Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Walkera => Aiheen aloitti: Petri.Uutela - 02 Tammikuu, 2011, 06:16:48
-
Päivää kaikille foorumilaisille.
Vähän alkanu kopterit kiinnostamaan ja iskin silmäni tommoseen Walkera CB100
millä voisi lentämistä harjotella simulaattorin lisäksi ja jos sitten kipinä syttyy kunnolla
niin ostais jonkun ison kunnollisen kopterin, yritinkin vähän etsiä tietoa tuosta pikku Walkerasta
ja muutaman tuning tipsin löysinkin mutta kunnon käyttäjäkokemuksia en oikein löytäny eli osaako
joku kokeneempi lennättäjä kertoa että tekeekö tuolla mitään tai saisko siitä tehtyä semmosen että
sillä tekee jotain vai kannattaako unohtaa heti kättelyssä.
-
Heti täytyy tunnustaa, että minulla ei ole mitään kokoemusta ko. kopterista, mutta kommentoin kuitenkin ;).
Walkeran tuotteet ovat kahdesta näkökulmasta ongelmallisia: Tehtaan laatukontrolli on mitä sattuu ja Walkeran radiot ovat epäyhteensopivia ns. isompien merkkien (Spektrum, Futaba) kanssa. Kun ostat Walkeran RTF-paketin, saat sen kanssa radion, joka käy lähitulevaisuudessa todennäköisesti tarpeettomaksi. Rahallisesti tällä ei ole suurtakaan merkitystä mutta tuntuu typerältä kerätä kaapit täyteen tarpeettomia lähettimiä. Walkeran 8-kanavainen lähetin WK2801 periaatteessa ok mutta omasta mielestäni se ei päärjää tuntumaltaan ja käytettävyydeltään esim. Spektrumin DX6i:lle.
Toisaalta, Walkeran mikrokopterit ovat ihan hauskoja lentää ja melko kestäviäkin ja CB100:n omistajat pitävät sitä yleisesti ottaen varsin hyvänä kopterina. Heikkoja paikkoja ovat lähinnä canopy, laskutelineen kärjet sekä tail boom, joka murtuu helposti rungon kiinnityskohdan takaa. Koptereissa on nykyisin harjaton moottori joka sekin kestää pitkään. Walkera on tuonut CB100:n jälkeen markkinoille myös mikrokopterin flybarless-version V100D01. Se voi olla hieman kokeneemmalle pilotille hauska peli, mutta saattaa olla aloittelijoille liian nopea. Etuna taas on yksinkertaisempi (=kestävämpi) rakenne ja parempi vastaanotin/gyro. Walkeran flybarless-sarjan gyrot ovat kautta linjan parantuneet vanhempiin versioihin verrattuna ja vanhempia mikrokoptereita vaivannut "temperature drifting" - eli perän hidas viruminen jompaan kumpaan suuntaan - on käytännössä poistunut. Itse opettelin lentämisen perusteet (leijunnan, kahdeksikot, takeparinlennon, funnelit) Walkera 4#3B mikrokopterilla ja hankin vasta sen jälkeen isomman kopterin. Se on siis mahdollista, mutta helpompiakin teitä varmasti on.
Jos suunnittelet jatkavasi harrastusta myöhemmin isomman kopterin kanssa, voisi E-flite MSR & Spektrum DX6i olla parempi valinta. Aloituspaketin hinta on korkeampi,mutta sama lähetin riittäisi pitkälle myös isompien kopterien kanssa. Ei CB100:kaan varmaan huono ole - jos vain satut saamaan hyvin kasatun yksilön. Monet simulaattorit,kuten Phoenix, tunnistavat nykyisin myös Walkeran lähettimet, mutta simulaattoriyhteensopivu us kannattaa varmistaa ennen hankintaa.
RCGroupsissa näyttää olevan pitkä keskustelu (560 sivua!) CB100:n liittyen. Linkaan sen tähän:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1112568 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1112568)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1320483 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1320483)
-
Tähän väliin sanon että HÖPÖ HÖPÖ sen laaduntarkkailun kanssa. Aina ovat olleet CB100:set ainakin hyviä yksilöitä.
Walkeran CB100 parempaa kopteria hinta vs. kestävyys-suhteessa ole. Itselläni on ollut ko. kopteri kohta 1.5v ja on ollut kyllä koko rahansa arvoinen kapistus. Monet kerrat on torpittu perä edellä seinään ja peräputken katkettua on sen saanu liimalla kasaan ja taas toimii.
Tosiaan, osat jotka hajoaa helposti on akkuteline, mutta kaikki muut saa teipillä kasaan tai sitte vaihtaa uusiin (lavat)
Tuolta olen tilannut varaosia: http://www.chinesejade.com/walkeraCB100.htm (http://www.chinesejade.com/walkeraCB100.htm)
Tuolla tilaus etenee niin että lisäät tuotteita ostoskoriin ja ne menee paypalin ostoskoriin. Tuotteet lähetetään sinne mihin paypall osoite on merkitty, se kannattaa muistaa ;)
Samaisesta kaupasta olen tilannut myös koko kopterin, mutta näyttää olevan niin, että enään ei myydä kuin FBL versioita. Mikä on toisaalta varmaankin ihan hyvä juttu.
Radio on tosiaan kökkö siinä mielessä, että se ei käy minkään muun vehkeen kanssa yhteen, mutta toisaalta kun hinta 150usd + 5usd postit niin sanoisin että ei paha. Sitten kun hommaa sen isomman kopterin niin hommaa siihen sitte kunnon mankat jne.
Monesti olen meinannut kopterin myydä, mutta sitten aina kun on päässy sillä lentämään niin ei olekkaan mieli tehnyt enään. :)
Suosittelen lämpimästi tätä kopteria.
Tuossa vielä se FBL "cb100"
http://www.chinesejade.com/walkeraV100D01_Heli.htm (http://www.chinesejade.com/walkeraV100D01_Heli.htm)
Ai niin niitä tuunausvinkkejä:
- Kun vaihtaa 4g6 moottorin tuon alkuperäisen moottorin tilalle niin saa aika mukavasti lisää jerkkua kopuun. Moottori on samankokoinen kuin CB100 mutta vääntävämpi moottori 11000kv --> 10000kv
- Lepatuskumien kadottua noin 150 akullisen jälkeen kannattaa vaihtaa tilalle pehmeät kumit edelleen. Kovilla kumeilla kopterista tulee liian vakaa ja vauhti kärsii.
- Servohornit kun vaihtaa pitemmiksi ja lyhentää vakaajatangon akselia ja samalla ruuvaa painoja sisemmäkksi, saa kopterista erittäin nopean ja vähemmän sakkaavan.
- Kun tailboom menee poikki, kannattaa tilalle vaihtaa 3mm hiilaritanko. Sitä ei sitten kannata laittaa pidätin ruuvilla liian tiukalle vaan enemminkin löysälle. Niin torpin sattuessa perä joustaa hieman ja vahingoitla saatetaan säästyä.
- Kaikista elektroniikkalaitteista kannattaa ottaa kuoret pois ja siirtää kaikki elektroniikka eteen niin painopiste on kaikkein paras, nopeaa lentoa ajatellen. Painoa myös säästyy. Nitoo se kaikki elektroniikat vierekkäin ja laittaa väliin vaikka vaahtomuovia, ettei iske pahasti kipinää ;)
Tässäpä pieniä puuhavinkkejä.
-
Kiitos asiallisista vastauksista.
Pitää varmaan jossain vaiheessa tuo Walkera laittaa tulemaan ;D
Jos ei miellytä niin vaihtaa sitten johonkin toiseen, tuo on sen verran
edullinen kuitenkin että ei hirvittävästi haittaa vaikka sattuisikin
vähän huonomman yksilön saamaan, onhan noita mukava kuitenkin rassailla.
-
No 3 kaveria ja minä ollaan ostettu tuommoset. Kaikki on ollu laatukamppeita, että kyllä ne on hyviä :)
-
Minä aloitin RC-harrastuksen CB satasella. Sillä on nyt lennetty aika tarkalleen 350 akullista.
Rikkoutuneet osat:
4 canopya
1 nopari (meni eilen)
1 servo (meni eilen)
3 akkukoteloa
1 laskuteline
2 takamoottoria
5 kpl lapoja
11 takapotkuria
1 pääakseli
1 flybartanko
3 pyrstöä vaimitähännenyoli
Niin ja akkuja on mennyt muutama.
Itse kopteri on tällähetkellä sen näköinen että sillä on oppirahoja maksettu, mutta se lentää upeasti :-*
Eli:
Canopy on teippailtu kasaan.
Akkukotelo on rikki mutta pysyy mukana.
Peräputki poikki, mutta pysynyt liimalla jo toistasataa akullista.
Peräputken kiinnitys rungosta rikki ollut jo 200 akullista ja pysyy liimalla.
Melkein kaikkia osia pystyy helposti tekohengitämään. Eikä heti uutta osaa tarvi välttämättä laittaa.
CB100 on myös helppo tuunata paljon paljon vikkelämmäksi kunhan taidot karttuu.
Edit: CB100:sella kun meinaa torppi tulla on paljon kukkaroystävällisempää ottaa kaasu pois ja antaa koneen tippua, kun yrittää pelastaa sitä, ja sitten jos napsahtaa niin menee osaa.
Eli kaasu vaan pois ennen kolahtamista niin harvoin särkyy mitään.
-
Tänään tuli pikku Walkera kotia ;D
On se siistin näkönen kopteri. Muutama asia alkoi askarruttamaan heti kättelyssä (en kerennyt kokeilla lentämistä vielä)
mutta ensimmäisenä iski silmään että onkonenyt sitten lepatuskumit ja akseli siinä lapojen keskellä niin näyttää
että ne kumit on pirun väljät siihen reikään missä niitten kuuluu olla, heiluu ihan hervottomasti eli ihan niinkuin ei
ottaisi se kumi vastaan yhtään vai onko ne niin pehmeää kumia että on ominaisuus? ja käykö niitten tilalle jotkut muut kumit
jos se reikä on oikeasti koneistettu väljäksi noille alkuperäsille kumeille? eikös nuo vaikuta kuitenkin jonkun verran lento ominaisuuksiin?
Oisko alottelian järkevämpi laittaa sinne suosiolla kovemmat kumit jos jostakin onnistun ne tekemään?
Walkeran sauvathan on niin että vasemmalla sauvalla ohjataan kaasua ja pyrstön kääntöä
oikealla sauvalla eteen/taakse sekä sitä mikä se nyt on oikealta nimletään se rungon kallistus vasemmalle/oikealle.
Onko noissa isoissa koptereissa ohjaimet samalla tavalla? eli nyt kun saa ton hanskaan (ehkä vuoden päästä)
niin voi ostaa isomman kopteerin niin ettei tarvii ohjaimia opetella uudelleen?
Kolmas tyhmä kysymys koskien FMS simulaattoria niin en saa siitä kalibroitua kaasua oikein vaan kaasun
liike menee ristiin eli ylhäällä nolla alhaalla täysi, voiko tossa ohjelmassa jotenkin muttaa sen toisin päin?
Kiitos jo etukäteen vastauksista ;)
pitää yrittää huomenna saada se FMS toimimaan niin pääsee vähän tutustumaan siihen ohjaimeen
ennenkun alkaa edes kopteria hajottamaan, yö-vuoro viikko vaan vähän tällä hetkellä jarruttaa
harrastamista.
-
Se on ominaisuus. Jos se lepari on liian jäykkä niin se kopteri on tosi epävakaa. En suosittele vaihtamaan niitä muihin!
Eli se radio on mode2 joka on käytössä näin länsimaalaisittain. Eli se on se yleisin "radiotyyppi". Eli isommissakin koptereissa on tämä mode2.
Heität se FMS simulaattorin samantien menemään ja otat sen kopterin ilmaan noin 50cm korkeudelle. Heti kun rupeaa hirvittämään niin kaasu pois ja kas niin ei mitään vahinkoa. Vahinkojen välttämiseksi kannattaa vielä tehdä niin että asettelee jotakin pehmeää lattialle (peitto) ja joku levy mistä lähteä ilmaan.
Se FMS simulaattori on nimittäin ihan syvältä. Ei sillä lentämään opi ;)
Se Cb100 on oikeasti tosi hyvä alottelijan kopteri kun on niin vakaa, vakiona. Ei muuta kuin hyviä lentohetkiä :)
-
Mainittakoon kestävyydestä vielä, että vaikka torppasin kopterin melko pahan näköseksi niin korjaukseen meni aikaa 5min. Tippa liimaa perään ja kolvasin yhden liittimen kun repeyty johto irti:
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs025.snc6/165588_1659714784627_1589907544_1487772_4340542_n.jpg)
Hyvän vehkeen oot ostanu :)
-
Oot vissii muutaman kerran ennenkin liimaillu :D
-
Tämä modaus esti aikanaan Walkera 4#3:n peräputken katkeamisen varsin tehokkaasti. Sama modaus toimii varmaan Cb100:n kanssa koska peräputki on samanlainen:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=821.msg12101#msg12101 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=821.msg12101#msg12101)
-
No joo muttako se korkkaa sieltä rungosta sitte :(
On tuota tullu liimattua. Uus runko pitäs laittaa nyt.. n. 7usd päivitys ja taas lennellään 200 akullista ainaki ;D
-
Onnea uudelle kopterille!
Ja tuo kaapeli ulkokautta niin ei se sitten katkee jos tulee putkeen poikkiteloista sanaa.
On paljon helpompi koijjata kun se johto kulkee ulkoa.
Tosiaan joo.. CB100:sella aloittaminen ei vaadi simulaattoritunteja. Se kyllä kestää erehdykset.
Mulla ei edelleenkään ole simua ja kopterit kyllä pysyy ilmassa vaikka onkin "vain" CB100:sella opeteltu.
30cm korkeutta riittää että maaefekti ei sekoita leijuttamista jos ei 50 cm uskalla aluksi.
Aloitat vaan sellasella paikalla jossa tarpeeksi lattiatilaa vaeltaa.
Kyllä se siitä.
-
No joo muttako se korkkaa sieltä rungosta sitte :(
On tuota tullu liimattua. Uus runko pitäs laittaa nyt.. n. 7usd päivitys ja taas lennellään 200 akullista ainaki ;D
Tein tuon modin aikanaan 4#3B peräputkeen eikä ikinä tarvinut vaihtaa runkoa tahi putkea vaikka torppeja tuli tehtyä kymmenittäin.
-
No mutta se on ihan varma että cb100 menee runko jos tuon modauksen tekee :(
-
Iltaa tai yötä taas kaikille, tuli semmonen kysymys vielä pikasesti mieleen
että mun CB100 on tuo RX2436 vastaanotin kiinni (oli siis ostettaessa jo)
http://www.helipal.com/hm-cb100-z-28-2-receiver-rx2436.html (http://www.helipal.com/hm-cb100-z-28-2-receiver-rx2436.html)
Niin mitä noilla EXTENT ja SENSITIVE potikoilla säädetään tossa?
-
Sensitive on ainakin gyron herkkyys. Siihen elä koske ellei perä ala vispaamaan tai muuten vaan lakkaa pelittämästä. Ja kuitenkin aina ensin etsi vika muualta. Se yleensä on muualla. Ja tuo potikka ainakin edellisessä vastarimallissa on tosi herkkä.
-
Se on aivan sairaan herkkä. Itse olen sitä pikkusen säätäny ja siihen ei tarvi kuin hipaista. 5 asteen pyöräytys on jo liikaa todennäköisesti ;D
Nyt on CB100 radio (wk-2402) phoenix simulaattorissa käytössä, eli nyt on varmaa tietoa, että se toimii. Väliin tarvitsee vain artech/c100 adapterin minkä saa trex-storesta 3.5e hintaan.
-
Nyt on muutama akullinen tullu rävellettyä :D
Pitää sanoa ensimmäisenä että on se, miten sen nyt sanois, haastavaa
saada pysymään tuo kopteri ilmassa, vaihtelevalla menestyksellä
välillä leiju pitkiäkin aikoja kohtuu hyvin ja välillä meni pitkin seiniä vaikka olohuone n 4m x 4m :)
muutaman viimesen torpin jälkeen alko perä vaeltamaan vastapäivää aika kovaa vauhtia
vaikka aikasemmin oli pysyny aika hyvin ruodussa, noh lisää reeniä ja repullinen varaosia
niin eiköhän tuo ennen kevättä pysy kauemmin kun 15s ilmassa kerrallaan.
-
Nyt on muutama akullinen tullu rävellettyä :D
Pitää sanoa ensimmäisenä että on se, miten sen nyt sanois, haastavaa
saada pysymään tuo kopteri ilmassa, vaihtelevalla menestyksellä
välillä leiju pitkiäkin aikoja kohtuu hyvin ja välillä meni pitkin seiniä vaikka olohuone n 4m x 4m :)
muutaman viimesen torpin jälkeen alko perä vaeltamaan vastapäivää aika kovaa vauhtia
vaikka aikasemmin oli pysyny aika hyvin ruodussa, noh lisää reeniä ja repullinen varaosia
niin eiköhän tuo ennen kevättä pysy kauemmin kun 15s ilmassa kerrallaan.
tähän on taikasana Phoenix-RC tai joku muu simu ;)
selvii halvemmalla ja oppii nopeemmin!
-
No en nyt tiedä kun 100e saa aikamoisen läjän varaosia ja cb100 on kestävä vehje, KUNHAN muistaa ottaa se kaasun pois vaikka kuinka sydäntä särkiskin ;)
Onhan se simu kyllä kätevä, en väitä vastaan!
-
Mutta eläkee ostako niitä Dealextremen varaosia. Ne ei ole samoja, vaikka äkkiseltään näyttää. Lavat ei esim. kestä yhtään kunnon torppia, kun taas alkuperäiset useita kymmeniä totaalisia sellaisia.
Tuossa CB100 video:
http://www.youtube.com/user/karvis79#p/a/u/1/0iD3wW1lPtA (http://www.youtube.com/user/karvis79#p/a/u/1/0iD3wW1lPtA)
-
Joo ei ne ihan samoja ole ja joskus niitä joutuu kasasta parittamaankin, että saa saman painoiset kummankin puolen lavat.. :(
Kärsimme siis HURJAN kalliista chinesejaden varaosista ;D
-
Iltoja, taas tuli kysyttävää :)
Pitäiskö tuo Flybar tanko ja puntit tasapainottaa vai onko siinä mitään järkeä?
Maalaisjärjellä ajateltuna se varmaan kannattais tehdä.
Tuli siitä mieleen kun otin lavat pois vaihdon takia ja jotain sähläsin siinä ja yks kaks
tuli mieleen että pyörätämpä konetta ilman päälapoja, siinä sitten huomasin että aika
pahasti täristää kovemmilla kierroksilla joten sen sais varmaan Flybar:n tasapainottamalla
pois, pää-akseli on suora kun tarkastin sen.
-
Kyllähän sen tangon täytyis olla keskeisesti asennettu, ihan kopterista riippumatta.
-
Kyllähän sen tangon täytyis olla keskeisesti asennettu, ihan kopterista riippumatta.
Sekö ei riitä että puntit on saman painoset?
Onko tuohon keskeisesti asennukseen olemassa jotakin ohjetta miten se tehdään
vai käytänkö vaan puntteihin postmerkkivaakaa tarkkuus 0.001g ja mittaan digitönärillä
että molemmat on yhtä kaukana kiinnityspisteestä.
-
Ei kannata lähteä tuohon hommaan. Se tanko taipuu todella helposti ja seuraavassa torpissa painotus menettää merkityksen. Ellei jo ole vääntynyt. Todennäköisesti on ;)
Se tanko on kuin räkää ja sitä voi todella helposti sormin väännellä. Eikä ne lavatkaan niin tasapainoisia ole.
Lavat vaan kiinni ja jos täristää niin pikkuisen vakaajatankoa väännät pyörimissuunnassa eteen tai taakseppäin.
Tangon ei tarvitse olla paljon vinossa kun se jo vaikuttaa. Mutta muutama pieni vääntökokeilu ja se on melko helposti erittäin hyvin tasapainossa.
Ja juuri vakaajatanko on se joka yleensä torpin jälkeen aiheuttaa tärinää. Tanko tahtoo vääntyä pyörimissuunnasta niinkun vastapäivän suuntaan, joten sinne yleensä kannattaa ensin kokeilla. Pääakseli ei taivu kovin helposti. Ja jos taipuu niin senkin saa suht helposti riittävän suoraksi käsin.
Ja oletko tarkistanut onko ne painot edes pohjaan ruuvattuna. Ne kun tahtoo löystyä ellei laita pikkusen lukitusainetta.
Jokainen kopteri täristää pikkusen jollain kierrosalueella.
Mutta CB100 siitä välittää kaikkein vähiten ::)
Niin ja ei sillä edes lennetä isoilla kierroksilla. Se on lopuksi aika pieni kierrosalue jota CB100 käyttää.
Lavanpitimet on muuten myös aika heppoista alumiinia, joka on toisaalta hyvä. Nekin saa näppärästi sormin taivuteltua jos lapaura ei oikein ole kohdallaan.
Jos CB100 kopteri lentää hienosti eikä ravista selvästi lennossa, en lähtis sille tekemään yhtään mitään painotus kikkailuja.
Säästä ne hommat sitten johonkin muuhun kopteriin. CB100 ei pienistä välitä. Ilmaan vaan ja pidä hauskaa....
Näin minä olen menetellyt jo kohta 400 akullista ja todella hienosti lentää.
Olen sitten 500 sarjan kopteriin purkanut tasapainotus energiani ;D
-
Pitänee tuo turha hifistely jättää sitten tasapainotuksesta pois.
Sen verran sitä tasapainotin että toista flybar:n punttia piti ruuvata
3mm ulommaksi niin tärinä loppui melkein kokonaan, katotaan jos se
pysyis pelkällä loctitella paikallaan niin ois jatkossakin helppo
vastaavalla tavalla poistaa vähän liikatärinöitä jos niitä tulee lisää.
-
3mm????
Ohhoh.. kylläpä piti paljon säätää..
Cb100 on kyllä semmonen kopteri, että ota ilmaan ja unohda ;D
-
Eilen vaihdoin uudet osat kopteriin ja taas mennään täyttä häkää (pitkinseiniä) ;D
Mukavan oloinen kopteri mutta on alottelialle kyllä aika haastava peli olohuonelentelyyn.
Pitäis päästä johonkin halliin testaamaan niin että ois tilaa kunnolla ympärillä,
aika hyvin sain sen kyllä taas leijumaan mutta ei sitä uskalla mihinkään suuntaan yrittää viedä :D
-
No se tuntuu aluksi hirveän haastavalta kun ei tiedä tarkalleen mihin suuntaan korjata. Kyllä se siitä ;)
-
Kylläpä tänään taas nauratti kun lensi CB100 ja laskeuduin "hieman" rajusti, niin meni laskutelineet poikki ;D
Mie, että eihän mulla ole varalle laskutelineitä, kun eihän ne nyt voi mennä rikki. No hioin poikkimenneen rautalangan molemmat puoliskot ja otin kolvin kouraan ja tinasin ne takas yhteen. Taas toimii ja vörkkii. Järkyttävän mukava kampe kun pystyy melkein kaiken korjaamaan itse :D
-
Tänään tuli Blade postissa ja pikasen testauksen jälkeen on se helppo vaan
lentää Walkeran jälkeen, oikein yllätti kuinka helppo sillä on leijua paikallaan.
Pitää varmaan tolla Blade:lla opetella perus asioita ensin ja sitten vasta
ottaa CB100 uudelleen hyllynpäältä käyttöön :)
-
Ainakin tuossa simulaattorissa tuo blade tuntuu ihan sairaan helpolta lentää. Mutta siitä se pikkuhiljaa lähtee käsistä ;D
-
Blade on tosiaan ihan sairaan helppo lentää CB100 verrattuna, tullu tässä jo toistakymmentä
akullista sillä lenneltyä. Mutta tykkään kyllä Walkerastakin, se on vaan pajan pöydällä tällä
hetkellä odottamassa uutta perämoottoria kun alkuperänen teki tänät viikko sitten.
Semmonen pika kysymys vielä valkeran 2402 ohjaimesta että mitä tarkottaa
siellä valikossa kohta Buzz on/off, ja mihin se vaikuttaa?
Samote mikä on AUX on/off ja mihin se vaikuttaa?
-
Kantsii muuten tilata HK:sta tämä moottori. Se on täysin sama, edullinen ja itselläni on tuo käytössä:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=7230 (http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=7230)
Ja niihin toimintoihin niin buzzer tarkoittaa sitä kun radion valikoissa pyörii niin piippaako nappi kun sitä painaa. Eli muuta se ei tarkoita.
Aux on jäänyt epäselväksi, kun se ei vaikuta simulaattorilentämiseenk ään mitenkään. Niin ehkä se on joku ylimääräinen kanava mitä voi ohjata sitten päälle ja pois.
-
Noita moottoreita just tilasin, otin varulta heti muutaman hyllyyn niitä.
Jostain ulkomaan foorumilta luin että jos AUX on on:lla niin kopteri
reagoisi hitaammin liikkeisiin eli olisi ns. harjotus moodi mutta en jotenkin
jaksa uskoa sitä koska miksi nimeksi olisi laitettu sitten AUX mikä ei
viittaa mitenkään puolittajaan. tiedä häntä... pitää kokeilla sitä sitten
kun saa perämoottorin paikalleen.
-
Harmi kun ei itekkään pääse testaamaan kun tuo kopteri on osina tuossa pöydällä. Jahka saan tuon mallinnusprojektin pois niin pitääpä kokeilla sitä auxia :)
Tuolla Vee73 lähtee se moottorin uloin kuori aina välillä irti kokonaan (torpissa) mutta hyvin pelaa edelleen. Hauska kun tulee välillä, että "mihin se hävis" ;D
-
Taas tuli kysyttävää :D
Pitääkö niiden Swashplaten molempien linkkitankojen olla saman mittaset?
mulla on toinen abaut 0.5mm pitempi tehtaan jäljiltä niin tuli mieleen että pitäiskö se
ruuvata saman mittaseksi kun toinenkin on ja onko servo tangoissa sama homma?
Tänään on hobbykingistä perämoottoreita odotettavissa ;D
näyttää olevan tuossa lähipostissa kuhan vaan kerkiää hakemaan ne päivän mittaan.
-
Dodii nyt on moottorit haettu, iski heti semmonen kysymys että
mistä tietää miten nuo moottorin johdot kytketään kun uusissa koneissa
on vaan kolme mustaa johtoa? vois huomenna kolvailla kiinni sen niin
pääsis taas lentelemään.
-
Dodii nyt on moottorit haettu, iski heti semmonen kysymys että
mistä tietää miten nuo moottorin johdot kytketään kun uusissa koneissa
on vaan kolme mustaa johtoa? vois huomenna kolvailla kiinni sen niin
pääsis taas lentelemään.
Homma hoituu kokeilemalla. Teet kytkennät ja katsot pyöriikö perälavat oikeinpäin. Ellei niin vaihdat vaan 2 johtoa keskenään.
-
Se oiskin helppoa jos johtoja ois vaan kaksi, mutta nuo on tosiaan kolmejohtosia,
vai onko se ihan sama mitkä kaksi johtoa kolmesta kääntää keskenään ristiin?
kun en oikein tiedä miten nuo harjattomien koneiden johdotukset menee.
-
Se oiskin helppoa jos johtoja ois vaan kaksi, mutta nuo on tosiaan kolmejohtosia,
vai onko se ihan sama mitkä kaksi johtoa kolmesta kääntää keskenään ristiin?
kun en oikein tiedä miten nuo harjattomien koneiden johdotukset menee.
Ei ole väliä mitä johtoja vaihdat ristiin kunhan perälapojen pyörimissuunta on oikein.
-
Ja jos kone lentää hyvin, ei niillä linkkien pituuksilla ole väliä.
Ite juuri tänään kokeilin tuunata CB100 niin että koko nuppi tulee noin sentinverran alemmaksi. Huomenna pääsee sisähalliin kokeilemaan mitä vaikutti :-[
-
Eikö sulla ole vieläkään niitä liikkeitä tarpeeksi? Totta se kohtaa lentää jo ylösalaisin ???
-
Perä moottori on nyt onnistuneesti vaihdettu mutta multa alkaa loppua konstit kesken,
aina kun yrittää nostaa kopterin 50cm maasta niin karkaa kovaa eteen ja vasemmalle
trimmeissä ei riitä säätö korjata sitä kunnolla pois.
Swashplaten molemmat linkkitangot on saman mittasia joten pitäis ilmeisesti alkaa säätämään
servojen työntötankoja tai jotain? ei vaan minkaanlaista hajuakaan miten nuo kaikki
tangot pitää olla koneessa säädetty että sen saa leijumaan jotenkuten...
-
Sitten vaan jatkat molempien linkkien pituuksia niin kauan että pysyy suorassa.
Vikahan on jossain muualla mutta näinkin se onnistuu.
Joko painopiste on muuttunut. Oletko siirtänyt jonkun asian paikkaa? Tai sitten torpissa on saanut tälliä niin että jokin paikka antanut periksi.
Näkemättä ei nyt tule mitää ilmiselvää aiheuttajaa mieleen.
Ehkäpä lepatusakselin (lavat yhdistävä akseli) kumien sokka on irronnut ja nuppi on väljempi kuin ennen. Se vaikuttaa suoraan trimmeihin.
Ööö, oletkos varmasti trimmannut oikeaan suuntaan :)
Koska CB100:sessa ei ole muuttuvat lapakulmat, siinä voi ihan hyvin olla kallistuslevy vinoonkin säädetty ja se lentää kuin ajatus.
Otat vaan ja ruuvaat servojen linkit pidemmäksi.
Tuliko muuten tämä vika niinkun naps vaan vai pikkuhiljaa?
Jos muuten haluat nopeammin neuvoja vaikka puhelimessa niin otappa yyveetä kehiin niin laitetaan se kopu kuntoon.
-
Jos kopteri leijuu kun trimmit on keskitetty, ja tikulla kallistetaan niin, että kopu on suunnilleen paikoillaan, tästä nähdään suuntaa antavasti, miten paljon ja mihin suuntaan linkkejä täytyy säätää.
Tai sitten radiosta 0-kohtia muuttamalla, jos on siihen kykenevä radio.
Trimmit on tarkoitettu lennon aikaiseen säätöön, ei niinkään perussäätöön.
Joten nuo linkkien pituudethan kannattaa joka tapauksessa säätää paikoilleen.
-
Ehkäpä lepatusakselin (lavat yhdistävä akseli) kumien sokka on irronnut ja nuppi on väljempi kuin ennen. Se vaikuttaa suoraan trimmeihin.
Ahaa, tuo selittää asiaa jos se toimii myös toisin päin.
Nimittäin samalla kun kopteri odotteli perämoottoria niin vaihdoin uuden pääakselin sen takia
kun vanhassa näkyi lepatuskumissa vekki, oli helpompi vaihtaa koko akseli kun pelkät lepatuskumit ;D
Ymmärsinkö oikein että kallistuslevyltä lavoille menevät tangot pitää olla samanmittasia ja sitten
servon tangoilla säädetään karkea säätö että trimmeissä riittää varat hienosäätöön?
näin ainakin autojen kanssa teen, nuo kallistuslevyltä lavoille menevät tangot vaan sekotti
ajatuksen juoksua kun ohjekirjastakaan ei löytyny niiden pituudesta tai säädöstä mitään tietoa.
-
juu ei niihin ylempiin tankoihih tarvi koskea.
Ja ne alkuperäiset leparikumit ei kestä kauaa. Ne on aivan paskoja.
Ja jos olet niitä innokas vaihtaman heti kun vekki näkyy niin tilaa niitä heti repullinen varastoon :D
Edelleen teroitan sitä että tämä kopu ei todellakaan kaipaa hifistelyä toimiakseen. Se lentää kauniisti jos leparikumeista on edes puolet jäljellä.
Kerrankin mulla oli käytännösä aivan silppua vaan akselin ympärillä, eikä niitä kumeiksi edes tunnistanut. Olivat semmosta mössöä vaan. Ja hyvin mentiin :)
-
Mainittakoon vielä, että jos jostain onnistut löytämään niin pieniä o-renkaita (kyllä niitä löytyy) niin ne pitää olla pehmeintä mahdollista seosta. Vesa anto mulle semmoset kovat kumit niin se kopteri oli aivan mahdoton lentää ;D
Niin ja tosiaan niiden hevosenkenkäsokkien tilalle kannattaa vaihtaa jostain pakkausmuovista leikatut pyöreät "shimmiprikat" jotka laittaa niiden sokkien tilalle. Ei mee ne kumit läheskään niin nopeasti p*skaksi ;)
-
Moikka.
Useampia viestiketjuja kahlannut läpi tästä Walkeran CB100 kopterista.
Eiköhän tuo hankintalistalle nyt jo jouda.
Mistä ihmiset on tilailleet edullisimmin kyseisiä koptereita?
-
Moikka.
Useampia viestiketjuja kahlannut läpi tästä Walkeran CB100 kopterista.
Eiköhän tuo hankintalistalle nyt jo jouda.
Mistä ihmiset on tilailleet edullisimmin kyseisiä koptereita?
Laitoin sulle YV:tä.
-
Täältä olen itse tilannut: http://www.chinesejade.com/walkera.htm (http://www.chinesejade.com/walkera.htm)
Mutta Hobby kingiin on myös tulossa CB100 kopteria jossakin vaiheessa, niin ainakin esitelehtisen mukaan, mutta nettikaupassa ei vielä näy.
120 usd on hinta HK:ssa.
Myös Helipal.com saa CB100 ja sitten niitä hyviä, mutta sairaan kalliita stormin akkuja! ;)
-
Eipä ole hinnan kiroissa akut ja kopterit.
Kiitos linkistä.
-
Niin ja kun akkuja ottaa niin kannattaa ottaa niitä 4G6 sopivia 600mAh 1S akkuja. Ne sopii cb100 samallalailla kuin ne 500mAh akutkin. Pitempi lentoaika ;)