Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ege - 28 Joulukuu, 2010, 13:32:35
-
Ja tollastakin pukkaa maailmalta. http://www.futaba-rc.com/radioaccys/futm0835.html (http://www.futaba-rc.com/radioaccys/futm0835.html)
-
Control Unit Specs
Size: 44 x 2 x 14 mm
Weight: 13 grams
Toi vissiin pitää kiinnittää kopteriin? vai hä? Aika iso.. tainnut muutenki tulla näppäilyvirhe tossa mitoissa ku olis vaan 2 mm yhdeltä kantilta.
-
Control Unit Specs
Size: 44 x 2 x 14 mm
Weight: 13 grams
Toi vissiin pitää kiinnittää kopteriin? vai hä? Aika iso.. tainnut muutenki tulla näppäilyvirhe tossa mitoissa ku olis vaan 2 mm yhdeltä kantilta.
Joo kopteriinhan noi molemmat tulee.
-
Futaba vois vetää seuraavaksi ässän hihasta ja integroida vastarin ja itse anturin vielä samaan pakettiin.
-
Futaba vois vetää seuraavaksi ässän hihasta ja integroida vastarin ja itse anturin vielä samaan pakettiin.
Tai jättää koko lisäpalikan pois? Vai mikä virka tuolla lisäpalikalla on?
Helpottaa ohjelmoimista? Mutta miksi sen täytyy sitten olla kokoajan kiinni kopterissa? :)
-
Tai jättää koko lisäpalikan pois?
No se oiskin hyvä veto, heittää pelkän gyron kopteriin kyytiin! :) Ihmettelee siinä sitten että "mihis nää servokaapelit tulee? Miksei tämä vakauta?" :D
-
Futaba vois vetää seuraavaksi ässän hihasta ja integroida vastarin ja itse anturin vielä samaan pakettiin.
Tai jättää koko lisäpalikan pois? Vai mikä virka tuolla lisäpalikalla on?
Helpottaa ohjelmoimista? Mutta miksi sen täytyy sitten olla kokoajan kiinni kopterissa? :)
Mikä lisäpalikka??
Tuo isompi laatikkohan on se missä on itse tietokone joka lukee kiihtyvyyssensorin ja kieroslukusensorin signaalia ja ohjaa servoja siten miten pilotti toivomuslaatikostansa pyytää...
Vieläku joku Futaban edustajat kertoisivat mitä tuo fbl softa ihan oikeasti osaa että tietäis oottelisko tätä vai ostaisko Helicommandin...
-
vähä on kaksjakonen fiilis ku tota kuvaa kattelee!
ite on tullu nyt vähä perehdyttyä microBeastiin ja siinä on kyllä laadukkaan ja hyvän olonen laite!
ja se on puristettu uskomattoman pieneen tilaan! eli onnistuu esim 250 rekkulaan mahduttaminen vaan kohtalaisella tuskalla ;D
tollasen 2 osasen ison aparaatin minkälainen on myös Alignin 3G loota änkeminen esim tollaseen pikkuseen 250 kopukkaan
on kyllä ihan silkkaa masokismia! ja jää toi iso loota pakosti rungon ulkopuolelle missä se ei kovin hyvässä turvassa ole!
toisaalta tohon kontrolleriin tulee aika paljon johtoja! ja kaikkihan tietää että gyron eristys tärinältä on aika olennainen asia...
eli isossa kopterissa missä tilaa on vaikka kymmenelle tollaselle mokkulalle vois toi anturiosa josta lähtee nyt vaan 1 johto olla helpompi eristää tärinöistä! kun taas esim beasti johon tulee tuppo johtoja pitää miettiä tarkkaan miten ne johdot ripustaa ettei tärinä kantaudu niiden kautta laatikon antureille...
(tuli nyt vaan ajateltua ääneen)
-
Uskosin että toi on tehty nimen omaan 90 kopukoille ja isommille.
-
toisaalta tohon kontrolleriin tulee aika paljon johtoja! ja kaikkihan tietää että gyron eristys tärinältä on aika olennainen asia...
Jep, justiinsa näin. Jos kopterissa on tilaa erilliselle mokkulalle, on se mielestäni sangen näppärä ajatus. Pieni laatikko yhdellä kaapelilla on huomattavasti helpompi saada siististi ja värinättömästi kiinni versus vähän isompi laatikko mihin luikertaa seitsemän johtoa. Kontrolliboksin voikin sitten sysätä mihin tahansa ja pultata reilusti nippusiteillä runkoon tms.
Tästä oli eilen irkissä pitkä keskustelu, jonka lopputulemana summattakoon: Futaba > beastx. :D
Mielenkiinnolla odottelen ensimmäisiä lennätyskokemuksia. Tämä voisi olla hauska lisäpalikka 700-gasseriin! Siis sillä oletuksella, että se sietää tärinää todella hyvin. Tilantarve ei kasvaisi, kun gyrohässäkkä pääsisi Spartan Quarkin paikalle ja kontrolliboksi GV-1:n tilalle.
EDIT: Ainakin tässä videossa esitetyt kommentit sensorin kiinnityksestä lupaavat hyvää. Kuulemma nitroonkin voi vetää äärimmäisen ohuella teipillä kiinni, ei tarvetta paksuille värinänvaimennusteipeill e tai rautalevyille sensorin alla:
http://www.youtube.com/watch?v=--HS_ChcMyk#ws (http://www.youtube.com/watch?v=--HS_ChcMyk#ws)
-
Jaa tämä olikin FBL-purkki... Juuri tälläistä tämä nykynuoriso on. Ei jaksa edes ensimmäisen viestin linkkiä avata ja lukea... Tai edes kuvaa katsoa, kun tarvii jo olla kyselemässä ::)
Homma selvä.
[spoiler]Puolustuksesi sanottakoon, etten ymmärrä miksi GY611 mukana on tuo lisänäyttö? Se tässäkin hämäsi.[/spoiler]
-
Futuban lähettimillä pystyy säätelee kaikkia gaineja, mikä on kyllä todella suuri plussa! Noin sen pitäs mennä kyllä joka purkissa. Nuo esittelyvideot on aina kaikilla valmistajilla tyyliin "paras ikinä"...
[spoiler]Milloinhan tulee sellainen purkki jossa on fbl gyro, vastari ja siitä samasta voisi ohjelmoida myös servotkin? Eli all in one.[/spoiler]
-
Futuban lähettimillä pystyy säätelee kaikkia gaineja, mikä on kyllä todella suuri plussa! Noin sen pitäs mennä kyllä joka purkissa.
Milloinhan tulee sellainen purkki jossa on fbl gyro, vastari ja siitä samasta voisi ohjelmoida myös servotkin? Eli all in one.
Hyvältä vaikuttaa, mutta onhan tuota jo Futabalta odotettukin. Gaineja pystyy säätelemään, mutta miten? Ilmeisesti tuon S-Bussin kautta? vaatiiko lisäkanavan jokaiselle gainille?
Esim. uusimpiin Mikadon V-Bareihin voi laittaa mm. Spectrumin tai Futaban lisävastarin suoraan kiinni, eli siinä on käytännössä fbl-yksikkö ja vastari samassa paketissa. Servot kiinni ja menoksi.
- 4D -
-
Futuban lähettimillä pystyy säätelee kaikkia gaineja, mikä on kyllä todella suuri plussa! Noin sen pitäs mennä kyllä joka purkissa.
Milloinhan tulee sellainen purkki jossa on fbl gyro, vastari ja siitä samasta voisi ohjelmoida myös servotkin? Eli all in one.
Esim. uusimpiin Mikadon V-Bareihin voi laittaa mm. Spectrumin tai Futaban lisävastarin suoraan kiinni, eli siinä on käytännössä fbl-yksikkö ja vastari samassa paketissa. Servot kiinni ja menoksi.
- 4D -
näin voi tehdä myös Biistille uuden firmiksen myötä!
-
Futuban lähettimillä pystyy säätelee kaikkia gaineja, mikä on kyllä todella suuri plussa! Noin sen pitäs mennä kyllä joka purkissa.
Milloinhan tulee sellainen purkki jossa on fbl gyro, vastari ja siitä samasta voisi ohjelmoida myös servotkin? Eli all in one.
Esim. uusimpiin Mikadon V-Bareihin voi laittaa mm. Spectrumin tai Futaban lisävastarin suoraan kiinni, eli siinä on käytännössä fbl-yksikkö ja vastari samassa paketissa. Servot kiinni ja menoksi.
- 4D -
näin voi tehdä myös Biistille uuden firmiksen myötä!
Mutta en mä ainakaan uskalla lennättää pelkän yhden lisävastarin varassa edes tuota 500 rekkua. Ehkä sit jos kaks sais kiinni.
-
Mutta en mä ainakaan uskalla lennättää pelkän yhden lisävastarin varassa edes tuota 500 rekkua. Ehkä sit jos kaks sais kiinni.
Onko sulla ollu jotain ongelmia aiemmin? Meillä on toiminut 90:t ongelmitta yhdelläkin lisävastarilla.
-
voi laittaa mm. Spectrumin tai Futaban lisävastarin suoraan kiinni
Onko Futaballa lisävastareita?
-
Onko sulla ollu jotain ongelmia aiemmin? Meillä on toiminut 90:t ongelmitta yhdelläkin lisävastarilla.
Ota huomioon että sulla on Spektrumin vastariyksikössä jo yksi antenni ja lisäät siihen vielä lisävastarin. FBL boksissa itsessään ei ole vastaria vaan tällöin Beastx:n kanssa ollaan pelkästään sen lutikan varassa. Tämän takia isompiin FBL vehkeisiin minimi on se kaksi lisävastaria, jolloin se vastaa about Spektrumin normivastaria.
voi laittaa mm. Spectrumin tai Futaban lisävastarin suoraan kiinni
Onko Futaballa lisävastareita?
Ei, mutta Futtelle on SBUS teknologia, joilloin ilmeisesti yksi kaapeli riittää vastarin ja CGY-750:sen väliin (tarvitset kuitenkin edelleen sen vastarin). CGY pitäisi toimi kuitenkin myös Spektruminkin vehkeillä ilman SBUSia.
-
-
V-Bariin saa jotenkin kiinni seuraavat vastarit: Spektrum, Jeti, Fasst. Ei taida tosiaan Futtella olla lisävastareita vaan menee just niin kuin Maikko sanoi, mutta Spektrumin vastareita saa siis kaksi kiinni suoraan, mites Beastissa? Yksi vai kaksi? Siihen Curtisin Total-G boxiin menee kanssa ainakin Spectrumin vastarit suoraan ja siinä on myös Govi ;)
- 4D -
-
Ota huomioon että sulla on Spektrumin vastariyksikössä jo yksi antenni
Niin joo. Lisävastari olisikin päävastari. Jännä ratkasu jos yhdellä pitää pärjätä..
-op-
-
No onneks ei F3C vielä saa käyttää noita ni ei tarvii miettiä minkä laittas. Stabbareilla mennään vielä.
-
V-Bariin saa jotenkin kiinni seuraavat vastarit: Spektrum, Jeti, Fasst. Ei taida tosiaan Futtella olla lisävastareita vaan menee just niin kuin Maikko sanoi, mutta Spektrumin vastareita saa siis kaksi kiinni suoraan, mites Beastissa? Yksi vai kaksi? Siihen Curtisin Total-G boxiin menee kanssa ainakin Spectrumin vastarit suoraan ja siinä on myös Govi ;)
- 4D -
Taitaa biistiin tosiaan vain yhden lisävastarin saada kiinni ja pelkällä sillä pitäisi lennellä. Kyllä varmaan pienemmissä kopuissa toimisi moitteetta. Isommista en osaa sanoa näillä Suomen lähetystehoilla..
-
Ota huomioon että sulla on Spektrumin vastariyksikössä jo yksi antenni
Niin joo. Lisävastari olisikin päävastari. Jännä ratkasu jos yhdellä pitää pärjätä..
-op-
joo yhden lisävastarin saa kiinni joka toimii sitten päävastarina!
biistin foorumilla on kuitenkin mainittu ettei tällätavalla tulisi käyttää 450 kokosta isompaa aparaattia!
mä kun joskus käsitin että tässä on kyse siitä että nyt kaikki servoille menevä virta menee biistin yhden liittimen läpi
ja siellä ei kai sisällä ole kauheen paksut foliot jotka ei välttämättä kestä... erillisen vastarin tapauksessahan vastarilta tulee biistille useampi johto jolloin virta jakaantuu useampaan liittimeen (tai sitte käsitin ihan väärin en oo kauheesti perehtyny)...
-
Tämä ei nyt sitten ole mikään futabaspectrum provokaatio, mutta tietääkö joku onko spektrumin ja futaban tekniikoissa jotain perustavaalaatua olevaa eroa joka aiheuttaa lisävastaritarpeita? 100000 futaban käyttäjää lentää tyytyväisenä kaikenkokoisia laitteita yhdellä vastarilla. Mikä on se oikea tarve näille kaikille satelliittivastareille?
Ja juu, aina voidaan sanoa että tottakai kaksi on parempi kuin yksi ja kolme vielä parempi, mutta onko tälle lisävastarihommalle jotain käytännön syitä?
-
biistin foorumilla on kuitenkin mainittu ettei tällätavalla tulisi käyttää 450 kokosta isompaa aparaattia!
Mitenkä se kopterin koko toimivuuteen vaikuttaa? Vai onko sama asia, että 500 kuutioisella pyörällä voi ajaa ilman kypärää, mutta tonnisella ei? ???
-
biistin foorumilla on kuitenkin mainittu ettei tällätavalla tulisi käyttää 450 kokosta isompaa aparaattia!
Mitenkä se kopterin koko toimivuuteen vaikuttaa? Vai onko sama asia, että 500 kuutioisella pyörällä voi ajaa ilman kypärää, mutta tonnisella ei? ???
Varmaan tässä tapauksessa kopterin koko korreloi lentomatkaa..
-
Mitenkä se kopterin koko toimivuuteen vaikuttaa
Isolla lennetään luonnollisesti kauempana ja polttomoottorit + mekaniikka aiheuttaa muutenkin enemmän häiriöitä. Veikkaisin myös myös, että paksu lasikuitukoppa voi heikentää kuuluvuutta jos vastarin asentaa nokalle.
-op-
-
Tämä ei nyt sitten ole mikään futabaspectrum provokaatio, mutta tietääkö joku onko spektrumin ja futaban tekniikoissa jotain perustavaalaatua olevaa eroa joka aiheuttaa lisävastaritarpeita? 100000 futaban käyttäjää lentää tyytyväisenä kaikenkokoisia laitteita yhdellä vastarilla. Mikä on se oikea tarve näille kaikille satelliittivastareille?
Ja juu, aina voidaan sanoa että tottakai kaksi on parempi kuin yksi ja kolme vielä parempi, mutta onko tälle lisävastarihommalle jotain käytännön syitä?
Jos nyt en väärin muista niin Spektrumin vastari valitsee kaksi taajuuttaa alussa joiden välillä se sitten pomppii määrätyin väliajoin. Futaba taas käyttää useampaa taajuutta random periaatteella. Noh, lainsäädöntö joissakin maissa sanoo että Spektumin käyttämän tekniikalla, jossa siis valitaan kaksi kiinteä taajuutta lähetysteholle on tiukemmat rajoitukset kuin Futaban random tekniikalla (todellinen spread Spectrum tekniikka), joten lähetystehoa on jouduttu rajoittamaan ja vastareita lisäämään.
En nyt löydä mitään todistetta tälle, joten suhtautukaa varauksella. Molemmat tuntuu toimivan hyvin ja noi lutikat on tosi näppäriä noiden FBL-boksien kanssa.
biistin foorumilla on kuitenkin mainittu ettei tällätavalla tulisi käyttää 450 kokosta isompaa aparaattia!
Mitenkä se kopterin koko toimivuuteen vaikuttaa? Vai onko sama asia, että 500 kuutioisella pyörällä voi ajaa ilman kypärää, mutta tonnisella ei? ???
Varjostukset ja häiriöt suurempia isommassa kopterissa ???. Ja tuhot tottakai.
-
-
Tämä ei nyt sitten ole mikään futabaspectrum provokaatio, mutta tietääkö joku onko spektrumin ja futaban tekniikoissa jotain perustavaalaatua olevaa eroa joka aiheuttaa lisävastaritarpeita? 100000 futaban käyttäjää lentää tyytyväisenä kaikenkokoisia laitteita yhdellä vastarilla. Mikä on se oikea tarve näille kaikille satelliittivastareille?
Ja juu, aina voidaan sanoa että tottakai kaksi on parempi kuin yksi ja kolme vielä parempi, mutta onko tälle lisävastarihommalle jotain käytännön syitä?
Ei varmaankaan mitää perustavaa laatua olevaa eroa. Futaban vastariantennit on samanlaisia kuin Spectrumin hiilikuituvastareiden antennit, eli pätkä johtoa ja pää on se varsinainen antenni. Näin sen vastariantennin saa sijoitettua hyvin ja väännettyä sopivaan asentoon helposti - saman asian voi siis toteuttaa lisävastareilla vielä vähemmillä kuolleilla kulmilla, missä antennin pää osoittaa lähetintä kohti ja kenttä on heikoin. Spectrumilla on myös vastareita, joissa ei ole varsinaista vastaria vaan ne toimivat pelkästään lisävastareiden avulla, jolloin esim. isommissa koneissa saa varsinaiset vastarit kauas sytytyslaitteista ja niiden häiriöistä - samaiset lisävastarit siis toimivat näiden FBL-laitteiden kanssa (hyvin ennakoitu suunnittelu ;)). Fasst ja DSM -tekniikat on sitten luku erikseen.
Itsellä on mm. 700N:ssä AR9000:ssa kiinni kaksi lisävastaria ja kun päävastarissa on kaksi vastaria itsessään, niin siinähän on sitten neljä vastaria. Kun ne on sopivasti kopterin eri puolille sijoitettuna, niin aina joku kuulee vaikka kauempaakin. Faileja ja holdeja laskeva loggeri on ollut lennolla kiinni - muutamia kymmeniä faileja/vastari on ilmennyt, mutta ei holdeja edes kahdella vastarilla lennettäessä -ikinä ei ole ilmassa pätkässyt, onneksi. En kuitenkaan uskaltaisi yhden lisävastarin varaan tuudittautua, kun katsoo, miten ohuita johtoja ja millaisia pieniä muovisia liittimiä käytetään.
- 4D -
-
kukaan ei nyt lukenu mun edellistä postausta :D
se beastX + satelliittivastari hässäkkä oli rajoitettu 450 kokoon virrankeston takia! ei kantaman (vaikka sekin varmaan tulee vastaan)
isommat romut syö enemmän virtaa ja kun ei ole erillistä vastaria joka toimii ns jakoblokkina sähköille menee kaikki servojen virrat biistin sen yhden beciltä tulevan karvan läpi ja se biistin sisällä oleva piirilevy ei kestä sitä kun vedot on sen verran ohuita!
näin itse olen ymmärtänyt! vaikka tuskin kukaan pelkästää yhellä satelliittivastarilla mitään esim 500 tai vielä isompaa suostuis lentämäänkään! itse en ainakaan!
alkaa karkaamaan liian kauas futaban uudesta purkista!
-
Isolla lennetään luonnollisesti kauempana
Mitä nyt olen juutuubista katsonut, niin nuo 3D miehet pyörittävät max muutaman kymmenen metrin päässä kopterin koosta riippumatta, eikä mitään tavallista Rc kopteria kaiketikaan ajeta kovin monen sadan metrin päähän. kai nuo kaikki kaupassa mytävät radiot kantavat kauemmas kuin kopteria edes näkee ilman kiikaria. Miulla oli 80-luvulla 27Mhz Futaba, jolle valmistaja lupasi yli 1,5km kantomatkaa. Ei kai ne paljoa huonompia ole nykyisinkään.
Tuplakokoa voi lentää ainoastaan tuplaetäisyydellä, että näkyy samalla tavalla.
-
Mitä nyt olen juutuubista katsonut, niin nuo 3D miehet pyörittävät max muutaman kymmenen metrin päässä kopterin koosta riippumatta
Niin, lähinnä Tareq : ). Mutta kyllä niillä isoilla nyt yleisesti katsoen lennetään vähän kauempana kuitenkin. En kyllä usko että nykysysteemeillä tulee millään koneella ongelmaa kantaman kanssa jos ei kopterin mekaniikka aiheuta sopivasti häiriötä.
-
kukaan ei nyt lukenu mun edellistä postausta :D
se beastX + satelliittivastari hässäkkä oli rajoitettu 450 kokoon virrankeston takia! ei kantaman (vaikka sekin varmaan tulee vastaan)
isommat romut syö enemmän virtaa ja kun ei ole erillistä vastaria joka toimii ns jakoblokkina sähköille menee kaikki servojen virrat biistin sen yhden beciltä tulevan karvan läpi ja se biistin sisällä oleva piirilevy ei kestä sitä kun vedot on sen verran ohuita!
näin itse olen ymmärtänyt! vaikka tuskin kukaan pelkästää yhellä satelliittivastarilla mitään esim 500 tai vielä isompaa suostuis lentämäänkään! itse en ainakaan!
alkaa karkaamaan liian kauas futaban uudesta purkista!
"As the Problem is not the two satellites instead the big problem is the loss of another connection where no powerinput is possible anymore.
Helis where you need two satellites might be in the size where you also need at least two or maybe even 3 power connections to the FBL Stystem to feed enought current to the servos. (please keep in Mind that the average current for the servos raise 1,5 to 2 times that of a flybar setup and the peak current goes up to 3 to 5 times depending on the servos)
If two satellites are connected where do you want to feed in power for that big heli that needs two satellites ?
If using Y cables for additional powering, the cable wiring is not less complicated than using a standard receiver, also 2 Satellites plus the two adapters are not really cheaper than a normal receiver, so we really see no reason why to do this.
We suggest to use the Satellite connection only where one Powerfeed comming directly from an ESC is enought these helis are then normaly that small that one satellite is enought."
-
Kun kattelee kuinka kaukana isompia moottori kiinteäsiipisiä ajetaan, puhumattakaan liidokeista niin veikaan että kopteria ei kukaan aja vahingossa kantaman ulkopuolelle.
-
Kun kattelee kuinka kaukana isompia moottori kiinteäsiipisiä ajetaan, puhumattakaan liidokeista niin veikaan että kopteria ei kukaan aja vahingossa kantaman ulkopuolelle.
Intissä vedin joskus 2m maalilennokkia niin etäs, että tähystäjä kiikarin kanssa ohjeisti, minne se on menossa. Joku 80-luvun lopun analookifutaba se radio oli ilman mitään erikoisvirityksiä.
Tuo Tohtorin virran riittävyysjuttu käy paremmin järkeen kuin kantomatkan loppuminen.
[/offtopic]
-
Ja tässä taas malliesimerkki kuinka hypätään Futaba CGY705 fbl/gov laitteesta SpREKTUMin perverssiin vastaripaljouteen...
Koittakaa ny jo oppia pitämään threadit aiheessa ...kele!!!
-
Katsotaan, kun tuo OV90N (lisänä FBL kitti) saapuu, niin mikä gyro siihen uppoaa, aluksi ainakin tuo Futaba GY701 pitää testata.
kun Fbl nupin laitan niin vois tuon 750:n kokeilla. Sääli että ei ole FG8 mankkaa, olis tuon sbus judanssinkin voinut koettaa.
-Samppa
-
Smacktalkrc videossa Bobby Watts ja Bert Kammerer testasivat eri fbl yksiköitä ja tuo uus futte oli Bobbyllä koneessa kiinni kun se vähän piiskasi 700 rekkua. Hyvin näytti toimivan.
-Samppa
-
Vieläkun Futabalta tulisi minivastari, jossa pelkkä yksi SBUS-liitin, eikä ollenkaan servoliittimiä. Servot tulee kumminkin tuohon CGY 750:een kiinni. Ja miksei sitä sähköä voi laittaa myös sinne CGY 750:lle suoraan, ellei muuten niin Y-kaapelilla jonkin servojohdon kautta.
ps. Mikäs sitä estää biistillekään viemästä sähköjä suoraan (olettaen, että vastari vie vähemmän virtaa)?
-
Vieläkun Futabalta tulisi minivastari, jossa pelkkä yksi SBUS-liitin, eikä ollenkaan servoliittimiä. Servot tulee kumminkin tuohon CGY 750:een kiinni. Ja miksei sitä sähköä voi laittaa myös sinne CGY 750:lle suoraan, ellei muuten niin Y-kaapelilla jonkin servojohdon kautta.
ps. Mikäs sitä estää biistillekään viemästä sähköjä suoraan (olettaen, että vastari vie vähemmän virtaa)?
Pienissä koptereissa voi toimia tuo servojen suoraan FBL-yksikköön liittäminen, mutta 90-sarjalaisissa voi olla parasta laittaa regu siihen FBL-yksikön ja servojen väliin syöttämään virtaa nuppiservoille. Vastari ei kuluta sähköä vaan servot. En tiedä CGY 750:n spekseja sen paremmin kuin Beastinkaan, mutta Tohtori R:n jutuista päätellen foliot on aika ohuita ainakin Beastissa ja tuollainen topakka nuppiservo voi ottaa spindatessaan tai rasituksen alla esim. 3A virtaa ja jos niitä on siellä vielä useampia, niin kyllä FBL-yksiköstä tulee käyttövoima, eli savu pihalle aika ketterästi. Eli järjestys on Vastari - FBL - Regu - Servot.
http://rc.runryder.com/helicopter/t542426p1/ (http://rc.runryder.com/helicopter/t542426p1/)
- 4D -
(Ps. Voi olla, että tuossa CGY 750:ssä on riittävästi potkua ilman reguakin - pitäisi nähdä speksit )
-
Itse taasen puolestaan odotan tietoa löytyykö laitteesta yli 45 astetta phasing adjustia, jos yleensä löytyy tuonkaan vertaa... jossei löydy nii sitte pitää alkaa tilaamaan kalliimpaa ja vanhempaa tekniikkaa...
ja btw eikös näitten fbl vehkeiden pitäis vakauttaa kopteria eikä laittaa tuommoseen sinnetänne räimimistilaan???
Ei pysty käsittään miten tuommosesta revittämisestä ja heittelystä vois kertoa mitään laitteen toimimisesta/toimimattomudesta. Kunnolliseen toimimisen näkee vasta sitte ku joku ajaa puuskaisessa tuulessa F3C leijunnat ilman että kone hyppii ku jänis pitkin poikin neliötä....
-
Bobby Watts ainakin totesi (Smacktalkrc - Going Flybarless), että FB kone menee minne sattuu ja ei mee suoraaan, kun FBL kone menee suoraan ilman korjailuja tikuista. systeemi korjaa nuo swashi interaktiot.
Linkki videoon (http://www.smacktalkrc.com/archives/448)
Bobby Watt's testaa (http://www.youtube.com/watch?v=--HS_ChcMyk#ws)
Matt Botoskin on kirjoitellut jotain (http://mattbotos.com/?p=719)
CGY-750 hinta näytäs olevan 320usd (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/2_1367_1368/products_id/191894/n/Futaba-CGY750-Flybarless-3-Axis-Gyro-w-Govenor-Control-Unit)
-Samppa
-
ja btw eikös näitten fbl vehkeiden pitäis vakauttaa kopteria eikä laittaa tuommoseen sinnetänne räimimistilaan???
Ei pysty käsittään miten tuommosesta revittämisestä ja heittelystä vois kertoa mitään laitteen toimimisesta/toimimattomudesta. Kunnolliseen toimimisen näkee vasta sitte ku joku ajaa puuskaisessa tuulessa F3C leijunnat ilman että kone hyppii ku jänis pitkin poikin neliötä....
Ei tuo FBL vehje sitä kopua mihinkään räimimistilaan laita, kyllä se on kuski joka sen tekee :D
Juuri tuollaisessa tiukasti hallitussa 3D:ssä sen toiminnan näkee kun laitetta vedetään äärirajoille, pyöritetään ja rääkätään ihan kunnolla, kuski tietää miten kopu vastaa ja se ei todellakaan tee mitään muuta kuin mitä siltä pyydetään. Siihen paikallaan leiuttamiseen vaikka puuskatuulessa riittää huonompikin laite kun pistää vakautusta riittävästi (vrt. raskaammat stabbarit), mikä taas tehdään liikehtimiskyvyn kustannuksella. Parhaimmillaan FBL-yksiköllä saadaan tietysti molemmat, vakaa leiutus ja tarkka vaste liikehdinnässä.
Vertaa laitetta perägyroon, nyt sulla on gyrot aileronissa ja elevaattorissa kanssa, eli juuri niin kun SJo1 kirjoitti: FBL kone menee suoraan ilman korjailuja tikuista ja tsydeemi korjaa nuo swashi interaktiot - ei tarvitse hieroa aileron elevaattori miksauksia ym. mikä toimii vain tietyssä liikkeessä tietyillä asetuksilla vaan vakautin hoitaa asian ;). Eikä kierrä mihinkään edes täydellä pitchillä oikein tai väärinpäin :P.
- 4D -
(Ps. Sitten kun vielä tunto on kuten FB laitteissa eikä mitenkään 'keinotekoinen', mikä mielestäni on ollut näiden heikko kohta, niin voisi tuollaisen vaikka kopteriin laittaakin)
-
Futabalta tuli vastaus mun kyselyyn...
CGY-750ssä EI ole phasing adjustia, eli ei sovellu monilapaisten skaalanuppien kans käytettäväksi...