Kopterit.net

Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: Njakee - 20 Joulukuu, 2010, 19:13:31

Otsikko: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 20 Joulukuu, 2010, 19:13:31
Hei

Elikkä tässä sain tuon trex:n kasattua ja nyt olisi sitten säädön vuoro, mutta kun tämä on ensimmäinen kopterini, niin olen vähän hukassa näiden säätöjen kanssa tähän mennessä olen saanut swash platen suoraan ja kaikki ohjausliikkeet liikkumaan oikeisiin suuntiin sekä roottori sekä perä pyörii oikeaan suuntaan ( lapakulmat+- , roottorin kierrosluku, gyro gain, D/R, expo,). Voisiko joku kertoa sellaiset perus arvot joilla kone olisi edes jotenkin säädöissä ja joista sitten voisi ruveta korjailemaan jos/kun tarvetta on.

Kopteri on Trex 450 pro compo vakio sähköillä.
http://www.trex-store.com/trex-combo-p-1649.html (http://www.trex-store.com/trex-combo-p-1649.html)

Mankkana toimii Futaba ex6 2.4Ghz
http://2.4gigahertz.com/systems/futk6900.html (http://2.4gigahertz.com/systems/futk6900.html)

Lähistöllä ei taida ketään kopteriharrastajaa löytyä joka voisi säädöissa avustaa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: artta - 20 Joulukuu, 2010, 19:16:52

Lähistöllä ei taida ketään kopteriharrastajaa löytyä joka voisi säädöissa avustaa.


Sinne profiiliin kannattaa laittaa se asuinpaikka. Eli voitko kertoa missä päin mahdat asustaa, jotta joku kokeneempi voisi ottaa yhteyttä ja avustaa uuden harrastuksen parissa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 20 Joulukuu, 2010, 19:26:52
Nyt on asuinpaikka profiilissa. Luulisin saavani kopterin säätöihin itsekkin kunhan, joku antaa suuntaa antavia säätöjä sun muita vinkkejä, mutta toki säätöapukin kelpaa jos lähistöllä sattuu joku majailemaan.

Edit. Aivan aloittelija en näiden rc-masiinojen kanssa ole. Kiinteäsiipisiä olen vuoden verran harrastanut, mutta nämä kopterit on nyt sitten uusi aluevaltaus.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Falconi - 20 Joulukuu, 2010, 19:44:24
Hei olethan lukenut wikin (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php) läpi? Siellä on lapakulmajuttua ja gyron säätöjä, perusasiat selviävät varmasti sieltä. Myöskin gyron mukana taisi tulla opas tai sitten piti netistä latailla, mutta siinä oli gainin säätöön vinkkejä. (Itsellä gauin x5:ssa GP780 gyrolla 65% gainia, tämä arvo siis spectrumin mankalla)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 20 Joulukuu, 2010, 19:58:14
Tuota wikiä ja muita ketjuja olen lueskellut, mutta esim. lapakulmakäyrä ja kaasukäyrä sekä mistä tietää kuinka lujaa tuo roottori saa pyöriä. Voiko tuolla vakio sähköillä pyörittää tuota roottoria liian lujaa?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: artta - 20 Joulukuu, 2010, 20:53:23
Kannattaa lähtöön laittaa ne manuaalista löytyvät käyrät (sivu 20). Tosin niihin tarvitsee lapakulmamittarin.

Jollain foorumin proolla voi olla parempikin näkemys käyristä, mutta itsellä manuaalin käyrät on aina ollut hyvä lähtökohta. Lentojen mukaan sitten kevyttä hienosäätöä, jos tarvetta ilmenee.
Halutusta tuntumasta riippuen laittaisin alkuun hivenen (10-15%) expoa ja jos tuntuu liian hätäseltä niin leijumoodiin nupille ehkä 75% D/R. Perälle on ole koskaan laittanut D/R:ää, vaan expolla hoitanut tuntuman kohdalleen. Muut lentotilat sitten oman maun mukaan.

Loppujen lopuksi jokaisen käyrät ja säädöt on sen oman tuntuman ja motoriikan mukaiset.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 20 Joulukuu, 2010, 21:07:23
Anna sähköposti niin laitan sulle ohjeen, tosin eri radiolle mutta varmaan voi jotain auttaa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vasarah - 20 Joulukuu, 2010, 21:29:13
Hei olethan lukenut wikin (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php) läpi? Siellä on lapakulmajuttua ja gyron säätöjä, perusasiat selviävät varmasti sieltä. Myöskin gyron mukana taisi tulla opas tai sitten piti netistä latailla, mutta siinä oli gainin säätöön vinkkejä. (Itsellä gauin x5:ssa GP780 gyrolla 65% gainia, tämä arvo siis spectrumin mankalla)

Sportissa itsellä gp780 ja 78% gainia. Kuulostaa isolle tuo lukema, mitä täältä foorumeilta lueskellut, toimii silti. Taitaa kaikki olla jokseenkin tapauskohtaisia...
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: rane78 - 20 Joulukuu, 2010, 21:31:58
No periaatteessa mitä korkeammalle saat gainin ilman vägäyksiä ym. ongelmia sitä parempi.

-R
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 24 Joulukuu, 2010, 15:15:06
Nyt on sitten ensilento suoritettu :) Koneessa pari ongelmaa perä vaelsi vaikka kokeilin säätää gainia ja lopuksi se oli 100% ja vaellus vain hidastui. Toiseksi leijutteluharjoittelussa ni tuli sellainen tuntu että kone haluaa pyöriä kehää minun ympärilläni eikä pysyä paikalla niinkuin itse yritin/halusin tähän vaikutti osaksi varmaankin tuo perän vaellus. Ohjaus tuntui ehkä vähäsen kankealta. Mutta tuo ulkonaoleva pakkanen (-25 astetta) voi kyllä vaikuttaa osaan näistä ongelmista. Osaatteko kokeneemmat sanoa kuinka tuo kova pakkanen vaikuttaa lentelyyn kannattaako lennellä ollenkaan vai kuinka? Näpithän tuola jäätyy, mutta on tuo sen arvoista :P

Hyvä fiilis jäi kaikesta huolimatta  ;D
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 24 Joulukuu, 2010, 17:00:14
Jos sinulla on siinä pro:n vakio setuppi niin ei se pakkanen saisi vaikuttaa muutakuin pilottiin  :). Perän sliderin se voi jumittaa, jos on jotain likaa välissä. Sulla on perän säädöt pielessä jos 100% gainilla ei yhtään vägää edes. Tarkista perän mekaaninen keskitys ja muut säädöt ohjeen mukaan ja tarkista se slideri (vie kone pihalle vartiksi ja liikuttele sormin perän mekaniikkaa, jos jumittaa niin korjaa).


-op-
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 24 Joulukuu, 2010, 19:42:54
Jep nyt on 85% gain sisällä ja se peräservo täräjää pöydällä olles :D On vissii liikaa. Eikös perälavat pidä olla aivan suoras peräservon ollessa keskiasennos? Mites tuon tangon kans joka menee peräservolta perän lapakulman säätöön, nii siinä on kaks ohjuria välillä, jotka on kiinni tuossa peräpuomissa, niin ne luisuu tota peräpuomia pitkin sen tangon mukana. Ohjeista en löytäny kohtaa jossa niitä käsketään kiinnittämään siihen peräpuomiin. Pitäiskö ne jotenki kiinnittää? Nyt vähä voitelin ton voimansiirron liikkuvia osia silicon sprayllä. Pitäis sen puolesta toimia.

 Mitäs ootte mieltä kun vein tuon koneen ulos kylmenemään noin 10min, niin kun sitte menin ja löin akun kiinni ja koitin pyörittää nii se ei jaksanu lähteä pyörimään tolla soft startilla. Koitin sitten käsin pyörittää niin se oli aika jäykkä. Vein sitte sen sisälle lämpimään nii pian se pyöri taas hyvin.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 24 Joulukuu, 2010, 21:36:19
Joo kyllä ne ohjurit pitää ehdottomasti kiinnittää peräputkeen. Esim. puhdistus alkoholilla, sopivan mittainen suikale teippiä putken ympäri, ja sitte nitkuttaa sen ohjurin sen teipin päälle. Jos ei mene niin lyhyempi pala teippiä, jos on löysä niin pidempi teippi, tai tippa pikistä väliin.

Perässä pitää olla about 5 astetta kulmia kun linkki on 90 asteen kulmassa servoarmiin nähden. Kun käännät perälavat osottaa runkoonpäin, niin kärkien väliin jää about 8-10mm. Sit säädät uudestaan endpointit.

Kyllä pitäisi pakkasessa pyöriä ihan ok, tarkista mikä siellä jumittaa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: reittila - 24 Joulukuu, 2010, 21:42:46
Olikos sulla akku mukana jäähtymässä ? LiPot ei tykkää pakkasesta, eli sekin voi olla syynä, ettei puhtia löytynyt.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 25 Joulukuu, 2010, 02:19:02
Olikos sulla akku mukana jäähtymässä ? LiPot ei tykkää pakkasesta, eli sekin voi olla syynä, ettei puhtia löytynyt.

Ei ollut. Akku tuli mukana ku ite menin ulos.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 25 Joulukuu, 2010, 15:24:18
Kyllä se kylmä vaan tuntuu kangistavan tuon ohjauksen ja pyörimisen. kone oli 15min ulkona tämän jälkeen menin akun kanssa ulos ja kokeilin pyörittää roottoria käsin ja kankeahan se oli. Laitoin akun kiinni ja kokeilin ohjausta swash plate oli todella jäykkä ja moottori ei jaksanut ruveta pyörittämään roottoreita. Vein koneen sisälle akun ollessa kiinni sisällä alle minuutti ja kone jaksoi ruveta pyörimään ja ohjaus toimi kunnolla. Menin tämän jälkeen pihalle leijuttelemaan.

Havaintoja leijutellessa:

1:
Kone meni ylös alas korkeudella 0-2m kuin kuminauhassa olisi roikkunut ei meinannut pitää korkeutta. Hyvin mahdollista, että kuskissa vika, mutta onko koneessa säätöjä, jotka vaikuttavat tähän.

2:
Koneen ohjaus ei tunnu vaikuttavan juuri ollenkaan tikun keskialueella. Vaikuttaakoha n tuo kylmyys juuri tähän. Lennon loppupuolella säädin expo:t 25% mutta en kerinnyt kokeilemaan kovinkaan kauaa, koska raskaan laskun tuloksena perä otti maahan ja perän akseli rupesi pyörimään tyhjää. Mitään ei kuitenkaa rikkoutunut peräroottorissa oleva ruuvi, joka kiristää roottorin kiinni perän akseliin oli pompannut lovestaan.

Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 25 Joulukuu, 2010, 15:36:48
Kuminauhamaisuus johtuu linkkien jäykkyydestä, servot ei jaksa vääntää. Älä lennä ulkona ennenkuin saat sen korjattua, ettet polta servoista moottoreita. Samasta syystä tuntuu ettei ohjaus vastaa keskialueella. Osta herkistelytyökalu ja löysennä nupin linkit sillä, ja pyyhi kaikki silikoniöljyt pois pääakselilta ja swashistä. Omassa ei ainakaan silikoniöljy toiminut ollenkaan pakkasella vaan jumitti washoutin ja swashin.


-op-
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 25 Joulukuu, 2010, 17:28:13
Voi V***u...  >:( Testailin tuossa tuota ja totesin myös että tuo siliconi spray jäykistää osat kylmässä niin kuin sanoit ja nyt on sellanen tilanne, että sitä on jokaisessa pallolinkissä ja vähän muuallakin ja kun tuo on sellaista ainetta, joka ei pyyhkimällä lähde. Se muodostaa osaan sellaisen kalvon...  :'( Lämpöisessä se on todella hyvää ainetta. Täällä sisällä lämpöisessä tuo nuppi toimii loistavasti. Millähän tuota silikoconi sprayta nyt voisi ruveta poistamaan :-\ Epäilen että tarvitsee jotain liuotinta.

Millaisia voiteluaineita kannattaa käyttää näin talvella?

Millainen tuo herkistelytyökalu oikein on ja mistä sellaisia saa?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Dutchman - 25 Joulukuu, 2010, 17:48:07
Oiskohan vaikka jarrukliineri sopivaa ainetta. CRC:llä menee nimikkeellä Quickleen.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: artta - 25 Joulukuu, 2010, 17:50:20
Mä en ole käyttänyt voitelua, kun peräsliderissa. Siinäkin aseöljyä ja aina pyyhitty ylimääräiset pois. Tollakin systeemillä perä tarvii putsata parinkymmenen keikan välein, kun alkaa
jumittamaan. En siis juuri laittais mitään voitelua.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 25 Joulukuu, 2010, 17:57:57
Kopteri ei välttämättä tarvii mitään voiteluaineita, riittää että linkit liikkuvat löysästi. Jos haluaa käyttää, niin mahdollisimman ohutta, joka ei muodosta paksua kalvoa, ei jähmety, eikä sulata muoviosia. Silikonispray on hyvää perähihnalle. Torgue tuben rattaita ei tarvii voidella.

Itellä riitti mössöjen poistoon akselien pyyhkiminen paperilla. Swashistä saa kanssa suurimmat pois paperilla. Voi käyttää myös esim. jotain alkoholia puhdistukseen. Jos edelleen jumittaa niin sit ei kait auta ku purkaa palikat ihan osiin, liuottaa jossain kevyssä liuottimessa, ja öljytä uudelleen. Tai sitten oottaa kesään  ;D

Herkistelytyökalu (linkinpään avarrin) on tommone meisseli missä on halkastu pallolinkki päässä.

http://www.trex-store.com/linkinpaan-avarrin-35mm-trex-p-945.html (http://www.trex-store.com/linkinpaan-avarrin-35mm-trex-p-945.html)

Ei taida storella olla 450:iin sopivaa työkalua.

En osaa neuvoo mitä voiteluaineita kannattaa käyttää, Miika suositteli lukkoöljyä, toimii kuulemma talvellakin.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Miika - 25 Joulukuu, 2010, 18:26:59
Lainaus
Ei taida storella olla 450:iin sopivaa työkalua.

En osaa neuvoo mitä voiteluaineita kannattaa käyttää, Miika suositteli lukkoöljyä, toimii kuulemma talvellakin.

On Storella 450:iin sopivakin avain, itseasiassa kahtakin mallia. Laita s-postia ja kysy.

Lukkoöljy toimii hyvin, jättää todella ohuen kalvon, voitelee hyvin ja kestää pakkasta -50C asti. Sitä saa myös helpossa spraypullossa.
Sportissani oli perä aivan jumissa kun siellä silikonisprayta oli. Pyyhin silikonit pois ja laitoin lukkoöljyä. Sillloin oli n. 5C pakkasta ja peräslideri valahti toiselle puolelle kun kopterin käänsi kyljelleen.  :)
Voisi kehua että liikkui helposti...
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 25 Joulukuu, 2010, 18:49:16
Lukkoöljy toimii hyvin, jättää todella ohuen kalvon, voitelee hyvin ja kestää pakkasta -50C asti. Sitä saa myös helpossa spraypullossa.
Sportissani oli perä aivan jumissa kun siellä silikonisprayta oli. Pyyhin silikonit pois ja laitoin lukkoöljyä. Sillloin oli n. 5C pakkasta ja peräslideri valahti toiselle puolelle kun kopterin käänsi kyljelleen.  :)
Voisi kehua että liikkui helposti...

Minkä merkkistä ja mistä olet tuota lukkoöljyä ostanut. Voisi varmanpäälle ostaa samaa ainetta ku olet sen hyväksi todennut  ::)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Trnquill - 25 Joulukuu, 2010, 19:21:26
Linkkejä voi herkistellä myös ihan tavallisilla pihdeillä. Painaa linkkiä reunoilta vasten palloa, niin se väljenee pikkuhiljaa. Ei kuulemma ole hyväksi linkeille, mutta on aina toiminut minulla ongelmitta.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 25 Joulukuu, 2010, 19:28:56
Itse olen ottanut yhden ylimääräisen linkkipallon ja sivuleikkureilla tehnyt siihen "loveja" ja tämän saa vaikka porakoneen päähän ja saa muutaman kiekan hurauttaa ^^ tai ruuvipenkkiin ja pyörittelee sormin linkkiä pallossa...
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Miika - 25 Joulukuu, 2010, 20:24:05
Lukkoöljy toimii hyvin, jättää todella ohuen kalvon, voitelee hyvin ja kestää pakkasta -50C asti. Sitä saa myös helpossa spraypullossa.
Sportissani oli perä aivan jumissa kun siellä silikonisprayta oli. Pyyhin silikonit pois ja laitoin lukkoöljyä. Sillloin oli n. 5C pakkasta ja peräslideri valahti toiselle puolelle kun kopterin käänsi kyljelleen.  :)
Voisi kehua että liikkui helposti...

Minkä merkkistä ja mistä olet tuota lukkoöljyä ostanut. Voisi varmanpäälle ostaa samaa ainetta ku olet sen hyväksi todennut  ::)

Nyt pistit pahan... Autotallista löysin, mikälie vanha purkinpohja...
TI Lukkoöljy paketissa lukee, valkoinen purkki ja punainen korkki. n. 15cm korkuinen pieni spraypullo. Eiköhän tuossa kaikki lukkoöljyt toimi?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 25 Joulukuu, 2010, 22:47:01
Aseöljyö löytyisi itseltä kaapista. Mitenköhän se ajaisi asian? Purkissa luvataan ainakin että se jäätymispiste on -70 ;D Ei suomessa aivan heti saavuteta...

...Toivottavasti ::)

Edit: Mikähän nyt neuvoksi testailin tässä tuota swash platen keskellä olevaa kuulaa, jonka läpi tuo pääakseli menee. Koitin ilman mitään voiteluainetta sekä aseöljyn kanssa, niin se kangistui kylmässä. Tästä tuo ohjauksen kankeus pääasiassa johtuu + vielä linkkien tuoma kankeus.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: B12 - 26 Joulukuu, 2010, 10:10:50
Aseöljyö löytyisi itseltä kaapista. Mitenköhän se ajaisi asian?

Hyvin ajaa asian. Notkeaa ja ei ole kylmästä moksiskaan.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 26 Joulukuu, 2010, 14:20:11
Tarkennusta hieman:

Swash platen laakeri ei jähmeny, mutta tuo kuula sen keskellä jäykistyy huomattavasti. Tuossa se suurin ohjauksen kangistaja on  >:(
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 26 Joulukuu, 2010, 14:41:50
Jos sulla ei ole siellä rasvoja välissä ja silti kangertaa niin ehkä ikävä ongelma, lämpölaajeneminen... oisko niin että kuula ei kutistu samallatavalla kuin ulkokehä ja jää "puristuksiin" sitten sinne?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 26 Joulukuu, 2010, 15:53:22
Ihmettelen vain tuota kun täällä ei muilla tunnu olevan minkäänlaisia ongelmia :-\ Olen tässä nyt jonkinaikaa putsaillut tuota kuulaa ja aina välillä koittanut viedä sen ulos, mutta ei ole vielä tuottanut tulosta. Onko tosiaan ettei noissa käytetä minkäänlaisia voiteluaineita  ???
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 26 Joulukuu, 2010, 15:59:53
Ei itselläni ole missään voitelua... painelaakereissa rasva.. ei muuta.
Hihna koptereissa ollut hihnalla silikonisprayta vähän.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 26 Joulukuu, 2010, 16:28:52
Oletteko huomanneet minkäänlaista kangistumista koneessanne näillä pakkasilla?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 26 Joulukuu, 2010, 17:19:55
Nää koneet on suunniteltu taiwanissa 30 asteen lämmössä, suomen lähes 60 astetta matalampi lämpötila talvella voi luonnollisesti aiheuttaa kangistumista tiukan sovitteen osissa. Joensuun porot toimi tosin hyvin viime talvena, taisi 20 astetta pakkasta olla maksimi. Voi olla että sulle on sattunu hieman tiukempi yksilö, tai sitten siellä on vielä jotain mössöä mikä jumittaa. Pitää viedä oma ulos jossain vaiheessa, kattoa jumittuuko. Ei oo tullu lennettyä nyt vähään aikaan kun on ollu rikki : ). Youtubessa on muutama video viime talvelta, sillon taisi olla noin 15 astetta pakkasta.   
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 26 Joulukuu, 2010, 17:50:59
Jep taitaa olla tuosta tiukasta sovituksesta kiinni  ;D Pyöritin sitä kuulaa porakoneella ja nyt on menos parempaan suuntaan  ::)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 28 Joulukuu, 2010, 00:26:35
Nyt on saatu roottorit pyörimään ongelmitta myös kylmässä. Ohjaus on ehkä hivenen kankea kylmässä, mutta lento onnistuu. Ihmettelen vain, että eikö muilla kangistu ohjaus yhtään näin kylmillä keleillä?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jerkku - 28 Joulukuu, 2010, 05:32:24
Kyllä kangistuu.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: JRu - 28 Joulukuu, 2010, 07:17:33
Kyllä kangistuu täälläkin.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Miika - 28 Joulukuu, 2010, 09:10:47
Ei kangistu. Alkuun kangistui, ei enää.
Olisikohan joku -15C maksimi missä on tullut kunnolla lennettyä. Tuossa pihassa on leijuteltu kyllä kylmemmässäkin.

Kunnolla vain herkistelee kaikki nupin linkit niin alkaa toimia kylmässäkin.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: akkuh - 28 Joulukuu, 2010, 09:12:46
Eilen taas kokeilin ja kyllä kangistuu täälläkin. Olen käyttänyt linkinpään avarrustyökalua mutta ei sittenkään tarpeeksi, vaikka pöydällä tuntuvat jopa hiukan väljältä. Pakkasta oli -13 astetta.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: jsuominen - 28 Joulukuu, 2010, 11:17:00
just kävin oulussa vähän yli 20 asteen pakkasessa leijuttelemassa omalla trex 450v2:lla. Perä vähän luistaa muuten tuntuis toimivan ihan ok.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 28 Joulukuu, 2010, 12:01:24
Itsellä tuntuu olevan tuo swash platen keskellä oleva kuula kaikista pahin kangistuja :-\
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: jsuominen - 28 Joulukuu, 2010, 15:02:52
Kävin taas pari akullista leijuttelemassa rupee olemaan kipuraja tässä kohtaa. Rupes lahetin piippamaan ja akkutaso näytti 8.7v, mutta kyllä se taas rupes onneksi pelittää kun sain akun lämpimään. Johtuukos tuo kopun pieni heilunta pakkasesta vai olisko lavat liian tiukalla. oon kyllä löysäilly niitä eikä tunnu auttavan. -22c
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 28 Joulukuu, 2010, 15:11:43
Veikkaisin että pakkanen jumittaa lavanpitimien linkit ja kierroksia on nupissa muutenkin normaalia vähemmän, esim. 500nen huojuu pienillä kierroksilla kesälläkin. Kovemmilla kierroksilla ei yleensä oo ongelmaa ellei linkit oo tosi jumissa.


-op-
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 28 Joulukuu, 2010, 16:07:45
Voi myös olla että leparinkumit kovettuu pakkasella niin rupea bobbaan?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Trnquill - 28 Joulukuu, 2010, 16:53:30
Tietämättä mihin suuntaan heilutaan heitän ääneni pakkasessa tahmaavan perän suuntaan. Perätönärin pallolinkit, perän slideri, perähubin linkit, ..., kylmässä kohmettuvia osia riittää.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 28 Joulukuu, 2010, 17:00:40
Noniin en taidakaan olla ainut, jota pakkanen häiritsee  ::) Ajattelinkin tässä jo ketjun alussa että pilasin tuolla silikon sprayllä koko nupin, mutta kyllä se tuosta taisi puhdistua.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: akkuh - 29 Joulukuu, 2010, 19:39:57
Eilen taas kokeilin ja kyllä kangistuu täälläkin. Olen käyttänyt linkinpään avarrustyökalua mutta ei sittenkään tarpeeksi, vaikka pöydällä tuntuvat jopa hiukan väljältä. Pakkasta oli -13 astetta.


Nyt on linkkien päät "sorvattu" niin väljäksi, että hävettää, mutta tänään ulkon -19 pakkasta, ja jo vain välykset hävis ja toimi hyvin ainakin yhden 7 minuutin leijuttelun pihassa pienessä tuulessa.  ;D

Nyt on vaan tehtävä ajoissa kesäksi kaikki linkit uusiksi.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 31 Joulukuu, 2010, 16:59:30
Onkohaan mun säädöis vika vai missä ku säädin perään niin että sielä on se lapakulma noin 5:n asteen, niin nyt kun konetta kääntää niin että koneen nokka kääntyy oikealle niin se kääntyy sinne huomattavasti hitaammin mitä kone kääntyy vasemmalle. Peräservon armi on 90 asteen kulmassa tuohon tankoon verrattuna ja tuon 5 asteen perän lapakulman säädin tuon tangon pituutta muuttamalla. Missä mahtaa olla ongelma? ::)

Tuli vähän selitettyä epäselvästi, mutta menköön  ;D
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jussi. - 31 Joulukuu, 2010, 17:11:28
Lainaus
Missä mahtaa olla ongelma
Yksi mahdollinen syy voi olla liian pienet kierrokset.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: akkuh - 31 Joulukuu, 2010, 17:19:48
Rauhallisesti vaan.
Tee säädöt täsmälleen perän kuin gyronkin kanssa, niin kuin manualissa sanotaan. eläkä ihmettele miten se pöydällä käyttäytyy. Jossakin vaiheessa vaan on todettava, että alusta mä kaiken alkaisin. Ainakin säätöjen suhteen. Niillä manualin ohjeilla ja Vispilän Vikin ohjella se lentää ainakin paremmin kuin monet muut merkit.
PS. Todellinen noviisi minä olen. Mutta koput pysyy ilmassa eikä mainittavaa torppia vielä.
Laita kunnolla leveät apupyörat ja nosta kopu heti ainakin lähes metrin korkeutee eläkä hiero sitä maan pinnassa. Se kun ei anna kuvaa kopun säädöistä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 31 Joulukuu, 2010, 19:08:41
Lainaus
Missä mahtaa olla ongelma
Yksi mahdollinen syy voi olla liian pienet kierrokset.

Kierrokset on mankasta säädetty siihen johonkin 70-80% välillä. Ihmettelen vaan sitäkin, että kun nuo säädöt olen tehnyt niin tuon perän slideri liikku enemmän oikealle kuin vasemmalle.

Olenko tajunnut asian oikenin:
Eli kun pääroottori pyörii myötäpäivään, niin se kampeaa perää oikealle? Niin silloin tuo 5 asteen kulma laitetaan niin, että se työntää perää vasemmalle. Korjatkaa jos/kun olen väärässä.  ::)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jussi. - 31 Joulukuu, 2010, 19:27:58
Lainaus
Ihmettelen vaan sitäkin, että kun nuo säädöt olen tehnyt niin tuon perän slideri liikku enemmän oikealle kuin vasemmalle.
Niin se tuppaa menemään että kun "nollakohdassa" on muutama aste perälavoissa kulmaa niin samaa liikettä ei tule molemmin puolin. Siitä on turha kantaa huolta koska kulmia tulee silti riittävästi molempiin suuntiin, mekaanisesti jopa liikaa mutta se jää gyron huoleksi.

Lainaus
Eli kun pääroottori pyörii myötäpäivään, niin se kampeaa perää oikealle? Niin silloin tuo 5 asteen kulma laitetaan niin, että se työntää perää vasemmalle
Juuri näin.

Ja vielä kierrosasiaa toistaakseni, kun kierrokset ovat pienet, tarvitaan päälapoihin enemmän kulmia että kopteri nousee ilmaan, joka taas aiheuttaa enemmän kampeamista, josta perälavat eivät meinaa selvitä kun kierrokset ovat pienet.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: akkuh - 31 Joulukuu, 2010, 19:30:07
Sinne päin mutta se on gyro joka hoitele ne lapakulmat. Ei niitä tarvi miettiä siinä pöydällä. Ohjeittem mukaan, ja kopu ilmaan. Se nimittäin käyttäytyy lennossa aivan eritavalla kuin siinä pöydällä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: akkuh - 31 Joulukuu, 2010, 19:32:32
Tarkotan perän lapojen kulmia.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jussi. - 31 Joulukuu, 2010, 19:34:07
Lainaus
Se nimittäin käyttäytyy lennossa aivan eritavalla kuin siinä pöydällä.
Mainittakoon että minun löpinöissä  oletettiin että kopteri toimii epäsymmetrisesti ilmassa...

Jos näin ei ole niin ilmaan vaan kuten akkuhkin rohkaisee
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 31 Joulukuu, 2010, 21:24:50
Leijuttelin tuossa pihassa yhden akullisen. Mahtavaa ;D Kone leijui kuin itsestään  :) säädöt rupeaa olemaan hyvät, mutta tuo perän vielä kun saisi kuntoon. Perä vaeltaa oikealle. Gain ei auta asiaan rupeaa wänkäämään. Leijuttelu onnistui kun pidin kaasutikkua hieman oikealla, tällä saan perän pysähtymään. Kone teki tätä samaa ei ollut väliä olinko säätänyt nuo perän lapakulmat oikealle vai vasemmalle. Missäköhän vika  ???

Edit: Tuon kanavan trimmaus ei oikein vaikuta ja olen kuullut ettei sitä kannata kovin käyttääkkään. Ilmeisesti gyro rupeaa luulemaan, että teen ohjausliikettä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: akkuh - 31 Joulukuu, 2010, 22:33:10
Onko niin, että "kasutikkua" joudut pitämään samaan suuntaan kun kopu kääntää perää. Jos näin on käännäppä peräservon suunta lähettimestä.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: B12 - 01 Tammikuu, 2011, 11:15:04
Onko niin, että "kasutikkua" joudut pitämään samaan suuntaan kun kopu kääntää perää. Jos näin on käännäppä peräservon suunta lähettimestä.


Perä kääntyy oikealle -> nokka kääntyy vasemmalle = kopterin kulkusuunta ryömii kohti vasenta -> Tikulla korjataan kulkusuuntaa oikealle.

Näinikkään. Voisi yhtenäisyyden kannalta olla aina jäkevämpi puhua kopterin kulkusuunnasta, eikä tuijottaa perää. Luultavasti kysessä on lisäksi optinen illuusio, sillä laatugyro ei ryömi.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 01 Tammikuu, 2011, 11:29:07
Onko niin, että "kasutikkua" joudut pitämään samaan suuntaan kun kopu kääntää perää. Jos näin on käännäppä peräservon suunta lähettimestä.

Juuri näin, mutta eikö silloin tuo ohaus käänny väärinpäin?

Onko niin, että "kasutikkua" joudut pitämään samaan suuntaan kun kopu kääntää perää. Jos näin on käännäppä peräservon suunta lähettimestä.


Perä kääntyy oikealle -> nokka kääntyy vasemmalle = kopterin kulkusuunta ryömii kohti vasenta -> Tikulla korjataan kulkusuuntaa oikealle.

Näinikkään. Voisi yhtenäisyyden kannalta olla aina jäkevämpi puhua kopterin kulkusuunnasta, eikä tuijottaa perää. Luultavasti kysessä on lisäksi optinen illuusio, sillä laatugyro ei ryömi.

Sovitaan vaikka sitte niin. Mutta kyllä tuo kopteri haluaa silti vain kääntää tuota kulkusuuntaa vasemmalle. Missäköhän vika?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: B12 - 01 Tammikuu, 2011, 11:34:40
Vika on käytännössä lähes aina siinä, että tärinää välittyy gyrolle jostakin kautta ja gyro ei saa tolkkua, kiertyykö kopteri vai ei. Toinen muuttuja on lämpötila, jos se muuttuu kesken lennon. Sensorin arvot muuttuvat lämpötilan mukana ja gyro taas tulkitsee tietoja väärin. Gyro siis luulee jokatapauksessa olevansa paikallaan, vaikka todellisuudessa ei ole.

Kopterin kannattaa antaa jäähtyä kunnolla ennen lennätystä, jotta gyron lämpötila ehtii tasaantua.

Lavat oltava tasapainossa edessä ja takana, akselit suorat, laakerit ehjät, gyron värinanvaimennusteippi kunnossa jne jne.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 01 Tammikuu, 2011, 12:00:37
Konetta olen aina jäähdytellyt 15min. Gyron alla on mukanatullut teippi. Kaikki osat kunnossa. Kuinka paljon tuo perän lapakulmien asetus vaikuttaa kun se on vähän hakusassa tuossa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: B12 - 01 Tammikuu, 2011, 15:44:26
Se perän mekaaninen perussäätö on hyvä olla kohdallaan, samoin tehdä säädön jälkeen gyrolle nollapisteen tallennus, jos sellainen ominaisuus gyrossa on. Se on fakta, että jos kaikki on kunnossa, perä ei ryömi halvemmallakaan gyrolla. Tärisevätkö esim laskutelineen jalakset leijutuksessa silminnähtävästi? Samoin perästä huomaa tärinät hyvin kun riittävän läheltä katsoo, mutta ei liian läheltä...

Sinulla ilmeisesti joki Alignin gyro? Minulla ei ole kokemusta niistä. Tällaisena Head Lock gyrojen aikakautena perussäätöjen tekeminen on vähän unholassa luultavasti. "Hyvä gyro toimii kun heittää kiinni. Jos ei toimi, osta parempi gyro."
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 01 Tammikuu, 2011, 16:18:05
Jos on Pro Combo kyseessä, niin luultavasti gyrona gp780. Musta tähän mennessä paras gyro 450:ssä käytettäväksi. Driftausongelmaa ko. gyrolla ei ole ikinä ollut, vaikka veisi huoneenlämmöstä kovaan pakkaseen. Jos perä kääntyy itestään niin kattosin vielä mekaaniset säädöt ja koettaisin herkistellä perän linkistöä. Suosittelen kans lämpimästi vaihtamaan sen orkkis teipin Spartanin 3mm teippiin, 780 on herkkä tärinöille.

http://www.fast-lad.co.uk/store/src-pads_spartan_adhesive_foam-p-4837.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/src-pads_spartan_adhesive_foam-p-4837.html)

Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 01 Tammikuu, 2011, 21:09:24
Ongelma taisi olla tuossa, kun minulla oli tuo normal mode päällä gyrossa. Nyt on tuo AHTCS locking mode ja perä tuntuu pitävän hyvin. gyro on juuri tuo gp780
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 01 Tammikuu, 2011, 23:45:31
Uutta ongelmaa  :o Perä pomppii ylös alas. Kierroksia olen kokeillut nostaa mutta tuntuu isoilta tuollaiset 75-85% kierrokset leijutteluun. Onko tuohon olemassa muuta säätö toimenpiteitä ???
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 02 Tammikuu, 2011, 11:12:01
lepatuskumit pehmeemmät, päälapoijen kireys...

Tosin jos olet tehnyt jonku laakeri kovennus virityksen sinne lepatukseen niin joudut hylkäämään ne sieltä ja kokeilla pehmeämmillä kumeilla.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 02 Tammikuu, 2011, 17:05:35
Noiden ongelmien jälkeen keskitin peräsliderin ja lensin akullisen, niin perä ei enään pomppinut ylös alas vaan sivuttain. Pienensin gainia 74%--->36% niin perä ei vapissut. Tämän jälkeen seuraaville akuille otin nuo harjoitusjalakset pois ja nyt kone tuntuisi olevan säädöissä :) Kone pysyy hallussa ja liikehdintä onnistuu kunhan perä on minuun päin  :P Ihmettelen vaan tuota gainia kun se piti noin pieneksi säätää, mutta perä pysyy paikoillaan, niin mikäs siinä ;D
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 24 Tammikuu, 2011, 23:16:47
Ensiviikonloppuna jos säät suosii niin meinaan kokeilla vähän taivaslentoa. Onko viimmehetken vinkkejä  ::)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 24 Tammikuu, 2011, 23:50:34
Kävin vähän testailee poroa, 7 asteen pakkaset ainakaan haittaa mitään.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=6911.msg100815#msg100815 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6911.msg100815#msg100815)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 29 Tammikuu, 2011, 00:17:03
Hyvin näyttää kyllä toimivan :) Kylmyysongelmat ovat jo vähentyneet nykyisin omalla rekkulallani, mutta vieläkin tuollaisessa yli -10 ei meinaa jaksaa lähteä pyörimään, mutta kyllä se sitten kun vauhtiin saa niin toimii.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Eispii - 29 Tammikuu, 2011, 10:28:55
Jokos se idle namiska on löytyny ;D :D ;) :)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 30 Tammikuu, 2011, 15:21:25
Jokos se idle namiska on löytyny ;D :D ;) :)
Jep  ;D

Onko muuten normaalia kun liikuttelin konetta ylös alas niin, että laitoin vähän miinuskulmaa niin että kone tuli aika nopeaa alas ja sitten nopeasti takaisin ylös maksimi lapakulmilla niin perä pyörähti 90 astetta? gyro gain on 28% jos nostaa niin perä rupeaa vänkäämään. Kaasukäyrä on idlellä tasanen 80%.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 30 Tammikuu, 2011, 19:58:18
Ei ole ollenkaan normaalia. Perä ei saa liikkua max muutaman asteen kun lämäsee täydet kulmat. Tarkista vielä perän säädöt.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 30 Tammikuu, 2011, 22:32:27
Ei ole ollenkaan normaalia. Perä ei saa liikkua max muutaman asteen kun lämäsee täydet kulmat. Tarkista vielä perän säädöt.

Perän säädöt tarkastin enkä mitään erikoista huomannut.  ??? Tilanne oli siis sellainen että kone tuli suoraan alas päin miinus lapakulmien vauhdittamana ja tästä löin suoraan täydet lapakulmat. Voisiko olla mahdollista että lapakulmaa on liikaa eikä ja perästä loppuu teho eikä se kykene pysäyttämään tuota suuresta lapakulmista johtuvaa kampeamista.  ::)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jerkku - 30 Tammikuu, 2011, 22:37:12
Tarpeeksi kierroksia?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 30 Tammikuu, 2011, 23:07:07
Mahdollinen syy taisi selvitä  ::) En ole idleupin lapakulmia säätänyt muuten kuin siten, että kun tikku on keskellä niin lapakulmat ovat 0. Syy taitaa olla siis liian suuret lapakulmat. Olisiko näin, että lapakulmat kipuaa yli 15 asteen ---> moottori kuormittuu enemmän ---> kierrokset laskee ---> Perällä liian vähän kierroksia ja näin ei jaksa vastustaa kampeamista. Olisiko pätevä syy tähän ongelmaan?
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Vispilä - 30 Tammikuu, 2011, 23:09:11
Lainaus
Voisiko olla mahdollista että lapakulmaa on liikaa eikä ja perästä loppuu teho eikä se kykene pysäyttämään tuota suuresta lapakulmista johtuvaa kampeamista.


Ei. Kyllä sen voi tuoda syöksyssä 150km/h ja pysäyttää täysillä kulmilla muttei perä päästä irti. Sanonpahan vaan että Pron perästä ei lopu teho ellei akuista lopu teho ja säädöt on kohdillaan  :). Tietty jos kierroksia nupissa 1500 niin voihan se olla löysä. Kuulostaako miten kovilta nupin kierrokset kun vertaa tohon mun videoon vaikka? Mulla on täysi työ saada perä päästää irti tuolla koneella, 90 asteen heilahdus ei johdu nupin lapakulmista. Olethan herkistellyt myös perän linkit? Voi olla että peräservo ei jaksa vääntää vastaan jos linkistö on pakkasessa jäässä.

Ja itteäni lainaten se perä pitää sillon kun akuissa riittää teho, kuuletko selvän kierrosten laskun kun lyöt lisää kulmaa?

-op-
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Maikko - 30 Tammikuu, 2011, 23:53:21
Varastan hieman ketjua, sillä sopii aiheeseen.

Mulla on Poron perässä aika paljon klappia. Käytössä on edelleen muoviset perälavat, mutta ne eivät ole vikana. Peräakseli liikku edestakaisin, joka aiheuttaa lapojen liikkumisen. Lisäksi myös se kulmaohjuri tuntuu olevan osan klapin takana. Lennossa tämän huomaa heilumisena ja rauhattomuutena. Paljon tosin parani jo kun kiristin perälavat  ;D

Onko muille "liukuvaa" peräakselia tai paljon klappia perässä. Eikai tässä vaan tarvita thyyninkiä perään??


-
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 30 Tammikuu, 2011, 23:59:23
Kuulostaako miten kovilta nupin kierrokset kun vertaa tohon mun videoon vaikka?

Tuossa sinun videossa kuulostaisi olevan enemmän kierroksia kuin itselläni. Ja kyllä kuulostaa että moottori aika paljon rasittuu kun lisää lapakulmia paljon.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Tohtori R - 31 Tammikuu, 2011, 07:23:45
Varastan hieman ketjua, sillä sopii aiheeseen.

Mulla on Poron perässä aika paljon klappia. Käytössä on edelleen muoviset perälavat, mutta ne eivät ole vikana. Peräakseli liikku edestakaisin, joka aiheuttaa lapojen liikkumisen. Lisäksi myös se kulmaohjuri tuntuu olevan osan klapin takana. Lennossa tämän huomaa heilumisena ja rauhattomuutena. Paljon tosin parani jo kun kiristin perälavat  ;D

Onko muille "liukuvaa" peräakselia tai paljon klappia perässä. Eikai tässä vaan tarvita thyyninkiä perään??


-

vastaan taas muiden puolesta ;D

J@nin porossa ihmeteltiin ku on peräakselissa todella rankasti pitkittäistä klappia ihan ku laakerit olis ihan paskana tai jotain pahasti pielessä mitotuksien suhteen...

ajateltiin ettei voi olla normaalia mutta näköjään se sitte voikin olla ;D
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: akkuh - 31 Tammikuu, 2011, 08:48:30
Varastan hieman ketjua, sillä sopii aiheeseen.

Mulla on Poron perässä aika paljon klappia. Käytössä on edelleen muoviset perälavat, mutta ne eivät ole vikana. Peräakseli liikku edestakaisin, joka aiheuttaa lapojen liikkumisen. Lisäksi myös se kulmaohjuri tuntuu olevan osan klapin takana. Lennossa tämän huomaa heilumisena ja rauhattomuutena. Paljon tosin parani jo kun kiristin perälavat  ;D

Onko muille "liukuvaa" peräakselia tai paljon klappia perässä. Eikai tässä vaan tarvita thyyninkiä perään??


-

Mun porossa ei ole mainittavaa välystä. Ainoastaan juuri ja juuri sen verran ettei hammaspyörät hierrä toisiaan. "Biisti" ohjaa perääkin ja ainakaan minun lentelyssä en voi moittia perää.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: J@ni - 31 Tammikuu, 2011, 09:12:19
Mulla porossa on jonkinverran tuota päittäisvälystä, alkujaan ihmettelin sitä ja tilasin storesta uuden akselin ja välys pieneni jonkinverran.
Luulen että sillä ei ole ihan kauheasti väliä, oman sain toimimaan oikein loistavasti pienen säätelyn jälkeen ja perä on nyt ihan ok.
Tulee mieleen että jos perä pettää pitch pumpissa niin nupissa saattaa olla liian vähän kierroksia?
Omassa on govilla kierrokset 3150 ja kulmia tulee +-12  ja en saa perää pettämään vaikka tekisin mitä.



Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jerkku - 31 Tammikuu, 2011, 20:25:43
Mulla oli v2:ssa myös tuota päittäisvälystä, liimasin lukitteella akselin toiseen laakeriin kiinni, sillä korjaantui.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Maikko - 31 Tammikuu, 2011, 22:13:08
Mulla oli v2:ssa myös tuota päittäisvälystä, liimasin lukitteella akselin toiseen laakeriin kiinni, sillä korjaantui.

Kokeilen samaa. Pysyykö se sinisiellä lukitteella?

-
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jerkku - 01 Helmikuu, 2011, 05:09:18
Sinisellä mä laitoin, vihreä saattais olla parempi.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 06 Helmikuu, 2011, 22:00:39
Tänään kaksi akkua lensin tuolla rekkulalla ja huomasin seuraavanlaisia asioita:

Kone pyörii huomattavasti nopeammin toiseen suuntaan kuin toiseen. En nyt varmuudella muista kumpaan suuntaan pyöriminen oli nopeampaa, mutta kuitenkin onko tällainen normaalia. Perä ainakin itseni mielestä pitäisi olla säädöissä. (peräslider keskitetty, gyro hh tilassa, servohorni 90 asteen kulmassa tuohon työntötankoon nähden, gyro gain 28%, Kaasukäyrä idlellä tasainen 85%) Siinä joitain säätöjä jotka tuohon perän roimintaan saatta vaikuttaa.

Toinen asia mitä ihmettelin oli ylös alas liikehdinnässä kone tuntui jotenkin laiskalta/löysältä. Voisiko tuo johtua lavoista, jotka ovat tuollaiset trex-storen halppis lasikuitulavat (http://www.trex-store.com/325mm-lasikuituiset-paalavat-trex450-p-991.html (http://www.trex-store.com/325mm-lasikuituiset-paalavat-trex450-p-991.html)) Voivatko lavat vaikuttaa noin paljon. Moottoriakin kyllä tuo touhu tuntuu kuormittavan jonkin verran. Tuossa vispilän videolla (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6911.msg100815#msg100815 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6911.msg100815#msg100815)) tuo vispilän poro tuntuu paljon virkeämmältä kuin omani. Yhden kerran uskalauduin kääntämään tuon rekkulani katolleen mutta tuntui takainin käännössä kun laitoin miinuskulmaa todella löysältä ja meinasi lapasesta lähteä joten toistakertaa en tuota temppua kokeillut. Pitää huomenna koittaa vaihtaa nuo aligin vakio hiilikuitu lavat ja koittaa paraneeko. Voisin myös koittaa ottaa videokuvaa analysoitavaksi tänne jos kerkiän.

Edit: Ei taidakkaan tulla tuota videota tänään, koska räksä koki ensimmäisen torppinsa :P
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: kukkalapio - 11 Helmikuu, 2011, 14:36:59
Terve. Mulla on hk450pro kopteri johon on vaihdettu paljon alignin osia. Kysyisin vähän neuvoa millä saisin kopterin lentämään paremmin.

Ensinnäkin painopiste. Kuinka tarkkaan painopiste kannattaa säätää? Mulla kopteri on aika takapainoinen. Jos akun laittaa niin eteen kun saa ni painopiste asettuu pääakselin tienoille. Tällöin siis akku ei pysy kunnolla kiinni saati sitte että kuomu menis paikallee.. Mulla on peräservo tossa peräputkessa kiinni, voisin laittaa sen myös siihen omaa "telineeseen" runkoon kiinni ni se tois painopistetta vähä taakse, mutta sitte toi läski vastari (futaba 9c 35mhz) pitäis ottaa rungon sisästä pois ja laittaa vaikka nippusiteellä rungon kylkeen. Onko tämä järkevää? Millä tavoin ootte korjaillu takapainoa pois?
Lennossa swashin ollessa suorassa kopteri kaatuu koko ajan taaksepäin. Tämä varmaan painopisteellä olisi korjattavissa. Nyt on trimmattu eteenpäin jotain 5-10 napsua.

Toinen mihin haluaisin neuvoa on kun tuntuu että lavat sakkaa kovin helposti. En siis tiedä onko se oikeasti sakkausta mutta tuntuu siltä. Jos siis leijunnassa pudotan korkeutta vaikka 5m ja tönäsen sitte tikkua ylös, lavat pitää ääntä ja kopteri keikkuu eikä lähde nousemaan. Siitä sekunnin päästä lavat "saa pitoa" ja kopteri pomppaa ylös. Mitä kovempaa laskee korkeutta sitä enemmän tätä tietty ilmenee. Simulla ainakaan mitään tuollaisia ominaisuuksia ei ole  ::)
Lavat tossa on jotku hiilikuitulavat, näyttää ehjille ja suorille. Servot on kiinan halpaa digiä ja linkkitangot on ihan servovarsien päissä että sais nopeet ja isot liikkeet (kunhan niitä joskus tulee tarvitsemaan).
Nyt kun tarkastelin vähä kopteria niin tikku keskellä molemmissa lavoissa on lapakulmat nolla ja lapauraa ei tule. Mitä enemmän nostaa tikkua sitä enemmän lapojen kulmaero kasvaa ja lapauraa tulee vähän kun tarkasti kattoo. Ulkona en tätä huomannut. Täysillä kulmilla toisessa lavassa on 12 ja toisessa 11. Eli noilla kulmilla millä sakkausta ilmenee eroa on varmaan puolisen astetta, voiko moinen aiheuttaa sen? Taas sitä pääsee ihmettelemään millä ton lapakulmaeron saa säädettyä pois... Loputtomalta kaivolta tuntuu..  ;)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: zxiicci - 11 Helmikuu, 2011, 14:47:14
Toinen mihin haluaisin neuvoa on kun tuntuu että lavat sakkaa kovin helposti. En siis tiedä onko se oikeasti sakkausta mutta tuntuu siltä. Jos siis leijunnassa pudotan korkeutta vaikka 5m ja tönäsen sitte tikkua ylös, lavat pitää ääntä ja kopteri keikkuu eikä lähde nousemaan. Siitä sekunnin päästä lavat "saa pitoa" ja kopteri pomppaa ylös. Mitä kovempaa laskee korkeutta sitä enemmän tätä tietty ilmenee. Simulla ainakaan mitään tuollaisia ominaisuuksia ei ole  ::)

Lennätkö idle up päällä? Jos teet pitch pumppia leijutus tilassa niin helikopteri tietenkin reagoi hitaammin kun kierrokset laskee tikun mennessä alas eli tehot pienenee. Tätä ongelmaa ei yleensä ole kun lennät idle up päällä ( kierroksia koko ajan esim. 80% koko liikealueen läpi, vain lapakulmat muuttuvat)
Kopterista tulee myös epästabiilinmpi ja perä ei välttämättä pidä jos teet rajua pitch pumppia, jolloin tikun olessa alhaalla kierrokset laskevat huomattavasti.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: kukkalapio - 11 Helmikuu, 2011, 15:09:38
Joo käytän idle uppia. 80% on kierrokset keskellä. Ja ei siinä hyytymistä tms tapahdu, se vain jotenki ei saa pitoa ilmasta.  ;D

Ja flipissä kun työntää negatiiviset lavat niin tulee vähä sama ongelma että ei tahdo heti kantaa kunnolla. En oo vielä uskaltanu koittaa jättää siitä kopteria väärinpäin ni tuntis rauhoittuuko se siitä nopeesti.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: mika a - 11 Helmikuu, 2011, 15:32:22
Joo käytän idle uppia. 80% on kierrokset keskellä. Ja ei siinä hyytymistä tms tapahdu, se vain jotenki ei saa pitoa ilmasta.  ;D

Ja flipissä kun työntää negatiiviset lavat niin tulee vähä sama ongelma että ei tahdo heti kantaa kunnolla. En oo vielä uskaltanu koittaa jättää siitä kopteria väärinpäin ni tuntis rauhoittuuko se siitä nopeesti.

No ainakin mulla se rauhottu kun jätti selälleen ;D Kokeile rohkeesti vaan. Jos se sun perä servo on sen kokoinen et menee siihen oikeaan telineeseen runkoon niin pistä se siihen ja vastari rungon kylkeen. Mulla oli ainaki painopiste kohilla kun oli perä servo oikeessa paikassa.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 27 Helmikuu, 2011, 17:34:58
Kone pyörii huomattavasti nopeammin toiseen suuntaan kuin toiseen. En nyt varmuudella muista kumpaan suuntaan pyöriminen oli nopeampaa, mutta kuitenkin onko tällainen normaalia. Perä ainakin itseni mielestä pitäisi olla säädöissä. (peräslider keskitetty, gyro hh tilassa, servohorni 90 asteen kulmassa tuohon työntötankoon nähden, gyro gain 28%, Kaasukäyrä idlellä tasainen 85%) Siinä joitain säätöjä jotka tuohon perän roimintaan saatta vaikuttaa.

Tuon ongelman syy selvisi. Oli jäänyt tuon rudder kanavan epa asetukset 50%. Vaihdoin 100% ja ongelma hävisi.

Perän ongelmatkin ovat tuntuneet hävinneen kun olen perän linkkejä herkistellyt ja nupin kierroksia lisännyt. Nykyään ei ole perästä pitoa menettänyt. Hieman on joskus vain värähtänyt perä mutta ei muuta.
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 09 Maaliskuu, 2011, 17:22:16
Joo käytän idle uppia. 80% on kierrokset keskellä. Ja ei siinä hyytymistä tms tapahdu, se vain jotenki ei saa pitoa ilmasta.  ;D

Itsellä tuntuu olevan samanlaista ongelmaa. Kun konetta pumppaa ylös alas, niin kun alhaalta pitäisi ylöspäin lähteä, niin tässävaiheessa kone tuntuu jotenkin "sutivan" eikä lähde heti ylös. Onko tuo normaalia vakio setupilla vai kuinka?

Asetukset rekkulassa:

Lavat ovat nuo align vakio hiilikuituset

Idle
Kaasukäyrä: 95-95-95-95-95
Lapakulmakäyrä: +-12
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Lauri P - 09 Maaliskuu, 2011, 19:01:27
joo! neuvosin vaihtaan lavat radixeihin tms..
oli nimittäin melko vetelät noi alignin lapaset kun tänään sellaset ilmaantui! radiksit heti reippaasti jäykemmät ja todennäkösesti niillä ei suttaile. ;)

tietysti on paljo muitaki asioita jotka vaikuttaa (nupin kiekat)...
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Njakee - 09 Maaliskuu, 2011, 20:43:56
joo! neuvosin vaihtaan lavat radixeihin tms..
oli nimittäin melko vetelät noi alignin lapaset kun tänään sellaset ilmaantui! radiksit heti reippaasti jäykemmät ja todennäkösesti niillä ei suttaile. ;)

tietysti on paljo muitaki asioita jotka vaikuttaa (nupin kiekat)...

Juu noita radikseja vois kyllä koittaa. Onko noita kaupan suomen puolella vai meneekö esim fast lad:tä tilaukseks?

Nupissa kierroksia pitäisi olla en tosin ole millään mitannut noita kierroksia mutta kuitenkin  ::)
Otsikko: Vs: T-rex 450 pro säätöihin
Kirjoitti: Jerkku - 09 Maaliskuu, 2011, 20:52:46
Ladilta mä ainakin oon tilaillu, eipä noita taida suomessa olla tällä hetkellä missään. Ovat muuten tällä hetkellä alennuksessa.