Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Jänkhäkopteristi - 11 Joulukuu, 2010, 14:30:38
-
Tervehdys!
Paljon on puhutte akkujen kestosta foorumilla. Nyt kun tuli päivitettyä uudet akut 600 rexiin ja aloitin pitämään kirjaa kaikesta mikä liittyy noitten akkujen kestoon.
Lentoajat, latausajat, virtojen määrä jne.. Tulevaisuudessa saa sitten vähän dataa miten noi turnigyt kestää.
Seurannassa on nyt tällä hetkellä 3 kpl 6s 5000mAh 20C akkua ja yksi 2S 5000mAh 20C akku.
-
Samaa hommaa olen tehnyt lennätysharrastuksen alusta asti. Akut, lentolaitteet, bensat, lennot, lataukset, lentopaika, ... http://rcflylog.com/ (http://rcflylog.com/) Ja melkein yhtä pitkä aika on pitänyt koodailla oma vastaava härpäke, mutta eipä ole tullut tehdyksi vielä. :) Loggaamiseen tuo rcflylog on periaatteessa ihan ok, mutta mitään hienoa statistiikkaa ei vehkeistään saa katseltua. Ja voisi se lentojen syöttäminenkin olla helpompaa, varsinkin kun on käynyt tyhjentämässä useamman akullisen. Jokaisen akun/lennon napsuttaminen järjestelmään yksitellen käy pitkässä juoksussa rassaamaan. Olisi mukava kun voisi kertoa yhdessä helpossa dialogissa vaikkapa että "Lensin Gaui 425:sta paikassa X, kaikki ko. vehkeeseen sopivat akut kuluivat loppuun ja jokainen lento kesti 6min". "OK" perään ja systeemi kirjaa neljä kuuden minuutin lentoa eri 6S-akuilla.
-
mä oon kanssa pitäny logia lentojen määristä, kestoista, akkujen latauksista (mah) ja sykleistä jne oikeestaan ihan kaikesta myös kopterien huollon ja torppien osalta...
palo hermo tohon akkujen datan keräilyyn ku aina kotiin tultaessa ja ku alkaa latailemaan saa exeliä naputtaa oikein huolella...
ei siitä loppujen lopuksi ollut mitään hyötyä (joku 300 lentoa jaksoin) nykyään kerään vaan lentoaikaa ja syklejä kopterikohtasesti...
niin ja tietty noista huoltotoimenpiteistä pidän edelleen kirjaa.
uusiin akkuihin liimasin valkoiset tarrat joihin kirjotin käyttöönotto päiväyksen ja vedän aina tukkimiehenkirjanpidolla yhen viivan lisää ku lataan...
-
Vähän huonosti lähtee liikenteeseen ku vaikuttaa että yhestä akusta on kenno viottunut, mutta yritän storagella purkaa tasalle ja sit taas balanssella täyteen jos lähtis henkiin.
-
...tai lähteny johto juotoksistaan irti.. Hyvin tyypillistä turnigyn akuille ;)
-
...tai lähteny johto juotoksistaan irti.. Hyvin tyypillistä turnigyn akuille ;)
Jos se näyttää sinne kuitenkin jännitettä?
-
Storage ohjelmalla 3.8V ajamalla ja sit balanssiohjelmalla latamaalla täyteen tuli kuntoon.
-
...tai lähteny johto juotoksistaan irti.. Hyvin tyypillistä turnigyn akuille ;)
Jos se näyttää sinne kuitenkin jännitettä?
dodi. Jäi taas lukematta loppuun asti. :(
-
Storage ohjelmalla 3.8V ajamalla ja sit balanssiohjelmalla latamaalla täyteen tuli kuntoon.
Mahtavaa! Ei tarvi maksaa yhden akun hintaa lisää kun lähettelee niitä kiinaan :D
-
Näimpä! :)
-
Minulla nuo Trex 500:n Turnigyt (2200mAh, 6S, 30-40C) luovuttivat noin 40:n lennon jälkeen. Aina olen ladannut 1C:llä ja balasoinut. Kaksi Turnigyä on finaalissa, Hyperion, Flightmax ja Alignin oma 6S Lipo potkii vielä hyvin samoilla sykleillä.
- 4D -
(Ps. eihän se ole kuin noin 0.5€/lento - halpaa? >:()
(Ps1. varmaan pitää siirtyä > 2650mAh:n akkuihin)
-
Paljon halvempaa kuin nitrolla ;D
-
[spoiler=Tosta halpuudesta vaan]En mä nyt tiiä että onko tuo niin kauhian halpaa sähkölläkään..
Oma tilanne alottamisesta lähtien:
Rahaa palanut: ~4400 euroa (lähetin ja vastari löyty ennestään, laskenta aloitettu 450 rexistä)
Lentoja takana: ~14h 16min
Lentominuutin hinta: ~5,14€/min
[/spoiler]
-
Miten tuo nyt liittyi tähän lentokustannuksiin?
Akut vs nitro, ei kopterit yms muut oheis romut. ::)
Vielä isompia lukuja saataisiin jos ruettaisiin se nitrokopteri, oheishilppeet joita tarttee enemmän kuin sähkön kanssa + polttoaineet... muutaman kerran saa laittaa nuo sähkön massit sinne ;D
-
Miten tuo nyt liittyi tähän lentokustannuksiin?
Kuka käski lukea spoilerin..
-
Moi,
Niin... nitro vs sähkö vertailua pitäs verrata saman kokoisiin koneisiin... eli siis esim. 700N vs 700E. Vaikka miten sitä laskee, niin sähköllä lentäminen tuntuis olevan keskimäärin kallimpaa, kuin nitrolla pörräily. Elikkäs jos hommaa tehokkaat akut, niin niistä saapi pulittaa aika ison pinon mummoja... eikä sykleistä ikinä voi olla varma paljonko niitä sillä rahalla saa. Esim. jos ostais 2x6s Hyperionin pakkaa jotka maksaa n. 420€ yhteensä ja JOS niillä saat 100 sykliä lennettyä, niin lennon hinnaksi tulee 4,2€. Nitrolla lysti maksaa n. 4€/lento (tankki 630cc ja 30% optifuel) ja toi sähköllä 100 sykliä/pakka 3D:tä taitaa olla utopiaa. Eli kyllä nitro taitaa edullisempi olla ainakin 3D:tä 90-kokoluokassa. Toi 100 sykliä sähköllä ei kyllä ikinä taida olla mahdollista, ainakaan etteikö tehohäviötä tulisi. Toki halppisakkuja voi käyttää, mutta ei ne tahdo yli 50 sykliä kestää. Turnigyn nanoista on kyllä odotukset melko korkealla... jospa ne kestäisi ainakin ton 100 sykliä.
Loggailkaa vaan ihmeessä niitä nanojakin, niin saadaan lisää tietoa niiden suorituskyvystä/sykleistä.
-R
-
Miten tuo nyt liittyi tähän lentokustannuksiin?
Akut vs nitro, ei kopterit yms muut oheis romut. ::)
Vielä isompia lukuja saataisiin jos ruettaisiin se nitrokopteri, oheishilppeet joita tarttee enemmän kuin sähkön kanssa + polttoaineet... muutaman kerran saa laittaa nuo sähkön massit sinne ;D
Oheishilppeet menee kyllä aika 50/50 (sähkölle hyvät laturit, nitrolle startteri ja joku 20€:n laturi vastariakulle rittää... ja tietty 30€:n etähehku ;))
Nyt vähän OT.... sorry oli pakko
-R
-
Totta kai kustannukset pitäs aatella silleen mitä maksaa kitti 600E ja 600N. Toinen tarvii laturi ja toinen startteria. Toinen kasan akkuja ja toinen galloonia fuilia. Mutta nyt tulee se juttu että... Kannattaako tätä harrastusta alkaa miettiin paljon se maksaa per lento. Halpaahan tää ei oo todellisuudessa nini taidan jättää seuraamisen vain eri akkujen kestämisen välillä ja jätän maksulaskelmat tekemättä :D