Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Meitzi - 19 Joulukuu, 2010, 11:38:45

Otsikko: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 19 Joulukuu, 2010, 11:38:45
Tuossa tuli tämmönen vastaa kun rupesin kopteria säätämään hieman uusiks tauon (torpin) jälkeen. (eli käytännössä ollu aika tehdas asetuksilla tähänasti)
Miksi se tuo kaasun trimmi o oletuksena tuolla alhaalla? samoin se oli yhdessä aikasemmassa lelussa.

Noita simulaattoreita testaillua ja 3d liikkeitä kokeillut mielenkiinnosta niin ajattelin, että tulevaisuutta varten voisi hieman ottaa noita säätöjä huomioon. Eli ensimmäisen tuli mieleen että jos joskus idle-up tilaa käytän niin sehän on pakko määrittää niin, että lapakulmat ovat edes suurinpiirtein samaa luokka molemmissa lentotiloissa. Oletuksena kun tuo kopterini nousi ilmaan noin 35% kaasulla, eli jos tuosta vaihtais 3d lentotilaan niin huonostihan siinä kävis.

Tämänperusteella kun sitten rupesin swashplatea säätämään niin törmäsin ongelmaan, että jos tuo kaasun trimmi on alhaalla niin mikään ei toimi oikein. Jos säädän pitchiä 50% keskelle niin ei se keskikohta ole keskellä jos trim ei ole keskellä.
Eli kai siinä nyt ei mitää väärää ole ku muutan tuon trimmi keskelle säädän sen mukaan?
Liekkö tuo joku historiajuttu, että ei meee "pakki" päälle vai mikä?


Kopterin tuossa stabilointihässäkässä on noita linkkitankoja, nii onko niihi mitää säätöperiaatteita? (Washout control armiin esim)
Vai onko se hyvä ku katsoo ohjeesta mitat? Kun tuota yritin miettiä, että mihihän tuo vaikuttaa jos tuossa kohti jotain pidentää lyhentää (symmetrisesti toki) mutta ihan ei järki riittäny hahmottamaan miten tuo voisi vaikuttaa.

Sitte vielä jokeri:
Onko noisa paremmissa simulaattoreissa flybarless systeemeitä jo mallinnettu? miten jos niistä ottas sen gyron pois päältä.
Eli kysymys kuuluu, millaista on lentää flybarless kopterilla ilman gyroa? (no toki se perägyro on)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 19 Joulukuu, 2010, 15:49:09
Heitäppä sähköposti niin laitan sulle beta ohjeen tuosta nupin säätämisestä.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=10877.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=10877.0)

mikä radio?
Nupin linkistö lähtökohtaisesti symmetriseksi, katso tuosta ohjeesta jos haluat sen tai sitten wiki..
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=RexSetup (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=RexSetup)

Phoenixissa on align flybarless koptereita, mutta minusta ne on todella kaukana oikeasta...
Ilma vakautusta kopterilla on "vaikea" lentää, se muljahtelee tuulen vaikutukseta paljon... Ei mahdotonta mutta vaikeaa aloittelijalle. Perus hommat saa olla suht hyvin hansakassa että viitsii lennellä ilman vakautusta.

Lentotilojen välistä "pomppausta" voit vähentää muuttamalla käyritä lähemmäs toisiaan, mutta 3D:tä lennettäessä lapakulmien tulee olla lineaariset eli niihin ei hirveästi kannata vaikuttaa, kaasukäyrällä sitten. Tai opettelee vaain korjaamaan kaasulla sen pompun, oppii nopeasti. Onneksi omassa radiossa saa viiveen tuohon vaihtumeen niin tapahtuu pehmeästi  :P
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 19 Joulukuu, 2010, 16:19:04
Pistin YV viestillä.

Radiooni nyt en täällä iha kauheesti viitti mainostaa enkä odota siihen täysin tarkkoja ohjeita. Mallia Strom ST-06TX
Mutta tokia minua kiinnostaa asioiden ymmärtäminen, ei niinkä se, että joku suoraan kertoo mistä napista radiosta pitää painaa.

(http://koti.mbnet.fi/meitzi/digital_esim.png)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Jussi. - 19 Joulukuu, 2010, 16:29:54
Lainaus
Miksi se tuo kaasun trimmi o oletuksena tuolla alhaalla?
Laita kaasun trimmi vaan sinne keskelle jos auttaa säätämisessä, sinne se sähkökoptereissa kuuluu. En muista koskaan trimmanneeni sähkökopterissa kaasua, polttiksilla siitä kait vähän ruuvaillaan tyhjäkäyntiä mutta sähkössä turha namiskuukeli.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 19 Joulukuu, 2010, 16:31:15
Lähinnä kiinosti radio siksi että voi miettiä ohjelmointi tapaa edes hehtaarilla... puhutaanko jostain eskyn perus mankasta vai ihan "tietokone"mankasa. Laitan kohta ohjetta postilla josta voi olla apua. Komppaan edellistä.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 19 Joulukuu, 2010, 20:07:31
Lähinnä kiinosti radio siksi että voi miettiä ohjelmointi tapaa edes hehtaarilla... puhutaanko jostain eskyn perus mankasta vai ihan "tietokone"mankasa. Laitan kohta ohjetta postilla josta voi olla apua. Komppaan edellistä.

Jep, näin arvelinkin.

Kiitos vastauksista. Pääsen tuon ohjeen pariin vasta kun saan puuttuvat linkkipäät ja patterin mauseriin  :-[
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 20 Joulukuu, 2010, 19:09:50
Laita kaasun trimmi vaan sinne keskelle jos auttaa säätämisessä, sinne se sähkökoptereissa kuuluu. En muista koskaan trimmanneeni sähkökopterissa kaasua, polttiksilla siitä kait vähän ruuvaillaan tyhjäkäyntiä mutta sähkössä turha namiskuukeli.
Keskellä yötä tajusin missä vika. Olen suorittanu radion sisäisen kalibroinnin trimmien kanssa. Tein kalibroinnin nyt uusiks ilman että koskin trimmeihin ja sain huomattavasti järkevämpää toimintaa. (eli riippuen sitten missä kohti trimmiä pitää tuossa kalibroinnin aikana, siihen asettuu se "normipaikka")

En tiedä sitte suoritatteko koskaan tuota toimintoa omissa radioissa.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 20 Joulukuu, 2010, 21:05:13
Ei ole tarvetta, kuulostaa mielenkiintoiselta tuo sun mankka, tuo tietokoneella ohjelmoiminenkin. Voiko tuossa kuitenki säätää kaikkia ominaisuuksia ilman tietokonettakin?
Kentällä ikävä rueta muuttelemaan käyriä jos ei voi.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 21 Joulukuu, 2010, 19:45:55
Ei ole tarvetta, kuulostaa mielenkiintoiselta tuo sun mankka, tuo tietokoneella ohjelmoiminenkin. Voiko tuossa kuitenki säätää kaikkia ominaisuuksia ilman tietokonettakin?
Kentällä ikävä rueta muuttelemaan käyriä jos ei voi.
Tuossa on kato säästetty, kun jätetty kaikki ohjelmointinapit + se näyttö pois. Eli mankkaa ei säädetä yhtään ilman tietokonetta. Toisinsanoen läppäri on parempi kuulua kenttävarustukseen.

Hyviäkin puolia on, esim asetusten tallennus on aika varmaa, kun ne saa tiedostoon. (tai jotenkin se tuntuu, että ne varmassa tallessa ku ne ulkona radiosta)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 21 Joulukuu, 2010, 19:58:28
Tuo ominaisuus löytyy myös "paremmista" radioista, esim omassani mallit on muistikortilla... ottaa vaikka repullisen kopioita toiselle kortille niistä.
Mutta varmaan ihan käypänen mankka jos läpyskää jaksaa kantaa mukana, vielä kätevämpi ois jos tuon säätösoftan sais vaikka puhelimeen.
Itse kaipaan sitä että voin sitä kaasukäyrää tms säätää ilman että pitää rueta läppäriä kaivamaan esille saatikka raahata aina kentälle, jokainen neppailee miten haluaa  :P
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Hermis - 23 Joulukuu, 2010, 11:43:16
Pisti tuosta ohjelmointisoftan kuvasta silmään, kaasukäyrä ei muuten mene -100%, vaan päättyy 0%:iin. ;)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Lauri P - 23 Joulukuu, 2010, 12:09:14
tuos saa kato moottorin pyöriin lennosta väärään suuntaan!jos kopusta puuttuu autorotaatioratas ja inverted mennään vaan lapojen jättöreuna edellä!! ;D ;D ;D
---tällä radiolla lennettäessä kopterissa täytyy olla lavat jotka mahdollistavat lentämisen nupin pyöriessä molempiin suuntiin!! ;D ;D

hekoheh.siinäpä taas mielikuvitus karkas! ;)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 23 Joulukuu, 2010, 23:13:21
Pisti tuosta ohjelmointisoftan kuvasta silmään, kaasukäyrä ei muuten mene -100%, vaan päättyy 0%:iin. ;)
Ohjelma tosiaan piirtää käyrän väärin. Kaasuun tuo -100 nimittäin vaikuttaa. (annoin itseasiassa tekijällä palautetta tuosta käyrän piirrosta)

Ja ne jotka käyttää throttle cuttia (itse käytän sitä turvallisuusnappina, aina kun pistän vehkeet päälle) niin myös se antaa aikalailla miinusta (pakkia) arvoksi.

Kokeilin ihan mielenkiinnosta että jos pistän pitch käyrään -100 niin sehä anto pistää. Hyökkäs swashlevy aika pohjalle!
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 24 Joulukuu, 2010, 12:55:32
Tuossa rupesi yönaikana mietityttämän kun muutama kokeneempi täällä on maininnut, että se nopari pitää vauhdion vakiona ja antaa moottorille täydet tehot. Ja heidän ehdottamissa/käyttämissä säädöissä tämä on sitten näkynyt niin, että kaasukäyrä onkin täysin suora, tai sen loppuosa on suora. (eikä lopu sinne 100%)

Tiedän kokemuksesta että sensorillinen moottori + ESC (näitä käytetään RC autoissa) toimii äärimmäisen hyvin vakinopeuden säätimenä. Eli 1% kaasulla auto kulkee todella hiljaa, mutta silti sillä siirtää vaikka öljytynnyrin. (kuvainnollisesti) Helikoptereissa ei kuitenkaan tuota sensoria näytetä käyttävän koskaan. (sensorless brushless)

Netistä muutaman lukemani artikkelin perusteella sensorless nopeudensäädin kuitenkin tietää nopeuden kuhan moottorissa on vähän enemmän kierroksia. (eli alussa se vain syöttää sinne jotain ja toivoo että moottori lähtee mukaan) Tosin, en täysin ymmärrä miten se voi sen mitata. Tätä pitää hieman tutkia lisää.

Jos näin on, silloin brushless moottoreiden kanssa pitää aina ajatella, että KAASU SÄÄTÄÄ KIERROSNOPEUDEN, ei tehoa. Eli esimerkiski tuo minun käyrä joka nousee 100% on järjetön, koska se moottori antaa jokatapusekssa 100% tehoa vaikka kierrosnopeudeksi olisiki säädetty esim 75%. Näinhän sitä on joku jo sanonut, mutta eihän sitä usko.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Jerkku - 24 Joulukuu, 2010, 13:44:43
Lainaus
KAASU SÄÄTÄÄ KIERROSNOPEUDEN
Niin säätää, moottori antaa sitten sen verran tehoa kuin antaa, säätäähän se kaasu näissä kunnon koptereissa myös lapakulmia ja kuormitus muuttuu niiden mukaan. Eihän tuota leijutuskäyrää tarvitse kuin aluksi harjoittelussa, itse käytän sitä enää laskeutumiseen, enkä aina siihenkään.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Vispilä - 24 Joulukuu, 2010, 23:07:29
KAASU SÄÄTÄÄ KIERROSNOPEUDEN, ei tehoa.

Kyllä se kaasu minusta säätää tehoakin; enemmän kierroksia vaatii enemmän virtaa ja mitä enemmän virtaa menee sen enemmän moottori tuottaa tehoa. Jos kaasu ei säätäisi tehoa, niin silloinhan moottori veisi saman verran virtaa kierroksista riippumatta. Vai mitä tarkoitit?


-op-
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 25 Joulukuu, 2010, 00:59:43
Niin säätää, moottori antaa sitten sen verran tehoa kuin antaa, säätäähän se kaasu näissä kunnon koptereissa myös lapakulmia ja kuormitus muuttuu niiden mukaan. Eihän tuota leijutuskäyrää tarvitse kuin aluksi harjoittelussa, itse käytän sitä enää laskeutumiseen, enkä aina siihenkään.
Tarkoitus oli sanoa, että kanava numero kolme (eli mielestäni kaasu) säätää kierrosnopeutta. Tarkoitus ei ollut sanoa mitään radion vasemman tikun asennosta.

Kyllä se kaasu minusta säätää tehoakin; enemmän kierroksia vaatii enemmän virtaa ja mitä enemmän virtaa menee sen enemmän moottori tuottaa tehoa. Jos kaasu ei säätäisi tehoa, niin silloinhan moottori veisi saman verran virtaa kierroksista riippumatta. Vai mitä tarkoitit?
Ei pidä paikkansa. Onko sinun kavereilla kellään sähköautoa ja mielelään hieman parempaa sellaista?
Eli pitäisi olla sensor moottori niin näkisit tämän asian selvästi käytännössä. Koska sellainen moottori (tarkemmin sanoan nopeudensäädin) antaa 1% kaasulla kaiken tehon.

Tärkeää olisi ymmärtää mitä se nopeudensäädin tekee brushless moottorissa. Moottoriin menee KOLME johtoa. Nopeudensäädin komentaa moottoria kolmessa vaiheessa. (eli et edes pysty mittaamaan helposti moottorille menevää virtaa noparin jälkeen, etkä saa moottoria edes pyörimään syöttämällä sille sähköä)
Nopeudensäädin komentaa moottoria ja sillä on käytössään kaikki virta mitä akuilta tulee. Hieman sama kuin Gyro komentaa peräservoa, ei lähetin.


Tästä videosta näet, että virta muuttuu sen mukaan kun jarrutan moottoria. (yleismittari mittaa tuossa ampeereja) Eli kaasu (kanava #3) ei säädä suoraan tehoa.
Nopeudensäädin tietää kierrosnopeuden ja yrittää korjata sitä. Käsittääkseni sensorless moottorissa tämä "korjaus" on rajallista, ainakin alemilla kierroksilla. Nopeammilla nopeuksilla nopeudensäädin tietää kierrosnopeuden vapaan vaiheen johdoista mittaamalla.
Huom: en suosittele videoni näyttämää mitttaustapaa. Voit särkeä yleismittarin, peukalon ja jotain muuta.
http://www.youtube.com/watch?v=Q262pj8RHrM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Q262pj8RHrM#ws)

Ennen brushless moottoreita, eli sillon ku moottorille meni 2 johtoa ja ne olivat niitä perinteisiä sähkömoottoreita, niille annettiin nopeudesäätimen toimesta vain joku määrä virtaa ja moottori sitten pyöri senverran kun jaksoi. (vastuksesta riippuen hitaammin tai nopeammin) Eikä nopeudensäätimellä ollut hajuakaan, kuinka kovaa mennään.


OP:
Mielestäni sinulla harvinaisen selkeä Gyron säätöohje. Vaikka yhdessä kuvassa pisti silmään teipillä(?) jatkettu linkki.

Rasittavasti bugittaa tämä editointiruutu IE8:lla
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Tohtori R - 25 Joulukuu, 2010, 03:33:49
harjattoman moottorin säädin (3 johtoa moottorille) ajaa moottoria yhdessä vaiheessa kerrallaan eli kahdesta karvasta!
sen aikana kun se niistä kahdesta karvasta sitä ajaa haistelee se sitä kolmatta karvaa ja sen perusteella päättelee milloin moottori on pyörähtänyt sen verran että on aika vaihtaa "vaihetta/karvoja" joihin syöttää jännite!

eli kyllä! harjattoman moottorin säädin tietää kokoajan kierrosluvun jonka mosa kiertää!
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 28 Joulukuu, 2010, 22:01:26
Huh, ekakertaa törmäsin tämmösee ihmevehkeesee:
http://www.youtube.com/watch?v=NfTdbbTE77A#ws (http://www.youtube.com/watch?v=NfTdbbTE77A#ws)
kaikkea se ihminen keksii.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 29 Joulukuu, 2010, 07:11:48
Tuossahan on vaan muuttuvalapakulmainenpot kuri ja siivetkin kääntyy, lennunetin puolella muutamaan otteeseen törmännyt.. häijy kampe, alkaa varmaan lennätystaitovaatimus olla kopterin tasolla tai ohikin  ;D
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Sammy - 29 Joulukuu, 2010, 09:49:21
Jos majailet turun nurkissa, niin ei muuta kun messukeskukseen katselemaan Iiron lennätystä.

Tosin kyseinen depronkikotin omaa tavallisen keulapotkurin, eikä siinä tietääkseni ole ole kääntyviä siipiä.
Omassa lennokissa (joo, mulla on 2 jo) on erikoisuutena taittuvat siivet, menee poikki milloin mistäkin.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Mikka - 29 Joulukuu, 2010, 22:48:47
Tuossahan on vaan muuttuvalapakulmainenpot kuri ja siivetkin kääntyy, lennunetin puolella muutamaan otteeseen törmännyt.. häijy kampe, alkaa varmaan lennätystaitovaatimus olla kopterin tasolla tai ohikin  ;D
Kyllä ne siivet vain melko kiinteiltä näytti...ihan sen takia piti tihrustaa tuo vanha video läpi... :(
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 30 Joulukuu, 2010, 07:06:07
Mie kun pari vastaavaa pätkää katsoin (tuota en niin tarkasti) niin siellä oli styrsa paali ja siinä kääntyi koko siivet... pysty ihan ihme kikkoja veteleen sillä. miksen löydä nyt sitä juutuupista..muistakseni oli oikein jostai "tapahtumasta" se video  >:(
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Miika - 30 Joulukuu, 2010, 10:10:46
Mie kun pari vastaavaa pätkää katsoin (tuota en niin tarkasti) niin siellä oli styrsa paali ja siinä kääntyi koko siivet... pysty ihan ihme kikkoja veteleen sillä. miksen löydä nyt sitä juutuupista..muistakseni oli oikein jostai "tapahtumasta" se video  >:(

Ei näissä VPP-lennokeissa siivet käänny. Voi olla että on ihan hervottoman kokoiset siivekkeet -> näyttää siltä kuin koko siipi kääntyisi.
Kääntyviä moottoripukkeja ovat hurjimmat näihin väsänneet, kääntyy kohtalaisen hätäisesti. Esim tässä RJ Gritterin videossa kohdassa 1.20 eteenpäin.

http://www.youtube.com/watch?v=IGPBCOnY_ag#ws (http://www.youtube.com/watch?v=IGPBCOnY_ag#ws)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 30 Joulukuu, 2010, 11:01:45
Noinhan se voi olla, saman näköisesti kyllä kieppuu  ;D
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Mikka - 30 Joulukuu, 2010, 18:21:24
Onhan nuo semmoisessa kokoluokassa, että periaatteessa voisi olla mahdollista laittaa enemmän liikkuvia ohjauspintoja vaikka ihan vaan servojen varaan. Eri lentotiloja varten erilaiset ominaisuudet.

ps. Tämmöinen oli linkitetty tuolta lennunetin puolelta. Ei liity suoranaisesti asiaan, mutta tuossa kääntyy siivet ja on myös enemmän tai vähän ominaisuuksia kopteristakin.

http://www.youtube.com/watch?v=ZqXtGWH0BnY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=ZqXtGWH0BnY#ws)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 30 Joulukuu, 2010, 19:53:34
Onko se tuon perän rakenne tämmönen kaikissa?

Alko vaan ihmetyttää, ku säädin tuon perän alukis niin, että koko liikealue tulee käyttöön. (eli servo liikealueen keskelle ja gyro limittiä auki)
No ainakin tommosella OEM gyrolla päin mäntyä mennään. (nollapiste kun tulee tosi vahvasti miinuskulmille eikä näytä gyro osaavan itse hakea sitä aitoa nollapaikkaa)

Joten aloin sitte säätämään perää uudelleen nii tajusin että miinus lavoille on PAAALJON enemmän kulmia ku plus lavoille. (+ kulmat ovat mielestäni siis sitä, kun vastutetaan perän luontaista liikettä) Eli JOS säätäisin tuo peräroottoin pyörimään väärään suuntaan, niin saisin paljon enemmä noita kulmia käyttöön... mutta kai tolle pyörimissuunnalle joku syy on. Toki joku 30 asteen kulma taitaa olla järjestön (nuo kulmat vähän arvioita kun ei mittarit riitä / passaa), mutta silti.

Tässä olen yrittänyt ottaa kuvan tilanteesta jossa lapojen kulmat ovat nolla
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/pera.jpg)
Mutta, koska gyro (tai ainakin tuo minun gyro) pitää säätää niin etto servon nollakohta on jossain siellä missä perä pysyy muutenkin paikallaan. Eli joitakin asteita plussaa. Tämähän tarkoittaa sitä, että liikerata pitää rajoittaa hyvin pieneksi jotta servo ei bindaa. (vaikka servon ja ballsin etäisyyden vedin 5mm eli lähimpään reikään) Vähän se tuntuu, että jotain menee "hukkaan" ku lähtee liikeradasta puolet pois.

Ja miksihän tuota linkkitangon peränpuoleista palloa (tail rotor control arm) ei voisi rakentaa kauemmas, eli hieman isommalla pidemmällä varrellaa jolloin servoarmin pituus voisi olla hieman pidempi. tuntuisi jotenkin taloudellisemmalta. Vai onko se nopeus kaiken a ja o.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: B12 - 30 Joulukuu, 2010, 20:24:47
Ei ole kohdallaan tuo. Syyn saa selvittää joku muu. Nollakulmilla tuo slideri pitäisi olla suunnilleen liikealueen keskellä, tuossa se on reilusti toisessa laidassa.

Omassa 450 hokkarissa taitaa olla joku 4-5mm luokkaa vasemmalle matkaa, kun perä on neutraali, eli pysyy paikallaan ilman gyroa. Kulmia tällöin siinä 5 asteen tuntumassa. Siitä on sitten mukavasti liikettä kumpaankin suuntaan.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Hermis - 30 Joulukuu, 2010, 20:32:10
Joten aloin sitte säätämään perää uudelleen nii tajusin että miinus lavoille on PAAALJON enemmän kulmia ku plus lavoille. (+ kulmat ovat mielestäni siis sitä, kun vastutetaan perän luontaista liikettä) Eli JOS säätäisin tuo peräroottoin pyörimään väärään suuntaan, niin saisin paljon enemmä noita kulmia käyttöön... mutta kai tolle pyörimissuunnalle joku syy on. Toki joku 30 asteen kulma taitaa olla järjestön (nuo kulmat vähän arvioita kun ei mittarit riitä / passaa), mutta silti.
Perän pyörimissuunnalle on niinkin yksinkertainen syy, että edestä ylös menevä lapa on pääroottorin laskevassa ilmanvirrassa, saa suuremman ilmanopeuden ja on siksi tehokkaampi. Pienoiskoptereilla taas lennellään ylösalaisinkin, jolloin ilmavirta kulkee välillä minne sattuu, joten pyörimissuunnallakaan ei ole niin hirveää väliä. Tietysti jotkut perät on voitu suunnitella niin että hihnan pitää vetää tietyltä puolelta hihnapyörää, tai se lipsuu. Suosittelen ohjeessa pysymistä.

Ei ole kohdallaan tuo. Syyn saa selvittää joku muu. Nollakulmilla tuo slideri pitäisi olla suunnilleen liikealueen keskellä, tuossa se on reilusti toisessa laidassa.
Onko tuossa kuvassa perälapojen keskiö oikeassa paikassa? Jos se olisi sisempänä akselilla, geometria taitaisi sattua paremmin?

Toki joku 30 asteen kulma taitaa olla järjestön (nuo kulmat vähän arvioita kun ei mittarit riitä / passaa), mutta silti.
Joo, ei sinne paljoa tarvita, hyvä gyro pyörittää konetta silmää nopeammin yllättävän pienilläkin liikkeillä...
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 30 Joulukuu, 2010, 21:38:52
Tee ns "grip flip" eli käännä perälavanpitimiä 180 astetta, joudut vaihtamaan "koiranluut" päikseen myös.
Sitten pitäisi asettua keskelle samalla kun lavoissa on jo vähän kulmaa.
Ja minusta tuo on ihan oikein, servo armi keskellä ja säädät linkistä että slider on keskellä, silloinhan sinulla tulee sitä asetuskulmaa valmiiksi sinne.
Perä ei tosiaan tarvitse niitä kulmia niin paljon, se on hyvin pieni liike mitä se lennossa joutuu tekemään.

Jos teet esim gy401 säätöohjeen mukaan ja limit jää oudon pieneksi rate-tilassa tehdyn säädön jälkeen, tee tuo gripflip.

Eli servo 90kulmaan, tuo perän control armin linkkipallo puoli 90 kulmaan peräputkeen nähden linkkiä säätämällä.
Slider asettuu suht keskelle liukua ja perällä on vähän kulmia. Rate tilassa leijuttelu ja servon siirtely sitten limit säätö ja se on hyvä.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 30 Joulukuu, 2010, 22:21:23
No sieltähä tuli vastauksia. Käsittääkseni mulla tuo grip flip ei auta, sikälimikäli ymmärsin oikein. Eli lavaa pitävä pidike ei pitäisi olla symmetrinen. Minulla se pitimen tappi on juuri nollakulmassa joten kääntö ei mielestäni muuta mitään. Pitää ootella noita lämpimämpiä kelejä, nyt aika syvältä yrittää tuolla ulkona säätää jotain.

Ja minusta tuo on ihan oikein, servo armi keskellä ja säädät linkistä että slider on keskellä, silloinhan sinulla tulee sitä asetuskulmaa valmiiksi sinne.
Ongelma tuli esille niin, että tuossa pyödällä muka hienosti säädin perän kohdallee, mutta sitte ku lähin tuonne pakkasee lentää nii perä veti kokoaja oikealle. (kopteri pyörii vastapäivään) Eli minulla tulee keskelle miinuskulmaa, mikä ei vaikuta luontevalta.

Perälapojen keskiö on akselin päässä, jos sitä siirtää sisemmälle kulmat huonommaksi. (miinusta lisää ja plussaa vähemmän, ellen nyt sitte ihan väärin ajattele) Tuntuu, että mikää ei auta oikeesee suuuntaa.

Vähä seki ihmettyttää, että vaikka Ready To Flynä tuliki, nii ei oo täydellistä kokoamisohjetta mukana ollenkaa. Safety Warningeja a sitte pikkuse nupista.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: jkaija - 30 Joulukuu, 2010, 22:32:11
Tuon grip flip:n jälkeen säädä slider keskelle jolloin tulee valmiiksi niitä + kulmia.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 30 Joulukuu, 2010, 22:41:06
Eikuniiiiiii, tuo gripflip muutta se armin toimimaa toisinpäin. Eli pitää muutta gyrosta servon rev asentoa myös?
Vai ymmärsinkö?
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: jkaija - 30 Joulukuu, 2010, 22:48:57
Eikuniiiiiii, tuo gripflip muutta se armin toimimaa toisinpäin. Eli pitää muutta gyrosta servon rev asentoa myös?
Vai ymmärsinkö?
Jooo niinhän siinä taitaa käydä.  ;)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 31 Joulukuu, 2010, 17:36:56
Nerokasta!

Pitää tehdä tuo jahka ehtii. Tuosta sais useamman tähden arvoisen pulmalelun ku työntäs jonku käteen, että korjaappa.

(jos o pitkä sytyslanka, voiko sytyttää ennen kuutta?)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 01 Maaliskuu, 2011, 17:07:31
Tänää totesin, että tuo mukana tullu lelu Gyro lentää roskii just nyt. Paskasta ei saa marmelaadia tekemälläkään.

Onkohan Futaba GY520 sopiva 450 kokoseen?
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 01 Maaliskuu, 2011, 17:08:03
Todella sopiva.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 19 Maaliskuu, 2011, 13:33:31
Onpä kyllä pieni tämä Futaba GY520 mutta toivotaan että koko ei hämää.

Miten muuten ku noissa servojohtoissa on tuommone pykälä ja mun vastarissa ei. Eli ilman puukko ei mene kyllä johto paikalleen. Oisko tuo pykälä joku "keksintö" että piuha ei voi laittaa väärinpäin mutta sitä ei kaikilla sitten kuitenkaan ole. (eikä koloa sille)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: zxiicci - 19 Maaliskuu, 2011, 13:57:26
Onpä kyllä pieni tämä Futaba GY520 mutta toivotaan että koko ei hämää.

Miten muuten ku noissa servojohtoissa on tuommone pykälä ja mun vastarissa ei. Eli ilman puukko ei mene kyllä johto paikalleen. Oisko tuo pykälä joku "keksintö" että piuha ei voi laittaa väärinpäin mutta sitä ei kaikilla sitten kuitenkaan ole. (eikä koloa sille)

Se on futaba tyyppinen servoliitin. Reektumin vastareissa ei ole sille paikkaa, joten mora kätee ja nyppäät sen pois :)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 20 Maaliskuu, 2011, 12:23:20
Nythän tuosta tuli perän osalta varmaan lähes täydellinen. Ekakertaa tuntu lentäessä, että minä ohjaan.. köh.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 27 Maaliskuu, 2011, 21:17:08
Jostain syystä tykkään kun lavoista tulee lapattava ääni.. pitääkö vaihtaa takas puulavat kun ne äänsi mielestäni paljon kivemmin. Onko siinä mitää järkiä?

Käyttääkö kukaan muuten "jäykkiä perälapoja", eli tarkoitan onko isoa riskiä jos ruuvaan perälavat tiukasti suoraksi. Minua ärsyttää suunnattomasti, että ne voivat joskus "räplätessä" mennä jumitilaan peräputkeen jne. (ei toki lentäessä) Ymmärrän, että paalavoissa puhutaan jos isommista voimista ja siksi niiden on parempi antaa hieman periksi. Perälavoissa en usko, että lavan vipuvoimat mitään särkee.

Ja mietiskelin tuossa, että perputkessa näkyy tarkasti kahtoen ehkä 1 asteen heitto. Mietinkin kuitenkin, että hihnavetosessa tuon putken pieni kierous ei kyllä suoraan vaikuta mihinkään. Vai?
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: B12 - 28 Maaliskuu, 2011, 10:42:14
Jostain syystä tykkään kun lavoista tulee lapattava ääni.. pitääkö vaihtaa takas puulavat kun ne äänsi mielestäni paljon kivemmin. Onko siinä mitää järkiä?

Lapojen pärinä on merkki sakkauksesta tai jostain muusta häiriöstä ilman virtauksessa. Onhan se miehekkään kuuloista, mutta suorituskyvylle tekee lähinnä hallaa.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 28 Maaliskuu, 2011, 12:18:47
Näinpä ja voihan ne perälavat laittaa semi-kireälle ettei ne heilu ihan miten sattuu mutta ei hampaat irvessäkään.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 31 Maaliskuu, 2011, 20:03:45
Onko tuo perä normaalin kuulone?
http://www.youtube.com/watch?v=hrcyVK0QhRQ# (http://www.youtube.com/watch?v=hrcyVK0QhRQ#)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Jerkku - 31 Maaliskuu, 2011, 21:50:23
En tiiä ku en oo ikinä teipannu kopteriani jakkaraan  ;).
Kyllä se musta melko normaalilta vaikuttaa, ääni johtuu varmaan siitä kun perä ei pääse kääntymään.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Maaliskuu, 2011, 22:42:08
Joo ei sitä voi nuin testata tai edes kuunnella... ilmaan vaan, jos siellä on jotain ongelmaa niin sitte katsoa.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 01 Huhtikuu, 2011, 22:51:33
En tiiä ku en oo ikinä teipannu kopteriani jakkaraan  ;).
Kyllä se musta melko normaalilta vaikuttaa, ääni johtuu varmaan siitä kun perä ei pääse kääntymään.
Ite oon tarkistanu trackingin tossa jakkaralla ku tarvis. Ei oo tarvinnu ulos viiä.

Tekeeköhä kukaa muu tämmösiä "sulake" tyyppisiä servo savereita. (jos tuo viilaus nyt tosta näkyy ees)
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/sulake.JPG)

Tähän pitäis varmaa jo vähä olla taitoa jos käsin ohjais
http://www.youtube.com/watch?v=3CR5y8qZf0Y#ws (http://www.youtube.com/watch?v=3CR5y8qZf0Y#ws)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Ege - 01 Huhtikuu, 2011, 23:12:25
Ite oon tarkistanu trackingin tossa jakkaralla ku tarvis. Ei oo tarvinnu ulos viiä.

Tekeeköhä kukaa muu tämmösiä "sulake" tyyppisiä servo savereita. (jos tuo viilaus nyt tosta näkyy ees)
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/sulake.JPG)

Tähän pitäis varmaa jo vähä olla taitoa jos käsin ohjais
http://www.youtube.com/watch?v=3CR5y8qZf0Y#ws (http://www.youtube.com/watch?v=3CR5y8qZf0Y#ws)
Ei niitä tarvii viilailla yhtään Futaban normaalit servohornit on just hyvät kestää ja torpissa hajoo ni säästää servon.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 14 Huhtikuu, 2011, 18:21:15
Hienoo oli tänää käydä urheilukentällä lennättämässä. (harmi, että kesällä siellä taitaa joskus olla niitä potkupallon pelaajia ym.)

Jotenki tämä o samaa aikaa nii tyly harrastus. Äkkiä huomaa, että tehoja tuossa koneessa on nyt sama verra vihkiraamatussa. Tuolla mankallaki tekee yhtä paljo ku poliisi tekee polkuautolla. Toisaalta, jos siitä rahalla selviää, niin ei se ole oikea ongelma.
Otsikko: Lavat
Kirjoitti: Meitzi - 23 Huhtikuu, 2011, 13:58:56

Pistin kiinni tommose täysin mustan hiilikuitulavat. Mutta tuossa lennättessä huomasin, että väri taitaa olla aloittelijalle huono. Muutama kerran löi pumppu tyhjää, mutta jostain löysin taas koneen orientaation. (olin jo lähes varma, että torppi tulee)


Tässä sitten lapojen väriä mietittyäni pohdin, että onkohan jossain lapoja, jotka ovat toiselta puolen eriväriset?
Haaveilin lavoista jotka olisivat yläpuolelta valkoiset ja alapuoleta vaikka punaiset. Tuntuisi että tämä helpottaisi tilannetta jossa itse arvelene menettäväni kopterin tarkan orientaation, eli joko se on menossa hieman pois tai tulossa kohti. Väri auttaisi tuohon.

Maalaaminenkin kävi mielessä, mutta tulee lisää painoa (nimemonaa sinne missä sitä ei tarvi olla) ja taitaa aerodynaamiikka kärsiä myös helposti.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 23 Huhtikuu, 2011, 14:06:57
Painohan tois lisää vakautta, maalamalla et saa kyllä liikaa painoa lapoihin(jos järkeä käyttää maalatessa) ja tasaisen pinnan jos saat niin ei ole haittaa ainakaan peruslennättelyssä. Vaikka ei ihan symmetriset enään oliskaan.
Maalasin joskus 250 lavat, rypyläinen pinta niin vehje ei ees noussu... hioi hienolla paperilla sileeksi niin johan toimivat kuin alkuperäiset.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 23 Huhtikuu, 2011, 16:26:22
Maalasin joskus 250 lavat, rypyläinen pinta niin vehje ei ees noussu...
heh.

Joo tuossa punnitsin vähä lapoja tuolla hienolla puntarilla. (mikä makso sen alle 4€ kotiin kannettuna ku joku täällä pisti sen linki)
Itseasiassa nuo puulavat näyttää painavan vähiten, sitte hiilikuitu ja sitte lasikuitu.

Pitääpä kokeilla yhdet lavat uhrata tuohon.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: mnentwig - 23 Huhtikuu, 2011, 19:02:48
Hi,

holo-stickers should do the trick. I think they come for free with some Align blades.

It's a very real problem in side-in hovering. But I'd look at the skids instead.

In the long run, relying on the blades is in my opinion a dead end, because it means I can only fly in good weather. I go so far that I've turned off the blades completely in Phoenix (requires to hack some .ini file). It has helped a lot.

It's also one reason why so many 3D "aces" have difficulties with straight lines: The continuous piroing gives the orientation of the heli away. A straight-flying heli as in F3C does not :)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 26 Huhtikuu, 2011, 21:40:35
In the long run, relying on the blades is in my opinion a dead end, because it means I can only fly in good weather.
Mä taidan pysyä sisällä ku sataa kissoja ja koiria  8)

Mutta vakavasti ottaen, ihan hyvä pointti.


Can someone explain me "Program card" thing?
Siis eikä joiden ESC tai GYROjen mukana tule täysiä ohjeita vai mikä ihme tämä erikseen ostettava program cardi on?
Vai saanko saman tehtyä ku printtaan ohjeesta sopivan sivun paperille ja kontaktimuovi pintaan?

Lisäksi en oikein tiennyt pitäisikö itkeä vain nauraa ku törmäsin "soittoääniin"..
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/esc_music.png)
http://www.myrcmart.com/product_info.php?currency=EUR&products_id=3496 (http://www.myrcmart.com/product_info.php?currency=EUR&products_id=3496)

Ja oohan ymmärtänyt oikein, että voin ostaa esim 50C akkuja ja 20C akkuja nyt sekaisin, ei haitta mitään. Nopari on se joka "määrää" eli mitä se yrittää ottaa sieltä ulos? Eli jos vaihdan noparin johonkin 90A mitälie, niin sittepä onkin väliä mitä akkuja minulla on.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: B12 - 26 Huhtikuu, 2011, 21:50:25
http://www.hobbywing.com/ENGLISH/ArticleShow.asp?ArticleID=373 (http://www.hobbywing.com/ENGLISH/ArticleShow.asp?ArticleID=373)

Se soittoääni on vain virtojen kytkemisen yhteydessä tuleva tilulilulii, johon on eri melodioita ohjelmoitavissa. Ihan kiva, mutta jokseenkin turha ominaisuus.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 26 Huhtikuu, 2011, 21:55:42
http://www.hobbywing.com/ENGLISH/ArticleShow.asp?ArticleID=373 (http://www.hobbywing.com/ENGLISH/ArticleShow.asp?ArticleID=373)
Jonku firma pysyy pystyssä noin hitailla nettisivuilla?
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 26 Huhtikuu, 2011, 22:03:48
Lainaus
Ja oohan ymmärtänyt oikein, että voin ostaa esim 50C akkuja ja 20C akkuja nyt sekaisin, ei haitta mitään. Nopari on se joka "määrää" eli mitä se yrittää ottaa sieltä ulos? Eli jos vaihdan noparin johonkin 90A mitälie, niin sittepä onkin väliä mitä akkuja minulla on.

Joo, tuo akkujen "30C, 40-60C jne) merkitsee vain sen mikä on maksimi virta jonka akusta voi ottaa ulos normaali käytössä. Tuon virran käytännössä määrää moottorin teho, nopeudensäädin on siinä mukana ajamassa sen tehon moottorille ja jos nopeudensäädin ei kestä tuota virtaa jonka moottori tarvitsee niin se palaa. Mutta on täysin tarpeetonta laittaa yli suurta noparia, esim 450 kopterissa ei mitenkään tarvitse olla 90A noparia jos "järkeä" on käytetty :D
Eikä noparin virran kesto "määrää" mitenkään minkälaisia akkuja pitää käyttää... vain se millaisia maksimi virtoja otetaan akulta.

ps. Eli nopari ei voi koskaan olla "liian" iso, mutta SE ei suoraan määrää paljonko akusta otetaan virtaa.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 27 Huhtikuu, 2011, 18:58:30
Toi 90A nyt oli lähinnä esimerkkinä vain. Jostain syystä kuvittelin, että ku pistäisin sellasen nii joko akku räjähtää / moottori kärähtää mutta ilmeisesti ei? Pitänee tutustua noihin moottorin Kv arvoihin sitten.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 26 Kesäkuu, 2011, 17:07:15
Mitä helekkaria, eikö nuo servojen armikeskuksen hampaistus ookkaa mitää standardia. Noh, eihä tuo isoa asia ole mutta ärsyttäähän tuo, että iha joutavaksi jää nuo valmiiksi tehdyt armit. eikä jää varastoon.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Trnquill - 26 Kesäkuu, 2011, 18:09:36
Mitä helekkaria, eikö nuo servojen armikeskuksen hampaistus ookkaa mitää standardia. Noh, eihä tuo isoa asia ole mutta ärsyttäähän tuo, että iha joutavaksi jää nuo valmiiksi tehdyt armit. eikä jää varastoon.
Onhan se. Ainut vaan että eri valmistajilla on eri standardi käytössä (pienin poikkeuksin, eli joskus saattaa jopa sopia ristiin)... :)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 26 Kesäkuu, 2011, 19:49:39
Säädin swashplatet millillee ja kaikki oli valmiina. Sitte ku rupesin tarkistelee lapakulmia nii sitte vasta hokasin, että nehä oli kääntyny nurinpäin servoja vaihtaessa.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 30 Kesäkuu, 2011, 22:02:08
Puh. Nyt pidemmän tauon jälkeen vihdoin sain kopterin lentokunton.

Tuntu että kaikki asiat hieman vastusti tuota korjausta. Yksi kiva yllätys oli mm. että sain varaosan, josta puuttui yksi reikä, eikä sitä voinut sitten edes käyttää.
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/Storm450/servokiinnike_holemissing.jpg)

Vähän huolestuttaa nyt kyllä nuo akut, kun ne olivat "pakollisen määräaikaishuollon" ajan täynnä ja nyt niistä oli kyllä puhti ihan loppu. Osa jopa pullisteli. Voltit näytti hyvältä, mutta lentoaika oli varmaa alle puolet normaalista.

Mitenhän paljon servot vaikuttaa kulutukseen? vai onkohan merkitystä. En tiedä mistä johtu mutta pöydällä nuo uudet servot tuntuivat pitävät kokoaja pientä meteliä.. toki tarkuuskin on eri luokkaa. Pistin 4 kertaa MKS Ds95 ja nuo käsittääkseni vähän häävimmät servot. Kai se pitäis kohta muutaki sähköpuolta ruveta miettii uusiks. Vielä ku kerkeis opetella lentämäänki. (vai onko tämä vain välineurheilua)
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: 1m4s0_ - 30 Kesäkuu, 2011, 22:05:02
Eivät kyllä ainakaa tuossa(450?) kokoluokassa merkitse paljon mitään.
Digiservot raksuttelee itsekseen lähes aina, ominaisuus.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 07 Heinäkuu, 2011, 21:02:10
Tänään kerkesin taas kentälle ja totesin että romu on.

Päättelin kuitenkin, että vika taitaa olla tuossa lelunoparissa. Se on nimittäin kuumuu niin paljon, että ei sormeä kärsi pitää. Eli varmaankin servojen kulutus kasvo senverran, että noparin BEC ei hommasta suoriudu. Pistää sitten lopulta "liinat kiinni".

Eli suositelkaapa (nykyne on "30A / Linear BEC") jotain hyvää noparia 450 kokoluokkaan jossa on BEC (mielellään säädettävä jännite 6 volttiin asti) ja governor.  Tulevaisuudessa varmaan FBL systeemikin tulee, mutta ei se taida tuolle mitään lisäävaatimuksia antaa. Logituksia tuskin tarvin.
Otsikko: Vs: Kaasun trim ja muuta ihmetyksiä
Kirjoitti: Meitzi - 10 Heinäkuu, 2011, 14:36:48
Päädyin tommoseen Hobbywing Platinum 40A Pro ESC
paperilla näytti hyvältä