Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Zesvanta - 08 Tammikuu, 2011, 22:57:57
-
Olen lennättänyt tarpeekseni koaksiaalikopteria. Mikä sähkökopu jatkoksi ? Kesään mennessä kerkeisi harjoitella esim Reflex XTR simulla ja kesän kynnyksellä ostaisi esim T-Rexin. Jotkut puhuvat, että 450 olisi liian pieni, isompi olisi helpompi käsitellä jo kokonsa puolestakin. Mikä Futaba olisi sopiva jatkoakin ajatellen ? Voisiko joku konkari antaa vinkkejä näihin ?
-
Ohan tästä juttua ollu vähän välii, ei vaan jaksa kännyllä ettii. Sutab 7c ja spectrum dx7 ovat sopivia, ja niillä pärjää pitkälle. 6 kanavaisillakin pärjää mutta ohjelmointi on ikävämpää. Isompi on vakaampi mutta torpit on kalliimpia. ota lähes isoin mihin on varaa... Phoenix rc on kunnon simuista halvin ja ihan kunnon lennättäjienkin mielestä hyvä, ite en osaa vielä tätä kunnolla arvioida.
-
Kirjoita hakuun "aloitteli" ja penko säikeitä läpi, tämä on niin monesti käyty täällä että varmasti löytyy sinullekkin aiheita.
450 ei ole liian pieni todellakaan, halpa korjata ja vakaa kopteri aloittaa... kokoluokassa siis on monenlaisia koptereita eskyn belt joka ei ole niin vakaa kuin align trex 450 tyyppinen kopteri, klooneista on monilla harmaita hiuksia ja tulleet jo "kalliiksi".. aito on kalliinpi hankinta hinnaltaan, mutta säästyy ylimääräiseltä pään seinään hakkaamiselta. mainittakoon vielä ennekuin joku käy päälle että jollain se klooni vehje saattaa toimia, jos tuuri käy ja saa kunnon kamaa.. monilla ei käy näin vähän kuin lottoa.
Joku kätevä admin voisi kerätä kaikki tätä aihetta koskevat säikeet (lue: linkit niihin) johonkin kiinnitettyyn topicciin lista linkeistä keskusteluihin, uusi henkilö löytäisi sitten ne heti... sähköpostilla linkki tuohon ketjuun niin uudet kirjautujat ohjattaisi heti sinne ;D
-
Yksi strategia olisi ekaksi tulla katsomaan eri kokoisia koptereita kun sattuu kansainvaellus esim henttaalle
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1426.1125 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1426.1125)
Tänään olisit nähnyt koptereita lavanpituuksilla 150-200-250-325-370-425-470-600 ja 700mm
Paikalla on yleensä enemmänkin ihmisiä jotka eivät lennä, ja myös ihmisiä jotka eivät tunne toisiaan joten sekaan voi tulla reilusti.
Millä budjetilla hurjimmillaan ajattelit olla liikkeellä?
-
Juu, onhan tätäkin pähkäilty jo monta kertaa, mutta voi tämänkin ottaa esille jälleen kerran.
Koaksiaalin jälkeen joutuu hankkimaan radion ja kopun ja pari akkua, sekä ehkä jonkin laturinkin..
Järkevin lähtökohta olisi riittävä radio ja kunnon simulaattori. Vaikkapa simulaattorina phoenix tai jokin muu. Ei FMS!!
Eka kopteri olisi ehkä kokoluokassa 450 tai 500. Itse aloittaisin aloittelijana 500 kokoluokassa. 500 on kalliimpi hankkia, sekä ylläpitää vaikkapa akkujen suhteen.
450 luokka on taasen kiikkerämpi lennätettävä , mutta taasen halvempi ylläpitää varaosilta sekä akkujen suhteen.
Varmasti muitakin näkökulmia tulee kohta esille...
Sitten kun olet valinut itsellesi sopivan kokoluokan, niin kannattaa lueskella ko. laitteesta käsiteltyjä viestejä.
-
Olen lennättänyt tarpeekseni koaksiaalikopteria. Mikä sähkökopu jatkoksi ? Kesään mennessä kerkeisi harjoitella esim Reflex XTR simulla ja kesän kynnyksellä ostaisi esim T-Rexin. Jotkut puhuvat, että 450 olisi liian pieni, isompi olisi helpompi käsitellä jo kokonsa puolestakin. Mikä Futaba olisi sopiva jatkoakin ajatellen ? Voisiko joku konkari antaa vinkkejä näihin ?
No kirjotetaas nyt jotain eli kun kerta Futabaa olit hommaamassa ni tolla 8FG pärjäät jo todella pitkälle
ja sitten kopterin hankinnasta kiinnostaako 3D - scaala - F3N - F3C - vai pelkkä sunnuntai lennättely... no aluksi sillä ei niin suurta merkitystä ole kaikkihan alkaa leijjunta harjottelusta, ostatpa minkä tahansa ni kasaa se ite ja huolella ni vältyt pettymyksiltä ja opit kopterin mekaaniikan samalla. Kysy täällä foorumilla vaan heti jos joku askarruttaa.
-
Kiitos tähän asti tulleista viesteistä kaikille. Noin tonnilla rahallisesti ajattelin olla liikkeellä. Täytyypä tulla Henttaalle katselee, milloin muuten seuraavan kerran on jotain happeningiä ? Mielestäni Phoenix simu, futaba 8 ja T-rex 500 tuntus hyvälle näillä tiedoilla. Tuo kasaaminen hiukan oudoksuttaa, koska en tosiaan ymmärrä koptereista mitään. Tietty kuvat auttavat, mutta ei niissä koskaan ole kaikkia asioita kerrottu eli jotain pohjaa pitäisi olla.
-
Budjetti riittää loistavasti alkuun!
Tuolla summalla pitäisi löytyä uutta ja käytettyäkin roinaa!
-
Olen puinut tätä mielessä useampaan kertaan, mutta ei ole tullut aiemmin kommentoitua. Jotenkin vain tuntuu, että tuommoinen 450:nen olisi aloittelijalle (eli mullekin) semmoinen hyvä harrastukseen totutteluvehje. Tokihan se isompi on vakaampi, mutta aloittelijana niistä mokailuista oppii eroon myös pienemmällä ja paljon halvemmalla sekä pienemmällä riskillä teloa itseään tai muita. Sitten on myös nautinto siirtyä isompaan ja osaa arvostaa sitä isompaa ihan eri tavalla, kun on kokemusta myös pienemmästä. Eli siinä ne mun 10 senttiä.
Edit. Aloitusvehkeen (käyttökopteri) on paras olla tarpeeksi laadukas ja varaosia täytyy löytyä helpolla (toisena "hyllynkoristeena" voi olla joku kokeiluprojekti, joka saisi olla välillä odottelemassa osia tai muuten vain levossa, jos ei ole paras mahdollinen sää tms.).
Edit2: "Isommalla" tarkoitin tässä 600:sta.
Edit3: Kertoisikohan joku, jolla kokemusta trex 450:stä ja trex 500:sta, että onko sillä "500":lla oikeasti paljoa ero vakaudessa hyvään 450:een (paljonko on koko- ja painoeroa)? Eli kannattaako lisäinvestointi (=kalliimpi ylläpitää) parempien lento-ominaisuuksien vuoksi (jos ajatellaan vielä, että harjoitusvehkeenä jossain vaiheessa se on kumminkin säleinä, jolloin tulee tarve hommata samanlainen tai jokin muu tilalle)?
Täällä muuten jotain juttua trex 450:n sport vs. pro: http://www.kopterit.net/index.php?topic=10881.0. (http://www.kopterit.net/index.php?topic=10881.0.)
-
Kiitos tähän asti tulleista viesteistä kaikille. Noin tonnilla rahallisesti ajattelin olla liikkeellä. Täytyypä tulla Henttaalle katselee, milloin muuten seuraavan kerran on jotain happeningiä ? Mielestäni Phoenix simu, futaba 8 ja T-rex 500 tuntus hyvälle näillä tiedoilla. Tuo kasaaminen hiukan oudoksuttaa, koska en tosiaan ymmärrä koptereista mitään. Tietty kuvat auttavat, mutta ei niissä koskaan ole kaikkia asioita kerrottu eli jotain pohjaa pitäisi olla.
Kasaaminen sujuu ihan hyvin manuaalin mukaan mutta ihmettelen noissa T-REX manuaaleissa että se ALING logo pitää olla joka sivulla ja just siinä kasausohjeen alla se kyllä haittaa.
-
Kiitos tähän asti tulleista viesteistä kaikille. Noin tonnilla rahallisesti ajattelin olla liikkeellä. Täytyypä tulla Henttaalle katselee, milloin muuten seuraavan kerran on jotain happeningiä ? Mielestäni Phoenix simu, futaba 8 ja T-rex 500 tuntus hyvälle näillä tiedoilla. Tuo kasaaminen hiukan oudoksuttaa, koska en tosiaan ymmärrä koptereista mitään. Tietty kuvat auttavat, mutta ei niissä koskaan ole kaikkia asioita kerrottu eli jotain pohjaa pitäisi olla.
Eiköhän ensviikonloppuna ole samat kuviot jos kelit sallii, tervetuloa.
T-REX 500 ESP Super Combo on kyllä aika varma valinta, et pety. Kasaaminen on aika helppoa; näissä ei tarvitse keksiä/modata mitään, senkun ruuvaat palikat paikoilleen ohjeiden mukaisesti.
-
Kiitos tähän asti tulleista viesteistä kaikille. Noin tonnilla rahallisesti ajattelin olla liikkeellä. Täytyypä tulla Henttaalle katselee, milloin muuten seuraavan kerran on jotain happeningiä ? Mielestäni Phoenix simu, futaba 8 ja T-rex 500 tuntus hyvälle näillä tiedoilla. Tuo kasaaminen hiukan oudoksuttaa, koska en tosiaan ymmärrä koptereista mitään. Tietty kuvat auttavat, mutta ei niissä koskaan ole kaikkia asioita kerrottu eli jotain pohjaa pitäisi olla.
erittäin järkevältä kyllä kuullostaa toi sun hankintalista!
itse alotin hommaamalla ohjaimen ja simun (phoenix)
jota sitte tulikin hinkattua oikein urakalla ennenkuin uskaltauduin
ostamaan ekan "kunnon" kopterin joka oli trex500esp...
ei olis valinta varmaan hirveästi oikeampaan voinu osua!
toi on jo todella vakaa kun on säädöissä ja kustannukset on
kuitenkin vielä aika maltilliset! (ne kyllä tuntui aluksi aika kovilta
mutta nyt ku on luultavasti 700E malli tulossa niin eipä tunnu enää ;D )
tehopainosuhdekkin on yksi parhaista joka takaa ettei siihen
kyllästykkään (ajan sitä samaa kopteria edelleen vaikka on sille
tullu sittemmin pikkuveli ja kohta tulee isovelikin)
tota on silti edelleen nautinto lentää!
500espissä on sekin hyvä että tulee täysin kasaamattomana eli
opit heti kopterin mekaniikan läpikotasin eikä sun tarvii purkaa sitä
tehtaan huonosti kasaamaa raakiletta ennenkuin voit aloittaa kasaamisen!
ja ohjekkin on tosiaan hyvä!
vois kiteyttää sillai että jos olet lukenut wikin ajatuksella läpi ja
selannu vaikka kuukauden tätä foorumia ajatuksella tekniikkamielessä
+ rakentanut joskus esim legoja ( ;D ) ohjeilla ei ongelmia varmasti tule!
nykyään muuten simu (phoenix) vastaa todella hyvin oikeaa
kopteria ainakin 500 reksin kohdalla! (vähän on ehkä simussa
syytä laittaa lisää tehoa niin on passeli)
ei muuta kun hyviä hankintoja! ja ongelman/kysymyksen sattuessa
foorumin väki auttoi ainakin omalla kohdalla uskomattoman nopeasti ja hyvin! :)
-
Joku kätevä admin voisi kerätä kaikki tätä aihetta koskevat säikeet (lue: linkit niihin) johonkin kiinnitettyyn topicciin lista linkeistä keskusteluihin, uusi henkilö löytäisi sitten ne heti... sähköpostilla linkki tuohon ketjuun niin uudet kirjautujat ohjattaisi heti sinne ;D
Tosiaan voisi stickyksi laittaa ylälaitaan jonkinlaisen kokoelman. Tässäkin "Yleinen sähkopteri" foorumissa on ihan ensimmäisellä sivulla monta ketjua, missä asiaa puitu perusteellisesti puolelta jos toiselta. ne kun kahlaa läpi ajatuksen kanssa, ei pitäisi enää kauheasti epäselvää olla.
-
T-rex 500 tuntus hyvälle näillä tiedoilla.
Elä suotta mitään rexiä osta, osta Protos! Ei petä, ei jätä. Ei tartte ostaa alumiinia tai hiilikuitua, hakkaa rexät muovisenakin. Hiilikuidulla ja alumiinilla sitten tehään se katu-uskottavaks. ;)
Hyötysuhde selvästi parempi, paino 1,5 kg, teho taasen 1kw vakiomoottorilla. Joillakin (mukamas :P) jotain ongelmia, selvästi pelkkää kokemattomuutta. ;D Kyllä itellä toiminu oikeen kivasti, mukavan rauhallinen niin halutessa. Jos on vauhikas päivä, niin sit lyödään toinen vaihe silmään, ja sitten koitetaan säilyttää katsekontakti kopteriin...
-
T-rex 500 tuntus hyvälle näillä tiedoilla.
Hyötysuhde selvästi parempi, paino 1,5 kg, teho taasen 1kw vakiomoottorilla.
eilen tuli ihailtua jussin protoksen äänettömyyttä ja teknistä toteutusta eikä se varmasti ole ainakaan huono!
verrokiksi vielä kuitenkin 500esp vakiotehot:
näitähän on kolmea eri evoluutioversiota!
joista ekassa on joku 750w näitä nyt ei uutena saa eikä kyllä mielestäni kannattaiskaan ostaa.
toka evoluutiomalli (joka myös omassa hyllyssä komeilee] omaa 1470w (enemmän hepoja ku kiloja)
ja sitte viimesin 2011 malli jossa tehoja on jo kunnioitettavat 2300w!!!
paino taitaa olla joku 1.7kg
-
Tuossa vielä tuo 450 vs. 500 kokoero, kun molemmat sattuu löytymään, kuva on surkea mut kai siitä selvän saa:
-
ja sitte viimesin 2011 malli jossa tehoja on jo kunnioitettavat 2300w!!!
paino taitaa olla joku 1.7kg
Noi uudet alignin mosat on kyllä järkyttävän tehokkaita, mikä ihan oikeista wateista on kyse. (vrt. kaiuttimien mainoswatteihin). Kaitpa noistakin olis helifreakissa juttua.
Itsekkin aloitin 500 rekulla ja hyvä kopteri oli (on vieläkin), tosin mitä pari protosta olen nähnyt sen jälkeen ja pitäisi uudelleen valita niin valintani olisi protos. Siinä on laadukkaampi esc ja moottori vakiona. Ja taisipa olla vielä halvempikin.
-
kyllä siitä 450 saa tosi vakaan ettei tässä aloittelijan mietinnässä "helppoudessa" ole enää kyse, tottakai lähtökohtaisesti isompi on vakaampi mutta 450 riittää mainiosti, itsekkin sillä aloitin.. periaatteessa, sitä ennen oli eskyn hb cp2 joka on ihan turha värkki.
550 varmaa olisi myös vaihtoehto, on jo sopivasti kokoa ja löylyä on muillekkin jakaa ::)
Tuo tonnin budjetti silti saattaa olla aika tiukalla jos noita hankintoja aikoo 500+8fg+phoenix.
450+8fg+phoenix varmaan mahtuisi helpommin tonniin.
-
Protos vs T-REX 500 hintaerosta: Ne on aika saman hintaiset loppupeleissä:
supercombo maksaa reksikaupassa 579€
http://www.trex-store.com/trex-super-combo-p-1691.html (http://www.trex-store.com/trex-super-combo-p-1691.html)
Halvin muoviprotos on JP:llä tarjouksessa
http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=21_74&products_id=965 (http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=21_74&products_id=965)
336€, mutta siihen pitää ostaa 3 nuppiservoa, peräservo ja gyro. Hintaeroa siis 243€ jolla kyllä pitäsi aika hyvin selvitä, satku gyroon ja loput servoihin.
Protos on kevyempi, ja ehkä vähän liukkaampi kääntyilemään mutta molempien ominaisuudet riittävät varsin pitkälle.
Muoviprotokseen ei voi lisätä yhtään enempää tehoa millään päivityksillä koska vakiomotillakin kovassa rääkissä muovirunko antaa hieman periksi ja hihna vähän hyppii pinjonilla. Pidennetyssä hiilikuituprotoksessa on pinjonin yläpuolinen tuki jolloin voisin olettaa että tehopuolen voi päivittää kuinka rajuksi tahansa.
EDIT: Tarkennetaan vielä että vakionakin näissä vehkeissä on älyttömästi tehoa, eikä sitä kaipaa lisää. Perinteisesti tehontarve taitaa mennä niin että alussa sitä on liikaakin, sitten tulee julmettu tehonnälkä, jonka jälkeen pikkuhiljaa lennättäjän pitchin hallinta tarkentuu ja tehoa ei enää kaipaakaan lisää :)
Pidennettyyn versioon vaan tulee kustannuksia aika paljon lisää:
Hiilikuitukitti motilla ja noparilla (ilman lapoja) 402€ ovh
http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=21_74&products_id=1055 (http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=21_74&products_id=1055)
+Stretch kitti (ei saa suomesta)
http://www.fast-lad.co.uk/store/msh51321_stretch_protos_carbon_only-p-11204.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/msh51321_stretch_protos_carbon_only-p-11204.html)
111€+postit
Rapeat 520€+sitten ne servot ja gyro.
Sanonpa silti että venytetty protos on loistava kopteri, mutta en ostaisi ensimmäiseksi kopteriksi koska venypalojen varaosakauppa loistaa toistaiseksi poissaolollaan. Ei kannata strechiä torpata.
-
Pakko tuoda esiin myös GAUI 425. Sekin on mielestäni loistava kopteri aloittelijalle, todella vakaa ja hyvin löytyy tarvittaessa tehoakin. GAUI 425 on siis myös 500-kokoluokan kopu. Itse ostin Beltin jälkeen GAUIn ja en ole päivääkään katunut hankintaani, todella tyytyväinen olen ollut. Hankintahinnaltaan edullinen, osia löytyy hyvin ja kasausohjeet selkeät ja suomenkieliset. Kannattaa kysellä Helimportilta (http://www.kopterit.net/index.php?board=83.0) pakettitarjousta. ;)
-
Pakko tuoda esiin myös GAUI 425. Sekin on mielestäni loistava kopteri aloittelijalle, todella vakaa ja hyvin löytyy tarvittaessa tehoakin. GAUI 425 on siis myös 500-kokoluokan kopu. Itse ostin Beltin jälkeen GAUIn ja en ole päivääkään katunut hankintaani, todella tyytyväinen olen ollut. Hankintahinnaltaan edullinen, osia löytyy hyvin ja kasausohjeet selkeät ja suomenkieliset. Kannattaa kysellä Helimportilta (http://www.kopterit.net/index.php?board=83.0) pakettitarjousta. ;)
... ja sitten jos alkaa myöhemmin vielä isompaa tehdä mieli, niin Gaui 425 on helppo ja edullinen päivittää 550-kokoiseksi.
-
Puollan myös 425sta. Osat on kyllä muovia, mutta muovin laatu on hyvää ja kestävää.
Varaosat on halpoja ja niitä saa hyvin. 425 muovikitti (ilman lapoja) maksaa alle 100e ja se on todella laadukas!
Kopteri riittää pitkälle ja sitä pystyy myös venyttämään halvalla isommaksi. Esim stretch kit 550mm lavoille on joku 30e sisältäen puulavat.
Niin ja budjetista sen verran että muista että siihen tonniin pitää mahtua myös laturi ja akut. iCharger hobbykingiltä on posteineen noin 100e
riippuu mihin tyytyy. Akut ei siellä paljoa maksa, mutta kyllä niihinkin helposti uppotaa toista sataa euroa 450-500 kokoluokassa.
Eli varaa akkuihin ja laturii ainakin 150-200e + virtalähde 30-100e? riippuen laturista.
Ja kannattaa muista että sitä rahaa TULEE menemään varaosiin ennemin tai myöhemmin joko enemmän tai vähemmän :D
-
Valinta 450 ja 500 välilllä on melko vaikeaa ja puntit menevät aika lailla tasan se mikä minun mielipiteeni kääntää 5satkuun on tuuli herkkyys. Sopivia kelejä 450:lle on tosi vähän ja jo melko pienellä tuulella ei leijuttaminen ole kovin mukavaa.
-
Lyhykäisyydessään 450:stä ja 500:stä lentäneenä, 500 on parempi aloittaa.
Siitä riittää iloa piiiitkälle, on isompi (respektiä) ja lentää minun mielestäni vakaammin.
450 on vähän sellaane perus..
-
Tuo nimimerkin Mikka:n pointti oli mielestäni ihan ok aloittelijalle.
Toki kaikki vastaukset mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin tulevat kokeneilta harrastajilta.
Kannattaa muistaa, että kaikki ovat aloittaneet kopteroinnin nollasta !
Tässä pari vuotta vanhaa juttua Z0tis:sen mietinnöistä:
T-rex 450 vs 500:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3119.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=3119.0)
Sekä mun:
T-rex 500 vs 600
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3151.msg29671#msg29671 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=3151.msg29671#msg29671)
Toki kannattaa lukea mahdollisimman paljon foorumia, ennenkuin teet päätöksen, minkä ostat ja millä servoilla ym... Tekniikka menee eteenpäin :)
Ainut varoituksen sana omasta aloituksestani: Älä osta RTF-pakettia, ellet ole todella varma tuotteen laadusta.
Rahaa "palaa" aivan turhaan, eikä itse kehity vaan ottaa pannuun, kun varaosia saa odottaa kuukaudenkin.
Kokemuksella näin sanon !
Melko varmat valinnat teet, jos lähiseudullasi on osaavia kopteristeja (kopteri, lähetin ym. palikat), joihin muut ovat jo perehtyneet ja osaavat neuvoa ilman mitään "musta tuntuu" juttuja. Myös varaosia saa mukavasti tunnettuun kopteriin lainaksi tai maksua vastaan nopeasti, muilta kopteristeilta, jos oma kopteri menee rikki.
Itse tykkään T-rex450:stä, sillä kyllä sekin kovassa tuulessa lentää ihan mainiosti. Toki 600:nen on todella vakaa ;)
Mutta aloitushan aloitetaan yleensä leijutuksesta ja kunnolla säädetty 450 on ihan mukava aloittelijalle, jos on vaan laadukasta osaa kopterissa ja itsellä malttia ;)
Tässä mun pikavinkit.
-
Jep ei se 450 reksäkään tuuleskelua pelkää :p
Et mene metsään millään Align kopterilla... kaikki toimii loistavasti, muiden koptereihin en ota suoraa kantaa kun en ole kokeillut.
Paitsi eskyn muutamat kopterit jota olen kokeillut, en voi suositella kenellekkään.
-
Sopivia kelejä 450:lle on tosi vähän ja jo melko pienellä tuulella ei leijuttaminen ole kovin mukavaa.
Ei oo koskaan jäänyt 450 lentämättä tuulen takia. Sateen kylläkin. Laskeutuminen on joskus pikkukopterilla jännittävää kun on puuskainen tuuli mutta ei se muuten menoa haittaa.
-
Juu kyllä munkin mielestä 450 on vakaa kunhan on vaan säädoissä. tossakin vielä ahtaasta paikasta johtuen ilmapatja ja pyörteet keikuttavat mutta hyvin leijjuu kuitenkin.
http://www.youtube.com/watch?v=6IdFRUtk1f8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=6IdFRUtk1f8#ws)
-
mikä olis hyvä kopteri aloittelijalle 4 vai 6 kanavainen?? ja sellanen joka jaksaa nostaa esim. tollasen kameran http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=45232 (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=45232)
ajattelin jompaa kumpaa noista
http://www.leluja.net/honey-24ghz-rchelikopteri-p-1683.html (http://www.leluja.net/honey-24ghz-rchelikopteri-p-1683.html)
http://www.leluja.net/honey-king-24ghz-rchelikopteri-p-962.html (http://www.leluja.net/honey-king-24ghz-rchelikopteri-p-962.html)
kumpi olisi parempi ja jaksaako tuo honey bee 2 nostaa tuollasen kameran.
tuo bee king 3 on 6 kanavainen niin varmaan vaikea aloittelijalle
-
molemmat varmasti jaksaa sen nostaa, mutta se että kannattaako tuollaista koptera ostaa on eri asia... ensimmäinen aloittelija ystävällinen eskyltä taitaa olla belt, joka sekin vatii säätöä.
Jos budjetti on tuo 150€ niin aika tiukalla on "hyvät" kopterit lähettimineen...
Molemmat on vaikeita aloittelijalle, tuo 4-kanavainen on nuista varmasti se vaikeampi koska roottorinkierrokset muuttuu jatkuvasti niin tekee epävakaamman kopterista, samoin tuo perä on onneton ei pysy paljon leijuttelua kovemmassa menossa hyvin mukana. Tuo king 3 on nuista se parempi vaihtoehto.
-
Ei tarvii käyttää kuin korkeintaan sitä gyron säätöä ja ehkä lapakulman hienosäätöä.
-
Jos budjetti on tuo 150€ niin aika tiukalla on "hyvät" kopterit lähettimineen...
Vaihtoehtoina on oikeastaan ainoastaan nuo eskyn vehkeet, jos "oikeata" kopteria halajat. Käytetty Belt CP v2 tykötarpeineen on siinä satasen, uusi 190€. Uusi Belt CPx olisi ehkä mielenkiintoinen, mutta taitaa olla jotain 230€.
Vaivaa näkemällä trex 450 kloonin kasaa ilman radiota lentokuntoon satasella. Radioineen (esim turnigy/flysky) , pari akkua ja laturi ym. yhteensa n. 200€. On jo ihan kelvollisesti toimiva ja nätisti lentävä paketti. Tässä vaihtoehdossa siis osia tilaillaan ja odotellaan sieltä täältä ulkomailta. Pitää vähän tietää mitä ostaa ja mistä.
Sitten joku trex 450 sport super combo, Spectrum dx6i/dx7, akkua, laturia jne ja aletaan puhua 600-1000€ hintaluokasta. Tämän vähempää ei täällä taideta kellekään suositellakaan.
-
Tätä kai ne on hyväksi mainostaneet, ja lentokuntonen kopteri kaikkinee. Lähetin, vastari ja akkuja sitte jostain (+laturi)
http://www.trex-store.com/trex-sport-super-combo-p-1567.html (http://www.trex-store.com/trex-sport-super-combo-p-1567.html)
Taitaa siis juu mennä aikalailla sinne 500-600 kieppeille jos haluaa noita oikeita rc-koptereita.
-
Jos ilmakuvia haluaa ottaa yhtään järkevän näkösinä, tulee se maksamaan about 10x ton hinnan mitä meinasit sijottaa, lähtien.. :)
King 3, ja muut ko. malliset tuotteet (ei ole itellä omakohtaista kokemusta) ovat kiikkeriä, hankalia saada säätöihin ja näin poispäin. Aika harva King kolmosen yms. omistaja sellaista kellekkään on suositellut :)
Mutta, omakohtaista kokemusta itselläni ei ole niin en sen enempää mutuile asiasta..
Aina vähän väliä näkyy foorumilla myytävänä noita Quarkkeja 200-250€, siitä on omakohtaistakin kokemusta ja kyllä kirjailutkin on ollut positiivista, hauska lentää sellanen :)
-
http://www.kopterit.net/index.php?topic=11158.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=11158.0) tämä ja jostain budjetti radio + vastari, niin aika hyvin pysyt budjetissa..
-
150€:lla ei kovin kummoista kopteria saa. Jos itse olisin kyseisellä budjetilla liikkeellä, ostaisin Blade mSR (http://www.fast-lad.co.uk/store/eflh3000im2_blade-p-7882.html):n.
Mahtuu budjettiinkin mukavasti, loppurahalla lisää akkuja. Ei voi lentää ulkona eikä nosta kameraa, mutta on erinomainen harjoituskopteri.
Ainakin pikkuvelvensä mCX, kestää, kestää ja kestää. Pari sataa kertaa täysillä seinään ei tunnu missään. MCX (http://www.fast-lad.co.uk/store/blade_ultra_micro_helicopter-p-4496.html):än saa nykyään jo melko edullisesti, vain 70€ Fast-Ladilla.
Eivät täytä ehtojasi, mutta harkitse niitä silti vakavasti. Saat harrastuksesta paljon enemmän irti halvalla, helpolla ja kestävällä kopterilla, kuin opettelemalla korjaamaan ja tuunaamaan Eskyä. Nuo Efliten pikkukopterit käyttävät taajuutenaan DSM2:ta, joten saat yhdistettyä ne tulevaisuudessa ostamaasi Spektrumin radioon. ;)
Voit lennätellä olohuoneessa, ja samalla lukea netistä vaihtoehtoja toiseksi kopteriksi sekä kasvattaa budjettiasi.
Niin ja tervetuloa hauskan ja palkitsevan harrastuksen pariin! Pian mopo on karannut jo käsistä totaalisesti, mutta palataan siihen parin viikon päästä... ;D
-
Jep pihaleijuttelussa voi säätämisen jälkeen pärjätä noilla kingeillä, ilmakuvaukseen niistä ei ole.
tosiaan 200€ -> alkaa saamaan jo paremman kopterin.
Kiinan paketin voi saada tuohon 200€ hyvin, tosin on todennäköistä että sitäkin saa rapata ja laittaa rahaa lisää ennenkuin se lentää "oikein". Joillakin se saattaa toimia suoraan... venäläistärulettia.
150€ ei tahdo saada edes kunnolla edes käytettyä pakettia, ainakaan RTF...varsinkaan jossa olisi kohtuullinen lähetin mukana.
-
Tässä taas törmätään tähän saako hyvää halvalla. Ei varmaankaan saa, mutta toimivan saattaa saada.
Tämänkin lajin harrastajia olis aika paljon vähemmän, jos kynnysraha olisi se toimintatonni, eikä muuta vaihtoehtoa olisi. Eihan se Beltti lähellekään paras ole, eikä edes erityisen huippuhyvä, mutta lentää kuitenkin. Sillä pääsee kuitenkin ropaamisen makuun satkulla tai parilla. Kiinaklooni budjettiosilla vaatii jo sitten enemmän harrastuneisuutta ym.
-
kyllä minä väitän että hk-kone on helpompi sen jälkeen kun on vaan osat valinnu. Mulla ainakin useampi hk v1 ja kaikki on toiminu ihan hyvin.
-
kyllä minä väitän että hk-kone on helpompi sen jälkeen kun on vaan osat valinnu. Mulla ainakin useampi hk v1 ja kaikki on toiminu ihan hyvin.
Jep, sillä oletuksella että a) osaa valita osat oikein, b) osien toleranssit sattuvat kohdilleen tai osaa bongata mahdollisesti virheelliset osat ja c) osaa rakentaa ja säätää kopterin netistä löytyvillä ohjeilla.
En pitäisi lainkaan typeränä ajatuksena sellaista, että joku asiaan vihkiytynyt (B12:n kaltainen jamppa) tekee aloittelijalle RTF-paketin HK-osista pientä korvausta vastaan. Jos itse tietäisin mitä klooniosia pitäisi tilata jne. voisin pykätä vaikka viiden kympillä kopteripaketin pystyyn ja koelentää & säätää sen uudelle harrastajalle. Paketin hinta olisi yhä kilpailukykyinen, vaikka siihen sisältyisikin vähän kallista kotimaista työvoimaa. ;)
-
kyllä minä väitän että hk-kone on helpompi sen jälkeen kun on vaan osat valinnu. Mulla ainakin useampi hk v1 ja kaikki on toiminu ihan hyvin.
Jep, sillä oletuksella että a) osaa valita osat oikein, b) osien toleranssit sattuvat kohdilleen tai osaa bongata mahdollisesti virheelliset osat ja c) osaa rakentaa ja säätää kopterin netistä löytyvillä ohjeilla.
En pitäisi lainkaan typeränä ajatuksena sellaista, että joku asiaan vihkiytynyt (B12:n kaltainen jamppa) tekee aloittelijalle RTF-paketin HK-osista pientä korvausta vastaan. Jos itse tietäisin mitä klooniosia pitäisi tilata jne. voisin pykätä vaikka viiden kympillä kopteripaketin pystyyn ja koelentää & säätää sen uudelle harrastajalle. Paketin hinta olisi yhä kilpailukykyinen, vaikka siihen sisältyisikin vähän kallista kotimaista työvoimaa. ;)
Hyvä idea Trnquill. Itse olisin ollut valmis maksamaan 50e siitä että joku kasaa, koelentää ja varmistaa että kopteri lentää niin kuin sen kuuluu, mutta vielä parempi olisi jos voisit kasata sen jonkun kanssa. Todennäköisesti joudut kuitenkin purkamaan ja korjaamaan kopterin ensimmäisten 10 lennon ainakana :D
Ei helin kasaaminen ole niin vaikeaa kun ohjeita noudattaa, mutta ensimmäistä kertaa säätöihin laittaminen ja tekniikan ymmärtäminen voi olla se hankalampi osa. Tähän kun saa apua niin harrastaminen on helpompaa
ja ei tarvitse oppia kaikkea kantapään kautta. Karkeesti voisi sanoa että 50% ajasta mitä käytät tähän harrastukseen on säätämistä ja 50% lentämistä, toisilla enemmän tosilla vähemmän. Ainakin alkuun.
-
ehkä mä oon sitte jotenkin erilainen mutta mua ahdisti alusta asti ajatus että kopteri olis valmis tai osittain kasattu kun se mulle tulee!
kyllä se on olennaista tietää mitä kopterista löyty mistäkin ja miten mikäkin toimii ja on kasattu!
onneksi oma 500 rekkula tulikin sitte ihan osina ettei tarvinnu edes purkaa ekaks...
kyllä kopterin kasaa oikein ku vaan keskittyy ohjeeseen ja pänttää teoriaa ja tietoa ennakkoon!
ja tietoa löytyy tältä foorumilta ja esim wikistä kaikki mitä tarvitsee!
jos joku tietyn kopterimallin erikoisuus sitten tulee eteen niin kysymällä täältä saa vastauksen yleensä alta aikayksikön :)
-
No meitähän on monenlaisia ja jokainen arvostaa eri asioita. Joku vois tykätä jos vois aloittaa harrastuksen valmiiksi kasatulla ja koe lennetyllä kopulla. ja jotkut tykkää tehdä kaiken ite. esim minä mielelläni kasaan ite kopuni. Seuraava kopukin kun tulee niin ensin puran atomeiksi ja lähden siittä liikkelle ja katon et pitääkö jotain parantaa.
Mutta jos joku aloittelia haluaisi aloittaa harrastuksen täysin valmiiksi kasatulla ja säädetyllä kopulla. Niin täällä on yksi vapaa ehtoinen kasaaja pientä korvausta vastaan. Voi laittaa YV;tä jos tarvetta tulee
-
Kuten sanottu, meitä on moneen lähtöön. Minulla säätö/lento -suhde taitaa huidella jossain 90/10 tietämissä... :D Esitin tuon "kasaus ja koelento maksua vastaan"-idean lähinnä niitä tapauksia silmällä pitäen, kun kopterointiseuraa tai apua ei ole näppärästi saatavilla. Totta kai kopterin kasaaminen porukalla kokeneemman kaverin kanssa on ehdottomasti se nopein tapa päästä lajiin sisään niin kaluston kuin tietotaidonkin puolesta. Onnellisessa asemassa ovat he, joilta löytyy paikkakunnalta aiheeseen liittyvää aktiivista kerhotoimintaa tms. Vaikka esimerkiksi täällä Turun seudulla on harrastajia aivan tolkuton määrä, kokisin ainakin itse kynnyksen pyytää jotakuta kaveriksi kasaukseen melko korkeana. Siis sillä oletuksella että olisin lajin suhteen täysin keltanokka ja kaikki harrastajat olisivat minulle vieraita henkilöinä. Nyt toki hetken harrastaneena ja ihmisiin tutustuneena menisin muitta mutkitta kenen tahansa kämpille kasaamaan kopteria ja opiskelemaan teoriaa. Toisin sanoen kynnys avun pyytämiseen jne. olisi matalampi, jos kenenkään ei tarvitsisi erikseen "vaivautua" vaan apua löytyisi kerholta ihan vaan kävelemällä paikalle ja toisaalta juttuja voisi käydä läpi "puolueettomalla maaperällä" kerholla, eikä kenenkään kotona jaloissa pyörimässä. Tämä toki edellyttäisi sen, että kerhotoiminta tms. olisi aktiivista ja edes jollakin tavalla säännöllistä.
Tiedustelin vuosi sitten Turun Lennokkiseuralta apuja minulle uuden tuttavuuden eli bensamoottorin sisäänajoon ja säätöön. Vastaus oli kutakuinkin "Käy kentällä pyörimässä. Yleensä siellä ei ole ketään mutta joskus voi olla. Suurimmalla osalla ei ole bensavehkeitä mutta jollakulla voi olla. Kyllä sä opit ne oikeat tyypit tuntemaan kun oot tarpeeks kauan notkunut kentällä." Jäi käymättä ja neuvot kuulematta. :) Ihan vain esimerkkinä siitä, että kerhotoiminta ja jollakin mittarilla suuri harrastajien määrä ei aina kuitenkaan takaa mutkatonta apua harrastuksen alkuvaiheilla.
Jos yhä jatketaan ajatuksella siitä, ettei ole mahdollista rakentaa kopteria konkarin kanssa yhdessä olisi todella mukavaa, jos kopteri olisi varmasti säädöissä ennen ensilentoa. Tämän voi toteuttaa joko säätämällä itse rakennetun kopterin yhdessä jonkun kokeneen kanssa kentällä (jos sekä kokenut että kenttä löytyy), lähettämällä rakennetun kopterin säätöä varten johonkin tai ostamalla valmiiksi koottu ja säädetty kopteri harrastajalta.
Olisi hienoa jos vaikka wikissä olisi valmis kauppalista aloittelijalle, jota myös ylläpidettäisi aktiivisesti. Tai vaikka muutama eri vaihtoehto. Vähän samaan tyyliin kuin Mikrobitissä on keskihintainen "Bittimikro", eli valmiiksi koottu lista/paketti osia hintoineen. Listoja voisi olla vaikkapa "Kloonikopteri halvalla Kiinasta", "Halpa merkkikopteri" ja "Suurempi tuo vakautta". Jokaisessa listassa listattuna kaikki osat hintoineen ja mahdollisimman tarkkoine tietoineen, joita lajia ennen harrastamaton pääsisi alkuun. Tietysti mahdollisia aloituspaketteja ja lähestymistapoja on enemmän kuin kolme, mutta nuo listaamani ihan vain kompromissina.
-
ok ;D
-
Tuo lista olisi loistava ja vaikea ylläpitää, jos ei halua siitä liikaa yhden liikkeen hommaa;)
Paras lista on jotakuinkin vain tämä.
Halvalla et saa hyvää!
Budjetilla 700-1000€ saat jo kohtuu hyvän aloitus paketin kokoluokkaan 450, jota pienempää en edes suosittelisi pahimmalle vihamiehelle aloitus kooksi;)
Radiot: Futaba FG8 tai Spektrum DX8
Servot: Savöx
Gyro: Spartan, Futaba
Kopteriin loput mitä jää, mutta ei HK450 tmv.
Joopa joo...
-
Jos on alle tonni budjettia niin en kyllä laittaisi yli kolmeasataa radioon, kun parilla satkullakin saa semmosia minkä kanssa ei lopu ominaisuudet kesken :). Koneeseen mahd paljon rahaa, ja eritoten gyroon ja peräservoon, akkuihin ja latauskalustosta mahdollisimman paljon tehoa ulos pienellä rahalla (lue: Kiinasta). Tietty jos kone on pääasiallisesti hyllyssä niin sit kannattaa hommata mahd. ison LCD:n omaava radio mitä esitellä kavereille illanistujaisissa :). Katu-uskottavuutta nääs
-
jep, ihan hyvin koptereita lennättelee dx6i:lläkin. Eikä oo hirveän kallis.
-
jep, ihan hyvin koptereita lennättelee dx6i:lläkin. Eikä oo hirveän kallis.
Kyllä riittää pitkälle. Itse toivoisin näyttöön taustavaloa että näkis hämärässä.
-
jep, ihan hyvin koptereita lennättelee dx6i:lläkin. Eikä oo hirveän kallis.
Kyllä riittää pitkälle. Itse toivoisin näyttöön taustavaloa että näkis hämärässä.
Hyvä pointti muuten jos lennättää yöllä / pimeällä ja tarvii vaihtaa kopterin ohjelmaa. Jos siis monta yökopua. Mutta jos ei ole niin itse pärjännyt vallan mainiosti jos ei näytöstä ei nää mitään hämäryyden vuoksi en minä ainakaan nää lennättääkään sillä kelillä :D
-
Lähinnä näyttövalosta on mulla ollu hyötyä jos on ollu pakottava tarve päästä testaamaan uutta kopteria iltahämärässä. säätää käyrät jne. :D
-
Lähinnä näyttövalosta on mulla ollu hyötyä jos on ollu pakottava tarve päästä testaamaan uutta kopteria iltahämärässä. säätää käyrät jne. :D
Näinpä. Ketjuhan oli "aloittelijan jatko" ja itsekkin aloittelijana voisin sanoa et säätämistä riittää. Melkein joka lentokerralla säädän jotain arvoja/käyriä.
-
Itse en suosittelisi käyttämään koko budjettia. Tonnin budjetilla saa jo kohtalaisen hyvät pelit, mutta käyttäisin itse ehkä 2/3 siitä ja tuostakin suurin osa radioon. Ihan siitä syystä, ettei ahista harjoitellessa mahdollinen torppi. Pitää jättää varaosavara.
Ei ne torpit niin kalliita ole, mutta stressitason voi approksimoida laitteiden hinnan ja budjetin suhteesta.
-
Suosittelen aloittelijalle ihan tollasta HK:450 toimii kuin junan vessa,ja jos ja jos tulee torppia niin varaosat on halpoja ja kun hommaa toisen samanlaisen vaikka varaosiksi niin jää tonnista vaikka loppuiäksi harrastebudjettia. Katunut en ole koskaan kun hommasin HK:n 450:sen.
Olen sitä mieltä jotta harrastus yleensä loppuu ekaan torppiin jos on joku nimikopu ja varaosat maksaa enemmän kuin kahden hk:n kitin verran. Jotta tässä on totuus. Näitähän on kiva kyllä lennättää,ja haastetta riittää. :)
-
kyllä jollain halvemmallakin mankalla pääsee alkuun esim dx7 käytettynä voisi olla ihan hyvä ratkaisu jos ei halua aluksi panostaa hirveästi. Varmaan tuo 450 on aika ehdoton minimi aloittelijalle jos haluaa vähänkään vakaampaa laitetta. Itse aloitin 50 kokoluokan polttiksella :) siinä on vaan se mistä moni muukin on sanonut että osat maksaa aika paljon ja aloituskustannukset lähinnä polttoaineen suhteen tulee jo kohtalaisen kalliiksi.
siitä on suunnaton apu jos tuntee pitkään harrastaneen henkilön kenen puoleen kääntyä kun tulee säädöissä ongelmia, ja aluksi säästyy monelta torpilta :)
Ainakin täällä etelässä tuntu kentillä olevan aika paljon kävijöitä kenen puoleen kääntyä, eli aloittelijat vaan kentille katsomaan touhua :)
-
Mikäli haluaa haistella nitron miehekästä tuoksua niin .30 polttis ei ole paha ...
Sillä oppii jo lentämään hyvin...
Siitä voi sitte suoraa päivittää kunnollsa esim 700 rekkulaa tai johoki muuhui .80:een ... tai jotai...
Elkääkä mollatko .30:siä ... Ihan yhtä pätevä alottelijalle ku .50
-
Mikäli haluaa haistella nitron miehekästä tuoksua niin .30 polttis ei ole paha ...
Sillä oppii jo lentämään hyvin...
Siitä voi sitte suoraa päivittää kunnollsa esim 700 rekkulaa tai johoki muuhui .80:een ... tai jotai...
Elkääkä mollatko .30:siä ... Ihan yhtä pätevä alottelijalle ku .50
Totta munki eka kopteri oli 30 raptori.
-
Totta munki eka kopteri oli 30 raptori.
Ege sentään tajuaa hyvän päälle... Egelle propsit jälleen.
Joko ens kevätleirillä Irmeli lentää "suoraan" ?
Vai onko se vieläki se mäkäräinen ja tuuli mikä heiluttaa? -vai rapula...
Vaikee lentää tosiaa jos peukalot on ku 4 kilon bataatti mikä vatkaa ku suurtaajuussauva....
-
Totta munki eka kopteri oli 30 raptori.
Ege sentään tajuaa hyvän päälle... Egelle propsit jälleen.
Joko ens kevätleirillä Irmeli lentää "suoraan" ?
Vai onko se vieläki se mäkäräinen ja tuuli mikä heiluttaa? -vai rapula...
Vaikee lentää tosiaa jos peukalot on ku 4 kilon bataatti mikä vatkaa ku suurtaajuussauva....
No en nyt ajele vähään aikaan Irmelillä se on varalla jos torppaan noi muut kopat. Onhan se pirun hieno mutta kun sitä ei oikeesti nää ilmassa miten päin se kopteri menee ja kuulemma häiritsi tuomareita kisoissa ;D
-
niin se 30 vois olla vaihtoehto, pääsee metanolin hajua, savua ja ääntä fiilistelemään :)