com/watch?v=AP5-hABw_aE# (http://www.youtube.com/watch?v=AP5-hABw_aE#)
Näitä skaalakoptereita taitaa olla muutamia Suomessa. Oman Chinookin säädöt ovat vielä hakusessa. Jos joku haluaa porukassa pohtia säätöä tai varaosatoimittajia ko. kopterille, niin ajatukset voisi kerätä tähän säikeeseen.
-
Esim. varaosia: http://www.infinity-hobby.com/main/index.php?cPath=32_194 (http://www.infinity-hobby.com/main/index.php?cPath=32_194)
http://www.flying-hobby.com/shop/ch47-chinook-parts-c-3_281_283.html (http://www.flying-hobby.com/shop/ch47-chinook-parts-c-3_281_283.html)
http://www.gaui.fi/ (http://www.gaui.fi/)
-
Taas on kopu nipussa viime testauksen jäljiltä. Rattaat rikkoontuvat tosi herkästi, ja ovat työläitä vaihtaa. Mulla on molemmpien nuppien kiinnitysruuvit korkannu, mutta olen tehnyt pykälää isommat (M2) uudet kierteet. Akselin joutuu tietysti poraamaan kanssa. Myöskin pähkäilyn alaisena on nuo lavat, koska 3 lapaa on mennyt rikki likkejä painaessa kiinni. Rikkoontumiskohta on se pallon kiinnike. Pallon olen lukinnut pikiksellä, ja nyt ihmettelenkin josko pikis olisi jotenkin reagoinut lavan materiaalin heikentäväksi.
No, sunnuntaina pääsee taas testailemaan ja koittamaan leijutusta josko se viimein onnistuisi, tai olisi edes lähellä onnistumista. On tuo vain niin ihmeellinen säätää..
-
Kyllä ne lavan kiinnikkeet paukkuu ilman pikistäkin, itse taisin rikkoa kaksi. Pitäisi taas ottaa itteään niskasta kiinni ja syventyä tuohonkin projektiin, siellä se duunin nurkassa odottelee osissa.
-
Taas on Chinookia säädetty, ja nyt se jo lensi 4 akullista ja vielä on ehjä! Harmi kun ei oillut enempää akkuja mukana. On ne säädöt kumminkin vielä niin kaukana, että vielä koppa ei mene paikalleen. Ehkä 10-15 akun jälkeen voi jo tuotakin suunnitella. Pääasia, että akullisen pysyy ilmassa!
-
Saattaapi olla, että lähitulevaisuudessa esitän sulle liudan kysymyksiä...
-
Taas tuli muutama akku säädeltyä. Nyt kopteri alkaa pysymään paikallaan ilman ohjailua, mutta kaukana lopullisista arvoista. Leijutusaika on vain kolme minuuttia, eli vielä on säädettävää...
-
Onko sulla ne suosituksen kokoiset akut?
-
Kuvia tuosta projektista olis mukava nähdä ! Jos on jo ollut, niin en oo huomannut....
-
Akkuina on 7.2V 850mAh kikkareita.
-
Ja tuossa pari nopeaa kuvaa:
-
Minkäs vehkeen noi servopidikkeet on missä sulla sähköt roikkuu?
-
Ne on 250 rekkulan servon pidikkeet. ;D Ekan reiän kuin vähän suurentaa, niin on sopivat.
-
Täytyypä kokeilla, on nimittäin hyvä idea. Oikeastaan ainoa tapa saada tuo testauskuntoon ilman koppaa.
-
Testilento on mielestäni tuhoon tuomittu jos pistää tekniikan heti koppaan kiinni. Mun kopteri oli 90asteen kulmassa maahan nähden, ja lavan kärjet raapi betonilattiaa! Kannattaa myös laittaa leveät apujalakset!
-
No niin. Nyt on sitten vuorossa kopan vuoro. Ei koppa vielä paikkaansa tekniikan ympärille hae, vaan ne siirtokuvat yrittää hakea paikkaansa kopasta. Koitan pistää lisää parempia kuvia tekniikasta (jos Lille hakkeroi) vaikka viikonloppuna.
Kopasta pistän kuvia myöhemmin jos liimaukset onnistuvat.
-
Tänään on käsitelty lavat. Yritän viikolla saada kopan ja lavat kuvauskuntoon. Toivottavasti lopputulos on se jota haluan.
-
Otin tänään muutaman kuvan tekniikasta. Säätöä ei tällä kertaa suritettu. Kuvasta näkyy, että Chinook on ollut aika kyljellään kun apulandarin pallukassa on jälkiä sivussa.. ;D
-
Tuollainen siitä kopasta sitten tuli. Ei täydellinen, mutta omasta mielestä ihan hyvä. "vesitarrojen" kanssa pitikin olla tarkkana, koska olivat todella herkkiä menemään rikki!! Livenä koppa on mun mielestä parempi kuin kuvissa.. Pistän taas kuvia, kun tekniikka on eksynyt jossain vaiheessa koppaan sisälle.
-
Olikos sun yksilössä hiottu pääakselien tasaiset kohdat liian alas, siis ne johon kulmavaihteen lukkoruuvit kiristetään? Täkäläisessä yksilössä vain ne todella pienet kuusioruuvit osuvat tuohon tasaiselle alueelle, ylempänä olevat isommat eivät osu.
-
Tervehdys!
Jos nuo vesitarrat ovat niitä joita aikanaan pienoismallien rakentelussa kutsuttiin siirtokuviksi, niin ne suojattiin ohuella värittömällä lakalla. Noita näyttää olevan tuossa runsaasti ja voivat melko herkästi jäädä käteen.
Muuten hyvän näköinen. Ja mielenkiintoisia lennettäviä nuo kaks roottori jutut.
-
Jerkku: Ne kolot on mun mielestä oikeassa kohdassa. Manuaalin mukaan niiden isompien kuusikoloruuvien ei pitäisikään olla siellä urassa.
akkuh: On tuon kopan ja siirtokuvienkin päällä noin 6desiä lakkaa.. ;D
Lakkaus onnistui hyvin, jonka lopputulos ei valitettavasti näy noissa huonolaatusissa kuvissa.. :(
-
Ok. Kyllähän mäkin sitä manuaalia lueskelin tuossa viime viikolla, enpä huomannu tuota :).
Koppa näyttää todella hyvältä, jos tuo sanomasi lakan määrä pitää paikkansa, on sitäkin vähintään riittävästi.
.50 -.90 kokoisen kopterin koppaan mulla menee yleensä noin desi.
-
No on sitä lakkaa vissiin vähän liikaa, mutta parilla kerroksella ne kuvat irtoili koppaa käsissä pyöriteltäessä. Nyt saa hiota koko kopan rauhassa, niin ei merkit irtoile! Melkeen pari paukkupulloa ruiskuttelin kopan päälle.
Edit: Pistin kopan vaa`alle. Painoa oli 142.4 grammaa.
-
Eiköhän se vielä ilmaan nouse ;).
-
Joo, kyllä varmaan nousee. Mulla on lapakulmiakin vasta todella miedosti. Olis vain pitänyt mielenkiinnosta punnita koppa ennen lakkauksia..
-
Voin punnita kuhan pääsen takasin töihin, huomenna vielä saikulla.
-
Vihdoin sain punnittua, 106g painoi koppa sen gyron alle tarkoitetun vanerilevyn ja landarien kanssa.
-
No niin. Chinook sai tänään kopan päällensä. Eipäs ollutkaan mikään "niksnaks" juttu! Voi olla, että menee paljon asennuksia uusiksi, joka riippuu omasta viitteliäisyys asteesta.
Vieläkin epäilen lukite- ja pikiskemikaalien vahingoittavan lapojen muovin ominaisuutta, koska taas oli yhdestä lavasta juuri murtunut. Tarvitsee pistää mietintämyssy päähän korvaavan materiaalin löytämiseksi kemikaalien tilalle. Ehkä teflonteippi voisi olla yksi vaihtoehto lavanpidikeruuveille.... ???
Toivottavasti saan laitoksen ehjänä messuille...