Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: marko_ - 23 Joulukuu, 2010, 19:51:32

Otsikko: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 23 Joulukuu, 2010, 19:51:32
Moi,

ostin tänään ekan kopterin. Nyt pitäs tietää mitä tuolle pitää tehä ennen kuin sitä voi alkaa kokeileen? Kopteri on siis uusi. Heitän heti suoraan menemään ne sen omat radiot ja laita siihen Futaban T6EX gigasen kompuutteri radion.
Aluksi että nyt kun vaihdan tuon radion heli moodiin niin meneekö sieltä hukkaan kaikki mitä acro puolella on?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Ripa - 23 Joulukuu, 2010, 21:04:45
Manuaalia pikaisesti lukien tuossa lienee 6 muistipaikkaa, eli siihen voisi siten ohjelmoida 6 eri laitetta. Jos ohjelmoidaan eri muistipaikkaan, aiemmin ohjelmoidut eivät mene hukkaan.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 24 Joulukuu, 2010, 08:33:38
Joo sitä vaan mietin että jos sen lähettimen vaihtaa heli tilaan niin ei mee acro tilan säädöt hukkaan.

Voisko joku antaa vinkkiä miten niitä säätöjä pitäs alkaa tekees sinne lähettimeen ja pitääkö tuolle kopterille tehdä mitään ennen kun sitä voi koittaa?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Ripa - 24 Joulukuu, 2010, 09:48:16
Minulle Beltti oli järjästyksessa toinen kopteri, ensimmäinen oli coaxiaali. Beltti yllätti liukkaudellaan ja äkkipikaisuudellaan.
Beltin oma radio on mielestäni ihan hyvä aloittaa. Siinä on nopeasti tehtävät säädöt lapakulmille ja perän herkkyyden säädölle.
Omasta kokemukseni perusteella tekisin näin:
- Varmistus aina ehdottomasti, että kaasu on Normaali-asennossa, eli ko. kytkin itsestä poispäin!
- Swashbaden perussäätö alhaalta ylöspäin, katso täältä kopterin säädöt: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php) Muista kytkeä moottorin virtajohdot irti säädön ajaksi!
- Aluksi kannattaa laittaa harjoitusjalakset, niillä säästyy turhilta korjauksilta. Jos jalaksia ei ole, ne saa tehtyä vaikka jostain riman pätkistä tai muoviputkista.
- Kun kopterin sielun elämä on hieman auennut, laittaisin Futaban radion. Tällöin ei tarvitsisi arvailla, mitkä ovat kopterin ns. perusominaisuudet, ja miten radiolla niitä voidaan säätää.

Sitten siihen, mitä kysyit: Jokainen kuudesta muistipaikasta voidaan erikseen ohjelmoida joko Agro- tai Heli- tyyppiseksi. Muista vain se, että et lähde ohjelmoimaan jo käytössä olevaa muistipaikkaa.
Luin manuaalia tuolta: http://manuals.hobbico.com/fut/6ex-2_4ghz-manual.pdf (http://manuals.hobbico.com/fut/6ex-2_4ghz-manual.pdf) , sivulta 14.

Minulle yllätyksenä kopterin leijuttelussa / lennättämisessä oli aluksi se, että olin liian varovainen kopterin ohjaamisessa, yritin vain pysyä ns. kopterin perässä antamalla varovaisia vastaohjausliikkeitä.
Nyt olen huomannut, että kun kopteria alkaa nostaa varovasti maasta, se kannattaa heti ottaa ns. haltuun kokeilemalla pikkuisen reippaillakin ohjausliikkeillä, miten kopteri niihin reagoi. Kun kopterin lentotilaa poikkeuttaa, menee tovi, ennenkuin se lähtee ohjattuun suuntaan. Kopteria voi huoletta keikutella joka suuntaan, kun se on säädöissä. Säädöissä olonhan huomaa siitä, että oikea tikku keskellä, kopteri ei lähde mihinkään määrättyyn suuntaan, vaan pikkuhiljaa alkaa liukua johonkin. Tämä tila säädetään swashin linkeistä niiden pituutta muuttamalla.
Lapakulmat tietenkin pitää olla suunnilleen oikein. Parhaiten lapojen kulkemisen samassa urassa näkee kun leijuttaa kopteria silmien tasalla.

Kerroppa sitten, kuinka harjoittelun kanssa kävi.
Muuten pakkasiin ei muoviosia kannata viedä, ovat sen verran haperoita. Lisäksi muovin lämpölaajeneminen on sen verra suurta, että linkit voivat kylmässä ahdistaa, ja sitten tullaan alas ja kovaa.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Ripa - 31 Joulukuu, 2010, 11:25:45
Nyt on Belttiin asennettu Walkeran vastaanotin RX2612V. Toimintaa päästään testaamaan ensi sunnuntaina, sitä ennen täytyy vielä tarkistaa mekaaniset säädöt ainakin suunnilleen paikalleen.
Kerrotaan sitten lisää, miltä tuntuu leijuttelussa. Ulos en aikonut viedä ainakaan pakkaskeleissä noita muoviosia.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 31 Joulukuu, 2010, 18:28:39
Nyt ekat kaks akkua testailtu. Onhan tuo ihan sairaan siistiä vaikka ei kunnolla vielä ilmaan päässykkään.

Kuuluuko tuon kopun lähteä voimakkaasti viemään vasemmalle  kun se nousee maasta tai jo maassa kun kierrokset nousee niin se lähtee maatapitkin liukumaan vasemmalle?
Vai onko jokin pielessä. Lapakulmia sen verran katoin mittarilla että lapakulma menee nollaan kun kaasu on pois...
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: supaman - 31 Joulukuu, 2010, 18:36:08
Kyllähän ne luistelee vasemmalle jos liian varovasti lähtee nostamaan (varsinkin Eskyt tekee sitä mielellään, on kokemusta).
Sen luisumisen pitäisi sit ilmassa lakata, jos ei niin trimmi/washplate vinossa.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 01 Tammikuu, 2011, 12:42:29
Just. Ei oikeen uskaltanu nostaa sitä kunnolla ilmaan kun pelkäsin että jokin on pielessä kun niin paljon vie sinne vasemmalle. Mun mielestä sen washplaten pitäis olla aikalailla suorassa. Ainakin silmällä se näyttää olevan ok. Elikkä reilusti sitte vaan maasta ylös. Pitää tänään taas koittaa pari akkua kun sais ne vaan jotenkin täyteen.  ;D
Mutta ens pitää käydä lennättää lennokkia.

Kauanko sen vakioakun lataus aika on sillä vakio laturilla kun näyttää että se ei meinaa ollenkaan alkaa näyttään täyttä eli se vihreä valo vaan välkkyy ja välkkyy?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Ripa - 01 Tammikuu, 2011, 15:05:17
Taitaa lataus kestää yli 2 tuntia, jos 4 tuntiakaan ei riitä, jossain lienee vika. Mittaa akun napajännite, täydellä akulla pitäisi olla 12,6 V.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: B12 - 01 Tammikuu, 2011, 15:32:29
Viitisen tuntia taisi kestää omassa lataus alkuperäisellä laturilla. Laturi on ihan laadukas, turvallinen ja tasaa hyvin. Huonona puolena se on erittäin hidas verrattuna "parempiin" latureihin.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 07 Tammikuu, 2011, 18:33:16
Kolmen kaatumisen jälkeen alkaa pysyä leijunnassa.

Paljo flybarin pikku lavoissa pitää olla asteita. En oo vielä akselista joutunu molempia "lapoja" irrottaan kun oon vain väännelly akselin suoraks ja laittanu toisenpään samaankulmaan. Nyt ois tuosa uus akseli niin vois heittää sen paikalleen kun tietäs paljo siinä kuuluu olla asteita. Mulla on lapakulmamittari missä on +-12astetta ja se ei riitä mittaamaan. Vielä yks tyhmä kysymys kuuluuhan ne kulmat olla molemmissa samaansuuntaan? Eli kun lavat on kallellaan niin toisessa on teräväpää ylöspäin ja toisessa tylppäpää ylöspäin...
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: zxiicci - 07 Tammikuu, 2011, 18:45:49
Flybarin painot eli "lavat" pitää aina olla vaakasuorassa eli nolla astetta!
niiden lapakulma ei muutu vaan pysyy nollassa aina. ne on vaan painot jotka on muotoiltu
aerodynaamiseksi.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Noxi - 07 Tammikuu, 2011, 19:03:25
Jospa ei nyt puhuta puuta heinää aloittelijoille.. Flybarin lavat ovat osa kopterin "ohjaustehostinta" ei pelkkiä vakautuspainoja, lukekaa perusasiat vaikka kopteri oppaasta.

(http://tekniikka.pommi.fi/kuvat/Kaikkee/Beltti_keskitys.jpg)

Löyty tuommonen vanha kuvaki.. elikkä 0-astetta flybaria ohjaavaan vipuun/häkkiin nähden
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: JCA - 07 Tammikuu, 2011, 19:37:42
Flybarin painot eli "lavat" pitää aina olla vaakasuorassa eli nolla astetta!
niiden lapakulma ei muutu vaan pysyy nollassa aina. ne on vaan painot jotka on muotoiltu
aerodynaamiseksi.
Kyllähän ne flybarit muuten muuttuu, ei ole nollassa aina ;)
Seuraappa flybarien kulmia kun pyörittelet käsin roottoria (työnnä vaikka cyclikkiä vähäsen eteenpäin ja pidä eteenpäin työnnettynä samalla kun pyörität).

Kopteri wikistä:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=nuppiosat (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=nuppiosat)

"Stabilointi
Stabilointia käytetään kopterin käyttäytymisen hillitsemiseksi. Yleensä tähän käytetään stabilointitankoa ja -lapoja, mutta on olemassa myös elektronisia stabilointitoteutuksia, jotka eivät kyseisiä osia tarvitse. Normaalitilassa nupin pyöriessä pyrkivät päälavat ja stabilointitanko sekä -lavat olemaan 90 asteen kulmassa pääakseliin nähden. Ulkoisten tekijöiden tai ohjausliikkeiden vaikutuksesta stabilointilapojen kehän ja päälapojen välinen kulma muuttuu. Tässä tilanteessa stabilointilavat pyrkivät tekemään päälapojen kulman muutosta korjaavaa liikettä. Käytännössä siis stabilointi myötäilee kopterin ohjausliikkeitä, mutta samalla vastustaa niitä."
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 07 Tammikuu, 2011, 20:36:57
Eli tässä kuvassa lapakulma on +-0 ja flybar myös ja tuossa kuvassa vaikuttaa vai ei vaiku ta kun roottoria pyöritetään kulmat siis pysyy +-0? Niin no tietys pysyy kun pyörittää.... ???

Mulla on tuosa ollu alusta asti  (siis kun ostin tuon) kulmaa flybarissa yli 12astetta silloin kun lapakulma on +-0

Jospa ei nyt puhuta puuta heinää aloittelijoille.. Flybarin lavat ovat osa kopterin "ohjaustehostinta" ei pelkkiä vakautuspainoja, lukekaa perusasiat vaikka kopteri oppaasta.

(http://tekniikka.pommi.fi/kuvat/Kaikkee/Beltti_keskitys.jpg)

Löyty tuommonen vanha kuvaki.. elikkä 0-astetta flybaria ohjaavaan vipuun/häkkiin nähden
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Jussi. - 07 Tammikuu, 2011, 21:43:08
Lainaus
Mulla on tuosa ollu alusta asti  (siis kun ostin tuon) kulmaa flybarissa yli 12astetta silloin kun lapakulma on +-0
Käännä ihmeessä nollakulmiin.  Itseasiassa, jos flybarpaddlet on molemmin puolin yhtä paljon pielessä, ei sitä leijuttaessa juuri huomaa, mutta sitten kun alkaa lentää eteenpäin niin kopu alkaa haukkailemaan/syöksähtelemään ihmeellisesti.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Noxi - 07 Tammikuu, 2011, 21:46:30
Juu kuvassa on lapakulmat 0-astetta, swash (kallistuslevy) vaakatasossa, servo hornit yms. vivut 90-asteen kulmassa ja washout armit samassa tasossa. Perus setuppi siis, mikä pitää tehdä. Tuossa tilanteessa flybarin lavat ei kääntyile kun roottoria pyörittää. Päälapojen kulma ei vaikuta flybarin lapojen kulmaan, vaan ainoastaan kallistuslevyn kallistaminen. Niihin ei siis tule yhtäaikaa + tai - kulmia, vaan vain toista toiseen, koska ovat kiinni samassa tangossa. Eli flybarin lapojen pitää olla 0-kulmassa niitä ohjaavaan vipuun/häkkiin nähden(kopterin wikissä nro. 7) ja tietenkin silloin ne ovat toisiinsa nähden 0-kulmassa jos häkki/vivut kasattu suoraan niin kuin niiden pitää olla.

Beltissä nuo vivut voi lukita mihin vaan (kun ei ole tuota häkki rakennetta, toki senkin saa kieroon.)eli ne pitää ensin kattoa suoraan toisiinsa nähden sitten vasta voi laittaa flybarin lavat niiden mukaan. Eli kuten kuvassa toinen lapa ei näy koska on samassa tasossa ja vipukin jää melkein peittoon. Niin ja tosiaan lavan paksumpi pää on lavan puolelta katsottuna vasemmalla kuten kuvassa taaempi taas paksupää oikealle.


Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: B12 - 08 Tammikuu, 2011, 10:36:36
Beltissä nuo vivut voi lukita mihin vaan (kun ei ole tuota häkki rakennetta, toki senkin saa kieroon.)

Flybarissa on jyrsitty tasaukset pidätinruuveille, eli hakee kohileen kyllä.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 08 Tammikuu, 2011, 10:56:08
Ne flybarin painot tulee siis samoinpäin kun lavatkin ja kulkevat siis paksummat päät edellä. Mitenkähän ne on tuossa kopussa olleet uudesta asti miten sattuu....

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.  :)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Noxi - 08 Tammikuu, 2011, 11:01:44
Jahas tuotekehitystä, mulla kun on tuo ihan originaali ja siinä ei semmoisia ole. Tosin kävin yhtä V2:sta säätään ja siinä ne vivut näytti mihin sattuu nii aattelin ettei sielläkään ole. Laittelin ne vaan kohilleen niinku itellekki.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Ripa - 10 Tammikuu, 2011, 09:09:33
Nyt alkaa Beltti olla siinä vaiheessa, että Walkeran Tx2801Pro ja Rx2612V kaipaavat enää pientä hienosäätöä käyriin.
Pitää näköjään vielä purkaa perä ja katsoa, mikä aiheuttaa pientä vänkäämistä, joku taitaa pikkuisen takerrella, kun säädöillä ei ole kummoista vaikutusta. Muuten perä tuntuisi pitävän hyvin, ja kopterin käytös vastaa hyvin säätöihin. Vakaudessakaan ei ole moittimista.
Sunnuntaina taas jatketaan.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 12 Tammikuu, 2011, 21:03:59
Pitäskö ne flybarin painot laittaa ruuvilukitteella jumiin siihen akselille kun ne ei meinaa pysyä kohallaa?

Tekeekö näillä lavoilla mitään?
http://www.leluja.net/a315326b-black-main-blades-p-1074.html (http://www.leluja.net/a315326b-black-main-blades-p-1074.html)
Noita oon ostanu ja tänäänki meni yks lapa päästä halki vaikki mun mielestä ne ei kyllä osunu maahaan. Tuli siinä pari kovempaa "laskua" kun tuulessa koitin leijutella.

Miten sitä lapakulmien säätöä radiossa kannattaa pitää näin alussa vai onko se vain niin miten itestä tuntuu parhaalta?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Terotiutiu - 15 Tammikuu, 2011, 02:23:51
http://www.rcmodelpart.com/product.php?id_product=33 (http://www.rcmodelpart.com/product.php?id_product=33) Osta ennemmin näitä ni ei tuu niin kalliiks ja tossa hinnassa on jo postikulutkin mukana ite oon tilannu tuolta ja tavara tulee yleensä alta kahenviikon yleensä noin kymmenen päivää ni on tavarat postis.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 16 Tammikuu, 2011, 15:54:02
Mitä noissa lipo akuissa tarkottaa tuo merkintä esim 20c tai 15c?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Tohtori R - 16 Tammikuu, 2011, 16:05:43
Mitä noissa lipo akuissa tarkottaa tuo merkintä esim 20c tai 15c?

20C akkua saa purkaa 20 kertaa sen kapasiteetin verran olevalla virralla!

eli 1000mAh 20C akkua saa purkaa 20A virralla kun taas esim 2200mAh 20C akkua saa purkaa 44A virralla
todellisuudessa on syytä mitottaa akkuje C arvot reilusti yli eikä ajaa niitä ihan limitillä! kestävät paremmin!
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 16 Tammikuu, 2011, 16:58:08
Kiitokset nopeasta vastauksesta.

Mitä noissa lipo akuissa tarkottaa tuo merkintä esim 20c tai 15c?

20C akkua saa purkaa 20 kertaa sen kapasiteetin verran olevalla virralla!

eli 1000mAh 20C akkua saa purkaa 20A virralla kun taas esim 2200mAh 20C akkua saa purkaa 44A virralla
todellisuudessa on syytä mitottaa akkuje C arvot reilusti yli eikä ajaa niitä ihan limitillä! kestävät paremmin!
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 19 Tammikuu, 2011, 19:24:37
Kysymyksiä taas...

Perästä:
Mikähan tuossa perässä voi olla kun se on alkanu viemään takaa katsottuna vasemmalle? Siirsin servoa taaksepäin ja siitä se rauhottu. Nyt kaks akullista leijuttelin ja taas se alko viemään vasemmalle. Perässä on vakiot muoviset hilut.

Nupista:
Sitten tuon swashplate on suorassa mutta silti joutuu laittamaan trimmin oikealle ihan laitaan että tuntuu hyvältä. Sitten kun se trimmi on siellä oikeassa reunassa niin silmällä näkee että se swashplate on kierossa oikealle...
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 19 Tammikuu, 2011, 19:27:41
Lainaus
Sitten kun se trimmi on siellä oikeassa reunassa niin silmällä näkee että se swashplate on kierossa oikealle...

Joskus swashia joutuu säätää vinoon että kone leijuu suorassa. Ei sitä oikeen saa muuten säädettyä, paitsi painopisteellä mut se on vähän vaikeeta.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 19 Tammikuu, 2011, 20:18:03
No pitää säätää sitä vähä vinoon oikealle.

Mitähän sille perälle keksis?
Hihna on kyllä mun mielestä tarpeeks tiukalla. Ei se ainakaa yli hypi. Leijutellessa se perä vaan pikkuhiljaa kääntyy vasemmalle.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Juge - 19 Tammikuu, 2011, 21:32:38
Ne peräservon muovikiinnikkeet ei pidä kunnolla servoa paikallaan vaan se luistaa. Metalli hilut tarraa lujasti kiinni peräputkeen.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Jerkku - 19 Tammikuu, 2011, 21:41:48
Ettei vaan ois eskyn kuragyron "ominaisuus".
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 19 Tammikuu, 2011, 21:59:33
Ei se servo ainakaa oo liikkunu sen jälkeen kun sen paikkaa viimeks sirsin. Sen huomais kun merkkasin niitten kiinnikkeitten paikat tussilla siihen peräpuomiin.

Oiskohan se sitte sen gyron ominaisuus. Mikähän tuohon ois riittävä gyro jos sitä meinais päivittää?
Täällähän on kyllä kirjoteltu että se vakio hh-gyro riittäis perus lentelyyn ja nyt ei tosiaan vielä ees lennetä. Pelkkää leijuttelua vain. Mitä sillä delay ruuvilla säädetään mikä on siinä gyron päällä?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 19 Tammikuu, 2011, 23:02:17
Muutuiko gyron lämpötila lennätyksen aikana. Korjaantuiko vika kun otit sähkötpois ja laitoit uudelleen päälle.
Mulla ainakin Mysteryn ja HK:n halppis kyrot ryömivät kun lt muuttu lennon aikana. Muuten ovat ainakin peruslentoon ohan ok vehkeitä.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 24 Tammikuu, 2011, 09:02:50
Onhan gainia riittävästi? Jos ei niin perä luistaa aivan varmasti johonkin suuntaan. Missään kokeilemassani Esky gyrossa ei oo vielä ollu huomattavaa driftausongelmaa.


-op-
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 24 Tammikuu, 2011, 10:25:08
Onhan gainia riittävästi? Jos ei niin perä luistaa aivan varmasti johonkin suuntaan. Missään kokeilemassani Esky gyrossa ei oo vielä ollu huomattavaa driftausongelmaa.


-op-

Gainia kun lisää niin perä alkaa vatkaan. Mun järkeen ei mee se miten se voi vaikuttaa kun sitä servoa siirtää eteen tai taakse siihen perän paikallaan pysymiseen. Sen gyronhan pitäis pitää se perä siinä kohdassa mihin se on viimeks jätetty. Sehän kuitenki ite säätää ne lapakulmat eihän sen keskikohdan pitäis vaikuttaa mitenkään. Sen peränhän pitäis vain olla keskellä kun servokin on keskellä...
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 24 Tammikuu, 2011, 11:13:43
Servoa siirtämällä annetaan perälle "ennakkoa" vähän, mutta HH-gyron pitäisi toimia periaatteessa ilman tuota säätöäkin, kokeile siirtää sitä linkkiä servopyörällä lähemmäs keskustaa. Eli muuttele tuota linkkipallon paikkaa armilla ja samalla kokeile eri gain arvoja.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 24 Tammikuu, 2011, 19:06:31
Nyt perä pysy aluks rauhassa mutta sitte se alko taas kääntyileen vasemmalle. Pitää koittaa siirtää sitä linkkiä lähemmäs keskustaa.

Jotenki tuntuu että alkaa usko loppua kun näyttää siltä että tuossa hommassa ei enää tapahdu kehitystä. Saan kyllä ihan ok leijuteltua mutta heti kun päästää kopun menemään kauemmas itestä ei enää tiedä mihinpäin pitäsi kääntää ja on pakko tipauttaa kopu maahan. Tosin on kyllä nyt viimeaikoina ollu aina pimeää kun oon töitten jälkeen käynyt harjottelemassa.

Oisko kellään mitä vinkkiä miten tuota pitäis opetella. FMS simulla pystyy kyllä lenteleen kun siinä ei oo sitä painetta että menee jotain rikki...
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 24 Tammikuu, 2011, 19:48:40
Opetalla pitää opettelemalla, kunnon simu vaikka alle. tuo fms on lähinnä huono vitsi.

Leijuttele siinä sopivan etäisyyden päässä sitten ku pystyt kumpaankin suuntaan pyörittämään (pirottamaan) hitaasti ja kopteri pysyy paikoillaan niin alkaa olla yks etappi siinä... sitten sama selällään( inverted ) leijuttaen :P

Tässä foorumilaisen videota :p
http://www.youtube.com/watch?v=1_zSZEMY2f4# (http://www.youtube.com/watch?v=1_zSZEMY2f4#)
Katso muutkin videot ihan hyödyllisiä.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 24 Tammikuu, 2011, 20:58:13
Joo elikkäs harjotusta, harjotusta ja harjotusta. Kiitos kannustuksesta. Eipä tuo kopu oo ollu mulla vasta kun kuukauden. Jatketaan harjottelua. :)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 31 Tammikuu, 2011, 20:49:42
Onko nämä liian pitkät beltiin?
http://www.dealextreme.com/p/62mm-3k-carbon-fibre-tail-blades-for-t-rex-450-helicopters-2400rpm-max-2-piece-set-20040 (http://www.dealextreme.com/p/62mm-3k-carbon-fibre-tail-blades-for-t-rex-450-helicopters-2400rpm-max-2-piece-set-20040)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Tammikuu, 2011, 21:03:17
Ei
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 31 Tammikuu, 2011, 21:16:16
Ei

Siis käyvät. Tilaanko niitä? :)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Tammikuu, 2011, 21:17:17
Tilaa pois, 450 kokoinen kopteri on niin siihen sopii  :P
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: zxiicci - 31 Tammikuu, 2011, 23:38:37
Joudut laittamaan lavan ja lavanpitimen väliin jotkut spacerit (=isot prikat). Muistaakseni beltin vakio lavanpidin on isompi kun trex 450sen.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 01 Helmikuu, 2011, 14:18:17
Joudut laittamaan lavan ja lavanpitimen väliin jotkut spacerit (=isot prikat). Muistaakseni beltin vakio lavanpidin on isompi kun trex 450sen.

Aijaa. Mulle on sinne perään ne alupäivitys osat. Eivät vaan oo vielä paikallaan. Niillä varmaan samahomma?
En tuolta dealextremeltä löytäny belttiin tarkotettuja takaroottorin lapoja.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 01 Helmikuu, 2011, 14:28:45
Kyllä ne sopii, ei ole ongelma. Muissakin koptereissa voi joidenkin lapamerkkien jne kanssa käyttämään moisia, pää- sekä peräroottorilla.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 01 Helmikuu, 2011, 15:46:18
Joo kyllähän ne saa sopimaan. Sitä tässä mietin kun ovat 10mm pitemmät  kuin vakiot niin menevät sitte tosi lähelle maata pyöriessään.

Tämmösiä suunnittelin pääroottorille: http://www.dealextreme.com/p/325mm-glass-fiber-main-blades-for-trex450xl-450s-450se-more-10-piece-set-35769 (http://www.dealextreme.com/p/325mm-glass-fiber-main-blades-for-trex450xl-450s-450se-more-10-piece-set-35769)
10kpl paketti 20,32dollaria. Aika halpoja mutta kai ne asiansa ajaa...
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 01 Helmikuu, 2011, 21:06:12
Eiköhän ne siellä pyöri.

Peräevää voi patentoida ettei ota maahan.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 11 Helmikuu, 2011, 22:39:01
Tämmöstä tossa yks päivä ajattelin
Et voiko tossa Beltissä (cp v2 orkkis radio) säätää ton lapojen nolla kulman silleen
et laittaa sen Hov/Pit namiskan miinus  puolelle puoleen väliin ja säätäi siihen sen nolla kohdan, näin ollen olis jo heti kierroksia.

Kun tuntuu et tarttis vähän kierroksia lisää koneeseen.Toi nollakulma asetetaan oikeasti toi hov/pit keskellä(klo 12) ja gain keskellä(klo 12) ja kaasu keskellä
Nyt kun laittaa kierroksia lisää eli hov/pit namiskaa vähän miinukselle(eikös?) niin tulee miinuskulmia eli kopu painautuu maata kohden.
Haluaisin et kopteri nousisi nopeammin maasta (ärhäkämmin ;D). Vai voiko Beltti noustakkaan ärhäkkäästi ;D ;D ;D

Olisko se sama asia jos tossa oikeeopppisessa lapakulma säädös laittaa + kulmia ja sit säätäis hov/pit namiskaa miinukselle?

Mitäs mieltä ootte?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 11 Helmikuu, 2011, 22:46:53
jos käyttäs idleä niin ois kierroksia?

Tuossa pitää säätää idle päällä kulmat 0 tikkukeskellä (motti irti) jos "oikein" haluaa tehdä niin sais symmetriseksi siltä osin.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 11 Helmikuu, 2011, 22:50:23
jos käyttäs idleä niin ois kierroksia?
Ilman idlee


Tuossa pitää säätää idle päällä kulmat 0 tikkukeskellä (motti irti) jos "oikein" haluaa tehdä niin sais symmetriseksi siltä osin.

Ainiin noi unohtu ;D

Mut olisko tossa mitään ideaa?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Juge - 13 Helmikuu, 2011, 08:22:17
Minä olen ymmärtänyt, että hov.pit. nuppi säätää vain kulmia. Ei kierroksia.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 13 Helmikuu, 2011, 10:02:45
Minä olen ymmärtänyt, että hov.pit. nuppi säätää vain kulmia. Ei kierroksia.
Joo kulmia se säätää,mut jos kulmat pienenee niin eikös kierrokset lisäänny,kun vastus pienenee?? ??? ::)Vai?
En tiiä.

Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Juge - 13 Helmikuu, 2011, 14:24:36
No joo siinä suhteessä kyllä. Taitaa kuitenkin jäädä nimelliseksi tuo kierrosten nousu vastuksen vähentymästä. Tikulla pitää kuitenkin antaa lisää jengaa pienentyneiden kulmien takia.

Voihan sen kyllä säätää, mutta samaanhan pääset kun veivaat 0-kaasun kulman esim -2 ja täyskaasun +5 jolloinka 50 kaasulla sulla on kulmia vasta 1.5 kun normaalisti ois 3.5. Sitten Hov.Pit:llä voit lisätä kulmia jos on tarvetta tai vähentää vielä entisestään. :)

Jos meinaa tuolla setupilla kokeilla sitten idleä niin siellä on enempi sitten negatiivisia kulmia kuin posetiivisiä..
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 13 Helmikuu, 2011, 18:24:21

Jos meinaa tuolla setupilla kokeilla sitten idleä niin siellä on enempi sitten negatiivisia kulmia kuin posetiivisiä..

Hyvä pointti ;)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 16 Helmikuu, 2011, 14:10:51
On ruvennu Beltissä oleen pientä tärinää.
Eli kun laittaa kiekkoja n.70% niin rupee ne tukitangot(jotka lähtee landareista peräputkelle) väriseen ja värinä siirtyy peräevään saakka(vai mikä se ny on ;D)
Täytyy purkaa koko nuppi pois ja ruveta selvittään mikä tärinän aiheuttaa.
Laittaa ekas pelkkä pääakseli ja rattaat ja sit sitä  mukaan kun vika löytyy.

Jossain oli puhetta et ne 3 laakeria jonka läpi pääakseli menee,olis joku laakeri kanittanu ja näin ollen tehny pientä tärinää.
Täytyy nekin tsiikata samalla.

Lentämistä toi tärinä ei pahemmin haittaa :o tai en ainakaan oo huomannu et toi gyro olis jotenkin reagoinu siihen.

Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 24 Helmikuu, 2011, 12:01:41
Noniin nyt on etsivän urakka ohi.
Tossa pari päivää sit ulkoillutin Belttiä ja itsekseni tuumaillin et kaikki ei oo kondiksessa.
Jotenkin tuntu et lähettimen ja kopun välinen radioaallot ei toimi,no ei aikaakaan kun Beltti tulla rysähti oikein kunnolla alas ???

Vahingot
nuppi melkein kokonaan
lepari/pääakseli kierot
lavat
pääratas
gyro lens paikoiltaan
peräputki kiero
peräputken toinen tukivarsi poikki
vaakafini huitsin nevadas

Ajattelin eihän tästä tuu taaskaan mitään koko ajan Belttiä karsitaan kasaan ;D
No vahingot korjattua ei muutakun kopu tulille,akku kii ei mitään kontaktia wtf ??? ??? ???
Eka ajattelin et vastari rikki/vaihtoon uus tilalle ei kontaktia. ::)

Pari päivää hain vikaa mut ei meinannu löytyä,mut kun rupesin tarkemmin katteleen tota nopeudensäädintä
niin huomasin et kaks johtoo oli irti(musta ja punanen) mikkä menee vastarille.
Ei muutakun n.säädin irti ja purkaan ja siinähän se valkonen johto irtos ;D,mut onneks olin merkannu mikä väri kuuluu mihinkin ;D

Nyt kysymys kuuluukin et kannattaako ruveta kolvaan noita johtoja takas?(on aikas pienet tilat)
Jos itteeni uskon niin kolvaan pari johtoo yhteen ;D mikä ei hyvä juttu.
Mut jos kaikki menee ok niin onko mitään "vaaran" mahkua? ::) ::) ::)(oikosulkua,akku"posahtaa", kaikkea muuta mitä en tiiä ???)

PS.Jos juotokset onnistuu niin voiko/kanattaako laittaa esim.kuumaliimaa juotoksien päälle vähän niinku eristeeks?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 24 Helmikuu, 2011, 13:05:37
Voi ne kolvata kiinni, jos on ahtaat paikat niin tarkkana saa olla.. jos epäilyttää niin melkein suosittelen siirtämään homman jollekkin joka hallitsee kolvin pyörittelyn. Itse yhden oman korjasin juuri saman syyn takia (maa piuha irti, musta siis).

Kuumaliimaa ei sinne tarvitse laitella jos tuo kolvaus onnistuu eikä tule niitä oikosulkuja, jänniteiden puolesta tuolla ei lisäeristeitä tartte.

ps.
Jos omistat yleismittarin niin sillä voit mitata ettei ole oikosulkua, diodimittaus- tai vastusasetus. diodi asetuksella piippaa (jatkuva piippaus) jos on oikosulku. Vastus siellä on todennäköisesti megaohmeja, jos on lähellä 0 niin joku vikana... Napaisuus voi vaikuttaa tähän jos siellä on just joku napausuus suoja tms. Mittaa diodiasetuksella, helpompi  ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 24 Helmikuu, 2011, 17:28:43
Nyt on johdot kolvattu takas,ainakin omasta mielestä meni ok ahdasta oli ja räpylä "vähän" täris kun oli ahdasta.
Kyllä vähän jänskää kokeilla onnistuko kolvaukset.
Vai pitäiskö kokeilla tota mittari hommaa mitä 1m4s0_  sano.
Tosin ittellä ei mittaria oo ja vaikka olis en ymmärtäis noitten asioitten päälle mitään ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 25 Helmikuu, 2011, 15:10:33
Jeps johdot kolvattu ja kokeiltu,mut ei mtään kontaktia.
Akun kun laittaa kii niin pieni kontaktiääni kuuluu mut ei muuta ???

Mistähän sitä lähtis kokeilleen/ettiin vikaa?
Olisko vastari saanut siipeensä?(sama vastari kun tuli torppi)
Joltain sähkövialta kuulostaa kun ei saa mitään kontaktia.Eihä tossa montaa mahdollisuutta oo(nopari,vastari,moottori näitä ainakin itte ajattelin)

Olisko mitään ideoita?

PS:Unohdin mainita että tohon vastariin ei syty valoo kun laittaa akun kii
Jos motti olis rikki niin eikös tohon vastariin pitäis syttyä valo? ??? ::)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 25 Helmikuu, 2011, 16:18:13
Voi myös olla että se nopari on rikki.
Kolvasitko ne johdot varmasti oikein päin... en tiedä millainen suoja vastareilla on jänniteen napaisuuden suhteen, voi olla että rikkoisi vastarin jos on väärinpäin... tai sitten oikosulkee becin ja tämä polttaa sen noparista.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 25 Helmikuu, 2011, 16:32:16
Kolvasitko ne johdot varmasti oikein päin...
Ainakin omasta mielestä ;D ;D ;D

Täytyy tilata toi uus nopari ens viikol
Tän ajattelin tilata http://www.leluja.net/000836-speed-controller-p-399.html (http://www.leluja.net/000836-speed-controller-p-399.html) eli sama kun nyt on
Olisko nää hyvät tohon nuppiin servoiks http://www.roboshop.fi/hxt900-9g-1-6kg-12s-mikro-servo.html (http://www.roboshop.fi/hxt900-9g-1-6kg-12s-mikro-servo.html)
Sopisko toi sama takaservoks?

Olisko tää gyro parempi ku toi eskyn oma http://www.roboshop.fi/mystery-gyro-gy401.html (http://www.roboshop.fi/mystery-gyro-gy401.html)
En tiiä onko lentämisen kannalta mitään uutta( pitääkö perä paremmin,servot parempia)
Mut olis ainakin jotain tekemistä ja säätämistä ;D ;D ;D

PS.Jos jollain olis nopari myynis (mikä tohon belttiin käy) Tampereen alueella niin ei muuta ku YV:tä peliin niin katellaan.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 26 Helmikuu, 2011, 11:59:59
Mitäs "kuhat" olis mieltä tosta setistä? ;D :o ::)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 27 Helmikuu, 2011, 17:49:57
En itse vaihtas Belttiin mitään sähköjä, vaan radion. Sillä tulee jo iso ero. Alkup. gyro servo combo pitää ihan ok ellet halua tehdä perä eellä syöksyjä.

edit: veikkaan että Eskyn servot on parempia ku noi HXT:t. Ainakin omien kokemusten mukaan. Jos halluut jotain värkkäämistä niin tilaa vaikka HS65MG:t  :)

Tuos yks uus video

http://www.youtube.com/watch?v=UUoiVnD2oEU# (http://www.youtube.com/watch?v=UUoiVnD2oEU#)

Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 27 Helmikuu, 2011, 18:08:35
En itse vaihtas Belttiin mitään sähköjä, vaan radion. Sillä tulee jo iso ero. Alkup. gyro servo combo pitää ihan ok ellet halua tehdä perä eellä syöksyjä.

edit: veikkaan että Eskyn servot on parempia ku noi HXT:t. Ainakin omien kokemusten mukaan. Jos halluut jotain värkkäämistä niin tilaa vaikka HS65MG:t  :)

Tuos yks uus video

http://www.youtube.com/watch?v=UUoiVnD2oEU# (http://www.youtube.com/watch?v=UUoiVnD2oEU#)



Mitä tohon nyt enään sanoo ;D ;D ;D
Jos on tommosta orkkis vehkeillä niin EN KOSKAAN TEE BELTTIIN MITÄÄN MUUTOKSIA ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 27 Helmikuu, 2011, 18:20:28
Tuo lento oli orkkis radiolla.

Täs on sit JR 9303:lle säädettynä, kopteri muuten orkkis.

http://www.youtube.com/watch?v=j7LntLyV0eI# (http://www.youtube.com/watch?v=j7LntLyV0eI#)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 14 Toukokuu, 2011, 19:00:28
Sain Beltin torpin jälkeen kasaan ja ajattelin käydä vähän kokeillemas.
Kaasua vähän kaikki ok kaasua lisää niin huomasin pientä nykimistä koko ajan
ajattelin et joku pikku juttu sitten Belttiä leijutukseen niin koko ajan nyki ???

Purkasin Belttiä pikku hiljaa paikantaakseen vikaa,mut ei meinannu löytyä vaikka oli nuppi irti.
Pyöritin moottoria ilman nupin päärattaita,mut en huomannu mitään.
No otin motin kumminkin irti ja kokeillin sitä käsis ja tuntu ihan selvästi kun motin sisällä nylkytti jokin.
Laitoin öljyä vähän jos auttais,mut ei.
Olisko se vaan niin et motti olis saanu hittiä torpis ja menny rikki???
Eli kun kierroksia antaa n.40% niin rupee nykiminen.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: marko_ - 14 Toukokuu, 2011, 19:26:58
vai oisko vaan nopari paskana..mää mistää mitää tiiä mutta tulipa mielee....
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Juge - 14 Toukokuu, 2011, 19:59:36
Tuota siis millaista nykimistä?? Ei oo tasaset kierrokset motissa vai??
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 14 Toukokuu, 2011, 20:22:18
Tuota siis millaista nykimistä?? Ei oo tasaset kierrokset motissa vai??

Eli kun pyöritän mottia niin nykii koko ajan.Kierroksia on mut nykii samalla
Kaasua vähän ei mitään mut kun lisää tuntee käteen et nykii samalla???

Eikö ton motin pitäis pyöria tasasesti koko ajan???

Mul olis kyl tossa uus sama motti(mut liitimet isommat,ei sovi vanhaan nopariin)ja
siihen kaveriks uus nopari(acer AL-40A) samoilla liittimillä kun toi uus mosa(nopari ohjelmoitava,mut ei mitään hajua kuinka ohjelmointi tapahtuu)kortti löytyy??

Voinko tolla uudel mosal ja noparil kokeilla kuinka toi uus mosa toimii
Täytyykö toi uus nopari kytkee vastariin jotta voin kokeilla vai riittääkö et motin ja noparin piuhat yhteen ja nopariin akku???
Toivottavasti saitte selvää ;D

Ja on muuten lauantai ja ilta 8) :P :-*
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 28 Toukokuu, 2011, 11:08:51
Nyt on Eispiin säätöaivot ihan jäässä ;D
Ongelma on lapaura ei meinaa saada millään linjaan ???

Eka Beltin muovinupil kokeiltu,nupis akselit vaihdettu ja muutenkin ok ::)(ainakin niin luulen)
Kolmella eri laviolla kokeiltu(lasikuitu 325,315 ja puulapa 315) ei millään uraa kohilleen heti kun antaa yli 50 rossaa kiekkoja niin lapaura rupee harottaan yli 2-3cm ???
Alunupil aivan sama homma,ei linjaan millään.
Eka ajattelin noita lapoja,mut kun tekee samalailla kaikilla noilla lavoil.

Alunuppi toiminu Beltis samoilla asetuksilla kun nyt,ennen tota torppia.
Muovinuppi on kasattu uudestaan.

Belttiin vaihdettu torpin jälkeen uus motti ja nopari,mut eihän noilla pitäis olla mitään asiaa lapauraan ::) ;D
Lapakulmat kattonu(radio fly sky) moottorin johot irti,mankast normimode päällä,tikku keskellä virrat päälle mittari lapaan ja nollat tikku keskellä ja sitä rataa
näin on ennen toiminu ei mitään vaikeuksia.

Nyt vähän apuja jotta mun aivot ei ihan jäätyis ;D
Mitä en oo huomannu,radiosta joku asetus päällä?Lapakulmat katottu väärin?Nuppi väärin kasattu?
Mikä tohon lapauran noin isoon heittelyyn vaikuttaa?
Ennen saanu aina kohilleen kun vaan akselit on suorat,mut nyt ei 8)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Sandu - 28 Toukokuu, 2011, 13:26:43
kato et kaikki linkit on saman mittasia ja jos se lapaura ei sit asetu ni sit rupeet vaa säätelee niitä linkkejä mitkä menee swashilta ylöspäin jos lavanpitimistä ei lähe säädettäviä linkkejä, mut pistä joku merkki toiselle puolelle et tiiät kumpaa puolta oot säätäny
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 28 Toukokuu, 2011, 13:49:10
Joo täytyy niitä linkkejä kyllä säätää,mut ihmetyttää toi "liian iso" lapaura ero
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Juge - 28 Toukokuu, 2011, 14:22:57
Eikös se ollut niin että lapaura kannattaa katsoa kun kaasua on joku 60% prossaa käytössä. Onhan lavanpitimet varmasti kiritty kunnolla kiinni ettei ole löysää?? Onhan lavat tasapainotetut ja lapojen painopisteet samalla kohdin??
Ei vaikuta nopari ja motti käyriin.

Onko sulla lineaarinen käyrä normimodella?? Laita vaikka IDLE2:een lineaarinen lapakäyrä ja siitä 0:t tikun keskelle.
Sitten säädät normimodelle sellaisen käyrän kuin susta parhaimmalle tuntuu.
Itsellä on flysky:ssä normimodella keskellä jotain +3 jos oikein muistan.

Tuosta motista, kun käsin pyörität niin onko eroa uus versus vanha??
Pitäis olla hienosti nykivää se pyöriminen johtuen magneeteista jotka koittaa tarrata kiinni.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 28 Toukokuu, 2011, 17:30:33
Lainaus
Eikös se ollut niin että lapaura kannattaa katsoa kun kaasua on joku 60% prossaa käytössä.

Kannattaa kattoo niillä kierroksilla millä meinaa lentää.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 28 Toukokuu, 2011, 18:38:32
Eikös se ollut niin että lapaura kannattaa katsoa kun kaasua on joku 60% prossaa käytössä. Onhan lavanpitimet varmasti kiritty kunnolla kiinni ettei ole löysää?? Onhan lavat tasapainotetut ja lapojen painopisteet samalla kohdin??
Ei vaikuta nopari ja motti käyriin.

Onko sulla lineaarinen käyrä normimodella?? Laita vaikka IDLE2:een lineaarinen lapakäyrä ja siitä 0:t tikun keskelle.
Sitten säädät normimodelle sellaisen käyrän kuin susta parhaimmalle tuntuu.
Itsellä on flysky:ssä normimodella keskellä jotain +3 jos oikein muistan.

Tuosta motista, kun käsin pyörität niin onko eroa uus versus vanha??
Pitäis olla hienosti nykivää se pyöriminen johtuen magneeteista jotka koittaa tarrata kiinni.

Joo lavanpitimet sopivan kireet
Lavat aina tasapainotan keskenään(stigun vesilasi tempul ;D)
Kaasukäyrä lineaarinen ja kulmat normimodes(millä lentelen kärpästen ympäri :D) tikku keskel -3
Mut kyl tos alunupis on jotain häikkää,tuntuu lapaero heittelelevän vaikka kuinka säätää linkkejä(välil punanen teippi ylhääl ja sininen alhaal)

Motissa samanlainen hienosti nykivä pyöriminen,ei mitään eroo vanhaan :)

Taidan TAAS koht kokeilla tolla muovinupil jos toi lapaura ei meinaa löytyä >:( jumankekka erkele
tai soitan kohta FRENZIELLE ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Dutchman - 28 Toukokuu, 2011, 20:50:11
Perus juttua. Koita vaihtaa ensin lepatusakseli. Jos ei vieläkään lapauraa saa kohdalleen, niin vaihda lavat. Lapoja kun sihtailee vaikkapa jättöreunaa pitkin, niin näkee onko lapa suora. Jos ei halua HIFI:stellä, niin mun mielestä 5mm heitto ei peruslennätyksessä (8, leijutus) vaikuta juuri ollenkaan. Jos uraa ei saa säädettuä puolen kierroksen linkin käännöllä, niin jossain muussa on sitten vikaa, eli lavoissa tai akselissa.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 10 Kesäkuu, 2011, 21:10:39
Tämmöstä ongelmaa olis Beltis havaittu
Tuntuu et nopari,moottori ja akku alkaa käymään aikas kuumana,vaikka ei oo oikein viä päässy kunnolla ees leijutteleen.
Akullisen jälkeen motti ,nopari ja akku on aikas kuumia ???
Motti perus Eskyn oma http://www.leluja.net/001134-brushless-motor-p-1064.html (http://www.leluja.net/001134-brushless-motor-p-1064.html)
Nopari http://www.heliguy.com/Extras/Electronic-Speed-Controller/AL-40A-ESC-ACER-LAB-ESC-40A/ (http://www.heliguy.com/Extras/Electronic-Speed-Controller/AL-40A-ESC-ACER-LAB-ESC-40A/)
Akut http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8934 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8934)

Tuntuu kun akku ei anna kaikkia ulos,voisko toi  noparin cut voltage tehdä jotain en pääse ohjelmoimaan ,kortti rikki.

Orkkis Beltin noparilla ja mosalla ei mitään ongelmaa ollu.
Kai ilmoilla kans jotain osuutta asiaan 8) ???
Olisko mitään ideoita?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Iceheart - 10 Kesäkuu, 2011, 22:36:06
Voipi olla että noparin "timing" on persiillää ja cut off liian alhaalla. tuossa (http://www.hobbywing.com/upload/manual/ESC_e.pdf) on ohjeet mitkä pätee myös sun nopariin jotta voit ohjelmoida sen uudestaan ilman korttia (muista et throttle-curve pitää olla lineaarinen ohjelmoinnin aikana) ;)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 11 Kesäkuu, 2011, 11:50:10
Täytyypä tutustua noihin ohjeisiin kunnolla oikein ajan kans ;D ??? ::)
Kai siitä jonkun uuden asetuksen saa aikaan :D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Iceheart - 11 Kesäkuu, 2011, 12:43:53
Eipä siinä oikeastaa ole muuta kun keksii miten tuo "valikko" toimii tuossa noparissa, se kun ei mene suoraan asetuksesta toiseen (esim. 2 * piip -> tikku alas = battery type) ...

Eli mankka päälle, throttle ylös, virrat kopteriin. Odota noin 2s ja pitäis kuulua 2 piippausta. Odota toiset 5s ja pitäisi kuulua selvä "melodia" merkiksi et olet ohjelmointi tilassa (TÄSTÄ EI SITTEN POISTUTA OTTAMALLA VIRRAT POIS!)

Ohjelmointitilassa äänet "kiertää" manuskassa kuvatulla tavalla ja halutun option kohdalla tikku alas siirtyy kyseisen kohdan säätöön (taas sellanen hassu melodian tynkä merkkinä).
Esim. 1 lyhyt piippaus (brake settings) -> tikku alas (pidä se siellä) -> halutun asetusäänen jälkeen tikku ylös (1 beep = brake off) -> melodia ilmoittaa et homma bueno ja paluu valikkoon jne ...

tätä toistetaan kunnes asetukset on laitettu. Sitten kun haluat lopettaa niin odota valikossa kahta pitkää piippausta ja vedä tikku alas. Nyt esc pitäisi olla valmis MUTTA suosittelen että odotat n. 5-10s ja varmistat ettei piippauksia kuulu -> virrat pois -> virrat takaisin.

Asetukset itsessää on aika selvät :

Brake : off (beep) / on (2*beep)
Battery type : Li-Poly (beep) / NiMh (2*beep)
Cutoff mode :  Soft-Cut (beep) / Hard-Cut (2*beep)
Cutoff treshold : low (beep) / Medium (2*beep) / High (3*beep)
Start mode : Normal (beep) / soft (2*beep) / super soft (3*beep)
Timing : low (beep) / Medium (2*beep) / high (3*beep)

Ainoo oikeastaa on tuo timing. High timing antaa kyllä tehoa mutta sillä voi ainakin beltin mosalla grillata makkaraa (ja paljon muutakin todennäköisesti). Omasta kokemuksesta kokeile nuo Low / Medium että kumpi tuntuu itselle "mukavammalta". Low ei paljon mosaa lämmitä mut ei kyllä kannata kuvitella että tehoja hirveesti revitää irti ;D

Meniköhän tää nyt varmasti tarpeeks sekavaks (piti lukee ite toi 3 kertaa läpi et pysyin kärryillä) ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 11 Kesäkuu, 2011, 20:04:18
Eipä siinä oikeastaa ole muuta kun keksii miten tuo "valikko" toimii tuossa noparissa, se kun ei mene suoraan asetuksesta toiseen (esim. 2 * piip -> tikku alas = battery type) ...

Eli mankka päälle, throttle ylös, virrat kopteriin. Odota noin 2s ja pitäis kuulua 2 piippausta. Odota toiset 5s ja pitäisi kuulua selvä "melodia" merkiksi et olet ohjelmointi tilassa (TÄSTÄ EI SITTEN POISTUTA OTTAMALLA VIRRAT POIS!)

Ohjelmointitilassa äänet "kiertää" manuskassa kuvatulla tavalla ja halutun option kohdalla tikku alas siirtyy kyseisen kohdan säätöön (taas sellanen hassu melodian tynkä merkkinä).
Esim. 1 lyhyt piippaus (brake settings) -> tikku alas (pidä se siellä) -> halutun asetusäänen jälkeen tikku ylös (1 beep = brake off) -> melodia ilmoittaa et homma bueno ja paluu valikkoon jne ...

tätä toistetaan kunnes asetukset on laitettu. Sitten kun haluat lopettaa niin odota valikossa kahta pitkää piippausta ja vedä tikku alas. Nyt esc pitäisi olla valmis MUTTA suosittelen että odotat n. 5-10s ja varmistat ettei piippauksia kuulu -> virrat pois -> virrat takaisin.

Asetukset itsessää on aika selvät :

Brake : off (beep) / on (2*beep)
Battery type : Li-Poly (beep) / NiMh (2*beep)
Cutoff mode :  Soft-Cut (beep) / Hard-Cut (2*beep)
Cutoff treshold : low (beep) / Medium (2*beep) / High (3*beep)
Start mode : Normal (beep) / soft (2*beep) / super soft (3*beep)
Timing : low (beep) / Medium (2*beep) / high (3*beep)

Ainoo oikeastaa on tuo timing. High timing antaa kyllä tehoa mutta sillä voi ainakin beltin mosalla grillata makkaraa (ja paljon muutakin todennäköisesti). Omasta kokemuksesta kokeile nuo Low / Medium että kumpi tuntuu itselle "mukavammalta". Low ei paljon mosaa lämmitä mut ei kyllä kannata kuvitella että tehoja hirveesti revitää irti ;D

Meniköhän tää nyt varmasti tarpeeks sekavaks (piti lukee ite toi 3 kertaa läpi et pysyin kärryillä) ;D
Kiitoksia Iceheart selkeistä ohjeista,iso käsi sulle 8)
Huomenna kokeillaan noparin säätöö,pistän infoo kuinka äijän kävi :D

Tultiin just uimasta,kohta saunaan--->grilliä-->ruokaa-->sidukkaa terassilla ja samalla ajatella huomista noparin säätöö,voisko olla asiat paremmin 8) :-* ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Juge - 11 Kesäkuu, 2011, 22:08:09
Tämmöstä ongelmaa olis Beltis havaittu
Tuntuu et nopari,moottori ja akku alkaa käymään aikas kuumana,vaikka ei oo oikein viä päässy kunnolla ees leijutteleen.
Akullisen jälkeen motti ,nopari ja akku on aikas kuumia ???

Hoksasin tuossa saman, että nopari on julmetun kuuma vaikka en ole edes leijutellut. Lapauraa koittanut katella joten ei pitkiä käyntejä ole päällä mutta silti tuo nopari lämpenee ihan simona.

Kyseessä kuitenkin vakio Belt CP V2:n moottori ja nopari käytössä ja mankkana on FlySky TH9X. En kyllä eskyn vakio mankalla moista huomannut.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 11 Kesäkuu, 2011, 22:45:08
Käykös tää kortti ton Acerin noparin ohjelmointiin
http://www.roboshop.fi/turnigy-besc-ohjelmointikortti.html (http://www.roboshop.fi/turnigy-besc-ohjelmointikortti.html)

Yhteensopiva noitten 3 merkin kans,mut ajattelin et on samannäkönen ku vanha kortti ???(ainakin sinnepäin ;D)

Noparina on tää http://www.heliguy.com/Extras/Electronic-Speed-Controller/AL-40A-ESC-ACER-LAB-ESC-40A/ (http://www.heliguy.com/Extras/Electronic-Speed-Controller/AL-40A-ESC-ACER-LAB-ESC-40A/)
Vanha kortti tää http://www.heliguy.com/Extras/Electronic-Speed-Controller/AL-PC-ACER-LAB-ESC-Programming-Card/ (http://www.heliguy.com/Extras/Electronic-Speed-Controller/AL-PC-ACER-LAB-ESC-Programming-Card/)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 12 Kesäkuu, 2011, 17:55:16
Eipä siinä oikeastaa ole muuta kun keksii miten tuo "valikko" toimii tuossa noparissa, se kun ei mene suoraan asetuksesta toiseen (esim. 2 * piip -> tikku alas = battery type) ...

Eli mankka päälle, throttle ylös, virrat kopteriin. Odota noin 2s ja pitäis kuulua 2 piippausta. Odota toiset 5s ja pitäisi kuulua selvä "melodia" merkiksi et olet ohjelmointi tilassa (TÄSTÄ EI SITTEN POISTUTA OTTAMALLA VIRRAT POIS!)

Ohjelmointitilassa äänet "kiertää" manuskassa kuvatulla tavalla ja halutun option kohdalla tikku alas siirtyy kyseisen kohdan säätöön (taas sellanen hassu melodian tynkä merkkinä).
Esim. 1 lyhyt piippaus (brake settings) -> tikku alas (pidä se siellä) -> halutun asetusäänen jälkeen tikku ylös (1 beep = brake off) -> melodia ilmoittaa et homma bueno ja paluu valikkoon jne ...

tätä toistetaan kunnes asetukset on laitettu. Sitten kun haluat lopettaa niin odota valikossa kahta pitkää piippausta ja vedä tikku alas. Nyt esc pitäisi olla valmis MUTTA suosittelen että odotat n. 5-10s ja varmistat ettei piippauksia kuulu -> virrat pois -> virrat takaisin.

Asetukset itsessää on aika selvät :

Brake : off (beep) / on (2*beep)
Battery type : Li-Poly (beep) / NiMh (2*beep)
Cutoff mode :  Soft-Cut (beep) / Hard-Cut (2*beep)
Cutoff treshold : low (beep) / Medium (2*beep) / High (3*beep)
Start mode : Normal (beep) / soft (2*beep) / super soft (3*beep)
Timing : low (beep) / Medium (2*beep) / high (3*beep)

Ainoo oikeastaa on tuo timing. High timing antaa kyllä tehoa mutta sillä voi ainakin beltin mosalla grillata makkaraa (ja paljon muutakin todennäköisesti). Omasta kokemuksesta kokeile nuo Low / Medium että kumpi tuntuu itselle "mukavammalta". Low ei paljon mosaa lämmitä mut ei kyllä kannata kuvitella että tehoja hirveesti revitää irti ;D

Meniköhän tää nyt varmasti tarpeeks sekavaks (piti lukee ite toi 3 kertaa läpi et pysyin kärryillä) ;D

Täytyykö noi moottorin johdot ottaa irti ekas?
Kokeillin johdot irti,nopari ei piippaillut mitään?
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Sandu - 12 Kesäkuu, 2011, 17:59:23
ohjelmoinnissa ne kuuluu olla kiinni

e. kantsii ottaa lavat irti varmuuden vuoks
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Iceheart - 12 Kesäkuu, 2011, 21:56:17
itseasiassa nopari itsessään ei pidä mitään ääntä, vaan nopari ohjaa mosaa tietyllä tavalla joka "värinöi" aiheuttaen merkkiäänet. Kuten Sandu sanoi, johdot kiinni normaalisti mutta varmuuden vuoksi lavat irti :)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 14 Kesäkuu, 2011, 16:37:19
JUGE
Kuinkas Beltin mosa,nopari ja akku laita on ,viäkö lämpiää?

Itellä viä vaan lämpii akullisen jälkeen vaikka ilma aika viilee
noparin ohjelmoin
timing               medium
cut off treshold  low

Pitäisköhän kokeilla low asetusta timingissä,ei sillä kyl sit varmaan pitch pumppia tehä ;D

Olis mukava tietää mikä ton lämpeämisen oikein aiheuttaa,kun noilla orkkis mosal ja noparil ei ollu mitään ongelmaa.
Hihna samalla kireydellä(noin) rattaan välys ok.
Onko se tosiaan ton noparin asetuksit kii ???
Äsken akullisen leijuttelin ja oli aikas kuumaa tavaraa.
En tiiä.Katellaan
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Iceheart - 14 Kesäkuu, 2011, 21:20:37
Voin kyllä nyt olla aivan hakoteilläkin mutta ...

Jos pelkkä motti kuumenis, olis timing todennäköisesti perseellään tai motti parhaat päivänsä nähnyt (tai motin tyyppivika kuten aligin BL430SP:ssä joka käy asetuksista riippumatta kuumana ku makkaragrilli) mut tuo akun ja escin kuumeneminen kertoo kyllä siitä et akulta yritetään repiä enemmän kuin se pystyy antamaa eli molemmat sekä akku että esc joutuu tekee liikaa hommia. Mikä sitten aiheuttaa tuon onkin aivan toinen lukunsa. Pinionin ja päärattaan välys, joku laakeri kanittaa, akun kunto (syklejä takana, liikaa purettu pari kertaa) ... syitähän voi olla montakin :(
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Juge - 16 Kesäkuu, 2011, 08:07:45
Eipä enää lämpeä ESC niin hirveästi kun toisella akulla kokeilin. Taitaa olla todellakin kiinni tuosta akusta niin kuin Ice vähän epäilikin.

Molemmat 20C:n akkuja mutta valmista vaan eri. No näillä mennään. :)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 19 Kesäkuu, 2011, 20:41:20
Noniin täällä taas :D
Eilen kävin 3 akullista Belttiä säätämäs,2 akkua meni hienosti ja Beltti oli säädöis,mut vimosen akun aikana Beltis oli jotain ihmeellistä sähkö/kontakti häröö
ei totellu ohjausta ja sormi kävi holdilla,mut sain jotenkin alas ???
Tänään oltiin porukalla Pinsiössä pörräämäs ja samaa vikaa taas,jäi pörräillyt aika lyhyeen ;D

Kotona rupesin heti tutkiin vikaa ja löytyhän vika
Aileron servo ei toiminu ollenkaan tai toimi mut pätkittäin,kaikki muut servot toimi ok.
No vaihdoin uuden servon paketista,mut samanlaista kontaktihäröö toimii/ei toimi ???

Voisko olla toi vastari rikki?Tai mankas jotain häröö?(mut muut servot toimii ok)
Täytyy huomenna vaihtaa toinen vastari tilalle ja kokeilla sillä.

Sitten viä "aloittelijan" kyssäri
Uuden vastarin vaihto,muuttuuko vanhat säädöt jotenkin???

Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Sandu - 19 Kesäkuu, 2011, 22:17:11
vastarin vaihdon ei pitäs muuttaa säätöjä mitenkään, ne säädöt on siinä radiossa
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 20 Kesäkuu, 2011, 12:04:32
Noniin
Vaihdoin uuden vastarin,mut ei mitään vaikutusta Aileron servo edelleen pimeenä ???
Kaikki muut servot toimii,mut Aileron ei.
Kopuun virrat kaikki muut servot "lukittuu" 90 kulmaan,mut Aili servo on ihan vetelä eli pystyy liikuttaan vas-->oik eikä vastaan mankan käskyihin ???

Äsken tossa taas kokeillin,servo toimi vähän aikaa ok,mut sit taas samaa kontakti häröö(uudella servolla kans)
Jolloin ajattelin olisko mankasta menny ton oikeen tikun kontakti jotenkin pieleen?

Olisko mitään ideaa/kannattaako/osaanko/teenkö lisää tuhoa avata toi mankka ja katsoo olisko siellä jotain johtoo irti?
Olisko missään mitään ohjetta/vinkkiä?
Vai ruuvit auki ja menoks ;D :o 8)
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Dumle - 20 Kesäkuu, 2011, 12:22:04
Näetkö mankastas mitään kanavamonitoria tai vastaavaa? Mikäli siellä aileron kanava liikkuu, niin ei sieltä mitään rikki ole... säästyy avaamisen vaivalta.

Mutta muuten mankka leikkauspöydälle ja auki vaan. Jos se kerta hajalla on niin tuskin enempää vahinkoa siellä saat ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 20 Kesäkuu, 2011, 12:41:12
Näetkö mankastas mitään kanavamonitoria tai vastaavaa? Mikäli siellä aileron kanava liikkuu, niin ei sieltä mitään rikki ole... säästyy avaamisen vaivalta.

Mutta muuten mankka leikkauspöydälle ja auki vaan. Jos se kerta hajalla on niin tuskin enempää vahinkoa siellä saat ;D

Siinähän se on kun siä Display valikos kaikki näyttää olevan okei
mut silti toi aili servo ei toimi oikein
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Toeh - 20 Kesäkuu, 2011, 12:46:35
Onko johto ehjänä? Voikohan se ottaa häiriötä jostain? Kokeilisin itse ottaa servon pois rungosta ja kokeilla sitten miten pelaa.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: TuukkaJK - 20 Kesäkuu, 2011, 13:49:01
Laita aileron- ja pitch-servo ristiin vastarin päässä ja katso seuraako vika servoa, vai kanavaa.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 20 Kesäkuu, 2011, 14:03:19
Laita aileron- ja pitch-servo ristiin vastarin päässä ja katso seuraako vika servoa, vai kanavaa.
Täytyy kokeilla kun tuun töistä.
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 22 Kesäkuu, 2011, 11:22:37
Joo laitoin noi kanavat ristiin.
PIT servo toimi AIL:n kanavas,kun taas AIL servo ei toiminu PIT kanavas
eli tosta vois päätellä et servo rikki,mut ihmetyttää kun uus servo suoraan paketista.
Kaveri tossa heitti ilmaan et voisko becci antaa liikaa virtaa ja sitä kautta rikkoo servon/servot?

Voi voi tätä Belttiä aina jotain pitää säätää ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Iceheart - 22 Kesäkuu, 2011, 11:27:13
ESKY ... *hihittelee* ... laatu ... *räkättää* ;D
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 22 Kesäkuu, 2011, 11:33:57
ESKY ... *hihittelee* ... laatu ... *räkättää* ;D
No no no ;D 8) :-*
Otsikko: Vs: Belt Cp V2 säätöihin
Kirjoitti: Iceheart - 22 Kesäkuu, 2011, 16:31:32
Siis oikeasti, joillekkin saattaa osua todella hyväkin yksilö eskyn valikoimista joka lentää lähestulkoon "out of box" mitään säätämättä, omani ei taas olisi kelvannut edes maanantaikappaleeksi (esim. armit eivät olleet 90 kulmaa nähneetkään klapeista puhumattakaan) ;D

Sitten kun se "viimeinen torppi" mun beltille tuli, päätin että pistän hieman enemmän täpäkkää kiinni ja hankin reksin, joko uutena tai käytettynä foorumin kautta, tulee kuitenkin loppupeleissä halvemmaksi mulle kuin tunkea rahaa varaosiin koko ajan (niissäkin kun oli turhan usein huomauttamista ja en todellakaan tarkoita toimitusaikoja). Nyt olen jonkun aikaa tuon 450:n kanssa härvännyt ja katunut en ole päivääkään, olen jopa oppinu lentämää noita rakkineita muuallakin ku simussa ilman et on housut märkänä kädet tutisten ;D