Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Meitzi - 23 Tammikuu, 2011, 16:04:00
-
Enpä löytäny tämmöstä aihetta nii ilmeisesti sitten minulla on kunnia aloittaa.
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/Storm450torppaus.jpg)
Ykspyörällä ajon opin sentään yhessä kesässä..
-
Enpä löytäny tämmöstä aihetta nii ilmeisesti sitten minulla on kunnia aloittaa.
Ykspyörällä ajon opin sentään yhessä kesässä..
Ei muutako tonne jatkoks vaan... ;D http://www.kopterit.net/index.php?board=24.0 (http://www.kopterit.net/index.php?board=24.0)
-
Voisko joku jelppi miten pää-akseli irrotetaan? En oo koskaa tuota ykssuuntalaakeria sisältä nähnyt, mutta se ehkä vastustaa.
Idea oli siis jättää nuppi kiinni akseliin toistaiseksi (osaa ehkä kootakki joskus ku ei pura kaikkia kerralla) ja irrottaa akseli vain alapäästä irti. Eli sieltä ihan pohjalta on avattu holkki ja sitte kakkoshammasrattaan läpi menevä ruuvi on pois. Mutta päähammasratas on kiinni? Mitä semmosta tuossa ei näy mihin pääsis kiinni.
-
Ei sen pitäis olla kuin kahdella pultilla kiinni, rattaan alapuolelta ja nupin keskiöstä.
e: sekä sitten siinä ylemmän laakerin päällä on se lukitusholkki.
-
Sinulla näkyy tuossa kuvassakin se autorotaatiorattaan (Alempi niistä akselilla olevista rattaista) läpi menevä ruuvi. Se on ainut mikä ptää pääakselin paikallaan joten se irroittamalla voi pääakselin nostaa pois paikoiltaan.
Toki täytyy irroittaa myös servoilta tulevat linkit swashista.
Jos se ei sovinnolla lähde, niin pääakseli on voinut taipua torpissa. Sitten sitä on vain varovaisesti suostuteltava ja kasattaessa muistettava vaihtaa myös pääakselin laakerit.
-
Joo kiitos, eipä ollu mitää muuta ongelmaa ku voiman käytön puutetta.
-
Voisko joku jolla on 450 kokoinen kopteri ja sama Direct CCPM rakenne kertoa paljoko teillä on servoarmien pituus? (ja paljoko Swash AFR% arvo)
Mulla oli tuossa valmiina 11mm, mutta tuntuu lyhyeltä ku ei meinaa yli 10 asteen kulmia saada ollenkaan. Nii oisko tuo nyt oikea paikka sitte korjata tilannetta.
Ja onko laakereissa joku vakiotapa ilmottaa ne mitat?
Jos kaupassa sanotaan 2*5*1.5 ni mitähä tuo oikeasti on?
Kukalie sankari koonnu ku akseli oli iha öljyssä laakerien kohaltaki. Ihan niiku lukitusholkkiinki ois öljyä laitettua.. ei mitää järkeä.
-
Jeee tänää saakelin tylsää taas niimpä lentelin kerholla depron 3D koneella. Lopuksi leijjuttelin akun tyhjäksi jonka seurauksena peruutin koneen perä edellä latiaan. Saldona vaan sivari poikki ihme että edes se meni. Hauskaa oli ;D
-
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/torppi2011a.jpg)
Ei mullakaa onneks paljoo menny, 292,39€
-
Mikä se tämä ländärissä oleva putki o?
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/putki.jpg)
-
Mikä se tämä ländärissä oleva putki o?
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/putki.jpg)
Moi se oli sitä antennia varten 35Mhz
-
Jep 35mhz antenneja varten, ei ole uusimmissa landareissa enää oikein paikkaa tuolle putkelle... vanhemmissa oli reijät :(
-
Olettavat että kaikilla on jo "päivitetyt" vehkeet :)
-
Kerkes ilmeisesti kasvaa itseluottamus jo hieman liikaa
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/torppi2011b.jpg)
-
tässäpä mun saldoa ;D
-
aika komee toi stabbari ja landarit myös, aika vauhilla tainnu tulla
-
Sillä o muute yllättävä paljo merkitystä, iskeekö se tommosee ruohikkoon (kuten mulla, kolot näkyy) vai makiasti tampattuun soraan.
-
Jihaa, tulihan se trex500 tonttiin kun oikeen yrittää.
Reilu 2 vuotta on ilmassa jo pysynytkin ja kyllä sillä on moooonta akullista takana.
Jotain meni vikaan, en tiedä hajosko pitch servona ollut DS510 vai mikä... Kaikki muut servot pelaa mut tämä yksi servo on pimeänä ???
Tais olla aikakin vaihtaa muutamia osia, mainshaftin laakerit pitää melkosta rohinaa.
Aijemmin oli Lindinger.at puljussa tarjous 500ESP ilman sähköjä mut eipä ole enää listoilla :(
Pitää huomenna käydä hakemassa varaosat tai jos on vielä paketti tarjouksessa ni semmonen sitten, eipä taida paljoakaan jäädä välirahaa kun laskee kaikki varaosat mitä tarvitsee ja mitä haluaisi vaihtaa.
Tässäkään ei v***ta muu kuin tuo prkleen akku, rontti 20 sykliä takana ja nyt on siinä hilkulla et tohtiiko himassa lähtee latailemaan, kentällä voipi koittaa, vähän on mennyt pituussuunnassa lyttyyn.
-
Osanottoni torppiin :-\
Tässäkään ei vituta muu kuin tuo prkleen akku, rontti 20 sykliä takana ja nyt on siinä hilkulla et tohtiiko himassa lähtee latailemaan, kentällä voipi koittaa, vähän on mennyt pituussuunnassa lyttyyn.
Kyllä se vaihtoon kannataa laittaa jos vähäkin on ottanut osumaa. Huonolla tuurilla jos tuolla lentelyjä jatkaa niin reksi on kohta uudelleen samassa kunnossa kuin tuossa kuvassa.
-
aika komee toi stabbari ja landarit myös, aika vauhilla tainnu tulla
kyllähän se aika vauhilla tuli silmukan jälkeen suoraan rehupeltoon. aikamoinen moksahus kuulu ;D
-
Sillä o muute yllättävä paljo merkitystä, iskeekö se tommosee ruohikkoon (kuten mulla, kolot näkyy) vai makiasti tampattuun soraan.
Tuon takia ois kiva harjoitella heinäpellon päällä. Tai ryteikön (= kaikenlaista pitkää ruohokasvia), jonka alla pehmeä suo ruohomättäineen, kuten Henttaalla (huonolla tuurilla saa toki sielläkin kivikkoon/asfaltille/tolppaan).
-
Noniin pääsee tännekin laittamaan asiaa eli t-rex 600 nitro eka lento ikinä ja se kesti noin 3 sekkaa ku ei se kopteri nouse näköjään pystysuoralla akselilla ja sitte hätäpäissäni laskeuduin liian lujaa ja landari hajos sekä jotaki pirunmoista raksatusta kuuluu torquetuben moottorin päästä eikä rattais kyllä vikaa näytä olevan sekä 1 pallolinkki irtos päälavan juuresta. voiko joku samalla antaa pientä vinkkiä mikä kerpele siinä on kun se kopukka lähti heti niin perkeleen lujaa sivullepäin? tuuli oli nollassa ja kaiken olis pitäny olla hyvin oli katottu lapakulmat ym asiat. Onneksi ei tuon pahemmin menny mutta kyllä harmittaa kun kovat olis hiuot lentää ja näin ketuiksi se sitte meni pitääkö noita koptereita ostaa tusina et saa kerran ees lennettyä jos vaikka 1 niistä menis niinku ajatus.
-
Noniin pääsee tännekin laittamaan asiaa eli t-rex 600 nitro eka lento ikinä ja se kesti noin 3 sekkaa ku ei se kopteri nouse näköjään pystysuoralla akselilla ja sitte hätäpäissäni laskeuduin liian lujaa ja landari hajos sekä jotaki pirunmoista raksatusta kuuluu torquetuben moottorin päästä eikä rattais kyllä vikaa näytä olevan sekä 1 pallolinkki irtos päälavan juuresta. voiko joku samalla antaa pientä vinkkiä mikä p*rkele siinä on kun se kopukka lähti heti niin perkeleen lujaa sivullepäin? tuuli oli nollassa ja kaiken olis pitäny olla hyvin oli katottu lapakulmat ym asiat. Onneksi ei tuon pahemmin menny mutta kyllä harmittaa kun kovat olis hiuot lentää ja näin ketuiksi se sitte meni pitääkö noita koptereita ostaa tusina et saa kerran ees lennettyä jos vaikka 1 niistä menis niinku ajatus.
Onko swashplate suorassa?
-
jos swashi ei oo suorassa ta se kallistuu vinoon kun lapakulmia nostaa, stabbarin lavat suorassa ja samalla etäisyydellä keskeltä? ja kopteri lähtee nousussa aina kallistumaan hitusen oikealle johtun peräroottorin työnnnöstä
-
olihan tuosta menny torque tuben etupään rattaat sileeksi ja se swashi täytyy tarkistaa/säätää kun kerkiää onneksi ei ollu vasta kun 30€ torppi.
-
ja kopteri lähtee nousussa aina kallistumaan hitusen oikealle johtun peräroottorin työnnnöstä
Tai vasemmalle, riippuu kummalla puolella peräroottori on.
-
Tai vasemmalle, riippuu kummalla puolella peräroottori on.
Ei vaan pääroottorin pyörimissuunnasta - peräroottorin puoli ei vaikuta asiaan ;)
- 4D -
-
Ei vaan pääroottorin pyörimissuunnasta - peräroottorin puoli ei vaikuta asiaan ;)
Eiei... vaan peräroottorin pyörimissuunnasta se riippuu. (jos siellä onkin erimäärä rattaita niin sepä vaihtuukin... tai hihnavedossa voi vaihtaa muutenkin)
-
Eikai...
Pääroottorin väännön suuntahan riippuu sen pyörimissuunnasta, eli peräroottori joutuu puhaltamaan aina siitä riippuvaan suuntaan, ihan sama mitenpäin se peräroottori ja millä puolella se pyörii.
Ja tästä johtuen kopteri on kallellaan jompaan kumpaan.
-
Eikai...
Pääroottorin väännön suuntahan riippuu sen pyörimissuunnasta, eli peräroottori joutuu puhaltamaan aina siitä riippuvaan suuntaan, ihan sama mitenpäin se peräroottori ja millä puolella se pyörii.
Ja tästä johtuen kopteri on kallellaan jompaan kumpaan.
Hetken jo harkihdin myöntäväni olevani väärässä.
-
peräroottori joutuu puhaltamaan aina siitä riippuvaan suuntaan, ihan sama mitenpäin se peräroottori ja millä puolella se pyörii.
Juujuu. Mutta oletteko nähneet yhtään kopteria, jossa peräroottori puhaltaisi peräputkeen päin? Jos nyt siis ajatellaan koptereita, joissa peräroottori on jommalla kummalla puolella peräputkea, ei näitä ns. tunnelimalleja.
Jos ylhäältä katsottuna pääroottori pyörii myötäpäivään, runko pyrkii kiertymään vastapäivään ja näin ollen peräroottori on peräputken oikealla puolella ja puhaltaa oikealle, jolloin kopteri pyrkii tuosta peräroottorin työnnöstä johtuen hieman vasemmalle. Eli siis peräroottori puhaltaa aina kiertymissuuntaa vastaan poispäin peräputkesta. Esim. Robinsoneissa pyörii pääroottori taas vastapäivään, jolloin peräroottori on peräputken vasemmalla puolella ja puhaltaa vasemmalle.
Näin olen asian pienessä mielessäni pähkäillyt, korjatkaa toki jos olen hakoteillä, ei se ensimmäinen kerta olisi. :D
-
Oottekohan te nyt aavistuksen kaukana itse aiheesta?
-
Eikai...
Pääroottorin väännön suuntahan riippuu sen pyörimissuunnasta, eli peräroottori joutuu puhaltamaan aina siitä riippuvaan suuntaan, ihan sama mitenpäin se peräroottori ja millä puolella se pyörii.
Ja tästä johtuen kopteri on kallellaan jompaan kumpaan.
Juuri näin :D
Oottekohan te nyt aavistuksen kaukana itse aiheesta?
Kyllä ollaan ;D
- 4D -
-
Itse en enää noista yks' yhteen koptereiden neljän illan teorioista paljon muista, koska kävin niillä neljänä iltana vuonna 1994. Mutta kyllähän noi voi päätellä, miten homma toimii :)
Anssihan vois hieman kertoa "nuorena" lentäjänä, miten homma skulaa, jos haluaa 8)
Ite en nyt jaksa alkaa selittelemään, sorry ???
-
tulipahan nurmikkoakin leikeltyy... kolmannel yrityksel en oikee tiedä mitä tein ;D (http://kuntsari.galleria.fi/kuvat/turhaa/0-DSC_0865.JPG/_big.jpg)